Full version: Dåligt forum?
Sidor: 1, 2, 3, 4
Grå
CITAT (Aqvakul @ 06-09-2009, 10:32) *
Om du drog ner lite på det, eller ibland kostade på dig en ursäkt, så skulle du bli helt "förtjusande".... flirting.gif

Himla tur för mig att jag inte har något större behov eller nytta av att fladdra omkring och vara förtjusande då. crazy.gif
henriks
CITAT (ABCiV @ 04-09-2009, 08:21) *
Jag har varit medlem här ett bra tag, men har så svårt för strukturen så jag blir aldrig så där "biten" som jag egentligen borde, eftersom intresset för odling är en stor del av mitt liv.

Jag har kontaktat Göran på mail och frågat om de har några planer på att förbättra forumet, det finns ju väldigt mycket bättre lösningar än den odla.nu använder. Men jag får inget svar!

När man sedan ser spaminlägg som inte tas bort direkt så börjar man ju undra hur det sköts och hur säkerheten är.

Det saknas moderatorer som kan hänga med i de diskussioner som uppstår och gå in och tala om var ribban bör ligga och varna folk när de trampar över.

Jag tycker att det är rent utsagt oförskämt mot alla er som besitter en sån kunskap och är villiga att dela med er att inte ge er ett väl fungerande forum för det.

Troligen kommer jag att tröttna till slut.. men jag försöker hålla i så länge jag orkar ;-).

Vad tycker ni andra?

Nu är det ju egentligen ingen större mening med att svara eftersom ABCiV redan hoppat av då, men:

Hur kan man ställa krav på att ett forum som är gratis för användarna skall vara på ett visst sätt?
Det är väl ändå upp till ägaren av forumet att bestämma helt själv hur han/hon vill sköta det och hur mycket tid och arbete det skall få ta att sköta det?

Ett minimum av administration behövs alltid, men ett hårt styrt forum där alla avvikande åsikter och tonlägen omedelbart slås ner är i mina ögon helt ointressant.
Jag tycker iofs inte att man i forumet skall gå till personangrepp, men så länge det är svar på tal? den som ger sig in i leken får leken tåla.

På ett forum där det aldrig någonsin blir hetsigt i diskussionerna kommer heller aldrig att bli särskilt intressant. Då kan det möjligen användas till ren faktainhämtning, att få hjälp och råd med odling, vilket iofs är jättebra, men det utesluter inte att det går att diskutera andra ämnen också.

Ett hårt styrt odla med vissa, utvalda medlemmar som kan sitta och bestämma vilka diskussioner som är ok och vilka som inte är det skulle snabbt förlora minst en medlem.

Behåll Odla som det är, passar det inte så dra vidare, det finns andra forum

CITAT (Grå @ 06-09-2009, 10:55) *
Himla tur för mig att jag inte har något större behov eller nytta av att fladdra omkring och vara förtjusande då. crazy.gif

Om ni bara visste hur förtjusande hon är! blush.gif
Tobb
CITAT (aanderss @ 05-09-2009, 18:06) *
odla är ett bra forum för här är inga kåta personer som söker en kk

Dock blev just detta sökbart på google wink.gif och om man söker med ganska många ord från den meningen så och tex utesluter "inte"... whist.gif

BTW: så visste jag inte hur det låt till med förra tråden... men jag har absolut inte letat efter den, den kommer alltid upp under Odla Forumet, när man söker på "odla forum" på google...
andersen
CITAT (henriks @ 06-09-2009, 11:39) *
Nu är det ju egentligen ingen större mening med att svara eftersom ABCiV redan hoppat av då, men:

Hur kan man ställa krav på att ett forum som är gratis för användarna skall vara på ett visst sätt?
Det är väl ändå upp till ägaren av forumet att bestämma helt själv hur han/hon vill sköta det och hur mycket tid och arbete det skall få ta att sköta det?

Ett minimum av administration behövs alltid, men ett hårt styrt forum där alla avvikande åsikter och tonlägen omedelbart slås ner är i mina ögon helt ointressant.
Jag tycker iofs inte att man i forumet skall gå till personangrepp, men så länge det är svar på tal? den som ger sig in i leken får leken tåla.

På ett forum där det aldrig någonsin blir hetsigt i diskussionerna kommer heller aldrig att bli särskilt intressant. Då kan det möjligen användas till ren faktainhämtning, att få hjälp och råd med odling, vilket iofs är jättebra, men det utesluter inte att det går att diskutera andra ämnen också.

Ett hårt styrt odla med vissa, utvalda medlemmar som kan sitta och bestämma vilka diskussioner som är ok och vilka som inte är det skulle snabbt förlora minst en medlem.

Behåll Odla som det är, passar det inte så dra vidare, det finns andra forum

Så tycker inte jag,varför skall man dra vidare?om man vill att forumet skall förändras?jag vill vara kvar på forumet och jag vill att det skall finnas någon form av styrande på forumet, det är idag och under alla år som jag har varit på både det "gamla"och det här forumet dåligt med styrning av forumet.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 06-09-2009, 12:14) *
Så tycker inte jag,varför skall man dra vidare?om man vill att forumet skall förändras?jag vill vara kvar på forumet och jag vill att det skall finnas någon form av styrande på forumet, det är idag och under alla år som jag har varit på både det "gamla"och det här forumet dåligt med styrning av forumet.

Brukar du gå hem till folk och säga åt dom att möblera om sina vardagsrum också?
pejori
CITAT (Aqvakul @ 05-09-2009, 23:35) *
En slutsat som jag tycker att ska dra av det inträffande är att verkligen försöka att var förstående och empatisk mot nya på forumet. Snälla, glöm det där med troll och behanlda nykomlingarna som du själv skulle vila bli behandlad....

Der är väl en bra inställning som vi alla borde ta med oss. smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Men det är svårt när gamla medlemar hotar med att komma tillbaka med nya nick.
unsure.gif
Oavset om personen heter bu eller bä, pigge eller gnidde, så är det fortfarande samma person, som man en gång känta att "jag vill inte prata med denne unsure.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2009, 00:05) *
Så vi ska bara skriva hållamedinlägg då eller? Tyvärr finns det gott om människor som tar illa upp om någon har en annan åsikt och ibland till och med tar en avvikande åsikt som ett påhopp trots att det inte alls är fråga om det.
Då kunde man ju lika gärna sitta och diskutera med sig själv om alla måste tycka lika om allting för husfridens skull.

I den här tråden så hotade ju TS med avgång redan i huvudinlägget så vederbörande hade nog t.o.m. redan bestämt sig innan det kom avvikande åsikter.

Håller med dej där.
Gulligull, bara för att ingen ska känna sig påhoppad, är inte att föredra.
Men även om man har en avvikande åsikt, behöver man inte kalla medlemarna för tillmäten eller "slå under bältet"
Har man en avvikande åsikt, så står man för den eller ändrar sig allt eftersom.

"tjyvnyp" är lika illa som personliga påhopp, men att skrika på moderatorer och mobbning, så fort någon tycker annorlunda är för mej dagisnivå.

Problemet är nog tror jag, att man har med sig ett bråk från någon annan tråd, och lägger in ord som inte finns, i den nya disskusionen.

Kan man läsa orden som dom står, och inte lägga in en annan betydelse än vad det står, kommer man långt, utan att "känna sig påhoppad"
andersen
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2009, 12:28) *
Brukar du gå hem till folk och säga åt dom att möblera om sina vardagsrum också?

Nej det brukar jag inte göra!och det är inte samma sak, det här är ett forum inte någons vardagsrum. För i mitt vardagsrum bjuder jag bara in folk som jag vill ha där, så är det ju inte på ett forum, här är dom flesta välkommna.
pejori
CITAT (Gillan @ 06-09-2009, 03:05) *
Snälla Inga! Vad spelar det för roll om du skriver i fel avd?? Huvudsaken är väl ändå att din fråga når fram och förhoppningsfullt får ett svar. Det är väl helt okej att hänvisa någon till "rätt" avd om du uppmärksammar att h*n inte får nåt svar, men då på ett snällt och vänligt sätt. Pekfingrar gör bara att en del blir ledsna och kanske inte ens vågar sig hit igen. Och det tycker jag vore sorgligare än att h*n skriver i "fel" avdelning tummenupp.gif
/.../
Och ja, även om tråden som försvann och kom tillbaka, är ett avslutat och inte ens intressant kapitel längre, så hade jag gärna sett nån kommentar till varför den behandlades som den gjorde.............och nej, jag tycker inte att kritik är detsamma som gnäll.

Klipper bort halva gillans inlägg. giggle.gif
Behåller det jag tycker är sant och i min värld riktigt.

För egen del, har det ingen betydelse om ett inlägg kommer fel eller att man citerar långa trådar.
Är det fel avd, så antingen svarar man på frågan eller låter bli. Svårare är det inte.
Jorden eller forumet går inte under av en "felpost"

Jag skulle också gärna vilja veta varför den togs bort.
Andra forum som gör så, skriver varför den raderats och om den kommer tillbaka efter "städning"

Kriktik får man ha och det har jag också, men att bara ha kritik, när man själv inte får sin vilja igenom tycker jag inte är OK.

Om det här med moderatorer på forumet, tror jag det skulle bli mer bråk med det.

"Jaha, nu försvann mitt inlägg, för h*n tycker inte om just mej"
"Jaha hennes/hans inlägg får minsann vara kvar, för dom är kompisar IRL"

Hur ska man kunna hitta en opartisk medlem som ska bli moderator???

Vi har bara två ADMIN (den tredje är tydligen bara på pappret) och dom hinner inte vara sekundsnabba utan dom gör som vi, jobbar så gott dom kan.

CITAT (takstigen @ 06-09-2009, 09:43) *
Man får ju veta så mycket här om växter ochså (toppen)
Samt att sidorna går så lätt att ladda om

Helt rätt och känner man att "småprat" är ett bråkigt dagis, så väljer man att bara läsa i trädgårdsforum. tummenupp.gif
pejori
CITAT (andersen @ 06-09-2009, 12:14) *

Men trots dålig styrning, så är du ändå kvar här efter alla år.
Varför måste ett forum se ut som du vill, för att det ska bli bra?
Ingen kritik till dej, men försök att berätta hur du vill att det ska se ut?
Mej veterligen startades ett forum, som alla oliktänkandes inlägg togs bort. Det forumet hade inga besökare tillslut och är vad jag vet nedlagt.

Vad lägger du in i ordet påhopp och mobbning?

Personligen slår jag stenhårt tillbaka på personangrpp, då ingen ska behöva stå ensam mot påhopp, men Jag skiljer på, påhopp om sakfrågan och personangrepp.

CITAT (andersen @ 06-09-2009, 13:57) *
Nej det brukar jag inte göra!och det är inte samma sak, det här är ett forum inte någons vardagsrum. För i mitt vardagsrum bjuder jag bara in folk som jag vill ha där, så är det ju inte på ett forum, här är dom flesta välkommna.

Nu kanske jag läser galet här, men du menar väl inte, att medlemmar som inte håller med dej, skall stängas av!!!!! crying.gif

Blir lite hackigt här, för jag skriver allt eftersom jag läser ikapp.

Ber om ursäkt för det. blush.gif
andersen
CITAT (pejori @ 06-09-2009, 14:09) *
Klipper bort halva gillans inlägg. giggle.gif
Behåller det jag tycker är sant och i min värld riktigt.

För egen del, har det ingen betydelse om ett inlägg kommer fel eller att man citerar långa trådar.
Är det fel avd, så antingen svarar man på frågan eller låter bli. Svårare är det inte.
Jorden eller forumet går inte under av en "felpost"

Jag skulle också gärna vilja veta varför den togs bort.
Andra forum som gör så, skriver varför den raderats och om den kommer tillbaka efter "städning"

Kriktik får man ha och det har jag också, men att bara ha kritik, när man själv inte får sin vilja igenom tycker jag inte är OK.

Om det här med moderatorer på forumet, tror jag det skulle bli mer bråk med det.

"Jaha, nu försvann mitt inlägg, för h*n tycker inte om just mej"
"Jaha hennes/hans inlägg får minsann vara kvar, för dom är kompisar IRL"

Hur ska man kunna hitta en opartisk medlem som ska bli moderator???

Vi har bara två ADMIN (den tredje är tydligen bara på pappret) och dom hinner inte vara sekundsnabba utan dom gör som vi, jobbar så gott dom kan.
Helt rätt och känner man att "småprat" är ett bråkigt dagis, så väljer man att bara läsa i trädgårdsforum. tummenupp.gif

Pejori vet inte riktigt varför en opartisk medlem? jag tycker att det borde vara en Admin som är deltagande i trådarna,och när så det krävs visar med hela handen att det är han/hon som bästämmer,sedan borde det finnas ett intro som talar om regler innan man postar.

Menar du opartisk bland medlemarna? i så fall självklart. Ang grupperingar på forumet så vet jag inte vad man gör åt det,kommer ihåg når det skulle tramsas och förstöras i många trådar,då hadde vi flera olika grupperingar på forumet, men som tur är så har det inte varit så som jag ser det något sådant på lång tid.
pejori
CITAT (andersen @ 06-09-2009, 14:25) *
Pejori vet inte riktigt varför en opartisk medlem? jag tycker att det borde vara en Admin som är deltagande i trådarna,och när så det krävs visar med hela handen att det är han/hon som bästämmer,sedan borde det finnas ett intro som talar om regler innan man postar.

Menar du opartisk bland medlemarna? i så fall självklart. Ang grupperingar på forumet så vet jag inte vad man gör åt det,kommer ihåg når det skulle tramsas och förstöras i många trådar,då hadde vi flera olika grupperingar på forumet, men som tur är så har det inte varit så som jag ser det något sådant på lång tid.

Det går inte att ha en ADMIN som sitter här 24/7 och bara läser.
Det kostar pengar, och jag tror ingen vill ha medlemsavgift på forumet för att kunna avlöna en moderator/ADMIN:

Problemet är med "tramstrådarna" som du kallade dom, är att dom var viktiga för många medlemmar som hade behov av dom.

Du hade inget behov eller intresse av dom, men tydligen läste du dom ändå.
Varför då?
Var det för att ha något att "reta dej på"?

Vi som bevisligen var inblandade i dessa trådar, hade...Ursäkta uttrycket, skitkul och många läsare med oss.

Varför missunna oss det, och ta allt så allvarligt?

Om du går tillbaka och tittar på dom trådar som "trasades sönder" så ser du, att det var en hel del obehagligheter i dom, som vändes till glädje istället, efter att ingemar tagit bort dom värsta påhoppen.

Åter igen, vill man inte läsa annat än seriösa inlägg om trädgård och blommor, så välj bort att läsa långkörare och tramsiga trådar.
Jag har behov av humortrådar på samma sätt som jag har behov av seriösa trådar, beroende på,
hur jag mår just då.
Vi har inte en aning om hur medlemmar mår för dagen och har någon ett behov av, att få glömma sin vardag och få skratta i en trams tråd, så för guds skull, bjud på det!!!
andersen
CITAT (pejori @ 06-09-2009, 14:21) *
Men trots dålig styrning, så är du ändå kvar här efter alla år.
Varför måste ett forum se ut som du vill, för att det ska bli bra?
Ingen kritik till dej, men försök att berätta hur du vill att det ska se ut?
Mej veterligen startades ett forum, som alla oliktänkandes inlägg togs bort. Det forumet hade inga besökare tillslut och är vad jag vet nedlagt.

Vad lägger du in i ordet påhopp och mobbning?

Personligen slår jag stenhårt tillbaka på personangrpp, då ingen ska behöva stå ensam mot påhopp, men Jag skiljer på, påhopp om sakfrågan och personangrepp.
Nu kanske jag läser galet här, men du menar väl inte, att medlemmar som inte håller med dej, skall stängas av!!!!! crying.gif

Blir lite hackigt här, för jag skriver allt eftersom jag läser ikapp.

Ber om ursäkt för det. blush.gif

NR1 jag trivs här,men saknar regler och aktiva Admins och det är nog det som jag saknar mest.

NR2 mobbing är för mej när någon försöker att elda på forumet på någon enskild medlem, det kan vara att göra sig lustig över personen eller att skrivmässigt vara så pass duktig att man förlöjligar personen, och det har hänt här på forumet. Personangrepp är när man kallar varandra för fula saker.

Nr3 Nej absolut inte man skall tycka olika,det är mycket viktigt,man skall åxå få retas lite utan att det går överstyr.
pejori
CITAT (andersen @ 06-09-2009, 14:41) *
NR1 jag trivs här,men saknar regler och aktiva Admins och det är nog det som jag saknar mest.

NR2 mobbing är för mej när någon försöker att elda på forumet på någon enskild medlem, det kan vara att göra sig lustig över personen eller att skrivmässigt vara så pass duktig att man förlöjligar personen, och det har hänt här på forumet. Personangrepp är när man kallar varandra för fula saker.

Nr3 Nej absolut inte man skall tycka olika,det är mycket viktigt,man skall åxå få retas lite utan att det går överstyr.

OK:..Då är du och jag helt överrens om saken, för så ser jag det också. kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
I ett perfekt odla skulle nr. 2 regleras snabbare.
andersen
CITAT (pejori @ 06-09-2009, 14:38) *
Det går inte att ha en ADMIN som sitter här 24/7 och bara läser.
Det kostar pengar, och jag tror ingen vill ha medlemsavgift på forumet för att kunna avlöna en moderator/ADMIN:

Problemet är med "tramstrådarna" som du kallade dom, är att dom var viktiga för många medlemmar som hade behov av dom.

Du hade inget behov eller intresse av dom, men tydligen läste du dom ändå.
Varför då?
Var det för att ha något att "reta dej på"?

Vi som bevisligen var inblandade i dessa trådar, hade...Ursäkta uttrycket, skitkul och många läsare med oss.

Varför missunna oss det, och ta allt så allvarligt?

Om du går tillbaka och tittar på dom trådar som "trasades sönder" så ser du, att det var en hel del obehagligheter i dom, som vändes till glädje istället, efter att ingemar tagit bort dom värsta påhoppen.

Åter igen, vill man inte läsa annat än seriösa inlägg om trädgård och blommor, så välj bort att läsa långkörare och tramsiga trådar.
Jag har behov av humortrådar på samma sätt som jag har behov av seriösa trådar, beroende på,
hur jag mår just då.
Vi har inte en aning om hur medlemmar mår för dagen och har någon ett behov av, att få glömma sin vardag och få skratta i en trams tråd, så för guds skull, bjud på det!!!

En Admin behöver inte vara här hela tiden, men mera en nu för jag ser nästan alldrig någon här, i vilket fall så är det ingen Admin som är deltagande i trådarna.

Om ni hadde roligt i "gungor och karusell"tråden så ok, men det blev en smitta i flera trådar.

Skall försöka att inte vara så allvarlig. biggrin.gif

pejori
CITAT (andersen @ 06-09-2009, 14:49) *
En Admin behöver inte vara här hela tiden, men mera en nu för jag ser nästan alldrig någon här, i vilket fall så är det ingen Admin som är deltagande i trådarna.

Om ni hadde roligt i "gungor och karusell"tråden så ok, men det blev en smitta i flera trådar.

Skall försöka att inte vara så allvarlig. biggrin.gif

Om vi hade... smiley_small_hug.gif kompiskram.gif kompiskram.gif
*Stintan*
CITAT (andersen @ 06-09-2009, 13:57) *

Nu va det ju inte ditt vardagsrum jag talade om utan andras. Och visst, de flesta kanske är välkomna på ett forum men att för den skull tro att det det går att fixa ett forum som faller alla i smaken är ganska naivt. Gillar man inte möbleringen så står det var och en fritt att leta upp ett annat (fo)rum eller ha överseende och stanna kvar.
Om nu forumet vore så dåligt som en del låter påskina så fattar jag inte att man stannar kvar år ut och år in. Att forumet är så stort och har så många aktiva medlemmar tyder ju faktiskt på motsatsen.
andersen
CITAT (pejori @ 06-09-2009, 14:51) *
Om vi hade... smiley_small_hug.gif kompiskram.gif kompiskram.gif

Tack det samma. biggrin.gif
andersen
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2009, 14:55) *
Nu va det ju inte ditt vardagsrum jag talade om utan andras. Och visst, de flesta kanske är välkomna på ett forum men att för den skull tro att det det går att fixa ett forum som faller alla i smaken är ganska naivt. Gillar man inte möbleringen så står det var och en fritt att leta upp ett annat (fo)rum eller ha överseende och stanna kvar.
Om nu forumet vore så dåligt som en del låter påskina så fattar jag inte att man stannar kvar år ut och år in. Att forumet är så stort och har så många aktiva medlemmar tyder ju faktiskt på motsatsen.

Men kan man inte lite försiktigt försöka att förändra? så att forumet blir bättre för dom allra flesta? och behåller medlemmarna år ut och år in?

Stintan jag gör avslut här, skall ut och gräva upp potatis, morötter,palsternacka,till korvgryttan som vi skall ha till kvällsmat. biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (andersen @ 06-09-2009, 15:04) *
Men kan man inte lite försiktigt försöka att förändra? så att forumet blir bättre för dom allra flesta? och behåller medlemmarna år ut och år in?

Stintan jag gör avslut här, skall ut och gräva upp potatis, morötter,palsternacka,till korvgryttan som vi skall ha till kvällsmat. biggrin.gif

Låter mumsigt flirting.gif
skogstroll
CITAT (Grå @ 06-09-2009, 10:23) *
Man kanske bör se hela bilden innan man gapar om VEM det är som beter sig illa.
Dessutom gällde inte mitt inlägg om bjäbbande er som står bredvid och gölar, men det förstod du nog redan.

*s* du är säkert jättego som person
Chamomille
CITAT (henriks @ 06-09-2009, 11:39) *

biggrin.gif
Cacki
Mina reflektioner om Odla. (vilka torde vara lika intressanta som vem som helst av er andra eftersom jag också är medlem):

Jag tycker att det är alltför präglat av betydelsen om man känner någon här irl eller ej. Att man skulle vara mer trovärdig för det. För min del tycker jag att det räcker med att man känner igen signaturen och vet var den vanligtvis står i sakfrågor och hur personen bakom signaturen framför dem, för att man ska få ett hum om hur seriös signaturen verkar.
Jag tror t.o.m kan vara lite av ondo ibland faktiskt. Dels finns det risk för att man blir alltför lojal med dem man känner antingen vederbörande klantar sej lite eller inte. Självklart ställer man upp för sina vänner! Men i.o.m att inte alla känner alla så kan det bli lite konstigt ibland. Jag kan tycka mej se att här förekommer vissa grupperingar stundtals. Jag kan givetvis ha fel men jag har lagt märke till att det ofta (inte alltid) verkar finnas en viss irl-vänskap som gör att grupperingar uppstår. Det kan vara jättesvårt att hålla sej opartisk när en person man gillar och umgås lite med råkar i dispyt. Man kan förstå om vissa kan känna sej lite utsatta om man får en hel grupp på sej bara för att man har en lite avvikande åsikt och om någon annan dessutom endast skriver i tråden för att backa upp sin kompis, utan att ens ha några åsikter i själva sakfrågan.
Nya medlemmar är nytt blod och behövs överallt i alla sammanhang om det ska ske någon slags utveckling. (Förhoppningsvis till det bättre). Att man ska "ta seden dit man kommer" tycker jag är förkastligt. Visst ska man som nykomling respektera att forumet fungerar på ett särskilt vis och inte tro att man kan komma och vända upp och ner på saker som visat sej vara till belåtenhet för de flesta, men då kan kanske "gamlingarna" kosta på sej att presentera argumenten som gjorde att det här sättet fungerar bäst just här istället för att bara säga typ "passar det inte så stick". Får nykomlingen bara reda på vad det är som gör att vi tycker att det funkar bra så är chanserna goda att nykomlingen också köper sättet om den bara begriper vad åsikterna grundar sej på.
Dessutom tycker jag att även om man haft "julafton" när det skett en större omstruktuering av forumet och fått vara med och lämna önskemål vid det tillfället så är det väl inget som säger att man inte kan få lämna önskemål allt eftersom man kommer på något? Det finns väl inget mer destruktivt än att man har inställningen att "så här har det alltid varit så försök inte att komma här och ändra på något". Nej fram för mer åsikter tycker jag!
OCH...för att någon burit sej illa åt och uppträtt falskt, så är det inte rätt att nya medlemmar ska ta få skiten för det och ifrågasättas. inte alls konstigt om någon skräms bort.

Ni skriver om att det är nyttigt med hetsiga diskussioner med högt i tak. Visst, skriver jag också under på...till en viss gräns! Men rannsakar jag mej själv så händer det ganska ofta att jag sitter här och läser något intressant och som jag har egna åsikter om, men väldigt ofta väljer jag att avhåller jag mej från att skriva i tråden ändå. Varför? För att jag är konflikträdd? Nej, absolut inte. Men här kan jag ibland tycka att folk är lite väl hämningslösa och stingsliga och jag orkar helt enkelt inte lägga ner en massa energi på att försvara mej och mina åsikter sida upp och sida ner, så som det faktiskt förekommer här ibland. Säger man att man är nöjd och tackar för sej och lämnar diskussionen, så händer det inte alltför sällan att man blir kallad fegis. Ganska orättvis beskyllning om man helt enkelt bara tröttnat på tjafset. Vem har förmågan att bara ta emot en massa orättvisa beskyllningar och bara svälga och tiga?? Inte jag med mitt temprament i alla fall. Bättre att bara skita i att skriva då. Tråkigt...om vi är många som känner som jag så utarmar det ju intressanta ämne på åsiktsmångfald. Så lite mer visad respekt för varann och försök att låta bli personliga påhopp skulle jag önska.

Men om jag trivs här?? Självklart, annars hade jag ju inte varit här. Skulle bara vilja ha allt det "braiga" ännu lite bättre om det bara finns möjlighet till det.

Piccante
Mkt bra skrivet Cacki tummenupp.gif
Odla.nu är ovanligt familjärt forum eftersom många har mötts på trädgårdsmässor, marknader och studiebesök därför blir det ett "innegäng" som ibland upphöjer sig självt lite väl mycket och tycker att de är någon stomme i detta forumet och vet hur det ska vara.

Jag tycker det är tråkigt att nya medlemmar allt för ofta möts med misstänksamhet.

Sen tycker jag faktiskt att man även som gäst på ett forum får ha åsikter om admin och moderatorer och den (o)ordning som råder på ett forum.
skogstroll
CITAT (Cacki @ 06-09-2009, 16:00) *
Så lite mer visad respekt för varann och försök att låta bli personliga påhopp skulle jag önska.

tummenupp.gif bra talat

jag tycker att om man absolut måste vara otrevlig kan man skicka en PM och bespara vanliga trädgårdsmänniskor sånt omoget trams. Ser verkligen inte bra ut för nya medlemmar när det finns en massa bråk-trådar
pejori
Mina reflektioner om Odla. (vilka torde vara lika intressanta som vem som helst av er andra eftersom jag också är medlem):

Jag tycker att det är alltför präglat av betydelsen om man känner någon här irl eller ej. Att man skulle vara mer trovärdig för det. För min del tycker jag att det räcker med att man känner igen signaturen och vet var den vanligtvis står i sakfrågor och hur personen bakom signaturen framför dem, för att man ska få ett hum om hur seriös signaturen verkar.
Jag tror t.o.m kan vara lite av ondo ibland faktiskt. Dels finns det risk för att man blir alltför lojal med dem man känner antingen vederbörande klantar sej lite eller inte. Självklart ställer man upp för sina vänner! Men i.o.m att inte alla känner alla så kan det bli lite konstigt ibland. Jag kan tycka mej se att här förekommer vissa grupperingar stundtals. Jag kan givetvis ha fel men jag har lagt märke till att det ofta (inte alltid) verkar finnas en viss irl-vänskap som gör att grupperingar uppstår. Det kan vara jättesvårt att hålla sej opartisk när en person man gillar och umgås lite med råkar i dispyt. Man kan förstå om vissa kan känna sej lite utsatta om man får en hel grupp på sej bara för att man har en lite avvikande åsikt och om någon annan dessutom endast skriver i tråden för att backa upp sin kompis, utan att ens ha några åsikter i själva sakfrågan.
Nya medlemmar är nytt blod och behövs överallt i alla sammanhang om det ska ske någon slags utveckling. (Förhoppningsvis till det bättre). Att man ska "ta seden dit man kommer" tycker jag är förkastligt. Visst ska man som nykomling respektera att forumet fungerar på ett särskilt vis och inte tro att man kan komma och vända upp och ner på saker som visat sej vara till belåtenhet för de flesta, men då kan kanske "gamlingarna" kosta på sej att presentera argumenten som gjorde att det här sättet fungerar bäst just här istället för att bara säga typ "passar det inte så stick". Får nykomlingen bara reda på vad det är som gör att vi tycker att det funkar bra så är chanserna goda att nykomlingen också köper sättet om den bara begriper vad åsikterna grundar sej på.
Dessutom tycker jag att även om man haft "julafton" när det skett en större omstruktuering av forumet och fått vara med och lämna önskemål vid det tillfället så är det väl inget som säger att man inte kan få lämna önskemål allt eftersom man kommer på något? Det finns väl inget mer destruktivt än att man har inställningen att "så här har det alltid varit så försök inte att komma här och ändra på något". Nej fram för mer åsikter tycker jag!
OCH...för att någon burit sej illa åt och uppträtt falskt, så är det inte rätt att nya medlemmar ska ta få skiten för det och ifrågasättas. inte alls konstigt om någon skräms bort.

Ni skriver om att det är nyttigt med hetsiga diskussioner med högt i tak. Visst, skriver jag också under på...till en viss gräns! Men rannsakar jag mej själv så händer det ganska ofta att jag sitter här och läser något intressant och som jag har egna åsikter om, men väldigt ofta väljer jag att avhåller jag mej från att skriva i tråden ändå. Varför? För att jag är konflikträdd? Nej, absolut inte. Men här kan jag ibland tycka att folk är lite väl hämningslösa och stingsliga och jag orkar helt enkelt inte lägga ner en massa energi på att försvara mej och mina åsikter sida upp och sida ner, så som det faktiskt förekommer här ibland. Säger man att man är nöjd och tackar för sej och lämnar diskussionen, så händer det inte alltför sällan att man blir kallad fegis. Ganska orättvis beskyllning om man helt enkelt bara tröttnat på tjafset. Vem har förmågan att bara ta emot en massa orättvisa beskyllningar och bara svälga och tiga?? Inte jag med mitt temprament i alla fall. Bättre att bara skita i att skriva då. Tråkigt...om vi är många som känner som jag så utarmar det ju intressanta ämne på åsiktsmångfald. Så lite mer visad respekt för varann och försök att låta bli personliga påhopp skulle jag önska.

Men om jag trivs här?? Självklart, annars hade jag ju inte varit här. Skulle bara vilja ha allt det "braiga" ännu lite bättre om det bara finns möjlighet till det.

Mycket bra skrivet. bravo.gif bravo.gif blomma.gif

CITAT (Markus_H @ 06-09-2009, 16:06) *
/.../

Jag tycker det är tråkigt att nya medlemmar allt för ofta möts med misstänksamhet.

Sen tycker jag faktiskt att man även som gäst på ett forum får ha åsikter om admin och moderatorer och den (o)ordning som råder på ett forum.

Håller med om det också.
Visst får man ha åsikter om ordning och moderatorer, men inte bara när man inte får som man vill.
Christina i Taxinge~
Suveränt skrivet, Cacki!!!
pejori
Den markerade raden i ditt inlägg är för att hur god vän jag än är med någon, så håller jag varken tyst eller med, om jag anser att personen har fel. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 06-09-2009, 16:06) *
Odla.nu är ovanligt familjärt forum eftersom många har mötts på trädgårdsmässor, marknader och studiebesök därför blir det ett "innegäng" som ibland upphöjer sig självt lite väl mycket och tycker att de är någon stomme i detta forumet och vet hur det ska vara.

Självklart tycker jag också att alla ska få ha åsikter men man måste ju också tåla att andra kan tycka tvärtemot.

Lustigt hur olika man ser på hur människor är på forumet. Var håller "innegänget" hus?
Paeonia Lactiflora
Hej,

För mig är det här två olika forum, ett Trädgårdsforum och ett Allmänt forum. Som relativ nybörjare läser jag mycket i trädgårdstrådarna, och lär mig massor. Det måste vara tröttsamt ibland för alla proffs att svara på samma frågor om och om igen, men jag är imponerad över att alla visar sånt tålamod. Många här har ju så mycket kunskap att de lätt skulle kunna ta betalt för att ge råd, men istället väljer de att dela med sig av sina erfarenheter alldeles gratis thanks.gif.

Det allmäna forumet däremot verkar vara till för folk som känner varandra irl och/eller folk som tycker illa om varandra. Jag har följt några diskussioner men inte lyckats lista ut vem som är the bad guy och vem som är the good guy och skulle aldrig klara av att välja sida.

/Helen
pejori
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 06-09-2009, 16:44) *
Hej,

För mig är det här två olika forum, ett Trädgårdsforum och ett Allmänt forum. Som relativ nybörjare läser jag mycket i trädgårdstrådarna, och lär mig massor. Det måste vara tröttsamt ibland för alla proffs att svara på samma frågor om och om igen, men jag är imponerad över att alla visar sånt tålamod. Många här har ju så mycket kunskap att de lätt skulle kunna ta betalt för att ge råd, men istället väljer de att dela med sig av sina erfarenheter alldeles gratis thanks.gif .

Det allmäna forumet däremot verkar vara till för folk som känner varandra irl och/eller folk som tycker illa om varandra. Jag har följt några diskussioner men inte lyckats lista ut vem som är the bad guy och vem som är the good guy och skulle aldrig klara av att välja sida.

/Helen

Det behöver du inte göra heller. Det räcker bra med att vara ärlig. tummenupp.gif
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2009, 16:31) *
Självklart tycker jag också att alla ska få ha åsikter men man måste ju också tåla att andra kan tycka tvärtemot.

Lustigt hur olika man ser på hur människor är på forumet. Var håller "innegänget" hus?

Det finns ju ett gäng här vars gillande man måste förtjäna för att inte hela tidens misstänkas för att vara troll. Har du missat att man i flera sidor i en tråd har analyserat allt som skrivits och diskuterat över huvudet på folk om en använder är den h*n är eller inte? Det känns som om vissa sätter upp en standard här hur folk ska vara , skriva och bete sig, eller har jag fattat det helt fel?
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 06-09-2009, 17:56) *
Det finns ju ett gäng här vars gillande man måste förtjäna för att inte hela tidens misstänkas för att vara troll. Har du missat att man i flera sidor i en tråd har analyserat allt som skrivits och diskuterat över huvudet på folk om en använder är den h*n är eller inte? Det känns som om vissa sätter upp en standard här hur folk ska vara , skriva och bete sig, eller har jag fattat det helt fel?

Jag har nog bara inte uppfattat det som att det är ett "gäng". Däremot tycker jag mig ha märkt att det finns ett fåtal som tyvärr verkar ytterst misstänksamma mot andra men jag tror uppriktigt inte att dessa personer har annat gemensamt än just misstänksamheten.

Jag håller helt med om det du säger i den sista meningen men det är andra personer som "sätter standard" än de som är misstänksamma.

Kan inte påstå att jag gillar något utav dessa beteenden men det har väl tydligt framgått i tidigare inlägg jag skrivit.
Magdis
Konstigt nog är jag inte ett dugg misstänksam mot nya medlemmar. Jag har blivit grundlurad en gång och det kommer aldrig mer att hända, jag är inte ett dugg orolig för det.
Myosotis
Mina reflektioner om Odla....

smiley_small_hug.gif Håller med, mycket bra skrivet!
ABCiV
ABCiV är tillbaka.

Jag lämnade forumet i september av flera orsaker, några av er har gissat rätt och några har helt fel. (Rätt kul att nu läsa den här tråden så långt efter). Vet inte om det är någon som är intresserad av att höra min historia nu när det är så länge sedan. Vill ni det så berättar jag självklart, men det är inget jag har behov av att diskutera.

Anledningen till att jag hamnade här igen kanske är mer intressant?
De främsta orsakerna är:
1) vill inte vara en som bara läser på ett forum, jag vill delta!
2) större kunskapsbank i odling finns inte!

Droppen blev:
3) skulle sälja lite plantor på lördag här i bygden, men den marknaden blev inställd. Behöver ju tömma lite i mitt växthus och googlade efter andra marknader. Hittade Surte växtmarknad och vet ju att ni hade en lyckad marknad förra året (då jag ju fortfarande var aktiv här). Har idag anmält mig som säljare och dyker alltså upp på lördag. jag kör alltid med raka rör och vill kunna stå rakryggad på lördag och säga vem jag är.

Lite otrygg på okänd mark, klickar jag nu på "skicka"

/Anna

Malin_MeL
Välkommen tillbaka Anna! Jag blev glad när jag såg ditt nick!
Myosotis
Hej igen! Numera finns det en tråd där man kan skriva vad man skulle vilja förbättrades på odla HÄR alla inlägg läses och många besvaras, men det har inte hjälpt mycket. Åtminstone finns det nu ett fungerande spamfilter tummenupp.gif
Aqvakul
Välkommen tillbaka Anna, man ska aldrig ge upp!
Meriona
Nämen så härligt, då ses vi på lördag! smiley_small_hug.gif Du har fattats oss!
ABCiV
Tack för era vänliga ord - de värmer!
herkules
det här var ju en gammal tråd men eftersom berith gnällde om aq och forumets moderering så kanske det passar bra att den återupptogs.
jag har väldigt svårt för folk som gnäller på olika forums upplägg och skötsel, gillar man inte ett forum så slutar man väl besöka det, right?
vill man att ett forum ska ha ett visst upplägg och skötas på ett visst sätt så står det var och en fritt att starta ett. det kostar tid och pengar men då får man det precis som man vill.
Gossen Ruda
Välkommen tillbaka. Lite förvånad över att du kunde aktivera ditt gamla nick, eller rättare sagt starta ett nytt likadant. Liiite förvillande.
ABCiV
Gossen Ruda - jag med! Men det var ju bra, för då känner ni ju igen mig.
Solstorm
Vad roligt att du kommer och säljer på marknaden! Förra året var den en succe, vädret ser ut att bli helt rätt, fler känner till oss nu. Dina växter behövs på marknaden. Välkommen både till Surte och hit till forumet.
Motti
ABCiV det nicket känner jag inte alls igen !hur kan man blada in här helt plötsligt och ha åsikter om ett Forum man inte håller till på ? confused.gif Jag har väl hållt till här i 3 år i alla fall och tycker väldigt mycket om det här Forumet ja jag nästan älskar det wub.gif tycker det här är ett toppenforum med toppen människor och det fungerar toppenbra ! yes.gif
Red Top
Du är nog ganska ensam om att inte känna igen nicket, Motti. Har du läst hela tråden? ABCiV hoppade ju av i september förra året.

Jag sällar mig till skaran som önskar välkommen tillbaka.
Motti
Ja det är väl jag som är halvblind då !fast jag är inne här nästan varje dag så känner jag inte igen nicket,sorry!
ängsvädd
Jag måste erkänna att jag inte heller känner igen nicket blush.gif
Motti
Fast har man nu inte varit här sen förra hösten !hur kan man då tycka att det här är ett dåligt Forum ?så klart man får tycka Sverige är ju ett fritt land rolleyes.gif men man borde väl ha hållt till här då om man nu ska tycka ?eller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon