|
Full version: Gillans busfrö
Lady Hamilton
05-03-2009, 10:08
Så här ser mina groddar ut till vä är Nr:2 (alltså Mangold eller Asiatisk kål) Nr:1 har jag ännu inte listat ut [attachment=31542:DSCN2053.JPG]
Solstorm
05-03-2009, 14:35
Ettan har blivit blivit massa centimeter lång och ranglig, jag var inte beredd på att den skulle gro så himla snabbt så den har stått för mörkt. Nu har jag flyttat den till ljuset i alla fall. Ska jag så tvåan nu eller? Hälsningar från en som inte har tjuvstartat
[quote name='Solstorm' post='983621' date='05-03-2009, 14:35']Ettan har blivit blivit massa centimeter lång och ranglig, jag var inte beredd på att den skulle gro så himla snabbt så den har stått för mörkt. Nu har jag flyttat den till ljuset i alla fall. Ska jag så tvåan nu eller? Jaaa, så tvåan omedelbart  ...........jag sådde mina i söndags ( eller var det måndags? ) eftersom jag kände mig tvungen [quote]Hälsningar från en som inte har tjuvstartat  [/quote Det måste ju vara från en som kan svenska
Kajsa i Arvika
06-03-2009, 13:58
"Absolut inte!!! De liknar varandra inte ens...................Hallååå Kajsa!! Har du ens kikat i dina kuvert ...... "  Har du en aaaaaaaning om Gillan hur många kuvert med fröer som dräller omkring här??!! Har inte hunnit få ner allt i jord i tid tyvärr men ska försöka få en stund över i helgen.. hystar iväg en gissning till dej för jag tyckte att jag kände igen en av frösorterna iaf..
Maggan H
06-03-2009, 15:28
Nr två har grott, fina riktigt röda småplantor! Vad månne du har har hittat på för nåt? Gillan, bibehåller dom sin färg som vuxna också?
CITAT (Kajsa i Arvika @ 06-03-2009, 13:58)  "Absolut inte!!! De liknar varandra inte ens...................Hallååå Kajsa!! Har du ens kikat i dina kuvert ...... "  Har du en aaaaaaaning om Gillan hur många kuvert med fröer som dräller omkring här??!! Har inte hunnit få ner allt i jord i tid tyvärr men ska försöka få en stund över i helgen.. hystar iväg en gissning till dej för jag tyckte att jag kände igen en av frösorterna iaf.. Och du har helt rätt på den ena, Grattis!, men nån känguru finns inte med bland mina fröer  CITAT (Maggan H @ 06-03-2009, 15:28)  Nr två har grott, fina riktigt röda småplantor! Vad månne du har har hittat på för nåt? Gillan, bibehåller dom sin färg som vuxna också?  Japp, det gör dom
stennie
07-03-2009, 12:01
Tack för Busfröerna Gillan,  Ettan har jag sått dom andra 2 väntar jag lite med.....
Rosmarin
07-03-2009, 12:56
CITAT (Gillan @ 06-03-2009, 08:59)  Hälsningar från en som inte har tjuvstartat Det måste ju vara från en som kan svenska  Grodden i min kruka har också blivit flera cm hög. Den ser ut som en liten svamp för fröet sitter kvar på toppen. Segerhuva!!!
Maggan H
07-03-2009, 17:10
CITAT (Rosmarin @ 07-03-2009, 12:56)  Haha, ja det är det nog!
Margith
08-03-2009, 14:35
Eftersom någon satt tänderna i Ankis perenn (jag minns inte vem av er det var) så bestämde jag mig för att sätta tänderna i Gillans 2:a. Visst var det väl 2:an som var ätbar? Skulle det vara så att jag inte överlever natten, så blir mitt arv till er, att Anki har rätt! Det är rödbetor
Då gäller det bara att övertyga de andra tävlande om att det är rödbetor vi har i krukorna…. Det kan bli problem att få Ladyn från Mangold/Asiatisk kål-spåret, det känner jag på mig  . Sedan får Gillan krypa till korset och erkänna  . /Anki
Lady Hamilton
08-03-2009, 17:07
CITAT (Anki V @ 08-03-2009, 14:43)  Då gäller det bara att övertyga de andra tävlande om att det är rödbetor vi har i krukorna…. Det kan bli problem att få Ladyn från Mangold/Asiatisk kål-spåret, det känner jag på mig  . Sedan får Gillan krypa till korset och erkänna  . /Anki  Nä nä nä......har jag nu lyckats gissa rätt på en växt så kan ni inte bara BYTA namn så där........lite rättvisa får det väl ändå vara? Förresten så är Gillan Nr 1 någon form av Krasse
Lady Hamilton
08-03-2009, 18:47
Funderar på att "sätta tänderna" i Gillans 2:a  bara för att få bekräftat att det är Asiatisk kål.......är det någon som har koll om Marith ff lever?
Margith
08-03-2009, 19:54
Jag har väldans magknip, jag är yr och ser dubbelt, men annars mår jag bra Du behöver inte smaka! Jag har ju redan sagt att det är rödbetor, varför tror du inte på vad jag säger?? Varenda människa vet väl hur nykokta rödbetor smakar
Lady Hamilton
08-03-2009, 20:22
Jo jag tror på dig  men håll med om att "kryddningen" är åt Asiatisk Kål?  om du verligen känner efter i "buketten" på eftersmaken?
Maggan H
08-03-2009, 21:22
Nykokta, hm, när sådde du, Margith?
blomkronan
09-03-2009, 00:43
Rödbettor--- Nu har iallafall 1:an grott hos mig  (vad det nu är????????)
Eva i Höga
09-03-2009, 07:57
Vad pratar ni om .... i min är det ärtor!!
CITAT (Eva i Höga @ 09-03-2009, 07:57)  Vad pratar ni om .... i min är det ärtor!!   .......i så fall är det nån annans fröer du sått  CITAT (Margith @ 08-03-2009, 19:54)  Jag har väldans magknip, jag är yr och ser dubbelt, men annars mår jag bra Du behöver inte smaka! Jag har ju redan sagt att det är rödbetor, varför tror du inte på vad jag säger?? Varenda människa vet väl hur nykokta rödbetor smakar  Hur är det Margith? Lever du eller har du kolat vippen??? CITAT (Lady Hamilton @ 08-03-2009, 17:07)   Nä nä nä......har jag nu lyckats gissa rätt på en växt så kan ni inte bara BYTA namn så där........lite rättvisa får det väl ändå vara? Förresten så är Gillan Nr 1 någon form av Krasse  Krasse, har du nån aning om hur krasse ser ut  ...........................och asiatisk kål........nåja, alla blir ju saliga på sin egen tro eller hur det nu var
stennie
09-03-2009, 20:05
Sådde i Lördags...Idag.......
[attachment=31752:gillans.jpg]
Men vad är det?
Lady Hamilton
09-03-2009, 23:06
CITAT (stennie @ 09-03-2009, 20:05)  Sådde i Lördags...Idag.......
Men vad är det? någon form av Krasse  .......sedan om det är busk, kätter, kläng eller häng får vi se
CITAT (stennie @ 09-03-2009, 20:05)  Sådde i Lördags...Idag.......
Men vad är det? Jag vet, jag vet...... (tror jag) Krasse är tvärfel. /Anki
Eva i Höga
10-03-2009, 07:57
Jag ger mig inte - det är en ärta i min och det är en kikärta! Och det har blivit ett långt strå på ca 1 dm. Och det är Gillans frö!
Lady Hamilton
10-03-2009, 08:17
Rosmarin
10-03-2009, 08:19
Min såg ut som fotot Stennie visar för ett par dagar sedan. Nu är den väldigt mycket längre ... och segerhuvan sitter fortfarande kvar!  Får se hur det går när de blad som börjar bildas högst upp ska ta sig ur "huvan". CITAT (Eva i Höga @ 10-03-2009, 07:57)  Jag ger mig inte - det är en ärta i min och det är en kikärta! Och det har blivit ett långt strå på ca 1 dm. Och det är Gillans frö!  Nej men...?
blomkronan
10-03-2009, 08:23
Min 2:a har grott
Rosmarin
10-03-2009, 08:58
 Min tvåa också när jag tittade en andra (eller var det en nionde  ) gång idag.
Kajsa i Arvika
10-03-2009, 19:48
Alltså.... bonusfröet.. som jag räknat ut borde ha varit ett ganska stort ett, ligger krossat i botten av kuvertet.. antar att posten har varit lite hårdhänt... nån som har en bild eller länk till en bild så att man kan få se hur det liksom såg ut som från början..
Dito Verde
10-03-2009, 21:20
Oj oj oj, de där bonusfröna som jag kallat Gillans påskägg har grott. Jag har förstått att de är mycket stora och mycket giftiga. Björnloka är det största och giftigaste jag kan tänka ut. Det får bli en gissning så länge.
Tyvärr Kajsa så har jag ingen bild på fröet.
Ingen Björnloka och ingen krasse.................ingen asiatisk kål och inga rabarber
Kajsa i Arvika
13-03-2009, 17:45
1:an och den där saken som var krossad har grott... det ena vet jag det e men vad 17 e det andra.. ?
Kajsa i Arvika
13-03-2009, 17:50
Såg att nån hade gissat på det röda.. börjar på m och slutar på a... Tänker INTE smaka..
Maggan H
14-03-2009, 10:50
CITAT (Kajsa i Arvika @ 13-03-2009, 17:50)  Såg att nån hade gissat på det röda.. börjar på m och slutar på a... Tänker INTE smaka..  Hm, hm, hm....börjar den röda också på m o slutar på a??
Kajsa i Arvika
14-03-2009, 11:05
hihi... ja d var den jag tänkte på iaf... här e d kaos bland byttorna...  d var hål i Gillans frökuvert så fröerna låg lösa i botten på ytterkuvertet.. har ingen aning om nånting längre... men gror gör de.. de som skulle ligga i blöt flyter inte alls men det kanske inte spelar nån roll..? stoppar ner dem iaf..
Lady Hamilton
15-03-2009, 10:11
Nu har jag gissat på bonusfröet och fått rätt men vad det andra fröet är  för Gillan är tjurig jag har nu försökt att övertyga henne om att det är Krasse men hon vägrar döpa om fröet. Och då ger jag upp  Så för min del får Gillan gärna avslöja vad det är som inte är Krasse
Okidoki! Om ni vill så avslöjar jag nu.............. Anki säger.......Mauretansk Malva Margith .......Malva Maggan säger........Malva Kajsa säger också Malva Bonusfröt är precis det Ladyn säger, men där är ni ju några som gissat rätt redan innan ( speciellt Malin, som inte ens hade här att göra  ) Ska jag avslöja nu??????
Lady Hamilton
15-03-2009, 11:01
Ja!
Okej................Busfrö nr 1 är Mauretansk Malva.................vackrare än vackrast
Busfrö nr 2 är naturligtvis Rödbeta...............Förhoppningsvis lika vacker som jag önskar att den ska vara
Nu ska jag berätta vad jag gjort….. Fröna till Gillan malva kommer från mig ursprungligen. Jag hade fått påsen som bonusfrö vid något tidigare frököp men hade inte plats att så den det året. Eftersom Gillan lovprisade växten så jag skickade efter frön i december. Gillan sådde tidigt med bra resultat så då gjorde jag det också. Inget grodden! Så kom då Gillans busfrön och jag fick min malva i alla fall  . I går höll jag som bäst på att plocka i min frölåda och vad hittar jag där…..Jo, en oöppnad påse med malvafrön! Jag hade blandat såjord, noga märkt burken, bokfört i såkalendern men glömt att så  . Jag har i två månader försökt stirra upp frön som inte fanns  . Rödbetan ser helt klart ut att hålla vad den lovar! /Anki
Rosmarin
15-03-2009, 12:02
CITAT (Anki V @ 15-03-2009, 11:38)  Nu ska jag berätta vad jag gjort….. Fröna till Gillan malva kommer från mig ursprungligen. Jag hade fått påsen som bonusfrö vid något tidigare frököp men hade inte plats att så den det året. Eftersom Gillan lovprisade växten så jag skickade efter frön i december. Gillan sådde tidigt med bra resultat så då gjorde jag det också. Inget grodden! Så kom då Gillans busfrön och jag fick min malva i alla fall  . I går höll jag som bäst på att plocka i min frölåda och vad hittar jag där…..Jo, en oöppnad påse med malvafrön! Jag hade blandat såjord, noga märkt burken, bokfört i såkalendern men glömt att så  . Jag har i två månader försökt stirra upp frön som inte fanns  . Rödbetan ser helt klart ut att hålla vad den lovar! /Anki Så många vi är som sår saker som inte finns! Det skrivs om detta i Solstorms tråd och i Lady Hamiltons och nu här...  Vi är verkligen seriösa odlare vi.
Kajsa i Arvika
15-03-2009, 12:11
Inte konstigt det gror dåligt i somliga byttor kanske...  Man får va en duktig fröhäxa om man ska få frön som inte finns att gro...
Maggan H
15-03-2009, 12:16
CITAT (Anki V @ 15-03-2009, 11:38)  Nu ska jag berätta vad jag gjort….. Fröna till Gillan malva kommer från mig ursprungligen. Jag hade fått påsen som bonusfrö vid något tidigare frököp men hade inte plats att så den det året. Eftersom Gillan lovprisade växten så jag skickade efter frön i december. Gillan sådde tidigt med bra resultat så då gjorde jag det också. Inget grodden! Så kom då Gillans busfrön och jag fick min malva i alla fall  . I går höll jag som bäst på att plocka i min frölåda och vad hittar jag där…..Jo, en oöppnad påse med malvafrön! Jag hade blandat såjord, noga märkt burken, bokfört i såkalendern men glömt att så  . Jag har i två månader försökt stirra upp frön som inte fanns  . Rödbetan ser helt klart ut att hålla vad den lovar! /Anki Haha, Anki, du är den värsta sådam jag har hört talas om!  Om jag hade gjort detsamma så hade i alla fall björkarna grott.... Rödbetor Gillan,  jag var just ute o tänkte, banne mig, det liknar rödbetor på pricken!
malin72
15-03-2009, 12:18
malin72
15-03-2009, 12:24
Lady Hamilton
15-03-2009, 17:02
CITAT (Gillan @ 15-03-2009, 11:25)  Okej................Busfrö nr 1 är Mauretansk Malva.................vackrare än vackrast
Busfrö nr 2 är naturligtvis Rödbeta...............Förhoppningsvis lika vacker som jag önskar att den ska vara  Tack Gillan! Plötsligt är det mycket lättare att hantera sådderna och själv kunna välja hur man skall hantera dem.
Eva i Höga
15-03-2009, 17:37
Jag har rört ihop Gillans fröer tydligen eller menar ni att kikärtan är mauretansk malva? Jag fattar ingenting nu! Gillans krossade frö har jag inte sått än  Jo, nu har jag sått ett av dem, det som inte var krossat.
blomkronan
15-03-2009, 20:57
Kul med en Malva  Vilken färg tror du den kommer att bli??? RÖDBETOR.... vad gör jag nu med dom 11 st, 5 cm höga med endast 2 små blad... Jag har aldrig sått rödbetor tidigare så nu vet jag inte... ska jag vänta på flera blad innan jag skolar om dom????? I vilken kruka vill dom bo i??? En 10 litershink blir det bra????
[attachment=32034:2008_05_...land_007.jpg] Tyvärr hittade jag ingen bättre bild än denna, men färgen ser ni ju i alla fall Och rödbetor har inte jag heller sått förut, men jag tror väl att det är bäst att skola om dem så fort de är hanterbara  . Jag köpte fröerna enkom för att jag föll för de vackra röda bladen
Maggan H
16-03-2009, 08:26
Åh vilken fin färg Gillan, hoppas barnen får samma!
Lady Hamilton
16-03-2009, 15:05
Jag har nu skolat Gillans plantor i egna krukor, även rödbetorna  skall bli kul o se hur de utvecklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|