Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Inga från Närke
CITAT (Anma @ 03-01-2010, 00:16) *
Två dagar utan kolhydrater, mångt fler ska det bli. smile.gif

Vad äter du då? Har du några recept och tips?
stennie
CITAT (Inga från Närke @ 06-01-2010, 10:19) *
Vad äter du då? Har du några recept och tips?

En till här som undrar, ni som kör Lchf kan ni inte lägga in tips på vad ni äter !
Eller man skulle kanske starta en Lchf tråd i recept!?
Eva i Höga
CITAT (KRT @ 06-01-2010, 09:30) *
Och ni som lyckas - GRATTIS bravo.gif Det var ju inte en tråd om metoder utan en tråd för att uppmuntra och motivera varandra....

Visst var det så tummenupp.gif !? Nu ska vi kämpa och inte ge upp i första taget! kram1.gif
Anma
Jag startar en LCHF tråd.
Mejal
CITAT (Anki på Öland @ 06-01-2010, 09:30) *
Lchf är definitivt inte en genväg, tvärtom och absolut inte mystisk, tvärtom där också, det är gamla kunskaper som kommit tillbaka!
Vad händer den dagen du slutar räkna kalorier, jo du går så sakterliga upp igen och så är en livslång jojjobantning på g där det blir svårare och svårare för varje gång.
Anki

Gamla kunskaper blir inte rätt bara för de är gamla och vem har sagt att jag räknar kalorier? Jag har sagt att man går ner i vikt om man stoppar in mindre energi i kroppen än vad man gör av med och det gäller oberoende vilken "metod" du använder.

LCHF har jag inte haft några åsikter om innan jag började läsa här. För att få veta lite googlade jag runt och läste om metoden. Här är ett ett inlägg som kan vara intressant att läsa innan man sätter igång, speciellt för alla som ligger i riskzonen för hjärtinfarkt, vilket är lätt gjort när man är överviktig.

http://ltz.se/ledaredebatt/debatt/1.858691

Anma
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 15:59) *
Gamla kunskaper blir inte rätt bara för de är gamla och vem har sagt att jag räknar kalorier? Jag har sagt att man går ner i vikt om man stoppar in mindre energi i kroppen än vad man gör av med och det gäller oberoende vilken "metod" du använder.

/.../

Det du säger är inte alls fel, man går ner i vikt genom att äta mindre än man förbrukar.
Och i traditionell bantning gör man just det.

Med LCHF ökar man kroppens förbränning, fett bränner fett, och tillsätter man lågt antal kolhydrater sker just det, kroppen börjar bränna fett, även om du äter massor med fett. Det kallas hormonellt styrd viktminskning.
Anki på Öland
Livsmedelsverket är för mig inte den mest trovärdiga kunskapskällan.....
Anki
Anma
Sten Sture Skaldeman skriver så här:
"Kalorier och hormonellt styrd viktminskning

Jag har debatterat kalorier under rubriken “Tallriksmodellen”, men tråden tog slut. Låt mig sammanfatta:

Det finns två metoder att gå ner i vikt, energistyrd viktminskning och hormonellt styrd viktminskning. Den första metoden är välkänd, den andra är okänd.

Energistyrning handlar om att minska kaloriintaget och/eller öka motionen. Det är det som något oegentligt kallas bantning. Hormonellt styrd viktminskning bygger på att man äter så att fettförbränningen stimuleras och fettlagringen minimeras. Man äter sig mätt och låter naturen ta hand om resten.

Den hormonella metoden är överlägsen av flera skäl. Man blir friskare, man slipper att vara hungrig, man går ner mer i vikt och man behåller sin nya vikt. Men den hormonella metoden har också allvarliga nackdelar. Den motarbetas av en oförstående omvärld och den är svår att genomföra i ett samhälle som domineras av skräpmat.

Jag upptäckte den hormonella metoden för mer än fyra år sedan. De jag då debatterade med sa att den inte skulle fungera. Det har den gjort. Jag har bevisligen gått ner 65 kilo i vikt. Sen sa man att jag skulle bli sjuk. Det har jag inte blivit. Jag har tvärtom gått från sjukdom till strålande hälsovärden. Sen sa man att jag skulle gå upp i vikt igen. Det har jag inte gjort. Jag har hållit min nya vikt i flera år och kommer att hålla den livet ut. Numera säger mina kritiker att jag och mina elever tär för hårt på jordens resurser och att alla inte kan äta som vi. Det kanske ligger något i det argumentet, men jag ser i första hand till min egen hälsa.

Nu sker en långsam revolution underifrån. Mer än tiotusen människor i Sverige och Norge följer mina hormonella principer. Om tio år är det hundratusen. Då kommer kritikerna förmodligen att byta angreppsvinkel och säga att detta inte är något nytt. Och där kommer de att ha rätt. Min hormonella metod beskrevs av kokoboksförfattaren Brillat-Savarin redan 1829 och tillämpades med stor framgång av William Banting på 1860-talet. Men om detta visste jag ingenting när jag av en slump kom på hur naturlig viktreglering fungerar.

Hur kan det då komma sig att dagens utbildade “experter” inte känner till hormonellt styrd viktminskning? Förmodligen beror det på att de gått i skolan under de senaste 50 åren, då det i praktiken varit omöjligt att utföra meningsfull näringsforskning. Man har räknat kalorier och ersatt fett med kolhydrater. Resultatet har blivit en världsomfattande övervikt. Men det finns en gammal och väldigt slagkraftig forskning på området.

Ett lättförståeligt försök utfördes i mitten av 1950-talet av professor Sir Charles Dodds. Han lyckades förmå människor som hållit sin vikt i många år att äta dubbla eller t o m tredubbla portioner av all mat.Enligt kaloriteorin borde de ha gått upp massvis i vikt, men den viktökningen uteblev. De svarade på det ökade kaloriintaget med att vrida på termostaten.

När professor Dodds utförde samma experiment med människor som hade svårt att hålla vikten, så blev resultatet en omedelbar viktuppgång. Människor som har lätt för att gå upp i vikt kan helt enkelt inte vrida på sin kroppstermostat. Hormonellt styrd viktminskning hjälper dem att göra det.

Sten Sture"
Anki på Öland
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 15:59) *
Gamla kunskaper blir inte rätt bara för de är gamla och vem har sagt att jag räknar kalorier? Jag har sagt att man går ner i vikt om man stoppar in mindre energi i kroppen än vad man gör av med och det gäller oberoende vilken "metod" du använder.................

Naturligtvis använder du den metod du anser vara bäst men avpollitera inte något annat bara för att du inte förstår det!
Anki
freya
Har inte hunnit med här, och nu har jag glömt vad Wii sa om vikten. Tror det var ca 80-81. Har gått upp o ner ca 3kg sedan jul. Trodde inte det skulle vara så kul som det faktiskt är med Wii Fit. Jag har lite svårt för att vara ute i kylan, blir så förbaskat stel, men det går röra sig inne med. att träna balansen med den här mackapärn är suveränt, och det behövs. Mina tidigare urstarka ben och nästan lindansar-balans har ju försvunnit de senaste åren. Det är en anledning till att jag inte gillar åka skidor bl.a, kan ju inte hålla mig på benen.
Funderar på LCHF-mat men samtidigt känns det lite bökigt med en sorts mat åt mig och en annan till sönerna. Får kolla mer på recepten.
zissi
HEJA, HEJA tummenupp.gif bravo.gif

Vad lätta ni kommer att vara lagom till vårbruket kompiskram.gif rose.gif

(Skrev i fel tråd förut)
Mejal
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2010, 10:54) *
Gamla fördomar och något som ger dåliga samveten........

Naturligtvis använder du den metod du anser vara bäst men avpollitera inte något annat bara för att du inte förstår det!
Anki

Citera

Jag har klippt in ditt svar på mitt första inlägg samt ditt svar på mitt sista inlägg. Det är väl knappast jag som avpoliterar någons åsikter och tro, det gjorde du direkt på mitt första inlägg, kallade det gamla fördomar.
Mitt andra inlägg sågades av någon annan som felaktigt, medan vad jag kan se aldrig har anklagat någons ideér för felaktiga.
Att sedan några som vurmar för LCHF-metoden tar åt sig när jag säger att det inte fungerar med mirakelkurer, kanske de skall fundera på varför de blir så indigerade. Jag hade inte nämnt LCHF-metoden i det sammanhanget och hade den inte heller i åtanke.

Att i ett pendrag skrota Livsmedelsverket och all den expertis och vetenskap som ligger bakom är kanske lite magstarkt. Är det bara de här 1000-tals vetenskapliga forskningsrapporterna om mat som du misstror eller gäller det vetenskap rakt över, om kärnkraft, miljö, sjukvård osv?

Sen Anma, så tycker jag att du är att gratulera till din viktminskning. Fantastisk bra jobbatt! Tyvärr, så passar du som handen i handsken in på beskrivningen av LCHF-förespråkarna som görs i artiklen som jag ännu en gång länkar. Men varför nämner du inget om hjärtinfarkt-, åderförkalkning- och cancerriskerna? 90% av alla forskningsrapporter visar på att konsumtion av djurfett ger en ökning av de här sjukdomarna.

Jaja, för oss vanliga människor är det nog enklast att hålla oss till energiprincipen och vad den säger: Energi in = energi ut. Då kommer vi att hålla vikten. Minskar vi sedan något på insidan och ökar något på utsidan, så kommer det här att gå som på en dans. smile.gif
Och på tal om "gammal kunskap" så är energipricipen väääldigt gammal. Den har nämligen alltid gällt. giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 19:03) *
Jag har klippt in ditt svar på mitt första inlägg samt ditt svar på mitt sista inlägg. Det är väl knappast jag som avpoliterar någons åsikter och tro, det gjorde du direkt på mitt första inlägg, kallade det gamla fördomar.
Mitt andra inlägg sågades av någon annan som felaktigt, medan vad jag kan se aldrig har anklagat någons ideér för felaktiga.
Att sedan några som vurmar för LCHF-metoden tar åt sig när jag säger att det inte fungerar med mirakelkurer, kanske de skall fundera på varför de blir så indigerade. Jag hade inte nämnt LCHF-metoden i det sammanhanget och hade den inte heller i åtanke.

Sen Anma, så tycker jag att du är att gratulera till din viktminskning. Fantastisk bra jobbatt! Tyvärr, så passar du som handen i handsken in på beskrivningen av LCHF-förespråkarna som görs i artiklen som jag ännu en gång länkar. Men varför nämner du inget om hjärtinfarkt-, åderförkalkning- och cancerriskerna? 90% av alla forskningsrapporter visar på att konsumtion av djurfett ger en ökning av de här sjukdomarna.

Jaja, för oss vanliga människor är det nog enklast att hålla oss till energiprincipen och vad den säger: Energi in = energi ut. Då kommer vi att hålla vikten. Minskar vi sedan något på insidan och ökar något på utsidan, så kommer det här att gå som på en dans. smile.gif
Och på tal om "gammal kunskap" så är energipricipen väääldigt gammal. Den har nämligen alltid gällt. giggle.gif

"Någon" kanske var jag. LCHF är ingen mirakelkur utan en livsstil och jag är övertygad om att inga av oss som äter den kosten tar åt sig. Vi har enbart förmedlat våra egna erfarenheter som vi vet fungerar för oss och för väldigt många andra.
Det är du som sågar och ingen annan, för du hävdar att det du säger är det enda rätta sättet och så ger du oss en klapp på huvet och säger "jaja, för oss vanliga människor" ...... Härskarteknik kallar jag sånt. Man behöver inte såga andra "metoder" när man inte vet hur dom fungerar och det gör du uppenbarligen inte. Jag råder dig att läsa på om LCHF innan du slänger ur dig dina påståenden och läs på ordentligt. Men du verkar inte ens vilja veta hur det fungerar. Synd. Ännu så länge har jag inte hört någon som blivit sjuk av LCHF-kost däremot har många bevisligen fått bättre värden och/eller blivit av med andra krämpor.

Rapporter kan beställas så alla är definitivt inte tillförlitliga utan det beror på vad man vill ha fram. Tror inte en sekund på att animaliskt fett skulle öka de sjukdomar du nämner utan det vill nog till ytterligare ingredienser för det.
Farbror Blå
Farbror Blå löser allt

tag en penna och papper fram

skriv sedan ner det du kan tänka dej att skrota ur din diet och skriv dit vad du kan byta ut mot istället, eller lägga till.

skriv därefter ner hur mycket motion du orkar med och vill kunna hålla på med varje vecka.

till sist skriver du ner vad du får unna dej. Vin till helgen? choklad på lördagen?

Sedan är den gyllene regeln att inget går att lösa snabbt.

Viktminskning som består kommer genom ökad motion och sunda kostvanor.
ordet banta ska skrotas, handlar inte om ett oljebyte å sen är det bra, utan att övergå till ett sundare liv.

Nu kommer jag att få skit för detta, det brukar jag få, men det är sant.
Inga pekfingrar alls, bara goda råd=)
Ett bra knep är att prova sej fram, kanske öka med en liten träningsetapp varje vecka?
Kanske minska kaffet/fikandet/snaskandet/vinandet/ölandet ett steg i taget?

och.. ja just ja..

Jag är förresten inte med.

lycka till! smiley_small_hug.gif
Anma

Tja, att jag inte nämnt dessa saker är för att jag helt enkelt inte tror att LCHF ökar riskerna. Jag tror att dåliga (läs snabba) kolhydrater i kombination med fet mat och tillsatser av olika slag ökar riskerna för dessa sjukdomar. Cancer av mat tror jag är det större risk att få om man äter light- och andra onaturliga produkter och konstiga tillsatser. LCHF går ut på att äta så ren mat som möjligt utan tillsatser och annat främmande. Hur kan det vara farligt?

Oprocesserad kött, fisk och grönsaker. Smör istället för margarin (läs innehållsförteckningen på margarinpaketet nån gång och kolla upp vad allt betyder), naturligt feta ostar istället för de där fettet processerats bort med konstiga tillverklingsmetoder med mera med mera.
Tror du att man blir mer sjuk av den maten än av lightprodukter där halva innehållsförteckningen består av E-nummer och andra kemiskt tillverkade tillsatser?
Det tror inte jag.

Sen kan man ju självklart äta ren mat och ändå få i sig massor med kolhydrater och hålla vikten och må bra. Men för mig personligen fungerar inte det. Jag vet ju det av erfarenhet. Äter jag mycket kolhydrater, även om de är nyttiga kommer sockersuget som ett brev på posten och det dröjer inte länge förrän kundkorgen består till hälften av en massa bakverk och smågodis. Och det är jag riskerar att få hjärtproblem ( nästan hela min mammas släkt har hjärtproblem, om inte innan så har de kommit som en femtioårspresent för de flesta), jag tänkte bryta trenden och hålla mig frisk med hjälp av LCHF. smile.gif
För att, handen på hjärtat, jag äter aldrig så bra och nyttig mat som jag gör med LCHF.

Jag har definitivt inte sagt att ditt eller någon annans metod är felaktig, det jag har sagt är vad jag tror på och vad som fungerar för mig.

Tillägg: Glömde säga att jag heller inte sett en enda studie eller forskningsrapport som visar att just LCHF-maten skulle öka hjärtinfarkt-, åderförkalkning- och cancerriskerna. Att säga att fett gör det räcker inte, fett i kombination med det andra som ingår i LCHF-kosten har inte i någon forskningsrapport visat att riskerna ökar. Om jag har fel, ge mig så den rapporten.
Anki på Öland
Jag har klippt in ditt svar på mitt första inlägg samt ditt svar på mitt sista inlägg. Det är väl knappast jag som avpoliterar någons åsikter och tro, det gjorde du direkt på mitt första inlägg, kallade det gamla fördomar.....

Hrm.... ja det var klippt och klistrat...... vad jag sågade var ditt påstående att enda sättet att gå ner i vikt var göra av med mer energi än det man intog genom motion! Energi in/energi ut.... Massor överviktiga ger upp innan dom ens börjat försöka gå ner i vikt för ben, knän, rygg eller vad det vara månde gör att dom inte kan motionera. Det var vad jag kallade gamla fördomar! Lägg inte ord i min mun som jag aldrig sagt.
Anki
Anma
CITAT (Farbror Blå @ 06-01-2010, 20:49) *
Farbror Blå löser allt

skriv sedan ner det du kan tänka dej att skrota ur din diet och skriv dit vad du kan byta ut mot istället, eller lägga till.

skriv därefter ner hur mycket motion du orkar med och vill kunna hålla på med varje vecka.

till sist skriver du ner vad du får unna dej. Vin till helgen? choklad på lördagen?

ordet banta ska skrotas, handlar inte om ett oljebyte å sen är det bra, utan att övergå till ett sundare liv.

Ett bra knep är att prova sej fram, kanske öka med en liten träningsetapp varje vecka?

och.. ja just ja..

Tack så mycket Farbror Blå! Ditt råd är precis det jag gjort, förutom att jag inte har någon helgbelöning, däremot ska jag göra en god pannacotta med reducerad sockermängd som belöning när vågen visar -5 kg. I denna takt behöver jag vänta max två veckor till... smile.gif
Mejal
CITAT (*Stintan* @ 05-01-2010, 19:13) *
Var och en blir salig på sin tro! Och jag vill påstå att du har fel. För du kan väl ändå inte mena att människor som har svårt att röra sig ska svälta vilket skulle bli följden om man följde dina råd. Svält kan bidra till fettma om du inte visste det. Om folk slutade äta socker och spannmål och därmed minska på kolhydratintaget skulle mycket vara vunnet.

Jag tror det är dags att påminna om vem som sågar vem!

Jag kan dessutom inte se att jag har sagt något negativt om LCHF-metoden. (Skrolla gärna tillbaks och läs inläggen en gång till.) Den fungerar säkert för er och det är ju jättebra. smile.gif

Dessutom är det jag talar om inte en "metod" utan det är fysikalisk hårdvaluta. Världen fungerar så. Energi kan inte tillverkas, bara omvandlas, vilket innebär att om din kropp skall fungera, så måste det in energi.
Sen om du får den genom socker eller potatis eller grönsaker spelar ingen roll i energidiskussionen (det spelar roll för hälsan)
När du har fått in energi så kan du leva och göra saker, springa gå, blinka, dvs energin omvandlas till rörelseenergi , kemisk energi, värmeenergi mm.
Minskar du ner på energin du stoppar in och ändå vill leva, springa, gå eller blinka lika mycket som innan, eller kanske t.o.m mer, så fattas det energi och då får du ta det från reservlagret som du har i form av fett och du kommer att minska i vikt.

Altså: jag ställer inte energiprincipen emot LCHF. Det är du som inte kan läsa och som tolkar in dina egna fördomar eller vad det är i mitt inlägg.
Och Anki, jag har aldrig sagt att motion var enda sättet, det har du missuppfattat. Läs inläggen en gång till!

Och som stöd för det jag säger så påpekas det också i en del information om LCHF: Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, då försökspersonerna får äta sig mätta på LCHF istället för ”vanlig” mat.
ref: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Så vad är det som talar emot det jag skriver?
Är det inte så att det är du som inte förstår det jag skriver?
...och det framgår ju klart i ditt förra inlägg att du inte har en susning om vad jag pratar om.

Anma: Jag tycker du är fantastisk som har lyckats med en så stor viktminskning och jag förstår att du talar dig varm för metoden och jag ser att du är rejält påläst. Du är bara att gratulera. smile.gif

Så Stintan, Anma och Anki, nu går vi vidare i livet. Jag tror att de flesta har förstått vad jag vill ha sagt.
Vi fortsätter att gå ut med hunden, bara lite längre än vanligt och vi äter lite mindre än vanligt, så skall det nog ordna sig, eller vad tror ni naughty.gif ?
Aqvakul
Jag håller med dig Mejal till 100 %. Energiprincipen gäller. Sen finns det olika vägar, som passar olika personer, att fixa sin energibalans.

anncharlotte
Jag har sen i somras ändrat min kost en del, äter nu ingen mjölmat, ingen potatis, inget ris och inget socker. Undantaget är en del frukt och framförallt bär. Där får jag ju i mej socker tyvärr.
Med dessa faktiskt ganska enkla åtgärder så har jag gått ner ca 10 kg.
Rör på mej ungefär lika mycket som tidigare, enda övriga åtgärden jag har gjort är att jag försöker äta lite mer regelbundet. Ofta och inte så mycket istället för sällan och mycket.
*Stintan*
Ja Mejal det jag ansåg du hade fel om var att du sa att enda sättet var mindre energi in och mer energi ut. Det behöver vi inte ta en gång till.

Meningslöst att diskutera LCHF med dig eftersom du redan har bestämt dig för att vara den som vet bäst hur den kosten fungerar. Den som vill kan ju fortsätta stoppa i sig en massa onyttigheter, jag bryr mig faktiskt inte eftersom man väljer själv.

Personligen väljer jag också själv när det är dags att gå vidare i livet. Gå du men bestäm inte när andra ska gå!

Mejal
Men snälla Stintan, nu får du väl ändå ge dig.
Är du bara ute efter tjafs och bråk? Kan du någonstans i mina inlägg se att jag gör mig till tolkare för hur LCHF fungerar eller inte fungerar? Läs inläggen innan du svarar!

Och givetvis får du sitta kvar när vi andra går vidare. Ha det!

Hej igen
Tänker man efter så måste man göra av med lika mycket som man stoppar i sig.
Det gäller vare sig man är mycket rörlig eller "stillasittande" om man inte vill gå upp i vikt.

För egen del äter jag allt utom konstgjorda produkter som margarin o andra lightprodukter ...
så lite som möjligt av produkter preparerade med antal E-nummer o andra tillsatser.
renate
CITAT (Farbror Blå @ 06-01-2010, 20:49) *
Farbror Blå löser allt

och.. ja just ja..

Jag håller med dig farbror blå och har inget att tillägger.Är inte heller med.
Alla ni som är med önskar jag lycka till.
*Stintan*
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 22:54) *
Men snälla Stintan, nu får du väl ändå ge dig.
Är du bara ute efter tjafs och bråk? Kan du någonstans i mina inlägg se att jag gör mig till tolkare för hur LCHF fungerar eller inte fungerar? Läs inläggen innan du svarar!

Och givetvis får du sitta kvar när vi andra går vidare. Ha det!

Nej då jag är inte alls ute efter något tjafs men jag blir irriterad när du påstår saker som det inte finns några belägg för. Det kanske är en feltolkning av mig men dina inlägg känns besserwisseraktiga. Sen lägger du in en länk till nån länstidning där en snubbe från livsmedelsverket uttalat sig både okunnigt och osakligt om LCHF. Där kom påståenden om sjukdomar som följd av LCHF-kost vilket är rena påhittet och finns ingen undersökning om såvitt jag vet. Själv är jag övertygad om att det är kolhydraterna (sockret) som gör oss feta och sjuka, inte smöret, osten och grädden. Skulle kunna skriva en hel uppsats om detta men avstår eftersom det redan finns så mycket på nätet om vad LCHF innebär och vilka effekter man kan uppnå. Båda Anma och jag har lämnat länk i tidigare inlägg där man kan börja om man är intresserad. För övrigt hoppas jag att debatten om vad vi stoppar i oss fortsätter så att människor lär sig äta nyttigare, renare och bättre mat.
Ha det du med!
Aqvakul
Jag har gått långa runder runt en kladdkaka och en jättelik chokladask här på jobbet...
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2010, 13:49) *
Jag har gått långa runder runt en kladdkaka och en jättelik chokladask här på jobbet...

rotfl.gif Bra motion Aqva! tummenupp.gif
Anki V
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2010, 13:49) *

Det var duktigt det…… bravo.gif

Av misstag halkade jag ner i en skål med taccochips i onsdags och jag är rädd för att det slank ner ett och annat när jag kravlade mig upp. Senare på kvällen när jag ändå förstört den dagen gled det ner lite whisky också.

Tanken var att jag skulle äta ett mjukt tortillabröd med massor av grönsaker. Det enda duktiga jag gjorde den dagen var att avstå ölen till taccosen och dricka vatten i stället.

/Anki
Anma
Imorgon är första invägningen, jag har ju fuskat och vägt mig i förrgår, få se om det är någon skillnad imorgon. smile.gif
freya
Jag åt kladdkaka när jag hämtade sonen hos mormor, o har inte varit på vågen på flera dagar. Däremot har jag motionerat i tarpporna upp och ner till källare och pannrum. Fortsätter sibirienvintern blir det motion med elmotorsågen med för kapning av lite för långa vedträn. Antar att all motion är bra, spec som varken jag eller hund vill ut och frysa fötter och tassar av oss, blir superhjältesnabba utevistelser.
Monarda
Jag fortsätter med min urmodiga metod att räkna kalorier och väga och skriva upp vad jag äter. Fungerar utmärkt för min del och jag märker att jag tänker efter en gång extra innan något onyttigt åker in i truten.
Det där med att slabba i sig en massa fett ligger inte för mig, jag tror på mångsidigheten i kosten. "För lite och för mycket skämmer allt", som min kloka farmor brukade säga. Nu väntar jag bara på att kylan ska ge med sig så jag kan ut och röra på mig. tummenupp.gif
renate
CITAT (Biggan_ @ 07-01-2010, 13:51) *
rotfl.gif Bra motion Aqva! tummenupp.gif

Hur kan man gilla kladdkaka...... ryser av bara ordet.All sorts kakor kan jag går förbi med lätthet,en påse maränger däremot äter jag då och då,nja ganskar sällan iof.Snart kommer den hemska semlatiden,inte gott de heller.

CITAT (Anki V @ 07-01-2010, 14:22) *
Det var duktigt det…… bravo.gif

Av misstag halkade jag ner i en skål med taccochips i onsdags och jag är rädd för att det slank ner ett och annat när jag kravlade mig upp. Senare på kvällen när jag ändå förstört den dagen gled det ner lite whisky också.

Tanken var att jag skulle äta ett mjukt tortillabröd med massor av grönsaker. Det enda duktiga jag gjorde den dagen var att avstå ölen till taccosen och dricka vatten i stället.

/Anki

Lite gott får man väl unnar sig då och då tycker jag.
Aqvakul
CITAT (Monarda @ 07-01-2010, 21:53) *
Jag fortsätter med min urmodiga metod att räkna kalorier och väga och skriva upp vad jag äter. Fungerar utmärkt för min del och jag märker att jag tänker efter en gång extra innan något onyttigt åker in i truten.
Det där med att slabba i sig en massa fett ligger inte för mig, jag tror på mångsidigheten i kosten. "För lite och för mycket skämmer allt", som min kloka farmor brukade säga. Nu väntar jag bara på att kylan ska ge med sig så jag kan ut och röra på mig. tummenupp.gif

tummenupp.gif
Anki V
Eftersom jag skriver upp allt som tar vägen via munnen så kan jag se att det är tacokvällen med barnbarnet i som är den stora boven + att det har blivit lite mer energirik alkohol än det brukar men det skyller jag på helgerna.

Tacochipsen var dessutom fruktansvärt salta så det kan hända att det finns en del onödig vätska kvar….det känns så på ringarna.

Nog med ursäkter…… Första veckan resulterade i en viktnedgång om endast 2 hg (enl vågen).

Nya tag!!!!

/Anki
Aqvakul
Morgonens midjemått: 100 cm (-2)
Anki V
CITAT (Aqvakul @ 08-01-2010, 08:01) *

Det var inte dåligt......Jättegrattis!

/Anki
Christina i Taxinge~
Efter att ha mätt & vägt ser jag att absolut inget har hänt med min kropp.....
Jaha.....men med tanke på att jag mest legat på soffan/sängen och hostat så är jag glad att jag åtminstone inte gått upp i vikt.
Nu har jag fått ryggskott dessutom så jag rör mig i ultrarapid i den mån jag alls rör mig.
Ska eländet aldrig ta slut!?

4:an
CITAT (Aqvakul @ 08-01-2010, 08:01) *

Jättebra jobbat!!! Grattis....! blomma.gif

Själv har jag tappat 2.8 hg...allt skall börja någonstans! för mig handlar viktnedgång om en vilja....att komma till insikt och bestämma sig...ingen annan kan påverka en där utan man måste själv komma till den insikten...!
pimpim2
Grattis till er som krymper! bravo.gif
Här har det inte hänt ett dugg, har haft ont i ryggen och varit allmänt stel efter en liten "nästan halkade omkull" historia.
Men: always look on the bright side of life! Jag har ju inte gått upp! Nya tag tas kommande vecka, nu ska min motionscykel komma till användning.
Anma
Jag har ju, som alla säkert förstått, kört stenhårt på min LCHF.
Första veckan -1,8 kg. Vågen visar nu 79,4 istället för 81,6. Guu va jag är duktig! yahoo.gif
Köpte ett måttband igår så har inte mätt ännu, kommer att leverera eventuella minus på måtten nästa fredag.

En annan sak jag upptäckte är att mitt hårbotten inte kliar ett dugg och håret ser nytvättat ut ännu idag, tvättade det i tisdags och det har aldrig hänt att jag kunnat vänta med hårtvätt så länge på vintern utan att se ut som en smörbytta i hårbotten. Nu är det som på sommaren, då både hårbotten och hår mår bra. Egentligen jättekonstigt för att jag äter så mycket fett, men tydligen är det inte fettet i maten som gör mitt hår fett och hårbotten kliande på vintrarna. smile.gif

Och ytterligare en sak, min magkatarr är bättre än på länge, detta är ännu märkligare. Förklara den om ni kan.

Men jag har haft lite mer huvudvärk än annars denna veckan, huvudvärk av annan sort än den jag brukar, så det är ju inte bara positivt som hänt.

Dessutom gör jag tvåan två-tre ggr om dagen istället för en, men det är mycket mindre mängd totalt som spolas ner. (Förlåt för skitsnacket)

Grattis till er andra! Några hekto är mycket bra!
Mejal
En minskning med 1,1 kg säger min våg. Jag är jättenöjd.
Det är tydligt att enegiprincipen fungerar. innocent.gif

Jag skall ta fram måttbandet också och mäta in mig. Det är ju kul om det försvinner på rätt ställe också.
Anma
CITAT (Mejal @ 08-01-2010, 11:41) *
En minskning med 1,1 kg säger min våg. Jag är jättenöjd.
Det är tydligt att enegiprincipen fungerar. innocent.gif

Jag skall ta fram måttbandet också och mäta in mig. Det är ju kul om det försvinner på rätt ställe också.

Klart det fungerar! Ingen har sagt annat, jag har sagt att annat fungerar också.

Grattis!
stennie
Vägde mig i morse... -0,5 kg sedan jag köpte nya vågen(4 jan).....midjemått= 82cm

Kämpa på allihopa !!!! tummenupp.gif
Anki V
CITAT (Anma @ 08-01-2010, 11:38) *
Men jag har haft lite mer huvudvärk än annars denna veckan, huvudvärk av annan sort än den jag brukar, så det är ju inte bara positivt som hänt.

Dessutom gör jag tvåan två-tre ggr om dagen istället för en, men det är mycket mindre mängd totalt som spolas ner. (Förlåt för skitsnacket)

Grattis till er andra! Några hekto är mycket bra!

Grattis till viktnedgången och de övriga positiva effekterna.

Undar om din huvudvärk kommer av att du fått lite vätskebrist….? Kolhydrater är ju kända för att binda vätska och om du nu så drastiskt skurit ner kanske du kissat ut lite väl mycket.

/Anki
Eva i Höga
Jag tycker ni är SÅ jätteduktiga alla och resultat blir det ju! För min del tar jag mina motionspromenader men har inte vägt mig än. Upptäckte att det är fredag idag och då blir det rödvin ikväll - och chips! Kan bara inte låta bli, men visst måste man unna sig lite ibland?! flirting.gif
Monarda
Jag har inte så många laster när jag tänker efter g.gif, men dom få jag har vårdar jag ömt. Självklart blir det ett glas vin i kväll och X antal ostbollar! happy.gif
Anki V
Vad vore livet utan laster......? Här blir det den obligatoriska fredagswiskyn till Lets dance

Ett ordspråk jag gillar:
"Det är lastens uppgift att hålla dygden inom rimliga gränser" laugh.gif

/Anki

Aqvakul
Visst måste man få festa lite till helgen, annars pallar man inte veckans askes...
Eva i Höga
Skönt, då är jag i gott sällskap! Skål på er mina vänner! flirting.gif

Anki, ditt ordspråk gillar jag. Får jag låna det ibland?
Anki V
CITAT (Eva i Höga @ 08-01-2010, 19:32) *
Anki, ditt ordspråk gillar jag. Får jag låna det ibland?

Det är klar...jag har knyckt det av någon som heter Samuel Butler laugh.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon