Full version: Dagens blommbild 2009
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Gillan
Jag fullkomligt dreglar över era bilder..................amaira, du är fantastisk med kameran............och Irene, vilket härligt arrangemang..............och alla andra med för den delen. Jag får aldrig nog wub.gif

Idag bjuder jag på lite Klockranka

[attachment=39219:8.jpg]

[attachment=39220:6.jpg]
[attachment=39221:5.jp[attachment=39222:2.jpg]
g]
[attachment=39223:1.jpg]

Klockrankans hela utveckling finns i mitt album " den blå klockrankan"
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=41761

edit: ändrade bara ordningen på bilderna
Irene_L
thanks.gif Myosotis och Gillan!

Det är en oasis i botten på fatet. Vet inte riktigt hur länge dom håller sig men en vecka borde dom vara fina!

Åhh Gillan... vilka underbara klockrankor du har!
Myosotis
CITAT (Irene_L @ 27-07-2009, 09:26) *
Det är en oasis i botten på fatet. Vet inte riktigt hur länge dom håller sig men en vecka borde dom vara fina!

Aha! Det kan man inte tro, du dolde den väl. Jag blir sugen på att försöka!!
Lady Hamilton
CITAT (Monarda @ 26-07-2009, 23:09) *
Jag köpte den som planta för många år sedan men jag ska gärna skicka dig fröer till hösten om du vill prova att så själv.

JA! bravo.gif thanks.gif gärna blush.gif
Gillan
CITAT (Irene_L @ 27-07-2009, 09:26) *
thanks.gif Myosotis och Gillan!

Åhh Gillan... vilka underbara klockrankor du har!

Tack! Och ja, visst är de underbara wub.gif . Och de är dessutom så lätta så jag önskar att fler skulle försöka sig på dem tummenupp.gif

Ett tips till er som liksom mig älskar vallmo är, att om ni skulle vilja ha med en vallmo eller två i en bukett, och vill att de ska hålla mer än ett par timmar eller en dag, är att sticka ner vallmon i kokande vatten ca 5-10 sek..................då håller den sig minst en vecka tummenupp.gif
Kajsa i Arvika
Hu det lät brutalt men är säkert effektivt, tackar för tipset.. tummenupp.gif
Irene_L
CITAT (Gillan @ 27-07-2009, 11:51) *
Ett tips till er som liksom mig älskar vallmo är, att om ni skulle vilja ha med en vallmo eller två i en bukett, och vill att de ska hålla mer än ett par timmar eller en dag, är att sticka ner vallmon i kokande vatten ca 5-10 sek..................då håller den sig minst en vecka tummenupp.gif

thanks.gif för tipset! Jag har tyckt det var så tråkigt med vallmon i buketterna då dom tappar blad direkt men nu ska jag testa ditt tips tummenupp.gif
Ywonne
Ett litet smakprov från min trädgård...

Trumpetblomma ettåring jag sådde i våras

och en Rödmalva, perenn som jag också sådde i våras...
Lady Hamilton
CITAT (Irene_L @ 27-07-2009, 14:32) *
thanks.gif för tipset! Jag har tyckt det var så tråkigt med vallmon i buketterna då dom tappar blad direkt men nu ska jag testa ditt tips tummenupp.gif

Här är en till som är tacksam smiley_small_hug.gif ........nu skall här kokas vallmo devil.gif
Myosotis
CITAT (Gillan @ 27-07-2009, 11:51) *

Tack för tipset! Jag brukar plocka dem innan de slår ut, men knoppen ska stå upprätt och gärna visa en strimma färg. Då håller de sig max några dagar. Den vilda brukar nog bara blomma en dag i alla fall, funkar det på den också? Det får jag testa. Det funkar ju på solrosor också. Känns brutalt första gången men man vänjer sig för man skadar dem ju inte.
Irene_L
Nu börjar mina frösådda dahlior att blomma:
[attachment=39309:dahlia_fr_s_dd.jpg]

[attachment=39308:dahlia_orange.jpg]

Den här söta perennen sådde jag förra året. Det är en Purpursporre, Linaria purpurea:
[attachment=39307:purpursp...purpurea.jpg]
Wilmer
Ni är så duktiga på frösådder, jag har mycket kvar att lära märker jag. Så fint det blir!!
titti49zon6
Nu är mina Riddarsporrar som finast, långa och ståtliga
PICT5211-1.JPG

PICT5213.JPG

PICT5215.JPG

och så blommar många Pioner ännu
PICT5218.JPG

PICT5219.JPG

Lady Hamilton
Vad fina bilder ni visar blush.gif Är inte så lite avundsjuk på dina Riddarsporrar Titti Jag har också riddarsporrar men de är inte tillnämelsevis lika vackra som dina
Monarda
Tycker det är väldigt lite trumpeter på forumet nu för tiden. Har folk tröttnat på dom? d010.gif
Min blommar så här fint just nu.

[attachment=39357:P7270276a.jpg]
Gunilla T
[attachment=39358:DSCN10780001.JPG]

Ligularia przewalskii - spirstånds - nu är Ligulariorna som vackrast.

[attachment=39359:DSCN10770001.JPG]

Actaea dahurica - augustisilverax f.d. Cimicifuga dahurica
Irene_L
Vilka härliga bilder ni visar!
Här är en bild på två blommar som passar fint ihop...pelargon och petunia:
[attachment=39368:pelargon_petunia.jpg]

Fackelranka "Tresco mixed"
[attachment=39367:fackelra...co_mixed.jpg]
Riktigt häftig! Den kommer jag så nästa år också!
Meriona
WOW vilka färger på fackelrankan.... wub.gif
titti49zon6
Fackelrankan var häftig och rosa o blått ihop gillar jag tummenupp.gif

Ligularia och Chimifuga är ståtliga växter
Fny
Här blommar det igen! =)
Chamomille
[attachment=39411:Ok_nd_bl...p__N_md_.jpg]

Vad heter den där blomman med gröna blad?
Monarda
Svavelnejlikan - en anspråkslös växt, tål att växa på torra ställen.

[attachment=39442:P7290332a.jpg]
polecat
[attachment=39451:paprika.JPG]

Paprikablomman är väl fantastisk...

skogstroll
CITAT (Chamomille @ 29-07-2009, 12:32) *
[attachment=39411:Ok_nd_bl...p__N_md_.jpg]

Vad heter den där blomman med gröna blad?

svårt att se för allt grönt... smile.gif johannesört?
skogstroll
Här är en bild på en stockrosblomma smile.gif den ser bättre ut om man klickar på den smile.gif

[attachment=39452:stockros.JPG]
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 30-07-2009, 09:02) *
svårt att se för allt grönt... smile.gif johannesört?

Nja, inte den. Jag menar den nere till vänster. Växer över hela Nämdö. Gröna blad, lång stam och små vita blommor i toppen.
Berith
Såpnejlika?
Chamomille
CITAT (Berith @ 30-07-2009, 09:32) *
Såpnejlika?

no.gif
Lars-Olof Arvids
Jag tror att det är tulkört, som är ganska vanlig på kalkhällar i östra Sverige och känd bl a som värdväxt för den färggranna riddarskinnbaggen.

Olle
Chamomille
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-07-2009, 10:12) *
Jag tror att det är tulkört, som är ganska vanlig på kalkhällar i östra Sverige och känd bl a som värdväxt för den färggranna riddarskinnbaggen.

Olle

Japps thanks.gif
Berith
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-07-2009, 10:12) *

Olle

Jaså den! slap.gif Jag tittade på fel blomma.
Irene_L
Den här vallmon är bara sååååå underbar!
[attachment=39489:vallmo_fin.jpg]

En bild uppifrån på samma vallmo:
[attachment=39488:vallmo_fin2.jpg]
Meriona
Oj vilken vacker vallmo! wub.gif Som en liten skål glass och jordgubbar....
Gillan
Ingen nämnd och ingen glömd, men vilka underbara bilder ni visar upp wub.gif .....................sen att jag älskar vallmo, liljor och riddarsporrar är det väl ingen som missat......................fast jag älskar det mesta när det handlar om växter ( tom maskros på rätt ställe giggle.gif ).

Och jag hade inte en aning om att jag gillade Dalior! Men Margit's "busfrödalior" är jag helt fascinerad av ( och så lätta!! )! Det var första, men inte sista gången jag sår dem wub.gif . Här är en av dem tillsammans med riddarsporen "azurblå":
[attachment=39556:Blommor_...006_ODLA.jpg]

CITAT (Irene_L @ 30-07-2009, 18:57) *
Den här vallmon är bara sååååå underbar!
[attachment=39489:vallmo_fin.jpg]

En bild uppifrån på samma vallmo:
[attachment=39488:vallmo_fin2.jpg]

Vilken underbar vallmo Irene! Har du möjligtvis något namn på den?
Fny
ja det undrar jag också! wub.gif sååå fin!
Irene_L
Tyvärr har jag inget namn på den men om den får frön så ska jag samla in frön av den. Jag har märkt ut den ordentligt. Eftersom vallmo korsar sig gärna så vet jag inte om avkomman sen blir lika men blir det frön ni får gärna.
Monarda
En salig blandning.

[attachment=39607:P8020401a.jpg]

En vallmo av okänd sort.

[attachment=39609:P8020377a.jpg]

Äntligen är luktärtorna på gång!

[attachment=39610:P8020379.jpg]
Irene_L
Nu har det dykt upp en okänd ros i min trädgård. Vi har bott har i 4,5 år och det är första gången jag ser den. Förut växte här en stoooor ros som jag tagit bort. Den kvävde nog den här. Nu när den stora är borta så har den här fått chansen att visa sig i sin vackra prakt!
[attachment=39613:ros_ok_nd.jpg]
Myosotis

bellaobert
CITAT (Irene_L @ 02-08-2009, 18:33) *
Nu har det dykt upp en okänd ros i min trädgård. Vi har bott har i 4,5 år och det är första gången jag ser den. Förut växte här en stoooor ros som jag tagit bort. Den kvävde nog den här. Nu när den stora är borta så har den här fått chansen att visa sig i sin vackra prakt!
[attachment=39613:ros_ok_nd.jpg]

Den ser precis ut som två av mina rosor som jag inte vilken sort det är! Men måna har stora, doftande blommor.
Kajsa i Arvika
CITAT (Myosotis @ 02-08-2009, 20:57) *

Den var läcker!! wub.gif
Irene_L
I förgrunden blommar stormhatten "Bicolor":
[attachment=39667:stormhatt_bicolor.jpg]

Purpursporre, Linaria purpurea gifter sig så bra med en rosa vallmo:
[attachment=39666:purpursp...e_vallmo.jpg]

En okänd ljusrosa vallmo:
[attachment=39665:vallmo_ljusrosa.jpg]
skogstroll
Här lite morgonbilder från mig smile.gif

[attachment=39739:P8050010.JPG]
[attachment=39740:P8050011.JPG]
[attachment=39741:P8050013.JPG]
bellaobert
pumpa och vit näckros
DragonLady
En humla på besök i en dalia happy.gif
lislena
Mina vackra Gladiolus....ar....

[attachment=39778:GLADIOLUS.JPG] [attachment=39779:DSCN1506.JPG]
Gillan
Nu har jag suttit här och dreglat över era bilder igen wub.gif

Lislenas Gladiolus var ju bara för underbara.........

Och Ohhh vad jag älskar att hitta kryp i blommorna när jag "framkallar" Deagonlady.........hur många ggr händer det inte att man upptäcker ett kryp först när man tar fram bilderna på datorn?

Och din "Malva" skogstroll!

Och dina "Stormhattar" Irene!..............Jag kan nog aldrig få nog, det är bara att acceptera wub.gif

Idag får ni en solros som är ett spår efter fåglarnas framfart i vintras och som är cirka 185 cm i strumplästen nu giggle.gif

[attachment=39791:Diverse_...033_ODLA.jpg]
Lady Hamilton
Ja bravo.gif vilka vackra bilder det finns i denn tråd Men Gillan? solrosen är 185 cm i strumplästen hur hög är då fotografen? som lyckats fota den ovan i från? g.gif ................ laugh.gif

Här kommer en bild på en Vallmo som är resultatet ur frön som jag fått av en Odlait

[attachment=39806:DSCN3074_kopiera.jpg]
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 06-08-2009, 09:39) *
Ja bravo.gif vilka vackra bilder det finns i denn tråd Men Gillan? solrosen är 185 cm i strumplästen hur hög är då fotografen? som lyckats fota den ovan i från? g.gif ................ laugh.gif

laugh.gif , Eftersom man själv är rädd för allt som har med höjder att göra, så ber man snällt sin make att ställa sig på en stege och fota flirting.gif .......................har jag tur så kan ha ta några fler bilder "ovanifrån" innan han börjar jobba på måndag tummenupp.gif
skogstroll
det var en snäll make smile.gif Här är lite bilder från mig. Kan knappt bärga mig tills liljeknopparna slår ut i sitt fyrverkeri wub.gif

[attachment=39814:Summer_Snow.JPG]
[attachment=39815:Liljor.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon