Full version: Dåligt forum?
Sidor: 1, 2, 3, 4
mojan
CITAT (Motti @ 04-09-2009, 22:04) *
Konstigt !det där med spam spam.gif det har jag aldrig märkt !måste väl vara väldigt sällan det händer ?

Nä, rätt ofta.
Ett tag fanns det ideligen "erbjudande" om olika droger i Kryddväxter ("rätt" avdelning visserligen.)
Nu ses skräp mest i avdelningen Test.

Skönt att du, och kanske många med dig, inte ser dem.
Det kan ju också betyda att jag har fel. De kanske plockas bort innan någon ser dem, men jag tycker att de ofta ligger kvar flera dagar.
Meriona
CITAT (mojan @ 04-09-2009, 22:10) *
Nä, rätt ofta.
Ett tag fanns det ideligen "erbjudande" om olika droger i Kryddväxter ("rätt" avdelning visserligen.)

Det kan ju också betyda att jag har fel. De kanske plockas bort innan någon ser dem, men jag tycker att de ofta ligger kvar flera dagar.

Betyder nog mer att spammet hamnar i de avdelningar som jag inte så ofta besöker..... Men det går i vågor, ibland är det fullkomligt hopplöst.....
Aqvakul
Ofta kommer det en hel svärm på natten - sen ligger de oftast kvar minst en dag...
Gillan
CITAT (mojan @ 04-09-2009, 22:10) *
Nä, rätt ofta.

Nej då mojan! Inte har du fel................Det handlar för det mesta om hur snabbt spammet anmäls! Så snart det är anmält brukar det gå väldigt snabbt tummenupp.gif ............Det tar inte ens en timme eller två flirting.gif
Tobb
om jag sitter på en dator där jag inte har länkat direkt till odla-forumet, så googlar jag på det, och den andra länken som kommer upp är då denna.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=308711

Menar bara att det inte bara är denna gäst som funderar över forumet...

Med totalt ointresserade moderatorer och admins så är det inte så lätt att se till att personangrepp etc hålls borta.
Grå
Det verkar som att de har lite dåligt med samtalsämnen på FB?
Aqvakul
CITAT (Tobb @ 05-09-2009, 16:38) *
Med totalt ointresserade moderatorer och admins så är det inte så lätt att se till att personangrepp etc hålls borta.

yes.gif
Inga från Närke
om jag sitter på en dator där jag inte har länkat direkt till odla-forumet, så googlar jag på det, och den andra länken som kommer upp är då denna.

Senaste inlägget från 2006 varför ska du lägga in detta? De trådar är raderade och personen avstängd . Under den tiden var den personen sjuk det får vi beakta. Nu är personen tillbaka och i bättre kondition så sluta leta gamla trådar här och från andra forum tycker jag.

Denna tråden borde också stängas.

PS! Även vi medlemmar borde ha lite större disiplin inte bara admin. T.ex. skriva i rätt avdelningar och om man måste citera rader t.ex. bilder så trådarna inte blir så långa m.m. DS!
aanderss
odla är ett bra forum för här är inga kåta personer som söker en kk
Grå
CITAT (aanderss @ 05-09-2009, 18:06) *

blink.gif

a0a.gif

Det var ord och inga visor. smile.gif
Aqvakul

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Rättframt och roligt...

Hur kåta medlemmarna är har jag ingen aning om, men du har helt rätt i att det inte precis är någon raggsajt...
aanderss
CITAT (Aqvakul @ 05-09-2009, 18:12) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Rättframt och roligt...
Hur kåta medlemmarna är har jag ingen aning om, men du har helt rätt i att det inte precis är någon raggsajt...

mm vill man ragga så finns de ju andra sajter både seriösa o mindre seriösa
Farbror Blå
I en perfekt värd- penséernas rike kanske, eftersom detta är odla- skulle inga bråkmakare, troll eller spammar komma in och sabba för oss andra som söker själsliga fränder, dvs folk som är lika insnöade som vi själva att babbla med.

Nu är ju inte världen perfekt, så då behövs aktiva moderatorer.
Mitt förslag är att utse några av medlemmarna til moderatorer, helst några som är aktiva mycket.

( och helst nån som inte har så himla konstiga idéer, helst nån som tänker som jag ..)

Fast det blir nog svårt...

Men seriöst, flera moderatorer, tack!

För övrigt tycker jag om odla, som är som ett andra hem, nej nej gråt inte flickor å pojkar, vet att det är rörande, men har många glada minnen här och med odlaiter.

Puss på er alla
Piccante

du har inte så höga krav på forum...
Meriona
CITAT (Farbror Blå @ 05-09-2009, 18:16) *
I en perfekt värd- penséernas rike kanske, eftersom detta är odla- skulle inga bråkmakare, troll eller spammar komma in och sabba för oss andra som söker själsliga fränder, dvs folk som är lika insnöade som vi själva att babbla med.

Nu är ju inte världen perfekt, så då behövs aktiva moderatorer.
Mitt förslag är att utse några av medlemmarna til moderatorer, helst några som är aktiva mycket.

( och helst nån som inte har så himla konstiga idéer, helst nån som tänker som jag ..)

Fast det blir nog svårt...
Men seriöst, flera moderatorer, tack!

För övrigt tycker jag om odla, som är som ett andra hem, nej nej gråt inte flickor å pojkar, vet att det är rörande, men har många glada minnen här och med odlaiter.

Puss på er alla

smiley_small_hug.gif Gärna någon som tänker som jag också.... giggle.gif
pejori

Vadå?
Det är ju bara allas våran solis dom talar om. confused.gif

Sedan är det ju så tobb, att har dom bättre ordning på FB och du tycker småprat är ostädat, så läs bara trädgårdsavd. då.
Det är ju enbart du själv som väljer om du vill logga in och läsa eller inte. tummenupp.gif
Svårare än så, är det inte istället för att skrika på ADMIN och MODERATORER hela tiden.

Föredrar en "ANMÄL INLÄGG" knapp före moderator.
Piccante
CITAT (pejori @ 05-09-2009, 20:17) *
Föredrar en "ANMÄL INLÄGG" knapp före moderator.

vem ska granska anmälningarna då om det inte finns någon moderator?
pejori
CITAT (Markus_H @ 05-09-2009, 20:31) *
vem ska granska anmälningarna då om det inte finns någon moderator?

Förslagsvis dom som hittills hållt koll på bråktrådar. tummenupp.gif
Då behöver dom inte läsa hela trådar, utan bara enskillt inlägg. tummenupp.gif
MariaS
En liten försiktig undran bara. Är det någon som vet varför TS hoppat av? Känner mig något förbryllad över detta...
pejori
CITAT (MariaS @ 05-09-2009, 20:41) *
En liten försiktig undran bara. Är det någon som vet varför TS hoppat av? Känner mig något förbryllad över detta...

Vet inte säkert, om det är ett frivilligt avhopp . dunno.gif
Farbror Blå

Nu vill jag inte vara föör frågvis, men blir du ofta antastad av k--a kvinns? blink.gif
MariaS
CITAT (pejori @ 05-09-2009, 20:45) *

FAttar nada i alla fall...
pejori
CITAT (MariaS @ 05-09-2009, 20:46) *

Inte jag heller faktist. crying.gif
Jag har aldrig uppfattat TS som varken otrevlig eller störande på något sätt. dunno.gif
Men som du säjer, h*n kan ju ha valt att lämna odla. sleeping.gif
*Stintan*
CITAT (MariaS @ 05-09-2009, 20:46) *

Det var väl mitt inlägg antar jag som var orsaken, men jag bryr mig inte för tål man inte mer än vad som skrivits i tråden då mår man nog bättre att stanna utanför forumvärlden. Det finns ingen som tvingar folk att bli medlemmar och ingen som står och förbjuder någon att gå ur. Allt kan inte passa alla alltid men jag tycker att det är larvigt att så fort man blir medlem eller bara skrivit enstaka inlägg börja klaga på ditten och datten. Dessutom är det i Småprat man klagar vilket känns ännu larvigare eftersom det är hur lätt som helst att undvika den avdelningen om det inte passar och istället hålla sig till trädgårdsavdelningen.

Faktiskt så är det ofta såna här gnälltrådar som är orsaken till att det blir en massa tjafs.

CITAT (pejori @ 05-09-2009, 20:52) *
Inte jag heller faktist. crying.gif
Jag har aldrig uppfattat TS som varken otrevlig eller störande på något sätt. dunno.gif
Men som du säjer, h*n kan ju ha valt att lämna odla. sleeping.gif

Men TS "hotar ju med att lämna redan i huvudinlägget och sedan lite längre ner på första sidan så säger vederbörande att h*n nog hamnat fel så jag är övertygad om att TS gick av egen fri vilja.
Meriona
Det är jag med, men jag förstår inte heller varför. Men folk är ju olika, och bra med det. Om nån väljer att lämna så förstår jag inte varför det måste basuneras ut bara. Om man inte hunnit göra sig en massa kompisar vill säga, då kanske man vill ta farväl.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 05-09-2009, 21:18) *
Det var väl mitt inlägg antar jag som var orsaken, men jag bryr mig inte för tål man inte mer än vad som skrivits i tråden då mår man nog bättre att stanna utanför forumvärlden. Det finns ingen som tvingar folk att bli medlemmar och ingen som står och förbjuder någon att gå ur. Allt kan inte passa alla alltid men jag tycker att det är larvigt att så fort man blir medlem eller bara skrivit enstaka inlägg börja klaga på ditten och datten. Dessutom är det i Småprat man klagar vilket känns ännu larvigare eftersom det är hur lätt som helst att undvika den avdelningen om det inte passar och istället hålla sig till trädgårdsavdelningen.

Faktiskt så är det ofta såna här gnälltrådar som är orsaken till att det blir en massa tjafs.

Men TS "hotar ju med att lämna redan i huvudinlägget och sedan lite längre ner på första sidan så säger vederbörande att h*n nog hamnat fel så jag är övertygad om att TS gick av egen fri vilja.

Ah...Det inlägget missade jag tummenupp.gif

CITAT (Meriona @ 05-09-2009, 21:23) *
Det är jag med, men jag förstår inte heller varför. Men folk är ju olika, och bra med det. Om nån väljer att lämna så förstår jag inte varför det måste basuneras ut bara. Om man inte hunnit göra sig en massa kompisar vill säga, då kanske man vill ta farväl.

Håller med där, men varför radera sitt medlemsskap?
blir det inte mer speckulationer då, istället för att bara låta bli att logga in mer? unsure.gif
Meriona
CITAT (pejori @ 05-09-2009, 21:27) *
Håller med där, men varför radera sitt medlemsskap?
blir det inte mer speckulationer då, istället för att bara låta bli att logga in mer? unsure.gif

Funderar på om man vill kolla om nån saknar? dunno.gif Bekräftelse liksom?
pejori
CITAT (Meriona @ 05-09-2009, 21:34) *
Funderar på om man vill kolla om nån saknar? dunno.gif Bekräftelse liksom?

Knepigt är det ialla fall. g.gif
Sedan tar det nog tid, innan man lärt sig att det går att radera sitt medlemsskap.
Det har ju varit omöjligt tidigare. no.gif
Piccante
CITAT (pejori @ 05-09-2009, 20:45) *

Det var nog helt frivilligt. som jag uppfattade TS så hade denne helt enkelt tröttnat på forumet.
Aqvakul
En slutsat som jag tycker att ska dra av det inträffande är att verkligen försöka att var förstående och empatisk mot nya på forumet. Snälla, glöm det där med troll och behanlda nykomlingarna som du själv skulle vila bli behandlad....
*Stintan*
Så vi ska bara skriva hållamedinlägg då eller? Tyvärr finns det gott om människor som tar illa upp om någon har en annan åsikt och ibland till och med tar en avvikande åsikt som ett påhopp trots att det inte alls är fråga om det.
Då kunde man ju lika gärna sitta och diskutera med sig själv om alla måste tycka lika om allting för husfridens skull.

I den här tråden så hotade ju TS med avgång redan i huvudinlägget så vederbörande hade nog t.o.m. redan bestämt sig innan det kom avvikande åsikter.
Red Top
Det var knappast vårt beteende som fick 'ABCiV' att hoppa av.

'ABCiV' tröttnade helt enkelt på forumet som sådant. Bägaren rann väl över när h*n inte fick något medhåll om forumets kvalitet.

Beslutet var nog fattat långt innan, eftersom det bara tog drygt en timme från första inlägget till avhoppet.

CITAT (ABCiV @ 04-09-2009, 08:21) *
Jag har varit medlem här ett bra tag, men har så svårt för strukturen så jag blir aldrig så där "biten" som jag egentligen borde, eftersom intresset för odling är en stor del av mitt liv.

Jag har kontaktat Göran på mail och frågat om de har några planer på att förbättra forumet, det finns ju väldigt mycket bättre lösningar än den odla.nu använder. Men jag får inget svar!

När man sedan ser spaminlägg som inte tas bort direkt så börjar man ju undra hur det sköts och hur säkerheten är.

Det saknas moderatorer som kan hänga med i de diskussioner som uppstår och gå in och tala om var ribban bör ligga och varna folk när de trampar över.

Jag tycker att det är rent utsagt oförskämt mot alla er som besitter en sån kunskap och är villiga att dela med er att inte ge er ett väl fungerande forum för det.

Troligen kommer jag att tröttna till slut.. men jag försöker hålla i så länge jag orkar ;-).

Vad tycker ni andra?

CITAT (ABCiV @ 04-09-2009, 09:32) *
Vad bra att ni är nöjda!

Det är nog jag som hamnat fel....

CITAT (ABCiV @ 04-09-2009, 10:09) *
Bevislingen ett misslyckat försök att samla in konkreta saker som kunde förbättras.

Även saker som är gratis kan utvecklas, men det krävs en gnutta av intresse.

Edit: Sorry Stintan, var så upptagen av att skriva mitt eget inlägg, att jag missade att du skrivit i stort sett samma sak. smile.gif
Aqvakul
Möjligen känns det bättre att konstruera att TS redan bestämt sig för att hoppa av. Tyvärr trorjag faktist att det var det taskiga bemötandet som blev avgörande. Det är min uppfattning och den står jag för...
Motti
Du har ett och annat poäng i dina inlägg Aqvakul rolleyes.gif det handlar väl om att "som man själv blir bemött så bemöter man andra"alla är vi olika som människo tycker och tänker annorlundar .Man måste inte va som andra för att vara en bra människa man kan va en bra människa genom att bara vara sig själv!eller ?räcker det inte med att va sig själv ? yahoo.gif wub.gif
Mvh Motti
Gillan
CITAT (Inga från Närke @ 05-09-2009, 17:02) *
PS! Även vi medlemmar borde ha lite större disiplin inte bara admin. T.ex. skriva i rätt avdelningar och om man måste citera rader t.ex. bilder så trådarna inte blir så långa m.m. DS!

Snälla Inga! Vad spelar det för roll om du skriver i fel avd?? Huvudsaken är väl ändå att din fråga når fram och förhoppningsfullt får ett svar. Det är väl helt okej att hänvisa någon till "rätt" avd om du uppmärksammar att h*n inte får nåt svar, men då på ett snällt och vänligt sätt. Pekfingrar gör bara att en del blir ledsna och kanske inte ens vågar sig hit igen. Och det tycker jag vore sorgligare än att h*n skriver i "fel" avdelning tummenupp.gif

För övrigt när det gäller den här tråden, så börjar jag fundera på om det finns någon "oskriven lag" om att det inte är rumsrent att kritisera adm?! Tycker man om Odla, Ingemar och Göran, då ska man köpa allting rakt av, punkt slut, eller?! Man ska vara tacksam för att forumet finns och aldrig komma med egna kritiserande åsikter?..................Så fungerar ju inte livet faktiskt. Sen att jag inte håller med trådskaparen, är en helt annan sak.

Och ja, även om tråden som försvann och kom tillbaka, är ett avslutat och inte ens intressant kapitel längre, så hade jag gärna sett nån kommentar till varför den behandlades som den gjorde.............och nej, jag tycker inte att kritik är detsamma som gnäll.
Chamomille

ohmy.gif

a0a.gif Nu börjar jag nysa snart. Heter du Bassam i efternamn?
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2009, 14:04) *
Det viktiga är väl att den las in igen eller hur? Hur man än vänder sig så lär det aldrig finnas något forum där alla är 100% nöjda med allt.

Gillar man inte vissa trådar så struntar man i dom, hur svårt kan de va?

tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Gillan @ 06-09-2009, 03:05) *
För övrigt när det gäller den här tråden, så börjar jag fundera på om det finns någon "oskriven lag" om att det inte är rumsrent att kritisera adm?! Tycker man om Odla, Ingemar och Göran, då ska man köpa allting rakt av, punkt slut, eller?! Man ska vara tacksam för att forumet finns och aldrig komma med egna kritiserande åsikter?..................Så fungerar ju inte livet faktiskt. Sen att jag inte håller med trådskaparen, är en helt annan sak.

Och ja, även om tråden som försvann och kom tillbaka, är ett avslutat och inte ens intressant kapitel längre, så hade jag gärna sett nån kommentar till varför den behandlades som den gjorde.............och nej, jag tycker inte att kritik är detsamma som gnäll.

Jag menar inte att man måste köpa allt rakt av eller aldrig komma med kritiserande åsikter när det gäller forumet. Jag tycker också att det skulle vara bra om Ingemar och/eller Göran visade sig mera på forumet men jag är emot att det ska finnas fler moderatorer och framförallt moderatorer tagna ur medlemslistan. Admin har ju dessutom klart sagt ifrån tidigare vad gäller fler moderatorer.

Jag tycker personligen att det är helt OK och bra att det är högre i tak i Småpratsavdelningen än i Trädgårdsavdelningen. Det är ju knappast i Trädgårdsavdelningen det ropas efter fler moderatorer. I småpratsavdelningen finns det utrymme för diskussioner på ett helt annat sätt men kan man inte se skillnad på åsikter och påhopp så blir det väldigt svårt att diskutera. Följden blir att ingen vågar ta upp något intressant diskussionsämne eftersom en del är så konflikträdda och inte klarar när andra vädrar sina åsikter. De här som är så konflikträdda deltar ibland men ofta inte i själva diskussionen utan går in och tillrättavisar och sedan är tjafset i full gång och man börjar ropa efter moderatorer. Jag tror inte att det finns så många som gillar att bli tillrättavisade, inte ens de som själva är så snara på att tillrättavisa andra.

Ibland tycker jag nog att gränsen är hårfin mellan kritik och gnäll och ibland är kritiken faktiskt t.o.m. rent gnäll. Det är min åsikt.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2009, 09:21) *
----- Jag tycker också att det skulle vara bra om Ingemar och/eller Göran visade sig mera på forumet men jag är emot att det ska finnas fler moderatorer och framförallt moderatorer tagna ur medlemslistan. Admin har ju dessutom klart sagt ifrån tidigare vad gäller fler moderatorer.

I detta avseende är vi helt överens... tummenupp.gif
ängsvädd
Ja, det är ju skillnad på avvikande åsikter och personliga påhopp. I och med att det verkar vara tillåtet med personliga påhopp så kan jag tänka mig att vissa medlemmar blir ledsna eller mår dåligt om de blivit utsatta för personliga påhopp - jag pratar alltså inte om avvikande åsikter. Men det är ingen lätt fråga - personliga påhopp kan ske på olika sätt; grova, öppna eller mer inlindade.
takstigen
Man får ju veta så mycket här om växter ochså (toppen)
Samt att sidorna går så lätt att ladda om
Berith
CITAT (Red Top @ 06-09-2009, 00:11) *
Det var knappast vårt beteende som fick 'ABCiV' att hoppa av.

'ABCiV' tröttnade helt enkelt på forumet som sådant. Bägaren rann väl över när h*n inte fick något medhåll om forumets kvalitet.

Beslutet var nog fattat långt innan, eftersom det bara tog drygt en timme från första inlägget till avhoppet.

Den här tråden visar kanske lite mer att han väl blev lite konfunderad över "ointresset" av vad han hade att komma med...
skogstroll
fegt av vissa tycker jag att kasta fula ord på andra utan att ens våga träffa dem på riktigt, så många är det ju inte heller utan lätta att återfinna i forumet. obehagligt tycker jag. ut och sätt lite lökar istället
Grå
Vadå vågar?

Bjuder du på en kopp kaffe om jag kommer upp?

Bjäbbande är inte ett dugg bättre än det ni kallar "påhopp". Kritik som skrivs OM en annan forumist i inlägg efter inlägg när vederbörande inte bemöter, istället för att skriva TILL forumisten och avvakta tills han eller hon är online och svarar.
Svar på tal klarar de flesta av er inte heller av, utan springer genast hem till mamma.
skogstroll
intressant att du skrev. tänkte på att de som kallar folk för öknamn kanske skulle prata med dem istället. vad jag vet har jag väl inte blivit kallad något än
Grå
CITAT (skogstroll @ 06-09-2009, 10:11) *
intressant att du skrev. tänkte på att de som kallar folk för öknamn kanske skulle prata med dem istället. vad jag vet har jag väl inte blivit kallad något än

Tyvärr kan jag inte umgås med Beiruth eftersom jag inte ens är säker på att hon finns i verkligheten. Gossen Rubbad är välkommen på kaffe när helst han önskar, likaså med Mamma Mu, men hon är väl för fin i kanten.

Ännu värre är det med folk som ska "sköta saker" i pm. De kan utan betänkligheter kasta ur sig de mest vidriga angrepp i pm och så visar de upp sitt "väna yttre" offentligt på forumet. De kan dra åt helvete.
skogstroll
jaja kanske några behöver säga ifrån om nån beter sig illa. är inte det en bra grej
Grå
CITAT (skogstroll @ 06-09-2009, 10:21) *
jaja kanske några behöver säga ifrån om nån beter sig illa. är inte det en bra grej

Man kanske bör se hela bilden innan man gapar om VEM det är som beter sig illa.
Dessutom gällde inte mitt inlägg om bjäbbande er som står bredvid och gölar, men det förstod du nog redan.
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 06-09-2009, 10:21) *

Allt syns inte öppet i forumet skogstroll så man kanske inte ska vara så snabb att döma alltid. Tänk på det!
Aqvakul
Grå!
Mycket kan man säga om dig, men du är definitivt inte feg eller pratar skit bakom ryggen på folk.
Du är dessutom väldigt begåvad på en massa områden och ofta vansinnigt rolig. Men ibland använder du din komiska ådra till att göra narr av andra. Om du drog ner lite på det, eller ibland kostade på dig en ursäkt, så skulle du bli helt "förtjusande".... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon