Full version: Gissa platsen.
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
omk
CITAT (Klint @ 03-11-2011, 22:54) *
[attachment=65898:133p.jpg]

Solnedgång, alltså åt väster ... Troligen en sjö, verkar finnas land på andra sidan ... Klint bor i Dalsland ... Människobyggd vågbrytare ...
Kållandsö i Vänern ? Eller Borghamn vid Vättern ? (Får man gissa 2 ggr ?)
Klint
Du får gissa fler ggr ! På andra sidan ligger en byggnad som du omk säkert kan en hel del om
omk
CITAT (Klint @ 06-11-2011, 23:48) *
Du får gissa fler ggr ! På andra sidan ligger en byggnad som du omk säkert kan en hel del om

Vad fasen betyder detta ?? Kan JAG ??
Ja, det är ju inga slott eller fästningar på motsatt sida, för landlinjen mittemot är ju i princip helt vågrät.
KAN det vara Danmark vi ser på andra sidan ? Men SÅ nära ??? Nä, det MÅSTE vara en sjö ...
Jag får fundera ett tag till ... Ge mig gärna nån liten ledtråd till, Klint !
Klint
Ja jag var nog lite slarvig när jag skrev byggnad,det var på 1600talet men har en bättre bild från mitt ställe och även på det som finns kvar av byggnaden på ön för det är en ö men väntar väl lite,kanske tar du det nu?
Anma
CITAT (Klint @ 07-11-2011, 21:16) *
Ja jag var nog lite slarvig när jag skrev byggnad,det var på 1600talet men har en bättre bild från mitt ställe och även på det som finns kvar av byggnaden på ön för det är en ö men väntar väl lite,kanske tar du det nu?

Kronobergs Slott?
Klint
Näpp det är/var en borg
Anma
Borgaholm då?

Eller Loholmen.
Gossen Ruda
Jag har för mig att jag sett någon slags anläggning med dammar mm någonstans på Västergötlands Vänerstrand, men just nu står det still fö.
Klint
Nej nej.Det är ingen av dem som är på andra sidan alltså på ön men det var bara en ledtråd, det är platsen kortet är taget på jag frågar efter,Här kommer en annan bild

[attachment=66003:033mp.jpg]

Anma
Såna där broar har vi här hos oss också, men de där bilderna är inte härifrån. smile.gif
omk
Åh, NU vet jag !! (Tror jag ...) Bilden är tagen från Vätterns östra strand mot Visingsö !!?? Från Gränna, kanske ?
Klint
Helt rätt! bravo.gif
omk
Oiihh !!! yahoo.gif
Klint
Kan ni denna?

[attachment=66029:024p.jpg]
EKLO
Jag gissar att det är ngn stans i södra Bohuslän?
Långt inne i en fjord?
xlxl67
Sotenkanalen?
Chamomille
Bengtsfors?
Myosotis
CITAT (Klint @ 08-11-2011, 21:29) *
Kan ni denna?

Nej, men det är fint!
Meriona
Ja verkligen vackert. Men har inget förslag på namn.
xlxl67
Jättekul detta men är det bara en bild som får ligga ute åt gången och måste man veta först för att få lägga ut? crazy.gif
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 09-11-2011, 19:37) *
Jättekul detta men är det bara en bild som får ligga ute åt gången och måste man veta först för att få lägga ut? crazy.gif

För min del får gärna flera bilder ligga ute, så kan man klura på var en i lugn och ro. Men det är ju inte jag som bestämmer här rolleyes.gif
Anma
CITAT (xlxl67 @ 09-11-2011, 19:37) *

Inga såna regler! Men att lägga ut alldeles för många åt gången kan bli förvirrande. En två- tre st funkar nog i alla fall.
Gossen Ruda
Hoppar emellan med en semesterbild från 1980.

Meriona
SÅ vackert Ruda! wub.gif wub.gif
Det skulle kunna vara nånstans i Dalarna men tja...
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 09-11-2011, 20:59) *

Det är just vad det är men jag vill ha lite mer exakt.
Meriona
Hihi, ja det förstår jag, men där går jag bet, se!
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2011, 20:50) *
Hoppar emellan med en semesterbild från 1980.

Taget från Vidablicks utsiktstorn kanske?
xlxl67
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2011, 21:00) *
Det är just vad det är men jag vill ha lite mer exakt.

Kan det vara idre?
Noak
Bastbergets fäbod?
Gossen Ruda
So far no good. biggrin.gif Fotot taget från verandan till ett hus mina föräldrar och jag hyrde en vecka. Troligen har det varit en fäbod här en gång i tiden.
xlxl67
Vi kanske kan skriva under bilden var den är tagen någonstans när det är klart och typ *** framför så vet man att bilden är "klar"?

Jag kör en till här - landskapet räcker. Extra bonuspoäng för arter i bild, exakt ställe eller naturtyp.
[attachment=66041:071409_4...hed_DSCF.jpg]
Gårdby sandhed, öland.

CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2011, 21:16) *
So far no good. biggrin.gif Fotot taget från verandan till ett hus mina föräldrar och jag hyrde en vecka. Troligen har det varit en fäbod här en gång i tiden.

Ledtråd kanske ala "på spåret"? rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 09-11-2011, 21:22) *
Vi kanske kan skriva under bilden var den är tagen någonstans när det är klart och typ *** framför så vet man att bilden är "klar"?

Jag kör en till här - landskapet räcker. Extra bonuspoäng för arter i bild, exakt ställe eller naturtyp.

Med tanke på floran är det väldigt mager mark i alla fall, och därför troligtvis inte gammal åker trots dess platthet och öppenhet. Betesmark? Jag får väll gissa på Öland.
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 09-11-2011, 21:22) *

Det liknar allvarligt taget Öland.

Ledtråd? Tja, älva som skymtar långt där borta rinner så småningom genom Siljan.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2011, 21:26) *
Ledtråd? Tja, älva som skymtar långt där borta rinner så småningom genom Siljan.

Är det den älven man kan hoppa i om man inte får någon korv?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 09-11-2011, 21:29) *
Är det den älven man kan hoppa i om man inte får någon korv?

Möjligt, jag kommer inte ihåg vilken älv det var.
Gossen Ruda
Kör en hjälpbild för det är nog svårt. Det första fotot är taget från den ljusa randen uppe på berget till vänster långt där borta.

xlxl67
Städjan!
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 09-11-2011, 21:44) *
Städjan!

Nej, Städjan ser helt annorlunda ut. Tänkte skanna en bild därifrån men skannern strejkar.
xlxl67
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2011, 21:26)
Det liknar allvarligt taget Öland.

Huggorm, Ruda helt rätt! Gårdby sandhed, öland.
Gossen Ruda
Jag stänger mitt fall för jag tror ingen hittar rätt men för säkerhets skull blir det med osynlig skrift: Klitten
VitaFingrar
CITAT (Meriona @ 09-11-2011, 20:59) *

Alltså, jag blir helt faschinerad! Hur sjutton ser du det på ett par granar och lite berg? För mig skulle det kunna vara precis vart som helst.
xlxl67
Ok det var svårt men vackra bilder! smile.gif
omk
Klints bild på grynnor i vatten; jag tror det är nånstans i norra Vänern ! Eller ...???
Det är ett ganska högt granbeklätt berg i bakgrunden, troligen inte Bohuskusten ...
Kristinehamn ??
Gossen Ruda
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2011, 21:40) *
Kör en hjälpbild för det är nog svårt. Det första fotot är taget från den ljusa randen uppe på berget till vänster långt där borta.

Kan tillägga att berget till höger heter Hykjeberg. Det går en väg förbi Klitten upp från baksidan, sista biten var det gångväg när vi var där. Utsikten är hänförande, man ser Siljan 4 mil bort.
Gossen Ruda
Den här bilden har jag lånat från en person som gjort en resa tillsammans med några kompisar. Var har han hamnat nu?

Gossen Ruda
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2011, 12:28) *
Den här bilden har jag lånat från en person som gjort en resa tillsammans med några kompisar. Var har han hamnat nu?

Inga gissningar ens? Det är huvudstaden till en relativt nyutropad republik.
Huggorm
Edit: fel
RibesRubusVitis
Skopje
Gossen Ruda
CITAT (RibesRubusVitis @ 10-11-2011, 16:39) *
Skopje

Där satt den, bravo. Bilden är hämtad från denna reseberättelse: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=549247 Johan Wahlstedt med kompisar gjorde en resa på Balkan förra sommaren. Detta var del 20, det finns länkar till de andra delarna också. Mycket tåg men även en hel del annat.
Klint
Min bild kommer från Bohuslän dock ej Sotekanalen kan tänka mej att en å annan kollat på utsikten över en bit mat.Finns även en speciell affär eller ska man säja affärsman?
.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon