|
CITAT (vitavargen @ 28-03-2010, 12:30)  Det verkar finnas en sorts mobb-mentalitet i Bjästa. Först var det flickan som råkade ut för mobbens frammarsch. Nu är det killen. Det är inte bra: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6856532.ab HALLÅ!!!! Läs inslaget en gång till!!!Det är fel grabb som pekats ut, på grund av namnet.  CITAT (narran @ 27-03-2010, 17:32)  Tänk om det är så som skolchefen skriver i sitt uttalande då tänk om han inte ljuger. Hur vet ni att han inte talar sanning? Hur vet DU att han inte ljuger?
Aqvakul
28-03-2010, 12:09
CITAT (pejori @ 28-03-2010, 13:04)  Det är fel grabb som pekats ut, på grund av namnet.  Så klumpigt av UG att välja en klasskamrats namn som alias..
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2010, 13:09)  Så klumpigt av UG att välja en klasskamrats namn som alias..  Precis, ska man välja namn för att skydda någon, bör man välja namn som inte finns i närkretsen av något av offren.
Sedan ett förtydligande när det gäller förundersökningar. När det gäller underåriga offer, är förundersökningen till stor del sekretessbelagd och bara dom insatta har tillgång till en ocensurerad verision, även om undersökningen blir offentlig, när dom vunnit laga kraft. Men visst kan insatta personer, låta lekmän och "goda vänner" få tillgång till undersökningen, om dom inte håller på sekretessen. Var visst någon som nämnde rättshaverister tidigare?
mamamaggan
28-03-2010, 13:34
Den erfarenhet jag har av samhällen liknande Bjästa är just att sekretessen existerar inte för vissa . De är så vana vid att man skvallrar om allt och alla ett det finns ingenting som är heligt. Vet fall där sjukvårdspersonal läckt saker till kreti och pleti även fast man inte får.
Som sagt var så är det skitsnacket i en sådan byhåla som är problemet. Ingen av ungdomarna mår bra av det . Nu hackar man tydligen mer på killen , snacka om att vuxna människor vänder kappan efter vinden.
För egen del så litar jag på att tjejerna blivit utsatta för våldtäkt och att killens erkännande och dom är rätt . Därmed inte sagt att killen ska mobbas .
vitavargen
28-03-2010, 14:51
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2010, 13:09)  Så klumpigt av UG att välja en klasskamrats namn som alias..  Det spelar ingen roll vad de använde som namn på den dömda våldtäksmannen. När mobben kommer fram drabbas den som har samma namn. Klasskamrat eller inte. Mobben är så stark att den ger sig på fel person. De har gått längre än att vara arg på en våldtäksman. Felet ligget i en sorts mobb-mentalitet som representeras av de tankar som de senaste dagarna yttrades av justitieministern(hon ville skicka ut gröna kuvert till misstänkta våldtäksman). Oskar i artikeln som jag tog är bara en misstänkt person(även om det är på felaktiga grunder). Att skicka honom gröna kuvert stinker bara. Killen som begått de två våldtäkterna i Bjästa har fått sin dom. Uppdraggranskning är det enda TV-program som lyckats förbereda frigivningen av en oskyldig man( som suttit i fängelse felaktigt dömd för våldtäkt på sin dotter) genom att motbevisa bevisningen i domen. Därför mamman till denna kille i Bjästa kontaktar Uppdraggranskning som hade samma bedömning i frågan som rättsväsendet hade. Men mobben kan vara föremål för ett program från Uppdraggranskning som kan handla om social behandling av misstänkta och dömda.
CITAT (vitavargen @ 28-03-2010, 15:51)  Oskar i artikeln som jag tog är bara en misstänkt person(även om det är på felaktiga grunder). Att skicka honom gröna kuvert stinker bara. Han är inte ens en misstänkt person, mobben tar helt enkelt helt fel på person! Oscar i artikeln är Oskyldig, ej misstänkt. Hans enda brott är att han bor i Bjästa och heter Oscar.
vitavargen
28-03-2010, 15:13
CITAT (Anma @ 28-03-2010, 16:09)  Han är inte ens en misstänkt person, mobben tar helt enkelt helt fel på person! Oscar i artikeln är Oskyldig, ej misstänkt. Hans enda brott är att han bor i Bjästa och heter Oscar. Enligt svensk lag( och många andra länder också) är alla misstänkta oskyldiga tills en domstol bevisar motsatsen.
sommarhumla
28-03-2010, 15:51
CITAT (Markus_H @ 25-03-2010, 23:40)  Varför ska skolan ha ansvar för allt som händer??? Först och främst ska man väl själv ta ansvar för sina handlingar och föräldrar ska ta ansvar för sina barn! Håller fullständigt med. Varför ska det vara så svårt att stå upp och säga "ok jag gjorde fel, jag tar konsekvenserna av mitt handlande". Att skylla ifrån sig på yttre faktorer som skola, samhälle, grupptryck eller vad man nu skyller ifrån sig på är omoget.
Så skolan har inget ansvar för eleverna under skoltid.? Givetvis har dom det. Händer något under skoltid är det väl skolans ansvar? Eller har skolan frånsagt sig allt ansvar för vad som händer på skolan? skolan i gemen verkar vara rädda för att agera. istället för man oändliga diskussioner medan problemen eskalerar. Till gagn för ingen.
CITAT (vitavargen @ 28-03-2010, 16:13)  Enligt svensk lag( och många andra länder också) är alla misstänkta oskyldiga tills en domstol bevisar motsatsen. Det vet ju jag med. Men den här killen är inte ens misstänkt. Människor har blandat ihop honom med den misstänkta och numera dömda "Oskar". Killen i artikeln som du länkar till är alltså inte samma person som den som först var misstänkt och sedemera fälld för våldtäkterna. Alltså har killen i din artikel inte ens varit misstänkt. Förstår du min poäng?
Piccante
28-03-2010, 19:07
CITAT (gnon49 @ 28-03-2010, 17:07)  Så skolan har inget ansvar för eleverna under skoltid.? Givetvis har dom det. Händer något under skoltid är det väl skolans ansvar? Eller har skolan frånsagt sig allt ansvar för vad som händer på skolan? skolan i gemen verkar vara rädda för att agera. istället för man oändliga diskussioner medan problemen eskalerar. Till gagn för ingen. Skolan ska givetvis hjälpa och stötta tjejen för elevvård är skolans uppgift. Men skolan kan inte motverka att killen våldtar för det är han själv ytterst ansvarig för. Skolan är ju en plats för utbildning inte en uppfostringsanstalt eller en ungdomsvårdskola.
Aqvakul
28-03-2010, 19:18
CITAT (Markus_H @ 28-03-2010, 20:07)  Skolan ska givetvis hjälpa och stötta tjejen för elevvård är skolans uppgift. Men skolan kan inte motverka att killen våldtar för det är han själv ytterst ansvarig för. Skolan är ju en plats för utbildning inte en uppfostringsanstalt eller en ungdomsvårdskola.  Föräldrarna, inte skolan, har huvudansvaret för barnens uppfostran. En femtonåring har också själv ett stort ansvar.
vitavargen
28-03-2010, 19:31
CITAT (Anma @ 28-03-2010, 19:11)  Det vet ju jag med. Men den här killen är inte ens misstänkt. Människor har blandat ihop honom med den misstänkta och numera dömda "Oskar". Killen i artikeln som du länkar till är alltså inte samma person som den som först var misstänkt och sedemera fälld för våldtäkterna. Alltså har killen i din artikel inte ens varit misstänkt.
Förstår du min poäng? Ni ska ha klart för er att den killen som heter Oskar i Bjästa(inte våldtäksmannen) är som alla andra misstänkta oskyldig. Nu reagerar ni för att ni vet att Oskar är fel person. Men det jag försöker få fram är kritik av den synen som justitieministern framför, att det går bra att ge sig på misstänkta. Vi har ett rättsväsendet som tar hand om de frågorna. Att bete sig som mobb är vaken bra mot tjejen eller killen. Nu i detta fallet är mobben så bestämd mot killen att även den ger sig på fel kille också. CITAT (pejori @ 28-03-2010, 13:04)  HALLÅ!!!! Läs inslaget en gång till!!!Det är fel grabb som pekats ut, på grund av namnet.  ...... Att du dekorerar ditt inlägg med alla möjliga färger(medans du inte fattar poängen i mitt inlägg) ger bara minus på ditt konto(som redan är på minus hos mig).
herkules
28-03-2010, 19:41
CITAT (vitavargen @ 28-03-2010, 20:31)  Ni ska ha klart för er att den killen som heter Oskar i Bjästa(inte våldtäksmannen) är som alla andra misstänkta oskyldig. Nu reagerar ni för att ni vet att Oskar är fel person. Men det jag försöker få fram är kritik av den synen som justitieministern framför, att det går bra att ge sig på misstänkta. Vi har ett rättsväsendet som tar hand om de frågorna. Att bete sig som mobb är vaken bra mot tjejen eller killen. Nu i detta fallet är mobben så bestämd mot killen att även den ger sig på fel kille också. fast allt är inte politik, en del är faktiskt bara ren jävla dumhet
vitavargen
28-03-2010, 20:06
CITAT (herkules @ 28-03-2010, 20:41)  fast allt är inte politik, en del är faktiskt bara ren jävla dumhet  politiker har ansvar för det de säger. Jag kan hålla med att tidigare har funnits såna som tyckt som justitieministern och dömt ut oskyldiga(misstänkta). Det är skillnad på vad rättsväsendet gör och vad vi alla gör socialt. Önskar att jag kunnat besöka den våldtäktsdömda killens familj och tala om att de har inget med våldtäkten att göra. Vi ska inte agera som rättsväsendet, för det är lätt att neka andra deras självklara rättigheter. Mobben är ett fenomen som förekommer bland grupper som KKK och liknande. vettiga människor borde ta avstånd från det, hur arga de än är på själva våldtäkten.
vitavargen
28-03-2010, 20:40
Linea:s mamma intervjuas i Agenda : http://svtplay.se/t/103430/agenda
lorentz
29-03-2010, 11:06
Mobben återfinns även på Odla, tänker särskilt på en tråd som fanns i december.
CITAT (vitavargen @ 28-03-2010, 20:31)  /..../ Att du dekorerar ditt inlägg med alla möjliga färger(medans du inte fattar poängen i mitt inlägg) ger bara minus på ditt konto(som redan är på minus hos mig). Det är tydligen en nödvändighet för, att du ska kunna läsa inlägg och inte blanda bort korten. Du bör akta dig, för att länka till fel person, när du diskuterar detta fall. Ditt minuskonto skiter jag högaktningfullt i, för ditt minuskonto är redan fullt här.
Aqvakul
29-03-2010, 11:19
CITAT (lorentz @ 29-03-2010, 12:06)  Mobben återfinns även på Odla, tänker särskilt på en tråd som fanns i december. Visst kan det vara så. Specificera bättre eller länka, så blir det lättare att ta ställning till ditt påstående..
CITAT (mamamaggan @ 28-03-2010, 14:34)  Den erfarenhet jag har av samhällen liknande Bjästa är just att sekretessen existerar inte för vissa . De är så vana vid att man skvallrar om allt och alla ett det finns ingenting som är heligt. Vet fall där sjukvårdspersonal läckt saker till kreti och pleti även fast man inte får.
Som sagt var så är det skitsnacket i en sådan byhåla som är problemet. Ingen av ungdomarna mår bra av det . Nu hackar man tydligen mer på killen , snacka om att vuxna människor vänder kappan efter vinden.
För egen del så litar jag på att tjejerna blivit utsatta för våldtäkt och att killens erkännande och dom är rätt . Därmed inte sagt att killen ska mobbas . Det håller jag med om. Vuxna mäniskor ska inte sänka sig till den nivån, utan motarbeta alla former av mobbning. Hur ska ungar kunna veta och lära sig, när vuxna beter sig på det viset.
vitavargen
29-03-2010, 14:12
CITAT (pejori @ 29-03-2010, 12:24)  ... Vuxna mäniskor ska inte sänka sig till den nivån, utan motarbeta alla former av mobbning. ... Ja, Exakt! "Vuxna" borde avstå att dekorera sina inlägg med många färger. För det du gör på detta Forum är exakt det som gjordes i Bjästa. (det var nödvändigt att läxa upp dig)
vitavargen
29-03-2010, 14:18
CITAT (Anma @ 28-03-2010, 16:09)  ... Oscar i artikeln är Oskyldig, ej misstänkt. ... Felet med den uppfattningen som jag nämnde om Mobben ligger just detta. Att nån är "oskyldig, ej misstänkt". Alla misstänkta är oskyldiga exakt som grabben i artikeln. Visa blir misstänkta av staten(rättssystemet), medans andra blir misstänkta av de sociala rörelserna( i det här fallet i Bjästa mot denna Oskar). Det vi håller på med och skriver handlar om den sociala biten som kan gå hård fram och förneka människor deras självklara rättigheter. De kallar vi för Mobben och vill med dessa skriverier stoppa.
skogstroll
29-03-2010, 14:19
det bästa tror jag är att avsluta alla trådar om den orten.
vitavargen
29-03-2010, 14:24
Vem ska städa under mattan sen
*Stintan*
29-03-2010, 14:25
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 15:12)  Ja, Exakt!
"Vuxna" borde avstå att dekorera sina inlägg med många färger. För det du gör på detta Forum är exakt det som gjordes i Bjästa.
(det var nödvändigt att läxa upp dig) Lägg av! Du tolkar det som skrivs på ett jäkla konstigt sätt och helt fel!
vitavargen
29-03-2010, 14:27
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2010, 15:25)  Lägg av! Du tolkar det som skrivs på ett jäkla konstigt sätt och helt fel! Inte konstigt att just du dyker upp när vi nämner såna...
*Stintan*
29-03-2010, 14:38
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 15:18)  Felet med den uppfattningen som jag nämnde om Mobben ligger just detta. Att nån är "oskyldig, ej misstänkt".
Alla misstänkta är oskyldiga exakt som grabben i artikeln. Visa blir misstänkta av staten(rättssystemet), medans andra blir misstänkta av de sociala rörelserna( i det här fallet i Bjästa mot denna Oskar).
Det vi håller på med och skriver handlar om den sociala biten som kan gå hård fram och förneka människor deras självklara rättigheter. De kallar vi för Mobben och vill med dessa skriverier stoppa. Mobbningen på nätet är inte framför allt Bjästabor som står för. Folk har inte fattat att namnet Oskar var ett påhittat namn och det finns ingen Oskar som nånsin varit misstänkt i det här fallet. Tyvärr har en person som inte har med detta att göra råkat illa ut bara för att han heter Oskar. Sluta kalla folk för misstänkta när dom inte är det och aldrig har varit. CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 15:24)  Vem ska städa under mattan sen  Ja inte lär du kunna göra det så länge du inte vill förstå vad andra säger. CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 15:27)  Inte konstigt att just du dyker upp när vi nämner såna... "nämner såna..." Vilka vadå såna???? Har du ensamrätt att få skriva inlägg?
vitavargen
29-03-2010, 14:44
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2010, 15:36)  Mobbningen på nätet är inte framför allt Bjästabor som står för. Folk har inte fattat att namnet Oskar var ett påhittat namn och det finns ingen Oskar som nånsin varit misstänkt i det här fallet. Tyvärr har en person som inte har med detta att göra råkat illa ut bara för att han heter Oskar. Sluta kalla folk för misstänkta när dom inte är det och aldrig har varit. Ja inte lär du kunna göra det så länge du inte vill förstå vad andra säger. Räkna själv hur många gånger under den här våren du bett olika personer om ursäkt? Vad beror det på? Det beror på det system av Mobb som du aldrig tänker på. Du feltolkar andra(senast igår "Theseraphim") samtidigt anklagar du andra för att feltolka saker och ting. Ändra stil, det är inte försent. Behandla andra med lite ödmjukhet och sluta med den elaka stilen som du bär på mot andra, för du tjänar inget på det. När det gäller detta falla så måste ni fatta att oskyldig är just oskyldig. Misstänkt eller inte. När ni inte fattar den enkla regeln så upprörs ni över en oskyldig Oskar som inte är misstänkt. För ni vill piska misstänkta. Ni tror att de är skyldiga. Justitieministern är inte ensam om sitt tankesätt om de misstänkta. Ni bär på samma sak. Sitt ner och tänk lite!
*Stintan*
29-03-2010, 14:58
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 15:44)  Räkna själv hur många gånger under den här våren du bett olika personer om ursäkt? Vad beror det på?
Det beror på det system av Mobb som du aldrig tänker på. Du feltolkar andra(senast igår "Theseraphim") samtidigt anklagar du andra för att feltolka saker och ting.
Ändra stil, det är inte försent. Behandla andra med lite ödmjukhet och sluta med den elaka stilen som du bär på mot andra, för du tjänar inget på det.
När det gäller detta falla så måste ni fatta att oskyldig är just oskyldig. Misstänkt eller inte. När ni inte fattar den enkla regeln så upprörs ni över en oskyldig Oskar som inte är misstänkt. För ni vill piska misstänkta. Ni tror att de är skyldiga. Justitieministern är inte ensam om sitt tankesätt om de misstänkta. Ni bär på samma sak. Sitt ner och tänk lite!
Ja jag skäms inte för att be om ursäkt om jag haft för bråttom och därför feltolkat någon, varför skulle jag. Du har ju inte ens vett att be om ursäkt det tycker jag är mycket värre. Så den som ska ändra stil är inte jag utan du. Läs vad du själv skriver till andra innan du hoppar på folk! Vem sjutton riktar du det jag markerat ovan till? Inte någon medlem på det här forumet hoppas jag för då är du ju helt ute och cyklar i det blå. Skaffa en tolk!
Vitavargen. Haka inte upp dig på vår justitsieminister. När hade vi i modern tid en justitsieminister som det inte stormat kring. Avhopp o affären har avlöst varandra. Gör inte politik av allting.
vitavargen
29-03-2010, 15:12
CITAT (gnon49 @ 29-03-2010, 16:01)  Vitavargen. Haka inte upp dig på vår justitsieminister. När hade vi i modern tid en justitsieminister som det inte stormat kring. Avhopp o affären har avlöst varandra. Gör inte politik av allting.  Jag känner inte till ett fall, där justitiemistern uttryckt sig så laglös som denna gjorde nu. Tacksam om du nämner ett exempel, där justitieministern trampar över lagen. Om ministern hade sitt ansvarsområdet på annat som inte rörde lag och laglydighet, skulle jag inte sagt nåt. För jag vet att vem som helst kan uttrycka sig fel vid nån tidpunkt. Men detta handlar om en uppfattning som finns bland de sociala rörelserna som är i kontakt med oss på olika sätt. Rörelser som finns i samhället och verkar antingen i det tysta eller helt öppet.
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 15:44)  När det gäller detta falla så måste ni fatta att oskyldig är just oskyldig. Misstänkt eller inte. När ni inte fattar den enkla regeln så upprörs ni över en oskyldig Oskar som inte är misstänkt. För ni vill piska misstänkta. Ni tror att de är skyldiga. Justitieministern är inte ensam om sitt tankesätt om de misstänkta. Ni bär på samma sak. Sitt ner och tänk lite! Eeh va?! Jag hakade upp mig på att du kallade en helt oskyldig misstänkt! CITAT (vitavargen @ 28-03-2010, 12:30)  Det verkar finnas en sorts mobb-mentalitet i Bjästa. Först var det flickan som råkade ut för mobbens frammarsch. Nu är det killen. Det är inte bra: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6856532.abHär skriver du som att killen i artikeln är killen som är dömd för vådtäkterna. Men det är inte samma kille ens! Det reagerade jag på, att du kallar en oskyldig kille för misstänkt våldtäktsman. Även Pejori reagerade på detta. Inser nu att det bara är felformulerat från din sida. Men ändock var det just det jag reagerade på.
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 16:12)  Jag känner inte till ett fall, där justitiemistern uttryckt sig så laglös som denna gjorde nu. Tacksam om du nämner ett exempel, där justitieministern trampar över lagen.
Om ministern hade sitt ansvarsområdet på annat som inte rörde lag och laglydighet, skulle jag inte sagt nåt. För jag vet att vem som helst kan uttrycka sig fel vid nån tidpunkt. Men detta handlar om en uppfattning som finns bland de sociala rörelserna som är i kontakt med oss på olika sätt. Rörelser som finns i samhället och verkar antingen i det tysta eller helt öppet. Jodå, värre övertramp än detta finns att hitta i tidigare justitsieministrars agerande. Visst gör Ask ett övertramp, men ganska "ofarligt" mot en del tidigare affärer med justitsieministrar inblandade. Så lämna politiken därhän. Den tillhör inte tråden.
vitavargen
29-03-2010, 15:30
CITAT (Anma @ 29-03-2010, 16:16)  Eeh va?! Jag hakade upp mig på att du kallade en helt oskyldig misstänkt! Här skriver du som att killen i artikeln är killen som är dömd för vådtäkterna. Men det är inte samma kille ens!
Det reagerade jag på, att du kallar en oskyldig kille för misstänkt våldtäktsman. Även Pejori reagerade på detta.
Inser nu att det bara är felformulerat från din sida. Men ändock var det just det jag reagerade på. Jag tar upp allting en gång till: Oskar i artikeln misstänkliggörs av en socialrörelse(Mobben, och inte av staten). Han vill lämna orten på grund av av att hans namn påmnide några om namnet som förekom på våldtäksmannen i Uppdraggranskning. Mobben är ute efter Oskar(våldtäksmannen), men en annan drabbas. Nu tror ni att ni fattat nåt som andra missat, men i själva verket har ni missat poängen i mitt första inlägg. Ni tror att misstänkta ska piskas., därför reagerar ni när ni vet att någon är oskyldig. Men ni ska veta att alla misstänkta är oskyldiga. Du säger "den här killen är oskyldig, ej misstänkt". Du tror att misstänkta är skyldiga. Människor blir kallade för misstänkata på två sätt, antingen av rättsväsendet eller av en socialrörelse(som det här fallet som Mobben gett sig på Oskar i Artikeln). De som misstänkliggörs drabbad på olika sätt. den farligaste är när en socialrörelse misstänkliggör någon och förnekar denna dess självklaraste rättigheter(det som hände denna Oskar). Men när ni tänker som Justitieministern blir det svårt att fatta poängen i det jag skrev.
vitavargen i ett lägg skrev du att det finns båder erkännade och DNA-bevis, varför skrev du så?
*Stintan*
29-03-2010, 15:42
Konstigt att alla vi andra förstår vad som skrivs men inte du.
Ovan skriver du: "Du säger "den här killen är oskyldig, ej misstänkt". Du tror att misstänkta är skyldiga.
Ingen mer än du skulle tolka det som att det betyder "tror att misstänkta är skyldiga" Ska vi ändra på svenska språket kanske? Det hjälper nämligen inte att du upprepar samma sak flera gånger.
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 16:30)  Jag tar upp allting en gång till: Oskar i artikeln misstänkliggörs av en socialrörelse(Mobben, och inte av staten). Han vill lämna orten på grund av av att hans namn påmnide några om namnet som förekom på våldtäksmannen i Uppdraggranskning. Mobben är ute efter Oskar(våldtäksmannen), men en annan drabbas.
Nu tror ni att ni fattat nåt som andra missat, men i själva verket har ni missat poängen i mitt första inlägg. Ni tror att misstänkta ska piskas., därför reagerar ni när ni vet att någon är oskyldig. Men ni ska veta att alla misstänkta är oskyldiga. Du säger "den här killen är oskyldig, ej misstänkt". Du tror att misstänkta är skyldiga.
Människor blir kallade för misstänkata på två sätt, antingen av rättsväsendet eller av en socialrörelse(som det här fallet som Mobben gett sig på Oskar i Artikeln). De som misstänkliggörs drabbad på olika sätt. den farligaste är när en socialrörelse misstänkliggör någon och förnekar denna dess självklaraste rättigheter(det som hände denna Oskar).
Men när ni tänker som Justitieministern blir det svårt att fatta poängen i det jag skrev. För i helvete, jag har aldrig sagt att alla misstänkta är skyldiga! Vart har du fått det i från??? Jag om någon är försiktig med att döma misstänkta då jag har i min närhet människor som suttit oskyldigt häktade. I fallet "Oscar" är han DÖMD i domstol, två gånger dessutom. Han är att betrakta som skyldig och inget annat! OK?! I lagens mening är killen numera skyldig! Däremot ska han inte mobbas.
vitavargen
29-03-2010, 15:52
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2010, 16:42)  ... Ovan skriver du: "Du säger "den här killen är oskyldig, ej misstänkt". Du tror att misstänkta är skyldiga. ... felet är att ni tror att misstänkliggörande görs bara av Staten. Den sociala rörelsen(Mobben) som både misstänkliggör och bestraffar kan ni inte se. Även killens bild i artikeln och det lilla helvete som skapas honom så att han vill lämna orten, kan ni inte se. Verkligheten är att han misstänks och bestraffas av en socialrörelse(Mobben) som är ett känt fenomen i världen och har verkat och tagit näring av andra rörelsers okänsliga reageranden(här kommer Justitiemisterns roll in). Vi som är emot verkandet av en Mobb borde vara väldigt tydliga och känsliga med det vi säger och skriver, därför önskade jag ett fortsatt program av Uppdraggranskning som kunde leda behandlingen av frågan i Bjästa i en bana där människor inte drabbas. Hoppas att de gör ett sånt.
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 16:52)  felet är att ni tror att misstänkliggörande görs bara av Staten. Den sociala rörelsen(Mobben) som både misstänkliggör och bestraffar kan ni inte se. Även killens bild i artikeln och det lilla helvete som skapas honom så att han vill lämna orten, kan ni inte se.
Verkligheten är att han misstänks och bestraffas av en socialrörelse(Mobben) som är ett känt fenomen i världen och har verkat och tagit näring av andra rörelsers okänsliga reageranden(här kommer Justitiemisterns roll in).
Vi som är emot verkandet av en Mobb borde vara väldigt tydliga och känsliga med det vi säger och skriver, därför önskade jag ett fortsatt program av Uppdraggranskning som kunde leda behandlingen av frågan i Bjästa i en bana där människor inte drabbas. Hoppas att de gör ett sånt. Alltså, jag fattar att du vill moverka mobben mot killen, det vill jag också. Men ännu värre är att bli drabbad av mobben som offer än som skyldig.
vitavargen
29-03-2010, 16:00
CITAT (Anma @ 29-03-2010, 16:45)  ................................................................................ ................ Föreslår att du läser det jag skrev idag i tråden. Det gäller den sociala rörelsen. Det är svar till både dina inlägg och andras. När du läst de en gång till så kan vi fortsätta
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 17:00)  Föreslår att du läser det jag skrev idag i tråden. Det gäller den sociala rörelsen. Det är svar till både dina inlägg och andras. När du läst de en gång till så kan vi fortsätta  Jag har läst din inlägg både en och två gånger och jag håller med dig i mycket, förutom i att jag mfl skulle tycka att en misstänkt är skyldig och att jag mfl skulle inte se mobben mot killen. Ser både den och mobben mot flickan och förkastar dem båda. Du fattar inte vad jag menat med mina inlägg så det är ingen idé att fortsätta diskussionen för att vi pratar om varandra. Du mal på om en sak som inget har att göra med det jag säger.
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 15:12)  Ja, Exakt!
"Vuxna" borde avstå att dekorera sina inlägg med många färger. För det du gör på detta Forum är exakt det som gjordes i Bjästa.
(det var nödvändigt att läxa upp dig) Det behövs betydligt tyngre artilleri för att lyckas med det. Helst från någon som är trovärdig.
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 17:00)  Föreslår att du läser det jag skrev idag i tråden. Det gäller den sociala rörelsen. Det är svar till både dina inlägg och andras. När du läst de en gång till så kan vi fortsätta  Önskar att du gjorde samma sak. sedan kan vi fortsätta att diskutera.
*Stintan*
29-03-2010, 16:33
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 16:52)  felet är att ni tror att misstänkliggörande görs bara av Staten. Den sociala rörelsen(Mobben) som både misstänkliggör och bestraffar kan ni inte se. Även killens bild i artikeln och det lilla helvete som skapas honom så att han vill lämna orten, kan ni inte se.
Verkligheten är att han misstänks och bestraffas av en socialrörelse(Mobben) som är ett känt fenomen i världen och har verkat och tagit näring av andra rörelsers okänsliga reageranden(här kommer Justitiemisterns roll in).
Vi som är emot verkandet av en Mobb borde vara väldigt tydliga och känsliga med det vi säger och skriver, därför önskade jag ett fortsatt program av Uppdraggranskning som kunde leda behandlingen av frågan i Bjästa i en bana där människor inte drabbas. Hoppas att de gör ett sånt. Om du har läst tidigare vad vi alla skrivit så har vi och du också varit överens om att mobbningen är förkastlig oavsett vem det drabbar. Att vi alla tycker att det är urdåligt att människor sysslar med sånt och att vi har svårt att förstå att inte vuxna och ansvariga sätter ner foten för att få slut på det. Att det är för jävligt att inte bara unga utan även vuxna håller på och mobbar. I det här fallet har flera familjer drabbats. Inte bara ett brottsoffer och en dömd utan även en person som inte har ett dugg med saken att göra. Politik har inget med saken att göra. Socialministerns klantiga uttalande har inget med det här fallet att göra. Starta en egen tråd om det om du vill istället för att skriva en massa ovidkommande här.
vitavargen
29-03-2010, 17:31
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2010, 17:33)  .... Politik har inget med saken att göra. Socialministerns klantiga uttalande har inget med det här fallet att göra. Starta en egen tråd om det om du vill istället för att skriva en massa ovidkommande här. Jag har inte sagt att Socialministern har med saken att göra, det är Justitieministern som uttryckt sig olagligt genom ett förslag på gröna kuvert skickade till misstänkta. Vet inte om du vill med flit fletolka mig eller vad  Sedan igår har några ropat högljud(genom feta texter och röda texter) att jag inte borde misstänkliggöra Oskar i artikeln. Men verkligheten är att Oskar är, redan innan jag satte in tidningsklippet, både misstänkliggjort och bestraffat av en rörelse som jag kallat för Mobben. Oskar är tvungen att lämna orten på grund av Mobben. Men detta misstänkliggörande syns inte eller erkäns inte av några av er som skrivit i tråden. Ni har klart och tydligt blandat ihop två olika misstänkliggöranden, av staten och av den sociala rörelsen. Både ska ni erkänna och betrakta likadana. För en misstänkt är en oskyldig person som borde betraktas och behandlas respektfullt. Tror du fortfarande att vi har sagt samma sak?
andersen
29-03-2010, 17:45
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 18:31)  sociala rörelsen. Hej förstår inte hur du menar att en mobb är en social rörelse du skriver gång på gång om den sociala rörelsen. För mej är en social rörelse något som knyter ihop människor på ett positivt sätt, tex syförening, fiskeklubb, dartklubb, eller så kan det vara föreningslivet med fackförening eller ABF och liknade, så hur får du till att en mobb tillhör en social rörelse? det är väl knappast socialt att tillhöra en mobb.
vitavargen
29-03-2010, 17:51
CITAT (andersen @ 29-03-2010, 18:45)  Hej förstår inte hur du menar att en mobb är en social rörelse du skriver gång på gång om den sociala rörelsen.
För mej är en social rörelse något som knyter ihop människor på ett positivt sätt, tex syförening, fiskeklubb, dartklubb, eller så kan det vara föreningslivet med fackförening eller ABF och liknade, så hur får du till att en mobb tillhör en social rörelse? det är väl knappast socialt att tillhöra en mobb. Tja! Alla rörelser som inte hör till Staten kallas för sociala rörelser. Tyvärr får vi räkna in även dessa som är negativa rörelser( enligt dig och mig). Den synen kanske kan ge oss mera styrka att erkänna de rörelserna och ha effektiva strategier för att motverka de kraftfullt. Tack för ditt varma inlägg. Vv
*Stintan*
29-03-2010, 19:02
CITAT (vitavargen @ 29-03-2010, 18:31)  Jag har inte sagt att Socialministern har med saken att göra, det är Justitieministern som uttryckt sig olagligt genom ett förslag på gröna kuvert skickade till misstänkta. Vet inte om du vill med flit fletolka mig eller vad Sedan igår har några ropat högljud(genom feta texter och röda texter) att jag inte borde misstänkliggöra Oskar i artikeln. Men verkligheten är att Oskar är, redan innan jag satte in tidningsklippet, både misstänkliggjort och bestraffat av en rörelse som jag kallat för Mobben. Oskar är tvungen att lämna orten på grund av Mobben. Men detta misstänkliggörande syns inte eller erkäns inte av några av er som skrivit i tråden. Ni har klart och tydligt blandat ihop två olika misstänkliggöranden, av staten och av den sociala rörelsen. Både ska ni erkänna och betrakta likadana. För en misstänkt är en oskyldig person som borde betraktas och behandlas respektfullt. Tror du fortfarande att vi har sagt samma sak? Du har skrivit så mycket om en social rörelse som inte är någon social rörelse så det blev socialminister istället för justitieminister och det var inte med flit. Sitt inte och ljug! Vi har visst skrivit om att det denne utomstående Oskar som det talas om i artikeln har drabbats av är för jävligt. Flera gånger! Du läser ju inte ens inläggen innan du svarar. Omedelbart du hade lagt in länken påpekade Pejori med röd text att mobben var mot fel grabb (att man nu alltså även börjat mobba fel grabb), lite längre ner på samma sida gjorde Anma det också. Själv har jag sagt det i inlägg #128 och #145 bl.a. Eftersom vi alla är emot mobbningen så är vi självklart emot att även denne Oskar drabbats. Vi har inte blandat ihop någonting. Staten eller politikerna är inte inblandade i det här och dessutom är det inte olagligt att en politiker kommer med dumma förslag. Det gör dom ofta och sen får dom ta tillbaka eller bli nedröstade eller i värsta fall går deras förslag igenom. Justitieministerns dumma förslag har tagits tillbaka för det var ogenomtänkt. Så ja vi har fortfarande sagt samma sak bortsett från alla dumheter du påstått om oss.
vitavargen
29-03-2010, 19:17
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2010, 15:38)  ..... Tyvärr har en person som inte har med detta att göra råkat illa ut bara för att han heter Oskar. Sluta kalla folk för misstänkta när dom inte är det och aldrig har varit. ..... På sommartid kl. 16:38 skriver du detta som jag citerat(är osäker på klockslaget). Oskar i Bjästa har redan misstänkliggjorts av en Mobb och bestraffats så hårt att han vill lämna orten. Men du säger till mig att: sluta kalla folk för misstänkta när de inte är det och aldrig har varit detVad är det du säger med den meningen? Jo, först och främst förnekar du det elände som skapats för Oskar i Bjästa genom att inte erkänna att han är misstänkliggjort av en rörelse(Mobben). För det andra i och med att du har samma referenser och tankesätt som Mobben har du svårt att erkänna att det inte är bara staten(rättsväsendet) som misstänkliggör någon, utan även de sociala rörelserna kan också misstänkliggöra och bestraffa en. Det som gjordes med Oskar. (Hoppas att du behåller mina ord som de är och inte ändrar Justitieinistern till Socialministern igen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|