Full version: Dagens blommbild 2009
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Wilmer
CITAT (Biggan_ @ 05-06-2009, 20:10) *
Hittar du en klängranka bland växterna i plantshopen så kostar den nog, dom är sällsynta där!
Varför visar du inte bilderna då?
Så vackert! wub.gif

shy.gif Oj, klängranka lät som något billigt duh.gif laugh.gif

Jag har laddat upp bilderna, bara att lägga in dem här i kväll yes.gif .

En blommande apsvans, vilka vackra blommor wub.gif
ylvahi
[attachment=36173:Kopia_av...6_09_001.jpg] Gullregn

[attachment=36174:Kopia_av...6_09_008.jpg] Min jättenäva som verkar vara det enda som trivs ordentligt på kullen
wibemo
två underbara valmo i olika stadier[attachment=36180:valmo_1.jpg][attachment=36181:valmo.jpg]
diva&hero
Tvillingsporre, så gullig!
wibemo
magnolia sieboldii

knopp 2009 06 09[attachment=36225:magnolia...oldii__1.jpg]
[attachment=36224:PICT0151_a.jpg]Första blomman
kasam
Jag har ingen magnolia, ingen tvillingsporre, ingen vallmo (jo, fast bara en jätteliten), inget gullregn.... suck! -cry-.gif
Aha! Jag har ju också lite nävor och en del irisar är ju på g... yes.gif
Ja, den här tråden (och även andra) kan onekligen göra mig grön av avund, men på det goda viset: Inspirerad och.... VILL HA!!!! crazy.gif

Biggan - din tredje bild, efter irisbilden (så vacker), vad är det?

Gunilla T
[attachment=36242:DSCN07910001.JPG][attachment=36243:DSCN07920001.JPG]

Snart blommar de, Sempervivum.
renate
Jag kör med vallmo och lite pioner.

[attachment=36245:2009_06_...__Large_.JPG]
[attachment=36246:2009_06_...__Large_.JPG]
[attachment=36244:2009_06_...__Large_.JPG]
[attachment=36248:2009_06_...__Large_.JPG]
Wilmer
Andra blomman Renate, kan man få en stickling crazy.gif . Gunilla, läckert mönster de bildar, jag lyckas bara ta död på mina fetbladingar. Nu har jag lite mera berg att leka med, ska testa igen.

Här kommer tillslut bilden på min stora kärlek från förra årets rea (varför köpte jag itne fler):

Rockii.jpg

akleja gammal.jpg

Samt en gammal kärlek från gamla tomten som fick flytta med.
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 11-06-2009, 23:43) *
Här kommer tillslut bilden på min stora kärlek från förra årets rea (varför köpte jag itne fler):

Rockii.jpg

Visst är den fin Wilmer! wub.gif ...........och jag har två stycken i nästan samma färg! crazy.gif Mina har tyvärr blommat över, men jag var slarvig med den första jag planterade och där kommer alltid "tjyvar" från roten. De första åren klippte jag bort dem eftersom dom tar kraft från plantan, men på senare år har jag låtit dem gå upp. Plantan har inte tagit någon skada av detta vad jag kan se, den blommar med mängder av underbara blommor, och blommorna på "tjyvarna" är också underbara och doftar så ljuvligt och är lite mörkare i färgen. "Tjyvarna" blommar när den "riktiga" har blommat över så jag har dubbel glädje av min planta.

Några bilder på tjyvarna som jag tog igår. Till höger i bilden syns ympplantan.

[attachment=36261:IMG_1627...opp_hela.jpg]

[attachment=36262:IMG_1617...vknopp_a.jpg] [attachment=36263:IMG_1618_tjyvknopp.jpg]

Bild på ympplantan.

stennie
CITAT (Biggan_ @ 12-06-2009, 12:11) *
Visst är den fin Wilmer! wub.gif ...........och jag har två stycken i nästan samma färg! crazy.gif Mina har tyvärr blommat över, men jag var slarvig med den första jag planterade och där kommer alltid "tjyvar" från roten. De första åren klippte jag bort dem eftersom dom tar kraft från plantan, men på senare år har jag låtit dem gå upp. Plantan har inte tagit någon skada av detta vad jag kan se, den blommar med mängder av underbara blommor, och blommorna på "tjyvarna" är också underbara och doftar så ljuvligt och är lite mörkare i färgen. "Tjyvarna" blommar när den "riktiga" har blommat över så jag har dubbel glädje av min planta.

Några bilder på tjyvarna som jag tog igår. Till höger i bilden syns ympplantan.

[attachment=36261:IMG_1627...opp_hela.jpg]

[attachment=36262:IMG_1617...vknopp_a.jpg] [attachment=36263:IMG_1618_tjyvknopp.jpg]

Bild på ympplantan.

Dubbel glädje...Är ju inte så tokigt!!! tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (kasam @ 11-06-2009, 10:10) *
Biggan - din tredje bild, efter irisbilden (så vacker), vad är det?

Antar att du menar krolliljeknopparna.
Bild från gårdagen.

[attachment=36268:IMG_1663..._i_knopp.jpg]
Biggan_
CITAT (stennie @ 12-06-2009, 12:15) *
Dubbel glädje...Är ju inte så tokigt!!! tummenupp.gif

Precis! biggrin.gif Men metoden är på eget bevåg! angel_not.gif Det kan ju hända tråkiga saker också och då har man kanske ingen planta alls!

CITAT (wibemo @ 10-06-2009, 18:32) *
magnolia sieboldii

knopp 2009 06 09[attachment=36225:magnolia...oldii__1.jpg]
[attachment=36224:PICT0151_a.jpg]Första blomman

Underbart vacker! wub.gif

CITAT (Gunilla T @ 11-06-2009, 19:20) *
[attachment=36242:DSCN07910001.JPG][attachment=36243:DSCN07920001.JPG]

Snart blommar de, Sempervivum.

Dom behöver faktiskt inte blomma för dom är fina i färgerna som dom är. Jättesnyggt! tummenupp.gif
Gunilla T
Biggan, blir avundsjuk på dina krolliljeknoppar. Har haft mina i många år med de blommar aldrig. I går grävde jag upp dem och planterade dem i skogen! Nu får de kämpa för överlevnaden! Har försökt på flera olika ställen men de vill inte, kommer så fint på våren men sedan slutar de växa och inga blommor.
Biggan_
CITAT (Gunilla T @ 12-06-2009, 12:44) *
Biggan, blir avundsjuk på dina krolliljeknoppar. Har haft mina i många år med de blommar aldrig. I går grävde jag upp dem och planterade dem i skogen! Nu får de kämpa för överlevnaden! Har försökt på flera olika ställen men de vill inte, kommer så fint på våren men sedan slutar de växa och inga blommor.

Jag är lycklig över mina krolliljor, fick dem av en odlait för ett par år sedan. Jag hoppas på att dom skall föröka sej men det ser ut att ta tid.
Jag har mullrik lerjord och väldränerat där dom står lite skyddat under ett takutsprång i NV-läge. Dom får sol sen kväll bara.
Gunilla T
[attachment=36280:DSCN08620001.JPG][attachment=36279:DSCN08600001.JPG][attachmen
t=36278:DSCN08500001.JPG]

Några skönheter i regnet.
kasam
CITAT (Biggan_ @ 12-06-2009, 12:16) *
Antar att du menar krolliljeknopparna.
Bild från gårdagen.

[attachment=36268:IMG_1663..._i_knopp.jpg]

Biggan - ja, det var precis den jag menade, tack. Hört att den kan vara svår att få igång.... men jag tror att jag måste testa jag också... wub.gif

Regn o rusk o blåst, några bilder från idag:

[/b] Bland lavendeln, som slår ut vilken dag som helst, blommar nu en favorit: Hjärtpenstemon - Penstemon ovatus. Foto: 12 juni 09

[/b] Ängsnäva - Geranium pratense - är nästan självlysande i regnet. <br />Foto: 12 juni 09

stennie
Hjärtpenstemon - Penstemon ovatus.... nono.gif sådär gör man bara inte.....
Hjälp va söt den var! wub.gif
renate
[attachment=36343:2009_06_...__Large_.JPG]
Wilmer
Penstemon, det var ju därför jag kände igen det på markanden i dag. Köpte ingen slap.gif
kasam
CITAT (stennie @ 12-06-2009, 15:13) *
Hjärtpenstemon - Penstemon ovatus.... nono.gif sådär gör man bara inte.....
Hjälp va söt den var! wub.gif

Förlåt Stennie, ska aldrig (eller kanske alltid?) göra så mer.... innocent.gif
Ja, visst är den söt! En favorit! Blommar inte så länge, men det gör inget för sedan vajar frökapslarna bland lavendeln och det är rätt fint det också.

Finns ju en massa penstemoner. Jag har bara denna, men är sugen på att skaffa några fler. Någon som kan visa bilder på sina?

(Här är länkar bildlänk 1 och bildlänk 2.)

Wilmer - missade du ett tillfälle eller var du kanske bara klok som avstod... det är ju frågan g.gif
stennie
Från idag...doftar underbart

Vladislava

Alice Harding

Köpt på Hortogreen i fjol!!!

Loop the loop
kasam
[quote name='stennie' date='14-06-2009, 20:24' post='1042703']

Vladislava

Den var riktigt vacker!!! wub.gif

Biggan_
CITAT (kasam @ 12-06-2009, 15:01) *
Biggan - ja, det var precis den jag menade, tack. Hört att den kan vara svår att få igång.... men jag tror att jag måste testa jag också... wub.gif

Regn o rusk o blåst, några bilder från idag:

[/b] Bland lavendeln, som slår ut vilken dag som helst, blommar nu en favorit: Hjärtpenstemon - Penstemon ovatus. Foto: 12 juni 09

Den där penstemonen var ju jättesöt! wub.gif

CITAT (renate @ 13-06-2009, 22:32) *
[attachment=36343:2009_06_...__Large_.JPG]

Så vackert Renate! wub.gif

CITAT (stennie @ 14-06-2009, 20:24) *

Vladislava

Alice Harding

Köpt på Hortogreen i fjol!!!

Loop the loop

Ljuvliga pioner och en fantastiskt fin iris! wub.gif
Biggan_
Jag var ute och tog några bilder på mitt franska kungsljus idag. Tack Stennie, för fröerna till dessa fina blommor! thanks.gif

[attachment=36399:IMG_1646..._i_knopp.jpg] [attachment=36400:IMG_1653_Kungsljus.jpg]

[attachment=36401:IMG_1654...ungsljus.jpg] [attachment=36402:IMG_1647...ungsljus.jpg]

....och så en bild på min vita tremastarblomma!

[attachment=36403:IMG_1625...arblomma.jpg]
kasam
CITAT (Biggan_ @ 15-06-2009, 00:17) *
Jag var ute och tog några bilder på mitt franska kungsljus idag. Tack Stennie, för fröerna till dessa fina blommor! thanks.gif

[attachment=36399:IMG_1646..._i_knopp.jpg] [attachment=36400:IMG_1653_Kungsljus.jpg]

[attachment=36401:IMG_1654...ungsljus.jpg] [attachment=36402:IMG_1647...ungsljus.jpg]

[attachment=36403:IMG_1625...arblomma.jpg]

Biggan - så vackert kungsljus!!!! Väldigt vackert tillsammans med pionen!!! wub.gif Tror jag knycker den där kombinationen, skulle passa så fint här.... Franska kungsljus hamnar högt upp på önskelistan....

Stennie - pionen Vladislava som du visade... sökte på nätet, bl a pionexperten. se, men deras "Wladislava" ser inte ut som din. Din är finare... Var har du fått tag på den?
Wilmer
CITAT (kasam @ 14-06-2009, 09:58) *
Förlåt Stennie, ska aldrig (eller kanske alltid?) göra så mer.... innocent.gif
Ja, visst är den söt! En favorit! Blommar inte så länge, men det gör inget för sedan vajar frökapslarna bland lavendeln och det är rätt fint det också.

Finns ju en massa penstemoner. Jag har bara denna, men är sugen på att skaffa några fler. Någon som kan visa bilder på sina?

(Här är länkar bildlänk 1 och bildlänk 2.)

Wilmer - missade du ett tillfälle eller var du kanske bara klok som avstod... det är ju frågan g.gif

Tyvärr, hade inte med intelligens att göra crazy.gif.
kasam
CITAT (Wilmer @ 15-06-2009, 10:58) *
Tyvärr, hade inte med intelligens att göra crazy.gif.

Wilmer - fast nu är du ju efterklok och det låter ju iallafall som det har med intelligens att göra, eller hur???? giggle.gif
stennie
CITAT (kasam @ 15-06-2009, 10:19) *
Biggan - så vackert kungsljus!!!! Väldigt vackert tillsammans med pionen!!! wub.gif Tror jag knycker den där kombinationen, skulle passa så fint här.... Franska kungsljus hamnar högt upp på önskelistan....

Stennie - pionen Vladislava som du visade... sökte på nätet, bl a pionexperten. se, men deras "Wladislava" ser inte ut som din. Din är finare... Var har du fått tag på den?

Uuuups jag bytte runt på dom...den ljusa är Alice Harding Den mörkare är märkt Vladislava men jag undrar om det är rätt, båda är köpta på Odla träffen för 2 år sedan.
Wilmer
CITAT (kasam @ 15-06-2009, 14:45) *
Wilmer - fast nu är du ju efterklok och det låter ju iallafall som det har med intelligens att göra, eller hur???? giggle.gif

Ja, i vilket fall som helst s försöka minnas till nästa gång att jag vill ha en naughty.gif . I dag på lotten skulle jag fota alla härliga blommor som blommar, då var det fel på minneskortet -cry-.gif Hoppas det var tillfälligt, mamma lyckades spara ner bilderna på sin dator iallafall, så det jag tagit innan försvann inte.
kasam
CITAT (stennie @ 15-06-2009, 20:20) *
Uuuups jag bytte runt på dom...den ljusa är Alice Harding Den mörkare är märkt Vladislava men jag undrar om det är rätt, båda är köpta på Odla träffen för 2 år sedan.

Stennie - Googlade på Alice Harding och det jag såg tycker jag inte riktigt liknar din. Din är vackrare (i mina ögon).

Wilmer - ja, det där med teknik som krånglar är inte kul. Ser fram emot att se bilder!!!

En ros:

Dagmar Frau Hastrup (Topaz Jewel) Tidigare i örtagården. Nu i kruka, i väntan på att finna rätt plats. Visar nu årets första blommor.<br />Foto: 17 juni 09

Dilara
CITAT (stennie @ 14-06-2009, 20:24) *
Loop the loop

WOW! Längtar tills mina blommar! Nästa år hoppas jag...
Monarda
Av någon anledning är jag lite svag för blommor med mörka färger. Här är ett par av mina aklejor.

Irene_L
En okänd perenn vallmo:
[attachment=36604:vallmo_ceris.JPG]

Rosenkrage som jag sådde för några år sen:
[attachment=36603:rosenkrage.JPG]

En okänd salvia som jag sådde förra året. Jag trodde den var ettårig men den kom igen i år så den verkar vara perenn:
[attachment=36602:salvia_lila.JPG]

En gul daglilja:
[attachment=36601:daglilja_gul.JPG]

En okänd gul iris:
[attachment=36599:iris_gul.JPG]

Som avslutning bjuder jag er på en midsommarbukett:
[attachment=36598:bukett.JPG]
Den innehåller funkiablad, lupiner, prästkragar, smörblommor och kirskålsblommor.

Oj det blev visst dublett av en bild men jag vet inte hur man får bort den eftersom den inte syns när jag ska försöka ändra
stennie
CITAT (Irene_L @ 19-06-2009, 10:09) *
Den innehåller funkiablad, lupiner, prästkragar, smörblommor och kirskålsblommor.

Urtjusig midsommarbukett!!!!
Irene_L
CITAT (stennie @ 19-06-2009, 13:15) *
Urtjusig midsommarbukett!!!!

thanks.gif kompiskram.gif
DragonLady
CITAT (Monarda @ 18-06-2009, 19:36) *
Av någon anledning är jag lite svag för blommor med mörka färger. Här är ett par av mina aklejor.

Samma här.. har också de mörka aklejorna o jag älskar dem tummenupp.gif
Här blommar dalia, begonia och självsådda luktärtor..
tepa
Hej

Jag visade en bild i något sammanhang ifjol, men den tål visad igen. En Japansk Azalea, blir bara större och större. Blommar nu och är för övrigt vintergrön. En surjordsväxt. Bland mina bästa köp, kan jag tillägga.

Mvh Tepa
Biggan_
CITAT (Irene_L @ 19-06-2009, 10:09) *
En okänd salvia som jag sådde förra året. Jag trodde den var ettårig men den kom igen i år så den verkar vara perenn:
[attachment=36602:salvia_lila.JPG]

.....och vad ser vi mer?....jo en jättefin blå bergvallmo! yes.gif

Tack så mycket för midsommarbuketten, den är jättefin! wub.gif

CITAT (tepa @ 19-06-2009, 22:38) *
Hej

Jag visade en bild i något sammanhang ifjol, men den tål visad igen. En Japansk Azalea, blir bara större och större. Blommar nu och är för övrigt vintergrön. En surjordsväxt. Bland mina bästa köp, kan jag tillägga.

Mvh Tepa

Så vacker den är tepa! wub.gif
tepa
Tack för det, Biggan. Ja, den är min stora stolthet i trädgården. Jag är så glad att jag lyckats med denna, visst, jag planterade den i surjord, som sig bör. Men annars har den skött sig själv!

Hälsn Tepa
flower
Dagens blombild blir på en okänd lilja som slog ut idag..
[attachment=36645:orientlilja.jpg]
tepa
Hej Flower

Din Lilja, mycket mystisk, mörk och bär med sig säkert en del hemligheter, vad ska vi kalla denna okända Lilja ? Dark Secret kanske ? Nej, det var något jag hittade på. Mystery Dark Red eller ....Väldigt fin är den hursomhelst.

Hälsn Tepa
Myosotis

Väldigt farlig tråd det här förresten, så många vackra bilder och "vill-ha-listan" blir bara längre och längre... Blev alldeles särskilt förtjust i kasams hjärtpenstemon, Biggans franska kungsljus och Monardas mörka enkla aklejor.
Biggan_
Åååhh, vilken fin bukett Myosotis! wub.gif
Myosotis
Tack. Den fick grannarna.
stennie
Håller med den här tråden är direkt farlig!!!!

En okänd, fanns i trädgården när vi flyttade in!

Och Doreen !
Lady Hamilton
Här kommer bilder på min ena Syren och bilder på mina 2 Havtornsbuskar
[attachment=36680:DSCN2637_kopiera.jpg]
[attachment=36681:DSCN2646_kopiera.jpg] [attachment=36682:DSCN2648_kopiera.jpg]
stennie
Wow, Vilken snygg Syren!
Lady Hamilton
thanks.gif den heter "Sensation"
DragonLady
Kände en underbar doft nu ikväll o jag började titta efter vad det kom ifrån, då upptäckte jag att min Chinatown blommade i kvällssolen wub.gif
Upptäckte också den fina mixen av bokharabindan o clematisen happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon