Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Berith
CITAT (Anma @ 17-11-2009, 07:13) *
Det är upp till var och en att ta tag i skulder. Det enda som behövs är vilja och förmågan att förstå och läsa papper och ett plus i kanten är förmåga att förhandla. Oftast är den som har skulderna alldeles oförmögen/ovillig att ta tag i stituationen, helt enkelt för att den inte ser en lösning och det är väldigt jobbigt att ta tag i en sådan sak själv. Det är då sådana som pejori är guld värda som ställer upp och hjälper till. När den skuldtyngda fått lite hopp om framtiden brukar denne att orka med själv också. I vissa stituationer behövs en fullmakt av den skuldtyngde.

Men en regelrätt skuldsanering genom kronofogden kan ju så klart bara kronofogden godkänna.

tummenupp.gif Trodde att man måste vara revisor eller bankman eller nåt annat "ekonomiskt" yrke. Tittar med stort intresse på Lyxfällan där Charlie och Mathias verkligen är beundransvärda.
Apicius
Pejori, det lån hon har hos CSN - är det för en utbildning till ett yrke som hon inte kan jobba i längre pga sjukpensionen? Eller bedöms hon kunna återvända till yrket i framtiden? Jag har tidigare, när jag jobbade i rehabsvängen, lyckats få CSN att skriva bort hela lån pga att en person som till exempel är bibliotekarie inte kan fortsätta pga belastningsskador. De skrev också bort ett lån som en fd missbrukare hade eftersom han inte bedömdes kunna återgå till det yrket.
Ralf
jag har försökt att få till en uppgörelse åt en bekant. Hon hade ca 200.000 i skulder o levde på existensminimun. Jag erbjöd alla fodringsägare 10%. Nästan alla fodringsägare nappade, tex Telia och Radiotjänst. Dock sade Varbergs finans nej. Så allt föll tillbka till ruta ett. Jag såg ingen anledning att ge just Varbergs finans 100%.

i ett annat fall var det en bekant som fick en krav av just Varbergs finans. Hon kunde ej betala och dessutom ansåg hon att hon inte beställt varan. Varbergs Finans hotade med kronofogde och tingsrätt och att "det kan kosta dig mkt". Jag förklarade för kamrat vad som kunde ske.
Vi lät det gå till kronofogden och på deras föreläggandes kvitto skrev vi bara "jag bestrider fodran".
Dagen efter drog Varbergs finans tillbaka sitt krav.... Dessa bolag lever på folks rädsla!
pejori
CITAT (Berith @ 17-11-2009, 06:38) *
Är bara nyfiken på om "vem som helst" får ta på sej jobbet som skuldsanerare? Nervärderar inte! utan undrar bara om privatpersoner är godkända?

Svårt att förklara det här, men man är inte skuldsannerare i den bemärkelsen.
Som privatperson förhandlar man med fodringsägare om att skriva ner/av skulder. det är en form av sanering men det är mer ett förhandlingsjobb.
Det kan alla med en bra "käft" göra

Skuldsanering sköts av komunen
och där måste man uppfylla vissa kriterier och deras skuldsanering, innefattar ochså tingsrätt (om fordringsägare säger nej) och kronofogden.

så alla kan förhandla och just nu är jag lätt grinig på Intrum justitia.
En svår nöt att knäcka.

CITAT (Apicius @ 17-11-2009, 11:43) *
Pejori, det lån hon har hos CSN - är det för en utbildning till ett yrke som hon inte kan jobba i längre pga sjukpensionen? Eller bedöms hon kunna återvända till yrket i framtiden? Jag har tidigare, när jag jobbade i rehabsvängen, lyckats få CSN att skriva bort hela lån pga att en person som till exempel är bibliotekarie inte kan fortsätta pga belastningsskador. De skrev också bort ett lån som en fd missbrukare hade eftersom han inte bedömdes kunna återgå till det yrket.

Den nöten är den sista att knäcka så den ska jag ge mej på nästa vecka... slap.gif
Tips mottages tacksamt på hur du gjorde tummenupp.gif
pejori
CITAT (Berith @ 17-11-2009, 07:27) *
tummenupp.gif Trodde att man måste vara revisor eller bankman eller nåt annat "ekonomiskt" yrke. Tittar med stort intresse på Lyxfällan där Charlie och Mathias verkligen är beundransvärda.

Nej det måste man inte.
Även inom socionomyrket får man lära sig att förhandla ner skulder, då du aldrig får skuldsanering för skulder uppkomna via brott.
Där gäller det att få, (oftast försäkringsbolag) att gå med på nedskrivning och/eller engångsbelopp.

Jag fick lägga mycket tid på den biten när jag jobbade, men har glömt vilket skitjobb det är.
Börjar få "brännskador" i örat tror jag giggle.gif
pejori
CITAT (Anma @ 17-11-2009, 07:13) *
Det är upp till var och en att ta tag i skulder. Det enda som behövs är vilja och förmågan att förstå och läsa papper och ett plus i kanten är förmåga att förhandla. Oftast är den som har skulderna alldeles oförmögen/ovillig att ta tag i stituationen, helt enkelt för att den inte ser en lösning och det är väldigt jobbigt att ta tag i en sådan sak själv. Det är då sådana som pejori är guld värda som ställer upp och hjälper till. När den skuldtyngda fått lite hopp om framtiden brukar denne att orka med själv också. I vissa stituationer behövs en fullmakt av den skuldtyngde.

Men en regelrätt skuldsanering genom kronofogden kan ju så klart bara kronofogden godkänna.

Dom kör gärna huvudet i sanden när det gått över styr.
Varför slänger skuldsatta sina papper!!!!
Det är nästan hopplöst att hitta papper på sammanställningar som hade underlättat enormt.
Men nädå..Kuvert med loggo från indrivningsföretag kastas oöppnade och KF-s listor slängs.
Fast KF är nog dom som är mest hjälpsamma just nu faktiskt... giggle.gif
Berith
CITAT (pejori @ 17-11-2009, 13:04) *
Svårt att förklara det här, men man är inte skuldsannerare i den bemärkelsen.
Som privatperson förhandlar man med fodringsägare om att skriva ner/av skulder. det är en form av sanering men det är mer ett förhandlingsjobb.
Det kan alla med en bra "käft" göra

Skuldsanering sköts av komunen
och där måste man uppfylla vissa kriterier och deras skuldsanering, innefattar ochså tingsrätt (om fordringsägare säger nej) och kronofogden.

Ok. Det var det här jag reagerade på förut och därför undrade...
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 10:52) *
---(det är jag som hjälper till med skuldsannering)---

pejori
CITAT (Berith @ 17-11-2009, 13:26) *
Ok. Det var det här jag reagerade på förut och därför undrade...

Jag förstod att det var den biten du fastnade för.
Det är bara enklare att skriva "skuldsanering" än att skriva "hjälpa till att få ner skuldbelopp och få bort en del så man har råd att leva"
Det blir så många onödiga ord då... giggle.gif

Det är en form av "sanering" men inte i den bemärkelsen som komunen gör, att du betalar vad du kan under x antal år och sedan avskrivs resten.
Privat sanering kan alla göra.

Nu ska jag åka till KF och betala räkningar... giggle.gif
Forsättning följer......
Rose
CITAT (pejori @ 17-11-2009, 13:04) *
CITAT (Apicius @ 17-11-2009, 11:43) *

Den nöten är den sista att knäcka så den ska jag ge mej på nästa vecka... slap.gif
Det där är jag också nyfiken på för egen del så jag tar gärna emot tips också. yes.gif
pejori
CITAT (Rose @ 17-11-2009, 14:12) *
Det där är jag också nyfiken på för egen del så jag tar gärna emot tips också. yes.gif

Har kollat den delen Rose och det gäller lån tagna före-89
Lån efter -89 avskrivs inte, men man kan få anstånd under en längre tid om man fått kraftigt försämrad ekonomi under året.

Usch..nu är jag trött.. blink.gif
Rose
CITAT (pejori @ 17-11-2009, 19:52) *
Har kollat den delen Rose och det gäller lån tagna före-89
Lån efter -89 avskrivs inte, men man kan få anstånd under en längre tid om man fått kraftigt försämrad ekonomi under året.

Usch..nu är jag trött.. blink.gif
Jag har dom tagna efter så då faller det för mig. Tack för informationen, pejori. Försök vila lite nu, man måste ta hand om sig själv också om man ska kunna orka hjälpa andra. smiley_small_hug.gif
Apicius
Åhh vad synd att det inte gick. Håller med Rose - vila ordentligt nu Pejori - du har gjort ett kanonjobb!
pejori
Jag ska vila nu... smiley_small_hug.gif
Jag har lyckats trolla bort 168.867kr. hos KF och nu funderar jag på, att släppa CSN-delen helt.
Tror hon kan betala den biten nu, när inkassot är undanröjt och KF inte tar 1300 kr från henne varje månad.

Älskar begreppet "osäkra kundfordringar"

även intrum justitia gav med sig, efter "hot" om att få betalt sist... giggle.gif

Så jag tackar av hela mitt hjärta alla på odla som hjälpt till på olika sätt...

Ni vet vilka ni är... thanks.gif thanks.gif blomma.gif blomma.gif
narran
Men har hennes inkomst minskat med mer än 15% har hon rätt att få CSN minskat betalar hon 1500 i månaden måste hon ha haft inkomster på över 400 000 tidigare. Själv betalade jag 3000 i kvartalet tjänade nästan 300 000 tidigare fick sänkt till 2000 i kvartalet nu när jag är arbetslös. Tyvärr har jag a kassa när man har barn att försörja så täcker den precis socialbidragnormen. Hade jag inte haft a kassa utan levt på socbidrag i stället så hade jag således sluppit csnhelt och haft mer pengar att röra mig med. OBS jag har högsta a kassan. Så mycket har a kassan faktiskt urholkats pga att taket inte höjts på så länge. När jag gick arbetslös en kortare period på 80 telet täckte den verkligen 80% av tidigare lön
pejori
Suck vad jag blir trött.

Från CSN:

Lån 1 januari 1989-30 juni 2001 (studielån)Om du har synnerliga skäl, finns det en viss möjlighet att få det belopp

</H2>du ska betala till CSN för ett år (årsbelopp) nedsatt. När CSN prövar din ansökan gör vi en bedömning av alla förhållanden du beskriver.

Vad är synnerliga skäl?
Synnerliga skäl finns exempelvis
  • om du är beroende av försörjningsstöd under minst tre månader i följd
  • om du får hel aktivitetsersättning, hel tidsbegränsad sjukersättning eller hel sjukersättning från Försäkringskassan. Din totala inkomst under 2009 får då inte vara högre än 107 000 kronor.
Sorry NARRAN du har fel!!!

narran
Konstigt att jag fick mitt belopp nedsatt när jag blev arbetslös. Min svärson som har hälften av sina lån tagna före 2001 fick månadsbelopp nedsatta för de lånen däremot inte de som var tagna efter 2001 när han blev arbetslös. För min del räckte det med ett mail till csn de skickade en blankett sen fixades det, men man måste göra det i god tid tyvärr förlorade jag några tusenlappar på att jag gjorde det för sent. Men nästa kvartalsräkning kommer att vara nedsatt. Kolla med csn igen reglerna är krångliga och skiljer sig åt mellan de olika låntyperna de har.
Gita
CITAT (pejori @ 17-11-2009, 21:19) *
Älskar begreppet "osäkra kundfordringar"

Ni vet vilka ni är... thanks.gif thanks.gif blomma.gif blomma.gif

Tja, så kanske man kan se det, för min del, som tidigare småföretagare, ser jag det som "någon annan som inte får betalt för sitt arbete." Inte särskilt kul!
Gita
Gillan
CITAT (Gita @ 16-11-2009, 10:35) *
Det är ju någonting som inte stämmer i din historia, socialbidragsnormen ligger ju på ca 4000 kr /månad, detta utöver kostnad för bostad.Denna summa räcker ju inte till några större utsvävning men nog räcker det till både mat och skor. Kronofogden tar inte av socialbidraget. I stället för att tigga pengar kanske du skulle se till att din vän fick hjälp med att sköta sin ekonomi, det verkar vara där det brister.
Gita

Hej där!

Jag är lite nyfiken på var du får summan 4000:-/mån ifrån? För vad jag vet ( eftersom "min" Dealer är "god man" ) så ligger riksnormen på 2800:-. Du kanske räknar på ett helt annat sätt? 2800:- räcker till maten, men inte till mycket mer enligt mig? Om ens nåt!!!

http://www.gmfinfo.se/Socialnorm.pdf
Gillan
Fantastiskt jobbat Pejjan kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (Gillan @ 18-11-2009, 08:19) *
Hej där!

Jag är lite nyfiken på var du får summan 4000:-/mån ifrån? För vad jag vet ( eftersom "min" Dealer är "god man" ) så ligger riksnormen på 2800:-. Du kanske räknar på ett helt annat sätt? 2800:- räcker till maten, men inte till mycket mer enligt mig? Om ens nåt!!!

Nja Gillan du ska nog lägga till 880:- för hushållskostnader. Knapert är det iallafall.
Gillan
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2009, 08:48) *
Nja Gillan du ska nog lägga till 880:- för hushållskostnader. Knapert är det iallafall.

Okej Stintan, så står det enligt "lagen" ja, men det är inte alltid det gäller IRL. Tyvärr. Har du otur så får du leva på dessa 2800:-/mån i flera månader innan du får nån sk "upprättelse". Och då är du kanske redan så nerkörd i skorna att du inte orkar mer.....................nää, fy f*n säger jag bara!

Bara för att förklara, så vill jag bara säga att jag inte har nån önskan av att en "socialbidragstagare" ska leva lyxliv. Absolut inte! Men att åtminstonde ha råd att äta och klä sig är väl ändå inte för mycket begärt? .......Speciellt att äta............
ängsvädd
4549:- kommer från denna sida, det gäller från 2009 om kronofogden utmäter lön:

http://www.kronofogden.se/rattsinformation...2580004938.html
*Stintan*
CITAT (Gillan @ 18-11-2009, 09:16) *
Okej Stintan, så står det enligt "lagen" ja, men det är inte alltid det gäller IRL. Tyvärr. Har du otur så får du leva på dessa 2800:-/mån i flera månader innan du får nån sk "upprättelse". Och då är du kanske redan så nerkörd i skorna att du inte orkar mer.....................nää, fy f*n säger jag bara!

Bara för att förklara, så vill jag bara säga att jag inte har nån önskan av att en "socialbidragstagare" ska leva lyxliv. Absolut inte! Men att åtminstonde ha råd att äta och klä sig är väl ändå inte för mycket begärt? .......Speciellt att äta............

Håller absolut med dig och jag vet hur det är att käka havregrynsgröt 14 dagar per månad!
ängsvädd
Existensminimum enl. wikipedia för år 2009 är 3680 kronor per månad för ensamstående.
Gunilla T
Socialtjänstens bidragsnorm ligger något under kronofogdens existensminimum men utöver norm får man då försöjningsstöd för att täcka nettohyra samt elkostnader.

Har man privata skulder då är det nästan omöjligt att klara sig på försörjningsstödet eftersom man aldrig kan få bidrag för privata skulder.
ängsvädd
CITAT (Gunilla T @ 18-11-2009, 10:41) *
Socialtjänstens bidragsnorm ligger något under kronofogdens existensminimum men utöver norm får man då försöjningsstöd för att täcka nettohyra samt elkostnader.

Har man privata skulder då är det nästan omöjligt att klara sig på försörjningsstödet eftersom man aldrig kan få bidrag för privata skulder.

OK. Så det bästa vore att ansöka om skuldsanering och få beloppet på 4549 per månad från kronofogden? Efter 5 år blir man tydligen skuldfri om jag fattat det rätt?
pejori
CITAT (Gillan @ 18-11-2009, 09:16) *

Precis...Byt sedan ut "några månader" till femton år, så kan vi börja snacka om att "spara till läkarvård/mediciner och tandvård.
Dom summorna är verkligheten idag för den som var dum nog, att bli sjuk eller trodde att livet var okränkbart.
Lever du på marginalerna och blir tvungen att gå emellan med begravningskostnader för släkt som försvann i tsunamin, är katastrofen ett faktum.
Staten gick visserligen in med begr. stöd, men då pratar vi fattigmansbegravning och det vill man inte ska bli det sista man minns av sin syster och systerdotter. nono.gif
Det hände med min vän. angry.gif
"Hedersskulden" är ett lån från en privatperson som hon sliter med varje månad, och väljer att svälta, för att kunna betala åtminstånde den skulden.

Det är välfärdsamhället idag, och känner du dej som "en liten lort" får du bevisat att du är en liten lort, när myndigheter/samhället klubbar domen över dig.
*Stintan*
Jo men skuldsanering kan man bara få om skulderna är äldre än 3 år. Det får inte finnas några nyare.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2009, 10:13) *
Håller absolut med dig och jag vet hur det är att käka havregrynsgröt 14 dagar per månad!

Japp, Nu pratar vi välfärdssverige, där vi "värnar om våra sjuka och förhindrar utanförskap" kompiskram.gif kompiskram.gif

CITAT (*Stintan* @ 18-11-2009, 11:17) *
Jo men skuldsanering kan man bara få om skulderna är äldre än 3 år. Det får inte finnas några nyare.

Precis och det är där CSN ställer till det, då dom kommer kvartalsvis eller årsvis med nya krav...
CSN förhindrar skuldsannering då dom skulle få för mycket avskrivet om skuldsanering gick igenom.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 18-11-2009, 11:19) *
Japp, Nu pratar vi välfärdssverige, där vi "värnar om våra sjuka och förhindrar utanförskap" kompiskram.gif kompiskram.gif

smiley_small_hug.gif
KRT
CITAT (pejori @ 18-11-2009, 11:21) *
CSN förhindrar skuldsannering då dom skulle få för mycket avskrivet om skuldsanering gick igenom.

Läste för några år sedan att CSN går runt tack vare alla "straffavgifter" för försenade inbetalningar.... Kan nog stämma, har tyvärr inga högre tankar om dem sad.gif
skogstroll
tyvärr kan vi nog alla hamna i en sån situation vilket kan kännas väldigt skrämmande om man måste sälja hus och hem. om ni kommer på nåt bra så bidrar jag gärna. skattepengarna försvinner väl till marmorgolv i regeringskansliet.
Gillan
Pejjan! Det här med SCN tycker jag du ska kolla upp! Jag tror på fullt allvar att hon, om hon har en inkomst på under 100 tusen/år, inte behöver betala av på sin skuld?? Är hon dessutom berättigad till sjukbidrag så kan hon få sin skuld avskriven tummenupp.gif
narran
Det är tom så att om en socialbidragtagare ex måste låna pengar av en anhörig för att kunna köpa mat till sitt barn och de är tanklösa nog att i stället för att ge pengarna i handen föra över pengarna till kontot ser soc detta som en inkomst och sätter ner nästa månads utbetalningar. Hände en bekant till mig som lånade ut pengar till sin dotter och barnbarn. De överklagade till länsrätten med förlorade länsrätten fastslog att lånet skulle ses som inkomst.
pejori
CITAT (Gillan @ 18-11-2009, 11:48) *
Pejjan! Det här med SCN tycker jag du ska kolla upp! Jag tror på fullt allvar att hon, om hon har en inkomst på under 100 tusen/år, inte behöver betala av på sin skuld?? Är hon dessutom berättigad till sjukbidrag så kan hon få sin skuld avskriven tummenupp.gif

Avskrivningen gäller bara för lån, tagna före -89
lån efter -89 kan du få sänkt, men anstånd med betalningen, bara om din årsinkomst understiger ca.110.000 dunno.gif
Precis på gränsen för existensminimum, så betala får du göra, hur du än gör.
Spara på existensminimum...visst, på pappret ja. men i verkligheten går dom pengarna du sparar till CSN till havregryn... dunno.gif

Men som sagt, nu är jag inte trött och ledsen längre,(det har varit ett slitjobb men värt varenda minut)

Nu är jag heligt förbannad istället så nu ska det bli krig!!! ranting.gif

Nu ska Göran Hägglund få sina servetter varma rtfm.gif
Gillan
CITAT (pejori @ 18-11-2009, 12:04) *
Avskrivningen gäller bara för lån, tagna före -89
lån efter -89 kan du få sänkt, men anstånd med betalningen, bara om din årsinkomst understiger ca.110.000 dunno.gif
Precis på gränsen för existensminimum, så betala får du göra, hur du än gör.
Spara på existensminimum...visst, på pappret ja. men i verkligheten går dom pengarna du sparar till CSN till havregryn... dunno.gif

Men som sagt, nu är jag inte trött och ledsen längre,(det har varit ett slitjobb men värt varenda minut)

Nu är jag heligt förbannad istället så nu ska det bli krig!!! ranting.gif

Nu ska Göran Hägglund få sina servetter varma rtfm.gif

Så synd att jag hade fel. Vadå spara på existensminimum?!! Det är inte ens möjligt och det vet varenda kotte som har nån som helst insikt i vad det kostar att "bara" överleva.

Tur du är arg och heligt förbannad tummenupp.gif och lycka till med Göran bravo.gif
Gita
CITAT (Gillan @ 18-11-2009, 08:19) *
Hej där!

Personliga kostnader 2800 kr + hushållskostnader 880kr = 3 680 kr = nästan 4000 kr. detta gäller om jag förstått det rätt efter att hyra och el är betald.
Fribeloppet från kronofogden är 4549 kr egter att hyran är betald.
Detta räcker naturligtvis inte till mycket, men inte behöver man svälta.
Gita
Se konsumentverkets beräkningar; livsmedel 1 580 kr
http://konsumentverket.se/privatekonomi/Hu...lets-kostnader/
*Stintan*
CITAT (Gita @ 18-11-2009, 12:21) *
Personliga kostnader 2800 kr + hushållskostnader 880kr = 3 680 kr = nästan 4000 kr. detta gäller om jag förstått det rätt efter att hyra och el är betald.
Fribeloppet från kronofogden är 4549 kr egter att hyran är betald.
Detta räcker naturligtvis inte till mycket, men inte behöver man svälta.
Gita

Hos soc får man beloppet 3680 efter att hyra, el, hemförsäkring, fackavg. är betald. Du kan även få för läkarkostnader och medicin mot uppvisande av kvitto. Hos Kf så är beloppet efter att bara hyran är betald så resten ska täckas av fribeloppet. Det blir i praktiken ingen större skillnad.
netaave
Jag tror inte socialbidragsnormerna är lika i kommunerna, de som utgår centralt är bara rekommendationer sen är det upp till varje kommun. Här är existenminimum för en ensam vuxen 2 800 + bostadskostnad.
Jag tog reda på det helt nyligen för att se om dottern klarar sig på sitt aktivitetsstöd. Dom 2 800 ska då inte bara räcka till mat utan även telefon, TV-licens, läkarbesök och medeciner m.m. och i bostadskostnaden ingår el och hemförsäkring. Även vatten och sophämtning om man bor så.
Arbetar man och måste leva på existensminimum får man också arbetsresekostnaden och ev barnomsorg kvar, men det gäller bara lönearbete, praktikplats och sysselsättningar för handikappade och liknande får man också betala en egenavgift på 400/månaden för resorna om man får det bidraget beviljat och det får långt ifrån alla, och dom pengarna får man ligga ute med under handläggningstiden.
Färdtjänsten härifrån till stan t.ex. kostar 150 kr enkel resa alltså 300 fram och tillbaka. Det kan då jämföras med bussens 35 kr för enkel resa och vi har inget fribelopp på färdtjänsten här efter en viss summa som finns i andra kommuner.
Så tänk er alla pensionärer i stugorna på landsbygden här och på annan landsbygd som är beroende av färdtjänst för att åka och handla. Jag fattar inte hur dom klarar sig. Även pensionärer kan ju behöva komma ut o se lite annat ibland.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja Netaave många pensionärer lever under existensminimum. Dom har inte råd med något.

Jag har en gammal svärmor med låg pension och eftersom min sambo sköter allt som rör ekonomin för henne, så vet jag hur det är.

Elisabeth
pejori
Jösses vad det gick fort!!! (mottagningsbevis kom på tre sekunder ) rotfl.gif
Nu är brev skickat till Göran H samt några tidningar...
Ska bli kul att se om det publiseras och om göran behagar svara... giggle.gif

tror jag fick ur mej ilskan rätt bra där. tummenupp.gif
Gunilla T
[quote name='netaave' date='18-11-2009, 13:27' post='1121831']
Jag tror inte socialbidragsnormerna är lika i kommunerna, de som utgår centralt är bara rekommendationer sen är det upp till varje kommun. Här är existenminimum för en ensam vuxen 2 800 + bostadskostnad.

Jodå, det är lika i alla kommuner. Det är inte rekommendationer utan en lägsta nivå som alla kommuner är skyldiga att ge bistånd till. Däremot kan kommunerna ge högre bistånd om de i enskilda fall gör individuella bedömningar. En kommun kan också besluta att höja socialbidragsnormen men aldrig gå under det som är beslutat på riksnivå.

Sedan kanske en och annan kommun försöker trixa men man får alltid rätt vid ett överklagande i så fall.

Alla som lever under socialbidragsnorm skall naturligtvis söka bistånd och få sitt ärende prövat.
pejori

Jodå, det är lika i alla kommuner. Det är inte rekommendationer utan en lägsta nivå som alla kommuner är skyldiga att ge bistånd till. Däremot kan kommunerna ge högre bistånd om de i enskilda fall gör individuella bedömningar. En kommun kan också besluta att höja socialbidragsnormen men aldrig gå under det som är beslutat på riksnivå.

Sedan kanske en och annan kommun försöker trixa men man får alltid rätt vid ett överklagande i så fall.

Alla som lever under socialbidragsnorm skall naturligtvis söka bistånd och få sitt ärende prövat.
[/quote]

Visst lönar det sig att överklaga tummenupp.gif
En granne här, fick inte åka utomlands då hon hade soc.bidrag.
Jag hjälpte henne med ett överklagande, där jag skrev resan som "rekreationsresa" och hon vann det målet.
Soc. fick betala resan då den ansågs som viktig ur individsynpunkt. tummenupp.gif
Magdis
Du är fantastisk Pejjan, den som har dig som vän kan skatta sig lycklig! rose.gif Pm:a gärna dina kontouppgifter så kan jag också bidra med nåt 000.gif
Gita
CITAT (pejori @ 18-11-2009, 14:47) *
En granne här, fick inte åka utomlands då hon hade soc.bidrag.
Jag hjälpte henne med ett överklagande, där jag skrev resan som "rekreationsresa" och hon vann det målet.
Soc. fick betala resan då den ansågs som viktig ur individsynpunkt. tummenupp.gif

Det tycker jag är heltokigt, Soc. skall inte betala utlandsresor! Det tillhör verkligen inte livets nödtorft.
Det finns åtskilliga som arbetar heltid och inte har råd med utlandsresor, tycker du att soc. skall betala åt dem också, för nog behöver den som har ett tungt,slitigt o lågavlönat jobb verkligen "rekreation"
Gita
Magdis
Pejjan, lämna gärna uppgifter om var jag kan sätta in pengar. Jag berättade för maken om din väninna och han vill också gärna hjälpa henne att komma på fötter igen.
pejori
CITAT (Gita @ 18-11-2009, 18:20) *
Det tycker jag är heltokigt, Soc. skall inte betala utlandsresor! Det tillhör verkligen inte livets nödtorft.
Det finns åtskilliga som arbetar heltid och inte har råd med utlandsresor, tycker du att soc. skall betala åt dem också, för nog behöver den som har ett tungt,slitigt o lågavlönat jobb verkligen "rekreation"
Gita

Och tänk, det var precis så, länsrätten resonerade. tummenupp.gif tummenupp.gif
Det var det hon hade haft, men tvingats gå på soc,bidrag... crying.gif
Gita
CITAT (pejori @ 18-11-2009, 18:41) *
Och tänk, det var precis så, länsrätten resonerade. tummenupp.gif tummenupp.gif
Det var det hon hade haft, men tvingats gå på soc,bidrag... crying.gif

Nej, jag tycker verkligen inte att de som tjänar 14 - 15 000 i månad före skatt ,( det finns en hel del inom handel och s.k callcenters som inte tjänar mer´) genom skatten skall tvingas vara med och betala andras utlandsresor
Visst skall vi ha skyddsnät, ingen skall behöva fara illa, men det saknas resurser på många områden i samhället och utlandsresor är verkligen inget nödvändigt. Så det så!
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 18-11-2009, 18:20) *
Gita

Oj vad jag önskar att du satt i min soffa och fick smaka på min havregrynsgröt! Det är faktiskt inte fråga om att arbeta si eller så.
Var glad att du kan arbeta! -Har man t.ex. psoriasis över hela kroppen så kan en solresa lindra väldigt mycket. Varför tror du att dessas resor skulle jämställas med dina semesterresor?
pejori
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2009, 18:55) *
Oj vad jag önskar att du satt i min soffa och fick smaka på min havregrynsgröt! Det är faktiskt inte fråga om att arbeta si eller så.
Var glad att du kan arbeta! -Har man t.ex. psoriasis över hela kroppen så kan en solresa lindra väldigt mycket. Varför tror du att dessas resor skulle jämställas med dina semesterresor?

Håller med fullt ut. smiley_small_hug.gif
Denna kvinnas utslitna axlar och knän efter år av städjobb behövde verkligen en solresa. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon