Full version: Dagens blommbild 2009
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Irene_L
Först kommer två perenner som jag sådde förra året och som nu blommar för första gången:
Porslinsveronika:
[attachment=35517:porslinsveronika.JPG]
Blågull "Apricot delight":
[attachment=35516:bl_gull_rosa.JPG]

Trädgårdssmörbollen "Orange Princess" blommar så fint:
[attachment=35515:sm_rboll.JPG]

Syrenerna blommor för fullt:
[attachment=35514:syren.JPG]
kasam
Irene L - Härliga bilder... ja, speciellt porslinsveronikan fångade min blick.

Ingela i S - Den där lilla längst ner till vänster i bilden... ser lite ut som - men jag tror ju inte att det är - löjtnantshjärta, fänrikshjärta... Ja, vad är det? Jättefint ihop med Spetsmössan!

Ingela i Segersberg
CITAT (kasam @ 28-05-2009, 22:25) *
Irene L - Härliga bilder... ja, speciellt porslinsveronikan fångade min blick.

Ingela i S - Den där lilla längst ner till vänster i bilden... ser lite ut som - men jag tror ju inte att det är - löjtnantshjärta, fänrikshjärta... Ja, vad är det? Jättefint ihop med Spetsmössan!

Det är Sjömanshjärta. Sprider sig som ogräs nästan, men inte mej emot, för dom är jättesöta.
Sjömanshjärta

Lars-Olof Arvids
Härliga bilder ni visar allihop! wub.gif

Igår besökte jag en rhododendronfantast här i närheten, och fick se en helt otrolig blomsterprakt.

[attachment=35535:Rhododendron1.jpg]
[attachment=35536:Rhododendron2.jpg]

Olle
blomkronan
CITAT (Ingela i Segersberg @ 28-05-2009, 22:48) *
Det är Sjömanshjärta. Sprider sig som ogräs nästan, men inte mej emot, för dom är jättesöta.
Sjömanshjärta

Vilken fin wub.gif har verken hört talats om den eller sett den. Den ska jag hålla utkik efter...
Tror du dom har den på plantskolorna eller räknas den till ogräs? Var har du fått tag på din?
Ingela i Segersberg
CITAT (blomkronan @ 29-05-2009, 07:05) *
Vilken fin wub.gif har verken hört talats om den eller sett den. Den ska jag hålla utkik efter...
Tror du dom har den på plantskolorna eller räknas den till ogräs? Var har du fått tag på din?

Den finns på välsorterade plantskolor, för det är definitivt inget ogräs. Nu har den blommar klart för i år och då vissnar den och försvinner ner i jorden och dyker inte upp förrän nästa vår. Ska du få tag på den i plantskola, så får du nog åka dit i april eller början på maj. Den heter Dicentra cucullaria på latin.
stennie
Här är min Nora Barlow!

En självsådd

Nu blommar min andra buskpion!

Ginst!
Ingela i Segersberg
CITAT (stennie @ 29-05-2009, 22:06) *
Här är min Nora Barlow!

En självsådd

Nu blommar min andra buskpion!

Ginst!

Wow! Vilka bilder! Buskpionen är ju helt underbar!
kasam
Härliga bilder!!!! wub.gif

Min önskelista blir ju allt längre, senaste tillägg var Sjömanshjärtat. Så söt!!!!
Men nu hamnade en till på listan: Nora Barlow! Ditt "fel" Stennie!!! Stod länge och kollade på just sådana i vår lokala trädgårdshandel igår. Avstod. Då. För nu när jag ser din vackra bild så inser jag ju att det var fel beslut. Hm, det går ju att rätta till... giggle.gif
flower
[attachment=35584:green_wave.jpg]
Mitt bidrag blir tulpanen "Green Wave"
flower
Dagens bidrag blir på Kirgislöken
[attachment=35644:kirgis_till_blogg.jpg]
Wilmer
Ja, önskelistan blir allt längre... Vilka härliga bilder på vackra blommor bravo.gif
Fny
är inte den här lilla saken söööööt.... De poppade upp lite oväntat i mina svärföräldrars trädgård i Dalarna, så jag fick med den hem... Är det en styvämorsviol? För penséer självsår väl inte sig själva så lätt i Dalarna...
1juni09 005.jpg

flower
Dagens bidrag blir inte på en blomma.. men den är väldigt vacker ändå just nu.. Almen med sina frön som nästan skulle kunna vara blommor..
[attachment=35693:alm.jpg]
bellaobert
Vår magnolia har blommat över men den var bedövande vacker.
LindaA

syrén

Jag visar upp en bild på vår härliga syrén, de är ju så vackra nu.

160kvm stort hus
Åååååååh, varför finns det inte luktdator för?

Kan nästan känna dofterna...
norea
[attachment=35748:IMG_0078.JPG]En av många pioner i min trädgård. Någon som vet sorten?
LindaA

buskpion

buskpion

Buskpion från DBW Botaniska trädgård i Visby
wibemo
saknar ord inför valmon[attachment=35752:PICT0114_a.jpg]
stennie
CITAT (norea @ 02-06-2009, 09:40) *
[attachment=35748:IMG_0078.JPG]En av många pioner i min trädgård. Någon som vet sorten?

Ser ut som en Sarah Bernard
Pia L
Min blombild är lite fusk...jag köpte en redan uppdriven för att jag så gärna ville ha en vit lilja, jag har nästan alla andra färger, men ingen vit.
En av knopparna hade börjat öppnas och DÄR inne var det vitt, så blomman kom med hem och fick hedersplatsen i rabatten.
När sedan värmen kom och den öppnar sig mera så......ja inte f*n var den vit ialla fall crying.gif
Så nu får jag leta vidare efter vita liljor.....men den var ganska fin ändå tycker jag.

ljusrosa lilja.JPG

Gunilla T
[attachment=35756:DSCN07890001.JPG][attachment=35754:DSCN07760001.JPG][attachmen
t=35755:DSCN07850001.JPG]

Några skönheter som blommar nu.
Pia L
Gunilla T : Irisen känner man ju igen, men vad är det andra för något??
Gunilla T
Ja, irisen är en Iris germanica, en trädgårdsiris, har ingen namnsort på den. Den andra växten är en Asphodelius albus, en afodill som blommar för första gången, har haft den i tre eller fyra år. Den sista bilden är en Rhododendron ponticum, namnsort "Blue Peter".
stennie
Mera aklejor!

Miss M.I.Huish

Green apples

Irisen, Night fall!

Strandiris

Pionen, Paula Fay
flower
Dagens bidrag blir på årets första bukett..
[attachment=35784:_rets_f_...a_bukett.jpg]
Tulipanaros
stennie -- de vita aklejorna var ju ljuvliga! Egna frön eller köpta?
Biggan_
Jag har varit dålig på att fotografera i trädgården i år, men idag(hm...igår) var jag ute och tog några bilder.

[attachment=35785:IMG_1481a.jpg] [attachment=35787:IMG_1503f.jpg]

[attachment=35788:IMG_1505h.jpg] [attachment=35789:IMG_1510g.jpg]

[attachment=35790:IMG_1532j.jpg] [attachment=35791:IMG_1515k.jpg]

[attachment=35792:IMG_1518l.jpg] [attachment=35793:IMG_1525e.jpg]

[attachment=35794:IMG_1490c.jpg] [attachment=35795:IMG_1531i.jpg]

[attachment=35786:IMG_1483b.jpg]
stennie
CITAT (Gunilla T @ 02-06-2009, 18:34) *
. Den sista bilden är en Rhododendron ponticum, namnsort "Blue Peter".

Sån vill jag ha !!!! wub.gif

CITAT (Tulipanaros @ 02-06-2009, 23:27) *
stennie -- de vita aklejorna var ju ljuvliga! Egna frön eller köpta?

Dom är köpta (som frö) (Green apples) tummenupp.gif

CITAT (Biggan_ @ 03-06-2009, 00:51) *
Jag har varit dålig på att fotografera i trädgården i år, men idag(hm...igår) var jag ute och tog några bilder.

[attachment=35792:IMG_1518l.jpg]

Detta är väl en pion! vad heter den?
wub.gif Vallmoarna blommar redan hos dig, jag vänta spännt på mina som jag frösådde förra året!
kasam
CITAT (Biggan_ @ 03-06-2009, 00:51) *
[attachment=35790:IMG_1532j.jpg] [attachment=35791:IMG_1515k.jpg]

[attachment=35793:IMG_1525e.jpg]

Biggan - oj, vackert!!!
Vallmon - det är ju precis en sådan jag behöver! Vilken är det?
Den andra - det är väl en näva, eller? Jag har en snarliknande (visat bild tidigare i denna tråd), vilken är det du har?

Stennie - Aklejan Green Apples var ju helt ljuvlig! Vill ha!

Ja, och här kommer en bild på en av de första rosorna som blommar hos mig. Det är en Reine Victoria. Pionliknande blommor.

Reine Victoria Foto: 2 juni 09

Reine Victoria - knopp Foto: 2 juni 09

Biggan_
CITAT (stennie @ 03-06-2009, 06:58) *
Detta är väl en pion! vad heter den?

Den heter Souvenir de Maxime Cornu
Den är himla fin och doftar gott men den har en stor nackdel, blommorna blir så stora och tunga så dom hänger nedåt och man ser dem inte i hela sin prakt.
Biggan_
CITAT (kasam @ 03-06-2009, 07:52) *
Vallmon - det är ju precis en sådan jag behöver! Vilken är det?
Den andra - det är väl en näva, eller? Jag har en snarliknande (visat bild tidigare i denna tråd), vilken är det du har?

Nävan, Geranium Brookside
Rosa orientalisk jättevallmo har jag inget namn på.

Hämtade en gammal bild från mitt album på nävan.

Blå näva vid vattenfallet
wibemo
Några skönheter från vår trädgård. En blommande rhododendron är underbar när den är översållad med blommor, men man glömmer lätt att detaljstudera varje enskild blomma i den stora.[attachment=35806:PICT0108_a.jpg][attachment=35807:PICT0109a.jpg]
Biggan_
En vallmosort till som har slagit ut idag.

[attachment=35863:IMG_1551...g_vallmo.jpg]
Wilmer
CITAT (Biggan_ @ 03-06-2009, 11:44) *
Den heter Souvenir de Maxime Cornu
Den är himla fin och doftar gott men den har en stor nackdel, blommorna blir så stora och tunga så dom hänger nedåt och man ser dem inte i hela sin prakt.

rtfm.gif Nu är du allt skyldig mig 150 kronor. Jag var på Coop i dag, fick genast ögonen på en trädpion som hade sådana blommor och den smetade sig fast på mig, så jag var tvungen att betala den för att få lämna affären. crazy.gif ninja.gif
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 03-06-2009, 23:48) *
rtfm.gif Nu är du allt skyldig mig 150 kronor. Jag var på Coop i dag, fick genast ögonen på en trädpion som hade sådana blommor och den smetade sig fast på mig, så jag var tvungen att betala den för att få lämna affären. crazy.gif ninja.gif

giggle.gif Är du säker på att det inte var en klängranka?
Wilmer
Oj, är de så dyra -fear-.gif Var helt säker på att det var en Pion, kanske en klister Pion?? Nu får jag bara vänta några år på blomman, är man redigt klok santa.gif
Biggan_
Ympade ligger nog i den prisklassen. Det är så många år sedan jag köpte mina så jag minns inte riktigt vad dom kostade då.
Tänk på att du skall gräva ner den så ympstället är decimetern under jordytan!
Wilmer
Jag menade, dyr klängranka crazy.gif . 150 kr för min lilla trädis var nog normalt. Jag köpte en i samma storlek för tre år sedan, den blommar snart för första gången yahoo.gif Köpte två på rea förra året, den stora blommar nu med tre blommor yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif Jag har bilder i kameran.
wibemo
två av mina klematis

[attachment=35897:klematis_dawn_a.jpg]

Dawn kramar en stam från ett hamlat äppelträd. Det syns kanske inte så bra men den är pärlemorskimrande

Nelly Mosel gömmer sig bland vildvinet
[attachment=35896:moster_n...ly_mosel.jpg]
Ingela i Segersberg
[attachment=35899:IMG_0791.jpg] Min härliga knallröda pion.
Dilara
[attachment=35935:SP_A0ssss348.jpg]
Nu är det nävornas tid. Dessa växer i bakträdgården. Någon som vet vad det är för näva?
stennie
Kan det vara kungsnäva?

Lars-Olof Arvids
Stennie, vilken härlig bild på akleja, vallmo och saxifraga! wub.gif

Olle
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 04-06-2009, 17:25) *
Jag menade, dyr klängranka crazy.gif . 150 kr för min lilla trädis var nog normalt. Jag köpte en i samma storlek för tre år sedan, den blommar snart för första gången yahoo.gif Köpte två på rea förra året, den stora blommar nu med tre blommor yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif Jag har bilder i kameran.

Hittar du en klängranka bland växterna i plantshopen så kostar den nog, dom är sällsynta där!
Varför visar du inte bilderna då?

CITAT (stennie @ 05-06-2009, 18:44) *
Kan det vara kungsnäva?

Så vackert! wub.gif
Dilara
Vilken blomsterprakt! bravo.gif
stennie
Tack!!! blush.gif
Fny
min älskade lilla ros har slagit ut!!!
Biggan_
Några bilder tagna idag.

[attachment=36141:IMG_1567_n_va.jpg] [attachment=36142:IMG_1574_iris.jpg]

[attachment=36143:IMG_1611..._i_knopp.jpg]

....och inomhus har jag en apsvans som blommar och det är fler knoppar på väg. Jag trodde nästan jag tagit livet av den för den har inte fått vatten på hela vintern och ser lite skabbig ut. Den är säkert över 10 år gammal och nästan meterlång.

[attachment=36144:IMG_1559_suckulent.jpg] [attachment=36145:IMG_1561..._i_knopp.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon