|
Full version: Alkoholist?
Hej
Min man tycker att jag är en alkoholist. Jag dricker mig full 2-3 gånger i månaden, på semestern lite dricker jag väl lite mera. Jag går aldrig ut på krogen, sitter alltid hemma.
Vad tycker ni?
hälsn Tepa
Tepa !ta det lugnt !inte är du alkoholist inte, Alkolist det är man när man går upp på morgonen och måste ha sig en återställare ! och att man inte nöjer sig med ett glas vin utan måste ha mer mer tills man deckar. Att man inte funkar utan att få ta sig flera jäklar varje dag.Ta dig du dina järn om du vill och säg till gubben att han läser på om alkoholism.
Gubben min är en nykter alkoholist sen ca 9 år sen, och det värsta är att jag inte kan dricka ett glas vin utan att dricka tills jag är dyngrak. På semestern drack jag mig full flera dagar i rad. Tack för ditt stöd.
Hälsn Tepa
Ps är iallfall rökfri
AnnammA
28-02-2010, 00:54
Hej Tepa! Din man är nog rädd om dig... Sköt om dig!
Bara det att du talar om det här på Forumet betyder att du inte är alkoholist hade du varit det så hade du aldrig skrivit om det här !en alkis smyger med det och vill inte erkänna att han har problem, Ta det vacker Tepa du är absolut ingen alkoholist.Ta du dina bleckor om du trivs med dom  Din gubbe kan inte kräva av dig att du ska va helnyckter bara för han är det.
CITAT (Motti @ 28-02-2010, 00:37)  Tepa !ta det lugnt !inte är du alkoholist inte, Alkolist det är man när man går upp på morgonen och måste ha sig en återställare ! och att man inte nöjer sig med ett glas vin utan måste ha mer mer tills man deckar. Att man inte funkar utan att få ta sig flera jäklar varje dag.Ta dig du dina järn om du vill och säg till gubben att han läser på om alkoholism. Du har så fel!! CITAT (tepa @ 28-02-2010, 00:51)  Gubben min är en nykter alkoholist sen ca 9 år sen, och det värsta är att jag inte kan dricka ett glas vin utan att dricka tills jag är dyngrak. På semestern drack jag mig full flera dagar i rad. Tack för ditt stöd.
Hälsn Tepa
Ps är iallfall rökfri Jag tror att du har alkoholproblem, denna beskrivning tyder på detta, och även din mans oro över att du är alkoholist. Jag menar verkligen inget illa med detta, vill bara vara ärlig. Förnekelse är inte att ge stöd. tvärtom. CITAT (Motti @ 28-02-2010, 01:19)  Bara det att du talar om det här på Forumet betyder att du inte är alkoholist hade du varit det så hade du aldrig skrivit om det här !en alkis smyger med det och vill inte erkänna att han har problem, Ta det vacker Tepa du är absolut ingen alkoholist.Ta du dina bleckor om du trivs med dom  Din gubbe kan inte kräva av dig att du ska va helnyckter bara för han är det. Håller inte med dig i detta heller. Tyvärr.
CITAT (tepa @ 28-02-2010, 00:51)  Gubben min är en nykter alkoholist sen ca 9 år sen, och det värsta är att jag inte kan dricka ett glas vin utan att dricka tills jag är dyngrak. På semestern drack jag mig full flera dagar i rad. Tack för ditt stöd.
Hälsn Tepa
Ps är iallfall rökfri Alkoholist vet jag inte,(behövs mer fakta för det) men du har helt klart problem med alkoholen. Hur är det när du är bortbjuden eller på resturang? Kan du tacka nej till alkohol? Får du minnesluckor när du dricker? Tycker du själv att det är/blir problem när du dricker, kanske du ska söka hjälp, innan det går för långt. Jag tycker du är jättestark som vågar skriva om det här. Bara det, är ett steg i rätt riktning. Styrkekramar. Du kan kolla här, så ser du var du står. http://www.alkoholprofilen.se/#1
CITAT (tepa @ 28-02-2010, 00:31)  Hej
Min man tycker att jag är en alkoholist. Jag dricker mig full 2-3 gånger i månaden, på semestern lite dricker jag väl lite mera. Jag går aldrig ut på krogen, sitter alltid hemma.
Vad tycker ni? hälsn Tepa Varför dricker man? Och varför dricker du dig full (dyngrak) när du dricker? (du skriver att du är full 2-3 ggr/mån). Utan att veta något om dig, din ålder och ditt liv, misstänker jag att du kanske ligger lite illa till på en tänkt skala beträffande riskerna för alkoholism. Försök ändra på dina vanor och avstå från alkohol en tid om du kan ... och om du inte kan utan måste ha det ... då du förstår själv. Kram och lycka till! Du står inför din viktigaste kamp !
Aqvakul
28-02-2010, 07:41
CITAT (Freyas @ 28-02-2010, 07:03)  Utan att veta något om dig, din ålder och ditt liv, misstänker jag att du kanske ligger lite illa till på en tänkt skala beträffande riskerna för alkoholism. Försök ändra på dina vanor och avstå från alkohol en tid om du kan ... och om du inte kan utan måste ha det ... då du förstår själv. Innerst inne inser du nog tyvärr att du har ett stort problem. Ta tag i det! Jag är jätteimpad av att du har modet och styrkan att gå ut med det här. Det innebär säkert också att du har kraften att bryta ditt dåliga beteende.
vitavargen
28-02-2010, 09:28
CITAT (tepa @ 28-02-2010, 00:31)  ... Min man tycker att jag är en alkoholist. .... Brukar inte säga till kvinnor lyssna vad din man säger, men i detta fall får jag säga det. Han är den som känner dig bäst av oss alla. Hoppas att ni hinner ta och ändra situationen till det bättre och hoppas att detta stärker er relation. Lycka till!
sqrulan
28-02-2010, 09:34
 Jag tror också att du har ett problem och inte kan det vara särskilt roligt för din man heller som nu är nykter alkolist. Nog borde du göra ett längre uppehåll bara för att kolla om du klarar av det. Om du dricker så att du blir "dyngrak" så antar jag att den dagen och två kommande dagar inte är så roliga innan du känner dej bra igen. Lycka till och låt det inte bli värre.
herkules
28-02-2010, 09:41
CITAT (tepa @ 28-02-2010, 00:51)  /.../och det värsta är att jag inte kan dricka ett glas vin utan att dricka tills jag är dyngrak. /.../ att inte kunna sluta dricka är ett tecken på att det inte står rätt till. även om du tycker det är gott/trevligt att dricka så tycker jag du ska sluta med en gång och bli nykter precis som din man. först och främst för din egen skull men också för barnen/mannens skull, det är vidrigt som nykter att behöva umgås med berusade personer. lycka till!
Om du nu vore alkoholist så skulle det sannolikt låta precis som du gör nu men det skulle det ju även om du inte vore det. Oftast brukar ju alkoholister enligt dem själva ha ett fullt kontrollerat sunt bruk av alkohol och inte i för stora mängder, medan verkligheten ser ut på ett annat vis. För att kunna säga varken bu eller bä om din mans påståenden så måste man dessutom höra hans sida av saken också  Så vi kan helt enkelt inte ha en aning om ifall du har alkoholproblem eller inte utifrån ditt inlägg och ditt sätt att se på saken. Lyssna inte på Motti bara, ifall du faktiskt har problem med alkoholen så är nog inte den attityden den bästa precis, då tycker jag det låter bättre att lyssna på din man.
Blomstertanten
28-02-2010, 10:05
CITAT (tepa @ 28-02-2010, 00:51)  Gubben min är en nykter alkoholist sen ca 9 år sen, och det värsta är att jag inte kan dricka ett glas vin utan att dricka tills jag är dyngrak. På semestern drack jag mig full flera dagar i rad. Tack för ditt stöd.
Hälsn Tepa
Ps är iallfall rökfri Kan man inte dricka ett glas vin utan fortsätter tills man är full så är man illa ute ! Så jag förstår din mans oro
Hej
Ett tag var det två gånger i mån, men numera (sen nyår) två gånger totalt. Dyngrak är kanske att ta i, men inte i körbart skick iaf.
Hälsn Tepa
Visst är det gott med en par glas till fina middagen.
CITAT (tepa @ 28-02-2010, 10:36)  Hej
Ett tag var det två gånger i mån, men numera (sen nyår) två gånger totalt. Dyngrak är kanske att ta i, men inte i körbart skick iaf.
Hälsn Tepa
Visst är det gott med en par glas till fina middagen. Snälla du, bryt mönstret medan tid är. Du kör ett farligt race där risken är ofantligt stor att hamna i en riktig alkoholism. Nu har du det bästa stödet, en nykter alkoholist. Snälla, lyssna på honom. Han om någon har kunskapen. Och du är ju de facto orolig över vad du gör. Men du är ju vuxen situationen så du hör varningsklockorna.
*Stintan*
28-02-2010, 11:05
Hälsn Tepa
Visst är det gott med en par glas till fina middagen. Ja det är gott om det stannar vid ett par glas. Men kan man inte låta bli de följande glasen då är man i riskzonen helt klart.
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-02-2010, 11:17
Jag är lite tveksamt om tepa menar allvar eller skojar med oss???
Men antar vi att det var ett ärligt inlägg, då blir det farligt när det inte finns en handbroms......
Visst är det gott med ett glas men måste man dricka tills man är dyngrak, då föreligger ett problem. Men då är hon ju på rätt spår att hon skriver här. Att erkänna det, är väldigt starkt.
Jag tror ju inte heller att man kan njuta av ett gott glas vin om man dricker för mycket av det goda.
Elisabeth
/..../ Visst är det gott med en par glas till fina middagen. Ja det är det. MEN kan du inte ta ett-två glas, utan dricker tills det är slut, eller du blir aspackad, är du illa ute... Lyssna på din man, och avstå helt istället.
netaave
28-02-2010, 12:50
Jag tror som de flesta andra att du har problem eller är i riskzon för att få det. Kan/vill man inte själv stoppa när man känner det är nog så ska man nog avstå, finns ju så mycket annat gott att dricka.
Myosotis
28-02-2010, 12:57
Oj vad du är modig som vågar berätta om ditt problem!!  Fantastiskt, och det visar samtidigt att det inte har gått så långt än. Lyssna på din man, han vet! Sök hjälp nu. Lycka till!
Meriona
28-02-2010, 15:22
Jag tycker att du är härlig oavsett, jag är glad att du finns här hos oss!
CITAT (Meriona @ 28-02-2010, 15:22)  Jag tycker att du är härlig oavsett, jag är glad att du finns här hos oss!  Jag också.... Ett nog så viktigt, men tyvärr skuldbelagt ämne att ta upp. Modigt av dig, att våga ta upp det. Lycka till.
Myosotis
28-02-2010, 16:19
CITAT (Meriona @ 28-02-2010, 15:22)  Jag tycker att du är härlig oavsett, jag är glad att du finns här hos oss!  Ja det glömde jag att säga, men så tycker jag också!
Eva-Helene
28-02-2010, 16:35
Tepa, det är bra gjort av dig att ta upp det här! Din man vet vad han talar om som nykter alkoholist. Iof så kanske han "överdriver" lite - som nykter alkoholist är man lite känslig - men ta till dig hans kritik och hans råd! Kan du inte stoppa vid ett par glas vin så är du illa ute. Tro mig jag vet! Alkoholist har jag varit i drygt 30 år, i dagarna är det 10 år sedan jag var onykter - testade om jag kunde hantera alkoholen...  Men det gör ingenting, för jag mår mycket bättre utan! För att överhuvud taget kunna sluta med ditt missbruk måste du erkänna för dig själv att du har problem! Det är först då som du själv kan göra något åt det. Du kan skatta dig lycklig som har en närstående som vet hur det är och som kan stötta dig! Lycka till!
CITAT (Eva-Helene @ 28-02-2010, 16:35)  Tepa, det är bra gjort av dig att ta upp det här! Din man vet vad han talar om som nykter alkoholist. Iof så kanske han "överdriver" lite - som nykter alkoholist är man lite känslig - men ta till dig hans kritik och hans råd! Kan du inte stoppa vid ett par glas vin så är du illa ute. Tro mig jag vet!Alkoholist har jag varit i drygt 30 år, i dagarna är det 10 år sedan jag var onykter - testade om jag kunde hantera alkoholen...  Men det gör ingenting, för jag mår mycket bättre utan! För att överhuvud taget kunna sluta med ditt missbruk måste du erkänna för dig själv att du har problem! Det är först då som du själv kan göra något åt det. Du kan skatta dig lycklig som har en närstående som vet hur det är och som kan stötta dig! Lycka till!  Tack till dej också för att du vågar berätta.
Myosotis
28-02-2010, 17:32
Kan inte ens föreställa mig hur tufft det måste vara att sluta efter 30 år! Så stark du måste vara Eva-Helene!
CITAT (pejori @ 28-02-2010, 03:39)  Alkoholist vet jag inte,(behövs mer fakta för det) men du har helt klart problem med alkoholen. Hur är det när du är bortbjuden eller på resturang? Kan du tacka nej till alkohol? Får du minnesluckor när du dricker? Dom frågorna kan jag svara på. Hur är det när du är bortbjuden eller på resturang? -Dricker rätt mycket o fortsätter när hon kommer hem. Kan du tacka nej till alkohol? -Inte vad jag minns Får du minnesluckor när du dricker? Jo Brukar inte ta mitt privat liv på nätet, men jag kan ju göra ett undantag nu när Tepa börja då. Jag börja dricka varje helg redan vid 12 års ålder och sen blev det bara mera o mera. När jag gick i åttonde klass så blev jag skickad till en ungdoms anstalt efter jag varit full i skolan ett flertal gånger, men sen va efter det som man lärde sig o dricka på "riktigt". Men tror det va 97 som jag satt på en bänk en morgon o tyckte synd om dom som gick på jobb o jag hade det bra som kunde sitta där o drick öl istället Efter den sommaren va slut o jag varit full i ett o ett halft år så sökte jag hjälp, jag va på en klinik över ett år o sa upp bekantskapen med alla jag kände. Fick en lägenhet i ett radhus 99 tror jag det va o träffa Tepa, efter det va jag full några gånger, juni 2000 köpte vi hus o både jag o Tepa hamna in i en period(Jag va nog värst) får hon kom iallfall på jobb för det mesta. I juni eller om det va juli 2001 sa hon att hon va med barn och det va då jag bestämde mig för att bli helnykterist. Men jag va utan i 7år, sen fick jag så i nervena på Tepas drickande på semestern att jag drack mig full själv, samma sommar va jag till krogen en sväng och så va jag ut en sväng när jag fyllde 40 i januari i fjol och det slutade med att jag satt o drack vatten på krogen. Så nu har jag testat o jag verkar klara av o gå ut en kväll, men jag ser ingen mening med o dricka sig full o ligga bakis en eller 2 dagar med en massa moralare o undra vad man gjort. Hmm, det vart ett långt inlägg det där, men nu har jag iallfall bevisat att jag känner till alkohol problem. Mvh Jocke(Tepas Man)
herkules
28-02-2010, 20:12
hej jocke! jag vill önska dig, tepa och era barn all lycka som finns i världen!
vitavargen
28-02-2010, 20:27
CITAT (js_ @ 28-02-2010, 19:51)  ... Brukar inte ta mitt privat liv på nätet, men jag kan ju göra ett undantag nu när Tepa börja då. ... Hej, Jocke! Det gör inget att Tepa tog upp det här, eller kanske skulle jag säga det var bra att hon gjorde det. Hit(till tråden) kom omtänksamma människor som önskade er det bästa. Hoppas att resultatet av denna situation blir ett lyckligt liv för er båda och era barn i många år. Lycka till!
Aqvakul
28-02-2010, 20:45
Lycka till Tepa och Jocke!
Vad modiga ni är Tepa och Jocke Önskar er lycka till med nödvändiga förändringar i era liv.
CITAT (js_ @ 28-02-2010, 19:51)  Dom frågorna kan jag svara på. Hur är det när du är bortbjuden eller på resturang? -Dricker rätt mycket o fortsätter när hon kommer hem. Kan du tacka nej till alkohol? -Inte vad jag minns Får du minnesluckor när du dricker? Jo Brukar inte ta mitt privat liv på nätet, men jag kan ju göra ett undantag nu när Tepa börja då. Jag börja dricka varje helg redan vid 12 års ålder och sen blev det bara mera o mera. När jag gick i åttonde klass så blev jag skickad till en ungdoms anstalt efter jag varit full i skolan ett flertal gånger, men sen va efter det som man lärde sig o dricka på "riktigt". Men tror det va 97 som jag satt på en bänk en morgon o tyckte synd om dom som gick på jobb o jag hade det bra som kunde sitta där o drick öl istället Efter den sommaren va slut o jag varit full i ett o ett halft år så sökte jag hjälp, jag va på en klinik över ett år o sa upp bekantskapen med alla jag kände. Fick en lägenhet i ett radhus 99 tror jag det va o träffa Tepa, efter det va jag full några gånger, juni 2000 köpte vi hus o både jag o Tepa hamna in i en period(Jag va nog värst) får hon kom iallfall på jobb för det mesta. I juni eller om det va juli 2001 sa hon att hon va med barn och det va då jag bestämde mig för att bli helnykterist. Men jag va utan i 7år, sen fick jag så i nervena på Tepas drickande på semestern att jag drack mig full själv, samma sommar va jag till krogen en sväng och så va jag ut en sväng när jag fyllde 40 i januari i fjol och det slutade med att jag satt o drack vatten på krogen. Så nu har jag testat o jag verkar klara av o gå ut en kväll, men jag ser ingen mening med o dricka sig full o ligga bakis en eller 2 dagar med en massa moralare o undra vad man gjort. Hmm, det vart ett långt inlägg det där, men nu har jag iallfall bevisat att jag känner till alkohol problem. Mvh Jocke(Tepas Man) Med tanke på ditt svar, är jag nog benägen att hålla med dig. Det föreligger helt klart ett alkoholmissbruk. Hoppas ni söker och får hjälp att sluta dricka. Önskar er verkligen lycka till med ett nyktert liv.
netaave
28-02-2010, 22:38
Måste också få säga att det är strongt att skriva om det här. Och det gäller alla som gjort det. Jag växte upp i ett alkoholisthem, det var bara pappa som drack, mamma vågade inte ta ett glas vin en gång. Vi blev nog rätt trasiga alla vi syskon men framför allt mamma så klart, ändå dröjde det många år och mycket tjat från oss barn innan hon gav upp. Så trots att vi hade en nykter mamma satt det spår i oss barn, jag har aldrig druckit när mina barn har varit med, dom har aldrig sett mig påverkad och det har heller inte hänt att jag varit det speciellt ofta. Jag minns hur det kändes att se pappa full, det var väldigt otäckt när man bara är 6-7 år. Det dröjde till jag var nästan 30 innan jag drack alkohol över huvud taget, sprit dricker jag inte alls och när vi dricker vin till maten som jag kan njuta av idag är jag väldigt noga med att dricka lika mycket vatten. Ofta blir det också bara vinet till maten, tycker det räcker bra.
Hälsn Tepa
Visst är det gott med en par glas till fina middagen. NEJ, TEPA! Det är INTE gott med ett par glas till den fina middagen om man inte kan sluta i tid! Det är många här på forumet som nu ropat "akta dig"... resultatet är att du lindar ditt beteende i bomull och menar att "det är inte så farligt". Men det ÄR farligt. Det är ett alkoholistbeteende! Kramar i massor och kämpa på - välj ett sunt liv ... välj bort alkoholen ... du kommer att lyckas!
Då måste över halva Sverige vara alkoholister !de flesta svenskar tar väl sig en blecka varje helg och en del tar sig ett eller två glas i veckan,jag kan inte se att man skulle vara alkis för man blir dragen två gånger i månaden,men varningsignalen brukar vara återställaren på morgonen eller att man dricker tills man deckar.Forskning visar att ett glas rött vin varje kväll är nyttigt särskillt för kvinnor,forskningen visar också att i medelhavsländerna har de inte på långa vägar så mycket hjärtproplem som här i norden.Kan förstå att dom som är nykterister inte acceptera mindre än 0,men att kalla en människa för alkis för hon blir full två gånger i månaden tycker jag är att måla fan på väggen och skräma upp folk i onödan,då måste halva Sverige plus vår bekantskapskrets vara alkisar  Min Far är alkis så jag vet vart gränsen gåroch vilka symtomen är.
CurlySue
01-03-2010, 19:08
CITAT (Motti @ 28-02-2010, 00:37)  Alkolist det är man när man går upp på morgonen och måste ha sig en återställare ! Det stämmer inte!!! Det finns mängder med välfungerande alkoholister i vårt samhälle, som inte tar sig en återställare på morgonen. Varför måste du dricka dig berusad så ofta? Tror nog inte du är alkoholist....än... Men på god väg. Ta ett par vita månader och se hur det känns. sen finns det ju de som döljer sitt missbruk för sig själv och andra med att köpa fina tjusiga viner... för då är man väl inte alkis? bara för att man delar en tjusig pava rödtjut för 200 kr flaskan. Ett riskbeteende har man när man inte kan tänka sig en helg utan alkohol...då är man farligt ute ! Eller man dricker ½ flaska vin så fort vardagsmaten är lite tjusigare...
CITAT (CurlySue @ 01-03-2010, 19:08)  Det stämmer inte!!! /::::/
sen finns det ju de som döljer sitt missbruk för sig själv och andra med att köpa fina tjusiga viner... för då är man väl inte alkis? bara för att man delar en tjusig pava rödtjut för 200 kr flaskan.
Ett riskbeteende har man när man inte kan tänka sig en helg utan alkohol...då är man farligt ute ! Eller man dricker ½ flaska vin så fort vardagsmaten är lite tjusigare... Håller med där. När bruket blir ett missbruk som hela familjen störs av är det illa. När man inte kan dricka utan att bli full, varje gång man dricker, och dessutom inte kan säga nej till alkohol, då är man illa ute!!!
En alkoholist behöver inte per automatik, vara en smutsig uteliggare på en parkbänk.Dom flesta är som oss andra, dom finns men syns inte föränn dom nått botten och blivit av med både hem, jobb och familjen.
CITAT (Motti @ 01-03-2010, 18:54)  Då måste över halva Sverige vara alkoholister !de flesta svenskar tar väl sig en blecka varje helg och en del tar sig ett eller två glas i veckan,jag kan inte se att man skulle vara alkis för man blir dragen två gånger i månaden,/..../ Tänk, jag tror inte att halva svenska folket dricker sig fulla varje helg.
Jag tror att Svenska folket kanske dricker flera gånger i månaden, men inte blir fulla. Dom får inte minnesluckor eller dricker tills allt är slut. Man får skilja på bruk och missbruk. När ens närmaste anhöriga säger ifrån, är det dags att se över sina dryckesvanor.
Modigt att prata öppet om det ivf oavsett hur det ligger till. Såg på en serie för några månader sedan om olika alkoholisters livshistoria. Det var en som sa en väldigt bra sak på slutet av serien. Han hade fått lära sig att hans drickande bara gav konsekvenser. Dåliga sådana. Efter det så hade han ett bra skäl att sluta. Det var säkert massa annat också men ger drickandet konsekvenser skall man kanske fundera lite. Pengar tar slut, sexuella relationer man ångrar, man blir pinsam, somnar etc etc etc....
Jo då jag känner till alkoholistportföljerna också !dom som dricker i smyg och ändå klarar av ett jobb.Men jag tycker ändå att det är inte upp till oss här och säga att hon är alkis för hon blir full två gånger i månaden.Ni andra då som tycker hon är det eller är på väg dricker ni något själva ?Visst det är väl inte bra att dricka sig redlös men två gånger i månaden tycker inte jag är alarmerande,men hon kanske ska vara medveten !men missbruk nä inte om det bara är två gånger i månaden,en alkoholist dricker anntingen varje dag och tar sig återställare på morgonen eller så är man periodare alltså dricker periodvis hårt och sen håller man sig nyckter i flera månader men alkis är man inte om man super till det två gånger i månaden.Vet inte vilka folk umgås med här men det är ganska vanligt att svensken dricker på helgerna och bli onyktra,finns dom som kan ta sig ett eller två glas vin eller en öl mitt i veckan utan att vara alkoliserad för det.Har man nolltolerans så är det helt klart att man ogillar allt som har med sprit att göra men för att man tycker det är okej att ta sig att par jäklar gör ju en inte automatiskt till Akolist så mycket vet jag om livet !Om hon själv tycker att det är ett problem ska hon inte be om hjälp här för här tycks många tycka att det är antingen svart eller vitt.
vitavargen
01-03-2010, 20:44
Jag är festdrickare(hemma hos mig eller hos andra). Det händer att jag inte dricker på flera månader.
CITAT (Motti @ 01-03-2010, 20:30)  Jo då jag känner till alkoholistportföljerna också !dom som dricker i smyg och ändå klarar av ett jobb.Men jag tycker ändå att det är inte upp till oss här och säga att hon är alkis för hon blir full två gånger i månaden.Ni andra då som tycker hon är det eller är på väg dricker ni något själva ?Visst det är väl inte bra att dricka sig redlös men två gånger i månaden tycker inte jag är alarmerande,men hon kanske ska vara medveten !men missbruk nä inte om det bara är två gånger i månaden,en alkoholist dricker anntingen varje dag och tar sig återställare på morgonen eller så är man periodare alltså dricker periodvis hårt och sen håller man sig nyckter i flera månader men alkis är man inte om man super till det två gånger i månaden.Vet inte vilka folk umgås med här men det är ganska vanligt att svensken dricker på helgerna och bli onyktra,finns dom som kan ta sig ett eller två glas vin eller en öl mitt i veckan utan att vara alkoliserad för det.Har man nolltolerans så är det helt klart att man ogillar allt som har med sprit att göra men för att man tycker det är okej att ta sig att par jäklar gör ju en inte automatiskt till Akolist så mycket vet jag om livet !Om hon själv tycker att det är ett problem ska hon inte be om hjälp här för här tycks många tycka att det är antingen svart eller vitt. Jag vet inte vad du uppfattar som svart eller vitt. Antingen läser du inte svaren som dom står, eller så tolkar du in saker som inte står. För mej är det inte frågan om, nolltollerans, utan en sund inställning till drickande. Oavsett vad vi har för preferenser till alkohol, så kvarstår problemet att hennes man upplever ett problem. Då är det ett problem.
Är det ett problem gäller nolltolerans. Dricker man sig redlöst berusad varje gång man dricker och får minnesluckor har man alkoholproblem. Onykter- ja. Dyngrak- nej Ett-två glas vin i veckan-ja en eller två flaskor i veckan-nej
Jo då jag har försökt att läsa de flesta trådarna här !och fick den uppfattningen att hennes man inte drack något mer än någon enstaka gång då kan man lätt uppfatta sin partner oroande om hon blir berusad två gånger i månaden.Alla har olika förhållningsätt till alkohol men att sitta här och tycka att hon är alkoliserad eller är riktigt illa ute vet jag inte om jag vill vara med på.men om hon upplever själv att hon har ett problem så tror jag inte vi här kan hjälpa henne efter som det verkar so de flesta inte dricker något eller mini mallt här.Vi dricker varje helg eftersom vi gillar god mat och gott att dricka liksom våra vänner gör men det är aldrig någon som är redlöst berusad men det händer att en och en anna får för mycket någon gång och kanske inte kommer i håg allt som sas och gjordes men det innebär inte att man är alkolist för det !alkolist är man när man inte kan vara utan och smyger och smusslar med det och måste ha återställare på morgonen.
Klippt från alkoholprofilen. Sedan är det upp till var och en att anse det rätt eller fel.
Vad är beroende?Inte ens en sådan enkel fråga har ett enda, tydligt svar. Det närmaste vi kan komma är ”de sju beroendekriterierna.” För att en läkare ska ställa diagnosen alkoholberoende ska man svara ja på tre, men vilka tre som helst, av dessa frågor:- Har du under de senaste 12 månaderna gjort något försök att begränsa ditt drickande men misslyckats?
- Har du under de senaste 12 månaderna ägnat mycket tid åt att dricka alkohol, vara berusad eller återhämta dig från berusning?
- Har du under de senaste 12 månaderna avstått från att arbeta, ägna dig åt din familj, dina vänner eller viktiga fritidsintressen för att istället dricka alkohol?
- Har du under de senaste 12 månaderna fortsatt att dricka, trots vetskap om att det orsakar problem med andra människor eller att det orsakar psykiska besvär eller sjukdom?
- Har du under de senaste 12 månaderna märkt att du behöver dricka mycket mer för att bli påverkad än vad du behövde tidigare?
- Har du under de senaste 12 månaderna någon gång drabbats av fysiska eller psykiska besvär när du avbröt ditt drickande av alkohol (exempelvis skakningar, illamående eller ångest)?
- Har du under de senaste 12 månaderna ibland kommit att dricka mycket mer alkohol än du egentligen hade tänkt dig, eller under en längre tidsperiod än du tänkt dig?
Om du själv eller någon du känner hamnar i riskzonen vill vi att du ska veta att det finns bra hjälp att få. Det finns några exempel på vart du kan vända dig här i Alkoholprofilen, under ”kontakt”. P.S. Många läkare tycker nog att begreppet ”alkoholist” är gammalmodigt och skulle föredra att man talade om just ”alkoholberoende” istället. Vi har använt ordet alkoholist här och där ändå, för att det låter lite enklare och mindre formellt
En stilla undran. Vad kostar det att dricka var o varann helg. För ekonomin är väl oftast det första som dyker rakt ner i avgrunden. Sedan upptäcks orsaken. I min bekantskapskrets är vin någon gång i månaden och sprit några gånger om året det vanligaste. ofta då alkoholfritt vin.När man dricker sig dyngrak så missbrukar man sprit även om man inte är beroeende. Fast betroendet ligger på lut om man har otur. Ett lotteri. En del blir beroedne efter första supen, för andra tar det flera decenier och en del blir aldrig beroende trots flitigt drickande. Som sagt, ett lotteri med hälsan.
Det var ett bra innlägg Pejori ! där framgår det att det kan bli ett tvång ett måste.Har man dom problemen ska man söka hjälp hos proffs som kan hjälpa personen i fråga .
CITAT (Motti @ 01-03-2010, 21:52)  Det var ett bra innlägg Pejori ! där framgår det att det kan bli ett tvång ett måste.Har man dom problemen ska man söka hjälp hos proffs som kan hjälpa personen i fråga . Hela länken är bra motti. Där står mycket nyttigt.
*Stintan*
01-03-2010, 21:56
Problemet är ju att TS uppenbarligen inte har någon spärr utan fortsätter dricka antagligen tills flaskan är tom eller mer. Ingen hade nog reagerat ens om det varit fråga om ett glas vin till middag varje dag om det stannade vid det. Det finns alltså ett alkoholproblem och det skulle väldigt lätt kunna eskallera och bli mycket allvarligt. Att ha ett alkoholproblem behöver inte nödvändigtvis betyda att man är alkoholist men risken är stor att man blir om man inte tar tag i sin situation.
Mitt råd till TS är att försöka avstå alkohol helt i några månader framöver åtminstone och försöka hitta någon att kunna prata om det med och få hjälp av.
Strongt av TS att skriva om sitt problem här tycker jag. Jag hoppas och tror att du fixar detta för din egen och dina barns skull om inte annat.
Kan tänka mig det ! synd bara att inte dom som behöver läsa det läser det  oftast har det ju gått för långt när det uppenbarar sig för folk att de är alkoholberoende och vill inte innse att så är fallet.det finns dom som gillar att dricka vin och annat gott utan att va alkoholister för det ,det finns dom som får för mycket ibland men ändå inte har alkoholproblem,det är när det går till yterligheter och skadar en själv och andra när man inte kan vara utan som man ligger risigt till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|