Full version: Gissa platsen.
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Huggorm
CITAT (Klint @ 10-11-2011, 17:34) *
Min bild kommer från Bohuslän dock ej Sotekanalen kan tänka mej att en å annan kollat på utsikten över en bit mat.Finns även en speciell affär eller ska man säja affärsman?
.

Är det Malö strömmar?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 10-11-2011, 17:41) *
Är det Malö strömmar?

Och handelsman Flink?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2011, 18:24) *
Och handelsman Flink?

Så gick tankarna.
Klint
Oj vilken tur att jag inte såg ditt svar förrän nu Huggorm! Vet ju inte vad platsen heter slap.gif Men visst är det rätt bravo.gif
Klint
Detta var ju kul! Här kommer en till

[attachment=66062:144p.jpg]
Huggorm
CITAT (Klint @ 10-11-2011, 22:54) *
Detta var ju kul! Här kommer en till

[attachment=66062:144p.jpg]

Det där är Kullens västra fyr

CITAT (Klint @ 10-11-2011, 22:23) *
Oj vilken tur att jag inte såg ditt svar förrän nu Huggorm! Vet ju inte vad platsen heter slap.gif Men visst är det rätt bravo.gif

Malö strömmar är ju egentligen mellan Malö och Orust, det är ett smalt sund där som blir riktigt strömt när tidvattnet är på väg in eller ut. Men är bilden tagen från Handelsman Flink så är det snarare Björnsundsfjorden, som ligger alldeles intill.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 11-11-2011, 19:19) *
Det där är Kullens västra fyr
Malö strömmar är ju egentligen mellan Malö och Orust, det är ett smalt sund där som blir riktigt strömt när tidvattnet är på väg in eller ut. Men är bilden tagen från Handelsman Flink så är det snarare Björnsundsfjorden, som ligger alldeles intill.

Åker man inte genom malö strömmar med Byfjorden till Lysekil?
Meriona
Det är väl Nordströmmarna du tänker på Gnon? Men det hänger ju ena som ihop.
Huggorm
Nja, åker man från Uddevalla till Lysekil, så måste man passera Malö strömmar. Och det är väll från Uddevalla "Byfjorden" avgår? Jag har ingen större koll på rutterna för de där skärgårdsbåtarna
Meriona
Men det är Nordströmmen som mynnar ut till Brofjorn väl? Iallafall när jag ser sjökortet framför mig, jag ser den där lilla löjliga kobben mitt i kröken också som man kan gå till styrbord om om man är våghalsig.
Hm ska inte säga säkert, minnet har slagit slint förut. Det var rätt många år sen vi var så långt in i skärgården och röjde.
Huggorm
Jag måste medge att jag inte ens vet vilken Nordströmmen är, jag har inte varit så mycket i skärgården som jag borde med tanke på att jag bor alldeles intill. Men just området vid Handelsman Flink åkte jag förbi med fiskebåten i somras när jag jobbade på musselodlingen. När jag kollade noggrannare på Klints bild så kände jag faktiskt igen det biggrin.gif
Meriona
Imponerande! Eller så var det kanske just för ATT du inte gått så mycket i Bohusländska skärgården, där finns nämligen hundratals om inte mer ställen som är snarlika Klints bild. Turgubbe! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Igår när jag körde till affären passerade jag Maj på Malö, eller åtminstone hennes gata. biggrin.gif Den ligger på Eriksbergsplatån här i Göteborg, en bit från där jag bor.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 11-11-2011, 21:52) *
Imponerande! Eller så var det kanske just för ATT du inte gått så mycket i Bohusländska skärgården, där finns nämligen hundratals om inte mer ställen som är snarlika Klints bild. Turgubbe! tummenupp.gif

Och det finns ännu fler snarlika ställen på andra platser runt kusten, och även i många insjöar. Så det var inte konstigt att jag kände igen det först efter att ha sett ledtråden, jag försökte inte ens före det rolleyes.gif
Klint
Va bra! Här får man reda på mycket som man inte visste eller glömt Trodde väl att fyren va en lätt nöt men att det skulle förvilla lite med västkusten bravo.gif
gnon49
Jo det heter nog Nordströmmarna där Byfjorden slinker igenom. Där skulle jag inte vilja dratta i spat.
Meriona
Nej fy! ohmy.gif Säkert finns många djuphålor och malströmmar...
Farbror Blå
Finns det bara västkustingar här eller?
Såna där platser har jag då aldrig sett?
Blomstertanten
CITAT (Farbror Blå @ 12-11-2011, 23:00) *
Finns det bara västkustingar här eller?
Såna där platser har jag då aldrig sett?

Inte jag heller!
Noak
Visserligen föddes jag i Göteborg, men det var mer än sextio år sen, har inga bildminnen därifrån...
Därför är nästa bild tagen betydligt längre norrut.
[attachment=66109:nykamera2_203__.JPG]

Vad heter sjön?
Farbror Blå
Lappland?
Noak
Nej.
Farbror Blå
Utsikt över grövelsjön?
Noak
Inte det heller!
EKLO
Stora Blåsjön i Jämtland?
Noak
Det bränns!
Gossen Ruda
Baksidan av Åreskutan med Kallsjön i förgrunden?
Klint
Siljan men det är en ren gissning
Red Top
CITAT (Noak @ 12-11-2011, 23:17) *
Visserligen föddes jag i Göteborg, men det var mer än sextio år sen, har inga bildminnen därifrån...
Därför är nästa bild tagen betydligt längre norrut.
[attachment=66109:nykamera2_203__.JPG]

Vad heter sjön?

Har ingen aning, men måste få säga att det är en väldigt vacker bild. bravo.gif
Noak
Inte Åreskutan och inte Siljan. EKLO är väldigt nära...
Aqvakul
Kallsjön?
Noak
Inte Kallsjön.
EKLO
Jormsjön i Jämtland?
Noak
JA! Jormsjönär det!
EKLO
Kul, jag var där och vandrade för "1000" år sen, märkligt att man känner igen något efter så lång tid...
Noak
Jag var där förra sommaren, och vackrare plats får man leta efter.
Myosotis
[attachment=66270:001.jpg]
RibesRubusVitis
Det liknar Stora Fjäderägg
Klint
Har ingen aning,men vad är det där i bakgrunden en minaret?
Myosotis
ohmy.gif Ja! bravo.gif Jag trodde det var svårt unsure.gif
Myosotis
CITAT (Klint @ 20-11-2011, 17:45) *
Har ingen aning,men vad är det där i bakgrunden en minaret?

Alltså jag trodde det var gamla fyren, har för mig att någon berättade att man tände en eld uppe på den förr i tiden, men jag blev osäker och googlade först. Det var svårt att hitta, den står omnämnd som "sjömärke", "kummel" och "stensak" biggrin.gif så nu vet jag inte riktigt...
Myosotis
Vilken älv?

[attachment=66271:011.jpg]
Klint
CITAT (Myosotis @ 20-11-2011, 17:56) *
Alltså jag trodde det var gamla fyren, har för mig att någon berättade att man tände en eld uppe på den förr i tiden, men jag blev osäker och googlade först. Det var svårt att hitta, den står omnämnd som "sjömärke", "kummel" och "stensak" biggrin.gif så nu vet jag inte riktigt...

Fast ingen har ju sagt var än Jag vet inte!
Myosotis
Jo men RibesRubusVitis hade rätt, det är Stora Fjäderägg!
Klint
giggle.gif giggle.gif Oj jag får googla (jobbat inatt är visst inte riktigt vaken)
RibesRubusVitis
Låt mig förklara hur jag gjorde: Jag har aldrig sett platsen, visste bara att det inte var Treriksröset. Sökte sedan bilder på kalkugnar, som det först liknade. Det fanns ingen likadan, varpå jag letade bland sjömärken och fann underavdelningen kummel. Det fanns alltså några snarlika, de flesta från landsidan och ingen ur exakt samma vinkel som i frågan. Tillräckligt lika för att gissa, dock.
Myosotis
FUSK!! Såna som du borde åtminstone skriva svaret i vitt! tongue.gif
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 20-11-2011, 18:02) *
Vilken älv?

Ingen som känner igen älven?!

Var ligger fyren?

[attachment=66520:010.jpg]
Meriona
Nej jag är ledsen, jag är dålig på älvar. sad.gif
De påminner om varann liksom...
xlxl67
Nej Kungälv? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon