Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Monarda
"Med dygd, duglighet och gott uppförande kan man göra sig odräglig" är också rätt tänkvärt.

Hur går det för er käringar? Måndag är det och slut på helgens utsvävningar.
Min invägningsdag är måndag har jag bestämt och i morse visade vågen på - 2 kg, vilket jag är helt nöjd med. Man kommer rätt snart in i kaloriräkningsrutinen och vägningen och till slut lär man inte behöva vågen hela tiden. Känns bra!
Jag har redan belönat mig med ett besök hos frissan, så nu är jag inte bara smalare utan snygg också. 000.gif
Anki V
Oj vad duktiga ni är! blomma.gif

Mina 2 hg förslår inte långt i den här församlingen.

Förhoppningsvis så visar vågen ett bättre resultat på fredan. Lördag, söndag och idag har jag varit ute på ordentliga promenader och jag lever mest på grönsaker och protein…..nåja lite kolhydrater blir det också i form av en morgonmacka med gurka och ost.

En potatis eller 1 dl ris unnar jag mig också.

Det blir faktiskt ett jättegott potatismos av att bara vispa upp (med elvispen) kokt potatis tillsammans med lite kokande lättmjölk samt krydda med gräslök +salt o peppar.

Det låter som skulle svälta men med så pass mycket grönsaker (som jag gillar) men jag är mätt hela tiden.

/Anki
LasseB
Med reservation för att jag inte läst ALLA inlägg i tråden så förvånas jag över att ingen skriver om motion
Själv har jag börjat gå till jobbet antingen 14 minuter på morgonen 4:30 och gå hem när jag slutar klockan 13 det tar ca 55 minuter att gå eller också går jag till jobbet om jag börjar 13 men åker hem
Ska försöka bli bättre på att se vad jag öppnar gapet för.
Grattis alla ni som är på väg ner
Anki V
CITAT (Anki V @ 11-01-2010, 19:12) *
Lördag, söndag och idag har jag varit ute på ordentliga promenader ..........

Är inte det motion? confused.gif
Jag gick 40 minuter på lördag 60 på söndag och idag blev det faktiskt 70 min

Nu har jag varit och lånat en MP3 spelare så jag kan höra en ljudbok när jag går i mina tråkiga omgivningar.

/Anki
Anki V
Nu börjar jag se resultat……-1 kg visade vågen idag.

Det är jag jättenöjd med för jag har haft två ”bjudluncher” den här veckan och hur jag än bär sig åt så blir det mer energi med ”ute ätar mat” än om jag har med mig matlåda.

Boken jag lyssnar på (Hypnotisören) är så bra att jag tar långa omvägar när jag går hem från jobbet. Den är så pass bra att jag till och med struntar i den köldgräns jag satt på -15. Både i går och idag så var det under
-20 men jag har gått ändå.

/Anki
4:an
Har tyvärr blivit förkyld så träningen ligger för tillfället på hyllan.... angry.gif maten sköter jag i a f....men har lite stiltje på vågen...tyvärr igen...
stennie
Upp 100g sedan förra veckan....sprang 5,6km i tisdags, red 1 timme på Onsdagen och igår blev det 1 timmes AfroAerobics...kanske jag har byggt lite mer muskler innocent.gif
KRT
Har insett att jag nog får slänga ut min gamla våg (man får nog vad man betalar för, och för 39 kr på IKEA får man itne mycket laugh.gif), och skaffa en ny. Den visar än upp och än ner, och även om jag ställer mig på den tre gånger på raken blir det inte samma resultat g.gif

Har iaf dragit igång motionen så smått, nu när mina lungor äntligen börjar bli sig själva igen. 45-1 h promenad med barnvagn i ranskt tempo, både tisdag, onsdag och torsdag. Känns bra faktiskt. försöker också tänka på vad jag äter, igår blev det gulaschgryta, och till kvällsmat en omelett med gravad lax. Jag är ingen fantiker med kolhydraterna, men försöker ändå minska lite på dem. Många bäckar små smile.gif
Anma
-0,6kg denna veckan. Totalt -2,4 sedan 1/1, och det är jag nöjd med.

Skillnaden mot förra veckan vad det gäller maten är att jag ätit mycket mindre fett denna veckan. De senaste dagarna har varit jobbiga (på grund av andra saker) och då har jag glömt bort att äta fast jag egentligen varit hungrig.
Men ska skärpa till mig med det.

Annars mår jag jättebra i kroppen, huvudvärken är borta, utom den vanliga då, och allt annat fungerar bra också.

Mitt sug efter sötsaker är helt borta. Denna veckan är den i månaden som jag vanligtvis vräker i mig extra mycket godis och annat onyttigt, men nu har jag ingen som helst lust med det. Skönt. yahoo.gif
Anki V
0,6 låter väl som en bra vecka.

Jag tror inte att det är möjligt att gå ner så mycket mer ”fett”/vecka heller utan att vara ”extrem” i sitt brännande av fett.

Att man går ner mycket första veckorna beror ju på att man tappar vätska eftersom man ”drar in” på de vätskehållande (och energirika) kolhydraterna.

Jag gick ner ”bara” 2 hg första veckan men då åt jag dagen innan jag vägde mig majschips som band vätska. Den här veckan har jag varit snål på både kolhydrater och fett och därför visar vågen -1kg.

/Anki
Aqvakul
99 cm (-1) - helnöjd med minus 3 cm på 2 veckor...
Mejal
-0,5 kg. Jag känner mig också nöjd. Har varit noga med att undvika småätande men tyvärr så känns kylan jobbig så det har inte blivit så mycket promenader denna veckan.
Men idag kommer jag just in från en skön tur på skidor med vovven.

Christina i Taxinge~
Här står det still på alla fronter!
Men jag är glad att jag inte gått upp......
Så snart mitt eländiga ryggskott ger med sig ska jag komma ifatt er allihop! Sådetså! biggrin.gif

Grattis till er alla med minskande vikt/mått!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Biggan_
Vad duktiga ni är! yahoo.gif bravo.gif
....och du Stennie, visst är det muskler! tummenupp.gif
Mejal
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 15-01-2010, 11:56) *
Här står det still på alla fronter!

Det är väl självklart! Vem orkar göra av med extra energi när man ligger förankrad i sängen med ryggskott.
Hoppas du snart kryar på dig, så du kan klå oss alla. smile.gif

Nu får vi huka oss i bänkraderna, för nu laddar hon om...
LasseB
Visst är promenader motion

Kan kanske trösta alla som inte går ner med historia ur levande livet
När jag började långdistanslöpa efter några år med F&S så tog det över ett år ingan viktminskningen kom men då komm den med en rasande fart
Monarda
Nu har äntligen kylan gett vika och idag blev det en rejäl promenad. Fick mig en tankeställare på vägen hem då jag hade handlat och varorna i kassen vägde ca 3 kg. Inte tungt direkt men ändå; denna vikt har jag släpat runt på i form av fett och nu är jag av med den. Inte undra på att det känns skillnad. Jag är både lättare och gladare och mer ska det bli.
Så kan jag avslöja att varorna i kassen innehöll bl a ingredienserna till en kladdkaka som jag bakade till familjen. Själv slickade jag inte ens skålen. Det ni, det är karaktär det! angel_not.gif
Christa
Hjärnforskaren Martin Ingvar har skrivit en bok om viktkontroll. Han intervjuades i Gomorron Sverige idag. Även om han inte har hela sanningen och åtminstone i intervjun inte nämnde ett ord om motion så kan nog den här boken vara givande för en del.

http://web.me.com/martiningvar/hjarnkoll/Welcome.html

Anma
CITAT (Christa @ 20-01-2010, 10:21) *
Hjärnforskaren Martin Ingvar har skrivit en bok om viktkontroll. Han intervjuades i Gomorron Sverige idag. Även om han inte har hela sanningen och åtminstone i intervjun inte nämnde ett ord om motion så kan nog den här boken vara givande för en del.

http://web.me.com/martiningvar/hjarnkoll/Welcome.html

Det var intressant!
Denna bok verkar också rekommendera lägre kolhydrater i kosten.

Hittade även info om att det är två större studier som pågår angående långtidseffekter med lågkolhydratkost.

Riktigt spännande!

*Stintan*
CITAT (Anma @ 20-01-2010, 11:30) *
Det var intressant!
Denna bok verkar också rekommendera lägre kolhydrater i kosten.

Hittade även info om att det är två större studier som pågår angående långtidseffekter med lågkolhydratkost.

Riktigt spännande!

Ja mycket intressant!
stennie
Här har inte hänt mycket...väger samma som förra veckan men kanske någon cm mindre i midjan tummenupp.gif
Har sprungit över 2 mil sammanlagt i veckan, 1 timmes AfroAerobics och en timmes ridning....Puh... sweatingbullets.gif
Aqvakul
tyvärr ingen minskning, men heller ingen ökning denna vecka - 99 cm = totalt minus 3 cm
pimpim2
Här börjar det hända saker, jag har gått ner sammalagt 2,5 kg de veckor som gått. Inte illa tycker jag själv, såklart! yes.gif
stennie
CITAT (pimpim2 @ 22-01-2010, 11:15) *
Här börjar det hända saker, jag har gått ner sammalagt 2,5 kg de veckor som gått. Inte illa tycker jag själv, såklart! yes.gif

Bra jobbat !!!!! bravo.gif
Anma
Men oj, jag har glömt att väga mig i morse!
Christina i Taxinge~
Hmmm.....jag glömde också att väga & mäta imorse blush.gif , så jag gjorde det nu! smile.gif
Trots att jag ätit frukost redan hade midjemåttet minskat med 2cm, så nån sanning måste finnas i den siffran. Vikten, med frukost i magen & kläderna på, bryr jag mig inte om idag.....

Wilmer
Härligt, vad duktiga ni är som det händer något för! Jag har varit sjuk sedan nyår, men snart så kan jag också ge mig in i leken igen! Jag har ju ett HEEELT år på mig är det inte så giggle.gif
Anki V
Oj vad ni är duktiga!!!! blomma.gif

Inte ett endaste futtigt litet gram har jag gått ner……trots 10 timmar rask promenad och minimalt med kolhydrater.

Räknar jag ungefärligt energi in och energi ut så borde det rent teoretiskt vara 5-6hg minus.

Kläder och ringar känns rymligare så jag börjar tro att det är något fel på vågen.
Ja, ja det är bara att kämpa på!

/Anki
Anki på Öland
CITAT (Anki V @ 22-01-2010, 15:30) *
Oj vad ni är duktiga!!!! blomma.gif

Inte ett endaste futtigt litet gram har jag gått ner……trots 10 timmar rask promenad och minimalt med kolhydrater.

Räknar jag ungefärligt energi in och energi ut så borde det rent teoretiskt vara 5-6hg minus.

Kläder och ringar känns rymligare så jag börjar tro att det är något fel på vågen.
Ja, ja det är bara att kämpa på!

/Anki

Muskler väger mera än fett!
Anki
Bengalow
Det är kul att ni kämpar på alla. Jag har inte läst den här tråden förut, men det var intressant att följa med i den "heta" tråden om energi in/och ut resp LCHF....
Ett litet inlägg i den debatten, som jag hoppas kan gjuta olja på vågorna....

Överflödiga "kalorier" lagras som fett på kroppen. När man har ett underskott av energi tas det av reservlagret, men det görs inte direkta uttag, utan fettet görs först om till socker. Det tar alltså en viss tid att bryta ner "magfettet" till energi.
Kolhydrater, som enligt NE betecknas som sackarider=socker, är "snabb" energi, som det går mycket fortare att bryta ner, och därför använder kroppen den energireserven först. Därifrån stammar LCHF teorin - om du inte äter kolhydrater, så tas energin från fettet. Sedan kan man ifrågasätta om det är sunt att utelämna dessa i den allsidiga kost som vi alla behöver.

Ett litet fakta som kan vara kul att veta: Maratonlöpare, eller bättre, cyklisterna i t.ex. Tour de France konsumerar massor av vitt bröd och spaghetti under de 4 veckor som loppet varar. Den tillförda energin kan dom i princip använda dagen efter. Om dom ätit bacon i st. f. kolhydrater, så hade dom inte kunnat tillgodogöra sig den intagna maten, och energin den ger, så snabbt....

I vilket fall så är det så, att gör man av med mer energi än det tillförs, så används reservlagret, för att upprätthålla balansen. Vips, så går man ner i vikt....

Motion ökar förbränningen, det gör människor mindre stela, och är allmänt nyttigt. Ut och rör på er - minst en timme om dagen! Kan man inte promenera, så får man röra sig på annat sätt.

Sedan jag pensionerades har jag gått upp 6-7 kg (3 år sedan), vilket betyder att alla kläder inte passar längre, speciellt byxorna, men nu har jag föresatt mig att "komma i dom" igen. Från 75-76 kg till max 70. Min svaga sida är att jag dricker alldeles för mycket vin, varenda dag till middag, och gärna några glas på em...Det är ett jäkla gott liv, men det syns också..
Mejal
Håller till 100% med Bengalow.
Det här innebär också att oberoende vilken metod man använder, så handlar det om att stoppa i sig mindre energi än vad man gör av med. (forskning visar att det är precis det LCHF förespråkarna gör när de bantar)
Sen kan man välja om man vill fortsätta äta allsidig kost fast i mindre mängd, eller om man vill äta sin energi i form av fettrik mat. Bägge ger en bantningseffekt så länge man följer ovanstående.
Dock finns det ett liv efter bantningen när man skall hitta en balans där energin in är lika med energin ut samtidigt som man skall ha i sig alla spårämnen, vitaminer mm som kroppen behöver för att hålla sig frisk i längden och här har LCHF-ätarna ett problem. Mycket av spårämnen och vitaminer finns i frukt och grönsaker och rotfrukter. Att få i sig detta i feta gräddiga efterätter och fett kött och såser är kanske inte så lätt....och säkert en överhängande risk att åter bli överviktiga.

Men som sagt.. tro kan förflytta berg...
Anma
När man gått ner till sin idealvikt börjar man även att lägga till mer grönsaker i kosten med LCHF. Det som jag tycker är fantastiskt med denna kost är att allt sug efter sötsaker är bortblåst. Inget är jag sugen på. Med vanliga matvanor med kolhydrater och lågfettsbantning i synnerhet har det varit ett stort problem. Att gå förbi glassdisken och godishyllan i butiken har alltid krävt viljestyrka för att inget av det ska komma med hem. Nu vill jag inte ens ha nåt fast jag blir bjuden. Superskönt ju!

Sen spelar det ingen som helst roll för mig om det är att jag äter mindre eller vad det är som gör att jag går ner i vikt med denna mat. Vet bara att när jag inte äter mycket fett går jag heller inte ner. Konstigt men sant.
Monarda
Det här med sug efter sötsaker tycker jag är intressant. Själv har jag aldrig haft några problem att avstå från sötsaker, har aldrig känt det där suget. Men många av mina kollegor på jobbet kan sitta med stora godispåsar efter lunch, då tydligen suget är som värst. Jag räknar kalorier för tillfället och håller en bra balans mellan protein, kolhydrater och fett. Det funkar bra för mig och jag har tappat 1 kg i veckan sedan nyår.
Anma
Ja jag har ju haft svårt för det där modeordet sockerberoende, men det finns tydligen. Och jag är en av dem. Skönt att erkänna faktiskt.
Precis som många kan dricka en drink och vara nöjda med det finns det många som kan äta en godisbit och vara nöjd, medan det finns de som inte kan ta den där drinken eller godisbiten för då vill man bara ha mer och mer och mer tills allt är slut. Sånt förhållande har jag normalt till sötsaker.

Det är superskönt att slippa suget! Efter sött alltså.
Christina i Taxinge~
CITAT (Anma @ 23-01-2010, 15:55) *
Ja jag har ju haft svårt för det där modeordet sockerberoende, men det finns tydligen. Och jag är en av dem. Skönt att erkänna faktiskt.
Precis som många kan dricka en drink och vara nöjda med det finns det många som kan äta en godisbit och vara nöjd, medan det finns de som inte kan ta den där drinken eller godisbiten för då vill man bara ha mer och mer och mer tills allt är slut. Sånt förhållande har jag normalt till sötsaker.

Det är superskönt att slippa suget! Efter sött alltså.

Sån är jag också......alltså, äter jag en godisbit så har jag snart ätit alla! Får jag "sockersug" är det lika illa som "nikotinsug"!
Det som har hjälpt mig ända sen jul är först en rejäl förkylning och nu ett ständigt pågående ryggskott.
Jag har inget som helst "sockersug" = ryggskott hjälper mot det eländet! naughty.gif

Anma
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 23-01-2010, 17:45) *
Sån är jag också......alltså, äter jag en godisbit så har jag snart ätit alla! Får jag "sockersug" är det lika illa som "nikotinsug"!
Det som har hjälpt mig ända sen jul är först en rejäl förkylning och nu ett ständigt pågående ryggskott.
Jag har inget som helst "sockersug" = ryggskott hjälper mot det eländet! naughty.gif

hahaha... men jagf föredrar nog att äta minimalt med kolhydrater framför att ha ryggskott. Krya på dig! kompiskram.gif
Anki på Öland
Någon som läst "Hjärnkoll på vikten", av hjärnforskare Martin Ingvar? Rekommenderas!
Anki
Anki V
-8 hg denna vecka.

Förra veckans brist på nedgång måste berott på någon tillfällig ”rubbning” i vätskebalansen laugh.gif . Jag tror inte det är möjligt att ”bränna” 8 hg fett/veckan på min diet……4 -5 är mer rimligt och dessutom mitt mål.

/Anki
Aqvakul
98 cm = minus 1 cm denna vecka, totalt minus 4 cm - Jag ÄR MYCKET NÖJD!

Dock vet jag att det är lättast i början. De 4 - 8 cm ytterligare som helst ska bort, kräver lång tid och ännu mer disciplin....
4:an
Har gått ner 1 ½ kg denna veckan....vätska...men gick å andra sidan upp ett kg i förra veckan naughty.gif ..knät strular måste ta det till läkaren...
Anma
Vägde mig inte förra veckan, och denna veckan visar vågen exakt samma som för två veckor sedan. Jag vet vad det beror på, mina ättider är helt åt pipan just nu. Jag har ätit rätt saker men alldeles för lite och alldeles för sällan. Nu blir det en rörig tid med renovering och flytt, vi får se om det ger någon effekt på vågen.
Simplicity
CITAT (Mejal @ 23-01-2010, 13:29) *
Håller till 100% med Bengalow.
Det här innebär också att oberoende vilken metod man använder, så handlar det om att stoppa i sig mindre energi än vad man gör av med. (forskning visar att det är precis det LCHF förespråkarna gör när de bantar)
Sen kan man välja om man vill fortsätta äta allsidig kost fast i mindre mängd, eller om man vill äta sin energi i form av fettrik mat. Bägge ger en bantningseffekt så länge man följer ovanstående.
Dock finns det ett liv efter bantningen när man skall hitta en balans där energin in är lika med energin ut samtidigt som man skall ha i sig alla spårämnen, vitaminer mm som kroppen behöver för att hålla sig frisk i längden och här har LCHF-ätarna ett problem. Mycket av spårämnen och vitaminer finns i frukt och grönsaker och rotfrukter. Att få i sig detta i feta gräddiga efterätter och fett kött och såser är kanske inte så lätt....och säkert en överhängande risk att åter bli överviktiga.

Men som sagt.. tro kan förflytta berg...

Håller med. Fantasifulla och trendiga dieter spelar ingen roll, mer än för motivationen och att man känner sig lite modern, tror jag.

Uppgång eller nedgång beror enbart på överskott eller underskott av energi. I vilken form man får i sig energin spelar ingen roll. Men det är ju bra om kosten ger de nödvändiga vitaminerna och mineralerna man behöver.

Däremot tror jag att man är olika beskaffade. Många klagar över att de blir uppsvällda och tröga av kolhydrater. Det har jag aldrig upplevt. Jag mår rätt bra av kolhydratrik kost.

Jag testade LHCF i ett par veckor, men jag var hungrig och gick dessutom upp i vikt! Det passade mig inte alls.

Vi är alla olika och ingen metod är bäst för alla.
Monarda
Tappat 1/2 kg denna vecka men nu är det fredag och det blir ett glas vin och popcorn toppat med några ostbollar. 000.gif
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 23-01-2010, 21:27) *
Någon som läst "Hjärnkoll på vikten", av hjärnforskare Martin Ingvar? Rekommenderas!
Anki

Tack för tipset.
stennie
Gick inte ner ett gram i veckan som gick, men har inte tränat ett dugg, har kännt mig allmänt hängig! thumbdown.gif ...Ska väl vara glad att jag inte har gått upp något tummenupp.gif
Aqvakul
Midjemåttet oförändrat sen förra veckan. Totalt: minus 4
Ganska väntat att det börjar gå trögare...
Red Top
Ska kanske inte skriva i den här tråden eftersom jag reducerade min vikt redan förra året. Från januari till juli tappade jag 20 kilo utan några "konstiga" bantningsmetoder. Från 82 kilo till 62.

Jag bestämde mig helt enkelt för att skippa allt socker och äta mindre porttioner. Dessutom slutade jag med alla lättprodukter och övergick till smör och grädde i matlagningen. När jag åt smörgåsar, vilket jag gör varje kväll, valde jag norskt flatbröd från Kavli, som ju innehåller mycket fibrer, men få kalorier. Jag har smör på smörgåsarna och mycket feta ostar.

Mitt bästa knep var nog att äta på en mindre tallrik.

Jag ställer mig inte på vågen särskilt ofta och mäter aldrig mitt midjemått. Jag använder kläderna, som måttstock.

Pga min sjukdom kan jag inte motionera, men ser till att röra mig så mkt som möjligt ändå.

Resultatet är att jag fortfarande håller vikten och kan glädja mig åt att jag vuxit ur alla kläder i min garderob. Från storlek 44/46 till 38/40.

I stort sett kanske man kan säga att jag lever efter LCHF-metoden, utan att följa den slaviskt. Äter både potatis, pasta och ris och numera också bröd jag själv bakar.

Att jag överhuvudtaget började banta, beror på att jag hört/läst att det kan underlätta för reumatiker att gå ner i vikt. Tyvärr har jag inte blivit bättre, snarare tvärtom, men mina knän tar inte lika mycket stryk längre, så där har jag mindre ont.

Jag önska er alla lycka till med era försök och hoppas verkligen att ni lyckas. Det är skönt att leva ett smalare liv. smiley_small_hug.gif
Anki V
+-0 här också....men det tror jag inte riktigt på för enl energi in och energi ut skulle det visa sig på vågen.

Det är nog inte riktigt optimalt att väga sig en gång i veckan. Var 14 dag eller till och med ännu mer sällan skulle nog vara mer rättvist.

/Anki

Eva i Höga
Red Top, jag gratulerar dig, jätteroligt att höra hur man lyckas så bra!

Anki, säger som du, har inte gått ner ett dugg, väger mig en gång i veckan och oförändrat resultat. Motionen är det jättedåligt med nu, har för långa arbetsdagar så jag hinner inte. Men det måste ge resultat ändå så småningom i och med att jag utesluter socker helt och gör portionerna mindre. Man får inte ge upp!
Simplicity
Red Top- det är ju såna som du som vi behöver i just den här tråden!
Såna som är bra förebilder.

Grattis till den lyckade viktnedgången!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon