|
ängsvädd
06-04-2009, 22:51
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:40)  Återfallsförbrytare och hopplösa fall bör stängas in för gott ja, och gärna i andra länder så vi slipper betala räkningen Javisst, hon är dömd för medhjälp samt vid det första tillfället dråp, jag har aldrig sagt annat Det är ju lite märkligt att hon döms för medhjälp verkar det som. Dråpet var tydligen ett mord som skedde i hennes lägenhet. Iaf så har hon mer än väl sonat sitt brott nu och bör för länge sedan ha fått chansen att bli en fri människa.
Huggorm
06-04-2009, 23:01
Efter 28 år har hon naturligtvis förändrats som människa. Nu får man väll räkna med att hon är fri från sitt drogproblem, och kanske har hon en chans att hålla sig på rätt sida lagen nu
CITAT (Huggorm @ 07-04-2009, 00:01)  Efter 28 år har hon naturligtvis förändrats som människa. Nu får man väll räkna med att hon är fri från sitt drogproblem, och kanske har hon en chans att hålla sig på rätt sida lagen nu Hoppas jag med...
Gossen Ruda
07-04-2009, 06:53
Heroinmissbruk förändrar en människa till det sämre, mycket sämre. Annika var heroinist när brotten begicks så egentligen var herointillverkarna och langarna dom egentliga brottslingarna. Hon är numera drogfri så risken för brottsåterfall är liten. Hon lär visserligen vara troende men ingen är ofelbar.
Har inte läst allt, inte här och inte på andra ställen heller, så jag har ingen direkt uppfattning om henne. Mer än att det hon har gjort är det hon som har gjort, och det hon inte gjort är det hon som inte har gjort. Precis som för alla oss andra såklart.
Men hon ska alltså släppas fri här i Sverige? Nu eller senare. Och alla räknar med att hon ska 'passa in' i det svenska samhället, bara så där? Kan hon tex prata svenska fortfarande?
Gossen Ruda
07-04-2009, 07:43
Beträffande svenskan så har jag hört henne prata och den är fullgod, med svag amerikansk brytning. Avsevärt bättre än alla nysvenskar.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2009, 08:43)  Beträffande svenskan så har jag hört henne prata och den är fullgod, med svag amerikansk brytning. Avsevärt bättre än alla nysvenskar. Ok. Ja det är ju en början. Men ska hon sitta av nåt här eller är det frihet direkt?
Aqvakul
07-04-2009, 07:51
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 08:48)  Ok. Ja det är ju en början.
Men ska hon sitta av nåt här eller är det frihet direkt? Myndigheterna är väldigt förtegna, men det har hela tiden handlat om att hon ska överföras till svenskt fängelse. Jag gissar att det blir en ganska snabb utslussning.
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2009, 08:51)  Myndigheterna är väldigt förtegna, men det har hela tiden handlat om att hon ska överföras till svenskt fängelse. Jag gissar att det blir en ganska snabb utslussning. Ok. Och sen....? Blir hon kändis här och ska intervjuas i alla program? Räknas hon som kriminell/fd kriminell eller nån som det är väldigt synd om? Om jag förstått inläggen här så är det ju många som tycker synd om henne, och att hon inte borde ha straffats för det hon gjort? Eller var det bara det att straffet var så långt?
Aqvakul
07-04-2009, 08:20
Jag anser att straffet är orimligt långt.
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2009, 09:20)  Jag anser att straffet är orimligt långt. Ja jag vet inte, har som sagt inte hängt med i allt som rör henne.
*Stintan*
07-04-2009, 08:57
Det känns som om jag har lust att säga ÄNTLIGEN!
Jag hoppas att hon kommer att få den hjälp och det stöd hon behöver för att kunna slussas ut på ett bra sätt. Förmodar att det kommer ta tid för henne att bli människa igen och finna sig tillrätta.
Huggorm: Din människosyn och dina uttalanden i tråden tycker jag är rent skrämmande. Dessutom så kan du väl knappast ha mer fakta om detta än någon annan om du inte varit åsyna vittne till Annikas brott. Jag är glad att jag bor i Sverige och inte i USA där brottsoffers släktingar kan bestämma om ett brott någonsin kan anses sonat så att man kan komma ut ur fängelset.
Och som svar till Berith så anser jag precis som Aquakul att straffet varit orimligt långt.
ängsvädd
07-04-2009, 09:23
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 08:58)  Ok. Och sen....? Blir hon kändis här och ska intervjuas i alla program? Räknas hon som kriminell/fd kriminell eller nån som det är väldigt synd om?
Om jag förstått inläggen här så är det ju många som tycker synd om henne, och att hon inte borde ha straffats för det hon gjort? Eller var det bara det att straffet var så långt? Hon har inte gjort något som motiverar till ett så långt fängelsestraff. Hon har INTE mördat någon, hon har INTE agerat som medhjälpare till mord - det är bara i USA de anser att det är medhjälp bara av att ha vistats tillsammans samtidigt med den som utförde mordet. I Sverige skulle hon aldrig ha dömts för medhjälp till mord. Det är klarlagt vem som höll i mordvapnet i de båda fallen - och det var inte hon. En tjej med trasslig bakgrund som jag hoppas får en ny chans till ett bra liv nu.
Ja jag känner att jag inte hänger med i det här alls. Är hon skyldig till det hon anklagats för och fått sitt straff för, eller har hon behandlats helt fel?
Ska kanske tillägga att jag tycker inte ett dugg synd om henne, hon har själv valt att vara den hon är.
ängsvädd
07-04-2009, 09:56
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 10:49)  Ja jag känner att jag inte hänger med i det här alls. Är hon skyldig till det hon anklagats för och fått sitt straff för, eller har hon behandlats helt fel?
Ska kanske tillägga att jag tycker inte ett dugg synd om henne, hon har själv valt att vara den hon är. I Sverige hade hade hon varit oskyldig till det hon anklagats för i USA - medhjälp till mord. Det är ju lätt att säga att hon har valt att bli drogmissbrukare när man inte varit i hennes situation.
CITAT (MimmiH @ 07-04-2009, 10:56)  I Sverige hade hade hon varit oskyldig till det hon anklagats för i USA - medhjälp till mord.
Det är ju lätt att säga att hon har valt att bli drogmissbrukare när man inte varit i hennes situation. Aha, jag trodde att hon varit med vid planeringen. Så hon blev alltså lika förvånad som mordoffret. Jaa hon hade kunnat välja något annat. Balettdansös, kontorist, bagare, skoförsäljare, brevbärare, servitris, flygvärdinna, lärare, sångerska... Finns massor med annat hon kunde valt, men nu blev det kriminell.
herkules
07-04-2009, 10:05
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 10:49)  Ska kanske tillägga att jag tycker inte ett dugg synd om henne, hon har själv valt att vara den hon är. håller med. väljer man att medverka vid flera mord så tar man det straff man får. det är INTE offrens anhöriga som bestämmer om man ska sitta kvar i fängelser i usa. jag tycker inte att det är så kul att veta att ännu en livsfarlig människa ska ut på gatorna här i sverige, så helt ärligt - för mig hade hon lika gärna kunnat stanna i usa, hon har bott där hela sitt vuxna liv och är mer amerikansk än svensk.
Gossen Ruda
07-04-2009, 10:07
Vill minnas att hon rymde hemifrån och hamnade i dåligt sällskap pga att hon inte kom överens med mammans nya man. Shit happends. Själv tycker jag också att hon fått ett orimligt långt straff för något hon kanske inte ens skulle blivit dömd för i Sverige. Plus då att hatiska anhöriga skall få påverka straffet, det stinker hämnd lång väg. Helt främmande för vår rättsstiftning. Vi kanske skulle införa vendettor?
Gossen Ruda
07-04-2009, 10:13
Huruvida hon är en "livsfarlig människa" får nog stå för den som skrev det. Risken torde vara obefintlig. Fö bor mamman numera i Sverige.
Annikas brott kan jämföras med Juha Valjakkala och Marita Routalammis straff för morden i Åmsele. Marita fick ett väldigt lågt straff, Juha fick livstid, han är ute nu. Brotten begicks 1988. Är det rimligt att Annika ska sitta inne ännu då? Hennes senaste brott skedde 1981. Jag var elva år då.
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 10:49)  Ja jag känner att jag inte hänger med i det här alls. Är hon skyldig till det hon anklagats för och fått sitt straff för, eller har hon behandlats helt fel?
Ska kanske tillägga att jag tycker inte ett dugg synd om henne, hon har själv valt att vara den hon är. Jag tänker inte som du, jag tänker så här: Har hon ett eget ansvar? Ja! Har hon skuld i det hon gjort? Ja! Har hon gjort fria val, där hon lika gärna kunde valt annorlunda? Nja, här är det ju mer tveksamt. Förmodligen upplevde hon att hon inte kunde göra något annat val just i den situationen (droger, beroendeställning osv). Försvarar det vad hon gjorde, blir det OK då? Nej, men det förklarar så att vi kan förstå varför hon gjorde som hon gjorde. Ja, och då kan jag känna med henne (o även andra brottslingar) och visst tycka synd om dem.
ängsvädd
07-04-2009, 10:15
CITAT (herkules @ 07-04-2009, 11:05)  håller med. väljer man att medverka vid flera mord så tar man det straff man får. det är INTE offrens anhöriga som bestämmer om man ska sitta kvar i fängelser i usa. jag tycker inte att det är så kul att veta att ännu en livsfarlig människa ska ut på gatorna här i sverige, så helt ärligt - för mig hade hon lika gärna kunnat stanna i usa, hon har bott där hela sitt vuxna liv och är mer amerikansk än svensk. Annika Östberg är definitivt inte livsfarlig - hon har inte mördat någon eller hjälpt till att mörda någon !!!!!!!!!!! Hon är drogfri nu !!!!!!!!!
Hon har alltså inte varit med och mördat någon, som jag tolkar som att hon blev lika förvånad som offret (som jag skrev förut). Men varför förhindrade hon inte mordet då? Varför var hon där öht?
Nej jag tycker inte synd om henne. Börjar man med droger så har man valt det, och borde fatta konsekvenserna av det också. Man kan ju inte börja med droger och sen bli förvånad över att man blir missbrukare. Antar att hon slutat med det nu 'tack vare' fängelsevistelsen.
herkules
07-04-2009, 10:28
CITAT (MimmiH @ 07-04-2009, 11:15)  Annika Östberg är definitivt inte livsfarlig - hon har inte mördat någon eller hjälpt till att mörda någon !!!!!!!!!!!
Hon är drogfri nu !!!!!!!!! självklart har hon hjälpt till, det är ju bara att läsa innantill. om hon är drogfri eller inte återstår att se. om man medverkar till mord så är man livsfarlig anser jag och dessutom så tror jag inte man blir mindre livsfarlig av att sitta 28 år i ett fängelse.
ängsvädd
07-04-2009, 10:43
CITAT (herkules @ 07-04-2009, 11:28)  självklart har hon hjälpt till, det är ju bara att läsa innantill. Källa? OK, även om hon skulle ha hjälpt till - har hon då inte redan sonat sitt brott efter 28 år i fängelse?
CITAT (herkules @ 07-04-2009, 10:28)  självklart har hon hjälpt till, det är ju bara att läsa innantill. om hon är drogfri eller inte återstår att se. om man medverkar till mord så är man livsfarlig anser jag och dessutom så tror jag inte man blir mindre livsfarlig av att sitta 28 år i ett fängelse. Nej all forskning visar ju att man snarast blir mera farlig av att sitta i fängelse. Så rimligen borde det bara finnas ett enda fängelsestraff då - livstid för alla typer av brott?
herkules
07-04-2009, 10:59
CITAT (MimmiH @ 07-04-2009, 11:43)  Källa? OK, även om hon skulle ha hjälpt till - har hon då inte redan sonat sitt brott efter 28 år i fängelse? kan man någonsin sona att ha hjälpt till att haft ihjäl andra människor? inte i min värld. CITAT (KURT @ 07-04-2009, 11:49)  Nej all forskning visar ju att man snarast blir mera farlig av att sitta i fängelse. Så rimligen borde det bara finnas ett enda fängelsestraff då - livstid för alla typer av brott? tycker du det så, jag tycker inte det, man får se från fall till fall.
ängsvädd
07-04-2009, 11:00
CITAT (herkules @ 07-04-2009, 11:58)  kan man någonsin sona att ha hjälpt till att haft ihjäl andra människor? inte i min värld. Var har du läst att hon hjälpt till vid mordet? Källa? Jag tycker det är en svår fråga. En människa som drabbats av psykos och har mördat, men sedan fått vård och blivit botad från sin psykiska sjukdom?
CITAT (MimmiH @ 07-04-2009, 12:00)  Var har du läst att hon hjälpt till vid mordet? Källa? Men sa inte du att hon inte hjälpte till? Var det så eller var det bara din åsikt?
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 08:58)  Ok. Och sen....? Blir hon kändis här och ska intervjuas i alla program? Räknas hon som kriminell/fd kriminell eller nån som det är väldigt synd om?
Om jag förstått inläggen här så är det ju många som tycker synd om henne, och att hon inte borde ha straffats för det hon gjort? Eller var det bara det att straffet var så långt? Jag anser henne inte oskyldig, men tycker att straffet var för långt.
Meriona
07-04-2009, 11:26
Inte sjuttan kan vi veta OM hon hjälpt till eller INTE hjälpt till, vi var ju inte där och bevittnade det hela? Oavsett så anser jag att hon är färdig-bestraffad.
ängsvädd
07-04-2009, 11:30
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 12:16)  Men sa inte du att hon inte hjälpte till? Var det så eller var det bara din åsikt? Enligt vad jag lsät så var det straffmässigt så i USA, men inte i Sverige. Rent faktiskt så hjälpte hon INTE till vid morden. Detta enligt vad jag lsät - minns tyvärr inte källor - har googlat men inte hittat.
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 11:03)  Aha, jag trodde att hon varit med vid planeringen. Så hon blev alltså lika förvånad som mordoffret.
Jaa hon hade kunnat välja något annat. Balettdansös, kontorist, bagare, skoförsäljare, brevbärare, servitris, flygvärdinna, lärare, sångerska... Finns massor med annat hon kunde valt, men nu blev det kriminell. Så du menar att allt man hamnar i är självvalt? Man väljer alltså att bli tablettberoende, alkoholist, misshandlad av sin man/kvinna och så vidare. För det är ju ingen som tvingat någon att göra det valet. Jag tror inte man väljer att bli kriminell, för mej är det omständigheter i livet som väljer åt dej.
ängsvädd
07-04-2009, 11:31
CITAT (pejori @ 07-04-2009, 12:30)  Så du menar att allt man hamnar i är självvalt? Man väljer alltså att bli tablettberoende, alkoholist, misshandlad av sin man/kvinna och så vidare. För det är ju ingen som tvingat någon att göra det valet. Jag tror inte man väljer att bli kriminell, för mej är det omständigheter i livet som väljer åt dej. 
Gossen Ruda
07-04-2009, 11:36
Det finns en del medlemmar här som har en väldigt konstig människosyn. En gång brottsling, alltid brottsling. Då skulle en person som kört för fort en gång kunna bötfällas igen gång på gång även utan bevis, en gång fortkörare alltid fortkörare.
Fö så har hon inte mördat någon, det var hennes pojkvän som gjorde det. Skulle hon återfalla i brott så gäller det alltså att hon hittar en ny pojkvän som vill mörda. Hur troligt?
Amerikansk rättsskipning har dessutom stora underligheter, skulle knappast kalla det rättssäkert. Du kan bli anklagat för ett brott som du inte begått men det finns indicier på att du är skyldig. Då kan du antingen förklara dig oskyldig och ändå riskeras dömas till ett hårt straff, eller erkänna och få ett lindrigare straff. Fast glöm ev resning, du har ju erkänt. Jurysystemet är ju också helt uppåt väggarna, en rik person kan frikännas pga att h*n har råd att skaffa en massa skickliga advokater som pratar omkull juryn. Tvärtom också, det finns mängder med oskyldiga människor i am. fängelser, utom dom som redan avrättats. I fallet Annika erkände hon mord och slapp därmed avrättning, trots att hon de facto inte mördat någon, eftersom även medhjälp till mord kan medföra dödsstraff.
Gunilla T
07-04-2009, 11:42
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 11:22)  Börjar man med droger så har man valt det, och borde fatta konsekvenserna av det också. Man kan ju inte börja med droger och sen bli förvånad över att man blir missbrukare. Jo, man kan faktiskt det...faktiskt så är det så det går till.. ingen, absolut ingen röker sin första hasch eller injicerar amfetamin eller vilken drog det nu handlar med ambitionen att bli missbrukare. Inte heller är det någon som testar alkohol första gången och ser en karriär framför sig på en parksoffa.. Förövrigt vilar vår kriminalpolitik på några humana värderingar - hellre fria än fälla och den som avtjänat sitt straff skall vara välkommen in i samhället igen. Jag är glad att leva i ett land som så tydligt genomsyras av humanistiska värderingar..
CITAT (MimmiH @ 07-04-2009, 12:30)  Enligt vad jag lsät så var det straffmässigt så i USA, men inte i Sverige. Rent faktiskt så hjälpte hon INTE till vid morden. Detta enligt vad jag lsät - minns tyvärr inte källor - har googlat men inte hittat. Enligt bedömningar i USA hjälpte hon till, men i samma situation i Sverige inte...?? Och jag  trodde att allt bara handlade om geografi.
Citat från WIKIPEDIA; CITAT Annika Östberg växte upp i Hässelby men flyttade med sin mamma till Kalifornien på 1960-talet efter att modern gift sig med en amerikansk man, Braxton Pollard III. Väl i USA övergavs hon av sin mor, som tillsammans med den nya maken tyckte barnet var i vägen. Hon togs efter detta hand om av släktingar till mannen, fram tills hon som tolvåring dömdes till ungdomsfängelse.
När hon var tretton rymde hon till San Francisco, där hon försörjde sig som strippa och prostituerad. Hon kanske rymde vid trettonårs ålder, kanske vi också hade gjort i hennes situation (om detta stämmer).
CITAT (Gunilla T @ 07-04-2009, 12:42)  Jo, man kan faktiskt det...faktiskt så är det så det går till.. ingen, absolut ingen röker sin första hasch eller injicerar amfetamin eller vilken drog det nu handlar med ambitionen att bli missbrukare. Inte heller är det någon som testar alkohol första gången och ser en karriär framför sig på en parksoffa..
Förövrigt vilar vår kriminalpolitik på några humana värderingar - hellre fria än fälla och den som avtjänat sitt straff skall vara välkommen in i samhället igen.
Jag är glad att leva i ett land som så tydligt genomsyras av humanistiska värderingar.. Det handlar såklart inte om ambitionen att bli missbrukare. Den som röker sin första hasch eller injicerar emfetamin eller nån som testar alkohol första gången är väl inte ovetande om att h*n kan bli beroende?? Så dumma trodde jag faktiskt inte att folk var.
*Stintan*
07-04-2009, 11:53
Ni som inte har ett uns till övers för Annika Ö har ni läst hennes livshistoria? Det är väldigt mycket "skylla sig själv" från en del håll tycker jag. I mina ögon är det en massa olyckliga omständigheter och människors svek som gjorde att hon hamnade snett från början. Det är ingen ursäkt men kanske en förklaring till att hennes liv ser ut som det gör.
Att sitta här och tolka det hon gjort sig skyldig till som det ena eller andra är ganska meningslöst. Mord och medhjälp till mord är faktiskt 2 skilda saker men varför inte ta reda på fakta varför och på vilka grunder hon blev dömd som hon blev.
Själv vidhåller jag min åsikt att hon mer än väl suttit av sitt straff och jag hoppas att hon snart får komma hem till Sverige. Annika är 55 år och jag tror inte för en sekund att hon ska börja leva kriminellt igen när hon blir släppt. Det kommer inte att bli lätt för henne att börja leva ett normalt liv i ett samhälle hon inte ens vet hur det ser ut eller fungerar så hon kommer att behöva massor av stöd och hjälp och det hoppas jag att hon kommer att få.
Det är ju så att vi aldrig vet var vi hamnar i livet. Utom i graven då, men livet kan snabbt ta en helt annan vändning än vi förväntar. Misstag gör vi alla och vissa mäniskor hamnar av olika anledningar snett i livet. Ska man då per automatik ska straffas resten av livet.? När man gjort något under påverkan av yttre omständigheter och taskiga val, är ingen ursäkt men en förklaring.
Det är ju tur att alla rättrådiga inte hamnat på glid i samhället, för det är just det det handlar om. Nämligen tur eller otur. Inte så att jag menar att det var otur att hon greps, utan otur att hennes liv gick snett och det inte fanns någon som kunde hjälpa henne att lindra skadorna av det taskiga val hon gjort. Det är för mej så, att vuxna finns till för att hjälpa och lindra när unga begår misstag i livet.
Det fanns ingen på plats när Annika begick sitt misstag och hamnade i drogträsket.
Nu hoppas jag att hon får en möjlighet att kunna återknyta kontakten med sin mor och sin son.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2009, 12:36)  Det finns en del medlemmar här som har en väldigt konstig människosyn. En gång brottsling, alltid brottsling. Då skulle en person som kört för fort en gång kunna bötfällas igen gång på gång även utan bevis, en gång fortkörare alltid fortkörare.--- Det där var nog lite till mej. Fast jag tycker inte att en gång brottsling, alltid brottsling. Men en som sitter i fängelse räknar jag som kriminell. Och jag tycker såklart inte att en som kört för fort en gång ska bötfällas för det flera gånger. Förstår jag dej rätt där?
CITAT (Berith @ 07-04-2009, 12:51)  Det handlar såklart inte om ambitionen att bli missbrukare. Den som röker sin första hasch eller injicerar emfetamin eller nån som testar alkohol första gången är väl inte ovetande om att h*n kan bli beroende?? Så dumma trodde jag faktiskt inte att folk var. Det är precis så dumma folk är, annars hade vi inte haft utslagna och hemlösa mäniskor alls i sverige. Det är klart att man kan som vuxen och med facit i hand, kan slå sig för bröstet och tycka att folk är korkade. Men så lätt är nu inte livet, att man kan tycka att det är självförvållat. Hos vissa medlemar verkar det bara vara glorian som skaver och är orsaken till huvudvärken.
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2009, 12:53)  Ni som inte har ett uns till övers för Annika Ö har ni läst hennes livshistoria? Det är väldigt mycket "skylla sig själv" från en del håll tycker jag. I mina ögon är det en massa olyckliga omständigheter och människors svek som gjorde att hon hamnade snett från början. Det är ingen ursäkt men kanske en förklaring till att hennes liv ser ut som det gör.
Att sitta här och tolka det hon gjort sig skyldig till som det ena eller andra är ganska meningslöst. Mord och medhjälp till mord är faktiskt 2 skilda saker men varför inte ta reda på fakta varför och på vilka grunder hon blev dömd som hon blev.
Själv vidhåller jag min åsikt att hon mer än väl suttit av sitt straff och jag hoppas att hon snart får komma hem till Sverige. Annika är 55 år och jag tror inte för en sekund att hon ska börja leva kriminellt igen när hon blir släppt. Det kommer inte att bli lätt för henne att börja leva ett normalt liv i ett samhälle hon inte ens vet hur det ser ut eller fungerar så hon kommer att behöva massor av stöd och hjälp och det hoppas jag att hon kommer att få. Visst det är synd om barn som hamnar i en sån situation. Absolut! Och som jag skrev tidigare, jag har inte läst om hennes liv. Jag hamnade nog i den här diskussionen just för att det var dom som tyckte så synd om henne, för att hon - uppfattade jag det som - dömdes för nåt som hon varit med om trots att hon egentligen inte varit med. Liksom...
*Stintan*
07-04-2009, 12:03
CITAT (pejori @ 07-04-2009, 12:53)  Det är ju så att vi aldrig vet var vi hamnar i livet. Utom i graven då, men livet kan snabbt ta en helt annan vändning än vi förväntar. Misstag gör vi alla och vissa mäniskor hamnar av olika anledningar snett i livet. Ska man då per automatik ska straffas resten av livet.? När man gjort något under påverkan av yttre omständigheter och taskiga val, är ingen ursäkt men en förklaring.
Det är ju tur att alla rättrådiga inte hamnat på glid i samhället, för det är just det det handlar om. Nämligen tur eller otur. Inte så att jag menar att det var otur att hon greps, utan otur att hennes liv gick snett och det inte fanns någon som kunde hjälpa henne att lindra skadorna av det taskiga val hon gjort. Det är för mej så, att vuxna finns till för att hjälpa och lindra när unga begår misstag i livet.
Det fanns ingen på plats när Annika begick sitt misstag och hamnade i drogträsket.
Nu hoppas jag att hon får en möjlighet att kunna återknyta kontakten med sin mor och sin son. Jaa du Pejori man kan ju bara hoppas att hennes mor på något sätt försöker gottgöra det hon missade och de svek hon utsatte Annika för när hon var ung. Annikas son dog för övrigt i en bilolycka 1985 (tror jag det var).
anne-li i olofstorp
07-04-2009, 12:11
CITAT (pejori @ 07-04-2009, 12:53)  Det är ju så att vi aldrig vet var vi hamnar i livet. Utom i graven då, men livet kan snabbt ta en helt annan vändning än vi förväntar. Misstag gör vi alla och vissa mäniskor hamnar av olika anledningar snett i livet. Ska man då per automatik ska straffas resten av livet.? När man gjort något under påverkan av yttre omständigheter och taskiga val, är ingen ursäkt men en förklaring.
Nu hoppas jag att hon får en möjlighet att kunna återknyta kontakten med sin mor och sin son. Pejori! Såååå härligt att läsa dina inlägg.....
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2009, 13:03)  /.../ Annikas son dog för övrigt i en bilolycka 1985 (tror jag det var). Ajdå det har jag missat. Åter igen något som livet valt åt en.
anne-li i olofstorp
07-04-2009, 12:26
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2009, 13:03)  Jaa du Pejori man kan ju bara hoppas att hennes mor på något sätt försöker gottgöra det hon missade och de svek hon utsatte Annika för när hon var ung. Annikas son dog för övrigt i en bilolycka 1985 (tror jag det var). Eftersom det återigen var val som vi inte vet om hon hade...... Hoppas bägge får kontakt och kan ge varandra det dom kan den tiden dom har kvar tillsammans...... Klokt inlägg. Humanistist du också.... Alltså, vi är ju bara människor - tack och lov, dom som tror att dom är mer än det betackar jag mig för......
CITAT (anne-li i olofstorp @ 07-04-2009, 13:26)  --- Alltså, vi är ju bara människor - tack och lov, dom som tror att dom är mer än det betackar jag mig för...... Menar du mej? När jag pratar om att göra val i sitt liv menar jag såklart inte att välja att mista sitt barn. Däremot pratade jag om att välja att bli kriminell eller inte, eller att börja med droger eller inte.
anne-li i olofstorp
07-04-2009, 13:07
Tog du åt dig? så skönt att du haft tur i livet, eller enligt ditt sätt att se det -valt rätt.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|