|
CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 12:45)  Tänkte mest du skulle leta febrilt och saxa fram nya klipp du hittar på nätet...så var inte fallet men du söker kan jag tänka mig....du svarade inte på varför du vill utrota vildsvinen.... Varför är du så rädd för en djurart som tillhör den svenska faunan? Jag har inget som helst intresse att utrota vildsvinen, eller för den delen någon annan djurart, inte ens fästingar. Jag motsätter mig bara det sätt som de förvaltas på. Det är fel att utfodra dem, och de kostar oändligt mycket mera för samhället än vad alla rovdjur gör. Men de kommer naturligtvis ge ett välkommet födotillskott för både varg och lodjur. Men framförallt urholkar ju vildsvinen alla argument från jägarförbundet när de säger sig syssla med viltvård, när de jagar predatorer som nötskrika, kråka, grävling, mink etc. Dessa djur orsakar minimal skada jämfört med vad de 600 000 vildsvinen kommer att orsaka inom 5 år (uppskattat antal av jägarförbundets Torsten Mörner ).
CITAT (KURT @ 20-01-2010, 12:40)  Jag har inget som helst intresse att utrota vildsvinen, eller för den delen någon annan djurart, inte ens fästingar. Jag motsätter mig bara det sätt som de förvaltas på. Det är fel att utfodra dem, och de kostar oändligt mycket mera för samhället än vad alla rovdjur gör. Men de kommer naturligtvis ge ett välkommet födotillskott för både varg och lodjur. Men framförallt urholkar ju vildsvinen alla argument från jägarförbundet när de säger sig syssla med viltvård, när de jagar predatorer som nötskrika, kråka, grävling, mink etc. Dessa djur orsakar minimal skada jämfört med vad de 600 000 vildsvinen kommer att orsaka inom 5 år (uppskattat antal av jägarförbundets Torsten Mörner ). Samma skrämselspropaganda kan jag måla ut ang. Vargen om det blir många nog av dom...ser man tillfödotillgången så behöver knappast rovdjuren mera mat än det finns här nu...Det finns så det räcker och blir över....fast du har otroliga förutfattade meningar enbart beroende på att jag är jägare......utfodringen kan ses på 3 sätt...1.Man styr vildsvinen bort från böndernas grödor...eller 2.Man skapar en konstruerad miljö så dom överlever där dom inte skulle vara eller 3. Man skapar för goda livsförutsättningar så man får stam större än vad marken kan bära...absolut en sak att disktutera och det ena ger inte det andra rätt heller...
Gossen Ruda
20-01-2010, 14:34
Jodå, jag vet att det fanns vildsvin en gång i Sverige men att påstå att stenåldersmänniskorna lyckades utrota dom tror jag inte på. Det var garanterat klimatförsämringarna som fixade den saken. Att riksdagen beslutade att dom skulle tillhöra vår fauna var nog enklare än att påbjuda utrotning. Några svin kunde ju gå an men dom förökar sig som, som, som vildsvin. Skulle inte sakna dom om dom försvann, stora skador kan dom göra och inte är dom ofarliga heller. Varg har jag inget emot, bara stammen hålls på en låg nivå. Dom kanske kan minska den alltför stora stammen av rådjur som också ställer till med skador i våra trädgårdar.
Min gubbe ska ut och jaga Vildsvin på söndag ihop med sonen ,nä lätjagade är dom inte och det vill till attt man har riktiga hundar som vet hur man jagar gris ,är de för tuffa och hårda blir de lätt uppsprättade av tex en galt, en grishund ska vara vek i sinnelaget så de inte går på hårt,många hundar har redan fått svåra skador av vildsvinjakt här i Sverige för vi har inte lärt oss än hur en grishund ska bete sig.Så att Vargar gärna skulle ge sig på Vildsvin tror jag inte mycket på det skulle väl vara om de får håll i en kullting då,att för en Varg jaga gris är med livet som insatts .
skogstroll
20-01-2010, 16:29
ja de där svinen vill man nog inte träffa på i mörkret...
Aqvakul
20-01-2010, 16:31
CITAT (Blomstertanten @ 20-01-2010, 12:00)  Är det verkligen en mänsklig rättighet att slippa allt man är rädd för ?
Däremot är det en mänsklig rättighet och demokrati att man får säga vad man tycker !  Huvudet på spiken!
Vildsvin är som farligast när de har kulltingar eller är skadade annars är de ganska skygga av sig .
CITAT (Motti @ 20-01-2010, 17:28)  Min gubbe ska ut och jaga Vildsvin på söndag ihop med sonen ,nä lätjagade är dom inte och det vill till attt man har riktiga hundar som vet hur man jagar gris ,är de för tuffa och hårda blir de lätt uppsprättade av tex en galt, en grishund ska vara vek i sinnelaget så de inte går på hårt,många hundar har redan fått svåra skador av vildsvinjakt här i Sverige för vi har inte lärt oss än hur en grishund ska bete sig.Så att Vargar gärna skulle ge sig på Vildsvin tror jag inte mycket på det skulle väl vara om de får håll i en kullting då,att för en Varg jaga gris är med livet som insatts . Har du någon gång sett ett par Dogo Argentinos hålla ner en fullvuxen galt? En flock hundar/vargar som arbetar tillsammans är extremt effektiva! http://en.wikipedia.org/wiki/Dogo_argentinohttp://www.youtube.com/watch?v=rBX6D8mKHaE
Piccante
20-01-2010, 17:10
CITAT (Blomstertanten @ 20-01-2010, 12:00)  Jag uttalar mej nog det ändå Är det verkligen en mänsklig rättighet att slippa allt man är rädd för ? Däremot är det en mänsklig rättighet och demokrati att man får säga vad man tycker ! Jag är höjdrädd så jag ska starta ett parti mot höghus och inglasade hissar. Tyvärr föll vår valtekniska samverkan med "Partiet för folk med torgskräck- folkviljan mot öppna platser" för de klarade inte av att vara med på torgmöten.
Blomstertanten
20-01-2010, 17:13
CITAT (Markus_H @ 20-01-2010, 17:10)  Jag är höjdrädd så jag ska starta ett parti mot höghus och inglasade hissar. Tyvärr föll vår valtekniska samverkan med "Partiet för folk med torgskräck- folkviljan mot öppna platser" för de klarade inte av att vara med på torgmöten. Jag går med i ditt parti direkt !  Om partiet också ser till att förbjuda spindlar
Jo Kurt min man såg det på TV häromdagen just om Dogo Argentino men de är inte speciellt vanliga här än,många jagar gris med Gråhund här i Sverige, det vill nog till just en sådan stor tung hund om de ska lyckas brotta ner ett vildsvin.
*Stintan*
20-01-2010, 17:36
CITAT (Motti @ 20-01-2010, 17:15)  Jo Kurt min man såg det på TV häromdagen just om Dogo Argentino men de är inte speciellt vanliga här än,många jagar gris med Gråhund här i Sverige, det vill nog till just en sådan stor tung hund om de ska lyckas brotta ner ett vildsvin. Men hallå varför ska en jakthund brotta ner ett byte? För mig låter det helt galet men så kan jag inte så mycket om jakt heller.
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2010, 17:36)  Men hallå varför ska en jakthund brotta ner ett byte? För mig låter det helt galet men så kan jag inte så mycket om jakt heller. Nää... dom där hundarna kommer aldrig få användas i Sverige som tur är... det skulle gå helt emot den svenska jaktetiken att jaga med så skarpa hundar... en jakthund kan på sin höjd få naffsa efter en gris men aldrig bita... då är den inte lämplig som jakthund. En hund som kan lägga omkull en gris kanske kan användas vid eftersök på trafikskadat vilt men aldriv vid jakt på friska djur...
Blomstertanten
20-01-2010, 17:41
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2010, 17:36)  Men hallå varför ska en jakthund brotta ner ett byte? För mig låter det helt galet men så kan jag inte så mycket om jakt heller. Undrar detsamma ! Jag har alltid trott att hundens roll i jakten är att spåra upp viltet , berätta genom skall för jägaren var bytet finns och leta upp viltet när det skjutits. Det är väl inte hundens uppgift att döda bytet också ???  För i så fall är ju jägare helt överflödiga !
[attachment=46408:Galt_sk_ne.jpg] CITAT (KURT @ 20-01-2010, 17:02)  Har du någon gång sett ett par Dogo Argentinos hålla ner en fullvuxen galt? En flock hundar/vargar som arbetar tillsammans är extremt effektiva! http://en.wikipedia.org/wiki/Dogo_argentinohttp://www.youtube.com/watch?v=rBX6D8mKHaE..och du pratar i nattmössan ...igjen....Den plågade grisen på bilden är inte ens samma ras som vårans innhemska gris.föresten rätt vidrigt klipp......Fullvuxen galt...jo tjenna.....Före du börjar klippa och saxa från alla världens hörn så ta reda på fakta......ska tillåta mig att saxa iväg en egen bild...På en fullvuxen men inte jättestor galt jag sköt i skåne.... [attachment=46408:Galt_sk_ne.jpg] CITAT (Motti @ 20-01-2010, 16:43)  Vildsvin är som farligast när de har kulltingar eller är skadade annars är de ganska skygga av sig . Dom är ungefär lika farliga som vargen...dvs tillika med noll........
herkules
20-01-2010, 18:09
hej hörru jompa, alla pratar inte i nattmössan bara för att de inte har samma uppgifter som du, begrips?
CITAT (herkules @ 20-01-2010, 18:09)  hej hörru jompa, alla pratar inte i nattmössan bara för att de inte har samma uppgifter som du, begrips? Rena lögner eller totalt felinformation är att prata i nattmössan....
herkules
20-01-2010, 18:11
CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 18:10)  Rena lögner eller totalt felinformation är att prata i nattmössan.... man behöver inte låta som du för det.
CITAT (herkules @ 20-01-2010, 18:11)  man behöver inte låta som du för det. Nej eller låta en hel grupp sammenliknas med nazister för den sakens skuld.....
herkules
20-01-2010, 18:14
CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 18:13)  Nej eller låta en hel grupp sammenliknas med nazister för den sakens skuld..... nu fattar inte jag vad du menar. men skit samma, vargjägarparti var det. och ordförande kommer från värmland. jag skäms...
CITAT (herkules @ 20-01-2010, 18:14)  nu fattar inte jag vad du menar. men skit samma, vargjägarparti var det. och ordförande kommer från värmland. jag skäms... http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...00#entry1147650...förmodlingen fattar du fortfarande inte vad jag skrev......
herkules
20-01-2010, 18:29
CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 18:19)  http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...00#entry1147650...förmodlingen fattar du fortfarande inte vad jag skrev...... den teckningen hade jag glömt. vill du tjafsa om den så masa dig då iväg till den tråden och låt den här handla om det den handlar om.
CITAT (herkules @ 20-01-2010, 18:29)  den teckningen hade jag glömt. vill du tjafsa om den så masa dig då iväg till den tråden och låt den här handla om det den handlar om. så du kan svara precis hur du vill fast sedan påpeka för andra hur dom ska uppföra sig...tycker du inte det är lite väl motsägelsefullt?...och jag svarar enbart på din tilltala...som förövrigt inte hadde nånting med denna tråd att göra......
herkules
20-01-2010, 18:44
CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 18:33)  så du kan svara precis hur du vill fast sedan påpeka för andra hur dom ska uppföra sig...tycker du inte det är lite väl motsägelsefullt?...och jag svarar enbart på din tilltala...som förövrigt inte hadde nånting med denna tråd att göra...... +1
Ingen vill ha en sådan våldsam jakt här i Sverige som de visade med Dogo argentino hundarna !tycker föresten det var rena djurplågeriet!rena stenåldersjakten plågsam för Vildsvinen och farlig för hundarna.
Misstänker att det bara är Kall Anka-partiet som bytt namn bara.
vitavargen
20-01-2010, 21:45
CITAT (dahla @ 19-01-2010, 23:31)  Vad menar du? TS har den titteln( nu har varghatare startat ett eget parti). Min fråga var hur vet vi att det inte är samma grupp(SD) som har både synpunkter på invandrare och vargar.
 Fast det skulle inte Kalle-Anka gilla ;)men nog har du ett poäng där!Säger som Strindberg :det är synd om männsikan.
CITAT (vitavargen @ 20-01-2010, 21:45)  TS har den titteln( nu har varghatare startat ett eget parti). Min fråga var hur vet vi att det inte är samma grupp(SD) som har både synpunkter på invandrare och vargar. Hur in i helaste brännheta helvetet kan du hålla på och blanda ihop folk som har någonting emot varg och några som är emot invandrare utan att en moderator sparkar dig rakt åt helvete??? Du är ju för fan dum i hela huvet... jävla idiot!!!! Håll dig till saken nu!!! Finns det nån admin här eller är det en polisanmälan som krävs för att det ska hända nånting här???
vitavargen
20-01-2010, 22:09
CITAT (dahla @ 20-01-2010, 21:58)  Hur in i helaste brännheta helvetet kan du hålla på och blanda ihop folk som har någonting emot varg och några som är emot invandrare utan att en moderator sparkar dig rakt åt helvete??? Du är ju för fan dum i hela huvet... jävla idiot!!!! ... Jag tar detta som en förklarande belysande argument från dig och som svar på min fråga.
Simplicity
20-01-2010, 23:55
Ojj.. här var det livat!
En fråga som engagerar?
Jaddå.. den engagerar även mig...
Jag har vildsvin, björn, varg och lo i skogen ovanför mitt hus...
Vi har historiskt inte har haft rovdjuren så nära bebyggelsen på många hundra år, utom i enstaka fall då djuren blivit trängda eller sjuka.
Min åsikt angående rovdjuren är att rovdjur som rör sig så nära människor alltså inte är naturligt vare sig för dem eller oss.
Jag kan faktiskt inte tycka att det är speciellt hänsynsfullt vare sig mot djuren eller oss att vi tillåts komma så nära varann. De behöver vida, ostörda skogar att leva i och vi behöver slippa oroa oss för våra djur och barn när de är ute.
Massmedias vinkling av saken handlar om att skaffa sig egen vinning. När en varg bevisligen hade rivit en hel flock med får i grannbyn här, rapporterades det inte ens i lokaltidningen.
Jag undrar hur man tänkte innan man bestämde sig för att underlåta att skriva om den händelsen. Var man rädd att ge de aggressiva och militanta varghatarna vatten på sin kvarn?
Jag är alltså inte rovdjursmotståndare. Jag anser istället att vi och djuren behöver leva tillsammans i harmoni med varann. Just nu är harmonin ruckad och vi stressar varann eftersom vi lever för nära inpå varann på vissa håll.
Då återstår bara frågan - dom eller vi?
Måste nog hålla med Dahla även om jag inte tycker om det här !vad Sverigedemokraterna ha med vargarna att gör är för mig helt helt förbrylande  Försök håll i sär det här men tydligen har någon blandat ihop två trådar och blandat in Sverigedemokraterna !ursäkta men vad F ha dom med vargar att göra ?
Huggorm
21-01-2010, 00:22
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 00:20)  Måste nog hålla med Dahla även om jag inte tycker om det här !vad Sverigedemokraterna ha med vargarna att gör är för mig helt helt förbrylande  Försök håll i sär det här men tydligen har någon blandat ihop två trådar och blandat in Sverigedemokraterna !ursäkta men vad F ha dom med vargar att göra ? Ja du, det är vi nog många som undrar. Jag tycker mest det ser ut som ett misslyckat försök att svärta ner motståndarsidan i debatten?
*Stintan*
21-01-2010, 00:25
CITAT (Motti @ 21-01-2010, 00:20)  Måste nog hålla med Dahla även om jag inte tycker om det här !vad Sverigedemokraterna ha med vargarna att gör är för mig helt helt förbrylande  Försök håll i sär det här men tydligen har någon blandat ihop två trådar och blandat in Sverigedemokraterna !ursäkta men vad F ha dom med vargar att göra ? Förstår inte heller men sådär korkade har ju de flesta av vv:s inlägg varit tyvärr.
Endel behöver växa upp och bli stora
vitavargen
21-01-2010, 05:30
CITAT (dahla @ 20-01-2010, 21:58)  Hur in i helaste brännheta helvetet kan du hålla på och blanda ihop folk som har någonting emot varg och några som är emot invandrare utan att en moderator sparkar dig rakt åt helvete??? Du är ju för fan dum i hela huvet... jävla idiot!!!! ... Det är värdelöst att försöka att få dig fatta något, för tydligen det är inte bara vargen som du siktar på utan även du är bestämd för att bestämma för andra hur och vad de ska tänka. Nu får du höra här: det är inte du som bestämmer för andra hur och vad de ska tänka. Är det uppfattd din blodtörstiga vampyr? CITAT (*Stintan* @ 21-01-2010, 00:25)  Förstår inte heller men sådär korkade har ju de flesta av vv:s inlägg varit tyvärr. Att du i en tråd skriver emot vargjakt och i nästa försvarar du en Vampyr till vargjägare kan bara förklaras med din förvirring och inget annat.
CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 19:08)  Dom är ungefär lika farliga som vargen...dvs tillika med noll........ Drygt 3000 viltolyckor med vildsvin är på inget sätt ofarligt!
Gossen Ruda
21-01-2010, 08:16
Observera att ett troligt forumtroll huserar i tråden, hetsa inte upp er för mycket.
CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2010, 08:16)  Observera att ett troligt forumtroll huserar i tråden, hetsa inte upp er för mycket. Visst är det så, men finns det då ingen admin som sköter forumet som petar ut ohyran?
Gossen Ruda
21-01-2010, 08:25
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 08:19)  Visst är det så, men finns det då ingen admin som sköter forumet som petar ut ohyran? Ingen som håller ständigt koll men om du skickar pm eller mail till forumansvariga brukar det städas så småningom. Fast tyvärr sker utsparkning alltför sällan.
*Stintan*
21-01-2010, 08:34
CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2010, 08:16)  Observera att ett troligt forumtroll huserar i tråden, hetsa inte upp er för mycket. Medveten om detta och anser det helt meningslöst att svara på vederbörandes inlägg då h*n helt klart ändå inte förstår det som skrivs. Total ignorans så kan vederbörande sitta och diskutera med sig själv bäst han kan.
Aqvakul
21-01-2010, 08:43
Vi är ett antal mer eller mindre lustiga figurer som huserar här på Odla. Anser ni att någon bryter mot användarreglerna så är det fritt fram att anmäla det till forumansvariga. Men att kalla medlemmar för troll eller ohyra är inte trevligt och knappast i överenstämmelse med användarreglerna.
Gossen Ruda
21-01-2010, 08:49
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2010, 08:43)  Vi är ett antal mer eller mindre lustiga figurer som huserar här på Odla. Anser ni att någon bryter mot användarreglerna så är det fritt fram att anmäla det till forumansvariga. Men att kalla medlemmar för troll eller ohyra är inte trevligt och knappast i överenstämmelse med användarreglerna. Som man bäddar får man ligga, jag är inte den ende som reagerat. Jag anklagar ingen nämnd, det är upp till andra användare att gissa. Inte så svårt iofs.
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2010, 08:43)  Vi är ett antal mer eller mindre lustiga figurer som huserar här på Odla. Anser ni att någon bryter mot användarreglerna så är det fritt fram att anmäla det till forumansvariga. Men att kalla medlemmar för troll eller ohyra är inte trevligt och knappast i överenstämmelse med användarreglerna. Jag håller fortfarande på med letandet efter en adress eller liknande där jag kan nå någon ansvarig innan jag gör en anmälan om förtal. Vill du vara vänlig och visa mig vart jag finner dessa forumansvariga och ansvariga utgivare?
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 08:49)  Jag håller fortfarande på med letandet efter en adress eller liknande där jag kan nå någon ansvarig innan jag gör en anmälan om förtal. Vill du vara vänlig och visa mig vart jag finner dessa forumansvariga och ansvariga utgivare? Lite OT här... Men jösses, du har varit medlem här sen 2005 och vet inte vems forum du håller till på??
Gossen Ruda
21-01-2010, 08:52
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 08:49)  Jag håller fortfarande på med letandet efter en adress eller liknande där jag kan nå någon ansvarig innan jag gör en anmälan om förtal. Vill du vara vänlig och visa mig vart jag finner dessa forumansvariga och ansvariga utgivare? Längst ner på förstasidan finns en länk.
*Stintan*
21-01-2010, 08:52
Överst på sidan under HEM
CITAT (dahla @ 21-01-2010, 08:49)  Jag håller fortfarande på med letandet efter en adress eller liknande där jag kan nå någon ansvarig innan jag gör en anmälan om förtal. Vill du vara vänlig och visa mig vart jag finner dessa forumansvariga och ansvariga utgivare? Tydligen bara jag som tyckte det var konstigt...
Aqvakul
21-01-2010, 08:56
CITAT (Berith @ 21-01-2010, 08:55)  Tydligen bara jag som tyckte det var konstigt...  det var det säkert inte...
Men vart tog Aqs inlägg vägen?? Vad gör du??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|