|
Full version: Frost på gång?
Aqvakul
30-09-2009, 07:01
Frost i Mellanskåne i morse.
Crazy4Flowers
30-09-2009, 07:08
Omvända världen, här hade vi +3 grader och ingen frost alls. Hörde på radion att det skulle även bli kallt i södra sverige inatt runt -5 surrades det om. Mot fjällen tror jag dom hotade med snö.
Brrr kallt är det och kallare ska det tyvärr bli, tur man har skaffat sig en vinterhobby skoter för hela slanten, vintern tar slut sååå mycket snabbare nu = våren kommer snart, längtar redan, men nu i vinter ska man kanske ta och skissa på lite struktur i trädgården och så uppdatera hemsidan förståss med art information och annat skoj.
+ 3,4 vid 7-tiden i morse utanför Lund - så mycket för att vi inte skulle få frost än på ett bra tag  Pratade med en bekant, det var runt +1 grad hos henne i morse, några hundra meter från oss.... Kanske dags att ta in orchideérna nu
vårälskare
30-09-2009, 10:12
Frosten har synts på gräsmattan några mornar men blommorna har klarat sig. Plockade nu på förmiddan in en sista ? blombukett. Tror aldrig att sommarblommor klarat sig så sent här utanför Örnsköldsvik. Imorgon är det ju oktober. [attachment=42636:P9300034.JPG]
lavendelgården
30-09-2009, 18:12
Rejäl frost i natt. -2 grader och Gunneran föll som ett korthus. Som tur är har jag inget frostkänsligt som måste tas in. Och jag befinner mig mitt i Skåne!!!!!! Åsa www.lavendelgarden.nu
Här på småländska höglandet har vi nu haft två frostnätter i rad och i morgon kunde det till och med bli snö  det kunde vänta tycker jag !jag måste hinna plantera mitt nygrävda land ju !
Alexander-VG-zon3
30-09-2009, 18:42
CITAT (lavendelgården @ 30-09-2009, 19:12)  Rejäl frost i natt. -2 grader och Gunneran föll som ett korthus. Som tur är har jag inget frostkänsligt som måste tas in. Och jag befinner mig mitt i Skåne!!!!!! Åsa www.lavendelgarden.nu min gunnera klarade sig här utan skador, men här blev det bara -1c som lägst här i södra VG zon 3. konstigt nog verkar kylan ha missat där jag bor norrut och söderut blev det tydligen väldigt frostigt.
skogstroll
01-10-2009, 06:39
hemma ingen frost fast längre in brrrrr
Västerås - 1 grad i natt, första frosten, skönt krukorna med fuchsior, stamrosor, pelargoner är inne nu. Stressade runt hela tisdagen i trädgården, plockade av gröna tomater mm. och kallare blir det natten som kommer.
Crazy4Flowers
01-10-2009, 07:20
-3 Imorse, nu gav nog dom sista upp, hoppas att liljorna klarar sig, man skulle nog plocka en bukett och ta in har många som inte har hunnit blomma.
Eva 33c
01-10-2009, 07:26
-2,8 i natt enligt termometern vid huset. Och nu frös sqashen och blomsterbönorna... Undrar om jag glömt något ute som borde varit inne....
här visade termometern nollgradigt för första gången i år - tur att jag tog in de frostkänsliga växterna i förrgår!
Platinum
01-10-2009, 09:35
Så kom då första frosten i min trädgård, - 3,5 inatt.
Här var också alldeles vitt i morse och - 3 grader
anne-li i olofstorp
01-10-2009, 21:25
jaha! Då har då frosten klättrat upp för berget och backarna! Men ingenting är förstört runt huset ännu, c:a 1 minus, men växterna längs väggarna och under träden har klarat sig. Skall ägna helgen åt att vinterrusta uterummet, snyft! Ingen soffa att ligga i utan bara en fåtölj att röka ciggen i efter detta..... Men allt har klarat sig ännu.... *Får väl se om jag klarat mig fram till april - maj nästa år utan min älskade pinnsoffa i uterummet...
CITAT (Eva 33c @ 01-10-2009, 08:26)  -2,8 i natt enligt termometern vid huset. Och nu frös sqashen och blomsterbönorna... Undrar om jag glömt något ute som borde varit inne.... Lika spännande varje år.... Ingen frost här än!
CITAT (Wilmer @ 01-10-2009, 22:34)  Lika spännande varje år....
Ingen frost här än! Samma klimat här!
Blomstertanten
02-10-2009, 08:33
- 2.5 och frosten ligger fortfarande kvar på vissa ställen men nu visar termometern 11.5. Soligt och molnfritt !
Crazy4Flowers
02-10-2009, 23:20
Brrr säger jag bara vad kallt det är. Hade -3 imorse 2/10 alltså och det är - nu också. Tog in alla lökar och knölar idag. Alla som jag orkade gräva upp, lämnade några åt sitt öde, man vet aldrig dom kanske klarar sig, tog upp några och lämnade några, är man då helgarderad?? Nä troligen inte.
Alexander-VG-zon3
02-10-2009, 23:32
CITAT (MariaS @ 01-10-2009, 23:11)  Samma klimat här!  CITAT (Crazy4Flowers @ 03-10-2009, 00:20)  Brrr säger jag bara vad kallt det är. Hade -3 imorse 2/10 alltså och det är - nu också. Tog in alla lökar och knölar idag. Alla som jag orkade gräva upp, lämnade några åt sitt öde, man vet aldrig dom kanske klarar sig, tog upp några och lämnade några, är man då helgarderad?? Nä troligen inte. dom klarar sig skulle jag tro, jorden skyddar dom även under rätt så kalla nätter.
Anders zon 1
03-10-2009, 16:31
Här på Skånes sydvästkust har vinden blåst från havet den senaste tiden så temperaturen har hållit sig väl över fryspunkten (nån nytta ska man väl ha av den Skånska blåsten...). Hittills som lägst +3,4 i går natt. Verkar som om det mestadels kommer att vara västvindar så långt prognoserna sträcker sig så det blir nog ingen frost än på ett tag.
Jag finns på Västerbottens kustland, och här har vi haft många frostnätter. Vindrutan på bilen har haft tjockt frostlager några morgnar - skrap-skrap. Nu blir det garaget i fortsättningen.
Bara luktärterna och några små penséer fortsätter att blomma. Resten är *goodbye*. Sommardahliorna hänger svarta och ledsna i sina krukor, i helgen ska allt bort.
Österläge
04-10-2009, 00:52
Vi har haft nollgradigt i flera nätter nu, men inte flera minusgrader än så länge... Bor ju i norra Göteborg, Rannebergen, vi har ofta kallare än Göteborg C. Har haft citronträdet ute, med vinterduk två nätter, det ser levande ut än så länge iaf... Och pelargonerna har fått stå helt utan skydd, ser iaf ut att ha överlevt. Ska snart frakta dem till vinterförvaring i föräldrarnas garage...
I Tisdags när jag kom hem från Skåne blommade det ff lite varstans i trädgården, nu finns inte en blomma så långt ögat kan se  . Inatt har det varit på plussidan, men dessförinnan var det runt -4 två nätter i rad. Växthuset är tömt och det finns inga blommor att se fram emot förrän om ca sex månader!!!!............................hur ska jag stå ut  !!!!! Ja, ja, ja.............jag vet att vi har fyra årstider i detta avlånga land, men jag måste faktiskt inte gilla läget ändå  . Det är ju tur vi har Jul och en massa värmeljus i alla fall  ................och busfröer...............och annat smått och gott...............
Crazy4Flowers
07-10-2009, 10:43
Ja nu är det mesta i blomväg borta ur trädgårn, måste slå ett slag för Heuchera dom är underbara. Inatt snöade det och regnade, mitt i natten var det snö på marken men imorse hade det blivit +4 och regnet hade tagit bort det mesta, men områden härikring har mer snö.
Hoppas att det inte fryser till nu det är hur blött som helst efter all regn som kommit, vore bra om det torkade upp lite innan det frös.
Det är nu vitt på bergen.
Crazy4Flowers
13-10-2009, 08:50
Igår morse hade det kommit snö igen och även under kvällen kom det lite snö så nu är det lite smått vitt överallt. Grävde det sista i fredags fick ner några rosor från odla och lite lök, men nu är det nog så hårt att det inte går att gräva mer.
Härligt med snön, hoppas på ett fint vintertäcke åt växterna.
Österläge
13-10-2009, 13:38
Imorse hade vi -0.3 grader, ska bli -3 inatt enligt yr.no...
Österläge
14-10-2009, 10:45
Blev -3 hos oss i natt, som förutspått. Jag är glad att jag tog in min rosmarin igår! Nu har den fått lite frost, ska få stå inne i vinter, hoppas den överlever i inomhusluften.
Crazy4Flowers
14-10-2009, 11:47
-7 på morgonen i närheten var det -14 brrrr dom säger regn imorgon kväll, det blir ju fint.
Maggan H
14-10-2009, 13:30
Knappt 0 gradigt här i natt, ingen frost enl termometern men markfrost och vindrutan på bilen har frusit till. Vet inte om det är min termometer som hänger skyddat, men den är ändock på norrsidan så den borde funka. Folk i området har nämligen haft ett par minusgrader några gånger, men en del av mina blommor blommar ff, bl a Klockrankan, Snöflingan(  ), lobelian, Lofusen och många rabattväxter. Dahliorna grävde jag upp i går fast en del blommade ännu.
CITAT (MariaS @ 01-10-2009, 23:11)  Samma klimat här! Fast nu verkar du ha gått förbi mig, för här har frosten skonat allt än så länge  Funderar ändå på att ta in dahliorna nu, annars får jag väl vips en kväll stå i snöstorm och grejja. Tomaterna lär inte mogna heller, så de får jag plocka av nu.
Ja EN frostnatt har vi haft, men ingen skada skedd! -0,3 var noteringen.
Alexander-VG-zon3
17-10-2009, 15:00
CITAT (MariaS @ 17-10-2009, 15:46)  Ja EN frostnatt har vi haft, men ingen skada skedd! -0,3 var noteringen. oj så tidigt, det är ju inte mitten av dec än ju.
Alexander-VG-zon3
17-10-2009, 15:16
jämförde detta året med förra året förra året var det frostfritt fram till den 10-15okt därefter var det 1-2 lätta frostnätter i slutet av okt. jag hade samtliga växter ute. bild (även fuchsia och änglatrumpet och dahlior var oskadda utan skydd okt ut) 19okt http://www.pixbox.se/pic_show_id24230806.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id24230804.htmldetta året så har det redan varit -5,9c på balkongen och -7c ute på uteplatsen och detta nu i tisdags natt datum 13/14okt. dock idag har det varit soligt och en +8c +10c och ca +3c som lägst inatt men det har ju varit kyligt innan och det tidigt. bild från den 16okt nästan alla växter inne  och första snöfall [attachment=43303:PICT0008ny.jpg] fösta snöns förra året kom den 22nov http://www.pixbox.se/pic_show_id24817969.htmlintressant hur det kan skilja så från år till år.
Myosotis
18-10-2009, 09:39
CITAT (MariaS @ 17-10-2009, 15:46)  Ja EN frostnatt har vi haft, men ingen skada skedd! -0,3 var noteringen. Men oj så varmt det är hos dig!! Här i Skåne har det varit frost många gånger, ner till -5,9°.
CITAT (Myosotis @ 18-10-2009, 10:39)  Men oj så varmt det är hos dig!! Här i Skåne har det varit frost många gånger, ner till -5,9°. Ja vår datoriserade väderstation säger att det inte varit mer... Dessutom varade det bara i 12 minuter innan det blev plusgrader igen.... (Kul med sån väderstation förresten. Kan varmt rekommendera en. Vi köpte vår här)
Alexander-VG-zon3
18-10-2009, 12:00
CITAT (MariaS @ 18-10-2009, 12:42)  Ja vår datoriserade väderstation säger att det inte varit mer... Dessutom varade det bara i 12 minuter innan det blev plusgrader igen.... (Kul med sån väderstation förresten. Kan varmt rekommendera en. Vi köpte vår här) vad visade den i natt då ? vad häftigt med en sådan väderstation.
Alexander-VG-zon3
18-10-2009, 12:33
CITAT (Myosotis @ 18-10-2009, 10:39)  Här i Skåne har det varit frost många gånger, ner till -5,9°. i Broby/Knislinge trakten hade det varit enligt dom där hemma ca -2c som lägst (och dom har inte haft lägre än). men det skiljer faktiskt väldigt mycket mellan dom olika delarna i skåne, längre norrut i Osby och däråt hade det varit neråt -5c likaså i Sibbhult hade det varit mycket kallare än -2c och det är ändå 10min bort från Broby.
Powerowic
18-10-2009, 15:06
här har det varit -5,6 utanför huset och -8,6 i trädgården, konstigt nog så har surfinia million bells klarat sig excellent och bollkryss har fått en del köldskador. Har varit 9 nätter med kraftig frost
Anders zon 1
18-10-2009, 21:41
Ja det varierar en hel del mellan olika delar av Skåne. Här på sydvästsidan har det "bara" varit -0,8 grader än så länge. Totalt 2 frostnätter så här långt men det mesta har klarat sig, t ex dahliorna blommar fortfarande. Inne i Malmö tror jag inte det varit frost ännu och inte heller i t ex Falsterbo.
 Kylan kryper närmare, men ännu ingen frost i trädgården
Crazy4Flowers
19-10-2009, 09:35
Vad olika det är, kul att höra från olika delar av landet!!
Här snöar det, igår kväll regnade det massor det gick över i snö så imorse var det vitt och vackert, det snöar ännu, men det finns inget hopp att det kommer att stanna, det är 3:e snöfallet här så det borde ligga kvar, vi får se hur det blir.
Crazy4Flowers
25-09-2010, 19:28
Väcker denna tråd till liv igen, nu är det dags igen. Jag hade i Östra Jämtland frost 4/9 men allt klarade sig bra, mest Hostorna som gav upp lite sakta efter den knäppen. Tror att vi får frost inatt igen.
Hur går det i resten av landet.
Alexander-VG-zon3
25-09-2010, 19:38
varit kallast +0,2c men väldigt kortvarigt så det har inte bildats markfrost hos mig. min mätare sitter ca 1m ifrån marken och ca 2m ifrån väggen i skuggan.
vid högre beläget och öppnare område fick gurkväxterna köldskador på toppbladen på koloniområdet. dessa dog dock inte för de har fått nya blad efteråt.
hos mig har inga växter fått skador än. förutom gurkorna då på lotten.
SMHI utlovar -1c den 30 sept, medan dom andra utlovar +2c +3c som lägst samma natt. jag hoppas inte att SMHI har rätt. vill inte ha frost och gärna sen frost.
kollade i tråden förra året fick jag frost just den 30 sept med -1c, tänk om frosten prickar in exakt samma datum i år? häftigt såfall.
har varit kallt tidigt i år känns det som.
mimmi 1
25-09-2010, 22:23
jag har just varit ute i kylan och hämtat in en massa krukor... nog är det väl typiskt att det ska bli minusgrader den här hösten också?  det har varit så fint idag, och vi har inte haft en enda frostnatt än, så jag trodde väl att vi skulle klara oss ett tag till tur man har uterummet, där kan mina krukade vänner stå ett bra tag till! bor utanför Umeå... har lagt badlakan över två st. mini Dahlior som jag hade tänkt övervintra.. men jag går då inte ut NU och gräver...  så hoppas dom klarar sig tills i morgon... Har någon provat att övervintra Bacopa innomhus? har två som är superfina....
kerstin z5-6
26-09-2010, 00:24
gör en ny tråd man blir ju helt förvirrad av en gammal? frost 3 ggr här
Sofia H
26-09-2010, 07:32
Vi har haft frost en tre-fyra gånger här tror jag, kanske mer... just nu har vi precis under nollstrecket, men kl 8 när jag steg upp var det -1,5. Blommorna har inte tagit så farligt med stryk, alla pelargoner och sånt stod ute i minst två rejäla frostnätter, men det var bara att plocka bort några blad som blivit fula. Tuffa saker!/Sofia.
Aqvakul
26-09-2010, 07:34
V Blekinge: Kallast hittils i år + 5,0 grader...
malcolm
26-09-2010, 08:01
Har haft +3°C som kallast här i stockholms södra förorter men det var i augusti, inatt var det +10°C.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|