Full version: Frost på gång?
Sidor: 1, 2, 3, 4
fuchsian
Hos mig var det +1 en morgon, men det är det lägsta ytter temp hittintills och i västhuset var då +5 som varit det lägsta vi mett, men nu är det lite varmare, men pga. osäkerheten och vi reser n. söndag, så ville jag ha bort och in det som sparades. Ska nu köpa mer torv och blomjord (till de nya växterna) och bädda in mina överlevare för vintern, och sedan hänga upp vinteramplarna i växthuset. .....fuchian....
Alba
Under natten var det -0.9° och gräsmattorna var frostvita i morse.
Jag bar in de sista krukorna igår eftermiddag till altanen - vilken tur. Det var i grevens tid.
Alexander-VG-zon3
här var det +10c som lägst, så ingen frost.
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 25-09-2010, 20:38) *
SMHI utlovar -1c den 30 sept,

SMHI har ändrat till +1c.
Bassam
Hej

Vi kan minska risken för frost om vi planerar att vatten ska inte stanna i jorden.

Obs

så jag tycker om man plantera i höjden bättre för att vatten ska frost lång bort från rötter.

H:Bassam
Myosotis
Här i norra Skåne har det varit frost två gånger:
-2,3° 3.9.
-2,6° 5.9.
Häromdagen var det +0,2° och i natt +4,8°
Crazy4Flowers
Vi har haft runt -2 grader varje morgon sedan 26:e har duk över de flesta och dom verkar klara sig bra med det. Har tagit in dom jag är mest rädd om. Det ser ut som om det kan bli lite varmare om några dagar. Dags att kasta ner alla lökar i jorden.

Har en Japansk lönn som ska upp ur marken, hur länge bör man vänta? Den ska vinterförvaras i en jordkällare.
ingrids
For iväg några dar, korkat nog utan att säkra med att ta in dahliorna, och kom tillbaka till svartnade blad och knoppar. Nåja, frost såhär års i Ume är ju inte direkt sensationellt.
malcolm
+7°C här just nu i sthlm:s södra förorter.
Olle A
I södra Bohuslän är det nu +4,5 grader, så det är inte osannolikt att vi nu får höstens första frostnatt.

Olle
Olle A
Inte riktigt frost, men bra nära. +2 grader nu på morgonen.

Olle
sqrulan
Minus 4 grader här i natt, rimfrost och en tunn is nere i viken.
Alexander-VG-zon3
hade nästan samtliga växter ute, alla vädersajter sa INGEN frost inatt. och vad blir det jo -1c. en dag tidigare än förra året. hatar tidiga frostnätter, mitten av okt ska frost komma inte nu.

trädtomat, änglatrumpet är frostbrända på en del blad. bananerna likaså. fuchsior, och dahlior och annat klarade sig.

även en del andra växter är lite mjuka i topp bladen. men det mesta klarade sig faktiskt. ingen har dött.
mamamaggan
- 0,7 i natt så det var nästan , men bara nästan , så att bilarnas rutor behövde skrapas.
malcolm
Hade varit +3,5°C lite senare här inatt.
Noak
Fyra frostnätter på raken, inatt rök växthuset...Gurkor och tomater heldöda, men pepparplantorna har klarat sig.
Fick skrapa bilen i morse för första gången denna säsong.
Och var fanns isskrapan?
Fick skrapa med ett kontokort...
bergvallmo
Ja det är mystiskt med isskrapor. Jag skrapade med cd-fodralet i morse.. Å det ska tydligen bli kallt i natt också.
Krolliljan
Japp.
Andra morgonen nu som man måste skrapa rutorna sad.gif
varghem
första frostmorgonen *suck* -1
mamamaggan
Första riktiga frostnatten , minus 2,9 , och det är fortfarande minus ute. Alldeles dimmigt i morse men nu har det klarnat upp och verkar bli en fin solig höstdag.
skogstroll
brr i morse var det kyligt. Ingen frost ute hos mig, det är väl för mycke vatten, men 2,5 km inåt så var det frostnupet. Men oj vad vackert med älvor på vattnet och att se solen som en orange jag-vet-inte-vad spegla sig i detta wub.gif snart blir det slut på mopedåkande och då tar jag på mig mina nya gå-skor som jag ännu inte hittat + kameran smile.gif
Alexander-VG-zon3
-0,5c i morse ingen skada skedd, var ju knappt lönt att skydda känsliga växter.
netaave
Vi hade vår första frostnatt, natten som var.
Meriona
Här var frost för första gången idag. Blä för att skrapa rutan. sad.gif Inga växter kvar ute, så för den sakens skulle går det bra.
Rihane
Första frosten i natt.

Söderförort till Stockholm.

Plockade in en pelargon jag vill ska klara sig. Har sedan tidigare tagit ett skott av en annan pelargon(clorinda). Ska försöka få en fuchsia att överleva också så den ska in nu.

Om några dagar ska jag se vilka växter som tog stryk. Har många som ska klara frost.
Wilmer
Kolonilotten i Vänersborg (vid vatten!) hade haft så mycket frost att alla bönor och dahlior strök med. Så var det över för denna gången -cry-.gif
Olle A
CITAT (Wilmer @ 30-09-2010, 23:08) *
Kolonilotten i Vänersborg (vid vatten!) hade haft så mycket frost att alla bönor och dahlior strök med. Så var det över för denna gången -cry-.gif

trostar.gif

Här är det +4 grader nu, så det blir säkert frost i natt igen. Jag har tagit in det mesta av mina inkrukade växter i källaren: dagliljor, hostor, pimpineller, kungsmyntor, campanula, bergenia, jätteprästkrage, höstflox, gyllenlack, backtimjan, backnejlika... Hoppas det blir ett väderomslag snarast, för en del av dessa växter hade jag planerat att sälja på loppmarknad nu på söndag. Vem vill köpa uteväxter om det är frost?

Olle
renate
I morse var det -0,4°,men igår morse var det -2,9°.Alla krukor hade jag redan tagit in i uterummet förutom tagetes de får klara sig.Alla inkrukade småplantor stå i kallväxthuset nu.Pelargoner har jag i uterummet,de blommar för fullt ännu.Blir det för kallt sätter jag på värmefläkten.Jag vill inte ta in de redan.Det är bara en stor kruka med Agapantus och 2 rosor som står ute.Agapantus får en zinkbalja över sig på kvällen,jag är inte rädd om den för den har inte blommat i år.Rosorna tar jag in när det blir riktigt kallt.medelhavsväxterna har jag ställt i uterummet.Snart är trädgårdssäsongen över denna gången.
Olle A
Det blev ingen frost i natt. Nu på morgonen är det ca 7-8 plusgrader.

Olle
skogstroll
idag var det kallt brrrr inte hemma men lite längre inåt land .... måste skaffa vantar
Crazy4Flowers
Vi har inte haft -grader på senaste och vädret ser ut att hålla sig på + sidan. Det har varit +4 till +7 grader varje natt toppen. Planterar för fullt, alla lök ska ner också.
Anders zon 1
Hade +3 grader i natt. Kallast hittills i höst. Så nu börjar frosten närma sig även här i sydvästra Skåne. Den brukar dock för det mesta dröja till slutet av oktober eller början av november och jag hoppas att det inte blir tidigare än så i år heller.
fuchsian
Endast ett par minus på natten, ser jag på växthustermometern, som visar både och, annars blommar mina gladiolus för fullt, men brickbladet bredvid den strök med 1 vecka sedan, men det fanns inget på pelargoner som fanns bredvid.
Jag får nog ta upp lökarna under veckan för säkerhets skull och klippa blomsterstänslen och sätta dom i vas inne.
Annars har det gått sin gilla gång hos mig.
Var i Lübeck i veckan och storhandlade vinterhärdiga blommor/växter till mina amplar att ha i växthuset. vi hade + 18 grader och soligt, så det blev surt att komma hem. ....fuchian...
Alexander-VG-zon3
''varnas'' för -2c inatt, har tagit in det som är känsligt.
mimmi 1
tongue.gif lite kul att ni där "nere" har frost, och vi här uppe har varmt biggrin.gif
nåja, varmt är väl att ta i, men ingen frost iallafall... just nu är det +8...
såg på väderleksrapporten att det är kallare söderut än i övre halvan...
Alexander-VG-zon3
här kan man kolla vart kylan ev lägger sig, konstigt att skåne får så väldigt kallt på tisdag, i trädgården väntas ner till -3c medan här i södra vg zon 3-4 inte alls skulle få så kallt då.

http://www.klart.se/temperatur/

men hur frosten kommer beror ju på var kylan lägger sig och hur nära man är vatten/hav och köldhål.
Olle A
Här i Bohuslän är det nu +3,8 grader. Stor risk för frost i natt alltså.

Olle
mimmi 1
skrattar bäst som skrattar sist... nu är det bara +4 på en och en halv timme har det sjunkit 4 grader... men yr.no spår inte frost här.. men får väl se om dom har rätt...
Alexander-VG-zon3
här är det 6grader just nu, får se hur det blir. trafikverket visar dock 5grader här. men det kan ju skilja 1-2grader.
Malvia

minus 2,5
kl.05,30 i morse.

Fick starta bilen lite tidigare för att få bort den värsta isen på rutan.
Olle A
Nollgradigt och frost i gräset här.

Olle
Irene_L
-4 grader hos mig nu! Frost i trädgården och på bilen!!
malcolm
Har varit -0,5°C här inatt, Sthlm:s södra förorter, +2°C nu
mamamaggan
För ett par timmar sedan såg det nästan ut som om det hade snöat i natt , beror nog på att det var rejält fuktigt i går kväll . Har varit drygt 2 minus i natt .
fuchsian
Den första synbara frostnatten hos mig - 1.2 grader, men vitt på gräset. ...fuchian....
Alexander-VG-zon3
+3,9c som kallast inatt, ingen frost smhi totalt fel.
mamamaggan
Minus 2,9 just nu . Vi har haft frost nu flera nätter och träden har blivit så sprakande färgranna.

Laura
Det var -1 kl. 08.30 idag och då måste det har varit flera minusgrader i natt. Tog denna bild på min ormhassel precis.

[attachment=55548:Bild024b.jpg]
Alexander-VG-zon3
-2,2c inatt hittills kallaste.
Stellina
Södra Värmland

Väntade på att vår vackra blåa hösthortensia skulle blomma men så kom frosten... Över en natt blev bladen ledsna o hängde som våta trasor. :-cry-: Inget att hoppas på där antar jag. Skulle man kunnat förhindra det om jag hade täckt marken med något?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon