Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Berith
Nej, jag tog inte åt mej, det var därför jag undrade.

Jag inbillar mej att jag valt att inte bli bankrånare eller mördare. Vad är det som gjort att du inte blivit det? Genom val eller missade tillfällen?

Om vi återgår till AÖ så var tydligen hennes uppväxt inte nåt att hurra för, men hon hade säkert möjligheter att välja som vuxen. Och hon valde väl att vara med vid det mordet, även om några tydligen säger att hon inte alls var det.
anne-li i olofstorp
-fear-.gif En sån människosyn du har !!!!
no.gif g.gif Unga människor som hamnar snett, vad har dom för val? Även om du har haft tur och valt "rätt" så kanske dina val inneburit att du har en människosyn som jag hoppas inte många har. akta glorian för sjuttsingen...........
Meriona
Ja man kan bli mörkrädd för mindre... wacko.gif
Berith
CITAT (anne-li i olofstorp @ 07-04-2009, 14:20) *
-fear-.gif En sån människosyn du har !!!!
no.gif g.gif Unga människor som hamnar snett, vad har dom för val? Även om du har haft tur och valt "rätt" så kanske dina val inneburit att du har en människosyn som jag hoppas inte många har. akta glorian för sjuttsingen...........

Hur gammal var hon då? Jag trodde faktiskt att hon var vuxen? 55 minus 25 (eller var det 27?) blir väl ganska vuxet?

Hänger inte med riktigt i att du tycker jag har konstig människosyn? Jag har valt att hålla mej borta från kriminalitet, och du verkar tycka det är nåt konstigt...?
ängsvädd
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 14:32) *
Hur gammal var hon då? Jag trodde faktiskt att hon var vuxen? 55 minus 25 (eller var det 27?) blir väl ganska vuxet?

Hänger inte med riktigt i att du tycker jag har konstig människosyn? Jag har valt att hålla mej borta från kriminalitet, och du verkar tycka det är nåt konstigt...?

Så lätt för dig att säga - du har inte haft exvis Annika Östbergs bakgrund.
Berith
CITAT (MimmiH @ 07-04-2009, 14:37) *
Så lätt för dig att säga - du har inte haft exvis Annika Östbergs bakgrund.

Men det är just det där som jag inte fattar. Om man som barn gör nåt kriminellt, kan man alltså inte lägga av med det som vuxen? Visst, hon hade tydligen en barndom som man inte önskar sin värsta fiende, men det hon gjorde som vuxen var hennes egna val.
Wilmer
Har man hamnat fel som barn är 25 ingen ålder, även om många 25 åringar kan tycka annorlunda rolleyes.gif . Som Annika sagt själv - hade hon inte hamnat i fängelse hade hon förmodligen varit död nu.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 13:45) *
Menar du mej?

När jag pratar om att göra val i sitt liv menar jag såklart inte att välja att mista sitt barn. Däremot pratade jag om att välja att bli kriminell eller inte, eller att börja med droger eller inte.

Berith vuxna människor gör val men du kan väl inte mena att man gör livsavgörande val redan som barn?
Aqvakul
Den här tråden klargör rätt tydligt vilka som har en humanistisk och empatisk människosyn. Några här skulle jag aldrig be om hjälp, i någon situation i livet...

F´låt att jag uttrycker mig så drastiskt, men jag är faktiskt lite chockad...
Meriona
Jag håller med, jag hoppas att de inte har egna barn bara...
anne-li i olofstorp
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2009, 14:50) *
Den här tråden klargör rätt tydligt vilka som har en humanistisk och empatisk människosyn. Några här skulle jag aldrig be om hjälp, i någon situation i livet...

F´låt att jag uttrycker mig så drastiskt, men jag är faktiskt lite chockad...

Precis det jag menar,,,,
har man haft tur kan man ju putsa glorian medan man fördömer dom som inte haft samma tur i livet......
ängsvädd
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 14:43) *
Men det är just det där som jag inte fattar. Om man som barn gör nåt kriminellt, kan man alltså inte lägga av med det som vuxen? Visst, hon hade tydligen en barndom som man inte önskar sin värsta fiende, men det hon gjorde som vuxen var hennes egna val.

Man behöver hjälp från omgivningen, åtminstone någon i omgivningen, även som vuxen om man haft en tillräckligt dålig bakgrund som skadat en tillräckligt svårt - det är för mig självklart - men svårt att förklara för någon som inte fattar. Jag lägger ner det här med förklarandet.
*Stintan*
Berith jag skulle önska att du driver med oss men tyvärr befarar jag att det inte är så.
pejori
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 14:43) *

Förlåt Berith, men hur tänker du?
Visst som vuxen gör du val, men betänk att även dom valen, som just då, verkade bra kan i längden visa sig bli katastrofala.
Som vuxna väljer vi (ganska många ialla fall) att gå in i en relation och skaffa oss några barn.
Att det med tiden visar sig vara fel och det kanske, jag säger kanske...Visar sig vara en som slås, super, är pedofil kriminell, är inget man alltid märker föränn det är försent.
dom som sitter i kläm, är alltid barnen.
Vid en skilsmässa och eventuelt nya styvföräldrar är det inte alltid som dom vuxna ser till barnens bästa, utan till sin egen trivsel.
Växer du upp i ett "taskigt" hem, har du inte alltid så många val, om det inte finns andra vuxna som kan hjälpa dej.
Ungar och ungdomar väljer att få uppmärksamhet och att bli synliga för någon.
Är du inte det hemma, väljer du grupper där du blir synliggjord.
Om det sedan är en religös sekt, eller en missbrukargrupp är skit samma, du syns och älskas för den du är.

Jag hade önskat att du hade tänkt," tack och lov för att det gått bra för mej och mina barn" istället för att tycka att dom som misslyckats får "skylla sig själv.
Jag tror inte att Alexandra Fosmo valde en sekt för att hon ville bli skjuten i huvudet av sin mans älskarinna, eller att Sara valde att bli hjärntvättad av Helge fosmo.
Jag tror att det var livet som valde för dom, inte tvärt om.
Aqvakul
I Malmö så blev en tonåring knivskuren till döds i början på nittiotalet. I massmedia talades det om den s.k. "Nydalaligan". Socialen jobbade intensivt med området. Det gjordes en film om gänget.

För några år sen följde filmaren upp hur det gått för medlemmarna. Slutsatsen var tydlig. För två tredjedelar hade det gått från ganska till mycket bra. Men ca 1/3 hade hamnat i brottslighet och drgmissbruk. Vad skilde då dessa från de andra, jo: De hade ingen vusen som de kunde känna sig trygga hos, som älskade dem för deras egen skull och stod upp för dem - ingen förälder, släkting eller vuxen vän - INGEN som tog en föräldrarroll.

Hur skulle de själva kunna klara att göra vettiga val?
KURT
Förutom boken o mAnnika Östberg, så kan jag rekommendera Rickard Flingas bok "Iskallt och stenhårt".
Berith
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2009, 14:50) *
Berith vuxna människor gör val men du kan väl inte mena att man gör livsavgörande val redan som barn?

Nej jag menar inte att hon som barn valde att vara med på det här mordet. Det gjorde hon väl som vuxen?

Jag förstår att ni andra pratar om mej, men jag förstår inte varför ni säger så....? Det är nåt här som jag inte hänger med i...
Aqvakul
CITAT (KURT @ 07-04-2009, 16:17) *
Förutom boken o mAnnika Östberg, så kan jag rekommendera Rickard Flingas bok "Iskallt och stenhårt".

träffade Flinga på bokmässan för några år sen - mkt intressant...
stennie
Jag satt på vägen hem i bilen och blev mer och mer uprörd...Att en mäniska har en avvikande mening är tydligen väldigt upprörade ( den människan förtjänar inte ens att ha barn) medan en som faktiskt har begått brott ska man bara tycka synd om.....Fattar ingenting?????
Huggorm
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 17:04) *
Nej jag menar inte att hon som barn valde att vara med på det här mordet. Det gjorde hon väl som vuxen?

Hon var 27 när hon begick mordet, alltså fysiskt vuxen. Men då hade hon redan knarkat i 13 år, och varit på misslyckad drogrehabilitering flera gånger. Viljan att ta tag i sitt liv var uppenbarligen inte stor nog. Men tydligen hade hon borderline, vilket förklarar en del. Hon borde ha tvångsinskrivits på psyket, antingen i samband med något av drogrehabiliteringarna eller också när hon dömdes för dråpet som artonåring.
pejori
CITAT (stennie @ 07-04-2009, 17:48) *
Jag satt på vägen hem i bilen och blev mer och mer uprörd...Att en mäniska har en avvikande mening är tydligen väldigt upprörade ( den människan förtjänar inte ens att ha barn) medan en som faktiskt har begått brott ska man bara tycka synd om.....Fattar ingenting?????

Vem har sagt något om att någon inte ska ha barn?
Tror inte någon "tycker synd" om Annika Östberg, däremot tyycker dom flesta att hon har straffats onödigt hårt.
Att Annikas uppväxt kom på tal, förringar inte dom brott hon begått, däremot är det en förklaring, ingen ursäkt.

Från min sida, väljer jag att se att dom val man gör i livet, inte alltid är dom bästa och kan vara en förklaring att det går snett.
Skyller man allt som händer på individen, tror jag man är farligt ute, då allt som händer beror på egna val.
stennie
CITAT (pejori @ 07-04-2009, 18:12) *
Vem har sagt något om att någon inte ska ha barn?
Tror inte någon "tycker synd" om Annika Östberg, däremot tyycker dom flesta att hon har straffats onödigt hårt.
Att Annikas uppväxt kom på tal, förringar inte dom brott hon begått, däremot är det en förklaring, ingen ursäkt.

Från min sida, väljer jag att se att dom val man gör i livet, inte alltid är dom bästa och kan vara en förklaring att det går snett.
Skyller man allt som händer på individen, tror jag man är farligt ute, då allt som händer beror på egna val.

Läs sidan 6 så ser du...

Håller fullständigt med dig!
andersen
CITAT (pejori @ 07-04-2009, 18:12) *
däremot tyycker dom flesta att hon har straffats onödigt hårt.

Det tycker inte jag. USA är ett land som avrättar förståndshandikapade brottslingar, och sätter barn i fängelse, att då ge ett förhållande visst lågt straff till Annika bara för att hon är svensk tycker jag är fel,hon bör sitta av det straffet som är brukligt i USA.
Huggorm
Anledningen till att hon förflyttas är tydligen den ekonomiska krisen, hon kostar för mycket att hålla fängslad.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/flera-del...fangar-1.840390
Meriona
Härligt äntligen fick vi nån nytta av den krisen! laugh.gif
Gunilla T
..ekomonin och vågar man sätta en slant på att Obamas USA kanske slår in på en något mer human väg än föregångaren?
andersen
Kan vara intressant vad vi tyckte för länge sedan ang Annika östberg....Annika östberg
Huggorm
CITAT (Meriona @ 07-04-2009, 18:33) *
Härligt äntligen fick vi nån nytta av den krisen! laugh.gif

Undrar hur det känns att ha fått avslag efter avslag genom åren, och sedan plötsligt bli förflyttad på grund av något sådant. Det är ju absurt på sätt och vis, man vet inte om man skall skratta eller gråta
Aqvakul
CITAT (andersen @ 07-04-2009, 18:23) *
Det tycker inte jag. USA är ett land som avrättar förståndshandikapade brottslingar, och sätter barn i fängelse, att då ge ett förhållande visst lågt straff till Annika bara för att hon är svensk tycker jag är fel,hon bör sitta av det straffet som är brukligt i USA.

det märkliga med USA är det är så stora skillnader i rättspraxis. Vi hör nästan bara talas om de riktigt stränga domarna (högt nyhetsvärde), medan det ibland utdöms mkt mildare straff än vi har i Sverige. Regionala regelverk, jurysystemet och enorm ojämlikhet mellan olika grupper har skapat vad de flesta nog skulle kalla riktigt dålig rättssäkerhet.

Meriona
CITAT (Gunilla T @ 07-04-2009, 18:36) *
..ekomonin och vågar man sätta en slant på att Obamas USA kanske slår in på en något mer human väg än föregångaren?

Just Obama var vad vi trodde var anledningen på jobbet också, han verkar ju ha en del del vettiga värderingar, so far....
Huggorm
Man skall komma ihåg också att varje delstat har sin egen rättsordning, och Californien har bland dom strängaste
Farbror Blå
Min åsikt i detta har svängt fram och tillbaka.
Nuförtiden kan jag tycka att för detta brott, som i Sverige gett kanske 6 månader, så räcker 28 år i fängelse.
pejori
CITAT (stennie @ 07-04-2009, 18:18) *
Läs sidan 6 så ser du...

Håller fullständigt med dig!

Sidan sex!!!!! crying.gif
Min tråd är bara på sidan fyra ännu. unsure.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 07-04-2009, 18:38) *
Just Obama var vad vi trodde var anledningen på jobbet också, han verkar ju ha en del del vettiga värderingar, so far....

Men är det verkligen Obama? Sådant här bestäms ju individuellt i varje stat efter vad jag förstår. Det kanske snarare är Arnold Schwarzenegger som ligger bakom?
stennie
CITAT (pejori @ 07-04-2009, 18:41) *
Sidan sex!!!!! crying.gif
Min tråd är bara på sidan fyra ännu. unsure.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Tänkte inte på att det kunde skilja så.......hmmm längre upp på sidan då!!!!
Meriona
CITAT (Farbror Blå @ 07-04-2009, 18:41) *
Min åsikt i detta har svängt fram och tillbaka.
Nuförtiden kan jag tycka att för detta brott, som i Sverige gett kanske 6 månader, så räcker 28 år i fängelse.

Helt sant! Håller med fullständigt, om det inte är glömt och gömt efter så lång tid så vet jag inte hur mänskligheten är funtad, hon är ju knappast en sinnessjuk person ändå, troligen kommer hon att vara nöjd med att komma hem och pyssla lite med pelargoner och kanske hänga här på Odla. Isåfall så är hon mer än välkommen av mig iallafall. coolgleam.gif
pejori
Är inte USA det ultimata beviset för att hårda straff inte hjälper?
Dom precis som någon skrev, dömmer minderåriga som vuxna och utdelar orimliga straff, ändå har dom den grövsta brottsligheten i världen.

Fortfarande försöker jag inte att förringa det hon gjort, men står fortfarande fast vid att 28 år i fängelse för medhjälp, inte är rimligt.
Farbror Blå
Visst var det också så att hon satt i flyktbilen utanför banken, medan pojkvännen rånade och dödae en väktare?
då är som sagt 28 bast helt barockt
Huggorm
CITAT (Meriona @ 07-04-2009, 18:45) *
hon är ju knappast en sinnessjuk person ändå

Inte direkt sinnessjuk, men det är trots allt konstaterat borderline som är en personlighetsstörning. Jag förmodar att hon inte fått någon vård eller behandling för detta under tiden i fängelset, men vid närmare sextio års ålder lär hon väll ha förändrats rätt drastiskt ändå

CITAT (Farbror Blå @ 07-04-2009, 18:50) *
Visst var det också så att hon satt i flyktbilen utanför banken, medan pojkvännen rånade och dödae en väktare?
då är som sagt 28 bast helt barockt

Nej, det är helt fel, någon väktare har aldrig blivit dödad. Hon låtsades leta i bagaget på sin bil, så pojkvännen kunde smyga sig på en kötthandlare och skjuta honom bakifrån. Sedan blev de stoppade av polis, och hon låtsades då leta efter ett körkort som hon inte hade, så pojkvännen kunde smyga fram pistolen och skjuta även honom bakifrån
*Stintan*
Med den uppväxten är det väl inte så konstigt om hon skulle lida av borderline.
Meriona
Det finns kvinnor som gör vad som helst för sina dominanta pojkvänner, till och med låter dem döda sitt eget barn (Tänker på stackars Bobby). Sen måste man inte försvara det, det gör inte jag heller, men det ska vara en rimlighet i straffet. 27/28 år kan tyckas vara tillräckligt, det är inte massmord, det är inte kannibalism, det är inte barnarov. Låt människan leva en liten stund. Jag tror inte hon förväntas ställa till med nåt direkt.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2009, 19:04) *
Med den uppväxten är det väl inte så konstigt om hon skulle lida av borderline.

Men inte är väll det en åkomma som man drabbas av genom yttre omständigheter? Är det inte något man bara har? Att uppväxten sedan gjorde att hon inte kunde hantera sitt bordeline och allt gick snett, det är ju ganska sannolikt
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-04-2009, 19:07) *
Men inte är väll det en åkomma som man drabbas av genom yttre omständigheter? Är det inte något man bara har? Att uppväxten sedan gjorde att hon inte kunde hantera sitt bordeline och allt gick snett, det är ju ganska sannolikt

Jag har ingen aning om det är medfött eller något som kan utvecklas genom yttre omständigheter men om man läser vilka symptomen är vid borderline så kan säkert en sådan uppväxt som Annika haft ge sådana.

En känslomässigt störd person kan ju knappast hantera sina känslor på ett vettigt sätt.
Gossen Ruda
Jag förstår inte riktigt vad en lättare psykisk störning som borderline har med hennes hemkomst att göra? Det är väl bättre att hon kan få den hjälp hon behöver här i landet än att hon skall få ruttna bort i ett amerikanskt fängelse.
Motti
Hörde en intervju med henne på TV i dag och hon verkar ju ha kommit till insikt om att hon gjort fel i sitt liv ,hon har ju avtjänat sitt straff och har rätt att få en chans,tror hon gjorde 25 år i fängelse det är nästan ett halvt liv det.Nog ska hon få en ärlig chans att börja om vid 57 års ålder och göra det bästa av de åren hon har kvar.
ängsvädd
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 17:04) *

......

Vad vet du om att hon visste om att ett mord skulle begås och valde att vara med på det? Det var ju inte hon som mördade. I Sverige skulle det inte dömas som medhjälp iaf.
Rose
raderat
Pia L
Jag har läst lite sporadiskt i tråden och kan bara instämma i vad dom flesta här inne tycker, det är på tiden att Annika får komma hem till Sverige.

Sen vill jag också påpeka lite att den "information" om hur mordet / morden begåtts som finns att hitta på nätet baseras på åklagarens uppgifter, det är en åklagares uppgift att så bildligt som möjligt framlägga "bevis" så att åhörarna får en känsla av att ha varit där under brottet /brotten.
Annika hade otur när hennes pojkvän valde att ta livet av sig så att hela skuldbördan blev liggande på henne istället.

Att Annika nu säger att hon vet att hon gjort fel behöver inte betyda att hon var med och medveten om dom brott som skulle begås, däremot så är det hennes enda chans att få komma till Sverige, att mer eller mindre erkänna sin inblandning oavsett om hon visste vad som skulle ske eller inte.
Rose
Hon är hemma nu.
Berith
Jag såg en intervju på TV igår, den var från 2005 och där pratade hon om att hon var svensk. Hon hade sin familj här och sina rötter och att hon ville tillbaka hit.

Jag har inte motsatt mej att hon kommer hit igen. Vad jag förstått så sätts hon i fängelse här också, även om tiden inte är offentlig än? Villkoret för att hon får komma "hem" igen sätts väl av USA? Vad händer om hon släpps tidigare ur svenskt fängelse än vad USA satte som villkor?

Jag förstår att hon haft en förjäklig uppväxt, och att hennes mamma svek henne. Säkert alla andra vuxna då också. Hon får nu en andra chans att bygga upp och forma sitt liv när hon närmar sej 60-årsåldern.

Om hon har suttit för många år i fängelse redan har jag ingen uppfattning om, vet ju inte vad hon gjorde då och vad hon egentligen borde gjort/inte gjort. Att hon skulle uppfattas som oskyldig i samma situation i Sverige har jag heller ingen uppfattning om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon