|
Meriona
04-10-2009, 19:18
Jag hade inte för mitt liv hängt en päls över mina axlar oavsett hur länge djuret vart dött. Så himla meningslöst att hålla ett djur i liten bur för att bara slakta för dess vackra päls. Däremot är minkar oerhört roande att titta på när de skuttar omkring bland stenarna i Bohuslän, och fantastiska fiskare är de också. Sen har jag inte varit med och släppt ut dem, men jag kan inte låta bli att tycka att de är underbara att se på.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:42)  Tyvärr är det ingen skillnad på sakerna, dom som är emot pälsfarmarna är antingen med i angreppen på farmerna eller applåderar dessa angrepp. För mig är problemen med utsläppta minkar större än farmerna i sig. Är provokation ditt mellannamn?
Gossen Ruda
04-10-2009, 20:03
CITAT (Monaxe @ 04-10-2009, 20:53)  Är provokation ditt mellannamn? Nej, men kanske ditt? Det var ett tydligt provokativt inlägg.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 21:03)  Nej, men kanske ditt? Det var ett tydligt provokativt inlägg. Jag tycker nog att dina inlägg har varit tydligt provokativa i detta sammanhang.
Alexander-VG-zon3
04-10-2009, 20:22
CITAT (Monaxe @ 04-10-2009, 21:08)  Jag tycker nog att dina inlägg har varit tydligt provokativa i detta sammanhang. det är så Gossen ruda beter sig, det är bara bra att fler upptäcker det. först skriver han nåt sårande, trögt, provokativt därefter så så ska alla tycka synd om han (som du nu fick erfarna).
Gossen Ruda
04-10-2009, 20:24
CITAT (Monaxe @ 04-10-2009, 21:08)  Jag tycker nog att dina inlägg har varit tydligt provokativa i detta sammanhang. Då vet du nog inte betydelsen av detta ord. Länken Nauti la ut går till en sida hos Djurens rätt, en organisation som mej veterligt aldrig tagit kraftigt avstånd från och hotat polisanmäla medlemmar som ägnat sig åt kriminella aktiviteter. Tro mig, dom flesta om inte alla av dessa "aktivister" är säkerligen medlemmar i Djurens rätt. CITAT (flaxss @ 04-10-2009, 21:22)  det är så Gossen ruda beter sig, det är bara bra att fler upptäcker det. först skriver han nåt sårande, trögt, provokativt därefter så så ska alla tycka synd om han (som du nu fick erfarna). Det var dagens höjdpunkt, tack för skrattet.  Nu kan du gå och lägga dig.
Alexander-VG-zon3
04-10-2009, 20:25
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 21:24)  Det var dagens höjdpunkt, tack för skrattet.  Nu kan du gå och lägga dig. tyvärr min vän är det du som är skrattet, och jag behöver ingen fadersfigur som säger till mig att gå å lägga mig. jag är myndig och bestämmer sånt själv.  men det finns många som ser rätt igenom dig.
Piccante
04-10-2009, 20:29
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 21:24)  Då vet du nog inte betydelsen av detta ord. Länken Nauti la ut går till en sida hos Djurens rätt, en organisation som mej veterligt aldrig tagit kraftigt avstånd från och hotat polisanmäla medlemmar som ägnat sig åt kriminella aktiviteter. Tro mig, dom flesta om inte alla av dessa "aktivister" är säkerligen medlemmar i Djurens rätt. Det var dagens höjdpunkt, tack för skrattet.  Nu kan du gå och lägga dig. Inte för att jag sympatiserar med Djurens rätt alltid men jag vet många som är stödmedlemmar där och är helt ickemilitanta i sina uppfattningar. Man kan inte dra likhetstecken mellan Djurens rätt och Djurens befrielsefront och liknande som släpper ut minkar. Djurens rätt uppträder iaf öppet under sina aktioner och tar ansvar för vad de gör.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 21:24)  Då vet du nog inte betydelsen av detta ord. Jag har full koll på ordens betydelse gossen, har du?
Visst är det en vacker tanke det här med att förbjuda pälsdjursuppfödning. Och det ena utesluter ju inte det andra. Men hur ofta köper vi inte kläder tillverkade någonstans i asien. Där arbetsvillkoren är på gränsen till slaveri, där kemikalier andas in, där barn arbetar från morgon till kväll. Där miljöhänsyn inte existerar. Tyvärr ser vi inte längre än till vårt eget närområde. Sen handlar vi glatt importerade klädprodukter i tron att vi gör ett bra miljöval.
CITAT (gnon49 @ 04-10-2009, 21:34)  Visst är det en vacker tanke det här med att förbjuda pälsdjursuppfödning. Och det ena utesluter ju inte det andra. Men hur ofta köper vi inte kläder tillverkade någonstans i asien. Där arbetsvillkoren är på gränsen till slaveri, där kemikalier andas in, där barn arbetar från morgon till kväll. Där miljöhänsyn inte existerar. Tyvärr ser vi inte längre än till vårt eget närområde. Sen handlar vi glatt importerade klädprodukter i tron att vi gör ett bra miljöval.
Har med intresse läs denna tråden Vill förtydliga vissa felaktigheter
Mink vill EJ leva i vatten, det är EJ ett vattendjur, har EJ simhud mellan tårna som vattendjuren, den fångar endast sin MAT i vatten och är en bra simmare. Fiskrens går fortfarande till minkfoder, liksom köttrester och mycket annat. Rävfarmning är EJ förbjudet i Sverige, bara så invecklade regler att ingen vill göra det längre. Många män bär också "äkta päls" EJ endast kvinnor.
Fortsätt gärna diskutionen för och imot men försök hålla er till fakta och låt bli påhopp på varandra, detta hjälper varken minken eller någon annan levande varelse.
Ha en trevlig kväll
CITAT (gnon49 @ 04-10-2009, 21:34)  Visst är det en vacker tanke det här med att förbjuda pälsdjursuppfödning. Och det ena utesluter ju inte det andra. Men hur ofta köper vi inte kläder tillverkade någonstans i asien. Där arbetsvillkoren är på gränsen till slaveri, där kemikalier andas in, där barn arbetar från morgon till kväll. Där miljöhänsyn inte existerar. Tyvärr ser vi inte längre än till vårt eget närområde. Sen handlar vi glatt importerade klädprodukter i tron att vi gör ett bra miljöval. Håller helt och hållet med! Men det var väl inte riktigt det som tråden handlade om?
CITAT (ängsvädd @ 04-10-2009, 12:19)  Men om du använder den vackra minkpälsen så blir du ju som en levande reklampelare för minkpäls. Eller inte. Det kanske får motsatt verkan.  Hur många minkpälsälskare skulle bära kattpäls om vi födde upp perserkatter enbart för att göra jackor av dem?
CITAT (Niraks @ 04-10-2009, 21:41)  Mink vill EJ leva i vatten, det är EJ ett vattendjur, har EJ simhud mellan tårna som vattendjuren, den fångar endast sin MAT i vatten och är en bra simmare. Vem har påstått att minkar är vattendjur?
Aqvakul
04-10-2009, 20:52
CITAT (Niraks @ 04-10-2009, 21:41)  Fiskrens går fortfarande till minkfoder, liksom köttrester och mycket annat. Visst, men idag framställs minkfoder industriellt. Det är inte längre så att minkarna utfodras av fiskare. Ingen behöver idag farma minkar för att överleva.
CITAT (Nauti @ 04-10-2009, 21:46)  Vem har påstått att minkar är vattendjur? Hej du Inte direkt i denna tråden men det är ett stort argument i varför minken Ej bör farmas av motståndare, liksom detta som stog i början av tråden CITAT (Nauti @ 03-10-2009, 12:12)  Bristfälligt = Djuren får inte leva efter sina naturliga levnadsmönster. Läs på om minkar får du se. De är inte domesticerade och spenderar bland annat en stor del av sina i vatten. Inom päldjursfarmningen växer de upp i trånga burar utan tillgång till vatten. Det är uppenbart att den miljön inte är bra för dem, varken psykiskt eller fysiskt. Hoppas jag klarar att förflytta citatet så det kommer rätt i tråden Så är det ett sakfel till ser jag där, när jag läser igen. Minken växer EJ upp utan vatten, dricksvatten måste de ha flera gånger varje dag, därimot utan vatten att simma i.
Aqvakul
04-10-2009, 21:03
Hej Niraks!
Välkommen som ny medlem!
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2009, 21:52)  Visst, men idag framställs minkfoder industriellt. Det är inte längre så att minkarna utfodras av fiskare. Ingen behöver idag farma minkar för att överleva. Inte alla farmer använder industrifoder och VAD tror du industrin får råvororna ifrån? Om inte Minkfarmerna tog hand om fisk och köttrens så skulle detta vara tvunget att gå till Ranstad och de hinner knappast med det de nu tar hand om.
Piccante
04-10-2009, 21:05
CITAT (Niraks @ 04-10-2009, 22:03)  Inte alla farmer använder industrifoder och VAD tror du industrin får råvororna ifrån? Om inte Minkfarmerna tog hand om fisk och köttrens så skulle detta vara tvunget att gå till Ranstad och de hinner knappast med det de nu tar hand om. Annars är det en utmärkt råvara att röta till biogas
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2009, 22:03)  Hej Niraks!
Välkommen som ny medlem! TACK! Trädgård är inte mitt stora intresse, ännu, utan jag råkade bara Goggla in i denna tråden när jag läste annat om just Minkuppfödning. Kanske jag stannar eller försvinner, det får tiden utvisa. CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 22:05)  Annars är det en utmärkt råvara att röta till biogas  Perfekt argument till att farmerna ej skulle behöva vara kvar. Undrar om det fungerar? Något för motståndarna att ta med i sina skrifter kanske.
CITAT (Niraks @ 04-10-2009, 22:09)  TACK! Trädgård är inte mitt stora intresse, ännu, utan jag råkade bara Goggla in i denna tråden när jag läste annat om just Minkuppfödning. Kanske jag stannar eller försvinner, det får tiden utvisa. Är Google så snabba att registrera så att denna tråd redan dyker upp där?
herkules
04-10-2009, 21:13
CITAT (gnon49 @ 04-10-2009, 21:34)  Visst är det en vacker tanke det här med att förbjuda pälsdjursuppfödning. Och det ena utesluter ju inte det andra. Men hur ofta köper vi inte kläder tillverkade någonstans i asien. Där arbetsvillkoren är på gränsen till slaveri, där kemikalier andas in, där barn arbetar från morgon till kväll. Där miljöhänsyn inte existerar. Tyvärr ser vi inte längre än till vårt eget närområde. Sen handlar vi glatt importerade klädprodukter i tron att vi gör ett bra miljöval. nä det gör vi inte ..
Piccante
04-10-2009, 21:13
CITAT (Niraks @ 04-10-2009, 22:09)  TACK! Trädgård är inte mitt stora intresse, ännu, utan jag råkade bara Goggla in i denna tråden när jag läste annat om just Minkuppfödning. Kanske jag stannar eller försvinner, det får tiden utvisa. Perfekt argument till att farmerna ej skulle behöva vara kvar. Undrar om det fungerar? Något för motståndarna att ta med i sina skrifter kanske. Jag uppfattade det som om du argumenterade för minkfarmning utifrån att fodret löser ett avfallsproblem. Men jag misstog mig kanske? Eftersom det finns såpass få pälsfarmer så används mkt slaktavfall idag redan till blod och benmjöl och biogasframställning. Jag tycker djurskyddsargumenten är nog för att förbjuda minkfarmning.
CITAT (Rose @ 04-10-2009, 22:10)  Är Google så snabba att registrera så att denna tråd redan dyker upp där?  Sök på : namninsamling mot minkså hittar du Odla överst, så gjorde jag Tyckte det var lite konstigt ställe att prata om detta på men ser när jag läser fler trådar att ni tydligen pratar OM MASSOR av intresanta saker här.
Aqvakul
04-10-2009, 21:19
CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 22:13)  Jag tycker djurskyddsargumenten är nog för att förbjuda minkfarmning. Håller med! Jag försökte bara sätta in näringen i ett historiskt försörjningsmässigt sammanhang.
CITAT (Niraks @ 04-10-2009, 22:15)  Sök på : namninsamling mot mink så hittar du Odla överst, så gjorde jag Tyckte det var lite konstigt ställe att prata om detta på men ser när jag läser fler trådar att ni tydligen pratar OM MASSOR av intresanta saker här. Vet inte om jag ska bli imponerad eller skrämd av hur snabba Google är
CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 22:13)  Jag uppfattade det som om du argumenterade för minkfarmning utifrån att fodret löser ett avfallsproblem. Men jag misstog mig kanske? Eftersom det finns såpass få pälsfarmer så används mkt slaktavfall idag redan till blod och benmjöl och biogasframställning. Jag tycker djurskyddsargumenten är nog för att förbjuda minkfarmning. Jag argumenterar varken för eller imot ännu, jag håller på med en uppsats om vilda djur som finns i vår fauna men inte igentligen skall vara här. Just nu var det Minkens tur att forska lite om och så poppade denna tråden upp.
ängsvädd
04-10-2009, 21:26
CITAT (gnon49 @ 04-10-2009, 21:34)  Visst är det en vacker tanke det här med att förbjuda pälsdjursuppfödning. Och det ena utesluter ju inte det andra. Men hur ofta köper vi inte kläder tillverkade någonstans i asien. Där arbetsvillkoren är på gränsen till slaveri, där kemikalier andas in, där barn arbetar från morgon till kväll. Där miljöhänsyn inte existerar. Tyvärr ser vi inte längre än till vårt eget närområde. Sen handlar vi glatt importerade klädprodukter i tron att vi gör ett bra miljöval. Var handlar du dina kläder? Tacksam för tips på miljövänliga/rättvisemärkta kläder. Jag handlar en hel del på myrorna - tycker man kan hitta de snyggaste kläderna där - till ett mycket bra pris
*Stintan*
04-10-2009, 21:39
CITAT (herkules @ 04-10-2009, 20:13)  det säljs en hel del minkpälsar även i dag. tjejer med gott om pengar (eller varför inte en pojkvän som vill stajla), det räcker med att röra sig på biblioteksgatan i sthlm så finns de där, såg så sent som i går 3 hellånga pälsar komma vandrande (det är INTE snyggt!) i förorterna är det mode med olika svindyra dunjackor, eventuellt så kommer dunet i de "riktiga" märkesjackorna från schyssta förhållanden men förmodligen inte piratkopiorna. så nog sprider sig otyget och nej - folk tänker inte själva. Folket som rör sig på Biblioteksgatan och gatorna däromkring är kanske inte representativt för resten av befolkningen. Inte tror jag att den typen av människor ändrar sin livsstil för att andra låter bli att bära päls och skriver på listor mot pälsdjursuppfödning. Hur vet du förrsten att det var nyinköpta pälsar och inte några som var köpta i nån second handbutik. Förutfattade meningar eller? Jo folk tänker själva men dom tänker inte alltid som man själv och det måste man nog acceptera.
herkules
04-10-2009, 21:48
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 22:39)  Folket som rör sig på Biblioteksgatan och gatorna däromkring är kanske inte representativt för resten av befolkningen. Inte tror jag att den typen av människor ändrar sin livsstil för att andra låter bli att bära päls och skriver på listor mot pälsdjursuppfödning. Hur vet du förrsten att det var nyinköpta pälsar och inte några som var köpta i nån second handbutik. Förutfattade meningar eller?
Jo folk tänker själva men dom tänker inte alltid som man själv och det måste man nog acceptera. det vet jag ju så klart inte, om pälsarna var nya eller ej alltså, men de såg nya ut i snittet, en 40 år gammal päls ser inte så modern ut. men jag har inga förutfattade meningar så försök inte skriva mig det på näsan. däremot har jag en jäkla massa fördomar och de odlar jag så gott jag kan.jag säger inte heller att det vackra folket på östermalm är representativt för hela svenska folket men nog håller innefolket igång en och annan minkfarm. och jo, jag tror att skulle pälsdjursuppfödningen helt stoppas i sverige så kanske andra länder följer efter och då kanske 1 enda människa struntar i att köpa sig en päls vilket får anses som något bra.
ängsvädd
04-10-2009, 22:11
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 22:39)  ..... Jo folk tänker själva men dom tänker inte alltid som man själv och det måste man nog acceptera. Det går nog inte att generalisera så där. Vissa söker eller har kunskap och tänker själva, andra är mer osjälvständiga och följer modet mer.
*Stintan*
04-10-2009, 22:42
CITAT (ängsvädd @ 04-10-2009, 23:11)  Det går nog inte att generalisera så där. Vissa söker eller har kunskap och tänker själva, andra är mer osjälvständiga och följer modet mer. Om du bara är ute efter att ge mig kritik för något så försök hitta något annat för det finns ingen generalisering alls i det jag skrev, tvärtom. Generaliseringen står du själv för. Jag påstår åtminstone inte att dom som inte tänker som en själv är mer eller mindre hjärndöda, som vissa andra här gör om än i förtäckta ordalag.
CITAT (Niraks @ 04-10-2009, 21:59)  Hej du Inte direkt i denna tråden men det är ett stort argument i varför minken Ej bör farmas av motståndare, liksom detta som stog i början av tråden Hoppas jag klarar att förflytta citatet så det kommer rätt i tråden Så är det ett sakfel till ser jag där, när jag läser igen. Minken växer EJ upp utan vatten, dricksvatten måste de ha flera gånger varje dag, därimot utan vatten att simma i. Jo, det var det jag syftade på  Annars hade det varit riktigt usel djurhållning :/ CITAT (ängsvädd @ 04-10-2009, 23:11)  Det går nog inte att generalisera så där. Vissa söker eller har kunskap och tänker själva, andra är mer osjälvständiga och följer modet mer. Jo, det är en hel del människor som bara klär sig efter modet utan att ens tänka på vad det är de klär sig i  Som tur är går väl fler och fler designers ifrån att använda päls och liknande i sina kollektioner så förhoppningsvis går det ur modet. Det som är så synd är att vi exporterar en massa päls också
CITAT (Nauti @ 05-10-2009, 06:39)  Som tur är går väl fler och fler designers ifrån att använda päls och liknande i sina kollektioner så förhoppningsvis går det ur modet. Det som är så synd är att vi exporterar en massa päls också  Designers följer samma vågmönster som de alltid gjort. Vart 5:e år ungefär poppar pälsen upp i kollektionerna, för att sedan försvinna. Just i år tyckte jag det var välldigt mycket päls på och i stövlarna men jag kan ha fått fel uppfattning av de få bilder de visade på TV. Sedan var det ett litet fel till i din text. Sverige exporterar ytterst lite päls, därimot nästan 100% av skinnen.
herkules
05-10-2009, 08:05
CITAT (Niraks @ 05-10-2009, 08:51)  Designers följer samma vågmönster som de alltid gjort. Vart 5:e år ungefär poppar pälsen upp i kollektionerna, för att sedan försvinna. Just i år tyckte jag det var välldigt mycket päls på och i stövlarna men jag kan ha fått fel uppfattning av de få bilder de visade på TV. Sedan var det ett litet fel till i din text. Sverige exporterar ytterst lite päls, därimot nästan 100% av skinnen. mycket fuskpäls också i år - det är bra!
Myosotis
05-10-2009, 13:17
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:42)  Tyvärr är det ingen skillnad på sakerna, dom som är emot pälsfarmarna är antingen med i angreppen på farmerna eller applåderar dessa angrepp. För mig är problemen med utsläppta minkar större än farmerna i sig. Fy skäms!! Jag förstår att du bara är ute efter att provocera när du drar alla över en kam på det här viset och jag borde inte svara dig, men jag kan inte låta detta stå oemotsagt. Som du kanske har förstått är jag väldigt fågel- och naturintresserad, och att vissa idioter har släppt ut mink är bland det värsta som har hänt. Många kustfåglar har minskat drastiskt pga utsläppta minkar som inte hör hemma i vår natur. Skulle JAG stödja detta?! Hur vågar du påstå något sådant? Jag tycker du ska ta tillbaka/formulera om och be om ursäkt. Fy fan, vad lågt alltså.
Alexander-VG-zon3
05-10-2009, 13:20
CITAT (Myosotis @ 05-10-2009, 14:17)  Fy skäms!! Jag förstår att du bara är ute efter att provocera när du drar alla över en kam på det här viset och jag borde inte svara dig, men jag kan inte låta detta stå oemotsagt. Som du kanske har förstått är jag väldigt fågel- och naturintresserad, och att vissa idioter har släppt ut mink är bland det värsta som har hänt. Många kustfåglar har minskat drastiskt pga utsläppta minkar som inte hör hemma i vår natur. Skulle JAG stödja detta?! Hur vågar du påstå något sådant? Jag tycker du ska ta tillbaka/formulera om och be om ursäkt. Fy fan, vad lågt alltså.  håller med totalt.
Jag förstår inte. Varför ska Ruda be om ursäkt för sin åsikt som inte riktades mot någon speciell? Har han inte lika rätt till sin åsikt som alla andra? Jag struntar i om Ruda är "känd" för sina provokativa inlägg eller inte. Tycker det blir så fel när plötsligt en åsikt liksom inte får framföras på grund av att den anses fel.
Alexander-VG-zon3
05-10-2009, 13:41
CITAT (Rose @ 05-10-2009, 14:28)  Jag förstår inte. Varför ska Ruda be om ursäkt för sin åsikt som inte riktades mot någon speciell? Har han inte lika rätt till sin åsikt som alla andra? Jag struntar i om Ruda är "känd" för sina provokativa inlägg eller inte. Tycker det blir så fel när plötsligt en åsikt liksom inte får framföras på grund av att den anses fel. hur kan ''att dra alla över en kant'' vara en åsikt? gossen ruda skrev ju klart och tydligt att alla som är emot minkfarmarna antigen är med i angreppen eller applåderar när dom gör det dvs släpper ut minkar. vi är MÅNGA som är emot att släppa ut minkar men också emot minkfarmarna.
Aqvakul
05-10-2009, 13:46
CITAT (Rose @ 05-10-2009, 14:28)  Jag förstår inte. Varför ska Ruda be om ursäkt för sin åsikt som inte riktades mot någon speciell? Har han inte lika rätt till sin åsikt som alla andra? Jag struntar i om Ruda är "känd" för sina provokativa inlägg eller inte. Tycker det blir så fel när plötsligt en åsikt liksom inte får framföras på grund av att den anses fel. Problemet här är nog mindre åsikterna, än hur de framförs. En raljerande och nedlåtande ton skapar inget trevligt klimat. Toppar man det med att kraftigt avvika från ämnet och dra till med en eller annan grov generalisering, så har vi en ganska oaptitlig anrättning. (Jag har förstått att Rudan driver detta som en slags sport, men det kan ändå såra människor och alldeles i onödan.)
Margith
05-10-2009, 13:55
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:42)  ----För mig är problemen med utsläppta minkar större än farmerna i sig.--- Tänk vad olika vi kan läsa ett inlägg Jag ställer mig bakom det här uttalandet till 100%.... början av inlägget har jag tagit bort... Jag tror faktiskt att alla på det här forumet tycker att djur ska leva ett så bra liv som det bara är möjligt, oavsett hur långt deras liv är och oavsett vad det är för djur.
Men hur kan man bli personligen kränkt av nåt sånt? Jag är kristen och Rudans åsikt om kristna är ju ganska klar. Men inte blir jag personligt kränkt av det. Inte heller skulle jag ens komma på tanken att be om en ursäkt för ett generellt uttalande. Däremot om han säger att just jag är det ena eller det andra som jag inte håller med om och som sårar skulle jag göra det. Förstår verkligen inte hur man kan låta nån påverka en på detta viset. Ställer mig också frågan om reaktionen skulle blivit densamma om det var nån annan som sagt det.
Biggan_
05-10-2009, 13:59
CITAT (flaxss @ 05-10-2009, 14:41)  hur kan ''att dra alla över en kant'' vara en åsikt?
gossen ruda skrev ju klart och tydligt att alla som är emot minkfarmarna antigen är med i angreppen eller applåderar när dom gör det dvs släpper ut minkar. vi är MÅNGA som är emot att släppa ut minkar men också emot minkfarmarna. Jag håller med dej flaxx! Det var ju ett påstående och inte en åsikt! .....och jag applåderar inga utsläpp eller angrepp på minkar eller minkfarmar fast jag är emot minkuppfödningen.
Alexander-VG-zon3
05-10-2009, 14:25
CITAT (Margith @ 05-10-2009, 14:55)  Tänk vad olika vi kan läsa ett inlägg Jag ställer mig bakom det här uttalandet till 100%.... början av inlägget har jag tagit bort...  CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:42)  För mig är problemen med utsläppta minkar större än farmerna i sig. detta är en åsikt CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:42)  Tyvärr är det ingen skillnad på sakerna, dom som är emot pälsfarmarna är antingen med i angreppen på farmerna eller applåderar dessa angrepp. detta är inte en åsikt för mig kvittar det vilken som sagt det hade tyckt det var lika dåligt sagt.
*Stintan*
05-10-2009, 14:29
CITAT (Rose @ 05-10-2009, 14:28)  Jag förstår inte. Varför ska Ruda be om ursäkt för sin åsikt som inte riktades mot någon speciell? Har han inte lika rätt till sin åsikt som alla andra? Jag struntar i om Ruda är "känd" för sina provokativa inlägg eller inte. Tycker det blir så fel när plötsligt en åsikt liksom inte får framföras på grund av att den anses fel. Jag håller med dig och jag tycker mig märka mer och mer att samma "oskrivna" regler tydligen inte gäller för alla. Är man det minsta provokativ eller politiskt inkorrekt eller t.o.m. har en lite avvikande åsikt så jagas det i flock. Det går knappt att diskutera någonting på Odla längre för att folk ska styra hur och vad andra ska skriva och tycka. Hur man kan sitta och i den här tråden t.ex. ta åt sig personligen av vad någon annan tycker begriper jag inte alls. Den enda som i negativa ordalag blivit utpekad personligen här är ju Ruda. Ändå är det han som får skiten. Kanske dags för många att lära sig skilja på sak och person.
*Stintan*
05-10-2009, 14:43
CITAT (flaxss @ 05-10-2009, 15:25)  detta är en åsikt
detta är inte en åsikt
för mig kvittar det vilken som sagt det hade tyckt det var lika dåligt sagt. Självklart var det sista ett påstående och Rudas förtäckta åsikt (medvetet överdriven för att provocera lite), men att göra något annat än skratta åt det kan man ju inte eftersom det inte finns mycket sanning i det påståendet. Att någon kan sitta och ta åt sig personligt och tycka att det är lågt fattar jag inte.
Piccante
05-10-2009, 14:46
CITAT (Rose @ 05-10-2009, 14:28)  Jag förstår inte. Varför ska Ruda be om ursäkt för sin åsikt som inte riktades mot någon speciell? Har han inte lika rätt till sin åsikt som alla andra? Jag struntar i om Ruda är "känd" för sina provokativa inlägg eller inte. Tycker det blir så fel när plötsligt en åsikt liksom inte får framföras på grund av att den anses fel. Hm, så om jag skriver att alla som diskuterar på odla.nu är gamla missbelåtna surkärringar så tar ingen illa åt sig eftersom det inte pekar ut någon personligen och dessutom är min åsikt??? Jag tycker själv att generella beskyllningar mot människor vars åsikter man inte känner till är att vara fördomsfull. Ruda jämställer de som är emot pälsdjursfarmer med de som släpper ut minkar. Jag är som jag tidigare redogjort för mot pälsdjursfarmer av den typ som finns idag därför att jag inte anser at tett liv på 40 x 80cm kan anses som fullgott åt djur som rör sig så pass mycket som minkar. Jag tar absolut avstånd ifrån våld och förstörelse och allt vad Djurens befrielsefront, AFA och andra gör. Även om jag inte sympatiserar med djurens rätt (inte längre iaf) för jag tycker de har bytt fokus från djurskyddsarbete till veganism, så sympatiserar jag med deras kampanj i denna fråga. Djurens rätt arbetar öppet och demokratiskt och står för sina åsikter och aktioner precis som Greenpeace, Klimax mfl. Jag tycker det är magstarkt att jämföra dem med kriminella organisationer. Jag vet många som absolut tar avstånd från allt våld och förstörelse men som ändå stödjer djurens rätt, bland annat deras fond för djurförsökfri forskning. Inte ska man jämställa gamla gråhåriga tanter som tycker om djur och skänker en hundring ibland med kriminella?
Alexander-VG-zon3
05-10-2009, 14:49
CITAT (Markus_H @ 05-10-2009, 15:46)  Hm, så om jag skriver att alla som diskuterar på odla.nu är gamla missbelåtna surkärringar så tar ingen illa åt sig eftersom det inte pekar ut någon personligen och dessutom är min åsikt??? Jag tycker själv att generella beskyllningar mot människor vars åsikter man inte känner till är att vara fördomsfull. Ruda jämställer de som är emot pälsdjursfarmer med de som släpper ut minkar. Jag är som jag tidigare redogjort för mot pälsdjursfarmer av den typ som finns idag därför att jag inte anser at tett liv på 40 x 80cm kan anses som fullgott åt djur som rör sig så pass mycket som minkar. Jag tar absolut avstånd ifrån våld och förstörelse och allt vad Djurens befrielsefront, AFA och andra gör. Även om jag inte sympatiserar med djurens rätt (inte längre iaf) för jag tycker de har bytt fokus från djurskyddsarbete till veganism, så sympatiserar jag med deras kampanj i denna fråga. Djurens rätt arbetar öppet och demokratiskt och står för sina åsikter och aktioner precis som Greenpeace, Klimax mfl. Jag tycker det är magstarkt att jämföra dem med kriminella organisationer. Jag vet många som absolut tar avstånd från allt våld och förstörelse men som ändå stödjer djurens rätt, bland annat deras fond för djurförsökfri forskning. Inte ska man jämställa gamla gråhåriga tanter som tycker om djur och skänker en hundring ibland med kriminella?
CITAT (Markus_H @ 05-10-2009, 15:46)  Hm, så om jag skriver att alla som diskuterar på odla.nu är gamla missbelåtna surkärringar så tar ingen illa åt sig eftersom det inte pekar ut någon personligen och dessutom är min åsikt???  Jag kan bara svara för mig själv. Nej, jag tar inte personligen illa upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|