|
Full version: Frost på gång?
Crazy4Flowers
19-08-2009, 09:28
Tänkte starta en frosttråd, här hos oss i Östra Jämtland har frosten slagit till delvis, jag har som tur är lite varmare där jag bor men den har slagit till bara en bit från mig, hoppas att den inte kommer och hälsar på hemma än på ett tag, det känns lite tidigt.
Nu blir det att passa termometern och plocka in dom känsliga växterna över natten, phu det är slitsamt. Änglatrumpeterna är stora och krukorna tunga.
Är det några som har drabbats redan?
Alexander-VG-zon3
19-08-2009, 09:36
här 30-40min syd/väst om Borås har det varit +7c som kallast nu i aug. och det har det varit nu i 3-5nätter.
från SMHI
''Preliminärt lägsta temperatur rapporteras från Latnivaara i norra Lappland med -4º''
sakta med säkert så närmar det sig. även om jag hoppas det väntar här några månader till innan det kommer. här brukar första frostnatt komma i okt-nov.
Aqvakul
19-08-2009, 10:08
det känns väldigt avlägset här i Skåne...
Hej
Usch ja, snart får man börja kånka krukor. De senaste två veckorna har man ju märkt att hösten närmar sig. Kyligare nätter. Men inga minusgrader ännu här på Åland. Ifjol tog det till ca mitten av oktober. Men tänker inte börja kånka direkt. Har lite avlagda lättare täcken som jag tycker borde gå att slänga över. Har tänkt sätta några tjocka höga blompinnar i krukorna, vid kanten, så inte täckena tynger ner Dahliorna. Vad tror ni om det ?
Hälsn Tepa
Crazy4Flowers
19-08-2009, 10:22
 undras om man kanske kan bära upp allt på altanen mot husväggen och täcka på något bra sätt Visst borde det gå, vill bara inte riskera livet på några skyddslingar. Funderar över hur jag ska övervintra änglatrumpeterna, fuchsior mm, har en jordkällare, har någon testat? En granne till mig övervintrar sina rosor som är zonkänsliga i jordkällaren och det har fungerat i flera år. Någon som har en bra ide??
pebblelake
19-08-2009, 18:57
3,5 plus grader i umeå för några nätter sedan,bär och täcker för att en del känsligt skall hinna avmogna.
Ja här är det nog lugnt några månader till. (Får vi hoppas) Det är sällan vi upplever frostnätter innan mitten av december här, och då talar vi om frost som ligger kanske max någon timme. Så länge Vänern är isfri vill det till mycke för kylan, innan den får grepp här.  Hmmm, det är nog tur att jag bor där jag bor...
Alexander-VG-zon3
19-08-2009, 19:12
här kan man se när första höstfrost brukar inträffa i landet. (klickbar karta) http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/hfrost.html
Maggan H
19-08-2009, 19:20
Som lägst har det varit 10-11 grader här i NÖ Skåne och det dröjer förhoppningsvis ett bra tag till innan den slår till.
CITAT (flaxss @ 19-08-2009, 20:12)  Enl. den kartan skulle jag få frost 1/10…… I fjol frös dahliorna 26/8 och i förrfjol den 28/8. Efter de där enstaka frostnätterna i slutet av augusti har det sedan varit frostfritt till sent i september. Nesligt, tycker jag  . I år har jag laddat med fiberduk och har jag bara möjlighet så kommer jag att täcka ordentligt för att spara på sommarfägringen. Tyvärr så odlar jag i sommarstugan och är bara där på helgerna….Men å andra sidan spelar det någon roll om det ligger fiberduk över "sommarblommorna". Jag är ju ändå inte där och ser eländet  . /Anki
Alexander-VG-zon3
19-08-2009, 19:44
CITAT (Anki V @ 19-08-2009, 20:27)  Enl. den kartan skulle jag få frost 1/10…… I fjol frös dahliorna 26/8 och i förrfjol den 28/8. Efter de där enstaka frostnätterna i slutet av augusti har det sedan varit frostfritt till sent i september. Nesligt, tycker jag  . ja 2-4v kan det nog skilja från år till år. exakt är den nog inte. men det ger ju en lite fingervisning. det tycker jag är väldigt tråkigt att det just blir så att det kommer en köldknäpp som tar död på mycket och sedan blir det fint väder efter det. det brukar det bli här också.
Jag hoppas verkligen inte vi ska får frost redan i augusti,kl5:00 i morse var det bara 4,5° här.känsliga växter brukar jag flytta in till altanen som är inglasat men inte ännu.Citrusträdet och olivträden ska snart flytta till baksidan på uteplatsen,där är skyddat söderläge men för varmt på sommaren.Rosorna i krukorna står redan där men då blir det tomt på framsidan i gruset.Nej frost vill vi verkligen inte ha på länge. [attachment=40742:2009_08_...__Large_.JPG] Citrusträdet och olivträden
Skruttis
20-08-2009, 07:46
CITAT (flaxss @ 19-08-2009, 20:12)  här kan man se när första höstfrost brukar inträffa i landet. (klickbar karta) http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/hfrost.htmlOm det vore så väl ändå, som kartan visar. Skulle inträffa hos oss i början oktober. Har i a f de senaste 15 åren fått de första frostnätterna redan i mitten/slutet på augusti. Hittills har vi haft +3 som lägst så nu är det nära.....
Crazy4Flowers
21-08-2009, 15:39
Som tur är verkar det ha blivit lite varmare, hoppas att frosten håller sig borta ett tag till.
Ingen som har något fiffigt sätt att övervintra änglatrupeter, fucsia osv...???
skogstroll
21-08-2009, 16:12
nä fy usch, inte här och jag tror det dröjer (ta i trä...)
CITAT (Crazy4Flowers @ 19-08-2009, 11:22)   undras om man kanske kan bära upp allt på altanen mot husväggen och täcka på något bra sätt Visst borde det gå, vill bara inte riskera livet på några skyddslingar. Funderar över hur jag ska övervintra änglatrumpeterna, fuchsior mm, har en jordkällare, har någon testat? En granne till mig övervintrar sina rosor som är zonkänsliga i jordkällaren och det har fungerat i flera år. Någon som har en bra ide?? Änglarna går alldeles utmärkt att övervintra i jordkällaren! Även Fuchsiorna går bra där  . Rosor har jag däremot aldrig ens kommit på tanken att övervintra i jordkällaren  ? Vad man ska tänka på när det gäller jordkällaren är att det inte får vara för fuktigt där. Om det är för fuktigt så möglar eller ruttnar plantorna  . Det har hänt mig några ggr
För en vecka sedan hade jag säkert också behövt oroa mig för frost. Nu när jag bor i zon1 så känns det inte som någonting man behöver oroa sig för än på ett tag. Jag sådde t.o.m. en ny omgång sallad, mangold och rädisor i dag
Myosotis
21-08-2009, 18:41
CITAT (Aqvakul @ 19-08-2009, 11:08)  det känns väldigt avlägset här i Skåne... Häromdagen var det bara 4° här i norra Skåne zon 3. Det har hänt att den första frosten har kommit i slutet av augusti.
Meriona
21-08-2009, 20:20
Uschena mej, här känns väldigt mainstreem, jag tror att Vänern och Kattegatt bidrager till ett ganska slätstruket klimat.....
polecat
22-08-2009, 13:12
Jag övervintrar mina känsliga rosor som jag har i kruka i jordkällaren. Det fungerar utmärkt för mig
Christer i Falköping
22-08-2009, 14:16
Jag bor ju i lite av ett köldhål, så vi brukar få frosten i början av september, men bara en liten bit bort kan det dröja bra mycket längre. Har haft +5 i några nätter här. Christer.
Nej någon frost vill vi inte se än på flera månader... Fast vi har haft så kallt som 12 plus här i trelleborg. Mina känsliga växter brukar stå ute utan skydd tills siste september ialla fall. Ibland längre. Sedan får de skydd och då har jag dem ute minst en månad till. Förra året tog jag in palmerna sista veckan i oktober.
//Ciczi
Anders zon 1
22-08-2009, 21:47
Inte frost i sikte här. Temperaturen har inte varit under +10 grader sedan 24 juni. Här är september alltid frostfri men i oktober får man börja vara uppmärksam på om det verkar bli kallt. Oftast brukar frosten dock dröja till början av november. Brukar vanligtvis ställa in det som är känsligt i slutet på oktober.
Myosotis
23-08-2009, 14:43
Oj vilken skillnad det är! Här i norra Skåne har det varit många nätter under 10°. I morse var det +3,1°.
Fortfarande inte under +9,8 än.
TAck Vänern
Alexander-VG-zon3
23-08-2009, 17:16
i Trädgården i nord/östra skåne har inte heller haft under +11c +10c enligt dom där hemma.
Crazy4Flowers
26-08-2009, 16:53
Verkar som om vi får ha det frostfritt ett tag till, skönt!!
Ingen som har någon fiffig ide om övervintring?
Crazy4Flowers
15-09-2009, 12:42
Ajaj nu verkar det hota frost igen, vi har haft frost i närområdet 2 ggr nu men jag/min trädgård har klarat sig utan, känns vemodigt att det är dags för dom sista höstbilderna på trädgården nu igen, sommaren skulle ha kunnat varit lite längre, man hinner nästan inte med riktigt här i norr. Enligt Aftonbladet ser det ut som det kan komma snöslask!!! på fredag, nu blir man nog tvungen att börja kånka alla krukor igen.
Vinterförvaringen är fortfarande ett bekymmer, det lutar åt att jag inreder en klädskrubb i huset sätter upp lysrör så blommorna får några timmars ljus varje dag.
Skulle fortfarande vilja höra hur ni förvarar era skyddslingar över vintern.
Skruttis
15-09-2009, 13:28
Vi använder oss av garagevinden för vinterförvaring. Knölar/lökar åker ner i lådor och de som behöver ljus får stå på bänkar alldeles innanför fönstren. Vinden håller alltid minst några plusgrader.
Ålgryte
15-09-2009, 13:32
CITAT (Crazy4Flowers @ 15-09-2009, 13:42)  Välkommen in att titta in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se  Ooooh så trevlig hemsida ! Har lagt till den i mina favoriter !
skogstroll
18-09-2009, 07:37
jag har tagit in två av mina favvo-chilisar (en cayenne och en chocolate scotch bonnet) plus att jag skämt bort dem med lite extrabelysning. Hoppas de nöjer sig med det. Övriga får stanna i växthuset fast jag har skördat det mesta. Fick riktigt mycket av en röd liten rackare som jag inte vet riktigt vad det är De som ska övervintra ställer jag i grunden under huset där det enligt sambon ska vara frostfritt. Har tyvärr ingen källare eller uterum. En liten fönsterglugg i dörren verkar duga ok, tyckte i alla fall oliven. Fast det blev inga oliver. Änglatrumpeten klarade sig inte, men vattenväxterna klarade sig. Fikonet ger mig lite goda snacks då och då så den pallar tydligen att stå där.
Crazy4Flowers
21-09-2009, 14:28
Imorse var det nära, var bara +0,5, tror att alla klarade sig.
Crazy4Flowers
24-09-2009, 06:42
Igår kväll bar jag in alla blommor, frosten slog till hemma för första gången inatt. Phu vad många krukor man har samlat på sig under sommaren, frösådde lite Änglatrumpeter i våras och dom har blivit rätt stora. Har ett svalt rum som ja kan ha dom i tills man har fått ordning på skrubben.
Eva i Stuvsta
25-09-2009, 17:04
Första frosten här i Stuvsta/Huddinge i natt. Bara på framsidan av huset som vanligt, bakom är det mer skyddat och termometern visade + 2.7 där. Lyckligtvis verkar inget ha tagit skada än, bara "gräsfrost"... men ändå lite dystert.
Crazy4Flowers
26-09-2009, 21:20
Vad olika det kan vara det var +8 inatt, och 16 grader idag, häromdagen var det bara några +. Allt är i vart fall inne och jag tänker inte kånka ut dom igen.
Vi hade frost i förrgår natt, men det mesta klarade sig. -1,3, men det var ju förstås "väggtemperatur"
 nu har vi haft frost här i uppsala! Termometern visade visserligen 2 grader utanför mig men det var frost på både bilar och tak. =( Så nu åker de frostkänsliga växterna in.... usch vad tråkigt det kommer bli utan änglatrumpeter, iochroma och pengaträd i trädgårn!  Men man vill ju inte låta dem dö... Hur är det förresten med tomater? Mina har fortfarande inte mognat.... Klarar dom lite frost eller ska jag ta in grenarna med tomater och hoppas att dom mognar?
Solstorm
29-09-2009, 08:19
Här i södra Bohuslän var det frost halv åtta nu på morgonen. På skogssidan om huset var det +2, på sidan mot öppet landskap var det 0 och där såg man stråk av markfrost. Jag har plockat in en del växter men tänkte ha stora "inplocket" idag. Enligt väderprognosen skulle ju inte denna kalla natt komma förrän kommande natt. Nu var det så lätt frost så jag tror att det mesta klarat sig. Fast min lisa med rätt färg om jag tänkt spara och ta sticklingar av ligger nog risigt till.
vid klockan 8 imorse var det omkring 5 plusgrader i kalmar, så ikväll blir det att plocka in frostkänsliga växter. jag tar inte risken att låta dem vara ute några nätter till.
Märks att Sverige är ett mycket avlångt land....  Första kallare dagen idag, det var +6 i morse (vid 7-tiden), och inte mer än 13 mitt på dagen. Har inte ens plockat in de sista orchideérna ännu (Cymbidium, som SKA blomma någon gång om jag så ska lämna dem ute halva vintern för att ge dem "temperaturskiftningar"  ), och mer eller mindre alla löv sitter fortfarande kvar.....
Gunilla T
29-09-2009, 16:36
I natt kom första frosten - alldeles vitt nere på gärdena och bilrutorna fick skrapas. Allt i trädgården har klarat sig, där skyddar träden ff. Vilket märkligt väder förresten - i går kväll började det regna vid 21.00 taget, sedan kom åskan. Det regnade rejält, 20mm och så kom haglet i samband med åskan. Så blev det nordliga vindar och i morse var det 2,3 grader. I går morse var det 14,4 grader... Frosten kom sent, 2007 hade vi första frostknäppen 30 augusti och i fjol kom den 13 september. Idag har alla krukor åkt in, klippte ner ängeln med alla blomkonoppar Blir nog nattfrost igen, klart väder är utlovat.
Crazy4Flowers
29-09-2009, 19:17
Men vad trist för dig Gunilla T, men kanske går det att ha Änglatrumpeter i vas? Har aldrig testat, fast dom kan ju dofta lite starkt, men ohhh så härlig doft speciellt min vita den doften vill ja ha som parfym.
Fny tomater mognar väl i ett ljust fönster, brukar inte vara några problem.
Intressant läsning om övervintring av sommarblommor på Odlas 1:a sida.
Behövde inte skrapa fönster imorse det regnade och blåste småspik, men igår fick man vackert skrapa. Varmt är det inte alls längre och prognoser ser inte ut att bli bättre heller den närmaste tiden.
Dags att gräva upp Dahlia, Kanna, Fresia även Oxalisen vill in, funderar på att ta in min dubbel blå Blommanfördagen "kommer inte på vad den heter" som inte ville alls den har inte växt på hela sommaren, undras vad det är för fel den är bara 5-10cm märkligt att man bara lyckas bra med dom ljust blåa, förra sommaren ville inte den röda jag sådde heller växa.
CITAT (Crazy4Flowers @ 29-09-2009, 20:17)  Men vad trist för dig Gunilla T, men kanske går det att ha Änglatrumpeter i vas? Har aldrig testat, ...  Det går utmärkt att ha änglar i vas, de rotar sig!
CITAT (Gunilla T @ 29-09-2009, 17:36)  I natt kom första frosten - alldeles vitt nere på gärdena och bilrutorna fick skrapas. Allt i trädgården har klarat sig, där skyddar träden ff. Vilket märkligt väder förresten - i går kväll började det regna vid 21.00 taget, sedan kom åskan. Det regnade rejält, 20mm och så kom haglet i samband med åskan. Så blev det nordliga vindar och i morse var det 2,3 grader. I går morse var det 14,4 grader... Frosten kom sent, 2007 hade vi första frostknäppen 30 augusti och i fjol kom den 13 september. Idag har alla krukor åkt in, klippte ner ängeln med alla blomkonoppar Blir nog nattfrost igen, klart väder är utlovat. Javisst var det konstigt??? Helt plötsligt från att ha varit kavlugnt och blå himmel dundrade det in och värsta blåsten på evigheter. Massor av krukor välte som har stått där sedan i våras! Vi hade ingen frost men innåt land var det rejält fruset. Jag har plockat in det mesta, men chansat med mina två stora änglar... Hjälp..
Vicious Delicious
29-09-2009, 22:05
Här i Kungsbacka var det faktiskt nollgradigt i morse, fick till och med skrapa bilen!! Tur att citrusarna är inne...
Crazy4Flowers
29-09-2009, 22:07
CITAT (MariaS @ 29-09-2009, 20:54)   Det går utmärkt att ha änglar i vas, de rotar sig!   Haha jo det är ju klart men jag tänkte mer på hur blommorna beter sig i vas....... o sedan doftar dom ju lite starkt, fast alla gör kanske inte det.
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 22:08
CITAT (Vicious Delicious @ 29-09-2009, 23:05)  Här i Kungsbacka var det faktiskt nollgradigt i morse, fick till och med skrapa bilen!! Tur att citrusarna är inne...  oj vad kallt det var i Kungsbacka, här i Kinna var det +2c som lägst.
Överbölingen
29-09-2009, 22:39
I Överböle har det dippat ner till 0,0° i förrgår natt. Annars har vi klarat oss. I lördagskväll hade vi runt 10 grader efter badtunneseansen. http://verblingen.jernunger.se.
takstigen
30-09-2009, 03:10
Nu är det -2 gr här på småländska höglandet
KarinSKARA
30-09-2009, 06:52
-2,7 just nu i Marum och i går natt var det -1 VILL ha höst men inte minusgrader På radion pratar de om handskar och vinterjackor, NEJJJJ inte än!!!! Karin //
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|