Full version: Levande MAT
Sidor: 1, 2, 3
legion6
Vad skulle det innebära om alla gick över till levande mat?
*Stintan*
Man skulle antagligen få bra kondition innocent.gif
legion6
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 01:35) *
Man skulle antagligen få bra kondition innocent.gif

Du tänker att man skall springa ifatt djur.Din begreppsuppfattningsförmåga är ofantlig stor.
Nauti
Nu innebär det ju inte att alla nyttigheter förstörs bara för att man värmer upp det. Men en stor del löses ut i vattnet vid kokning och liknande. Kring 30°C upphör enzymerna i växterna att fungera och kring 40°C börjar de brytas ner och förstöras. Det är väl främst det man vill bevara då det skall innebära en del fördelar bland annat att det skall underlätta för kroppens matspjälkningssystem.

Förmodligen skulle det innebära färre av de vanligaste folksjukdomarna eftersom de hittats i mindre utsträckning hos folk som endast äter levande föda. Men det kan mycket väl bero på att de som äter levande föda är mer hälsomedvetna i allmänhet, de flesta äter ju trots allt levande föda av hälsoskäl.
Gossen Ruda
Äta myror?
Visst, kittlar dödsskönt i kistan. laugh.gif

Ostron äts väl levande om jag förstått rätt, jag har ingen personlig erfarenhet. Fast nog räknas det som djurplågeri att skära ut bitar ur levande djur? Eller är det bara grönfoder som räknas? Men när upphör en grönsak att vara levande? All frysning kan man utesluta.
ängsvädd
En himla massa energi skulle sparas i och med att man inte värmer upp maten smile.gif
Nauti
Fast frågan är hur man då skulle sköta desinfektionen av matvarorna på ett effektivt sätt? Annars finns ju risken att virus- och bakteriesjukdomar sprids lättare vilket leder till att sådana förekommer i större utsträckning. Men det är förmodligen ett problem man ganska enkelt skulle hitta en lösning på ifall det krävdes. Det kanske redan finns sätt som levande föda-anhängarna använder sig av?
KRT
CITAT (legion6 @ 09-12-2009, 01:24) *
Vad skulle det innebära om alla gick över till levande mat?

Hur menar du? Att man ska låta bli att tillaga mat? Att man ska utesluta livsmedel som inte kan ätas utan upphettning? Att man ska tillaga mat, men inte i temperatur över 46 grader eller vad det nu var?
Nyfiken på var du fått gradantalet ifrån? Och vad menar du med "allt nyttigt"?

Jag är osäker på hur bra det är för kroppen att bara äta rå mat, om man betänker att människan som art anpassats under många tusen år till att laga och värmebehandla sin mat. Är osäker på om vi har tillräckligt med och rätt typ av enztymer i GI-trakten för att klara av att tillgodogöra oss tillräckligt med näring. Jag vet att det finns människor som lever på frukt, nötter och liknande, men om man samtidigt ska tänka klimatsmart är det kanske inte så bra att hålla på att odla en massa frukt i söder för att transportera till alla som bor så de inte kan odla själv. Är också osäker på om man kan få i sig alla näringsämnen som behövs via "rå" föda, var ska vi t.ex. få protein ifrån om vi inte kan äta kött och av klimatskäl inte kan importera stora mängde soja från Brasilien? Jag vet inte, är inte vegetarian själv och har inga planer på att bli det smile.gif Någon som är fruktian, vegan eller liknande kanske vet?

Nauti - det finns sätt att stoppa patogener, men jag är osäker på om man vill stråla eller gasbehandla maten, om man inte vill upphetta den. Man kan ju salta, sockra och syra viss mat, för att bevara den, men det är ju mer i bevarandesyfte inte så mycket matberedningssyfte.....
ängsvädd
Det finns ju människor som lever på rå mat - det funkar uppenbarligen för dem smile.gif Jag lever till största delen på rå mat, men köper inlagd sill, rökt fisk exvis.
Nauti
CITAT (KRT @ 09-12-2009, 11:34) *
Hur menar du? Att man ska låta bli att tillaga mat? Att man ska utesluta livsmedel som inte kan ätas utan upphettning? Att man ska tillaga mat, men inte i temperatur över 46 grader eller vad det nu var?
Nyfiken på var du fått gradantalet ifrån? Och vad menar du med "allt nyttigt"?

Jag är osäker på hur bra det är för kroppen att bara äta rå mat, om man betänker att människan som art anpassats under många tusen år till att laga och värmebehandla sin mat. Är osäker på om vi har tillräckligt med och rätt typ av enztymer i GI-trakten för att klara av att tillgodogöra oss tillräckligt med näring. Jag vet att det finns människor som lever på frukt, nötter och liknande, men om man samtidigt ska tänka klimatsmart är det kanske inte så bra att hålla på att odla en massa frukt i söder för att transportera till alla som bor så de inte kan odla själv. Är också osäker på om man kan få i sig alla näringsämnen som behövs via "rå" föda, var ska vi t.ex. få protein ifrån om vi inte kan äta kött och av klimatskäl inte kan importera stora mängde soja från Brasilien? Jag vet inte, är inte vegetarian själv och har inga planer på att bli det smile.gif Någon som är fruktian, vegan eller liknande kanske vet?

Fast vi kan ju odla allting vi behöver här i norden. Varför skulel man behöva importera frukter och nötter när vi kan odla dem här?

Man kan få i sig alla näringsämnen man behöver eftersom det uppenbarligen finns folk som lever och mår bra på en strikt levande föda-kost. Jag hade en lärare som bara åt levande föda som jag känner till.

Proteinet kan vi få genom nötter och baljväxter(bortsett från de som kräver förvällning) som vårat klimat passar utmärkt till. Att få i sig protein är inget som helst problem som vegan och vad som skulle skilja med en kost baserad på levande föda-principerna ser jag inte varför det skulle vara något problem med heller. Jag skulle snarare gissa på att det var lättare. Rent miljömässigt tror jag att levande föda-kosten är bättre än den kost jag äter i dag och att den är bättre än den genomsnittlige svenskens är jag övertygad om, så det kanske vore någonting att införa mer levande föda-kost i hemmen smile.gif
KRT
CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 11:38) *
Det finns ju människor som lever på rå mat - det funkar uppenbarligen för dem smile.gif Jag lever till största delen på rå mat, men köper inlagd sill, rökt fisk exvis.

En fråga, hur gick det att gå över från "normal" kost till rå-kost? Tänker på matspjälkningen, som logiskt sett torde skilja sig åt beroende på vad man äter för typ av kost.
Och hur får du i dig t.ex. proteiner, calcium, A och D- vitamin etc?
Jag antar att man är beroende av att alla råvaror är helt färska, och att kylen/frysen fungerar?

Det är faktiskt en mycket intressant grund-frågeställning, ur ett medicinskt perspektiv...

CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 11:41) *
Proteinet kan vi få genom nötter och baljväxter(bortsett från de som kräver förvällning) som vårat klimat passar utmärkt till. Att få i sig protein är inget som helst problem som vegan och vad som skulle skilja med en kost baserad på levande föda-principerna ser jag inte varför det skulle vara något problem med heller. Jag skulle snarare gissa på att det var lättare. Rent miljömässigt tror jag att levande föda-kosten är bättre än den kost jag äter i dag och att den är bättre än den genomsnittlige svenskens är jag övertygad om, så det kanske vore någonting att införa mer levande föda-kost i hemmen smile.gif

Intressant, jag har nämligen några bekanta som är vegetarianer och de baserar ganska mycket av sitt proteinintag på soja, och soja kan vi så vit jag vet inte odla här - alltså måste det importeras. Måste inte alla baljväxter förvällas, iaf om de är torkade? Och hur ska man lagra växterna från skördetid över vintern om man inte torkar dem? Nötter är naturligtvis en bra protein, och fett-källa men jag tvivlar på att det finns tillräckligt med nötter i Sverige för att alla 9 milj skulle kunna äta rå-kost, men vem vet - det skulle kanske vara en affärsidé att plantera hasselbuskar för storskalig odling av nötter.

