Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Piccante
CITAT (Rose @ 06-10-2009, 12:38) *
”Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga?”
Tycker detta citat från bibeln stämmer väl in på den här diskussionen.

Vi är allt för upptagna med att sila mygg och svälja elefanter för det...
Rose
CITAT (Rose @ 06-10-2009, 12:23) *
Fast är det inte så att din reaktion främst kom p g a vem som skrev än p g a vad som skrevs?
CITAT (*Stintan* @ 06-10-2009, 12:26) *
En bra fråga som alla borde ställa sig.

Ja, det är tydligt. Är övertygad om att om fem år kommer samma personer att sitta och tjafsa. wacko.gif
Gossen Ruda
Här händer mycket nu, man hinner knappt ta en liten lur.

Aqva. Att du drar upp att vi är i samma åldersklass och att du därmed skäms, är det inte ett personangrepp? Om du tycker att mitt inlägg var provokativt så hade det räckt med att skriva det. Jag kan hålla med om att det var lite retsamt, men inte provokativt. Fö finns det inget förbud mot provokativa inlägg.

Den ende som reagerade någorlunda normalt var Nauti och där hade jag lugnt kunna gå in och förklara vad jag anser om Djurens rätt men jag hann inte innan Aqva angav tonen. Och flaxx hakade glatt på, driven av vad? Never ending story?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2009, 13:02) *
Och flaxx hakade glatt på, driven av vad? Never ending story?

det roliga är att du ser inte det men många andra. din lilla story som du så kärt kallar det för hade det räckt med ett förlåt och så hade jag lagt locket. men högfärdig som du har du bara fortsatt och fortsatt utan ett pip om förlåt, ursäkt, hur mår du efter vad jag skrev, ja jag har brustit flertal gånger men det är ju för att du är som du är och skriver det du skriver.

att jag ibland är vass i tonen mot dig är

1 jag har haft en bra lärare (dvs du)

2 du håller själv på tillbaka flergånger om

3 smaka på din egen medicin.

undrar hur denna tråden hade sett ut om gossen ruda hade formulerat sig annorlunda ( förlåt om du tar illa upp nu). och tyvärr så ser jag rätt igenom dig ofta, förlåt om du tar illa upp men det är sanningen i vit ögat till dig.

innan jag lägger ner i denna tråd, så tycker jag väldigt synd om dig Gossen ruda och det är faktiskt ett ärligt och uppriktigt svar som jag inte menar illa med ( jag försöker inte framstå som tycka syn om dig på ett patetiskt sätt) utan jag tycker faktiskt det.
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 06-10-2009, 12:39) *
Det tror jag knappast - flaxss blev ku kallad för flaxxe-ponken, ombedd att han skulle gå o lägga sig mm av ruda. Ruda har även skrivt: titta vad katten har släpat in när flaxss skrev ett inlägg.

Trodde det var Rudas första inlägg i tråden vi talade om och om det var provokativt eller inte och att det skulle startat tjafset som nu är. Alltså innehållet i inlägget och inte Ruda som person. Varför i helskotta dra upp gammalt groll hela tiden. Men det är klart vi kanske alla ska börja rota i arkivet efter elaka saker folk har skrivit på forumet och lägga i en särskild tråd. Då kan alla spy ur sig.

Att snacka skit om någon bara för att få andra att tycka lika illa om personen är lägre än det som sägs direkt till någon.

Varför skriver du inte vad du tycker till personerna ifråga istället för att skriva om dom? Både Flaxss och Ruda kan svara för sig själva.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2009, 18:52) *
När blir du vuxen, Rudis-ponken... naughty.gif

Se där, vilken "vuxen" kommentar!
Gita
Gita
CITAT (Rose @ 06-10-2009, 09:01) *
Jag reagerade starkt när jag såg pm:et. För mig är det inte okej att lägga ut pm - oavsett om det nu står i reglerna eller inte och här står det i reglerna. Det är bara nåt man aldrig gör.

Om jag inte har fel så strider det mot upphovsrättslagen att utan tillstånd lägga ut någon annans text, det är alltså olagligt inte bara oetiskt.
Gita
Gossen Ruda
Okay då Flaxx, ett svar. Du kräver en ursäkt men det kommer du aldrig att kunna få. Dels så är allt historia för mig, jag lever mest i nuet, kanske också för att jag har lätt att glömma. Om jag skulle försöka sätta mig in vad som hände för flera år sen och fram till nu skulle jag få använda ett par dagar. Förutom då att ett par viktiga trådar är raderade. Dessutom skulle jag i min tur behöva kräva in ett flertal ursäkter från diverse personer, dig bl.a., för alla personliga påhopp under årens lopp. Gör som jag, glöm det hela och se framåt.
Gunilla T
Gossen Ruda, jag tycker inte du tar ansvar för dina provokativa, elaka och nedvärderande inlägg som jag upplever att du ägnat dig åt med jämna mellanrum sedan jag blev medlem här.

Jag är en av dem som varit utsatt för dina elakheter, vi tycker olika om det mesta men det i sig borde inte vara problem. Du är heller inte konsekvent i dina inlägg - ibland hänvisar du till forskning om det överensstämmer med dina egna tankar, om inte så talar du om hur okunniga forskarna är.

Vi har diskuterat frågor som jag ägnat mitt yrkesliv åt men även där talade du om för mig hur okunnig jag är.

Ekologisk odling borde vara intressant på ett trädgårdsforum att diskutera seriöst omkring, även miljöfrågor men där stoppar du all vidare diskussion med ditt "sprutfinger" och dina nedvärderande och raljerande omdömen om personer som "inte förstår bättre" (en tolkning och sammanfattning av alla de gliringar du kommit med)

Jag är mycket intrsserad av att lära mig mer om miljöfrågor, naturens samband samt ekologisk odling men det är inte möjligt här på forumet pga att du inte kan respektera andra ställningstaganden och värderingar och ofelbart börjar ge dina personliga omdömen om den som tar upp en sådan diskussion.

Lite tillspetsat kunde jag nog kalla det för förtryck.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 06-10-2009, 13:47) *
Gossen Ruda, jag tycker inte du tar ansvar för dina provokativa, elaka och nedvärderande inlägg som jag upplever att du ägnat dig åt med jämna mellanrum sedan jag blev medlem här.

Jag är en av dem som varit utsatt för dina elakheter, vi tycker olika om det mesta men det i sig borde inte vara problem. Du är heller inte konsekvent i dina inlägg - ibland hänvisar du till forskning om det överensstämmer med dina egna tankar, om inte så talar du om hur okunniga forskarna är.

Vi har diskuterat frågor som jag ägnat mitt yrkesliv åt men även där talade du om för mig hur okunnig jag är.

Ekologisk odling borde vara intressant på ett trädgårdsforum att diskutera seriöst omkring, även miljöfrågor men där stoppar du all vidare diskussion med ditt "sprutfinger" och dina nedvärderande och raljerande omdömen om personer som "inte förstår bättre" (en tolkning och sammanfattning av alla de gliringar du kommit med)

Jag är mycket intrsserad av att lära mig mer om miljöfrågor, naturens samband samt ekologisk odling men det är inte möjligt här på forumet pga att du inte kan respektera andra ställningstaganden och värderingar och ofelbart börjar ge dina personliga omdömen om den som tar upp en sådan diskussion.

Lite tillspetsat kunde jag nog kalla det för förtryck.

Eftersom du inte tar upp något konkret exempel har jag svårt att bemöta dig men en kommentar är att det är fel att använda citat-tecken på ett egenkomponerat uttryck. JO, jag har missbrukat detta själv någon gång, rätta mig gärna.
Gunilla T
..och dethär var väl ett kristallklart exempel på din debatteknik. Du riktar in dig på ett formellt fel (ja, jag vet att det är fel, därav min förklaring inom parentes) och glider undan det väsentliga i mitt inlägg. Jag tänker inte börja leta efter gamla trådar för att bevisa någonting, du vet nog..det har hänt så många gånger.

Berith
Nu har det alltså övergått i ordentliga analyser av medodlarna... g.gif Vem ska jag analysera då tro...? Nån jag retat mej på i åratal borde det ju vara... Och så skriva ett rejält bitskt inlägg så det svider om det. rtfm.gif Jag kommer inte på nån... Nån som har nåt förslag? dunno.gif
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 06-10-2009, 13:27) *
.....

Varför skriver du inte vad du tycker till personerna ifråga istället för att skriva om dom? Både Flaxss och Ruda kan svara för sig själva.

Så du tycker att du ska styra och ställa över mitt sätt att skriva här på odla!
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 06-10-2009, 14:11) *
Så du tycker att du ska styra och ställa över mitt sätt att skriva här på odla!

Nej, ska du diktera hur andra ska skriva? Du har ju själv synpunkter på hur andra skriver. Jag ställde en fråga, svara på den istället.
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 06-10-2009, 14:30) *
Nej, ska du diktera hur andra ska skriva? Du har ju själv synpunkter på hur andra skriver. Jag ställde en fråga, svara på den istället.

Har inget svar på den frågan mer än att det är vanligt förekommande och inget konstigt. Det ena utesluter inte det andra - har svarat ruda några gånger i denna tråd exvis. Nöjd nu?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2009, 13:45) *
Okay då Flaxx, ett svar. Du kräver en ursäkt men det kommer du aldrig att kunna få. Dels så är allt historia för mig, jag lever mest i nuet, kanske också för att jag har lätt att glömma. Om jag skulle försöka sätta mig in vad som hände för flera år sen och fram till nu skulle jag få använda ett par dagar. Förutom då att ett par viktiga trådar är raderade. Dessutom skulle jag i min tur behöva kräva in ett flertal ursäkter från diverse personer, dig bl.a., för alla personliga påhopp under årens lopp. Gör som jag, glöm det hela och se framåt.

exakt du är dig lik, personliga påhopp från mig till dig jovisst, mina såkallade påhopp emot dig, slår ditt påhopp med HÄST längder.

va va det du skrev , an never ending story. det är ju upp till dig.

flera år sen vart fick du det ifrån???, det var 2008 du skrev det, senil?
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 06-10-2009, 14:03) *
..och dethär var väl ett kristallklart exempel på din debatteknik. Du riktar in dig på ett formellt fel (ja, jag vet att det är fel, därav min förklaring inom parentes) och glider undan det väsentliga i mitt inlägg. Jag tänker inte börja leta efter gamla trådar för att bevisa någonting, du vet nog..det har hänt så många gånger.

Jag svarade dig:"Eftersom du inte tar upp något konkret exempel har jag svårt att bemöta dig" och efter det kom ytterligare en kommentar. Jag kanske skulle skiljt på delarna men då hade meningarna blivit så korta.
Niraks
Men snälla goa ALLA
Vad håller ni på med?
Är det alltid så här på detta Forum att trådarna slutar i verbala påhopp av vissa på vissa?

Jag är alldeles ny här och råkade halka in i denna tråden när jag Gogglade efter lite info om Minkar och dessas levene. Tyckte det var jättekul när jag upptäckte att det var ett trädgårdforum. Blev nyfiken på vad dessa människor hade att säga i en sådan här fråga men nu vet jag inte om det är så spännande längre?!?

VARFÖR håller ni på och ältar gammal skåpmat?

Varför inte bara låta bli att läsa vad vissa skriver, hålla sig till ämnet i tråden och bevisa att man är vuxen och står över trassel/bråk/mobbing?
Ser man ett visst Alias (som anses vara neggativ och bråkig) så är det ju bara att scrolla vidare och inte bry sig om vad där ev. står.
Ju mer man argumenterar med personer som försöker förstöra, dessto värre brukar det oftast bli.

Varför kan vissa inte maila varandra istället och låta tråden få handla om det den började med på ett trevligt plan?

Ha en bra dag alla som kan resonera på ett vuxet och förståndigt sätt
Alexander-VG-zon3
CITAT (Niraks @ 06-10-2009, 15:16) *
Men snälla goa ALLA
Vad håller ni på med?
Är det alltid så här på detta Forum att trådarna slutar i verbala påhopp av vissa på vissa?

Jag är alldeles ny här och råkade halka in i denna tråden när jag Gogglade efter lite info om Minkar och dessas levene. Tyckte det var jättekul när jag upptäckte att det var ett trädgårdforum. Blev nyfiken på vad dessa människor hade att säga i en sådan här fråga men nu vet jag inte om det är så spännande längre?!?

Varför inte bara låta bli att läsa vad vissa skriver, hålla sig till ämnet i tråden och bevisa att man är vuxen och står över trassel/bråk/mobbing?
Ser man ett visst Alias (som anses vara neggativ och bråkig) så är det ju bara att scrolla vidare och inte bry sig om vad där ev. står.
Ju mer man argumenterar med personer som försöker förstöra, dessto värre brukar det oftast bli.

Varför kan vissa inte maila varandra istället och låta tråden få handla om det den började med på ett trevligt plan?

Odla.nu nu är för övrigt ett jätte trevligt forum där man kan hitta mycket info och få vänner och bekanta och sprida kunskap och glädje, sedan kommer ju dessa få trådar där det går hett till på slutet.
Gossen Ruda
Ja du Niraks, så har det alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara. Det är bara att acceptera som ett faktum. smile.gif

Flaxx, det som händer 2009 är en följd av det som hände 2008 som i sin tur påverkas av det som hände 2007 vilket i sin tur kanske startade 2006. Det går inte att börja läsa en bok i mitten och tro att hela boken är läst. Sätt punkt nu och lägg ihop boken.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2009, 15:22) *
Ja du Niraks, så har det alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara. Det är bara att acceptera som ett faktum. smile.gif

Flaxx, det som händer 2009 är en följd av det som hände 2008 som i sin tur påverkas av det som hände 2007 vilket i sin tur kanske startade 2006. Det går inte att börja läsa en bok i mitten och tro att hela boken är läst. Sätt punkt nu och lägg ihop boken.

Hur gammal var flaxss 2006?
Alexander-VG-zon3

Nej fel, det var den specifika meningen som du skrev som har gjort det mesta jag känner för dig, inte året 2005 eller 2006 och inte året 2007 utan året 2008.

förklara gärna hur en sak som hände 2009 kan bli en följd av saker som hände 2006 confused.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2009, 15:25) *
Hur gammal var flaxss 2006?

Är inte det ganska ointressant hur långt flaxss hunnit i sin utveckling 2006...
ängsvädd
CITAT (Berith @ 06-10-2009, 15:49) *
Är inte det ganska ointressant hur långt flaxss hunnit i sin utveckling 2006...

Det tycker inte jag. Jag tycker man kan begära mer av oss som är lite äldre när det gäller mognad än av en väldigt ung människa.

....
Sätt punkt nu och lägg ihop boken.

Dito.
Rose
Nu börjar det mer och mer se ut som en tävling att få sista ordet blink.gif
gnon49
Skall vi skylla på hösten Till våren är vi alla glada som en lärka.
pejori
Men snälla goa ALLA
Vad håller ni på med?

Opss! här händer det saker, när man är borta ett tag. confused.gif
Har läst tråden, och detta var väl det vettigaste inlägget, sedan sidan två tror jag. sleeping.gif
Jösses säger jag bara. no.gif

Smyger sakta ut igen.
Berith
CITAT (ängsvädd @ 06-10-2009, 16:03) *
Det tycker inte jag. Jag tycker man kan begära mer av oss som är lite äldre när det gäller mognad än av en väldigt ung människa.

Jo det har du rätt i. Och kanske att han kommer ikapp oss "lite äldre" snart. flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 07-10-2009, 08:06) *
Jo det har du rätt i. Och kanske att han kommer ikapp oss "lite äldre" snart. flirting.gif

Eller så tvärtom. Det sägs ju att en del går i barndom när dom blir "lite äldre". whist.gif
Monaxe
Är inte så säker på att det är någon fördel att vara "äldre" i detta sammanhanget, det innebär definitivt inte att man är visare iaf...
Rose
CITAT (Monaxe @ 07-10-2009, 12:49) *
Är inte så säker på att det är någon fördel att vara "äldre" i detta sammanhanget, det innebär definitivt inte att man är visare iaf...

Vilka räknar du in i gruppen "äldre"? Du är äldre än mig, innebär det enligt ditt resonemang att jag är visare än dig?
Monaxe
CITAT (Rose @ 07-10-2009, 13:04) *
Vilka räknar du in i gruppen "äldre"? Du är äldre än mig, innebär det enligt ditt resonemang att jag är visare än dig?

Mitt resonemang bygger inte på att man är varken visare eller dummare räknat på ålder. Jag tycker definitivt inte att man med automatik kan tycka att man ska vara visare för att man är äldre än någon annan, men det innebär verkligen inte heller att någon som är yngra ska föreställa visare.
Det hela handlar väl om personlighet och erfarenhet. Man kan ha oerhört mycket erfarenhet trots ung ålder, och vara väldigt oerfaren fast man har kommit högre upp i ålder.

Jag räknar alltså inte in någon i gruppen äldre eller yngre, som vissa andra tycks göra. Ålder är inte en merit, inte enligt mitt sätt att se på skaen.
Svar nog Rose?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monaxe @ 07-10-2009, 13:24) *
Ålder är inte en merit, inte enligt mitt sätt att se på skaen.
Svar nog Rose?

det tycker jag faktiskt med, bara för man är äldre menas det ju inte att man vet allt eller kan allt. likaså finns det yngre (och barn) som är mycket kunniga på saker och mycket vuxnare än andra. ibland när det gäller yngre så är det kanske synd om dom missar sin barndom för en del yngre måste tyvärr ibland växa upp för snabbt.

herkules
CITAT (pejori @ 06-10-2009, 20:19) *
Opss! här händer det saker, när man är borta ett tag. confused.gif
Har läst tråden, och detta var väl det vettigaste inlägget, sedan sidan två tror jag. sleeping.gif
Jösses säger jag bara. no.gif

Smyger sakta ut igen.

skrattar lite för mig själv, du pejjan tyckte att inlägget du quotade var vettigt och jag tyckte, när jag läste det, att det verkligen var att rapa gammal skåpmat och att man inte behöver skriva folk på näsan hur de ska uppföra sig på ett forum. jag tror de flesta vet det och trots det så blir det så här ibland flirting.gif

glömde det viktigaste - tänk så olika man kan tolka ett inlägg, kanske är det därför det blir tjafs ibland?
Rose
CITAT (Monaxe @ 07-10-2009, 13:24) *
Svar nog Rose?
blink.gif
Bee
Men gud så tråkigt att tråden inte handlar om det jag trodde tråden handlade om!
Jag har inte varit inne på Odla på flera dagar och så såg jag att det fanns en fortsättning på en annan tråd som handade om päls och att bära eller inte bära päls.

För ett antal år sen var diskussionen uppe på regeringsnivå och det beslutades att man inte skulle förbjuda pälsdjursuppfödning bland annat för att man då skulle få ökad import från länder där djurskydd inte har samma status som här. Drar mig till minnes att det bla handlade om de forna öststaterna där man ägnat sig åt pälsdjursuppfödning sen urminnes tider. I det läget ansågs det bättre att tillåta uppfödning här i landet så att man kunde ha koll på att djuren behandlas väl.

Ni som har sett hur tex minkar föds upp - har ni sett hur pälsarna ser ut som kommer från just de djuren? Ju bättre ett djur behandlas, desto vackrare blir pälsen. Det blir ingen hög kvalitet om man inte behandlar djuren bra. Och hög kvalitet ger bättre priser. Min gissning är att de som ägnar sig åt pälsdjursuppfördning är angelägna om att få ut så bra priser som möjligt och därför behandlar djuren så bra som möjligt.

Fleece kan aldrig ersätta äkta vara (tex ull, dun, päls) för en frusen!! Just fleece är för övrigt ett äckligt material. Det är inte snällt mot torr (läs äldre) hud. Och annat syntetiskt är just syntetiskt, inte äkta vara. Dessutom oftast gjort av olja. Viscose är gjort av cellulosa men det är knappast gångbart i ytterplagg.

Min personliga önskan sen mycket unga år har varit att äga just en minkpäls. "När jag blir stor skall jag ha en mink", så har det låtit. Nu har jag trampat omkring på denna jord i 6 decennier och jag har fortfarande ingen mink. Så jag är nog inte stor än...
Samtidigt har det blivit omodernt och omoraliskt. Det är tur att vintrarna har blivit mildare så man slipper frysa så mycket. Klimatomställningen kanske är av godo även i dett sammanhang.
ängsvädd
Ett tips för att slippa frysa är ulltröjor under jackan. (inte merinoull)
*Stintan*
CITAT (Monaxe @ 07-10-2009, 12:49) *

Det var lite det jag menade med mitt inlägg ovanför.
Chamomille
Men snälla goa ALLA
Vad håller ni på med?

Är det du som är Karin i Skara möjligtvis?
*Stintan*
CITAT (Chamomille @ 11-10-2009, 11:53) *
Är det du som är Karin i Skara möjligtvis?

Ja vart tog hon vägen tro? Bytt namn?
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2009, 12:13) *
Ja vart tog hon vägen tro? Bytt namn?

Bra fråga.
Nauti
http://www.djurensratt.se/portal/page/port...jurens-dag-2009 Ett program om dansk pälsdjursuppfödning. Går på dansk TV2 i kväll men går även att se i länken ovan. Nu kanske många tänker att Danmarks djurhållning inte har så mycket med Sveriges djurhållning att göra. Men hur vet man var den djurpäls man köper kommer ifrån och hur vet man att de behandlas bättre i Sverige?

På tal om att ingen bär päls nu för tiden som vissa påstod. Jag ser det hela tiden, var och varannan person har någon form av pälsdekaler på sina kläder. Om det är syntetpäls eller djurpäls kan jag inte skilja på men jag är säker på att 100% inte är syntetpäls och det är illa nog. Team sportia tog för ett tag sedan in kläder med djurpälsdekaler trots att de försäkrat sina kunder om att de inte säljer kläder med djurpäls på i sina kläder. Så visst finns det litet varstans.
Nauti
Namninsamling mot pälsdjursfarmning

Petar upp tråden ifall någon missat den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon