Full version: Dagens Hundbild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
blomsterrabatten
CITAT (Meriona @ 18-02-2010, 12:20) *
Oj vilken blick! Jag fick plötsligt en konstig känsla av att jag borde springa nånstans.... flirting.gif Till höger kanske?

Hahaha ja kanske de elr kanske till vänster.;D
Meriona
CITAT (Myosotis @ 22-02-2010, 21:36) *

Nämen Lady, vad gör du där bakom snön egentligen? smiley_small_hug.gif
Anki på Öland
På besök hos gammelmatte!

[attachment=47518:100214_ozzi4.jpg]

Anki
Samsara
[attachment=47524:December_010.JPG]

Ny bild på Isak som nu har hunnit bli 8 månader smile.gif
Irene_L
Milla tycker om att titta på TV. Nu i OS-tider gillar hon konståkningen:

http://www.youtube.com/watch?v=HPx1rjw0VXA

Men hon tyckte jag störde lite mycket när jag filmade henne! giggle.gif
zissi
wub.gif så rart!
blomsterrabatten
CITAT (Myosotis @ 19-02-2010, 18:33) *
Oj vad bra du lyckades fånga den där blicken!! w00t.gif Bordercollie är så häftiga.

Ja blicken är bra på bilden den visar verkligen att bordercollies har vallningen i sej.! Bordercollie är häftiga och vi har 4 st och snart kommer några till en av våra hundar ska få valpar och där i den kullen ska jag spara en valp!;D
blomsterrabatten
Här kommer lite bilder på våra Bordercollie!:D
Den lilla på bilden är samma hund som den svart, vit bruna hunden! Fast när hon var liten!;D
Tror de var på alla hundarna!;D
Meriona
Vilken ras är den trefärgade? Bordercollie plus något annat? För visst är väl den rasen alltid svartvit?

Jättefina kort och jättefina hundar! wub.gif

Jag har varit och hälsat på en liten valp hela kvällen, en 13-veckors Cavalier King Charles Spaniel. Himmel och jösses vad han var söt och charmig. yahoo.gif Hade han fått plats i handväskan så hade han inte blivit kvar där.... Fast de hade nog vetat var de skulle leta gissar jag. Tyvärr är min kamera i fjällen med sonen, annars kunde jag bidraga med en bild på honom. Kanske kan jag fjäska med väninnan så att hon mailar mig en. wub.gif
Maggan H
När grannens valp smet in till oss blev jag livrädd i början, trodde min stora skulle hugga den!

[attachment=47559:P6160001.JPG]

Och visst ser det ut som om hon skulle bita, men de blev världens kompisar. Ingen nytagen bild men i uppfostringssyfte säger den allt-det ÄR jag som bestämmer!
[attachment=47560:P6160006.JPG]
Myosotis
Ingen normalt funtad hund skadar en valp. Kul att de blev kompisar wub.gif

Underbara BC-bilder, blomsterrabatten! wub.gif Lova att du visar bilder på valparna sen! Meriona, de kan vara trefärgade också och andra ovanligare färger.
Meriona
Tack för att du lär mig, det hade jag inte en aning om, jag trodde att alla var svartvita (kofärgade) ... blush.gif
Irene_L
Några fler filmer på Milla:

http://www.youtube.com/watch?v=RFKXPLVrMoY

http://www.youtube.com/watch?v=9AXvZhrW694

wub.gif
Inga från Närke
CITAT (Irene_L @ 27-02-2010, 16:04) *
Några fler filmer på Milla:

Bortraderat denna raden av mig som svarar.
http://www.youtube.com/watch?v=9AXvZhrW694
wub.gif

Film nr 2 var för härlig på Millan där hon kollade bakom datorn var hunden var. Brukar visa Nemo film på sig själv och han kollar och skäller som bara den. Även om det är hundar på TV.
blomsterrabatten
CITAT (Meriona @ 24-02-2010, 22:21) *
Vilken ras är den trefärgade? Bordercollie plus något annat? För visst är väl den rasen alltid svartvit?

Jättefina kort och jättefina hundar! wub.gif
Jag har varit och hälsat på en liten valp hela kvällen, en 13-veckors Cavalier King Charles Spaniel. Himmel och jösses vad han var söt och charmig. yahoo.gif Hade han fått plats i handväskan så hade han inte blivit kvar där.... Fast de hade nog vetat var de skulle leta gissar jag. Tyvärr är min kamera i fjällen med sonen, annars kunde jag bidraga med en bild på honom. Kanske kan jag fjäska med väninnan så att hon mailar mig en. wub.gif

Alla är renrasiga bordercollie!! Bordercollien kan vara svart-vit och trefärgad!:D Det finns även brun- vita bordercollie!
Meriona
Ja jag har förstått detta nu, jag har fått en jättebra länk av Myosotis där man fick se mängder av olika BC-färger. wub.gif
Jag kanske även sett flerfärgade i verkligheten, vem vet, fast att jag inte förstått att det var border collie. smile.gif
kasam
Hej alla!

Härlig tråd!!!

Ja, och Viggo vill ju gärna vara med igen. Här ännu en bild:

Viggo igen... Foto: 28 feb 10

Viggo har kommit i "tonåren" och en del av det han kunde nyss verkar vara som bortblåst... Inkallning, suck. Fungerar inte... Skulle ju vara trevligt att kunna ha honom lös, men det är viktigt att här i staden kunna kalla in då vi så gott som alltid alltid är omgivna av andra hundar o människor... dessutom en del trafik. Några tips på hur jag kan lyckas få honom (o mig själv såklart) att behärska detta??? confused.gif

Myosotis
Han är så söt...
Jag har ju aldrig haft egen hund så jag har inte så stor erfarenhet av hunduppfostran, men jag läste en gång att när hunden är i den åldern och testar gränser, ska man helt låta bli att träna (inte bara inkallning), bara gå tråkiga koppelpromenader. Efter ett tag (kan det ha varit 6 veckor? Du märker ju själv när han mognat) så börjar man träna lydnad igen, hunden ska då vara jättelycklig att matte/husse äntligen leker med honom igen. Jag tyckte det lät så vettigt, vad säger ni som har egen erfarenhet? Man slipper tjafset och maktkampen. Inkallningen ska vara rolig, inte tjatig. Och den funkar ju bättre också när hunden är glad över att bli inkallad, istället för att förknippa det med en irriterad matte som man har lärt sig att man inte behöver komma till.
Irene_L
Härlig bild på Viggo! wub.gif

Jag skulle göra så här: Fortsätta träna inkallning men ha honom kopplad med ett längre koppel typ flexikoppel. När han kommer berömma och gärna ge något gott. Tänk på att träna på kort håll i början. sen öka ut efter hand.
Samsara
Vår hundinstruktör gav oss ett tips när Isak kom in i slyngelåldern (och befinner sig fortfarande där) och glömde allt att backa ett steg och börja träna från start. Det är viktigt att inte glömma träna och som Irene-L skrev träna i små omgångar och utöka. Vi tränade alltid i 10 - 15 minuter och sen vanlig promenad i början. Så börja om från början och se om det fungerar på Viggo, det fungerar på Isak.
zissi
Hur kan man se så snäll o go ut som Viggo, och vilka ögon sen! wub.gif

Han ser så lydig ut angel_not.gif men skenet kan bedra duh.gif rtfm.gif jag har erfarenhet av det också sweatingbullets.gif

Lyssna på de som skrivit råd tidigare här så blir det nog bra till slut. Tonårstiden är oftast prövosam, men den går ju som tur är över. Fast ibland kan den vara lite för länge tycker man. Att vara konsekvent och ha massa tålamod är bra egenskaper när man har hund tror jag. Jag önskar att jag själv hade lite mer av dem bara.

Lycka till med din lille goding kasam kram1.gif

Amigo har fått vårkänslor, han plockar fram blomkrukorna. Dags för matte att plantera om sina krukväxter kanske!
[attachment=47698:__Amigo_...uka_l_gt.JPG]
[attachment=47701:Zenithas..._i_kruka.JPG]
Ursäkta, samma visa varje gång. Jag ska ta bort de två nedersta bilderna men.... ranting.gif
Irene_L
giggle.gif Vilken "bra" hjälpreda du har!! giggle.gif

Härliga bilder!!! wub.gif
kasam
Tack för alla goda och konkreta råd! thanks.gif

Det är väl "bara" att sätta igång och träna igen... Inkallningsträning för Viggo och tålamodsträning för mig... giggle.gif

Ja, och blicken... tycker också den (o han) är speciell, men är ju partisk såklart. Men det är också denna blick jag möter då han absolut inte lyder vid ex inkallning, utan bara tittar på mig som "Vaddå, vad vill du? Nä, nog inget viktigt..." och vänder sig om och springer en runda till...

zissi - det ser ut som om Amigo håller på med OS-grenen "Kast med liten kruka". tummenupp.gif
Samsara
Den blicken känner jag till som du beskriver från Viggo, vi har haft problem med att Isak har "glömt" sitt namn och vad "hit" betyder. Han såg så förvånad ut över att det var han vi menade, men tålamodet hos oss i familjen har blivit bättre.
Irene_L
En bild och film på Milla när hon är ute i snön:

http://www.youtube.com/watch?v=P7XTA2lZj4g
Anki på Öland
CITAT (kasam @ 01-03-2010, 11:34) *
.....................Några tips på hur jag kan lyckas få honom (o mig själv såklart) att behärska detta??? confused.gif

Kanske helt enkelt är en "äkta" tax du fått smile.gif "kommer kallad men en straxt, ty född till slav är ingen tax"...... fick jag lära mig när jag hade taxar....
Anki
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 01-03-2010, 11:58) *
...läste en gång att när hunden är i den åldern och testar gränser, ska man helt låta bli att träna, bara gå tråkiga koppelpromenader. Efter ett tag så börjar man träna lydnad igen, hunden ska då vara jättelycklig att matte/husse äntligen leker med honom igen...

Är det ingen som vill kommentera detta? Var författaren helt ute och cyklade eller har jag uttryckt mig oklart så ni inte förstår? Alla andra råd har ju varit precis tvärtom.
Bettis
CITAT (Myosotis @ 02-03-2010, 11:37) *
Är det ingen som vill kommentera detta? Var författaren helt ute och cyklade eller har jag uttryckt mig oklart så ni inte förstår? Alla andra råd har ju varit precis tvärtom.

Njaaa kanske men jag hade nog gjort som det skrivits här innan, backa två steg och BARA köra lite lätt inkallning från korta avstånd med mycket godis när dom kommer, lydnad är ju färskvara så jag hade nog inte slutat helt men dragit ner på träningen och inte börjat med några nya saker innan "perioden" var över.

pejori
CITAT (Myosotis @ 02-03-2010, 11:37) *

Jag har inte läst ikapp den här tråden ännu, har fullt upp med en annan tråd.

Idén är inte helt fel.
Alla metoder är bra, utom dom som förespråkar våld.
Jag kan tycka att det är en bra metod, om det gäller vanlig lydnad (inte elitträning) då man kanske ska skynda långsamt med en unghund emellanåt.
Personligen tar jag det lugnt och läser hundens behov av, att få vara tonåring kontra lydnad för att vara hanterlig.
Myosotis
När du säger att lydnad är färskvara, menar du att hunden verkligen skulle glömma det den kan på 6 veckor? Det tror inte jag, jag tror att det sitter där det sitter men att det kanske tar en stund att komma in i det igen.
pejori
Kan tänka mej, att unghundar är som "mäniskoungar".
Dom kan reglerna, men glömmer emellanåt och behöver påminnas om vad som gäller.
Då är utegångsförbud (koppelpromenader) ett bra sätt att påminna dom om reglerna. tummenupp.gif

Bettis
CITAT (Myosotis @ 02-03-2010, 11:56) *
När du säger att lydnad är färskvara, menar du att hunden verkligen skulle glömma det den kan på 6 veckor? Det tror inte jag, jag tror att det sitter där det sitter men att det kanske tar en stund att komma in i det igen.

Ja det var väl ungefär så jag menade, att det tar en stund att komma tillbaka igen, jag skrev kanske inte så tydligt hur jag menade blush.gif
Myosotis
CITAT (pejori @ 02-03-2010, 12:00) *
utegångsförbud (koppelpromenader)

g.gif Så har inte jag sett på saken, det ska väl inte vara ett straff utan bara något som matte har bestämt. Man får ju se till att hunden inte blir understimulerad för det (rasthage, cykelturer, leta godis osv. osv.); det jag menar är att man aldrig ska kalla in hunden om man inte är säker på att den kommer, för då lär den sig att den inte behöver komma om den inte känner för det. Ur hundens perspektiv har matte helt plötsligt slutat vara rolig, hon leker inte längre lydnad. dunno.gif Så den dag man börjar igen är det meningen att hunden ska ha längtat efter det och tycka att "Ja! Äntligen ska vi leka inkallning igen!" istället för "Suck. Ska hon nu tjata om `hit´ igen."
Myosotis
CITAT (Bettis @ 02-03-2010, 12:11) *
Ja det var väl ungefär så jag menade, att det tar en stund att komma tillbaka igen, jag skrev kanske inte så tydligt hur jag menade blush.gif

Okej, men i så fall är det väl bättre att det tar ett litet tag innan det blir perfekt igen än att hunden under den kritiska upprorsperioden en gång för alla lär sig att den inte behöver komma om den inte vill?
Samsara
Jag hade aldrig slutat träna för att hunden är inne i slyngel/tonårsperioden. Hundklubbar har speciella kurser för just slyngel och tonåringar i alla fall har dem det här nere.
Säger man "hit" så är det "hit" och inget annat man måste vara konsekvent på det och inte tveka och tänka att "nä nu är hunden nog i tonåren så nu ska vi inte träna förrän efter perioden är över".
Jag kan berätta att vi är inne i på andre månaden nu på slyngelåldern...Slyngelålder varar mellan 7 - 12 månader, ska jag inte träna då? Jo, jag ska träna och BACKA tillbaks och börja från grunderna igen. Om jag väntar så många månader så kan jag ju drömma om att tävla i tävlingslydnad om ett - två år. Nu på promenaderna tar jag lite enkla övningar som t.ex. ögonkontakt, namnlystring och "hit" antingen med spårlina eller flexikoppel. Det krävs inte mycket för en hund i slyngel/tonårsåldern.

Men man får ju göra det som känns bäst för sig själv och hunden, nu har jag en lagotto och dem kräver att man arbetar med dem var dag fast dem är slyngelåldern och glöömt allt man har lärt dem.
Irene_L
Idag var jag och hälsade på en väninna som har en dvärgpudel, Amigo. Milla var så klart med mig. Amigo tyckte Milla luktade sååååå gott. Han gick efter henne vart hon än gick. Jag tog lite kort på dom. Här sitter Amigo lite längre fram än Milla. Det är därför han ser större ut. Annars är Milla lite större än Amigo:

Amigo: "Ska jag få komma med i din blogg nu, Irene?"
Milla: "Blir det bra så här, matte......."

Amigo: "Vilken söt tjej hon är, den där Milla!"
Milla: " Åhhhh är du inte färdig snart, matte?

Amigo: "Mmmmmm, så gott hon luktar..sniiiiiff"
Milla: "Åhhhhh, han är liiite efterhängsen....."

Amigo: "Du och jag Milla!"
Milla: "Tror jag de....Du och jag Amigo!"
Biggan_
CITAT (Irene_L @ 01-03-2010, 18:02) *
En bild och film på Milla när hon är ute i snön:

http://www.youtube.com/watch?v=P7XTA2lZj4g

Åh så härliga filmer på Milla du bjuder på Irene! thanks.gif
Hon är såååå fin! wub.gif

CITAT (Irene_L @ 02-03-2010, 17:37) *
Idag var jag och hälsade på en väninna som har en dvärgpudel, Amigo. Milla var så klart med mig. Amigo tyckte Milla luktade sååååå gott. Han gick efter henne vart hon än gick. Jag tog lite kort på dom. Här sitter Amigo lite längre fram än Milla. Det är därför han ser större ut. Annars är Milla lite större än Amigo:

Amigo: "Ska jag få komma med i din blogg nu, Irene?"
Milla: "Blir det bra så här, matte......."

Amigo: "Vilken söt tjej hon är, den där Milla!"
Milla: " Åhhhh är du inte färdig snart, matte?

Amigo: "Mmmmmm, så gott hon luktar..sniiiiiff"
Milla: "Åhhhhh, han är liiite efterhängsen....."

Amigo: "Du och jag Milla!"
Milla: "Tror jag de....Du och jag Amigo!"

Så söta vänner! wub.gif

CITAT (kasam @ 01-03-2010, 11:34) *
Ja, och Viggo vill ju gärna vara med igen. Här ännu en bild:

Viggo igen... Foto: 28 feb 10

Dom ögonen har jag varit kär i länge! wub.gif
zissi
Irene: Visst är de goa ja wub.gif (lite partisk kanske, men ändå )
Inga från Närke
CITAT (zissi @ 01-03-2010, 13:36) *
..........................................................................
Amigo har fått vårkänslor, han plockar fram blomkrukorna. Dags för matte att plantera om sina krukväxter kanske!
Bilderna raderade av mig som skriver för dem har vi ju sett

Min Nemo har också förkärlek för plastkrukor men det blir i sommar, sedan älskar han plastkassar att slita sönder i småbitar. Brukar få göra det när vi varit och handlat.
Vilken krullig päls Amigo har märks att han är renrasig. Nemos päls är både krullig och lockig (Pulirasens rastaflätor).

Fina bilder på Millan och Amigo också.

Nemo har en liten Nalle-Maja här som just nu är i värsta löptiden så han vill ut hela tiden och kolla in om hon är ute. Men vi försöker gå andra vägar.
kasam
CITAT (Myosotis @ 01-03-2010, 11:58) *
Han är så söt...
Jag har ju aldrig haft egen hund så jag har inte så stor erfarenhet av hunduppfostran, men jag läste en gång att när hunden är i den åldern och testar gränser, ska man helt låta bli att träna (inte bara inkallning), bara gå tråkiga koppelpromenader. Efter ett tag (kan det ha varit 6 veckor? Du märker ju själv när han mognat) så börjar man träna lydnad igen, hunden ska då vara jättelycklig att matte/husse äntligen leker med honom igen. Jag tyckte det lät så vettigt, vad säger ni som har egen erfarenhet? Man slipper tjafset och maktkampen. Inkallningen ska vara rolig, inte tjatig. Och den funkar ju bättre också när hunden är glad över att bli inkallad, istället för att förknippa det med en irriterad matte som man har lärt sig att man inte behöver komma till.

Hej Myosotiis - o alla andra! Jag tror att det handlar om att vara så konsekvent som möjligt. Även under slyngelåldern. Läser Cesar Millan-böcker just nu och har börjat praktisera en del av hans tips. Framförallt att hunden behöver rejäl motion - att få röra på sig. Märker att Viggo verkligen mår bra av det och en del oönskat beteende som jag tolkat som "valpbus" har minskat/försvunnit.
Centralt i Cesars (o säkert andras metoder) är att man som husse/matte ALDRIG får vara irriterad, utan man ska vara välvilligt "cool". Dvs inte tjafs utan välvillig bestämdhet.
Jag är för okunnig för att säga huruvida den metoden du beskriver är bra eller inte, men jag tror mer på att hunden efter ordentlig motion (ok med koppelpromenad, som ju inte behöver vara tråkig) så går det att träna o leka en del. Tror också på det flera skriver här: Det handlar om att skippa den egna frustrationen, gilla läget och börja om från början med viss träning. (Ja, o kör nu när vi är ute på öppna fält inkallning med flexikoppel o i den inhägnade trädgården får han springa lös o tränar lite inkallning där också... Godis som belöning. Inga bestraffningar.)

Fråga:
Det är säkert andra här som har läst/kollat Cesar Millan o hans metoder. Han är väldigt tydlig med att "flockledaren" alltid måste gå först. När jag är ute o går med Viggo ute på fälten här, använder flexikoppel, så låter jag honom springa både före o efter. (Tycker själv att det är roligare att han får springa mer fritt o att jag kan se honom.) Däremot när vi går "stadspromenad" på trottoarer osv så måste han gå vid sidan/strax bakom. Han verkar inte ha några problem att anpassa sig... men: Gör jag fel? confused.gif
Irene_L
CITAT (kasam @ 04-03-2010, 10:45) *
Fråga:
Det är säkert andra här som har läst/kollat Cesar Millan o hans metoder. Han är väldigt tydlig med att "flockledaren" alltid måste gå först. När jag är ute o går med Viggo ute på fälten här, använder flexikoppel, så låter jag honom springa både före o efter. (Tycker själv att det är roligare att han får springa mer fritt o att jag kan se honom.) Däremot när vi går "stadspromenad" på trottoarer osv så måste han gå vid sidan/strax bakom. Han verkar inte ha några problem att anpassa sig... men: Gör jag fel? confused.gif

Så gör jag också! Milla får först "be om lov" först innan hon springer iväg! Hon sitter vid min sida och tittar på mig och jag säger då varsågod och spring! Då är det jag som gett henne lov och är hennes flockledare eftersom det är jag som ger henne lov att springa. Så gör jag även när jag släpper lös henne...innan hon får springa iväg!
Meriona
Önskar att fler hade koll på vovvarna som ni, jag ser väldigt ofta folk som går på trottoaren med sina vovvar 10 meter framför i flexikoppel. Vad är det som säger att vovven plötsligt inte ser något som gör att de kutar ut i gatan? Lite svårt att hala in 10 meter på en sekund.
sad.gif
Samsara
När vi är i centrum får Isak gå fot och inget annat, han får heller inte lukta på marken osv när vi är ute i bostadsområde och gröna ytor med mera så får han gå fritt. Jag låter Isak gå före och inte efter mig, gud vet vad han tuggar i sig då. Ceaser är jag inte så förtjust i men min hundinstruktör har liknande sätt när hon lär ut, men hon säger att hunden ska gå på vänster sida om en men aldrig att hunden ska gå bakom en. Var bara försiktig och inte överstimulera hunden då kommer valpbusen pga av överstimuleringen och stress, men du har säkert hittat hur mycket Viggo klarar av och inte.

Jag tycker du gör rätt med Viggo när du är ute och går.
Bettis
Spelar ingen roll vilken sida hunden går på om du inte ska träna/tävla lydnad då är det vänster som gäller. Ska du köra agility måste du lära hunden att vara på båda sidorna. Att hunden går på vänster sida vid knät är en position och den kallas fot, inget kul för hunden att gå så en längre stund.
Samsara
CITAT (Bettis @ 04-03-2010, 14:25) *
Spelar ingen roll vilken sida hunden går på om du inte ska träna/tävla lydnad då är det vänster som gäller. Ska du köra agility måste du lära hunden att vara på båda sidorna. Att hunden går på vänster sida vid knät är en position och den kallas fot, inget kul för hunden att gå så en längre stund.

Ja men nu ska jag och Isak tävla lydnad så det är kanske därför smile.gif Vi bor mitt i centrum när vi ska ta oss ut från centrum till grön ytorna så behöver han inte gå fot då det är "bakvägen" vi tar från centrum och inte mycket trafik eller människor där. Det är när vi går på framsidan som han ska gå fot men där går vi nästan aldrig om vi inte ska till djuraffären.
diva&hero
Vilka fina bilder! Alla är såå fina!
Tog kort på hundarna precis nyss, min fråga är: vart ska vi få plats?? Det finns en ledig av fem möjliga..
Diva och Hero njuter ju iaf, slut efter att ha röjt i snön. wub.gif
[attachment=47784:diva.jpg]
[attachment=47785:hero.jpg]
kasam
CITAT (diva&hero @ 05-03-2010, 10:29) *
Vilka fina bilder! Alla är såå fina!
Tog kort på hundarna precis nyss, min fråga är: vart ska vi få plats?? Det finns en ledig av fem möjliga..
Diva och Hero njuter ju iaf, slut efter att ha röjt i snön. wub.gif

Underbara soffliggare!!! wub.gif
Samsara
[attachment=47857:2010_03_06_020.JPG]

Blåser härligt ute på mossen, Isak uppskattade inte all blåst men tyckte det var roligt att vara ute...
Irene_L
Så tryggt med ett gosedjur
Anki på Öland
Tog en härlig långpromenad på isen med mina 4-benta och ett gäng Havanaiskompisar!

[attachment=47932:is_23.jpg]

ANki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon