Full version: Levande MAT
Sidor: 1, 2, 3
Aqvakul
begreppsförvirringen är betydande...

http://eaniegreenie.wordpress.com/2009/07/...h-levande-foda/
*Stintan*
Fast uppenbarligen får vi i oss tillräckligt med näringsämnen även med en välbalanserad blandkost som är tillagad på normalt sätt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 19:39) *
Men är inte 40°C ganska varmt?

det beror nog på person hur man tycker. jag tål hög värme bra och kan både äta/dricka väldigt varm mat och jag tycker inte 30-40c är så farligt varmt. mitt te ska det ryka om annars blir det inte gott.
Gossen Ruda
"- I råvarorna finns levande enzymer som har en läkande effekt. Våra celler är uppbyggda av enzymer och ju fler vi äter desto mer hjälper vi kroppen att stärka sig själv, säger Erica Palmcrantz Aziz, författare till boken "Raw food på svenska"

Jag bara plockar ut ett citat från Ängsvädd som citerar något annat inlägg. Vad i h-----te är det här för bullshit! "Levande enzymer"! Finns inget dödare! "Våra celler är uppbyggda av enzymer", goddag yxskaft! Inga, absolut inga enzymer från utsidan tas upp av kroppen. Enzymer, dvs våra egentillverkade, hjälper till att bryta ner näringsämnena i tarmen men sen bryts dom ner också. Ett enzym är ett ämne som hjälper till i en process utan att själv ingå.
ängsvädd
Men du kanske känner till att det finns en massa olika enzymer i mat som dödas vid upphettning?
ängsvädd
Ett exempel på ett enzym som förstörs vid upphettning.

CITAT
Liksom alla enzymer har amylas en optimal arbetstemperatur. Amylaset är allra effektivast vid 40 °C. Om det är för kallt sker reaktionen långsamt. Om det är för varmt förstörs enzymet genom denaturering. Vid denatureringen deformeras enzymet så att det förlorar sin katalytiska aktivitet.
http://school.chem.umu.se/Experiment/P78
Jan Lindgren
Hej!
Snälla, lite vetenskap ibland!
Lavar är inte växter.
Amylas har vi i saliven. Som en anpassning så har folkslag som i stor utsträckning lever av kolhydrater extra gener för amylas vilket gör att kroppen tillverkar mer amylas.
Det är en myt att vi tar upp enzymer från växter eller andra organismer. Fortsätt att koka enzymerna. Däremot kan vissa vitaminer minska om maten kokas för mycket.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Men alltså, vi tar inte upp enzymerna från växterna så vitt jag vet - men de hjälper oss att ta upp näringen mycket bättre.

Amylas var bara ETT exempel på enzym som förstörs/denatureras vid upphettning.
Gossen Ruda
Snälla Ängsvädd, kroppen tillverkar för det allra mesta SJÄLV alla enzymer som behövs. Om man inte kokar grönsakerna innan frysning, och därvid förstör dess enzymer, kommer dom exempelvis att inte att hålla vid en infrysning utan förstöras.

Tyvärr finns det en del människor som vältaligt skriver en massa som egentligen är rena dyngan, men som ändå läses med stor inlevelse av lättlurade och mer eller mindre okunniga personer. Tänk bara på dom som lyckats lura en massa personer att HELT I ONÖDAN kolka i sig en massa vatten i tid och otid. Kroppen har under årmiljonerna själv klarat av att hålla vätskebalansen, behöver vi vatten blir vi törstiga och dricker oss otörstiga.
Anki på Öland
Kan se för mig hur hela Stockholms befolkning drar man ur huse på höstarna för att samla nötter och kanareller för att ha något att äta under vintern...... mycket mer kan det knappast bli när man inte kan odla själv.....
ANki
Rose
Det går att göra affärsidé av det mesta. Allting går att sälja med mördande reklam. crazy.gif
ängsvädd
Enzymerna i rå mat hjälper till med matsmältning och även en del annat tror jag.

CITAT
Enzymer är det som i huvudsak bryter ner maten till mindre beståndsdelar så att maten effektivt kan tas upp.

Kroppen har ett kraftfullt enzymsystem, men även maten innehåller enzymer som hjälper till vid matsmältningen. Tyvärr är enzymerna väldigt värmekänsliga och förstörs när du tillagar maten.

Äter du inte mycket råkost (obehandlad och ej uppvärmd mat) får du endast i dig små mängder enzymer. Belastningen på kroppens eget enzymsystem ökar därför betydligt. På sikt leder det ofta till att matsmältningen och närings-upptaget blir sämre. För att få i dig samma mängd näringsämnen som innan måste du nu alltså äta ännu ”nyttigare”.

Obehandlad och naturlig mat som rotfrukter, frukter och grönsaker är laddade med enzymer. För att hålla i gång matsmältningen, ät gärna 500– 1 000 gram av dessa dagligen!

Din kropp kommer att tacka dig då den inte behöver jobba övertid, och du kommer att må mycket bättre.
http://www.metro.se/se/article/2008/01/16/20/5406-62/
pejori
Kan se framför mej hur alla talg och solrosbollar till fåglarna försvinner nattetid.... giggle.gif giggle.gif
Hej igen
Hela mänskligheten skulle varit död för länge sedan om man inte fick i sig nog med näring i tillagad mat.

Om vi ser oss omkring så ser vi mest välmående människor.

Fanatism är farligt, den brukar tendera till nära nog blindhet vad gäller det verkliga livet.

CITAT (Anki på Öland @ 09-12-2009, 21:48) *
Kan se för mig hur hela Stockholms befolkning drar man ur huse på höstarna för att samla nötter och kanareller för att ha något att äta under vintern...... mycket mer kan det knappast bli när man inte kan odla själv.....
ANki

rotfl.gif
ängsvädd
Det är iaf ingen i den här tråden som har sagt något om att gå över till ENBART rå mat.
Gossen Ruda
CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 21:54) *
Enzymerna i rå mat hjälper till med matsmältning och även en del annat tror jag.

Om det vore så skulle dessa enzymer brutit ner maten till en oätlig sörja redan innan du hunnit sätta tänderna i den. Tro inte, skaffa dig kunskap och det gör man inte på nätet. Där vimlar det av charlataner och bluffmakare.
ängsvädd
Ska kolla upp detta närmare. Återkommer om 100 år. Enzymerna i maten hjälper till att ta upp näring ur maten, att tillgodogöra sig näringen - det är vad jag har hört iaf.

Hursomhelst så förstör upphettning av maten de värmekänsliga vitaminerna - minns inte vilka det är.
Piccante
CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 22:32) *
Ska kolla upp detta närmare. Återkommer om 100 år. Enzymerna i maten hjälper till att ta upp näring ur maten, att tillgodogöra sig näringen - det är vad jag har hört iaf.

Hursomhelst så förstör upphettning av maten de värmekänsliga vitaminerna - minns inte vilka det är.

Jag inte helt övertygad om att "enzymer" nödvändigtvis måste var bra för oss. Varför skulle enzymer ur råa växter hjälp våt matsmältning? Vi har ju en något annorlunda metabolism än växter så jag undrar om vi använder samma enzymer?
Tobb
CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 19:29) *
Som jag fattar det så ska man inte värma maten mer än till ca 40 grader eftersom en himla massa näringsämnen dör vid varmare temperaturer. Det kan vara vissa vitaminer som är värmekänsliga exvis och enzymer. Enzymer gör bl a så att vi tar upp näringsämnen bättre.

Dock så lever inte enzymer. Men visst sjunker innehållet av nyttigheter. Dock är ketchup nyttigare per gram än tomater (något speciellt ämne).

CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 18:40) *
Om man ställer groddarna ljust efter några dagar så bildar de klorofyll med hjälp av ljuset och även A-vitamin (betakaroten). Tror klorofyll är nyttigt.

Alltså är inte alla E-nummer dåliga smile.gif Säger inte att du påstår de, men de som har hysteri över att det är ett E-nummer på innehållsförteckningen måste tänka om lite och inte helt lyssna på de som sprider helt ogrundade fakta. (OffT dårå)
Piccante
Du tänker på lykopen i tomater. Lykopen aktiveras av värme och varma tomaträtter är bättre att äta än kalla tomater.
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2009, 22:11) *
Tro inte, skaffa dig kunskap och det gör man inte på nätet. Där vimlar det av charlataner och bluffmakare.

Precis! Enligt den här länken skaffar man sej en extra livslängd på 40 år i vilket skede i livet man än börjar med levande föda. Cancersvulster följer med avföringen ut och alla möjliga sjukdomar utrotas med levande föda! Hujedamej vad man kan hitta på!....och alltid är det någon som går på det!

Länken LEVANDE FÖDA
Tobb

...därför äter jag brosk... sweatingbullets.gif
Biggan_
CITAT (Tobb @ 09-12-2009, 23:37) *
...därför äter jag brosk... sweatingbullets.gif

Då är du lik Anna Anka! giggle.gif
legion6
Det kan inte ligga många hjärnceller mellan tungan o till det stället i hjärnan där man högpresterar.Jag har levt på död mat fram till för två år sen.Tyckte en stek med gräddsås var underbart.Att tycka ngt är gott är enkelt det krävs inte mkt.Att gå över är inte lätt o upplever man inga problem med död mat så fortsätt.Att släcka en kalvs liv för att få en köttabit är väl lika hemskt som att sno gräset från dem.Behöver inte svara egentligen då Nauti sagt bra saker.Men förförra julen satt jag på toa i timmar,jag har haft lös o hård avföring hela mitt liv(förlåt om det blev äckligt) o nu tänkte jag på allt jag läst om magen,nu måste ändring ske.Jag tog lite här o där bla;Ann Wigmore åkte från Lettland när hon var 16 till USA kom tillbaka i 50 årsåldern med cancer o massa annan skit gick då över till levande som hennes mormor lärt henne o hon blev NATURLIGTVIS frisk hon fick tom tillbaka sitt bruna pigment i håret,krsna sa käka vad ni vill men då upplever ni inget överjag,jag läste om en kinesisk kejsare som hade 72 läkare det gav mkt,urskrifterna till bibeln liksom ljusets bröder mkt matnyttigt,druider o gnostiker har tillsammans gjort så att jag i två år har fått en fungerande mage.Inget uppsvälld o när jag gör nummer två så är jag färdig på 30-40 sekunder o det känns klart OCH (kanske äckligt) jag har inte haft skit på papperet en enda gång när jag har torkat mig,jag är tacksam för detta varje dag!!!!!!!När man gått över så finns inte denna längtan kvar efter detta döda,likadant med vätska jag njuter av fisljummen vätska kallt o varmt går bort.Det tar en lång stund innan man börjar inse ngt nytt.Även lusten till att dia har försvunnit.Längtan att få lapa mjölk från ett djurs spenar finns inte mera.De flesta tappar oxå förmågan att bryta ner mjölken då det som behövs försvinner vid ca;2 års ålder.Tycker mig oxå märka alla inlägg som är aggressiva mest kommer från kadaverätarna,de blir nog så att köttet väcker starka mörka krafter.Men jag inser oxå att ta in nytt är svårt,budbäraren skall vara rätt o det är inte lätt.Tex om jag påstår att ca;4 miljoner tyskar dricker sitt eget piss fast inte morgonslatten då skriks det om källan o allt möjligt som skall bekräfta riktigheten.Man tänker inte varför gör de det,nej det är lättare o leta fel o anmärka.Var o en är lycklig i sin tro o det kanske står för att hur vi tänker är det viktigaste för hur vi mår??
Gossen Ruda
CITAT (Biggan_ @ 09-12-2009, 23:35) *
Precis! Enligt den här länken skaffar man sej en extra livslängd på 40 år i vilket skede i livet man än börjar med levande föda. Cancersvulster följer med avföringen ut och alla möjliga sjukdomar utrotas med levande föda! Hujedamej vad man kan hitta på!....och alltid är det någon som går på det!

Länken LEVANDE FÖDA

Ja jäklar vad dom kan hitta på. rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Tänkte först plocka ut en del galenskaper och citera men insåg snart att då hade jag fått citera allt. Visst går det säkert att överleva på "levande" mat eftersom vårat matspjälkningssystem klarar av det mesta, även tillagad mat, men det beror inte på vad det puckot skriver.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2009, 20:10) *
Egentligen borde en riktig näringsexpert kolla igenom allt som skrivits i denna tråden och peka ut dom värsta idiotierna. Rå mat!!! Vem vill äta ogräddat bröd? Det är nog ganska segt och kladdigt. laugh.gif
Levande föda är väl ganska stor i England och det finns nog en del dietister och näringsexperter som kollat upp det. Jag vet inte varför du är så negativ till allting. Du behöver ju givetvis inte ens testa om det inte tilltalar dig, men det är ju inte automatiskt dåligt, idiotiskt och skit bara för att det skiljer sig från dina matvanor.

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 20:10) *
Nej 40 grader är inte alls varmt, det är ju bara kroppstemperatur lite drygt. Vadå tugga på rå potatis ibland? Kan man väl ta en tugga om man tycker det är gott men det tycker inte jag och inte skulle jag vilja ha det som alternativ till kokt potatis.

Varför kallas det levande föda när det är rå föda (raw food) det är fråga om?

För övrigt äter vi säkert alla rå mat då och då i form av sallader och frukter.
Jag vet inte riktigt hur de tillreder sådant. Men mycket blir gott av att rivas och ätas rått tycker jag.

Kanske för att födan man äter fortfarande skall vara levande? Jag vet inte heller varför det heter levande föda i stället för råkost. Det är väl något definitonspeteri någonstans tongue.gif

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 20:18) *
Fast uppenbarligen får vi i oss tillräckligt med näringsämnen även med en välbalanserad blandkost som är tillagad på normalt sätt.
Japp. Men det innebär inte att det inte kan vara bättre. Det där med att kroppen slipper använda och producera egna enzymer i samma utsträckning för att bryta ner maten tycker jag låter väldigt positivt. Jag tror knappast att någon av oss här inne äter 100% hälsosamt eller tänker på att äta nyttigt hela tiden. Intrycket jag fått av levande föda är att det är en inriktning för hälsomänniskor. Alla här inne skulle nog gynnas av att äta litet mer levande föda tongue.gif

CITAT (Jan Lindgren @ 09-12-2009, 21:00) *
Det är en myt att vi tar upp enzymer från växter eller andra organismer. Fortsätt att koka enzymerna. Däremot kan vissa vitaminer minska om maten kokas för mycket.
MVH
Jan Lindgren
Det har väl inte talats om att ta upp några enzymer utan om att de skulle underlätta matspjälkningsprocessen? Att värme inaktiverar och slutligen bryter ner enzymerna är ju vetenskap precis som du vill ha. Vid 30°C börjar de att fungera sämre och vid 40°C börjar de brytas ner. Vitaminer försvinner ju ut i kokvatten och liknande men det har ju inte så mycket med själva värmen som med tillagningsmetoden att göra.

CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2009, 21:41) *
Snälla Ängsvädd, kroppen tillverkar för det allra mesta SJÄLV alla enzymer som behövs. Om man inte kokar grönsakerna innan frysning, och därvid förstör dess enzymer, kommer dom exempelvis att inte att hålla vid en infrysning utan förstöras.
Det är ju det som är själva poängen, att kroppen inte skall behöva producera de enzymer som behövs i samma utsträckning. Om det stämmer eller inte kan jag inte uttala mig om men det lär väl finnas några belägg för levande föda, annars skulle nog inte många våga äta en strikt sådan kost.

När det handlar om levande föda så handlar det knappast om varken kokade eller infrysta växter utan så färska och oprocessade som möjligt.

CITAT (Anki på Öland @ 09-12-2009, 21:48) *
ANki
I de flesta affärer finns det en avdelning med frukt och grönt. Där kan man hitta färska frukter och grönt hela året runt! Ett tips bara om du nu hade missat den avdelningen tongue.gif

Men visst vore det bra om vi åt mer av det som finns i naturen i våran närhet, både för våran hälsa och för miljön. Jag hade gärna sett att det såg ut på det viset.

CITAT (Hej igen @ 09-12-2009, 22:02) *
Hela mänskligheten skulle varit död för länge sedan om man inte fick i sig nog med näring i tillagad mat.

Om vi ser oss omkring så ser vi mest välmående människor.

Fanatism är farligt, den brukar tendera till nära nog blindhet vad gäller det verkliga livet.
Givetvis skulle vi inte det. Får vi i oss alla näringsämnen vi behöver så kvittar det helt fullständigt om maten är tillagad eller ej. Du kan ju knappast påstå att det inte går att leva på levande föda eftersom det är en hel del hälsomedvetna människor som gör det. Det är synd att vi inte har någon här på forumet som kan ge sin bild av det hela och förklara bättre.

Om vi ser oss omkring så ser vi människor, om de är fysiskt eller psykiskt välmående eller inte vet vi inte ett skit om. Men visst får nog många i sig det de behöver i näringsväg, precis som att väldigt många inte får det.

CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2009, 22:11) *
Om det vore så skulle dessa enzymer brutit ner maten till en oätlig sörja redan innan du hunnit sätta tänderna i den. Tro inte, skaffa dig kunskap och det gör man inte på nätet. Där vimlar det av charlataner och bluffmakare.
Det märks vilken generation du tillhör tongue.gif

CITAT (Markus_H @ 09-12-2009, 22:40) *
Jag inte helt övertygad om att "enzymer" nödvändigtvis måste var bra för oss. Varför skulle enzymer ur råa växter hjälp våt matsmältning? Vi har ju en något annorlunda metabolism än växter så jag undrar om vi använder samma enzymer?
Vissa metaboliska processer är väl ganska lika?
Ralf
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 08:55) *
I de flesta affärer finns det en avdelning med frukt och grönt. Där kan man hitta färska frukter och grönt hela året runt! Ett tips bara om du nu hade missat den avdelningen tongue.gif

Mat som kommer hit med flygplan.... knappast närproducerat.
"-Vaddå växhuseffekt??"
Jan Lindgren
Hej!
Vår art har alltid haft tillgång till eld. Vi är anpassade till att äta lagad mat. Att leva enbart på rå mat är lika onaturligt som att bara äta växter.
Stora befolkningsgrupper är också anpassade till att dricka mjölk och äta mjölkprodukter.
Må bra och ät naturligt!
MVH
Jan Lindgren
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (legion6 @ 10-12-2009, 01:58) *
Tex om jag påstår att ca;4 miljoner tyskar dricker sitt eget piss fast inte morgonslatten då skriks det om källan o allt möjligt som skall bekräfta riktigheten.Man tänker inte varför gör de det,nej det är lättare o leta fel o anmärka.Var o en är lycklig i sin tro o det kanske står för att hur vi tänker är det viktigaste för hur vi mår??

Det var nog det dummaste jag någonsins har läst här.

Jag kann påstå att jag känner många tyskar men ingen som dricker urin.

Men du kanske inte kan se skillnaden mellan ett glas öl och ett glas urin?????????

Ursäkta alla som gillar ett glas öl.....

Elisabeth
Gossen Ruda
Nauti, fattar du inte det orimliga i hela grejen? När vi äter våran mat bryts den ner i tarmsystemet till sånt som vi kan tillgodogöra oss. För detta använder kroppen olika enzymer och andra ämnen, gallan bryter ner fett mm. OM dessa specifika nedbrytningsenzymer skulle finnas i matvarorna innan vi äter dom skulle dom ju bryta ner sig själva innan dess. Det är helt olika enzymsystem för att bygga upp som för att bryta ner. Vår kropp producerar dom enzymer vi behöver, skulle det komma ner likadana med maten gör det ingen skillnad. Men jag förstår varför du är så positiv eftersom det hela bygger på att vi bara skall äta grönfoder. Att sen många klarar sig på rå mat är bara ett bevis för att vår kropp klarar av det mesta, även att bryta ner och tillgodogöra sig tillagad mat. Äter du förresten ogräddat bröd?
ängsvädd
CITAT (Tobb @ 09-12-2009, 22:55) *
Dock så lever inte enzymer. Men visst sjunker innehållet av nyttigheter.....

Kalla det vad du vill, men när de inte upphettas kan de fungera och utföra sina uppgifter. Annars - om de upphettas - denatureras de och kan inte utföra någonting.

Vissa vitaminer dör /förstörs vid upphettning, exvis vitamin C - det är vetenskap.

Sedan tror jag inte att nå´n här på odla vet vilka enzymer rå föda innehåller och vad de gör för verkan i vår kropp. Det där med att enzymerna skulle bryta ner exvis en morot till sörja om de har matsmältningsegenskaper tror jag inte ett dugg på, i så fall skulle vi också brytas ner till en sörja av våra egna enzymer. Det är ju först vid sönderdelning av födan som aktiviteten börjar. Sedan kanske enzymerna i moroten har olika verkan när den finns i moroten jämfört med när den finns i människan.
Gossen Ruda
CITAT (ängsvädd @ 10-12-2009, 10:43) *
Kalla det vad du vill, men när de inte upphettas kan de fungera och utföra sina uppgifter. Annars - om de upphettas - denatureras de och kan inte utföra någonting.

Vissa vitaminer dör /förstörs vid upphettning, exvis vitamin C - det är vetenskap.

Sedan tror jag inte att nå´n här på odla vet vilka enzymer rå föda innehåller och vad de gör för verkan i vår kropp. Det där med att enzymerna skulle bryta ner exvis en morot till sörja om de har matsmältningsegenskaper tror jag inte ett dugg på, i så fall skulle vi också brytas ner till en sörja av våra egna enzymer. Det är ju först vid sönderdelning av födan som aktiviteten börjar.

Anledningen till att våra matsmältningsenzymer inte bryter ner våran kropp är att tarmen ser till att dom håller sig där dom skall vara. Om jag minns rätt så ligger det ett slem över tarmluddet som sköter det. Det är samma med magsäcken och saltsyran där, blir det skada på slemmet får man magsår.

Du la till det här: "Sedan kanske enzymerna i moroten har olika verkan när den finns i moroten jämfört med när den finns i människan."

Rent flum tyvärr. Varje enskilt enzym verkar bara i en enda process.

Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2009, 10:57) *
Anledningen till att våra matsmältningsenzymer inte bryter ner våran kropp är att tarmen ser till att dom håller sig där dom skall vara. Om jag minns rätt så ligger det ett slem över tarmluddet som sköter det. Det är samma med magsäcken och saltsyran där, blir det skada på slemmet får man magsår.

Är det omöjligt att en liknande funktion finns inuti växterna? Jag tror inte att det är humbug, men visst överdriver de förmodligen fördelarna. Att vara kritisk innebär ju inte att man direkt måste rata allting.
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 11:01) *
Är det omöjligt att en liknande funktion finns inuti växterna? Jag tror inte att det är humbug, men visst överdriver de förmodligen fördelarna. Att vara kritisk innebär ju inte att man direkt måste rata allting.

Det finns knappast någon anledning till att exempelvis morötter skulle producera enzymer som bryter ner den själv. Den bara bygger upp sig själv.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2009, 11:06) *
Det finns knappast någon anledning till att exempelvis morötter skulle producera enzymer som bryter ner den själv. Den bara bygger upp sig själv.
Även växter har ju en metabolism, d.v.s. både anabola och katabola processer. Så visst finns det enzymer och annat som bryter ner komplexa ämnen till mindre komplexa ämnen. Hur stor nytta det gör för matspjälkningsprocessen att ha dessa aktiva i maten framför att inte ha dem vet jag inte men jag ser inte varför det inte skulle kunna vara så att det gör nytta.
Gossen Ruda
Visst finns det många olika processer i en morot, exempelvis måste den upplagrade näringen kunna användas på våren för tillväxt men jag är synnerligen tveksam om att den processen funkar i vår mage. Jag är tom tveksam till om externa enzymer ens överlever passagen genom magsäckens saltsyra. Det finns många näringämnen som inte tål uppvärmning men å andra sidan blir många användbara bara efter tillagning. Förutom då att man slipper ev patogena organismer.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2009, 11:18) *
Visst finns det många olika processer i en morot, exempelvis måste den upplagrade näringen kunna användas på våren för tillväxt men jag är synnerligen tveksam om att den processen funkar i vår mage. Jag är tom tveksam till om externa enzymer ens överlever passagen genom magsäckens saltsyra. Det finns många näringsämnen som inte tål uppvärmning men å andra sidan blir många användbara bara efter tillagning. Förutom då att man slipper ev patogena organismer.
Ja, visst finns det fördelar med uppvärmning men om det även finns fördelar med att äta levande föda så kan man ju som ängsvädd föreslog, äta båda delarna tongue.gif Jag vågar inte säga varken bu eller bä, men jag ser ingen anledning till att man inte kan äta sådant också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 11:26) *
Ja, visst finns det fördelar med uppvärmning men om det även finns fördelar med att äta levande föda så kan man ju som ängsvädd föreslog, äta båda delarna tongue.gif Jag vågar inte säga varken bu eller bä, men jag ser ingen anledning till att man inte kan äta sådant också.

jag äter båda delarna, det gör nog många blandkostare och vegetarianer. men ska man äta både uppvärmd/tillagad mat och kall/varm rå mat så är det ju ingen strikt kost som det väl är ?

jag ser ingen anledning heller att man inte kan äta det eller att det ska vara farligt att äta. för min del handlar det om personliga saker inte nåt emot själva rå maten sig.
Gossen Ruda
Jag äter givetvis också "levande" mat, även om man exempelvis kan diskutera hur levande en råriven morot är, men huvudsakligen är min mat tillagad/kokad/stekt. Vad jag vänder mig mot är flum som levande enzymer och annat liknande.
Tobb
CITAT (Biggan_ @ 09-12-2009, 23:45) *
Då är du lik Anna Anka! giggle.gif

SKulle kanske satt på " " på den, men tänkte mest att "sanningar" finns det många av. Så därför försöker jag lyssna på forskare och inte på dem som är mediala hypar.
Många får väll för sig sig saker/att någon har rätt, för att man inte har insikt i hur det verkligen ligger till. En sådan sak jag tänker på, är att endel inte har koll på vad gener är, och blir därför fundersamma när man stoppar in gerner i maten. Därför behövs nyanserad information från olika forskare etc.

Tex "aftonexpressen" skulle inte sälja mycket tidningar om rubrikerna på löpet inte var säljande, tänk på det.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 11:26) *

Jamen är det inte det de allra flesta av oss redan gör? Äter både ock alltså.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 12:52) *
Jamen är det inte det de allra flesta av oss redan gör? Äter både ock alltså.
Jo, fast nu tänkte jag mer på måltider helt baserade på levande föda efter något recept, det är väl inte särskilt vanligt att man äter? Det jag menar är att det behöver väl inte vara särskilt mycket konstigare att laga till en sådan maträtt efter ett recept än att man testar andra nya recept. Det verkar som att många har en onödigt negativ inställning till allting som går utanför vad de är vana vid.
*Stintan*
Tja nu har jag aldrig varit någon särskilt stor receptanvändare utan gillar att fixa till måltiderna efter eget huvud och inte tror jag att det är så himla svårt att fixa till en måltid med rå mat precis.
Anki på Öland
CITAT (Ralf @ 10-12-2009, 09:08) *
Mat som kommer hit med flygplan.... knappast närproducerat.
"-Vaddå växhuseffekt??"

Precis, just vad jag menade, den ynka biten som är närodlat i grönsaksdisken skulle nog inte finnas där när 9 milj. människor vill ha dom.....
Anki
Nauti
CITAT (Anki på Öland @ 10-12-2009, 16:18) *
Precis, just vad jag menade, den ynka biten som är närodlat i grönsaksdisken skulle nog inte finnas där när 9 milj. människor vill ha dom.....
Anki
Om alla åt levande föda skulle det innebära att ingen åt kött. Därmed skulle det finnas stora arealer över till att odla det vi behöver på. Om alla bytte över en natt skulle det bli problem men det skulle det med allting och det är ju varken realistiskt eller relevant.

Även om vi var tvungna att importera så skulle det ju helt klart vara mer klimatsmart än att äta kött då det importeras stora mängder proteinrika grödor till djuruppfödningen. Bland annat soja som är en stor del av anledningen till att regnskogar skövlas i Brasilien. Utöver det skulle det sparas in en hel del elanvändning. Att levande föda inte skulle vara klimatsmart jämfört med den kost vi har i dagens läge stämmer inte det minsta.
Piccante
Jag läste lite om enzymet amylas som vi har i munhålan och som spjälkar stärkelse. Amylas finns naturligt i flera växter och svampar men, hos människor är det alfa-amylas som bildas i munhålan och den bildar inte växter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Amylase
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-Amylase
Gossen Ruda
Råbiff med ett rått ägg, kan det räknas till levande mat? Tillagat eller upphettat är det ju inte. rolleyes.gif

Fast jag skulle inte äta det, min mat skall tillagas. Bara tilltugget kan få vara färskt. Hur är det med ris? Okokt ris är aningen svårtuggat och hårdsmält och otorkat ris går väl knappast att köpa.
legion6
Förr när jag brände eller kokade bitar utav gris eller kokroppar så trodde jag att det nyttiga hade en skyddskåpa som stod emot värme.Jag trodde att om man stoppar ner ett finger i vatten som är 50grader så klarar man det men om vattnet är 90grader då tar man upp fingret väldigt snabbt o detta skulle bero på att vattenmolekylerna slår,rör sig så snabbt att de mekaniskt skadar allt i sin väg utom- mat!?För mat kan skydda sig mot allt.Nu vet jag att värmen slår ut allt som kommer i dess väg.Tycker oxå att bränt kött inte får en fin färg,vem fan kom på det,det har ju samma färg som avföring eller är detta en högre insikt!!??
Gossen Ruda
CITAT (legion6 @ 15-12-2009, 01:47) *
Förr när jag brände eller kokade bitar utav gris eller kokroppar så trodde jag att det nyttiga hade en skyddskåpa som stod emot värme.Jag trodde att om man stoppar ner ett finger i vatten som är 50grader så klarar man det men om vattnet är 90grader då tar man upp fingret väldigt snabbt o detta skulle bero på att vattenmolekylerna slår,rör sig så snabbt att de mekaniskt skadar allt i sin väg utom- mat!?För mat kan skydda sig mot allt.Nu vet jag att värmen slår ut allt som kommer i dess väg.Tycker oxå att bränt kött inte får en fin färg,vem fan kom på det,det har ju samma färg som avföring eller är detta en högre insikt!!??

Nej, det var ganska lågt.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2009, 07:45) *
Nej, det var ganska lågt.

rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon