|
Full version: Alkoholist?
CITAT (Motti @ 01-03-2010, 22:01)  Kan tänka mig det ! synd bara att inte dom som behöver läsa det läser det  oftast har det ju gått för långt när det uppenbarar sig för folk att de är alkoholberoende och vill inte innse att så är fallet.det finns dom som gillar att dricka vin och annat gott utan att va alkoholister för det ,det finns dom som får för mycket ibland men ändå inte har alkoholproblem,det är när det går till yterligheter och skadar en själv och andra när man inte kan vara utan som man ligger risigt till. Självförnekelse och bortförklaringar hör till. Visst kan det hända vem som helst som brukar alkohol, att det någon gång blir för mycket. Det tror jag alla som dricker, kan skriva under på. Problemet är när man börjar dricka för att bli full.
Som du säger, en del klarar att stoppa vid ett-två glas/dag. Andra fortsätter för att få ruset. Det är där faran ligger, att dricka för att få ruset.
Jan Lindgren
02-03-2010, 18:32
Hej! De flesta har bekanta eller anhöriga som är alkoholister. Så alla har vi erfarenhet. Jag har haft en anhörig som var alkis. Hon fick beskedet att hon skulle få en levertransplantation om hon slutade supa. Det hjälpte inte, till slut dog hon av sitt alkoholmissbruk. Hade hon varit ensam utan barn så hade det bara skadat henne själv, föräldrar och syskon men nu skadade hon sina barn vilket jag tycker är helt oacceplabelt. Människor har rätt att ta livet av sig på vilket sätt de vill men man har inte rätt att skada sina barn.
Har man barn och har en liten misstanke om att alkoholen börjar bli ett problem så är det total avhållsamhet som gäller. Har man dessutom en älskad man som är nykter alkoholist så är bara det ett skäl att sluta dricka. Solidaritet!
Enligt en del så har jag kanske inte rätt att yttra mig då jag är absolutist eftersom jag tycker alkohol smakar förfärligt. Praktiskt taget alla mina vänner tar sig däremot gärna ett glas vin, vilket inte stör mig det minsta. ( som yngre brukade jag ta med mig en förpackning mjölk på festerna. Jag ser dessutom förmodligen tillräckligt full ut utan sprit. Jag blev haffad på Centralen med frågan : Hur står det till här då?) Jag tror att de flesta av oss nykterister helt accepterar att andra dricker. MVH Jan Lindgren
Farbror Blå
02-03-2010, 19:08
Det var ett himla bra program om riskbeteende, som KAN leda til alkoholism på kropp och själ p p1. ( finns på podcast)
CITAT (CurlySue @ 01-03-2010, 19:08)  Det stämmer inte!!! Det finns mängder med välfungerande alkoholister i vårt samhälle, som inte tar sig en återställare på morgonen.
Varför måste du dricka dig berusad så ofta? Tror nog inte du är alkoholist....än... Men på god väg.
Ta ett par vita månader och se hur det känns. sen finns det ju de som döljer sitt missbruk för sig själv och andra med att köpa fina tjusiga viner... för då är man väl inte alkis? bara för att man delar en tjusig pava rödtjut för 200 kr flaskan.
Ett riskbeteende har man när man inte kan tänka sig en helg utan alkohol...då är man farligt ute ! Eller man dricker ½ flaska vin så fort vardagsmaten är lite tjusigare... Men inte är man alkoholist för man dricker ett, högst två glas vin till maten även mitt i veckan. Då skulle ju t.ex. varenda fransman eller spanjor vara alkoholist. Problem har man däremot (åtminstone socialt) om man dricker sig full , dvs. inte kan stoppa efter två glas vin eller en drink. Dricker man så mycket att man blir full är det inte längre frågan om njutning/bruk utan om missbruk. Gita
skogstroll
03-03-2010, 13:18
CITAT (js_ @ 28-02-2010, 19:51)  Men jag va utan i 7år, sen fick jag så i nervena på Tepas drickande på semestern att jag drack mig full själv, samma sommar va jag till krogen en sväng och så va jag ut en sväng när jag fyllde 40 i januari i fjol och det slutade med att jag satt o drack vatten på krogen. Så nu har jag testat o jag verkar klara av o gå ut en kväll, men jag ser ingen mening med o dricka sig full o ligga bakis en eller 2 dagar med en massa moralare o undra vad man gjort.
Hmm, det vart ett långt inlägg det där, men nu har jag iallfall bevisat att jag känner till alkohol problem.
Mvh Jocke(Tepas Man) ...och hur slutar man efter så lång tid? tvärslutar man eller trappar man ner?
Aqvakul
03-03-2010, 13:20
CITAT (Gita @ 03-03-2010, 12:00)  Men inte är man alkoholist för man dricker ett, högst två glas vin till maten även mitt i veckan. Då skulle ju t.ex. varenda fransman eller spanjor vara alkoholist. Problem har man däremot (åtminstone socialt) om man dricker sig full , dvs. inte kan stoppa efter två glas vin eller en drink. Dricker man så mycket att man blir full är det inte längre frågan om njutning/bruk utan om missbruk. Gita Nej, missbruk är det om man är beroende och att bruket medför negativa konsekvenser.. Tyvärr är det väldigt ojämlikt. Vissa har väldigt lätt för att ramla över gränsen, medan andra klarar av att att hantera ett ganska omfattande bruk...
CITAT (skogstroll @ 03-03-2010, 14:18)  ...och hur slutar man efter så lång tid? tvärslutar man eller trappar man ner? Jag tvärsluta o mådde dåligt i flera veckor, kunde inte ens gå första dagarna, knäna bara vek sig. Men idag är jag glad att jag slutade.
Biggan_
12-03-2010, 23:49
CITAT (js_ @ 12-03-2010, 23:27)  Jag tvärsluta o mådde dåligt i flera veckor, kunde inte ens gå första dagarna, knäna bara vek sig. Men idag är jag glad att jag slutade. ...och det skall du ha all heder av att ha klarat av! Modigt av dej att berätta om ditt liv här på forumet, och jag önskar både dej och Tepa lycka till i framtiden!
Sussie F-Flower
12-03-2010, 23:56
Ursäkta !men inte fan är man alkis om man blir dragen två gånger i månaden !då är ju halva svenska folket aklkoholister varje helg.Inte vår sak att sitta här och dömma som är lekmän. Herre Gud ! säger jag.
*Stintan*
13-03-2010, 07:40
CITAT (Motti @ 13-03-2010, 01:18)  Ursäkta !men inte fan är man alkis om man blir dragen två gånger i månaden !då är ju halva svenska folket aklkoholister varje helg.Inte vår sak att sitta här och dömma som är lekmän. Herre Gud ! säger jag. Vem kan vara mera proffs än den som själv är nykter alkoholist? Tror du att någon här vill något annat än hjälpa? Jag hoppas att ingen dömer någon som har problem med alkohol? Vad får dej att tro att förnekelse gör saken bättre? För det är vad du sysslar med tyvärr Motti. Önskar också Tepa och hennes man lycka till i framtiden.
Aqvakul
13-03-2010, 08:28
CITAT (Motti @ 13-03-2010, 01:18)  Ursäkta !men inte fan är man alkis om man blir dragen två gånger i månaden !då är ju halva svenska folket aklkoholister varje helg.Inte vår sak att sitta här och dömma som är lekmän. Herre Gud ! säger jag. Vi dömer inte. Tepa bad faktiskt om en uppfattning. Både hennes nyktre alkoholist till man och det stora flertalet här bedömer att hon är ute på mycket djupt vatten och att hon gör bäst att försöka avstå helt, åtminstone under en period. Jag hoppas att detta var det stöd hon behövde för att ta tag i sin situation.
CITAT (Biggan_ @ 12-03-2010, 23:49)  ...och det skall du ha all heder av att ha klarat av! Modigt av dej att berätta om ditt liv här på forumet, och jag önskar både dej och Tepa lycka till i framtiden!  Håller med fullt ut och önskar er båda lycka till.
Blomstertanten
13-03-2010, 10:37
CITAT (Motti @ 13-03-2010, 01:18)  Ursäkta !men inte fan är man alkis om man blir dragen två gånger i månaden !då är ju halva svenska folket aklkoholister varje helg.Inte vår sak att sitta här och dömma som är lekmän. Herre Gud ! säger jag. Det är väl ingen här som dömer nån ??? Alkoholproblem har man om man inte kan sluta dricka innan flaskan är tom ! CITAT (tepa @ 28-02-2010, 00:51)  Gubben min är en nykter alkoholist sen ca 9 år sen, och det värsta är att jag inte kan dricka ett glas vin utan att dricka tills jag är dyngrak. På semestern drack jag mig full flera dagar i rad. Tack för ditt stöd.
Hälsn Tepa
Ps är iallfall rökfri Kan man inte sluta dricka innan man är full då har man helt klart alkoholproblem ! Och en människa med alkoholproblem är inte hjälpt av att man inte säger som det är. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du Tepa kan ta tag i det här och att du känner att du har stöd från oss och från dina närstående !
Man behöver inte dricka sig dräggfull för att vara en alkoholmissbrukare och det finns nog väldigt många fler med alkoholproblem än vi tror. Säkert någon i ens närhet också, de är väldigt duktiga på att dölja det!
Eva-Helene
13-03-2010, 14:51
CITAT (Nauti @ 13-03-2010, 12:30)  ..... Säkert någon i ens närhet också, de är väldigt duktiga på att dölja det! Ja, ingen i min familj hade en aning. Inte förrän en av mina farbröder talade om för min far hur det var fatt (han var ordningsvakt på ett dansställe som jag och "kompisarna" besökte varje danskväll). Pappa tog upp det med mig (jag blev väldigt arg på min farbror), men då först började jag inse att jag hade problem med spriten - annan än att den tog slut för fort...och att pengarna aldrig räckte till...och att o.s.v. o.s.v.
Farbror Blå
13-03-2010, 16:13
Tycker det år underbart att personer lyckas ta sej ut beroendet och bli fria från det!.
Synd att det ska väcka så mycket avund hos andrs som innerst inne också vill. (min tolkning av de som retar sej på vad dom kallar moraliserande, överdrifter mm)
När jag berättar att jag är helnykterist, så finns det alltid dom som ska komma med kommentarere om hur mycket dom själva dricker, att det "inte är så farligt" "bara ibland nuförtiden" "egentligen slutat festa" osv.
Som om jag dömde någon för att JAG inte dricker? Jag fördömer aldrig någon, det måste vara ens personliga val vad/hur och hur mycket man dricker, bara man själv tar ansvar för det. Sedan ska man naturligtvis försöka hjälpa de som ännu inte förstått hur deras vanor kan skapa beroende, men själva insikten kan dom bara finna själva.
men dom som protesterar, klagar på förmynderi, ber folk sluta lägga sej i, osv, har ÄNNU inte fattat att det finns människor som vill dom VÄL.
CITAT (Motti @ 13-03-2010, 01:18)  Ursäkta !men inte fan är man alkis om man blir dragen två gånger i månaden !då är ju halva svenska folket aklkoholister varje helg.Inte vår sak att sitta här och dömma som är lekmän. Herre Gud ! säger jag. Fast en vuxen kvinna eller man för en delen dricker sig "dyngrak" överhuvudtaget så har ju denne problem med alkohol även om han/hon kanske inte är alkoholist Gita
Hej
Väldigt intressant att läsa era åsikter. Det stora flertalet tycker dock att två gånger i mån är för mycket. Det tycker jag också. Bestämde mig i höstas för att nu ska det trappas ner, ordentligt. Sen nyår har det varit bara två gånger. En gång vin och en gång öl. Inte bra att blanda. Starksprit rör jag i princip aldrig. I veckorna dricker jag aldrig, men nog har det blivit en öl någon gång en onsdag om vi grillat. Men bara en. Högst två. Nog kan jag sluta efter två-tre öl. Om jag har bestämt mig för att ikväll blir det inte. I morgon SKA jag vara pigg. Och nog har jag haft tre till fem veckors uppehåll också, flera gånger.
Igår drack vi Coca Cola till fina middagen, hela familjen.
Hälsn Tepa
Oj då, ser att det är min mans inloggning...
Aqvakul
14-03-2010, 09:06
CITAT (js_ @ 14-03-2010, 09:01)  Hej
Väldigt intressant att läsa era åsikter. Det stora flertalet tycker dock att två gånger i mån är för mycket. Det tycker jag också. Bestämde mig i höstas för att nu ska det trappas ner, ordentligt. Sen nyår har det varit bara två gånger. En gång vin och en gång öl. Inte bra att blanda. Starksprit rör jag i princip aldrig. I veckorna dricker jag aldrig, men nog har det blivit en öl någon gång en onsdag om vi grillat. Men bara en. Högst två. Nog kan jag sluta efter två-tre öl. Om jag har bestämt mig för att ikväll blir det inte. I morgon SKA jag vara pigg. Och nog har jag haft tre till fem veckors uppehåll också, flera gånger.
Igår drack vi Coca Cola till fina middagen, hela familjen. Jag uppfattar inte alls att "det stora flertalet tycker dock att två gånger i mån är för mycket". Det är många som dricker lite varje helg utan att vara missbrukare. Vid Medelhavet är det "helt normalt" att dricka varje dag. Det handlar faktiskt mindre om hur ofta, men mer om vem som sitter i förarsätet - du eller alkoholen.
CITAT (Aqvakul @ 14-03-2010, 10:06)  Jag uppfattar inte alls att "det stora flertalet tycker dock att två gånger i mån är för mycket". Det är många som dricker lite varje helg utan att vara missbrukare. Vid Medelhavet är det "helt normalt" att dricka varje dag. Det handlar faktiskt mindre om hur ofta, men mer om vem som sitter i förarsätet - du eller alkoholen. Hej Aquakul Det brukar nog vara alkoholen det, tyvärr. Kung Alkohol... Fast dom gånger jag slutat efter två, tre DÅ har jag tagit över ratten... Hälsn Tepa
*Stintan*
14-03-2010, 09:18
CITAT (js_ @ 14-03-2010, 09:12)  Hej Aquakul
Det brukar nog vara alkoholen det, tyvärr. Kung Alkohol... Fast dom gånger jag slutat efter två, tre DÅ har jag tagit över ratten...
Hälsn Tepa Tepa, släpp inte ratten! Det är inte kul att köra i diket!
Aqvakul
14-03-2010, 09:20
CITAT (js_ @ 14-03-2010, 09:01)  Hej
Igår drack vi Coca Cola till fina middagen, hela familjen.
Hälsn Tepa
Oj då, ser att det är min mans inloggning... Mitt förra svar blev lite knepigt, med tanke på att jag inte fattade att det var du Tepa som skrev. Att som vuxen bli rejält full två gånger i månaden är naturligtvis illavarslande. Gratulerar dig till valet av Coca-cola igår. Föreslår att du fortsättningsvis försöker hålla dig till drycker av liknande kaliber...
Hej! Det här är ett viktigt och modigt ämne. Verkar som om det behövs diskuteras även för andras skull än Tepas, eftersom vissa verkar tro att bara de utslagna ständigt berusade kan vara alkoholister, och så är det ju verkligen inte!
Tepa, jag går lite mot strömmen och tycker inte nödvändigtvis att man är alkoholist om man dricker sig full två ggr i månaden (även om det inte är nyttigt). Däremot tror jag man är illa ute om man inte kan dricka utan att dricka sig full, oavsett om det är en gång i veckan eller en gång om året. då bör man vara försiktig eftersom man saknar förmåga att kontrollera sitt alkoholintag. Starkt av dig att fundera på saken, de flesta skjuter det bara åt sidan, tills de kanske har betydligt svårare problem.
Tror tyvärr att det finns många, många fler än vad man anar (eller som anar det själva) som har problem med alkohol. Och det gör ju lite att tröskeln för vad man tycker är problem höjs, om fler gör det måste det ju vara normalt...? eller?
CITAT (Aqvakul @ 14-03-2010, 10:20)  Mitt förra svar blev lite knepigt, med tanke på att jag inte fattade att det var du Tepa som skrev. Att som vuxen bli rejält full två gånger i månaden är naturligtvis illavarslande. Gratulerar dig till valet av Coca-cola igår. Föreslår att du fortsättningsvis försöker hålla dig till drycker av liknande kaliber... Nu fattar jag också, Aquakul, varför du skrev som du skrev. Men läser du hela inlägget så ser du att jag märkte att det var makens inloggning. Jo, att bli FULL två gånger i mån är nog illavarslande, som du skrev. Det var så jag menade. FULL. Men att ta ett eller två glas vin till maten två gånger i mån är ju jättelite. Om det är allt man tar. Hälsn Tepa
CITAT (js_ @ 14-03-2010, 09:12)  Hej Aquakul
Det brukar nog vara alkoholen det, tyvärr. Kung Alkohol... Fast dom gånger jag slutat efter två, tre DÅ har jag tagit över ratten...
Hälsn Tepa  Hejja dej!!! Håll fast allt du kan i ratten, och visa flaskan att du är både större och starkare än den.
malcolm
17-06-2010, 17:41
Ser att tråden har några månader på nacken men ämnet är alltid lika aktuellt. Den definition på alkoholist som jag har hört är: En människa som pga. alkohol försätter sig själv och andra i trångmål och besvärligheter men ändå är på´t igen.
En gång alkoholist, alltid alkoholist. Spelar ingen roll om personen ifråga har varit nykter i 10, 20 eller 30 år. Ett glas är för mycket och en tankbil för lite, sedan är det också så att alkolism ofta är en dold sjukdom.Jocke på torget har sin parkbänk som alla kan se medan de flesta andra har sin "bänk" i vardagsrummet i soffan. Alkoholister är ofta hårt arbetande människor som gör allt för det företag de är anställda hos, därför kan det många gånger komma som en chock för omgivningen när bubblan spricker. Ett till synes välordnat liv kanske inte var så perfekt trots allt även om det står en fin bil i villagaraget och barnen deltar i allehanda aktiviteter.
Det är också en myt att människor nere på kontinenten skulle vara "mindre" alkoholistbenägna än vad vi är här uppe i Norden, leverskador och andra alkoholrelaterade sjukdomar är långt vanligare i Frankrike, Italien och Spanien än här i Sverige. I vårt land tar man sig en bläcka på helgen och så får det vara bra med det till nästa helg vilket inte skadar kroppens organ lika mycket som ett dagligt intag av alkohol men fylla brukar ofta föra med sig andra konsekvenser som olyckor, våld och liknande. Att dricka mycket när man dricker är dock inte detsamma som alkoholism men en drink eller ett par glas vin varje dag efter jobbet för att slappna av kan vara det.
Många alkoholister dricker inte mycket på fester och liknande heller, deras "fest" börjar när de andra har slutat och gått hem. Nåja, sammanfattningsvis: Misstänker Du att du har problem med alkoholen så har du det säkert också.
Bengalow
17-06-2010, 19:21
Medicinskt felaktigt, Malcolm. Lite i taget skadar INTE som mycket en rejäl blecka i veckan. Dessutom är statistiken i sydeuropa betänkligt svag i relation till alkoholintag, då detta är ett levnadssätt där nere, och mer eller mindre räknas som "naturlig" dödsorsak. Det skall också sägas, att den på senare tid förbättrats p.g.a. upplysning. Nu är man allvarligt bekymrad över utvecklingen, och skyller på prestationsångest och andra orsaker. Ungdomen i sydeuropa har börjat drick oroväckande mycket sprit, och börjar bete sig som engelska fotbollshuliganer i sin fylla. Den vuxna delen av fransmän, spanjorer, greker och italienare dricker "lokalvin" i en omfattning som inte vi kan förstå, eftersom vi inte har sådant, och det har visat sig ha en mycket större skadeverkan på lever och andra organ, än "kontrollerat" vin.
Häromveckan kom rapporter om att vardagsdrickande skadar levern i mycket större utsträckning än vad man trott tidigare. Risken för skrumplever ökar markant om man dricker var och varannan dag, även om det inte är några mängder. Källa: nyheterna på tv, måndag eller tisdag förra veckan, om jag minns rätt.
Bengalow
17-06-2010, 19:40
Jaha, där ser man! Nya rön om allting. Förr var smör skadligt, sedan margarin, socker och allting annat som gör livet värt att leva, och nu får man inte ens ta sin dagliga nubbe utan att tänka på hur livsfarligt DET är. Dags att beställa träfracken tycks det som...
CITAT (Anma @ 17-06-2010, 20:34)  Häromveckan kom rapporter om att vardagsdrickande skadar levern i mycket större utsträckning än vad man trott tidigare. Risken för skrumplever ökar markant om man dricker var och varannan dag, även om det inte är några mängder. Källa: nyheterna på tv, måndag eller tisdag förra veckan, om jag minns rätt. Ja, det verkar ju logiskt i alla fall. Levern får väl arbeta på överitid hela tiden för att rena kroppen från alkohol. Får kroppen vila mellan varven måste den ju skonas bättre. Fast en rejäl blecka kan ju vara farligt på andra sätt.
Bengalow
17-06-2010, 19:49
"Polcirkel"-drickande har alltid gått ut på, att bli så full som möjligt under veckoslutet, och geografiskt har det alltid betecknats som skadligare än det sydeuropeiska vardagliga intaget. Kanske det har varit felaktig information under alla dessa år, så att Eurostat äntligen har börjat göra nytta? I vilket fall, min dagliga snaps(ar) gör mig på gott humör, och krämporna liksom domnar bort. Synd? Icke!
malcolm
17-06-2010, 20:14
Svenska läkare har i allmänhet en rätt dålig uppfattning om vad alkoholism innebär och hur det skall "botas", de enda som vet hur man får en alkoholist att sluta dricka är AA. Alkoholister som hjälper andra alkoholister att hitta ett nyktert liv.
CITAT (malcolm @ 17-06-2010, 21:14)  Svenska läkare har i allmänhet en rätt dålig uppfattning om vad alkoholism innebär och hur det skall "botas", de enda som vet hur man får en alkoholist att sluta dricka är AA. Alkoholister som hjälper andra alkoholister att hitta ett nyktert liv. Nja, AA är bra, men passar inte alla. Så där kan du inte generalisera!
malcolm
17-06-2010, 20:31
FEL, FEL, FEL Bengalov, när kroppen alltid måste ta hand om att förbränna alkohol så tar lever och andra organ stryk. Kan inte tänka mig att sydeuropeer eller andra från vindrickande länder skulle ha en annan kroppskonstitution än vad vi har här uppe i Norden. I dessa länder kanske man inte ser berusade människor i samma omfattning som här i Sverige men det betyder inte att alkoholism inte existerar.
Vad skulle vara bättre då Anma...? Spela pingis hos länkarna eller...?
CITAT (malcolm @ 17-06-2010, 21:31)  Vad skulle vara bättre då Anma...? Spela pingis hos länkarna eller...? Det enda jag sa är att AA inte passar alla. Vad som är bättre eller sämre har jag inte yttrat mig om alls och tänker heller inte göra. Länkarna har jag ingen som helst erfarenhet av, inte AA heller, mer än ett och annat öppet möte som anhörig för länge sedan. Eller, jo, jag vet vad AA går ut på, men inte Länkarna. Gick en anhörigbehandling en gång med minnesotamodellen, och det är ju väldigt likt AA med 10 stegen och allt, så lite koll har jag där. Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden. Tar "bönen" ur minnet, så om den inte är precis som den ska vara är det därför. En dag i taget.  Edit: 12 steg ska det vara och inte 10, minnet sviker.
Bengalow
17-06-2010, 20:56
Vet du, Malcolm, det är så många gånger jag har haft fel, så jag gitter inte hålla reda på alla tillfällen. Även om jag skulle räknas som alkis, så anser jag, att alkoholen ger mitt liv en dimension, som jag tycker är viktig. Om andra anser att det är missbruk, och att det bryter ner min kropp, så tar jag lätt på det. Jag borde gå på gym, motionera, sola mindre, äta mer grönsaker och leva sundare, men det vill jag inte. Jag vill leva det liv som jag menar ger mig mest av livet så länge det varar - inklusive alkohol. När jag gick i småskolan, så fick vi lära oss att varje centiliter alkohol tog död på 1 miljon hjärnceller. Vad vi inte fick reda på var hur många sådana vi har, och att dom dör av sig själv ändå efter en tid. Snacka om likriktning och "hjärntvätt"!
Aqvakul
17-06-2010, 21:11
Alkoholens skadlighet beror både av mängden (framförallt medicinskt) och av bruket (framförallt socialt).
Har vare sig man själv eller omgivningen upptäckt några problem av det ena eller andra slaget och man med råge passerat livets middagshöjd, så finns det absolut inget att oroa sig för.
CITAT (Aqvakul @ 17-06-2010, 22:11)  Alkoholens skadlighet beror både av mängden (framförallt medicinskt) och av bruket (framförallt socialt).
Har vare sig man själv eller omgivningen upptäckt några problem av det ena eller andra slaget och man med råge passerat livets middagshöjd, så finns det absolut inget att oroa sig för. Så är det ju. Alkoholism är i allra högsta grad en anhörigsjukdom.
Enligt läkarexpertisen är det nyttigt och bra att ta en nubbe varje dag eller ett till två glas rödvin !rödvin innerhåller ett ämne (kommer inte på vad det heter)som är nyttigt för hjärta och kärl,just nu forskas det i att försöka koncentrera detta ämne till tablettform för det förebygger hjärt och kärlsjukdomar.Jag tycker man ska njuta av livets goda med förstånd för man vet aldrig vad som händer en och då har man försakat en massa för man trodde man skulle leva till 90 om man bara åt och drack det som annses nyttigt.Har så många vänner och bekanta släktingar som dött i cancer eller har det och då innser man att livet är för kort för att ta på blodigt allvar,man vet aldrig när det är "min tur" så njut av livet mens tid är  :rolleyes:unnar er det där glas rödvinet så länge det inte blir flaskvis varje kväll .
Ja visst är det gott med ett glas vin till maten, men gränsen vid alkoholberoende går INTE vid huruvida man behöver ta en återställare på morgonen eller inte, vilket du tycks tro Motti.
Alkoholberoende kan vara oerhört sofistikerat och kamouflerat. Inte alla alkoholberoende personer sitter som A-lagare på dekis utanför bolaget. Många sköter såväl jobb som sin yttre fasad, men alkoholen tar allt större och större plats. Att ta sig en rejäl blecka skadar rejält, även om det bara sker 2 gånger månaden.
Medicinsk expertis anser att det TROLIGEN finns en viss skyddande effekt för hjärtat i att ta ETT glas vis dagligen, men då skall det bara vara ett, även på helgerna, och hur många klarar det? Ett glas vin på helgen blir gärna fler.
Aqvakul
17-06-2010, 22:20
CITAT (Monaxe @ 17-06-2010, 23:18)  Ja visst är det gott med ett glas vin till maten, men gränsen vid alkoholberoende går INTE vid huruvida man behöver ta en återställare på morgonen eller inte, vilket du tycks tro Motti.
Alkoholberoende kan vara oerhört sofistikerat och kamouflerat. Inte alla alkoholberoende personer sitter som A-lagare på dekis utanför bolaget. Många sköter såväl jobb som sin yttre fasad, men alkoholen tar allt större och större plats. Att ta sig en rejäl blecka skadar rejält, även om det bara sker 2 gånger månaden.
Medicinsk expertis anser att det TROLIGEN finns en viss skyddande effekt för hjärtat i att ta ETT glas vis dagligen, men då skall det bara vara ett, även på helgerna, och hur många klarar det? Ett glas vin på helgen blir gärna fler.
CITAT (Motti @ 17-06-2010, 23:10)  Enligt läkarexpertisen är det nyttigt och bra att ta en nubbe varje dag eller ett till två glas rödvin !rödvin innerhåller ett ämne (kommer inte på vad det heter)som är nyttigt för hjärta och kärl,just nu forskas det i att försöka koncentrera detta ämne till tablettform för det förebygger hjärt och kärlsjukdomar.Jag tycker man ska njuta av livets goda med förstånd för man vet aldrig vad som händer en och då har man försakat en massa för man trodde man skulle leva till 90 om man bara åt och drack det som annses nyttigt.Har så många vänner och bekanta släktingar som dött i cancer eller har det och då innser man att livet är för kort för att ta på blodigt allvar,man vet aldrig när det är "min tur" så njut av livet mens tid är  :rolleyes:unnar er det där glas rödvinet så länge det inte blir flaskvis varje kväll . Men det är ju individuellt vad man tycker är att försaka. Jag personligen skulle varken vara gladare eller lyckligare om jag drack rödvin till maten var och varannan dag. Jag har ingen som helst intresse av att göra det. Det händer att jag tar ett glas rött till maten när jag äter på restaurang, men aldrig hemma. Tar jag mig ett glas är det mer till sällskapsdrickande. Händer väl ett par gånger per år, främst då på somrarna. Personligen ser jag ingen guldkant i att vara smålullig stup i ett, med smålullig menar jag känslan då man druckit max två glas, alltså inte i närheten av berusad men ändå påverkad. Inte håller jag mig nykter för att bli gammal heller, nej. Har bara inget intresse av den "guldkanten". Men alla är vi olika, och det är just det som är poängen med detta inlägg.
ryss_борис
17-06-2010, 23:45
CITAT (Motti @ 28-02-2010, 02:19)  Bara det att du talar om det här på Forumet betyder att du inte är alkoholist hade du varit det så hade du aldrig skrivit om det här !en alkis smyger med det och vill inte erkänna att han har problem, Ta det vacker Tepa du är absolut ingen alkoholist.Ta du dina bleckor om du trivs med dom  Din gubbe kan inte kräva av dig att du ska va helnyckter bara för han är det. Ja, för alla alkoholister är ju identiska Det måhända att Tepa inte är alkoholist, utan endast har mildare alkoholproblem, men din "förklaring" var bland det dummaste jag hört, och följdaktligen helt fel.
*Stintan*
18-06-2010, 07:11
CITAT (Motti @ 17-06-2010, 23:10)  Enligt läkarexpertisen är det nyttigt och bra att ta en nubbe varje dag eller ett till två glas rödvin !rödvin innerhåller ett ämne (kommer inte på vad det heter)som är nyttigt för hjärta och kärl,just nu forskas det i att försöka koncentrera detta ämne till tablettform för det förebygger hjärt och kärlsjukdomar.Jag tycker man ska njuta av livets goda med förstånd för man vet aldrig vad som händer en och då har man försakat en massa för man trodde man skulle leva till 90 om man bara åt och drack det som annses nyttigt.Har så många vänner och bekanta släktingar som dött i cancer eller har det och då innser man att livet är för kort för att ta på blodigt allvar,man vet aldrig när det är "min tur" så njut av livet mens tid är  :rolleyes:unnar er det där glas rödvinet så länge det inte blir flaskvis varje kväll . Det är lätt att tro på det som passar en själv bäst och sopa fakta under mattan. I samma takt som man häller i sig alkohol rinner förståndet ut och förstår man inte det så ligger man nog rätt pyrt till. Det gör man också om man tror att man inte skulle kunna njuta av livets goda utan alkohol och att man försakar något för att man väljer bort alkohol. Har man behov av att komma med dåliga bortförklaringar till varför man dricker alkohol varenda dag så har nog redan en hel del förstånd runnit ut.
herkules
18-06-2010, 07:57
CITAT (Motti @ 17-06-2010, 23:10)  Enligt läkarexpertisen är det nyttigt och bra att ta en nubbe varje dag eller ett till två glas rödvin !rödvin innerhåller ett ämne (kommer inte på vad det heter)som är nyttigt för hjärta och kärl,just nu forskas det i att försöka koncentrera detta ämne till tablettform för det förebygger hjärt och kärlsjukdomar.Jag tycker man ska njuta av livets goda med förstånd för man vet aldrig vad som händer en och då har man försakat en massa för man trodde man skulle leva till 90 om man bara åt och drack det som annses nyttigt.Har så många vänner och bekanta släktingar som dött i cancer eller har det och då innser man att livet är för kort för att ta på blodigt allvar,man vet aldrig när det är "min tur" så njut av livet mens tid är  :rolleyes:unnar er det där glas rödvinet så länge det inte blir flaskvis varje kväll . att försvara sitt rödtjuts/renspritdrickande med att det bara är nyttigt tror jag är både dumt och farligt. roligare kanske livet blir men förmodligen inte för dem som måste umgås med den som dricker.
malcolm
18-06-2010, 13:05
Det är mycket vanligt att förringa sitt alkoholintag och underskatta mängden, en nubbe är kanske två eller tre egentligen och två glas vin kan vara fyra med handen på hjärtat.
Vi börjar allt mer anamma det sydeuropeiska sättet att dricka här i landet och mycket beror nog de sk. "bag-in-boxarna", är så himla lätt att öppna kranen och ta sig ett glas när det finns hemma och många känner sig "rika" när det står en ny oöppnad kartong i skåpet. Nu lär box-smuttandet vara vanligast hos kvinnor men merparten av alla alkoholister består av män fast män har lättare att erkänna sitt missbruk, har väl nå´t med tradition och kulturarv att göra då kvinnor oftast tar lejonparten av barnuppfostran etc. Finns så mycket skuld och skam inblandat i alkoholistens liv och de flesta vill inte erkänna för sig själv eller andra att de inte kan hantera alkohol på ett vettigt sätt.
AA:s program består fö. av 12 steg och inte 10 som tidigare har nämnts här.
Önskar alla en trevlig fredag och en angenäm helg.
Så då innebär det att alla Odliater är helnyckterister ?och får stå ut med att andra tar sig ett glas då och då i veckan ?De flesta svenskar vräker i sig sprit och öl fredag -lördag !men om man tar sig ett glas eller två rödvin i veckan så är man alkoholist ?är det så ni menar?eller om man blir berusad då och då så är man alkoholist ?tycker inte vi ska sitta här och vara läkare och säga till människor här att de är alkoholister för de blir fulla två -tre gånger i månaden.Anser man att man har problem ska man söka hjälp hos läkare inte på Odla eftersom det verkar som att alla tycker att man har problem med alkohol så fort man dricker det !att bli full då och då ett par gånger i månaden är inget ovanligt alls.Inte om man tycker det är kul att umgås dricka gott äta gott,ibland får man lite för mycket och får lida för det nästa dag,en alkis tar sig ett par stadiga direkt på morgonen för att slippa fyllesjukan,en icke alkis tar ingen återställar på morgonen.
CITAT (Motti @ 19-06-2010, 00:59)  Så då innebär det att alla Odliater är helnyckterister ?och får stå ut med att andra tar sig ett glas då och då i veckan ?De flesta svenskar vräker i sig sprit och öl fredag -lördag !men om man tar sig ett glas eller två rödvin i veckan så är man alkoholist ?är det så ni menar?eller om man blir berusad då och då så är man alkoholist ?tycker inte vi ska sitta här och vara läkare och säga till människor här att de är alkoholister för de blir fulla två -tre gånger i månaden.Anser man att man har problem ska man söka hjälp hos läkare inte på Odla eftersom det verkar som att alla tycker att man har problem med alkohol så fort man dricker det !att bli full då och då ett par gånger i månaden är inget ovanligt alls.Inte om man tycker det är kul att umgås dricka gott äta gott,ibland får man lite för mycket och får lida för det nästa dag,en alkis tar sig ett par stadiga direkt på morgonen för att slippa fyllesjukan,en icke alkis tar ingen återställar på morgonen. Motti, Motti, jag tror inte ens du läser ordentligt de inlägg du svarar på  . Det är väl ingen här som sagt att du skulle vara alkolist om du dricker ett glas eller två mitt i veckan, eller ens varje dag! Det är om det blir mer och att du inte kan vara utan som det börjar bli farligt. Skulle det vara så svårt att förstå? Lite eller mycket spelar ingen roll................så länge du inte kan låta bli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|