Full version: Alkoholist?
Sidor: 1, 2, 3, 4
Gita
CITAT (Gillan @ 19-06-2010, 07:21) *
Motti, Motti, jag tror inte ens du läser ordentligt de inlägg du svarar på kompiskram.gif . Det är väl ingen här som sagt att du skulle vara alkolist om du dricker ett glas eller två mitt i veckan, eller ens varje dag! Det är om det blir mer och att du inte kan vara utan som det börjar bli farligt. Skulle det vara så svårt att förstå? Lite eller mycket spelar ingen roll................så länge du inte kan låta bli tummenupp.gif

Lite eller mycket spelar ingen roll säger du men det är väl precis vad det gör. Det är väl när man inte kan sätta stopp efter ett eller till helgen kanske två glas som man riskerar att få problem. Likaså om man som vuxen man eller kvinna dricker sig full då anser jag att man har problem, åtminstone socialt. Ett annat varningstecken är väl om man prioriterar bort andra aktiviteter för att få möjlighet att dricka.
Om man oftast tar ett glas till maten även till vardagdagsmiddagen kan jag inte se som något problem, om det inte påverkar livet i övrigt på något sätt.
Gita
Monaxe
CITAT (Motti @ 19-06-2010, 00:59) *
,en alkis tar sig ett par stadiga direkt på morgonen för att slippa fyllesjukan,en icke alkis tar ingen återställar på morgonen.

Snälla Motti, detta är bara en liten del av hur ett alkoholberoende ser ut, långt ifrån alla behöver en återställare på morgonen. Om du tycker att diagnostiseringen av ett alkolberoende går vid behovet av återställare, då gör du det väldigt svart eller vitt. Du har dessutom fel.
Väldigt många missbrukare har ett jobb som de sköter och ett socialt liv som inte på något sätt leder misstankarna till alkoholmissbruk.
Gita
CITAT (Monaxe @ 19-06-2010, 10:17) *
Väldigt många missbrukare har ett jobb som de sköter och ett socialt liv som inte på något sätt leder misstankarna till alkoholmissbruk.

Men kan man säga att det är ett missbruk om det inte stör livet i övrigt på något sätt?
Var sätter du gränsen mellan bruk och missbruk? Antal centiliter per vecka? Hur ofta man dricker?
Är det inte så att ett bruk går över till missbruk när det i någon aspekt påverkar livet negativ antingen för en själv eller för omgivningen.
Gita
Monaxe
CITAT (Gita @ 19-06-2010, 10:33) *
Men kan man säga att det är ett missbruk om det inte stör livet i övrigt på något sätt?
Var sätter du gränsen mellan bruk och missbruk? Antal centiliter per vecka? Hur ofta man dricker?
Är det inte så att ett bruk går över till missbruk när det i någon aspekt påverkar livet negativ antingen för en själv eller för omgivningen.
Gita

Toleransen mot alkohol är högst individuell, så antal centiliter per vecka är inte intressant i sammanhanget. Vad som är ok för en person att konsumera är på tok för mycket för en annan, eller tvärtom.
Skillnaden mellan bruk och missbruk tycker jag går vid de skador som man tillfogar sig själv och andra genom konsumtionen.
Menar du att man kan konsumera hur mycket man vill bara det inte stör livet för övrigt eller andra? Tror att det finns många barn som har en annan åsikt.
Jag tycker att det är bedrägligt att sätta gränser som skickar signaler som "dricker du si eller så mycket är du alkis" eller "tar du ingen återställare är du inte alkis".
Självklart är det upp till var och en att konsumera så mycket alkohol som man vill, problemet är att skadorna oftast blir permanenta.
Magdis
Jag håller med Monaxe helt och hållet.
Aqvakul
CITAT (Monaxe @ 19-06-2010, 11:07) *
Toleransen mot alkohol är högst individuell, så antal centiliter per vecka är inte intressant i sammanhanget. Vad som är ok för en person att konsumera är på tok för mycket för en annan, eller tvärtom.
Skillnaden mellan bruk och missbruk tycker jag går vid de skador som man tillfogar sig själv och andra genom konsumtionen.
Menar du att man kan konsumera hur mycket man vill bara det inte stör livet för övrigt eller andra? Tror att det finns många barn som har en annan åsikt.
Jag tycker att det är bedrägligt att sätta gränser som skickar signaler som "dricker du si eller så mycket är du alkis" eller "tar du ingen återställare är du inte alkis".
Självklart är det upp till var och en att konsumera så mycket alkohol som man vill, problemet är att skadorna oftast blir permanenta.

yes.gif
Farbror Blå
Själva faktumet att man inte kan dricka ett glas vin, utan måste dricka tills man är full, betyder ju faktiskt att det här föreligger ett problem!

Definitionen för missbruk är mycket svår och numer talar forskarna inte om direkt missbruk, utan istället om Riskbeteenden, dvs beteendemönster och situationer som klart innebär en större risk för missbruk.

Hit hör till exempel ( kan såklart appliceras på annat, godis, tobak, spel) att man

* inte kan stå emot när man börjar ( äter upp allt godis i skålen /dricker
flaskan tom/spelar slut på kontot innan man är nöjd)

* köper fast man inte hade tänkt ( kommer hem med
choklad /vinflaskor /spelbongar man ångrar att man köpt)

* köper MER än man hade tänkt ( kommer hem med avsevärt mer än andra
skulle köpt)

* inte klarar att bryta mönstret ( oavsett det gäller 1gg/ vecka/månad så kan
du inte bryta mönstret, du bara MÅSTE ha den där flaskan/ godisskålen/spelet )

* inte kan anpassa sig efter andras behov ( din konsumtion är så viktig för
dej att du inte kan anpassa den efter andras önskemål/behov)

Som svar på den inledande funderingen i tråden:
Om din make är nykter alkoholist, så dricker ju han inte en droppe vid något tillfälle. Är alkoholen så viktig för dej att du inte kan avstå den för hans skull? Annars har ni ju ett allvarligt problem i er relation om detta ska bli ett återkommande problem.
Jag tror dessutom att just det faktum att du själv lyfter frågan, innebär att du själv också har haft tankar i riktningen alkoholproblem. Självklart är sterotypen för missbrukare ( som motti påpekade) en som smusslar, smyger och förnekar. Sant, men bara delvis sant. Jag har just nu två goda vänner som självmant kommit till insikten att de ska sluta dricka för sin egen skull, eftersom de började ana att de hade problem.

Hoppas allt löser sej för er =)
Gita

Nu läste du nog inbte riktigt vad jag skrev, nämligen att det naturligtvis är ett problem så snart det i någon aspekt påverkar det egna livet eller omgivningen negativ, där ingår väl med självklarhet familj och barn.
Och jag tror kanske att det sätter större spår hos barn att se mamma och/eller pappa stupfulla ett par gånger per år än att se föräldrarna dricka ett glas vin till maten ett par, tre gånger i veckan.
Inte klassar vi väl italienare, fransmän och spanjorer som har vin som den naturliga måltidsdrycken som alkoholister
Gita
Monaxe
CITAT (Gita @ 19-06-2010, 10:33) *

Du kanske inte läste ditt eget inlägg innan du svarade på mitt? Det var detta jag svarade på.

Jag kan inte se några otydligheter i mitt svar.
Gita
CITAT (Monaxe @ 19-06-2010, 17:53) *
Du kanske inte läste ditt eget inlägg innan du svarade på mitt? Det var detta jag svarade på.

Vad trassligt det blev, svarade du på ditt eget inlägg?
Vad jag menar är att alkohol inte är något problem (snarare en guldkant på tillvaron) om konsumtionen hålls på en nivå där det inte påverkar det egna livet, arbetet eller omgivningen inkl. familj och barn negativt på något sätt.
Sen är det nog väldigt svårt att med säkerhet avgöra vad som är ett riskbeteende, det som fungerar utmärkt väl för en individ kan säkerligen vara en stor risk för en annan individ. Så klart bör man vara observant på sitt eget beteende, speciellt förändringar av det egna beteendet när det gäller alkohol.
gita
fuchsian
CITAT (Monaxe @ 19-06-2010, 17:53) *

Hej i spritdebatten, har läst igenom tråden, men vill inte kommentera det utan att jag själv är emot det, men till nyår hör lite champange till och det räcker med ett glas. Min sk. "motvilja" mot alkoholen gör mig inte alls dömmande på någon som dricker. Jag har alkolicerad lillebror som hänger på snöret med livet. Min pappa drack och slog oss. Min make tar gärna ett glas rött vin till maten då och då, men jag tycker inte att det smakar gott.
Min bästa väninna dog 2 år sedan av alkoholförgiftning, hon var 52 år. de senaste 5 åren då hennes drickande ökade, ville hon inte ha med mig att göra. Hon kännde sig misslyckad, men jag hade velat ha henne under "torrperioder", men det gick inte. Hennes 3 barn flyttade så fort det gick hemifrån och hon var upprepade gånger intagen för sitt beroende.
Då hon dog, hade hon kommit hem fr. "torken" och maken ringde hem o frågade om de skulle äta ute el. hemma. Det var Alla Hjärtans Dag. Efter samtalet tog det en timme innan maken kom hem för att han köppte blommor till henne. Han hittade henne död, liggande på köksgolvet. Vi var vänner över 20 år och våra barn kom och växte ihop. Jag saknar fortfarande henne, som hon var innan alkoholen började tala.... -cry-.gif men jag dömer ingen men om jag kan, så hjälper och stöder jag den som behöver det, men oftast är de i förnekelsefasen eller det är alla andras fel. Måttlighet, om möjligt kan jag sträcka mig till men inte innanför mitt hem....Det är så ledsamt att vara anhörig el. vän just då ....Fuchian ..
Motti
Ni sitter här och tycker så himmla mycket men vet någon av er vad alkolism är ?jag har druckit en flaska rött i kväll plus en Wiskey gör det mig till alkolholist ?föresten så slank det ner en Gin o Tonic också? himmla konstigt då att jag kan sitta här och stava rätt !jag borde ju vara stupfull rotfl.gif säger som Strindberg :det är synd om människan
Motti
ville bara tilläga att det vi druckit är sedan klockan 1700 i fall någon får dåndimpen kompiskram.gif
Red Top
Snälla Motti,

att du inte känner dig berusad efter det du druckit kan ha många orsaker. En är att du är på väg in i ett alkoholberoende, eller redan hamnat där.

Jag vet. Jag är nykter alkoholist sedan 6 år tillbaka.
mamamaggan
För mig är en alkoholist just en sådan som MÅSTE dricka varje helg , som blir sur om h*n blir bortbjuden och inte får någon alkohol " vad är det här för dj-la sätt " ? Någon som kan dricka mer och mer utan att bli påverkad , som inte själv vill förstå vart man är på väg , och som inte förstår hur drickandet påverkar ens omgivning.

Man kan ta ett glas whiskey en tisdagkväll om man vill så länge man inte tar fler och fler och varje kväll. En alkoholist är också den som dricker för " kickens " skull , när man njuter av att vara påverkad i stället för av t ex ett gott vin.

Inte så lätt att motstå , alla har vi vår akilleshäl , men man måste känna sitt ansvar oavsett vilket missbruk man är på väg in i /är i .
Motti
red topp !har inga problem med alkohol alls,vet vad alkoholism är min far är en sådan,jag kan lugnt klara mig utan inga problem alls,men ja det är lite mysigt med ett glas rött när det är fint väder och man kan sitta i solen och bara va,alkohol betyder inte alkoholism för alla ,för oss är det att njuta av livet ,jag är 57 år nu ,lika så gubben ,vi har det bara gott wub.gif och ta till vara på den tiden vi har kvar smile.gif
Monaxe
Jag skulle bli lite bekymrad över den konsumtionen på en kväll, men det är jag det...
Du kanske tål mer, det har jag ingen aning om. Men jag vidhåller att gränsen vid alkoholism INTE går vid behovet av en återställare dagen efter.

Ja jag vet också en hel del om alkohol och annat missbruk, inte minst genom mitt yrke.
Motti
Alla jag älskar dör i cancer jag har lärt mig att ta vara på den tid jag har och den tiden kan va kort, varför inte njuta av den tid man har kvar?nästa gång kanske det är min tur,då vill jag inte sitta här och inte ha levat wub.gif Jag lever här och nu vill ta vara på varje sekund inte slösa bort mitt liv och jag njuter av varje sekund 000.gif jag är 57 år och snart kanske mitt liv är slut vad vet jag,Jag njuter av varje sekund ska ni vet.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 20-06-2010, 00:46) *
Ni sitter här och tycker så himmla mycket men vet någon av er vad alkolism är ?jag har druckit en flaska rött i kväll plus en Wiskey gör det mig till alkolholist ?föresten så slank det ner en Gin o Tonic också? himmla konstigt då att jag kan sitta här och stava rätt !jag borde ju vara stupfull rotfl.gif säger som Strindberg :det är synd om människan

CITAT (Motti @ 20-06-2010, 01:06) *
red topp !har inga problem med alkohol alls,vet vad alkoholism är min far är en sådan,jag kan lugnt klara mig utan inga problem alls,men ja det är lite mysigt med ett glas rött när det är fint väder och man kan sitta i solen och bara va,alkohol betyder inte alkoholism för alla ,för oss är det att njuta av livet ,jag är 57 år nu ,lika så gubben ,vi har det bara gott wub.gif och ta till vara på den tiden vi har kvar smile.gif

Nog är ditt intag av alkohol ett riskbeteende. Det som gör det ännu mer bekymmersamt än mängden är att du helt förringar problemet. Men så länge du själv inte ser något problem, så kan inte jag eller någon annan påverka dig.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 20-06-2010, 08:31) *
Nog är ditt intag av alkohol ett riskbeteende. Det som gör det ännu mer bekymmersamt än mängden är att du helt förringar problemet. Men så länge du själv inte ser något problem, så kan inte jag eller någon annan påverka dig.

tummenupp.gif Absolut!
Ralf
Inte nog med att man försvarar sitt eget alkoholintag, man delar även med sig av sina vårdslösa synpunkter till andra utan att ha någon form av självbevarelsedrift.
*Stintan*
Det här borde folk läsa och ta till sig.

Symtom
Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder.

Andra symtom på att du är beroende, eller är på väg att bli beroende, är:

•Ökad tolerans – du tål allt mer alkohol.
•Abstinenssymtom – du får svettningar, blir darrig, får ångest och hjärtklappning.
•Återställarbehov – du känner ett sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det.
•Minnesluckor – du minns inte allt som hänt.
•Merbegär – en liten mängd alkohol skapar sug efter mer.
•Kontrollförlust – du dricker oftare eller mer än du tänkt.
•Lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol.
•Förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 09:23) *

Symtom
Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder.

•Abstinenssymtom – du får svettningar, blir darrig, får ångest och hjärtklappning.
•Återställarbehov – du känner ett sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det.
•Lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol.
•Förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll.

TEPA,
Till Kvinnan som startade tråden....
Ingen ska dömas, särskild inte offentigt, kvinnan som berättade om sina beskymmer med alkoholen var inte ute efter flera pekpinnar av helt främmande människor, och det har inte gått "snällt" till mot henne. Jag tycker att hon är modig och det är ett steg mot förändring hos henne. Snälla du, du vet ju vad du måste göra åt det hela så ta inte illa upp när du får slängt i fejset denna symtom rapakalja från föregående person. Hoppas att det bli bra i längden för dig .... Fuchian
Aqvakul
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 11:03) *
TEPA,
Ingen ska dömas, särskild inte offentigt, kvinnan som berättade om sina beskymmer med alkoholen var inte ute efter flera pekpinnar av helt främmande människor, och det har inte gått "snällt" till mot henne. Jag tycker att hon är modig och det är ett steg mot förändring hos henne. Snälla du, du vet ju vad du måste göra åt det hela så ta inte illa upp när du får slängt i fejset denna symtom rapakalja från föregående person. Hoppas att det bli bra i längden för dig .... Fuchian

Ingen riktar någon kritik mot Tepa, tvärtom. Däremot så är nog en del av oss skeptiska gentemot Mottis lite aningslösa syn på alkohol.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 09:23) *

Symtom

Helt rätt Stintan och rad två och tre är definitionen på en alkoholist som jag har hört det. Dvs. "Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder."
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 20-06-2010, 11:08) *
Ingen riktar någon kritik mot Tepa, tvärtom. Däremot så är nog en del av oss skeptiska gentemot Mottis lite aningslösa syn på alkohol.

yes.gif
*Stintan*
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 11:03) *
TEPA,

Den lista jag citerade kommer från "Vårdguiden" utgiven av Stockholms läns landsting
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad...lkoholberoende/

Listan används när människor söker hjälp för alkoholproblem och personerna får svara på om något eller några delar stämmer in.
Det är ingen rappakalja som jag har hittat på! Jag lade in listan med anledning av Mottis uttalanden i tråden. Ingen har kritiserat Tepa utan tvärtom försökt stötta henne.

Dessutom tycker jag du du ska sluta skicka oförskämda PM till mig. Vill du mig något så får du ta det i forumet.
Varför du måste hoppa på mig för att jag lade in listan här i tråden vore intressant om du kan ge ett svar på.
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 20-06-2010, 11:08) *

AQVAKUL, Jag förstår andemeningen, men detta är lite för "hett" ämne att diskutera. Alla har sin syn på alkoholen och låt dom ha det.
det jag reagerade var Stintans - alkohollista, precis om hon kunde hjälpa med den, men den känns som ett slag mot Tepa, kanske har jag fel, men jag har endast tänkt på Tepa, för detta vet hon ju om, så varför slänga ut det? Det begriper jag inte.
Jag är nog likt Motti, aninglös och oerfaren som jag är i denna fråga, men har kommit undan genom att inte ge pekpinnar eller annat åt den som dricker, undantaget skulle vara min egen familj, men hoppas att inte komma dit .... Fuchian ..
herkules
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 11:42) *
AQVAKUL, Jag förstår andemeningen, men detta är lite för "hett" ämne att diskutera. Alla har sin syn på alkoholen och låt dom ha det.
det jag reagerade var Stintans - alkohollista, precis om hon kunde hjälpa med den, men den känns som ett slag mot Tepa, kanske har jag fel, men jag har endast tänkt på Tepa, för detta vet hon ju om, så varför slänga ut det? Det begriper jag inte.
Jag är nog likt Motti, aninglös och oerfaren som jag är i denna fråga, men har kommit undan genom att inte ge pekpinnar eller annat åt den som dricker, undantaget skulle vara min egen familj, men hoppas att inte komma dit .... Fuchian ..

finns det något ämne som är för hett?
jag tycker att de flesta i den här tråden beter sig väldigt ömsint gentemot tepa.
odla när det är som bäst!
fuchsian
CITAT (malcolm @ 20-06-2010, 11:14) *
Helt rätt Stintan och rad två och tre är definitionen på en alkoholist som jag har hört det. Dvs. "Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder."

MALCOLM, njäee, nu begriper jag inte på med dessa sk. alkoholdiagnoser, att var man skulle läsa det, är väl att ta i. Har ni tänkt på dem som inte dricker? Då gäller inte Stintans stiliga lista. jag har nämn tidigare i detta att jag låter var sin ha sitt, med eller utan alkohol. Jag tar totalt avstånd från det, men jag skäller inte ut den som ligger med sin flaska på parkbänken. .. Fuchian
fuchsian
CITAT (herkules @ 20-06-2010, 13:40) *
finns det något ämne som är för hett?
jag tycker att de flesta i den här tråden beter sig väldigt ömsint gentemot tepa.
odla när det är som bäst!

Det är väl upp till var och en att bedömma, men som nykterist, reagerar jag, men inget fel i det?
Det är många som säkert i ord kan vara hur ömsinta som helst och hon behöver höra det att även hon duger som hon är...Men vem av er skulle ställa upp för henne dygnet runt att hjälpa henne att inte dricka?
Det är ju "Svenssons-mentalitet", man klappar på ryggen och sen avdunstar snabbt när det gäller att ta i proplemet. Har sett för mycket av hykleri från andra människor, detta GÄLLER INTE er i forum, utan dom som är utanför ....Fuchian..
gnon49
Har man riktiga problem med alkoholen så är inte en klapp på axeln till någon hjälp. Jag tror att dom flesta som blivit helnyktra helt enkelt ställt inför ett faktum av något slag. Partnern vill skiljas, jobbet är hotat, kronofogden knackar på mm. Kort sagt, en riktig råsop rätt i ansiktet. Gäller säkert inte alla men för dom flesta blir nog uppvaknandet en kalldusch när verkligheten tränger sig på. Nu avser jag inte Ts utan rent allmänt.
fuchsian
CITAT (gnon49 @ 20-06-2010, 15:33) *
Har man riktiga problem med alkoholen så är inte en klapp på axeln till någon hjälp. Jag tror att dom flesta som blivit helnyktra helt enkelt ställt inför ett faktum av något slag. Partnern vill skiljas, jobbet är hotat, kronofogden knackar på mm. Kort sagt, en riktig råsop rätt i ansiktet. Gäller säkert inte alla men för dom flesta blir nog uppvaknandet en kalldusch när verkligheten tränger sig på. Nu avser jag inte Ts utan rent allmänt.

GNON49, Det var just det jag menade. Många kan tycka si o så och ha sina "beroendelistor" framme. Vad hjälper det henne? visst, en klapp på axeln, menar jag att man har så himla lätt ge råd och annat, men det jag påängterar, vem har tillräckligt ryggrad att stå bredvid dygnet runt med en missbrukare?
Det blir ju så till slut att de går så djupt ner sig att andra måste ta tag i det, men ingen svarar när jag frågar om ni kunde stanna och ta hand om en nergången person? Vad finns det goda hjärtat????? angel_not.gif Fuchian ...
Red Top
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 15:51) *
GNON49, Det var just det jag menade. Många kan tycka si o så och ha sina "beroendelistor" framme. Vad hjälper det henne? visst, en klapp på axeln, menar jag att man har så himla lätt ge råd och annat, men det jag påängterar, vem har tillräckligt ryggrad att stå bredvid dygnet runt med en missbrukare?
Det blir ju så till slut att de går så djupt ner sig att andra måste ta tag i det, men ingen svarar när jag frågar om ni kunde stanna och ta hand om en nergången person? Vad finns det goda hjärtat????? angel_not.gif Fuchian ...

Hur många har du själv hjälpt?
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 11:27) *
Den lista jag citerade kommer från "Vårdguiden" utgiven av Stockholms läns landsting
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad...lkoholberoende/

Listan används när människor söker hjälp för alkoholproblem och personerna får svara på om något eller några delar stämmer in.
Det är ingen rappakalja som jag har hittat på! Jag lade in listan med anledning av Mottis uttalanden i tråden. Ingen har kritiserat Tepa utan tvärtom försökt stötta henne.

Dessutom tycker jag du du ska sluta skicka oförskämda PM till mig. Vill du mig något så får du ta det i forumet.
Varför du måste hoppa på mig för att jag lade in listan här i tråden vore intressant om du kan ge ett svar på.

STINTAN, Du får ha din lista ifred, kanske någon annan behöver den. för min egen del har jag ingen behållning att läsa något ur den. Den används ju som du påpekar till dem som behöver hjälp så då angår den inte mig i alla fall, men det kanske hjälper någon annan, vem vet....

Snälla du, jag har så ont i mina ben att jag orkar inte hoppa upp el på ens, och främst ang dig. Jag har bett om att du låter mig vara ifred, men det verkar visst vara hopplöst. .. crazy.gif
Förresten vad är det nu igen som du har att hacka på mig? Det är mycket märkligt att man inte få vara i fred, det var detta som mitt PM handlade om, men jag har inget att skämmas för vad jad skrev, så varsågod..... confused.gif tänkte endast på privat bas få en jämnvikt, utan att blanda andra med. Det var enbart hänsyn till dig, inget annat, men det verkar du ju inte behöva ..... angel_not.gif Fuchian
*Stintan*
Ta tag i sina alkoholproblem måste var och en gör själv, det kan ingen annan göra. Vad hjälper det att finnas där dygnets alla timmar om en person inte vill ta tag i problemen själv. Det finns dock proffshjälp att få för den som så önskar. Listan jag la in är ingen diagnoslista utan en lista på symptom. Har man symptom enligt en eller flera punkter på listan så är risken stor att man har alkoholproblem och bör då se över sitt drickande. Listan kan vara en tankeställare. Det är inte min lista det är Landstingets lista! Landstinget har hand om sjukvården.

Observera att jag inte avser någon särskild person. Varför får du för dig att allting gäller dig?
fuchsian
CITAT (Red Top @ 20-06-2010, 16:04) *
Hur många har du själv hjälpt?

Jag har inte exakta antal, för det började redan när jag var i tonåren. Min ena syster söp sönder sin lever och då när jag fick reda på, hämtade jag henne hos mig. Jag sov på madrassen bredvid hennes säng under den värsta tiden. det är ca 10 år sedan och hon är nyckter, och är under uppsikt av sin make. Min bror kunde jag inte hjälpa och nu har han det bra där han är. Min far är nästa ... det tog tid, men till slut kom han innom lås och bom och höll sig nykter de få åren han levde. min väninna också och genom mitt arbete hade jag flera jobbiga fall. men till slut lyckades jag.
Vill du ha fler exempel? ..... Det finns nämligen fler än dessa ... angel_not.gif Fuchian
Monaxe
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 15:51) *

Nu var det väl inte så att Tepa (TS) bad om hjälp utan mer bad om en åsikt, huruvida hon drack för mycket alkohol eller inte.
Det är väl ingen som snackar om klapp på axeln eller inte?

Vad gäller listan över beroende tycker jag den beskriver väldigt bra vad som är ett riskabelt beteendemönster och inte.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2010, 16:24) *
Ta tag i sina alkoholproblem måste var och en gör själv, det kan ingen annan göra. Vad hjälper det att finnas där dygnets alla timmar om en person inte vill ta tag i problemen själv. Det finns dock proffshjälp att få för den som så önskar. Listan jag la in är ingen diagnoslista utan en lista på symptom. Har man symptom enligt en eller flera punkter på listan så är risken stor att man har alkoholproblem och bör då se över sitt drickande. Listan kan vara en tankeställare. Det är inte min lista det är Landstingets lista! Landstinget har hand om sjukvården.

Observera att jag inte avser någon särskild person. Varför får du för dig att allting gäller dig?

Jo men det fattade jag att det inte gäller mig utan som allmän info. .. confused.gif Fuchian
fuchsian
CITAT (Monaxe @ 20-06-2010, 16:36) *
Nu var det väl inte så att Tepa (TS) bad om hjälp utan mer bad om en åsikt, huruvida hon drack för mycket alkohol eller inte.
Det är väl ingen som snackar om klapp på axeln eller inte?

Vad gäller listan över beroende tycker jag den beskriver väldigt bra vad som är ett riskabelt beteendemönster och inte.

Det är kanske inte för gemene man att upptäcka dessa symtom, om man inte har haft anhöriga och patienter där man lärt sig att se det lite tidigare. dessa missbrukare är ena mytomaner med sina lögner, men det hör inte hit.
Tepa får ta själv ansvar och åsikter har hon ju fått så då är väl det bra med det och denna diskussion.... angel_not.gif Fuchian
Motti
Det är inte så lätt att sitta här och läsa 8 sidor trådar med inlägg och ha koll på precis allt vad andra skriver sorry :(jag kan tala om att min far är alkoholist så jag vet lite vad jag pratar om,det finns olika sorters alkoholism det vet jag ,jag har också set dom som hällt i sig en starköl och en snapps på morgonen som "återställare".Det sägs att alkoholism ärvs att det ligger i generna .Jag vet dom som festat hårt och som i dag inte har några som helst problem,många svenskar dricker på helgen,det är bara att se köerna på Systembolaget och trängseln där.Tycker inte man ska tro att alla som dricker vin öl eller sprit automatiskt har problem med det,när man läser trådarna här verkar det i mina ögon som de flesta är nykterister !inget fel i det alls men då är man väl automatiskt mot alkohol eller ?vilket fall så får ni ha en bra helg med eller utan alkohol shy.gif
tepa
Hej

Visst, så sant som det är sagt. Jag själv var ju med och startade alkoholist-tråden. Mina problem är hanterbara. Själv slutade jag röka ka-booom..
Måste få slut på nåt. Nu har jag haft tre hel nyktra helger på raken. Tyvärr blev det inte en fjärde. Ungarna sover... i morrn är allt som vanligt..
Jag är ändå redig, har slutat röka och min hjärna är lika skarp som förr...

Hälsn Tepa
mamamaggan
CITAT (tepa @ 17-07-2010, 01:54) *
Hej

Visst, så sant som det är sagt. Jag själv var ju med och startade alkoholist-tråden. Mina problem är hanterbara. Själv slutade jag röka ka-booom..
Måste få slut på nåt. Nu har jag haft tre hel nyktra helger på raken. Tyvärr blev det inte en fjärde. Ungarna sover... i morrn är allt som vanligt..

Hälsn Tepa

Tycker du har gjort något bra som varit helnykter tre helger i rad!!!
tepa
Tack. Har väl ändå alltid försökt sträva till att alltid försöka hjälpa andra med råd och så, i bästa möjliga mån.

Hälsn Tepa
Ophelia
Att vara alkoholist och att ha alkoholproblen kan vara två skilda saker (fast en alkoholist har ju alkoholproblem, det måste jag tillstå). Alkoholproblem föreligger oavsett hur sällan man dricker eller hur liten mängd men att det uppstår problem vid förtäringen exempelvis slagsmål eller oacceptabelt beteende (köra bil onykter).

Du kanske kan göra ett test för att se om din mängd medöfr att du ligger i riskzonen.
http://hem.passagen.se/hennkoch/problem.html
Myosotis
...Nu har jag haft tre hel nyktra helger på raken...

tummenupp.gif kompiskram.gif
ängsvädd
CITAT (Motti @ 17-06-2010, 23:10) *
Enligt läkarexpertisen är det nyttigt och bra att ta en nubbe varje dag eller ett till två glas rödvin !rödvin innerhåller ett ämne (kommer inte på vad det heter)som är nyttigt för hjärta och kärl,just nu forskas det i att försöka koncentrera detta ämne till tablettform för det förebygger hjärt och kärlsjukdomar.Jag tycker man ska njuta av livets goda med förstånd för man vet aldrig vad som händer en och då har man försakat en massa för man trodde man skulle leva till 90 om man bara åt och drack det som annses nyttigt.Har så många vänner och bekanta släktingar som dött i cancer eller har det och då innser man att livet är för kort för att ta på blodigt allvar,man vet aldrig när det är "min tur" så njut av livet mens tid är smile.gif :rolleyes:unnar er det där glas rödvinet så länge det inte blir flaskvis varje kväll .

Ett till 2 glas vin per dag är för mycket för kvinnor enligt en rapport jag hörde. Minns inte mängderna som är ofarliga tyvärr, inte mängderna för män heller. Ämnet i rödvin finns även i frukt o grönsaker så man behöver inte dricka vin för att få det.

Hej

Hälsn Tepa

Bra gjort bravo.gif Grattis biggrin.gif
Biggan_
Nu har jag haft tre hel nyktra helger på raken. Tyvärr blev det inte en fjärde. Ungarna sover... i morrn är allt som vanligt..

Tre helnyktra helger, det är ju jättebra! bravo.gif Då är det till att ta nya tag och ta tre till! Det har du ju bevisat att du klarar! kompiskram.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tepa jag håller tummanra för dig.

Och tänk på det, du är bra....

Elisabeth
fuchsian
Tepa,

Det är en stor sak att kunna klara av de små stegen en i taget, faller man, tar man upp sig igen och tänker efter vad som gick snett.

Det är många på denna tråd som är kategoriska i sina åsikter om alkoholen, men man kanske har någon i närhet som mår inte så bra.

Jag kan ta ett glas till nyår, eller ett glas öl i Londonbubbar, när vi är där, men där stannar det.
Jag känner inte behov av det och oftast dricker vatten vid middagarna när andra delar vin mellan sig. Jag gillar inte smaken, så enkelt är det. Jag har inga åsikter att förmedla i denna fråga men har sett så många hamna till botten i flaskan att jag orkar inte se det.
Min lillebror är alkis sedan tonåren och hans liv har hängt på snöret flera gånger, men jag har tagit avstånd sedan länge från honom. Det är endast fyllesnack som kommer och den fyllekajan är inte den goa lille pojken från vår barndom. han behöver inte mig heller, så det går jämt upp.

Kanske är jag för hård, men man kan välja sitt själskap och det har jag gjort.
Det hände när min dotter i tonåren hadde fått annat än sprit i sitt glas och pojkvännen ringger oss mitt i natten att de ska köra henne till fyllecellen, men något är fel.
När vi kom till akuten, hörde jag min dotters gormande och yrande och där var polisen som försökte hålla fast henne. Hon kröp på alla fyra och spydde hit och dit. vilken hensk syn!
Jag gick fram till tösen och skakade om henne och sade att nu skärper du, men ikke då. Jag gav henne en hurring så hon hamnade på andra sidan korridoren och då kom det ynkligt ... ma ma mma?????
Just det, sa jag och sa till poliser att detta sköter jag, proverna ska tas vad hon har fått i sig för hon hade slutat att andas enl pojkvännen och de hade fått göra lung.hjärt-räddning på henne tills ambulansen tog vid.
Hon fick stanna kvar tills hennes tillstånd var stabil och varje gång hon började gapa, fick hon en hurring till.
Hon var inte van att jag tog till våld och det fick henne att tänka efter en del. Jag ville att hon skulle överleva och få sig en läxa ---- och det har fungerat. visserligen tar hon ett glas till maten, men hon super inte.
Ja, det blev visst långt, men jag ville dela med mig som mor till mitt barn ... ... -cry-.gif fuchian ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon