Full version: Gillans busfrö
Sidor: 1, 2, 3, 4
Lady Hamilton
Så här ser mina groddar ut till vä är Nr:2 (alltså Mangold eller Asiatisk kål) Nr:1 har jag ännu inte listat ut
[attachment=31542:DSCN2053.JPG]
Solstorm
Ettan har blivit blivit massa centimeter lång och ranglig, jag var inte beredd på att den skulle gro så himla snabbt så den har stått för mörkt. Nu har jag flyttat den till ljuset i alla fall.

Ska jag så tvåan nu eller?

Hälsningar från en som inte har tjuvstartat innocent.gif
Gillan
[quote name='Solstorm' post='983621' date='05-03-2009, 14:35']Ettan har blivit blivit massa centimeter lång och ranglig, jag var inte beredd på att den skulle gro så himla snabbt så den har stått för mörkt. Nu har jag flyttat den till ljuset i alla fall.

Ska jag så tvåan nu eller?

Jaaa, så tvåan omedelbart tummenupp.gif ...........jag sådde mina i söndags ( eller var det måndags? ) eftersom jag kände mig tvungen giggle.gif

[quote]Hälsningar från en som inte har tjuvstartat innocent.gif [/quote

Det måste ju vara från en som kan svenska laugh.gif
Kajsa i Arvika
"Absolut inte!!! De liknar varandra inte ens...................Hallååå Kajsa!! Har du ens kikat i dina kuvert ...... "

giggle.gif Har du en aaaaaaaning om Gillan hur många kuvert med fröer som dräller omkring här??!!

Har inte hunnit få ner allt i jord i tid tyvärr men ska försöka få en stund över i helgen.. hystar iväg en gissning till dej för jag tyckte att jag kände igen en av frösorterna iaf..
Maggan H
Nr två har grott, fina riktigt röda småplantor! Vad månne du har har hittat på för nåt? confused.gif
Gillan, bibehåller dom sin färg som vuxna också? rolleyes.gif
Gillan
CITAT (Kajsa i Arvika @ 06-03-2009, 13:58) *
"Absolut inte!!! De liknar varandra inte ens...................Hallååå Kajsa!! Har du ens kikat i dina kuvert ...... "

giggle.gif Har du en aaaaaaaning om Gillan hur många kuvert med fröer som dräller omkring här??!!

Har inte hunnit få ner allt i jord i tid tyvärr men ska försöka få en stund över i helgen.. hystar iväg en gissning till dej för jag tyckte att jag kände igen en av frösorterna iaf..

Och du har helt rätt på den ena, Grattis!, men nån känguru finns inte med bland mina fröer nono.gif

CITAT (Maggan H @ 06-03-2009, 15:28) *
Nr två har grott, fina riktigt röda småplantor! Vad månne du har har hittat på för nåt? confused.gif
Gillan, bibehåller dom sin färg som vuxna också? rolleyes.gif

Japp, det gör dom tummenupp.gif
stennie
Tack för Busfröerna Gillan, kompiskram.gif Ettan har jag sått dom andra 2 väntar jag lite med.....
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 06-03-2009, 08:59) *
Hälsningar från en som inte har tjuvstartat innocent.gif

Det måste ju vara från en som kan svenska laugh.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Grodden i min kruka har också blivit flera cm hög. Den ser ut som en liten svamp för fröet sitter kvar på toppen. Segerhuva!!!
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 07-03-2009, 12:56) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Grodden i min kruka har också blivit flera cm hög. Den ser ut som en liten svamp för fröet sitter kvar på toppen. Segerhuva!!!

Haha, ja det är det nog! tummenupp.gif
Margith
Eftersom någon satt tänderna i Ankis perenn (jag minns inte vem av er det var) så bestämde jag mig för att sätta tänderna i Gillans 2:a.
Visst var det väl 2:an som var ätbar? w00t.gif

Skulle det vara så att jag inte överlever natten, så blir mitt arv till er, att Anki har rätt! Det är rödbetor a0a.gif
Anki V
tummenupp.gif
Då gäller det bara att övertyga de andra tävlande om att det är rödbetor vi har i krukorna…. rotfl.gif
Det kan bli problem att få Ladyn från Mangold/Asiatisk kål-spåret, det känner jag på mig g.gif . Sedan får Gillan krypa till korset och erkänna devil.gif .

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 08-03-2009, 14:43) *
tummenupp.gif
Då gäller det bara att övertyga de andra tävlande om att det är rödbetor vi har i krukorna…. rotfl.gif
Det kan bli problem att få Ladyn från Mangold/Asiatisk kål-spåret, det känner jag på mig g.gif . Sedan får Gillan krypa till korset och erkänna devil.gif .

/Anki

nono.gif Nä nä nä......har jag nu lyckats gissa rätt på en växt så kan ni inte bara BYTA namn så där........lite rättvisa får det väl ändå vara?
Förresten så är Gillan Nr 1 någon form av Krasse innocent.gif
Lady Hamilton
Funderar på att "sätta tänderna" i Gillans 2:a g.gif bara för att få bekräftat att det är Asiatisk kål.......är det någon som har koll om Marith ff lever?
Margith
Jag har väldans magknip, jag är yr och ser dubbelt,
men annars mår jag bra crazy.gif

Du behöver inte smaka! Jag har ju redan sagt att det är rödbetor, varför tror du inte på vad jag säger??
Varenda människa vet väl hur nykokta rödbetor smakar coolgleam.gif
Lady Hamilton
Jo jag tror på dig kompiskram.gif men håll med om att "kryddningen" är åt Asiatisk Kål? innocent.gif om du verligen känner efter i "buketten" på eftersmaken?
Maggan H
Nykokta, hm, när sådde du, Margith? biggrin.gif
blomkronan
Rödbettor--- giggle.gif

Nu har iallafall 1:an grott hos mig yahoo.gif (vad det nu är????????)
Eva i Höga
Vad pratar ni om .... i min är det ärtor!! crying.gif
Gillan
CITAT (Eva i Höga @ 09-03-2009, 07:57) *
Vad pratar ni om .... i min är det ärtor!! crying.gif

rotfl.gif .......i så fall är det nån annans fröer du sått ninja.gif

CITAT (Margith @ 08-03-2009, 19:54) *
Jag har väldans magknip, jag är yr och ser dubbelt,
men annars mår jag bra crazy.gif

Du behöver inte smaka! Jag har ju redan sagt att det är rödbetor, varför tror du inte på vad jag säger??
Varenda människa vet väl hur nykokta rödbetor smakar coolgleam.gif

Hur är det Margith? Lever du eller har du kolat vippen???

CITAT (Lady Hamilton @ 08-03-2009, 17:07) *
nono.gif Nä nä nä......har jag nu lyckats gissa rätt på en växt så kan ni inte bara BYTA namn så där........lite rättvisa får det väl ändå vara?
Förresten så är Gillan Nr 1 någon form av Krasse innocent.gif

Krasse, har du nån aning om hur krasse ser ut -fear-.gif ...........................och asiatisk kål........nåja, alla blir ju saliga på sin egen tro eller hur det nu var giggle.gif
stennie
Sådde i Lördags...Idag.......

[attachment=31752:gillans.jpg]

Men vad är det?
Lady Hamilton
CITAT (stennie @ 09-03-2009, 20:05) *

Men vad är det?

någon form av Krasse angel_not.gif .......sedan om det är busk, kätter, kläng eller häng får vi se
Anki V
CITAT (stennie @ 09-03-2009, 20:05) *

Men vad är det?

Jag vet, jag vet...... (tror jag) Krasse är tvärfel. crazy.gif

/Anki
Eva i Höga
Jag ger mig inte - det är en ärta i min och det är en kikärta! Och det har blivit ett långt strå på ca 1 dm. Och det är Gillans frö! whist.gif
Lady Hamilton
CITAT (Eva i Höga @ 10-03-2009, 07:57) *
Jag ger mig inte - det är en ärta i min och det är en kikärta! Och det har blivit ett långt strå på ca 1 dm. Och det är Gillans frö! whist.gif

Kikärts krasse! rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Rosmarin
Min såg ut som fotot Stennie visar för ett par dagar sedan. Nu är den väldigt mycket längre ... och segerhuvan sitter fortfarande kvar! giggle.gif Får se hur det går när de blad som börjar bildas högst upp ska ta sig ur "huvan".

CITAT (Eva i Höga @ 10-03-2009, 07:57) *

Nej men...? giggle.gif
blomkronan
Min 2:a har grott yahoo.gif
Rosmarin
yahoo.gif Min tvåa också när jag tittade en andra (eller var det en nionde whist.gif ) gång idag.
Kajsa i Arvika
Alltså.... bonusfröet.. som jag räknat ut borde ha varit ett ganska stort ett, ligger krossat i botten av kuvertet.. antar att posten har varit lite hårdhänt... nån som har en bild eller länk till en bild så att man kan få se hur det liksom såg ut som från början.. confused.gif
Dito Verde
Oj oj oj, de där bonusfröna som jag kallat Gillans påskägg har grott.
Jag har förstått att de är mycket stora och mycket giftiga.
Björnloka är det största och giftigaste jag kan tänka ut. Det får bli en gissning så länge.

Gillan
Tyvärr Kajsa så har jag ingen bild på fröet.

Ingen Björnloka och ingen krasse.................ingen asiatisk kål och inga rabarber
Kajsa i Arvika
1:an och den där saken som var krossad har grott... det ena vet jag det e men vad 17 e det andra.. ? confused.gif
Kajsa i Arvika
Såg att nån hade gissat på det röda.. börjar på m och slutar på a... Tänker INTE smaka.. crazy.gif
Maggan H
CITAT (Kajsa i Arvika @ 13-03-2009, 17:50) *
Såg att nån hade gissat på det röda.. börjar på m och slutar på a... Tänker INTE smaka.. crazy.gif

Hm, hm, hm....börjar den röda också på m o slutar på a??
Kajsa i Arvika
hihi... ja d var den jag tänkte på iaf... här e d kaos bland byttorna... crazy.gif d var hål i Gillans frökuvert så fröerna låg lösa i botten på ytterkuvertet.. har ingen aning om nånting längre... men gror gör de.. de som skulle ligga i blöt flyter inte alls men det kanske inte spelar nån roll..? stoppar ner dem iaf..
Lady Hamilton
Nu har jag gissat på bonusfröet och fått rätt men vad det andra fröet är confused.gif för Gillan är tjurig giggle.gif jag har nu försökt att övertyga henne om att det är Krasse men hon vägrar döpa om fröet. Och då ger jag upp dunno.gif Så för min del får Gillan gärna avslöja vad det är som inte är Krasse innocent.gif
Gillan
Okidoki! Om ni vill så avslöjar jag nu..............

Anki säger.......Mauretansk Malva
Margith .......Malva
Maggan säger........Malva
Kajsa säger också Malva

Bonusfröt är precis det Ladyn säger, men där är ni ju några som gissat rätt redan innan ( speciellt Malin, som inte ens hade här att göra laugh.gif )

Ska jag avslöja nu??????
Lady Hamilton
Ja! yes.gif
Gillan
Okej................Busfrö nr 1 är Mauretansk Malva.................vackrare än vackrast

Busfrö nr 2 är naturligtvis Rödbeta...............Förhoppningsvis lika vacker som jag önskar att den ska vara
Anki V
Nu ska jag berätta vad jag gjort…..

Fröna till Gillan malva kommer från mig ursprungligen. Jag hade fått påsen som bonusfrö vid något tidigare frököp men hade inte plats att så den det året.

Eftersom Gillan lovprisade växten så jag skickade efter frön i december. Gillan sådde tidigt med bra resultat så då gjorde jag det också.

Inget grodden! Så kom då Gillans busfrön och jag fick min malva i alla fall wub.gif .

I går höll jag som bäst på att plocka i min frölåda och vad hittar jag där…..Jo, en oöppnad påse med malvafrön!

Jag hade blandat såjord, noga märkt burken, bokfört i såkalendern men glömt att så slap.gif . Jag har i två månader försökt stirra upp frön som inte fanns giggle.gif .

Rödbetan ser helt klart ut att hålla vad den lovar!

/Anki
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 15-03-2009, 11:38) *

Fröna till Gillan malva kommer från mig ursprungligen. Jag hade fått påsen som bonusfrö vid något tidigare frököp men hade inte plats att så den det året.

Eftersom Gillan lovprisade växten så jag skickade efter frön i december. Gillan sådde tidigt med bra resultat så då gjorde jag det också.

Inget grodden! Så kom då Gillans busfrön och jag fick min malva i alla fall wub.gif .

I går höll jag som bäst på att plocka i min frölåda och vad hittar jag där…..Jo, en oöppnad påse med malvafrön!

Jag hade blandat såjord, noga märkt burken, bokfört i såkalendern men glömt att så slap.gif . Jag har i två månader försökt stirra upp frön som inte fanns giggle.gif .

/Anki

Så många vi är som sår saker som inte finns! Det skrivs om detta i Solstorms tråd och i Lady Hamiltons och nu här... giggle.gif Vi är verkligen seriösa odlare vi. a0a.gif
Kajsa i Arvika
Inte konstigt det gror dåligt i somliga byttor kanske... whist.gif Man får va en duktig fröhäxa om man ska få frön som inte finns att gro...
Maggan H

/Anki

Haha, Anki, du är den värsta sådam jag har hört talas om! biggrin.gif Om jag hade gjort detsamma så hade i alla fall björkarna grott.... crazy.gif

Rödbetor Gillan, rotfl.gif jag var just ute o tänkte, banne mig, det liknar rödbetor på pricken! w00t.gif
malin72
CITAT (Gillan @ 15-03-2009, 10:53) *
( speciellt Malin, som inte ens hade här att göra laugh.gif )
Ska jag avslöja nu??????

nämen vaddå whist.gif jag dunno.gif nä jag vet inte riktigt hur jag slank in i den här tråden unsure.gif förstår ingenting g.gif ...jo men visst ja det var ju det ja mm nu kommer jag ihåg..det var väl något giftigt :-fear-:
sånt som jag inte kan kika på utan skyddsdräkt a0a.gif ...ska jag ta med en dräkt till sommaren då när jag kommer på besök????? Så du inte får för dig att jag måste stå nära sos.gif
vet ju att du gillar det....att man ska stå nära menar jag dom där vackra sakerna....fina på avstånd japp yes.gif whist.gif -fear-.gif
malin72

/Anki

a0a.gif a0a.gif a0a.gif a0a.gif Anki men gud jag viker mig av skratt a0a.gif ser framför mig hur du går där och tittar och kikar och undrar...jag menar att vissa frön går att stirra upp det har man ju märkt men där gick nog gränsen faktiskt..tror nog att dom ville ligga i jorden yahoo.gif thanks.gif det är ju så härligt med ett gott skratt...

tur att vi kan skratta åt varandra här inne tummenupp.gif alla är vi ju lite tokiga ibland slap.gif
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 15-03-2009, 11:25) *
Okej................Busfrö nr 1 är Mauretansk Malva.................vackrare än vackrast

Busfrö nr 2 är naturligtvis Rödbeta...............Förhoppningsvis lika vacker som jag önskar att den ska vara

smiley_small_hug.gif Tack Gillan! Plötsligt är det mycket lättare att hantera sådderna och själv kunna välja hur man skall hantera dem.
Eva i Höga
Jag har rört ihop Gillans fröer tydligen eller menar ni att kikärtan är mauretansk malva? Jag fattar ingenting nu! Gillans krossade frö har jag inte sått än blush.gif

Jo, nu har jag sått ett av dem, det som inte var krossat.
blomkronan
Kul med en Malva smile.gif Vilken färg tror du den kommer att bli???

RÖDBETOR.... vad gör jag nu med dom confused.gif
11 st, 5 cm höga med endast 2 små blad... Jag har aldrig sått rödbetor tidigare så nu vet jag inte... ska jag vänta på flera blad innan jag skolar om dom????? I vilken kruka vill dom bo i??? En 10 litershink blir det bra????
Gillan
[attachment=32034:2008_05_...land_007.jpg]

Tyvärr hittade jag ingen bättre bild än denna, men färgen ser ni ju i alla fall biggrin.gif

Och rödbetor har inte jag heller sått förut, men jag tror väl att det är bäst att skola om dem så fort de är hanterbara tummenupp.gif . Jag köpte fröerna enkom för att jag föll för de vackra röda bladen laugh.gif
Maggan H
Åh vilken fin färg Gillan, hoppas barnen får samma! tummenupp.gif
Lady Hamilton
Jag har nu skolat Gillans plantor i egna krukor, även rödbetorna yes.gif skall bli kul o se hur de utvecklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon