|
Full version: Dåligt forum?
Jag har varit medlem här ett bra tag, men har så svårt för strukturen så jag blir aldrig så där "biten" som jag egentligen borde, eftersom intresset för odling är en stor del av mitt liv.
Jag har kontaktat Göran på mail och frågat om de har några planer på att förbättra forumet, det finns ju väldigt mycket bättre lösningar än den odla.nu använder. Men jag får inget svar!
När man sedan ser spaminlägg som inte tas bort direkt så börjar man ju undra hur det sköts och hur säkerheten är.
Det saknas moderatorer som kan hänga med i de diskussioner som uppstår och gå in och tala om var ribban bör ligga och varna folk när de trampar över.
Jag tycker att det är rent utsagt oförskämt mot alla er som besitter en sån kunskap och är villiga att dela med er att inte ge er ett väl fungerande forum för det.
Troligen kommer jag att tröttna till slut.. men jag försöker hålla i så länge jag orkar ;-).
Vad tycker ni andra?
skogstroll
04-09-2009, 08:11
jag tycker det är ett väldigt bra forum jämfört med andra som är rätt simpla och svåra att hitta i.
Malin_MeL
04-09-2009, 08:23
Det är lite slött engagemang från moderatorerna tycker jag med. På andra forum är det inte ok att avvika från ämnet, då får man en varning. men någon sådan koll verkar inte finnnas här.
Själva forumet är ok enligt mig, men jag skulle vilja ha fler funktioner. tex kunna välja de avdelningar som jag är intresserad av som jag vill ska komma upp när jag klickar på nya inlägg.
sen är sökfunktionen lite svår tycker jag
skogstroll
04-09-2009, 08:25
Möjlighet att göra en blogg på Odla vore najs tycker jag
takstigen
04-09-2009, 08:27
Jag tycker faktiskt att det fungerar bra här på odla Det går så snabbt att byta sida och det har aldrig hänt att det har strulat Sen tar det ju alltid lite tid att lära sej hur det fungerar men under tiden får ju hjärnan arbeta och det är den gjord för
jag tycker att odla är ett bra forum! Visst finns det en del onödigt tjafsiga diskussioner, men det är ingen som tvingar en att gå in och läsa och delta i dem!
Vad bra att ni är nöjda!
Det är nog jag som hamnat fel....
*Stintan*
04-09-2009, 08:40
CITAT (ABCiV @ 04-09-2009, 08:21)  Jag har varit medlem här ett bra tag, men har så svårt för strukturen så jag blir aldrig så där "biten" som jag egentligen borde, eftersom intresset för odling är en stor del av mitt liv.
Jag har kontaktat Göran på mail och frågat om de har några planer på att förbättra forumet, det finns ju väldigt mycket bättre lösningar än den odla.nu använder. Men jag får inget svar!
När man sedan ser spaminlägg som inte tas bort direkt så börjar man ju undra hur det sköts och hur säkerheten är.
Det saknas moderatorer som kan hänga med i de diskussioner som uppstår och gå in och tala om var ribban bör ligga och varna folk när de trampar över.
Jag tycker att det är rent utsagt oförskämt mot alla er som besitter en sån kunskap och är villiga att dela med er att inte ge er ett väl fungerande forum för det.
Troligen kommer jag att tröttna till slut.. men jag försöker hålla i så länge jag orkar ;-).
Vad tycker ni andra? Har du vaknat på fel sida idag? Själv tycker jag att Odla är ett bra forum med bra struktur. Och vadå "oförskämt att inte ge er ett väl fungerande forum"? Är det någon slags skyldighet att fixa forum åt andra? Du frågar vad vi andra tycker och jag kan bara svara för mig själv men jag tycker att du låter som en otacksam gnällspik.
skogstroll
04-09-2009, 08:51
för det mesta tycker jag att iaf jag har stor glädje och nytta av Odla, att jag sen är medlem gratis är ju bara toppen med tanke på utbytet! Odla hade ju lika gärna inte funnits eller inte haft ett forum i alla fall. Har då inte lyckats hitta något i samma klass. Sen är det ju olika vad man tycker om strukturen och hur man tycker det "ska vara". Kanske är en vanesak
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-09-2009, 08:52
Varför är man kvar på ett forum när man tycker att det är så dåligt???????
Bevislingen ett misslyckat försök att samla in konkreta saker som kunde förbättras.
Även saker som är gratis kan utvecklas, men det krävs en gnutta av intresse.
*Stintan*
04-09-2009, 09:18
CITAT (ABCiV @ 04-09-2009, 10:09)  Bevislingen ett misslyckat försök att samla in konkreta saker som kunde förbättras.
Även saker som är gratis kan utvecklas, men det krävs en gnutta av intresse. Japp och vi var många som fick vara med och tycka till och ha synpunkter då forumet gjordes om för ett par år sen.
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 10:18)  Japp och vi var många som fick vara med och tycka till och ha synpunkter då forumet gjordes om för ett par år sen. Precis så var det ju. Jag tycker vi hade mycket att säga till om då forumet var nytt och admin. lyssnade på oss...... bla önskemålen om olika avdelningar, en chatt osv.
Aqvakul
04-09-2009, 10:22
CITAT (ABCiV @ 04-09-2009, 08:21)  Jag har kontaktat Göran på mail och frågat om de har några planer på att förbättra forumet, det finns ju väldigt mycket bättre lösningar än den odla.nu använder. Men jag får inget svar!
Det saknas moderatorer som kan hänga med i de diskussioner som uppstår och gå in och tala om var ribban bör ligga och varna folk när de trampar över. vad gäller dessa delar så håller jag helt med!
Jag måste protestera !  jag tycker det här Forumet är väldigt bra  en av de bättre jag varit på ,och jag har varit på riktigt dåligt skötta forum där okvädningsorden och snuskigheter och hot haglat på medlemarna ingen Moderator fanns det heller till slut.Här har vad jag upplevt aldrig ribban legat högt för de flesta här är respektfulla mot varan ,trevliga hjälpsamma på alla vis.Jag tycker det är bra att inte Moderatorn lägger sig i precis allt och tycker si eller så eller hackar sönder trådar med sina åsikter.Visst finns det folk som inte kan sköta sig utan måste jäklas och komma med spydigheter och annan smörja men hittills har inte jag uppmärksammat någon sådan här  inte under min tid här i alla fall.Det här är ett stort Forum med många trådar inte så lätt kanske att ta hand om det fullt ut varje dag då skulle det vara ett dygnet runt jobb att vara Moderator här.
Irene_L
04-09-2009, 10:55
Oj vad snabbt trådskaparen försvann...nu är h*n gäst. Så synd att h*n inte vill vara kvar!
Men...!!
*Stintan*
04-09-2009, 11:07
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2009, 11:22)  vad gäller dessa delar så håller jag helt med! Jag tycker faktiskt att vi ska vara tacksamma att vi har Odla som i stort är ett väl fungerande och trevligt forum med massor av trevliga medlemmar. Fattar inte att man håller på och gnäller och klagar på forumet och admin. Ingen tvingar någon att vara här om det inte passar.
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 12:07)  Jag tycker faktiskt att vi ska vara tacksamma att vi har Odla som i stort är ett väl fungerande och trevligt forum med massor av trevliga medlemmar. Fattar inte att man håller på och gnäller och klagar på forumet och admin. Ingen tvingar någon att vara här om det inte passar. Nej just det, för om det inte passar sig här så kan man komma till Hönshuset istället och kackla ihop med oss 29 blygsamma medlemmar! (Snart blir jag väl kickad ändå för spam...)Red. snavfel
Aqvakul
04-09-2009, 12:17
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 12:07)  Jag tycker faktiskt att vi ska vara tacksamma att vi har Odla som i stort är ett väl fungerande och trevligt forum med massor av trevliga medlemmar. Fattar inte att man håller på och gnäller och klagar på forumet och admin. Ingen tvingar någon att vara här om det inte passar. Jag gnäller och klagar inte - det handlar faktiskt om konstruktiv kritik...
*Stintan*
04-09-2009, 12:28
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2009, 13:17)  Jag gnäller och klagar inte - det handlar faktiskt om konstruktiv kritik... Då har vi nog olika syn på vad som är konstruktiv kritik.
Aqvakul
04-09-2009, 12:34
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 13:28)  Då har vi nog olika syn på vad som är konstruktiv kritik. Helt OK, det bekymrar mig inte ett dugg så länge jag vet vad jag själv står för... Men tyckte du verkligen att det fungerade bra när admin., bara helt plötsligt och utan någon moderering, tog bort en kontroversiell tråd i går kväll?
Meriona
04-09-2009, 12:35
Jag kan nog tycka att ett par moderatorer inte skulle vara negativt, men det bygger ju på frivillighet, nån ska vara intresserad av att vara det också. Sen behöver de inte vara paragrafryttare, en viss yvighet måste alltid finnas, annars blir det ju inga diskussioner alls!
Å andra sidan är det inte en nödvändighet, man kan låta bli att läsa i de delarna av forumet eller de trådarna där det för stunden är tjafs. För det är ju inte tjafs hela tiden ändå. Så vilket det än blir, så funkar forumet för mig.
Piccante
04-09-2009, 12:42
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 13:28)  Då har vi nog olika syn på vad som är konstruktiv kritik. Är det konstruktiv kritik att fråga om folk vaknat på fel sida och tycka att folk är gnälliga? Hur människor känner sig berörda av bråk och konflikter som pågår på sajten är väl ändå en personlig upplevelse och den kan kanske varken du eller jag dela och förstå helt. Men om folk känner sig illa behandlade så känner de väl så. Jag tycker modereringen på odla alltid har varit godtycklig, har man olika måttstockar beroende vem eller vilka som beter sig illa så är det inte bra, tycker jag iaf. Det måste man väl få säga utan att vara gnällig?
Aqvakul
04-09-2009, 12:44
CITAT (Markus_H @ 04-09-2009, 13:42)  Är det konstruktiv kritik att fråga om folk vaknat på fel sida och tycka att folk är gnälliga? Hur människor känner sig berörda av bråk och konflikter som pågår på sajten är väl ändå en personlig upplevelse och den kan kanske varken du eller jag dela och förstå helt. Men om folk känner sig illa behandlade så känner de väl så. Jag tycker modereringen på odla alltid har varit godtycklig, har man olika måttstockar beroende vem eller vilka som beter sig illa så är det inte bra, tycker jag iaf. Det måste man väl få säga utan att vara gnällig? Instämmer!
*Stintan*
04-09-2009, 13:04
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2009, 13:34)  Helt OK, det bekymrar mig inte ett dugg så länge jag vet vad jag själv står för... Men tyckte du verkligen att det fungerade bra när admin., bara helt plötsligt och utan någon moderering, tog bort en kontroversiell tråd i går kväll? Det viktiga är väl att den las in igen eller hur? Hur man än vänder sig så lär det aldrig finnas något forum där alla är 100% nöjda med allt. Sen tycker jag att man ska ha i beaktande att Småprat - ej trädgårdsrelaterat tillkom just för att man skulle slippa tjafs&tramstrådar i Trädgårdsavdelningen. Tål man inte att det är lite högre i tak så kanske man ska hålla sig ifrån Småprat. Gillar man inte vissa trådar så struntar man i dom, hur svårt kan de va?
*Stintan*
04-09-2009, 13:16
CITAT (Markus_H @ 04-09-2009, 13:42)  Är det konstruktiv kritik att fråga om folk vaknat på fel sida och tycka att folk är gnälliga? Hur människor känner sig berörda av bråk och konflikter som pågår på sajten är väl ändå en personlig upplevelse och den kan kanske varken du eller jag dela och förstå helt. Men om folk känner sig illa behandlade så känner de väl så. Jag tycker modereringen på odla alltid har varit godtycklig, har man olika måttstockar beroende vem eller vilka som beter sig illa så är det inte bra, tycker jag iaf. Det måste man väl få säga utan att vara gnällig? Jag påstod inte att det jag sa var konstruktiv kritik! Jag håller delvis med dig men det var inte det som sades i TS huvudinlägg vilket var det jag svarade på när jag frågade om TS hade vaknat på fel sida. Det blir väldigt konstig när du blandar ihop svar jag givit till fler personer i samma "mening/stycke".
Aqvakul
04-09-2009, 13:21
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 14:04)  Det viktiga är väl att den las in igen eller hur? Vilket skedde genom en samfälld konstruktiv kritik av beslutet. Eller kallar du det gnäll också? CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 14:04)  Tål man inte att det är lite högre i tak så kanske man ska hålla sig ifrån Småprat. Gillar man inte vissa trådar så struntar man i dom, hur svårt kan de va? Jag har inga problem med "takhöjden", men det vore kanske bra att någon gång få till en diskussion med admin. om var deras takhöjd befinner sig. Jag tycker fortfarande att admin. fungerar lite som en "dålig förälder" - diverse övertramp nonchaleras och sen plötsligt så bara smäller det.
skogstroll
04-09-2009, 13:26
tjafs/trams-trådar där man kastar fula ord på varann kan ibland ha en seriös rubrik innan de spårar ut långt senare i tråden.
*Stintan*
04-09-2009, 14:18
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2009, 14:21)  Vilket skedde genom en samfälld konstruktiv kritik av beslutet. Eller kallar du det gnäll också?
Jag har inga problem med "takhöjden", men det vore kanske bra att någon gång få till en diskussion med admin. om var deras takhöjd befinner sig. Jag tycker fortfarande att admin. fungerar lite som en "dålig förälder" - diverse övertramp nonchaleras och sen plötsligt så bara smäller det. Fattar bara inte varför man måste gnälla när "felet" är åtgärdat. Dessutom vet du väl inte vad det var som fick admin att lägga in tråden igen eller så är du kanske synsk .
CITAT (Irene_L @ 04-09-2009, 11:55)  Oj vad snabbt trådskaparen försvann...nu är h*n gäst. Så synd att h*n inte vill vara kvar! Då återstår frågan, "multimedlem" (någon med fler nick) eller frivilligt borttagande? För min del, är det inget att diskutera, då trådskaparen inte är kvar av någon anledning. CITAT (Motti @ 04-09-2009, 11:26)  Jag måste protestera !  jag tycker det här Forumet är väldigt bra  en av de bättre jag varit på ,och jag har varit på riktigt dåligt skötta forum där okvädningsorden och snuskigheter och hot haglat på medlemarna ingen Moderator fanns det heller till slut.Här har vad jag upplevt aldrig ribban legat högt för de flesta här är respektfulla mot varan ,trevliga hjälpsamma på alla vis.Jag tycker det är bra att inte Moderatorn lägger sig i precis allt och tycker si eller så eller hackar sönder trådar med sina åsikter. Visst finns det folk som inte kan sköta sig utan måste jäklas och komma med spydigheter och annan smörja men hittills har inte jag uppmärksammat någon sådan här  inte under min tid här i alla fall.Det här är ett stort Forum med många trådar inte så lätt kanske att ta hand om det fullt ut varje dag då skulle det vara ett dygnet runt jobb att vara Moderator här. Håller med dej fullt ut. Dom som gör så, kan man låta bli att svara bara, så får orden ingen effekt, och då är det inte kul att vräka ur sig skit längre.  CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 14:04)  Det viktiga är väl att den las in igen eller hur? Hur man än vänder sig så lär det aldrig finnas något forum där alla är 100% nöjda med allt.
Sen tycker jag att man ska ha i beaktande att Småprat - ej trädgårdsrelaterat tillkom just för att man skulle slippa tjafs&tramstrådar i Trädgårdsavdelningen. Tål man inte att det är lite högre i tak så kanske man ska hålla sig ifrån Småprat. Gillar man inte vissa trådar så struntar man i dom, hur svårt kan de va? Håller med där också. Forumet har klarat sig utan moderatorer i tio år, så det lär nog fungera i fortsättningen också. Ansvariga läser och tar till sig våra åsikter, men det är i slutändan vi själva som sätter ribban och avgör hur forumet ska vara.
skogstroll
04-09-2009, 14:36
CITAT (Motti @ 04-09-2009, 11:26)  Visst finns det folk som inte kan sköta sig utan måste jäklas och komma med spydigheter och annan smörja men hittills har inte jag uppmärksammat någon sådan här  inte?
Aqvakul
04-09-2009, 14:39
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 15:18)  Fattar bara inte varför man måste gnälla när "felet" är åtgärdat. Dessutom vet du väl inte vad det var som fick admin att lägga in tråden igen eller så är du kanske synsk . Nej, just det faktum att vi inte vet det är också ett problem. Min förhoppning är att det var det faktum att nästan 40 personer protesterade. Tyvärr tycker jag faktiskt att det mest att det är du som gnäller på andra medlemmar, medan jag faktiskt försöker ta upp en principfråga. Men eftersom du tydligen inte vill förstå det, så avslutar jag diskussionen för min del här.
*Stintan*
04-09-2009, 14:58
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2009, 15:39)  Nej, just det faktum att vi inte vet det är också ett problem. Min förhoppning är att det var det faktum att nästan 40 personer protesterade.
Tyvärr tycker jag faktiskt att det mest att det är du som gnäller på andra medlemmar, medan jag faktiskt försöker ta upp en principfråga. Men eftersom du tydligen inte vill förstå det, så avslutar jag diskussionen för min del här. Ja så brukar det se ut när argumenten tryter. Tappar du kontrollen om du inte får reda på allt? I så fall förstår jag att du tycker att det är ett problem. Det måste vara väldigt jobbigt. Jag undrar just vem det är som inte förstår. Beter du dig alltid så här när någon har en annan åsikt än du själv?
Aqvakul
04-09-2009, 15:24
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 15:58)  Ja så brukar det se ut när argumenten tryter. Tappar du kontrollen om du inte får reda på allt? I så fall förstår jag att du tycker att det är ett problem. Det måste vara väldigt jobbigt. Jag undrar just vem det är som inte förstår. Beter du dig alltid så här när någon har en annan åsikt än du själv? Tyvärr kände jag mig tvungen att svara på detta också: Resonemanget ovan är rent retoriskt och har inget med sakfrågan att göra. En kort historik: Jag stödde delvis TS kritik mot modereringen av vårt Forum. Det var i stora drag samma kritik som det stora flertalet framförde när Reserv-tråden stängdes i går kväll. Innan dess hade du lite hånfullt kritiserat TS. Sen får jag en dos av samma medicin. Jag tycker annorlunda än du och är därmed "gnällig". Tänk efter: Bedömer du verkligen dig själv och andra med samma måttstock.
*Stintan*
04-09-2009, 15:58
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2009, 16:24)  Tyvärr kände jag mig tvungen att svara på detta också: Resonemanget ovan är rent retoriskt och har inget med sakfrågan att göra. En kort historik: Jag stödde delvis TS kritik mot modereringen av vårt Forum. Det var i stora drag samma kritik som det stora flertalet framförde när Reserv-tråden stängdes i går kväll. Innan dess hade du lite hånfullt kritiserat TS. Sen får jag en dos av samma medicin. Jag tycker annorlunda än du och är därmed "gnällig". Tänk efter: Bedömer du verkligen dig själv och andra med samma måttstock. Då kanske du ska läsa en gång till vad jag svarade dej första gången i den här tråden. Jag hade kritiserat TS ja men hånfullt nej. Sen klagade jag inte på att du gnällde utan jag skrev som jag gjorde eftersom jag inte riktigt kunde förstå hur du kunde hålla med TS. Sen bäddade du för resten själv. Ibland kanske även du behöver se över hur du tolkar saker och ting. Nu kör du med översittarfasoner och visar tydligt att det är du som vill lägga ribban för vad andra får säga.
Var är tråden jag hittar den inte
*Stintan*
04-09-2009, 16:23
Rätt långt ner "Forumister försvinner..."
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 17:23)  Rätt långt ner "Forumister försvinner..." ok den har jag läst men jag fattar inte varför den är stängd
*Stintan*
04-09-2009, 16:33
För att den började väl spåra ur igår kväll så den togs bort först o sen las den tillbaka idag.
Det jag personligen skulle vilja ha, är en "anmäl inlägg" knapp. Med tanke på att det emellanåt dyker upp reklamlänkar (se ecoplugg) eller porrspam, så går det lättare för Ingemar och Göran, att knipa dom fortare.
*Stintan*
04-09-2009, 16:49
CITAT (pejori @ 04-09-2009, 17:41)  Det jag personligen skulle vilja ha, är en "anmäl inlägg" knapp. Med tanke på att det emellanåt dyker upp reklamlänkar (se ecoplugg) eller porrspam, så går det lättare för Ingemar och Göran, att knipa dom fortare.  Fast såna knappar brukar ju i stort sett fungera precis som det gör när man klickar på "kontakta oss" uppe under HEM. Dvs man ska ange en del saker och skicka. Och finns det inte risk för att 30 pers trycker på knappen  . Fast det kanske finns olika varianter.
Malin_MeL
04-09-2009, 16:50
CITAT (pejori @ 04-09-2009, 17:41)  Det jag personligen skulle vilja ha, är en "anmäl inlägg" knapp. Med tanke på att det emellanåt dyker upp reklamlänkar (se ecoplugg) eller porrspam, så går det lättare för Ingemar och Göran, att knipa dom fortare.  Bra ide!
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 17:49)  Fast såna knappar brukar ju i stort sett fungera precis som det gör när man klickar på "kontakta oss" uppe under HEM. Dvs man ska ange en del saker och skicka. Och finns det inte risk för att 30 pers trycker på knappen  . Fast det kanske finns olika varianter. Nu får du förklara och länka till sidan du vill att dom ska kolla. En anmälknapp ligger på varje inlägg, och då får dom upp just det specifika inlägget bara. Snabbare och enklare. Visst finns det risk för missbruk, speciellt i början, men tror det är bättre än som nu PM.
Malin_MeL
04-09-2009, 16:52
Synd att ABCiV valde att lämna Odla, hon var en trevlig en!
Aqvakul
04-09-2009, 16:57
CITAT (Malin_MeL @ 04-09-2009, 17:52)  Synd att ABCiV valde att lämna Odla, hon var en trevlig en! absolut - jättetråkigt!
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 17:33)  För att den började väl spåra ur igår kväll så den togs bort först o sen las den tillbaka idag. jaha nu hänger även jag med  tack för uppdateringen *Stinan*
Om man vågar sig in  så tycker jag att jag lär mig mycket här och trivs här MEN jag skulle önska att spam plockades bort snabbare. Det skulle väl gynna alla?
Meriona
04-09-2009, 20:35
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2009, 17:57)  absolut - jättetråkigt! Tråkigt att folk lämnar, men jag han inte bilda mig en uppfattning.
Konstigt !det där med spam  det har jag aldrig märkt !måste väl vara väldigt sällan det händer ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|