|
Du har säkert rätt, men om pejoris kompis vet om den här tråden skulle nog pejori svarat det på min fråga för länge sen.
Hon har inte ens varit online sedan i förmiddags.
ängsvädd
20-11-2009, 21:52
CITAT (Berith @ 20-11-2009, 20:13)  Du har säkert rätt, men om pejoris kompis vet om den här tråden skulle nog pejori svarat det på min fråga för länge sen.  Du får nog svar på din fråga när Pejori har tid att besvara den. Hon lägger ju ner ett massivt arbete på att hjälpa sin vän - det har liksom högsta prioritet
CITAT (Berith @ 20-11-2009, 12:09)  Hur tror ni att hon känner sej när pejori berättar det här? Om hon inte vet om det från början...
Och om det gällde mej, om en kompis försökte samla in pengar till mej, skulle jag absolut vilja veta om det. Nu är jag tillbaka igen... Jag såg ditt inlägg innan, och normalt är den skuldsatte med och tar del i, hur och vem och hur mycket man kan avstå till KFM. Framför allt om det gäller "enskilda mål" som kontokort, krediter, sms-lån och dyl. Mest för att undvika att det blir samma sak en gång till.. Men i det här fallet, då hon var så sjuk, var hon inte delaktig i processen, då det gällde att först undanröja ett akut behov och få bort KFM. Nej. hon kände inte till denna tråden eller att jag skulle samla in medel till skulderna. Det var därför hon fick en extra dag på sjukhuset, då hon fick ett "psykbryt" (av glädje) när hon insåg vad som höll på att hända och vad som hänt hittills. När hon piggnat till, ska hon vara så delaktig som hon orkar med, när det gäller att ta beslut om hur fortsättningen ska bli, när det gäller CSN. Och naturligtvis ska hon också godkänna dom uppgörelser som hittills träffats med fordringsägare. Att banklånet är annullerat vet hon, och att kvarskatterna är borta. Fondansökningarna har hon godkännt och skrivit under, så den biten är hon delaktig i nu, på en del fonder är det "personligt brev man skriver" och det måste hon godkänna innan. Och inte riktat till dej Berith, men något överskott kommer det inte att bli, då alla insamlade medel, som inte behövs (jag är optimist) kommer att gå till barncancerfonden, och bris. Detta kan på sikt,kanske kosta oss vänskapen då hon som alla skuldsatta skäms, men bara hon mår bra så är jag nöjd.
Aqvakul
20-11-2009, 22:01
Stor kramis Pejan!!! Du är en helt makalös urkraft.
CITAT (ängsvädd @ 20-11-2009, 21:52)  Du får nog svar på din fråga när Pejori har tid att besvara den. Hon lägger ju ner ett massivt arbete på att hjälpa sin vän - det har liksom högsta prioritet  Japp... Idag fick hon komma hem, och vi har pratat mycket och handlat lite varma kläder, då det hade högprio. Hittills känns det bra, men man får samtidigt vara försiktig, så hon inte känner sig överkörd. En glädjande nyhet är att tipset om "avskrivning" hos CSN kommer att ta bort 89000 kr. då det är lån tagna före- 89 Tack för det tipset. Så nu blir den skulden 230000 istället. Mindre att betala i fortsättningen.  CITAT (Aqvakul @ 20-11-2009, 22:01)  Stor kramis Pejan!!! Du är en helt makalös urkraft.  Som sagt, jag har suttit illa till mellan varven så jag vet hur det känns att stå ensam i storm... Jag trivs med, att vara vindskydd...Det ger mej styrka.
*Stintan*
20-11-2009, 22:21
legion6
21-11-2009, 02:41
Hittade ett forum för skuldsatta o en grej man kan göra om man har skulder till kronofogden,det påtalades att detta inte var helt lagligt men att det inte går o åka fast.Om du anmäler att din vän är skyldig dig???kronor o du vill att fogden skall driva in dessa till dig tror det kostar 600; o det räcker med ett munligt avtal,,,tror man kan halvera skulden,forumet hette fattiga ngt tror det går o googla på bara det
CITAT (legion6 @ 21-11-2009, 02:41)  Hittade ett forum för skuldsatta o en grej man kan göra om man har skulder till kronofogden,det påtalades att detta inte var helt lagligt men att det inte går o åka fast.Om du anmäler att din vän är skyldig dig???kronor o du vill att fogden skall driva in dessa till dig tror det kostar 600; o det räcker med ett munligt avtal,,,tror man kan halvera skulden,forumet hette fattiga ngt tror det går o googla på bara det Fattar inte vad du menar ovan. Föreningen hette fattiga riddare, men jag tror den upphörde pga av stora bråk, eller omvandlades.... forumet verkar finnas i alla fall http://www.fattiga-riddare.se/forum/
CITAT (pejori @ 20-11-2009, 21:59)  Nu är jag tillbaka igen... Jag såg ditt inlägg innan, och normalt är den skuldsatte med och tar del i, hur och vem och hur mycket man kan avstå till KFM. Framför allt om det gäller "enskilda mål" som kontokort, krediter, sms-lån och dyl. Mest för att undvika att det blir samma sak en gång till.. Men i det här fallet, då hon var så sjuk, var hon inte delaktig i processen, då det gällde att först undanröja ett akut behov och få bort KFM. Nej. hon kände inte till denna tråden eller att jag skulle samla in medel till skulderna. Det var därför hon fick en extra dag på sjukhuset, då hon fick ett "psykbryt" (av glädje) när hon insåg vad som höll på att hända och vad som hänt hittills. När hon piggnat till, ska hon vara så delaktig som hon orkar med, när det gäller att ta beslut om hur fortsättningen ska bli, när det gäller CSN. Och naturligtvis ska hon också godkänna dom uppgörelser som hittills träffats med fordringsägare. Att banklånet är annullerat vet hon, och att kvarskatterna är borta. Fondansökningarna har hon godkännt och skrivit under, så den biten är hon delaktig i nu, på en del fonder är det "personligt brev man skriver" och det måste hon godkänna innan. Och inte riktat till dej Berith, men något överskott kommer det inte att bli, då alla insamlade medel, som inte behövs (jag är optimist) kommer att gå till barncancerfonden, och bris. Detta kan på sikt,kanske kosta oss vänskapen då hon som alla skuldsatta skäms, men bara hon mår bra så är jag nöjd. Tack för att du svarade, och förklarade. Vore ju konstigt om hon inte vore med i processen, eftersom hon väl lämnat över en massa papper till dej att jobba med sas. Varför kan hon inte få behålla överskottet? Det är ju trots allt "hennes" pengar, dom som skänkt har ju gjort det just till henne?
CITAT (Berith @ 21-11-2009, 08:37)  Tack för att du svarade, och förklarade. Vore ju konstigt om hon inte vore med i processen, eftersom hon väl lämnat över en massa papper till dej att jobba med sas.
Varför kan hon inte få behålla överskottet? Det är ju trots allt "hennes" pengar, dom som skänkt har ju gjort det just till henne? Så har jag inte tänkt det, faktist. När du säger det,, så ska hon självklart få behålla överskottet om det blir något... Dom är ju faktist hennes pengar, då dom är insammlade till henne. Vet inte riktigt vad jag tänkte, men du har naturligtvis helt rätt.  CITAT (legion6 @ 21-11-2009, 02:41)  Hittade ett forum för skuldsatta o en grej man kan göra om man har skulder till kronofogden,det påtalades att detta inte var helt lagligt men att det inte går o åka fast.Om du anmäler att din vän är skyldig dig???kronor o du vill att fogden skall driva in dessa till dig tror det kostar 600; o det räcker med ett munligt avtal,,,tror man kan halvera skulden,forumet hette fattiga ngt tror det går o googla på bara det Vet inte riktigt hur du menar och tänkte där, men det skulle aldrig komma på fågan, att stämma henne till KFM... Skulderna ska bort, inte ökas på
Idag har hon och jag varit på SPA... Det kom in pengar som var "öronmärkta" för att hon skulle kunna unna sig något extra och så fick det bli... Hade en härlig stund, med masage och ansiktsbehandling. Vi slapp gurkskivor på ögonen, så vi kunde titta på lite "ögongodis" där vi satt, jag med ett glas vitt vin och hon med barnvin.DVS alkofri cider. Jösses vad vi skrattade och pratade och jag tror hon tyckte det var riktigt skönt att få lämna alla problem en stund och bara vara... Avslutades med en vända i bubbelpool och sedan blev det hämt mat och slappa en stund. En trevlig dag med andra ord. Tyckte det kändes bra för vänskapens skull också..
ingrid fuxwall
21-11-2009, 20:43
Landet är fullt av skuldsatta människor - vi kan väll hoppas att alla har en lika duktig hjälp som denna kvinna.
Jätteskönt för henne att få "gå på spa!" Det har inte alla råd med - ursäkta min ironi
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-11-2009, 20:43)  Landet är fullt av skuldsatta människor - vi kan väll hoppas att alla har en lika duktig hjälp som denna kvinna.
Jätteskönt för henne att få "gå på spa!" Det har inte alla råd med - ursäkta min ironi Tja..det var det hon ville göra, så då fick det bli så...
ingrid fuxwall
21-11-2009, 21:26
Sammanfattningsvis är din vän en kvinnar på 37 år (du skrev att hon har 28 år kvar till pensionen) med 320 000 kronor i studieskulder - ganska många års studier - personen har alltså ett yrke?
Vilket?
Och så har du nämt SMS lån och en dyr hyra - vet att har man skulder kan man inte byta lägenhet, tyvärr är det så, men hon har alltså någonstans att bo.
Du har trollat bort väldigt mycket av hennes skulder medan hon ligger på sjukhus, trollat så mycket att hon blir så sjuk (av glädje) att hon måste stanna kvar en extra dag! när det finns så många sjuka som inte får vård!
Ursäkta kommentaren
Och när hon kom hem hade någon skänkt pengar, öronmärkt pengar, så att hon kunde njuta av ett Spa besök.
Sällar mig till de som är lite tveksamma och som personligen skulle välja ett mer ömmande fall att skänka pengar till - tänker på alla dessa hemlösa som finns i samma stad och tycker att det vore bättre en hemlös fick chansen att fira jul innomhus, istället för att en med bostad fick ett SPA besök.
Som sagt jag ber om ursäkt för att jag hade en åsikt som gick emot de flestas här inne
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-11-2009, 21:26)  Sammanfattningsvis är din vän en kvinnar på 37 år (du skrev att hon har 28 år kvar till pensionen) med 320 000 kronor i studieskulder - ganska många års studier - personen har alltså ett yrke?
Vilket?
Och så har du nämt SMS lån och en dyr hyra - vet att har man skulder kan man inte byta lägenhet, tyvärr är det så, men hon har alltså någonstans att bo.
Du har trollat bort väldigt mycket av hennes skulder medan hon ligger på sjukhus, trollat så mycket att hon blir så sjuk (av glädje) att hon måste stanna kvar en extra dag! när det finns så många sjuka som inte får vård!
Ursäkta kommentaren
Och när hon kom hem hade någon skänkt pengar, öronmärkt pengar, så att hon kunde njuta av ett Spa besök.
Sällar mig till de som är lite tveksamma och som personligen skulle välja ett mer ömmande fall att skänka pengar till - tänker på alla dessa hemlösa som finns i samma stad och tycker att det vore bättre en hemlös fick chansen att fira jul innomhus, istället för att en med bostad fick ett SPA besök.
Som sagt jag ber om ursäkt för att jag hade en åsikt som gick emot de flestas här inne Håller med dej, men jag kan inte rädda alla, så jag för rädda dom jag kan... Svårare är det inte... Och nej, hon är inte 37 utan några år äldre än så.. Nämligen 48
Myosotis
21-11-2009, 21:45
CITAT (pejori @ 21-11-2009, 20:07)  Idag har hon och jag varit på SPA... Det kom in pengar som var "öronmärkta" för att hon skulle kunna unna sig något extra och så fick det bli... Hade en härlig stund, med masage och ansiktsbehandling. Vi slapp gurkskivor på ögonen, så vi kunde titta på lite "ögongodis" där vi satt, jag med ett glas vitt vin och hon med barnvin.DVS alkofri cider. Jösses vad vi skrattade och pratade och jag tror hon tyckte det var riktigt skönt att få lämna alla problem en stund och bara vara... Avslutades med en vända i bubbelpool och sedan blev det hämt mat och slappa en stund. En trevlig dag med andra ord. Tyckte det kändes bra för vänskapens skull också..  Guuuuuuuud vad glad jag blir!  SPA var faktiskt vad jag suttit o tänkt på att jag själv skulle ha gjort för pengar som ska vara till för att unna sig något extra
ängsvädd
21-11-2009, 22:03
CITAT (pejori @ 21-11-2009, 20:07)  Idag har hon och jag varit på SPA... Det kom in pengar som var "öronmärkta" för att hon skulle kunna unna sig något extra och så fick det bli... Hade en härlig stund, med masage och ansiktsbehandling. Vi slapp gurkskivor på ögonen, så vi kunde titta på lite "ögongodis" där vi satt, jag med ett glas vitt vin och hon med barnvin.DVS alkofri cider. Jösses vad vi skrattade och pratade och jag tror hon tyckte det var riktigt skönt att få lämna alla problem en stund och bara vara... Avslutades med en vända i bubbelpool och sedan blev det hämt mat och slappa en stund. En trevlig dag med andra ord. Tyckte det kändes bra för vänskapens skull också..  Helt underbart Det ska bli spännande att höra fortsättningen på denna underbara saga - som är sann
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-11-2009, 21:26)  Sammanfattningsvis är din vän en kvinnar på 37 år (du skrev att hon har 28 år kvar till pensionen) med 320 000 kronor i studieskulder - ganska många års studier - personen har alltså ett yrke?
Vilket?
Ursäkta kommentaren
Som sagt jag ber om ursäkt för att jag hade en åsikt som gick emot de flestas här inne Nu tar jag och citerar ditt inlägg igen, då jag läst igen vad jag skrivit och har inte skrivit att hon har SMS-lån
Det inlägget var en förklaring till Berith på vad som var enskilda mål inte att hon hade det. Ordet trolla bort, är inte betalda skulder utan uppgörelser med fordringsägarna, som gör att skuldkravet kommer att återtas från deras sida. Det som är betalt in de fakto är banklånet (hos banken ) och skatteskulderna...
(hos KFM.) Så uppgörelsena betalas allt eftersom, enl, dom uppgörelser som godkännts och enligt den betalningstid som också godkännts av fordringsägarna. Sedan vad hon har för utbildning, har ingen med att göra och det har heller ingen betydelse, då hon inte arbetar alls... Det räcker med att läsa in gymnasiekompetens och en T.EX sjuksköteskeutbildning, för att nå den summan. rent skrivfel med 28 år, det ska vara 18 år till folkpension. Du kanske vill ha hennes personnr, så du kan identifiera henne riktigt och se så det stämmer???
ängsvädd
21-11-2009, 22:18
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-11-2009, 21:26)  ...... Sällar mig till de som är lite tveksamma och som personligen skulle välja ett mer ömmande fall att skänka pengar till - tänker på alla dessa hemlösa som finns i samma stad och tycker att det vore bättre en hemlös fick chansen att fira jul innomhus, istället för att en med bostad fick ett SPA besök. ..... Om inte Pejori hade ingripit nu så hade denna kvinna med all säkerhet avlidit eller blivit hemlös. Det finns ju många som skänker pengar till hemlösa genom olika organisationer. Ska inte Pejori få rädda sin vän med gott samvete utan att få gliringar om att det finns dom som har det mycket värre? Det tycker jag iaf. Du kan ju ägna dig åt att rädda någon hemlös - det är bara att sätta igång.
CITAT (ängsvädd @ 21-11-2009, 22:03)  Helt underbart Det ska bli spännande att höra fortsättningen på denna underbara saga - som är sann  Fan vet om jag ska berätta så mycket mer om hur det går. Fördelen med att berätta är, att andra kan se att det finns hopp och lösningar, som man kanske inte känner till själv. Nackdelarna med att berätta, är väl ganska tydliga vid det här laget
CITAT (ängsvädd @ 21-11-2009, 22:18)  Om inte Pejori hade ingripit nu så hade denna kvinna med all säkerhet avlidit eller blivit hemlös. Det finns ju många som skänker pengar till hemlösa genom olika organisationer. Ska inte Pejori få rädda sin vän med gott samvete utan att få gliringar om att det finns dom som har det mycket värre? Det tycker jag iaf. Du kan ju ägna dig åt att rädda någon hemlös - det är bara att sätta igång. Fördelen med att dö hemlös, är att man hittas snabbare bara...(och dör fortare, vad vet jag) Det är kanske modellen för att bli av med kostsamma personer i samhället. (ironi) Igår kom en sanneringsfirma och tog hand om en lägenhet i huset brevid, där en person legat död i två veckor och började lukta. Kön eller orsak, vet jag inte, men otrevligt är det, att ingen saknas på så lång tid.
Myosotis
21-11-2009, 22:31
CITAT (Myosotis @ 21-11-2009, 22:31)  HM.. Jag kan ju lämna ut en massa jag inte sagt, men då uppstår ju nästa problem, nämligen att hon kan "outas" ( kännas igen) av någon granne el. dyl. som läser på odla. Så hur man än gör, har man röven bakom sig.
Ja fortsätt berätta, snälla! Det här är ju faktiskt nåt som kan ordna upp sig, en person som räddats från att dö eller bli hemlös. Det är ju värt hur mycket som helst!! Klart det finns massor med människor det är synd om, vem man än skänker till så kan man ju i så fall tänka att det finns andra som har det sämre och ska man då låta bli att hjälpa nån enda bara för det? Konstigt resonemang tycker jag.
Meriona
21-11-2009, 22:43
CITAT (pejori @ 21-11-2009, 22:38)  HM.. Jag kan ju lämna ut en massa jag inte sagt, men då uppstår ju nästa problem, nämligen att hon kan "outas" ( kännas igen) av någon granne el. dyl. som läser på odla. Så hur man än gör, har man röven bakom sig.  Går det att skriva om det på ett sätt som förvillar? För jag håller med dig, man vill ju inte utlämna någon.
Myosotis
21-11-2009, 22:49
CITAT (pejori @ 21-11-2009, 22:38)  Jag kan ju lämna ut en massa jag inte sagt... Nej inte lämna ut privat information! Men berätta allmänt hur det går och förhoppningsvis få in fler tips.
Det är inte konstigt att människor som egentligen skulle kunna klara av att hjälpa sig själva innan det går så långt att det inte längre går inte gör det och hellre låtsas som ingenting och tillslut har så stora skulder att det i princip är omöjligt att reda ut. Så mycket skambeläggning och så mycket skuld (inte i pengar utan i känslor) som läggs på dem som inte klarar sina skulder oavsett orsak. Och så cyniska som människor är.
Vill man inte bidra är det helt upp till en själv och det ska ingen skämmas för, men att håna och förminska någon som försöker och misstro det första man gör, det är så himla glocalnet.
CITAT (Meriona @ 21-11-2009, 22:43)  Går det att skriva om det på ett sätt som förvillar? För jag håller med dig, man vill ju inte utlämna någon.  Ja. Det går... Vill man, byter man bara kön på personen, det kan räcka. Att inte uppge i vilken stad personen bor är också ett sätt. Eller som jag gjorde idag, jag talade inte om var vi var och spaade, då någon kunde varit där. Min nuna är ju inte direkt någon hemlis på odla... Så det finns små knep man kan ta till.
*Stintan*
21-11-2009, 22:54
Förbaskade bortskämda avundsjuka surkartar som kommer med en massa fåniga synpunkter! Gör något själva för någon fattig stackare istället. Man ska vara glad att det finns hjälpsamma människor som ställer upp i nöd. Jag är inte så elak att jag önskar någon att hamna på botten men det skulle nog vara en nyttig lärdom för en del.
Jag är full av beundran för det jobb du lägger ned på detta Pejori och önskar att fler vore som du!
CITAT (Anma @ 21-11-2009, 22:50)  Det är inte konstigt att människor som egentligen skulle kunna klara av att hjälpa sig själva innan det går så långt att det inte längre går inte gör det och hellre låtsas som ingenting och tillslut har så stora skulder att det i princip är omöjligt att reda ut. Så mycket skambeläggning och så mycket skuld (inte i pengar utan i känslor) som läggs på dem som inte klarar sina skulder oavsett orsak. Och så cyniska som människor är.
Vill man inte bidra är det helt upp till en själv och det ska ingen skämmas för, men att håna och förminska någon som försöker och misstro det första man gör, det är så himla glocalnet. Man börjar ju med att skuldbelägga sig själv och sedan gör staten och samhället resten... För som Anders Karlsson vid medlingsverksamheten i Göteborgs stad. sa angående att ungdomarna kan slippa skadestånden för skolbranden förra veckan. "Du får knappt arbeta på McDonalds med en betalningsanmärkning, säger han."
CITAT (pejori @ 21-11-2009, 22:58)  Man börjar ju med att skuldbelägga sig själv och sedan gör staten och samhället resten... /.../ Exakt vad jag försökte få till först men det blev så knasigt, du fick till det så bra.
CITAT (*Stintan* @ 21-11-2009, 22:54)  Förbaskade bortskämda avundsjuka surkartar som kommer med en massa fåniga synpunkter! Gör något själva för någon fattig stackare istället. Man ska vara glad att det finns hjälpsamma människor som ställer upp i nöd. Jag är inte så elak att jag önskar någon att hamna på botten men det skulle nog vara en nyttig lärdom för en del.
Jag är full av beundran för det jobb du lägger ned på detta Pejori och önskar att fler vore som du! Hur djupt ner ska man behöva falla, för att man ska vara berättigad till hjälp??? Måste man sova i en avloppsunnel? Är man tillräckligt långt nere då och kan tyckas synd om och få hjälp? Är det inte bättre att få hjälp innan man är så djupt nere i skiten? Med den synen myndigheter har idag, vore det en välgärning att upprätta en dödshjälpspatrull. Det skulle vara både ett snabbare och humanare sätt att dö på.  CITAT (Anma @ 21-11-2009, 23:00)  Exakt vad jag försökte få till först men det blev så knasigt, du fick till det så bra.  Det är ju det som gör det så svårt. Kyrkan och frälsis delar ut matkassar till folk som inte har mat, men vem som inte är riktigt nere i skiten går dit..?(även om vanliga Svenssons ökar där också..) Det är inte för inte som hemlösa och missbrukare är i majoritet där, då deras sista uns av självrespekt är bortsopad sedan länge.
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-11-2009, 21:26)  Sällar mig till de som är lite tveksamma och som personligen skulle välja ett mer ömmande fall att skänka pengar till - tänker på alla dessa hemlösa som finns i samma stad och tycker att det vore bättre en hemlös fick chansen att fira jul innomhus, istället för att en med bostad fick ett SPA besök. Jag väntar med spänning på din berättelse om hur du hjälpte en hemlös fira en jul inomhus i år.
CITAT (Rose @ 21-11-2009, 23:07)  Jag väntar med spänning på din berättelse om hur du hjälpte en hemlös fira en jul inomhus i år.  Jag med  CITAT (Myosotis @ 21-11-2009, 22:49)  Nej inte lämna ut privat information! Men berätta allmänt hur det går och förhoppningsvis få in fler tips. Precis fler tips mottages tacksamt Det finns säkert en uppsjö av kunskap där ute som är till hjälp.. Kanske till hjälp för fler som sitter i skuldfällan och som läser odla.
ingrid fuxwall
21-11-2009, 23:32
CITAT (*Stintan* @ 21-11-2009, 22:54)  Förbaskade bortskämda avundsjuka surkartar som kommer med en massa fåniga synpunkter! Gör något själva för någon fattig stackare istället. Man ska vara glad att det finns hjälpsamma människor som ställer upp i nöd. Jag är inte så elak att jag önskar någon att hamna på botten men det skulle nog vara en nyttig lärdom för en del.
Jag är full av beundran för det jobb du lägger ned på detta Pejori och önskar att fler vore som du! Ok man får alltså inte ifågasätta - ska sluta läsa ämnen som inte är trädgårdsanknutna och om jag gör det så får jag inte ha en åsikt som strider mot vissa andras - har jag uppfattat saken rätt? fast jag kommer ju inte att läsa mer så  bry Er inte om att svara - fortsätt att klappa varandra om axeln
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-11-2009, 23:32)  Ok man får alltså inte ifågasätta - ska sluta läsa ämnen som inte är trädgårdsanknutna och om jag gör det så får jag inte ha en åsikt som strider mot vissa andras - har jag uppfattat saken rätt? fast jag kommer ju inte att läsa mer så  bry Er inte om att svara - fortsätt att klappa varandra om axeln Visst får du ifrågasätta och svar har jag givit dig. Men du kanske undrar över något annat? så fråga på du. Men begär inte att jag ska lägga ut p-uppgifter för att du ska tro mej. Strängt taget får du tro vad du vill. Har du några tips mottager jag dom gärna PS.."Klappar på axelar" kan bli en riktigt bra massage...DS
Meriona
22-11-2009, 00:00
Jag tycker det är fantastiskt det du gör Pejori, men jag tycker inte det är konstigt att Ingrid ifrågasätter, jag är lite i samma situation. Jag har två vänner som inte är i helt olik situation som din vän. Efter många år har jag beslutat mig för att jag måste sätta en gräns, jag har gett upp. Den ene är skyldig mig ganska mycket pengar, den andra har levt på existensminium i många herrans år och ändå kunnat åka på utlandssemestrar. Så om Ingrid har liknande erfarenheter så förstår jag att hon är fundersam.
Så lika mycket som jag hejar på dig för det du gör, för det gör jag, så finns det alltid erfarenheter som gör att någon ser saken på ett annat sätt.
CITAT (Meriona @ 22-11-2009, 00:00)  Jag tycker det är fantastiskt det du gör Pejori, men jag tycker inte det är konstigt att Ingrid ifrågasätter, jag är lite i samma situation. Jag har två vänner som inte är i helt olik situation som din vän. Efter många år har jag beslutat mig för att jag måste sätta en gräns, jag har gett upp. Den ene är skyldig mig ganska mycket pengar, den andra har levt på existensminium i många herrans år och ändå kunnat åka på utlandssemestrar. Så om Ingrid har liknande erfarenheter så förstår jag att hon är fundersam.
Så lika mycket som jag hejar på dig för det du gör, för det gör jag, så finns det alltid erfarenheter som gör att någon ser saken på ett annat sätt. Visst förstår jag det. Någonstans drar man sin gräns. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så visst riskerar man att bli lurad, men man får bluffa bra, för att förfalska blodvärden.. Och som jag sa, jag bad om tips om hur man gör, inget annat. Tror det är en orsak till att ex. minimum satts så lågt, för att ingen ska leva lyxliv. Men dom som gör det, (bluffar alltså) gör det ändå, då dom kan kryphål och annat. Den som inte är förslagen, klarar sig knappt alls. Jag tror inte hon bluffar för att blåsa mej.
*Stintan*
22-11-2009, 00:27
CITAT (Meriona @ 22-11-2009, 00:00)  Jag tycker det är fantastiskt det du gör Pejori, men jag tycker inte det är konstigt att Ingrid ifrågasätter, jag är lite i samma situation. Jag har två vänner som inte är i helt olik situation som din vän. Efter många år har jag beslutat mig för att jag måste sätta en gräns, jag har gett upp. Den ene är skyldig mig ganska mycket pengar, den andra har levt på existensminium i många herrans år och ändå kunnat åka på utlandssemestrar. Så om Ingrid har liknande erfarenheter så förstår jag att hon är fundersam.
Så lika mycket som jag hejar på dig för det du gör, för det gör jag, så finns det alltid erfarenheter som gör att någon ser saken på ett annat sätt. Självklart kan man kan ha olika erfarenheter och se det på olika sätt men var och en kan ju själv bestämma var man tycker gränsen går när det gäller att hjälpa och stötta en vän. Däremot kan jag inte förstå att människor ska sitta här på odla och ondgöra sig över att en annan odlait hjälper sin vän när det inte är något dom behöver vara involverade i själva.
Meriona
22-11-2009, 00:30
Det tror jag inte heller, inte ett dugg! Jag älskar både mina dessa vänner ,den ena har fått skuldsanering äntligen, och den andre har åtminstone betalt av halva sin skuld. Men om han nånsin kan komma tillbaka och leva i Sverige vet jag inte. Men jag hoppas det, för det är en av de finaste vänner man kan önska sig, förutom den här biten med att ta tag i sitt liv.
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2009, 00:27)  Självklart kan man kan ha olika erfarenheter och se det på olika sätt men var och en kan ju själv bestämma var man tycker gränsen går när det gäller att hjälpa och stötta en vän. Däremot kan jag inte förstå att människor ska sitta här på odla och ondgöra sig över att en annan odlait hjälper sin vän när det inte är något dom behöver vara involverade i själva. Håller med. Blir så trött på det här forumet..... Det är nog dags för en paus känner jag.
Meriona
22-11-2009, 01:08
Nej inte ska du bli trött jag är ju på din sida, mitt svar var på ditt inlägg från 00,20. Utrycker jag mig tokigt?
Myosotis
22-11-2009, 01:14
CITAT (Meriona @ 22-11-2009, 01:08)  Nej inte ska du bli trött jag är ju på din sida, mitt svar var på ditt inlägg från 00,20. Utrycker jag mig tokigt?  Nej hon blev väl inte arg på dig hoppas jag?!
Meriona
22-11-2009, 01:19
Jag vet inte , ibland är det så lätt att missförstå skriven text.
CITAT (pejori @ 22-11-2009, 00:56)  Håller med. Blir så trött på det här forumet..... Det är nog dags för en paus känner jag. 
CITAT (pejori @ 21-11-2009, 20:01)  Så har jag inte tänkt det, faktist. När du säger det,, så ska hon självklart få behålla överskottet om det blir något... Dom är ju faktist hennes pengar, då dom är insammlade till henne. Vet inte riktigt vad jag tänkte, men du har naturligtvis helt rätt.  Prexis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|