Jag är faktiskt inte helt säker på att levande föda alltid är bättre än tillagad, men att det säkert är bättre än snabbmat och halvfabrikat tvivlar jag inte på. Jag tror nog att människan är byggd för att äta en del mat rå, och den del tillagad smile.gif Som det varit i många tusen år flirting.gif
Nauti
CITAT (KRT @ 09-12-2009, 11:47) *
Det är faktiskt en mycket intressant grund-frågeställning, ur ett medicinskt perspektiv...
Intressant, jag har nämligen några bekanta som är vegetarianer och de baserar ganska mycket av sitt proteinintag på soja, och soja kan vi så vit jag vet inte odla här - alltså måste det importeras. Måste inte alla baljväxter förvällas, iaf om de är torkade? Och hur ska man lagra växterna från skördetid över vintern om man inte torkar dem? Nötter är naturligtvis en bra protein, och fett-källa men jag tvivlar på att det finns tillräckligt med nötter i Sverige för att alla 9 milj skulle kunna äta rå-kost, men vem vet - det skulle kanske vara en affärsidé att plantera hasselbuskar för storskalig odling av nötter.

Jag är faktiskt inte helt säker på att levande föda alltid är bättre än tillagad, men att det säkert är bättre än snabbmat och halvfabrikat tvivlar jag inte på. Jag tror nog att människan är byggd för att äta en del mat rå, och den del tillagad smile.gif Som det varit i många tusen år flirting.gif
Det gör jag också, av den anledningen att de flesta färdiga alternativ i affären just är sojabaserade. Men sojabönor måste ju förvällas så det går bort ändå. Men det finns andra baljväxter och nötter som går bra att odla här som har ett högt proteininnehåller. Dessutom har det ju inte skett så mycket växtförädling på det området. Jag hade gärna sett mer nötodlingar i Sverige där man tar fram nya sorter med högre proteinhalt och att vi svenskar baserar ett större intag av protein på just svenskodlade nötter. Det skulle vi göra stora miljömässiga vinster på.

Bönor måste förvällas, men ärtor och liknande behöver inte förvällas. Vad gäller torkade så räcker det med blötläggning.

Jag vet inte heller om det ALLTID är bättre. Jag vet inte mycket alls och det är det nog väldigt få som gör. Jag tycker t.o.m. forskarna verkar väldigt oense med tanke på alla nya rapporter som kommer hela tiden från olika håll som inte alltför sällan tyder på olika saker.

Vad gäller våran utveckling och vad vi ätit under evolutionens gång så får man ju kolla längre tillbaka. Jag kan inte tänka mig att vi ätit en så stor del tillagad mat om man kollar över hela evolutionens gång sedan våran början till där vi är i dag. Men det kanske någon annan här har bra koll på?
ängsvädd
Jag läste i min gymnasiebiologibok att vi får i oss alla essentiella aminosyror genom att äta gröna bönor och majs. Men gröna bönor kan man väl äta råa?

Jag äter mjölkprodukter och räkor också.
*Stintan*
Nej bönor ska man inte äta råa och dessutom smakar det inte särskilt gott.
Tobb
Men när man äter raw food, ingår det cerealier i kosten då?
ängsvädd
Du menar flingor? Ingen aning. Jag äter det iaf: corn flakes och havregryn = glutenfritt.
Tobb
Alla sorters spannmålsprodukter tänkte jag på smile.gif

( http://www.ne.se/cerealier )
ängsvädd
Haricots verts = gröna bönor går bra att äta råa enligt denna sajt:

CITAT
Haricot verts och andra späda bönor går även bra att äta råa.
http://www.recepthjalpen.se/grona-bonor.html

Gröna ärtor går också bra att äta råa.

KRT: D-vitamin tror jag att jag får från fisk och räkor men är inte säker. Ska kolla upp det. Finns inte det i mjölk också?
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 11:59) *
Jag läste i min gymnasiebiologibok att vi får i oss alla essentiella aminosyror genom att äta gröna bönor och majs. Men gröna bönor kan man väl äta råa?

Jag äter mjölkprodukter och räkor också.
Hampa går mycket bra att odla i svenskt klimat och hampafrön innehåller alla essentiella aminosyror, har hög proteinhalt och är nyttiga på en hel del andra vis. Så det skulle ju också gå. Majs är nog ingen miljövänlig gröda att odla skulle jag gissa på, det kanske går att odla den miljövänligt, men i större skala blir det problem i och med att den är så näringskrävande i alla fall.

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 12:23) *
Nej bönor ska man inte äta råa och dessutom smakar det inte särskilt gott.
Nej, de innehåller väl toxiner som man helst vill undvika? Ärter däremot går ju bra att äta råa och det gör att göra en hel del goda grejor på det smile.gif

CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 12:49) *
Du menar flingor? Ingen aning. Jag äter det iaf: corn flakes och havregryn = glutenfritt.
Flingor går väl bort? De tillreds väl med hjälp av värme? Dessutom innehåller det annat processade ämnen. Sedan tror jag att levande föda-anhängare undviker sådana saker rent generellt.

CITAT (Tobb @ 09-12-2009, 12:53) *
Alla sorters spannmålsprodukter tänkte jag på smile.gif

( http://www.ne.se/cerealier )
Det finns det ju ingen anledning till att inte göra så länge de inte värmebehandlats på något vis. Jag vet att man kan blötlägga vissa av sädesslagens gryn och äta i stället för ris och liknande i alla fall.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 12:54) *
Haricots verts = gröna bönor går bra att äta råa enligt denna sajt:
Gröna ärtor går också bra att äta råa.

KRT: D-vitamin tror jag att jag får från fisk och räkor men är inte säker. Ska kolla upp det. Finns inte det i mjölk också?
Jag gjorde hummus på gröna ärtor förra veckan, det var både gott och såg gott ut tyckte jag så visst går det bra.

D-vitamin finns främst i animalier och vissa svampar t.ex. kantareller samt i berikade produkter. Som vegan är D-vitamin inget problem men hur det blir för folk med en levande föda-kost vet jag inte. Det verkar som att de till stor del får i sig D-vitamin via solen och kantareller, groddar och spirulina som solbelysts.

CITAT
• D2 finns i kantareller! 100 g kantareller ger 5 µg D-vitamin som är det rek. dagliga intaget, men själv intar jag 2000 IE (50 mcg) dagligen, man lär skruva upp dosen betydligt nu på vintern! (10 µg = 400 IE) Välj kantareller som växer på en ljus och solig plats, då går D-vitaminhalten upp.
• Alfalfa-groddar (ställ dem i solen efter dag 2)
• Bockhornsklöver-groddar (ställ i solen efter dag 1)
• Spirulina alg
• Chlorella alg (100 g chlorella innehåller 0,94 mcg D2-vitamin. Jag tror min våg har gått sönder, men de 8 piller chlorella jag äter dagligen väger enligt vågen 5 gram... så det är inte mycket D-vitamin jag får i mig där.)
ängsvädd
Tack för info. Även gröna bönor, s k haricots verts, går att äta råa.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 13:40) *
Jag gjorde hummus på gröna ärtor förra veckan, det var både gott och såg gott ut tyckte jag så visst går det bra.

D-vitamin finns främst i animalier och vissa svampar t.ex. kantareller samt i berikade produkter. Som vegan är D-vitamin inget problem men hur det blir för folk med en levande föda-kost vet jag inte. Det verkar som att de till stor del får i sig D-vitamin via solen och kantareller, groddar och spirulina som solbelysts.

Ja var dom får tag på alla dom solbelysta kantarellerna att äta var dag kan man ju undra och groddarna som skulle solbelysas? Hur många soltimmar har du sett senaste månaden?

Nej det är nog inga svårigheter att leva gott på varken det ena eller det andra under odlingssäsongen som dessutom är ganska kort i delar av landet, men resten av året kan man ju undra hur det ska gå att få ihop.
Anki på Öland
Tycker dessutom det låter ganska äckligt...... då kan dom lika gärna uppfinna dom där pillren man skulle kunna leva på som förr setts som framtidsvy...... låter lika roligt att äta.....
Anki
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 14:02) *
Ja var dom får tag på alla dom solbelysta kantarellerna att äta var dag kan man ju undra och groddarna som skulle solbelysas? Hur många soltimmar har du sett senaste månaden?

Nej det är nog inga svårigheter att leva gott på varken det ena eller det andra under odlingssäsongen som dessutom är ganska kort i delar av landet, men resten av året kan man ju undra hur det ska gå att få ihop.
Det gör det ju inte, men man behöver ju inte heller att äta det på sommartid. Under hösten finns det ju däremot gott om kantareller så att det räcker såväl hela hösten som vintern beroende på hur mycket man gillar att plocka svamp tongue.gif

Att solbelysa groddarna eller algerna kan ju bli en del problem, kanske går det med UV-belysning?

Om det nu är omöjligt att plocka kantareller så att det räcker eller att äta solbelysta groddar och alger så kanske det är tillskott som gäller? Men det känns ju inte som att det stämmer riktigt överens med själva levande föda-konceptet.

CITAT (Anki på Öland @ 09-12-2009, 14:17) *
Tycker dessutom det låter ganska äckligt...... då kan dom lika gärna uppfinna dom där pillren man skulle kunna leva på som förr setts som framtidsvy...... låter lika roligt att äta.....
Anki
Varför låter det äckligt? Jag har kollat på en del levande föda-recept och jag tycker de ser riktigt aptitliga ut och den erfarenhet jag har av levande föda är inte särskilt negativ, det har smakat gott och så har man dessutom känt sig litet extra nyttig på köpet smile.gif

Att äta piller kan ju knappast jämföras med att äta en välkomponerad genomtänkt måltid. Att äta levande föda är ju precis som med allting annat, till en början är det antagligen en del förändring som man är ovan vid. Sedan vänjer man sig och hittar nya kombinationer och recept och vänjer sig vid nya smaker som man kanske inte gillade förut o.s.v. Jag tycker det låter tråkigare att äta som så många gör(speciellt ungdomar) efter samma begränsade samling av recept dag ut och dag in.
ängsvädd
Jag läste något intressant, vissa växter kan bilda D-vitamin utan medverkan av UV-ljus, bl a renlav. tror jag. Skulle vara intressant att veta vilka växter det är.

CITAT
Märkligt nog finns det en del växter som kan bilda inte bara D-vitamin, utan också hydroxivitamin D och 1alfa,25-dihydroxivitamin D utan medverkan av ultraviolettstrålning. Hos dessa växter fungerar substanserna som kemiskt försvar, eftersom koncentrationerna är så höga, att betande djur drabbas av D-vitaminförgiftning.
http://www.cob.lu.se/photobiol/pop_sv.html
Rose
Endast äta kall mat? Nej tack.
*Stintan*
CITAT (Rose @ 09-12-2009, 15:28) *

Nej då fick man nog flytta till varmare breddgrader. Dessutom går väl både te och kaffe bort så då blev livet outhärdligt no.gif
Gossen Ruda
För en sann övertygad eller fanatiker är allt möjligt, nästan allt.
KURT
CITAT (Rose @ 09-12-2009, 16:28) *

Nej du har nog missförstått detta, rubriken säger "Levande mat" och eftersom det finns både bakterier och arkéer (encelliga organismer som varken är släkt med bakterier eller eukaryoter) som kan växa vid temperaturer över 100 grader Celsius (lever t ex i vulkaniska källor) så behöver inte levande mat formellt vara kall!
ängsvädd
Jag tror de som äter levande föda värmer upp maten till en viss temperatur, tror det är runt 40 grader.
Tobb
CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 14:27) *
Att solbelysa groddarna eller algerna kan ju bli en del problem, kanske går det med UV-belysning?

Förutsatt att Fytokrom B reagerar på UV-ljuset...
Även om ljuset i många växter är avgörande i groningen så vet jag inte allmänt för groddar.

*Googlade* Men ska inte groddar stå mörkt? *Slut på Google info*

De har ju sin egen näring i fröet som de använder för att gro.
Dock omvandlar enzymer den lagrade näringen till bla socker. Är det inte bara bättre att äta "fröna" istället då?
Anledningen till att man groddar kornet när man gör öl är just att sockret blir tillgängligt för jäsningen sill alkohol.
Tobb
CITAT (KURT @ 09-12-2009, 16:14) *
Nej du har nog missförstått detta, rubriken säger "Levande mat" och eftersom det finns både bakterier och arkéer (encelliga organismer som varken är släkt med bakterier eller eukaryoter) som kan växa vid temperaturer över 100 grader Celsius (lever t ex i vulkaniska källor) så behöver inte levande mat formellt vara kall!

Därför passar det engelska uttrycket, raw food, nästan bättre.

Men att bara äta icke tillagad mat skulle jag tröttna på efter två dagar :S
OffT: Nu ska jag dock iväg på julbord smile.gif
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 15:00) *
Jag läste något intressant, vissa växter kan bilda D-vitamin utan medverkan av UV-ljus, bl a renlav. tror jag. Skulle vara intressant att veta vilka växter det är.
Ja, det kan ju vara intressant. Sedan skulle jag vilja veta om den är lätt för kroppen att ta upp också.

CITAT (Rose @ 09-12-2009, 15:28) *
Kall mat? Varför skulle den behöva vara kall? Brukar du inte vänta tills maten du tillagat har svalnat? Jag brukar vänta tills den är lagom varm och det brukar förmodligen inte vara mer än 40°C.

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 16:05) *
Nej då fick man nog flytta till varmare breddgrader. Dessutom går väl både te och kaffe bort så då blev livet outhärdligt no.gif
Tror du inte att det går att låta kaffet eller teet dra i en temperatur mellan 30-40°C över en längre tid bara för er som är drogberoende? tongue.gif

CITAT (Tobb @ 09-12-2009, 16:37) *
*Googlade* Men ska inte groddar stå mörkt? *Slut på Google info*
Groddar skall väl stå mörkt till en början men sedan efter dag 2-3 efter groddning kan man ställa dem i ljuset för att få litet trevligare färg på dem. Tydligen för att få en högre vitamin-D-halt också.

Fast ingår vitamin-D i endospermet? Bildas inte det i kontakt med solljuset? Annars vore det ju inga problem att få i sig D-vitamin.
ängsvädd
Om man ställer groddarna ljust efter några dagar så bildar de klorofyll med hjälp av ljuset och även A-vitamin (betakaroten). Tror klorofyll är nyttigt.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 18:40) *
Om man ställer groddarna ljust efter några dagar så bildar de klorofyll med hjälp av ljuset och även A-vitamin (betakaroten). Tror klorofyll är nyttigt.
Betakaroten är en provitamin-A och hur nyttigt klorofyll är det har jag ingen aning om, det är ingenting man(åtminstone jag) tänker på så ofta tongue.gif
Alexander-VG-zon3
jag skulle nog tröttna på att enbart äta rå mat. om det är bättre för min kropp vet jag inte, men i nuläget så mår jag bra och min kropp verkar må bra på det jag äter så då behöver jag inte fundera över att enbart äta rå mat. specillt under vintern skulle jag sakna/behöva fetare och rejälare rätter än en sallad till middag.

en del råvaror får en helt annan (bättre/godare) smak när det är tillagat och varmt. och då räcker det inte att det värms upp till 40-45c. och tillagade rätter tycker jag oftast ser godare ut än rå mat.
Nauti
CITAT (flaxss @ 09-12-2009, 18:57) *
jag skulle nog tröttna på att enbart äta rå mat. om det är bättre för min kropp vet jag inte, men i nuläget så mår jag bra och min kropp verkar må bra på det jag äter så då behöver jag inte fundera över att enbart äta rå mat. specillt under vintern skulle jag sakna/behöva fetare och rejälare rätter än en sallad till middag.

en del råvaror får en helt annan (bättre/godare) smak när det är tillagat och varmt. och då räcker det inte att det värms upp till 40-45c. och tillagade rätter tycker jag oftast ser godare ut än rå mat.
Att du mår bra redan innebär väl inte att du inte kan må bättre? Sedan förstår jag inte varför en förändring nödvändigtvis skulle innebära att man skulle tröttna eller att det bara för att man väljer en speciell kost inte kan äta varierat. Det handlar ju inte precis om att man skall sitta och snaska morötter och salladsblad till middag. Kolla upp recept får du se, det finns mycket som ser gott ut smile.gif

Nu tycker jag att du är onödigt negativ. Det är klart att vissa saker smakar bättre när de är uppvärmda, men kan det inte lika gärna vara tvärtom? Saker du vanligtvis äter uppvärmda kanske är godare när de inte är det?

Jag tycker det ser jättesmaskigt ut tongue.gif
Ralf
Levande mat, det måste väl ändå vara kor o grisar??!!
Rose
CITAT (KURT @ 09-12-2009, 16:14) *
Var inne på en sajt för levande mat och där fanns recept men inget där man värmde maten.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 18:34) *
Kall mat? Varför skulle den behöva vara kall? Brukar du inte vänta tills maten du tillagat har svalnat? Jag brukar vänta tills den är lagom varm och det brukar förmodligen inte vara mer än 40°C.

Tror du inte att det går att låta kaffet eller teet dra i en temperatur mellan 30-40°C över en längre tid bara för er som är drogberoende? tongue.gif

Varm mat ska naturligtvis serveras och ätas varm och inte fisljummen. Skulle jag få sådan mat på en restaurang så skulle jag klaga och be att få nytt. Kallt kaffe är då inte gott alls.

Vissa råvaror måste kokas för att bli ätbara. Ta bara en så enkel sak som potatis. Tror aldrig att det kan vara bra i längden att bara äta rå mat.
ängsvädd
Som jag fattar det så ska man inte värma maten mer än till ca 40 grader eftersom en himla massa näringsämnen dör vid varmare temperaturer. Det kan vara vissa vitaminer som är värmekänsliga exvis och enzymer. Enzymer gör bl a så att vi tar upp näringsämnen bättre.
*Stintan*
Konstigt att det går bra att leva på vanlig blandkost.
ängsvädd
CITAT
En av poängerna med raw food är att maten aldrig ska ha hettats upp till över 42,5 grader.
- I råvarorna finns levande enzymer som har en läkande effekt. Våra celler är uppbyggda av enzymer och ju fler vi äter desto mer hjälper vi kroppen att stärka sig själv, säger Erica Palmcrantz Aziz, författare till boken "Raw food på svenska"
http://www.alltommat.se/matinspiration/hal...w-food-1.26456/
Rose
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 19:32) *

Ja det är helt fantastiskt att vi överlevt under så många år i så många generationer tongue.gif
Nauti
CITAT (Ralf @ 09-12-2009, 19:12) *
Levande mat, det måste väl ändå vara kor o grisar??!!
HÖHÖ, ja så måste det vara. Växter lever ju inte.

CITAT (Rose @ 09-12-2009, 19:25) *
Var inne på en sajt för levande mat och där fanns recept men inget där man värmde maten.
Det finns både där man inte värmer alls och där man värmer upp till 30-40grader.

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 19:28) *
Varm mat ska naturligtvis serveras och ätas varm och inte fisljummen. Skulle jag få sådan mat på en restaurang så skulle jag klaga och be att få nytt. Kallt kaffe är då inte gott alls.

Vissa råvaror måste kokas för att bli ätbara. Ta bara en så enkel sak som potatis. Tror aldrig att det kan vara bra i längden att bara äta rå mat.
Men är inte 40°C ganska varmt? Jag dricker nog inte mitt te varmare än så i alla fall. Varför skulle man behöva värma potatis för att äta den? Jag brukar tugga på rå potatis ibland tongue.gif

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 19:32) *
Klart att det går bra, förmodligen är det även det lättaste alternativet, men det innebär ju inte att det är det bästa. Jag vet heller inte hur det är med levande föda men jag är inte så negativt inställd som de flesta av er verkar vara. Jag tycker det låter ganska logiskt och jag kan tänka mig att äta levande föda litet då och då eftersom det är gott och känns nyttigt smile.gif
ängsvädd
Varma drycker som kaffe och te har jag inte skippat. Jag skulle inte kunna leva utan mitt morgonkaffe. Jag har inte provat att brygga det på lägre temperatur, har ingen aning om hur det blir i smaken eller hur det funkar att brygga.
Gossen Ruda
Egentligen borde en riktig näringsexpert kolla igenom allt som skrivits i denna tråden och peka ut dom värsta idiotierna. Rå mat!!! Vem vill äta ogräddat bröd? Det är nog ganska segt och kladdigt. laugh.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 19:39) *
HÖHÖ, ja så måste det vara. Växter lever ju inte.

Det finns både där man inte värmer alls och där man värmer upp till 30-40grader.

Men är inte 40°C ganska varmt? Jag dricker nog inte mitt te varmare än så i alla fall. Varför skulle man behöva värma potatis för att äta den? Jag brukar tugga på rå potatis ibland tongue.gif

Klart att det går bra, förmodligen är det även det lättaste alternativet, men det innebär ju inte att det är det bästa. Jag vet heller inte hur det är med levande föda men jag är inte så negativt inställd som de flesta av er verkar vara. Jag tycker det låter ganska logiskt och jag kan tänka mig att äta levande föda litet då och då eftersom det är gott och känns nyttigt smile.gif

Nej 40 grader är inte alls varmt, det är ju bara kroppstemperatur lite drygt. Vadå tugga på rå potatis ibland? Kan man väl ta en tugga om man tycker det är gott men det tycker inte jag och inte skulle jag vilja ha det som alternativ till kokt potatis.

Varför kallas det levande föda när det är rå föda (raw food) det är fråga om?

För övrigt äter vi säkert alla rå mat då och då i form av sallader och frukter.
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 20:10) *
------
Varför kallas det levande föda när det är rå föda (raw food) det är fråga om?
------

För att man inte har tagit död på några näringsämnen i rå mat som sker vid upphettning.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 19:07) *
Att du mår bra redan innebär väl inte att du inte kan må bättre? Sedan förstår jag inte varför en förändring nödvändigtvis skulle innebära att man skulle tröttna eller att det bara för att man väljer en speciell kost inte kan äta varierat. Det handlar ju inte precis om att man skall sitta och snaska morötter och salladsblad till middag. Kolla upp recept får du se, det finns mycket som ser gott ut smile.gif

Nu tycker jag att du är onödigt negativ. Det är klart att vissa saker smakar bättre när de är uppvärmda, men kan det inte lika gärna vara tvärtom? Saker du vanligtvis äter uppvärmda kanske är godare när de inte är det?

Jag tycker det ser jättesmaskigt ut tongue.gif

jag kan nog både se bättre ut och må bättre, men jag är rätt nöjd med min kost så sätt och har inget behov av att gå över till rå mat.

jag äter råmat också både till varmmat och som hela rätter (blir mer under sommaren) men JAG skulle tycka att det skulle vara tråkigt att enbart leva på det. andra får äta och leva hur dom vill det bryr jag mig inte.

och det är väl självklart att det finns rätter/råvaror som smakar bättre kalla än varma. men jag skrev ju en del inte alla. det finns mycket jag måste äta väl avkylt och en del måste jag ha riktigt varmt för att äta även om det skulle kunna gå att äta kallt.

den första såg jätte god ut, den i mitten sådär. på den sista bilden är det varierat vad en del av dom rätterna liknar vågar jag inte skriva här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon