|
Rebecca
26-03-2010, 18:25
Ja... såhär ska det inte gå till. För mig (som kommer från Göteborg) känns de här som en liten inskränkt by med värderingar från 1700-talet. Jag fattar överhuvudtaget inte alls hur detta ens kan hända. Sjukt är vad det är.
Gossen Ruda
26-03-2010, 18:49
Det var visserligen fel att drevet inriktade sig på flickan men det blir inte bättre av att alla här fullständigt dömer ut hela byn och alla innevånarna. Det är förmodligen bara ett fåtal som känner till hela historien och då är det lätt att bedriva en riktad kampanj mot sanningen. Följa-John-principen funkar fortfarande utmärkt. Titta bara på hur många religiösa det finns trots att det inte existerar ett enda bevis för någon enda guds existens.
vitavargen
26-03-2010, 19:10
CITAT (Rebecca @ 26-03-2010, 18:25)  Ja... såhär ska det inte gå till. För mig (som kommer från Göteborg) känns de här som en liten inskränkt by med värderingar från 1700-talet. Jag fattar överhuvudtaget inte alls hur detta ens kan hända. Sjukt är vad det är. Det stämmer. De som försvarade flickan fick svårigheter i Bjästa. Flickan byte skola. Allt detta talar om en skev syn bland de som är makthavare i det lilla samhället(kyrka, skolrektor, etc). Men det roliga är att killens Facebook grupp var bara 4000 personer, nu de som ställt upp för flickan som stödgrupp på Internet är fler än 100 000 personer. Det är kul. Många av dessa 100 000 kommer från just de 4000, för präst och rektor och andra är idag ångerfulla.
Jag har pratat med SKL idag. Är någon som intresserad av att veta mera vad DNA-resultatet egentligen innebär?
*Stintan*
26-03-2010, 20:50
Ja, berätta.
Jag har varit engagerad i detta ärende sedan i början av januari och vill bara påpeka en sak. De flesta kampanjerna av mobbingkarraktär är emot pojken, hans anhöriga och vänner. Ex fick en tjejj i 20 årsåldern som har skrivit på för att pojken ska få en ny rättegång där vittnen som stöder honom inte göms undan ett hotmail till sin blogg om att någon skulle komma och våldta hennes tvååriga son om hon inte omedelbart tog avstånd från stödgruppen för NN. Mer om felaktigheterna i uppdraggranskning kan ni läsa här. http://daddys.blogg.se/2010/march/fler-fak...d32b369713f7ce6
herkules
26-03-2010, 22:28
CITAT (narran @ 26-03-2010, 22:10)  Jag har varit engagerad i detta ärende sedan i början av januari och vill bara påpeka en sak. De flesta kampanjerna av mobbingkarraktär är emot pojken, hans anhöriga och vänner. Ex fick en tjejj i 20 årsåldern som har skrivit på för att pojken ska få en ny rättegång där vittnen som stöder honom inte göms undan ett hotmail till sin blogg om att någon skulle komma och våldta hennes tvååriga son om hon inte omedelbart tog avstånd från stödgruppen för NN. Mer om felaktigheterna i uppdraggranskning kan ni läsa här. http://daddys.blogg.se/2010/march/fler-fak...d32b369713f7ce6menar du en ny rättegång för vilken av våldtäkterna? vill ni läsa allt snask i detta trista så finns en 360 sidor lång tråd på flashback.
vitavargen
26-03-2010, 22:53
CITAT (narran @ 26-03-2010, 22:10)  Jag har varit engagerad i detta ärende sedan i början av januari och vill bara påpeka en sak. De flesta kampanjerna av mobbingkarraktär är emot pojken, hans anhöriga och vänner. Ex fick en tjejj i 20 årsåldern som har skrivit på för att pojken ska få en ny rättegång där vittnen som stöder honom inte göms undan ett hotmail till sin blogg om att någon skulle komma och våldta hennes tvååriga son om hon inte omedelbart tog avstånd från stödgruppen för NN. Mer om felaktigheterna i uppdraggranskning kan ni läsa här. http://daddys.blogg.se/2010/march/fler-fak...d32b369713f7ce6Att du citerar en sorglig rättshaverist är så trist. Se på världen med öppna ögon istället.
de verkliga rättshaveristerna i det här landet är de som inte inser att rättssystemet havererat
vitavargen
26-03-2010, 22:59
CITAT (narran @ 26-03-2010, 22:55)  de verkliga rättshaveristerna i det här landet är de som inte inser att rättssystemet havererat Om rättssystemet kan sägas sakliga saker. I detta fall säger killen att han gjort det som tjejen anklagat honom för. Han har inte tagit det tillbaka.
CITAT (vitavargen @ 26-03-2010, 22:59)  I detta fall säger killen att han gjort det som tjejen anklagat honom för. Han har inte tagit det tillbaka. joho han tog tillbaka det han erkände!!!
vitavargen
27-03-2010, 00:05
Det är två olika väldtäkter och två olika erkännanden som killen gjorde, varav en har han dragit tillbaka. Det andra erkännandet har han kvar: http://svt.se/2.129670/1.1939795/chatt_24_...pageArt527895=4
Om man är 14 år och blir våldtagen !ja ta och fundera över det.
Gossen Ruda
27-03-2010, 07:15
Det finns en inneboende osäkerhet vad gäller de flesta sexualmål och det är att försöka ta reda på vad som verkligheten har hänt. Det gäller två personer som varit ensamma när det hände och skiljer sig versionerna blir det svårt. Man får försöka gå på teknisk bevisning och förhör med de inblandade. Att som vissa här anse att man skall höra utomstående "vittnen" kan inte ge mycket. Dessa har har möjligen andrahandsuppgifter eller uppgifter av ännu lägre trovärdighet och efterkonstruktioner kan inte uteslutas. Möjligen kan det finnas saker som inte beaktats men eftersom killen begått ytterligare att övergrepp, eller är misstänkt för det, torde han ha låg trovärdighet.
Sen är det en annan sak att JJ&co förmodligen inte är helt objektiva men det får man räkna med. "Förstör inte en bra historia genom att kontrollera fakta" är en vanlig tes i dessa sammanhang, men det finns trots allt ett domslut i botten här. Det är dessutom så att tjejen uppenbarligen har mobbats bort från samhället.
Fakta Fallt ett pojken erkände efter att en polis lovat honom i cellen att han skulle få komma hem till mamma om han erkände annars skulle en minst tre veckor lång häktning vänta. Det erkännandet har pojken tagit tillbaka. Fall två har pojken aldrig erkänt överhuvud taget varken i förhör eller i rätten. Att det mycket väl kan vara som pojken säger att han utsatts för otillbörliga påtryckningar för att erkänna och drabbats av en opartisk förundersökning är inte helt otroligt om samma attityd som ges i den här artikeln skriven av en polise även råder inom polisen i Övik. http://www.newsmill.se/artikel/2010/03/26/...la-andra-linnea
I programmet i SVT framträdde bland annat några killar. En av dem sade om DNA-provet som är av ”grad +1” –det betyder ingenting, det räcker att man har samma hårfärg för att få ett sånt resultat. SVT sade mig veterligen inget om deras uttalande. Man får uppfattningen att de bara är ”byfånar” som kläcker ur sig vad som helst utan att ha belägg för det, helt i linje med ”Drevet mot flickan”. Men vad innebär detta värde grad+1 då undrade jag och bestämde mig för att ta reda på mera. Först googlade jag. (Jag vet att det är livsfarligt att googla o sedan dessutom försöka begripa det man eventuellt hittar på Internet, om det ens är sant det man har hittat) Nåväl jag begrep inte svaret så jag tog o trissade på min nummerskiva och hamnade på SKL. Jag fick där prata med en chefsforensiker. Jag frågade var grad+1 innebar, och jag fick svaret innebär att det är mellan en 1 på 10 till 1 på 100 att det är en träff. Vi hade sedan ett relativt långt samtal om hela skalan.
Vi tar hela skalan nu
Grad+4 Den är en 1 på en 1.000.000 mot annan hypotes. Möjligheten att hitta annan träff bedöms som utesluten.
Grad +3 Det är mellan 10.000 till 1.000.000 mot ett mot annan hypotes. Möjligheten att hitta annan träff bedöms som mycket liten.
Grad +2 100 till 10.000 mot ett mot annan hypotes. Möjligheten att hitta annan träff bedöms som liten.
Grad+1 (Den aktuella graden i detta fall) Citat från SKL ”De erhållna resultaten ger ett något större stöd för den uppställda hypotesen än för andra aktuella hypoteser”.
Det är 1 på 10 till 1 på 100 mot ett mot annan hypotes dvs var tionde till var 100 person stämmer in på brottsplatsens DNA. Detta är den lägsta graden där man säger att man fått träff!!! Hade det tex varit en träff på 1 på 8 så redovisar man grad noll! Rent matematiskt betyder denna grad noll att 10 % till 1 % av medborgarna passar in. Hade man kommit 1/8 , dvs 12 % så skriver man grad 0.
Grad 0 Citat från SKL: Frågan lämnas öppen. Resultatet ger inte stöd för någon hypotes.
SAMMANFATTNING Den träff man har fått i det aktuella fallet är den lägsta graden av träff som alltså kan leda till upp till 10 % av befolkningen. Det är alltså det sämsta positiva DNA-resultatet som man brukar redovisa som positiv.
Irene_L
27-03-2010, 08:23
Jag kan inte så mycket om DNA men Ralf..du glömde att skriva att det också finns -1, -2, -3 och -4 i skalan!
*Stintan*
27-03-2010, 08:23
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2010, 07:15)  Det finns en inneboende osäkerhet vad gäller de flesta sexualmål och det är att försöka ta reda på vad som verkligheten har hänt. Det gäller två personer som varit ensamma när det hände och skiljer sig versionerna blir det svårt. Man får försöka gå på teknisk bevisning och förhör med de inblandade. Att som vissa här anse att man skall höra utomstående "vittnen" kan inte ge mycket. Dessa har har möjligen andrahandsuppgifter eller uppgifter av ännu lägre trovärdighet och efterkonstruktioner kan inte uteslutas. Möjligen kan det finnas saker som inte beaktats men eftersom killen begått ytterligare att övergrepp, eller är misstänkt för det, torde han ha låg trovärdighet.
Sen är det en annan sak att JJ&co förmodligen inte är helt objektiva men det får man räkna med. "Förstör inte en bra historia genom att kontrollera fakta" är en vanlig tes i dessa sammanhang, men det finns trots allt ett domslut i botten här. Det är dessutom så att tjejen uppenbarligen har mobbats bort från samhället. Varför spekulerar du om något du verkar väldigt dåligt påläst om. Det handlar inte om ifall killen är skyldig eller inte. Han är dömd för två våldtäkter i två instanser. Det handlar om hur brottsoffren har behandlats efter våldtäkterna av människorna runt omkring, av myndighetspersoner och på internet, en mobbning där brodern och modern till gärningsmannen var pådrivande. Är det någon sorts svensk hederskultur att försvara gärningsmän och misstänkliggöra och straffa(indirekt) brottsoffer? Killen dömdes till samhällstjänst efter den första våldtäkten och till 4 månaders sluten ungdomsvård efter den andra. Båda tjejerna drabbades av mobbing och förtal men vad jag förstår så var det endast en av dem som bodde i själva Bjästa. Uppdrag granskning blev kontaktad av mamman om att killen blivit oskyldigt dömd men under arbetet med reportaget så framkom saker som gjorde att det blev en vändning. Här lite om hur dom jobbade med reportaget: http://svt.se/2.129669/kol_den_andra_valdtakten
herkules
27-03-2010, 08:38
CITAT (narran @ 27-03-2010, 08:16)  Fakta Fallt ett pojken erkände efter att en polis lovat honom i cellen att han skulle få komma hem till mamma om han erkände annars skulle en minst tre veckor lång häktning vänta. Det erkännandet har pojken tagit tillbaka. Fall två har pojken aldrig erkänt överhuvud taget varken i förhör eller i rätten. Att det mycket väl kan vara som pojken säger att han utsatts för otillbörliga påtryckningar för att erkänna och drabbats av en opartisk förundersökning är inte helt otroligt om samma attityd som ges i den här artikeln skriven av en polise även råder inom polisen i Övik. http://www.newsmill.se/artikel/2010/03/26/...la-andra-linneaoch ändå blev han fälld? hur kan man sitta och försvara det som hänt i den där bonnhålan?
CITAT (Irene_L @ 27-03-2010, 08:23)  Jag kan inte så mycket om DNA men Ralf..du glömde att skriva att det också finns -1, -2, -3 och -4 i skalan! nej glömde inte, men den delen av skalan leder bara till ännu mindre sannolikheter.
*Stintan*
27-03-2010, 08:51
CITAT (Ralf @ 27-03-2010, 08:19)  . För övrigt är det två rättsfall. I det ena fallet finns en erkännande som kan ifrågasättas och som togs tillbaka! Tack för din redogörelse Ralf. Man bör väl kanske tillägga att han blev dömd i två instanser båda gångerna. Lite märkligt om det funnits tveksamheter. Ingen här vet väl heller exakt vilka övriga bevis som funnits. CITAT (herkules @ 27-03-2010, 08:38)  och ändå blev han fälld? hur kan man sitta och försvara det som hänt i den där bonnhålan? Ja helt otroligt!
Irene_L
27-03-2010, 09:12
Här kan man bl.a läsa om smutskastningen som ägt rum: http://cattasbubbla.wordpress.com/
herkules
27-03-2010, 09:47
CITAT (Irene_L @ 27-03-2010, 09:12)  Här kan man bl.a läsa om smutskastningen som ägt rum: http://cattasbubbla.wordpress.com/att då amatörer sitter hemma och läser förundersökningar mm och tror sig sitta inne med någon slags sanning gör ju faktiskt bara ont värre. flickorna/pojken/byn måste få läka och gå vidare.
CITAT (Irene_L @ 27-03-2010, 08:23)  Jag kan inte så mycket om DNA men Ralf..du glömde att skriva att det också finns -1, -2, -3 och -4 i skalan! Jag kan inte förstå vad DNA har för bevisvärde i det här fallet. det kan visa att det förekommit sex, det kan inte visa om det var frivillig sex eller våldtäkt. Rätta mig om jag har fel! Gita
CITAT (Gita @ 27-03-2010, 09:56)  Jag kan inte förstå vad DNA har för bevisvärde i det här fallet. det kan visa att det förekommit sex, det kan inte visa om det var frivillig sex eller våldtäkt. Rätta mig om jag har fel! Gita Det två fall! DNA-beviset finns i det andra fallet. I det fallet har mannen inte ens erkänt att han haft sex med den kvinnan.
vitavargen
27-03-2010, 10:07
CITAT (Gita @ 27-03-2010, 09:56)  Jag kan inte förstå vad DNA har för bevisvärde i det här fallet. det kan visa att det förekommit sex, det kan inte visa om det var frivillig sex eller våldtäkt. Rätta mig om jag har fel! Gita Självklart är det så. Men det finns erkännande också. (Jag har inte visat intresse för att ta upp dessa tekniska detaljerna av många skäl. Mycket viktigare än DNA och liknande är byinvånarnas aregande i att fördöma flickan och tvinga henne och hennes familj till "landsflykt".)
Undrar vilket som gör mest ont för flickan. Det som hände på toaletten eller det som hände efteråt. Misstänker att utfrysningen gör ont värre som lök på laxen. Båda är förlorare och det kan vi tacka invånare o myndigheter på orten. Inte43 att förglömma kyrkan. Vad tänkte dom med egentligen. Även om grabben varit/är oskyldig så sätter man inte igång ett drev mot en 14-årig flicka. Och man sätter inte igång ett drev mot grabben om han är skyldig. Vuxna människor. Man tror inte det är sant.
CITAT (vitavargen @ 27-03-2010, 10:07)  Självklart är det så. Men det finns erkännande också.
(Jag har inte visat intresse för att ta upp dessa tekniska detaljerna av många skäl. Mycket viktigare än DNA och liknande är byinvånarnas aregande i att fördöma flickan och tvinga henne och hennes familj till "landsflykt".) I det fallet där det finns en svag dna träff finns inget erkännande däremot ett vittnesmål som ger alibi fatta det
herkules
27-03-2010, 11:34
CITAT (narran @ 27-03-2010, 11:30)  I det fallet där det finns en svag dna träff finns inget erkännande däremot ett vittnesmål som ger alibi fatta det men varför driva någon slags privatdomstol/rättegång/förundersökning på internet? om du nu är så insatt och vill "hjälpa" så ta då kontakt med polis/åklagare/tingsrättar och allt vad det nu är som är inblandat i en rättegång istället för att sitt här och gör hål på sår som ska få läkas.
mamamaggan
27-03-2010, 11:36
CITAT (herkules @ 27-03-2010, 11:34)  men varför driva någon slags privatdomstol/rättegång/förundersökning på internet? om du nu är så insatt och vill "hjälpa" så ta då kontakt med polis/åklagare/tingsrättar och allt vad det nu är som är inblandat i en rättegång istället för att sitt här och gör hål på sår som ska få läkas.
Det är på nätet som det frodas så mycket felaktigt skvaller och det har blivit ännu värre sedan uppdraggranskning
herkules
27-03-2010, 12:00
CITAT (narran @ 27-03-2010, 11:54)  Det är på nätet som det frodas så mycket felaktigt skvaller och det har blivit ännu värre sedan uppdraggranskning javisst är det så. därför kanske vi ska sluta rota i saken så folk får lugn och ro?
*Stintan*
27-03-2010, 12:24
CITAT (narran @ 27-03-2010, 11:30)  I det fallet där det finns en svag dna träff finns inget erkännande däremot ett vittnesmål som ger alibi fatta det Tror inte för en sekund på att du har alla fakta i målen så kom inte här och låtsas göra "expertutlåtanden". Fatta det! CITAT (herkules @ 27-03-2010, 11:34)  men varför driva någon slags privatdomstol/rättegång/förundersökning på internet? om du nu är så insatt och vill "hjälpa" så ta då kontakt med polis/åklagare/tingsrättar och allt vad det nu är som är inblandat i en rättegång istället för att sitt här och gör hål på sår som ska få läkas.
*Stintan*
27-03-2010, 12:30
CITAT (narran @ 27-03-2010, 11:54)  Det är på nätet som det frodas så mycket felaktigt skvaller och det har blivit ännu värre sedan uppdraggranskning Varför då bidra med ännu mer? Vore det inte bättre att få folk att sluta skvallra? Jobba mot mobbning och trakasserier IRL och på nätet istället för att bete sig som folk gjort i t.ex. Bjästa?
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2010, 12:24)  Tror inte för en sekund på att du har alla fakta i målen så kom inte här och låtsas göra "expertutlåtanden". Fatta det!  Jag har betydligt mer information än 99% av de som skriver i det här forumet i varje fall
*Stintan*
27-03-2010, 13:04
CITAT (narran @ 27-03-2010, 12:52)  Jag har betydligt mer information än 99% av de som skriver i det här forumet i varje fall När blev information detsamma som fakta? Fortfarande är det inte skuldfrågan vi diskuterar utan den vidriga hetsjakten som drabbar/drabbat både offer och gärningsman. Varför människor beter sig så ochframför allt varför ingen gör/gjort något åt det.
Fakta är att de flesta hot har varit mot pojken och hans familj. Polisen håller nu på att föra familjen till hemlig ort efter att brodern fått över 2000 mordhot som polisen ser mycket allvarligt på.
CITAT (narran @ 27-03-2010, 13:20)  Fakta är att de flesta hot har varit mot pojken och hans familj. Polisen håller nu på att föra familjen till hemlig ort efter att brodern fått över 2000 mordhot som polisen ser mycket allvarligt på. Detta är precis lika illa som när flickan hotades till livet på nätet och förtalades och skulle brännas på bål och allt vad det var.
Aqvakul
27-03-2010, 13:49
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2010, 13:04)  Fortfarande är det inte skuldfrågan vi diskuterar utan den vidriga hetsjakten som drabbar/drabbat både offer och gärningsman. Varför människor beter sig så ochframför allt varför ingen gör/gjort något åt det.
vitavargen
27-03-2010, 15:34
CITAT (narran @ 27-03-2010, 12:52)  Jag har betydligt mer information än 99% av de som skriver i det här forumet i varje fall Hur kom du fram till 99% , för den andelen behöver ju du en sorts vetande om andras kunskaper i frågen? Igår kväll skrev jag rättshaverist om den personen som skrev om "hela rättsväsendet". Det skulle jag inte påstått om den skribenten hade startat en rörelse som ställde krav på klarhet hos rättsväsendets representanter i det aktuella målet i Bjästa. Det jag läser där är bara gnäll om det hela rättsväsendet, vilket inte stämmer med verkligheten.
*Stintan*
27-03-2010, 15:43
CITAT (narran @ 27-03-2010, 13:20)  Fakta är att de flesta hot har varit mot pojken och hans familj. Polisen håller nu på att föra familjen till hemlig ort efter att brodern fått över 2000 mordhot som polisen ser mycket allvarligt på. Jag ger inte ett vitten för dina s.k. fakta. Du har aldrig kunnat visa en trovärdig källa, men bortsett från det så är det lika illa om gärningsmannen drabbas av hoten och smutskastningen som om offret gör det. Vad kan man göra för att detta och annan mobbning inte ska upprepas? Nu är ju även skolchefen i Bjästa ute och försöker rädda sitt skinn i Expressen genom att lägga skuld på mamman till den ena flickan. Vad ger det för signaler? Hans uttalande i Debatt visade stor brist på kompetens och nu skyller han på andra. Skamligt och han borde avgå med omedelbar verkan!
Tänk om det är så som skolchefen skriver i sitt uttalande då tänk om han inte ljuger. Hur vet ni att han inte talar sanning?
CITAT (vitavargen @ 27-03-2010, 10:07)  Självklart är det så. Men det finns erkännande också. Det finns inte erkännande i DNA-fallet.
Såg att expressen har ändrat i rubriken i nätupplagan från skolchefen skyller på mamman till kritiserar mamman. Undrar varför nån annan som gör det?
*Stintan*
27-03-2010, 17:33
CITAT (narran @ 27-03-2010, 16:32)  Tänk om det är så som skolchefen skriver i sitt uttalande då tänk om han inte ljuger. Hur vet ni att han inte talar sanning? Han satt ju i TV och påstod och erkände att dom varit alldeles för flata och inte gjort tillräckligt för flickan utan förhållit sig neutrala. Dom hade ju inte gjort något aktivt för att stoppa mobbningen sa han då. Efter det har han ju fått massiv kritik och hans agerande är ju föremål för utredning. Nu säger han plötsligt något helt annat till en tidning. Helt uppenbart har dom inte gjort mycket för att få stopp på det iallafall.
Aqvakul
27-03-2010, 17:33
CITAT (narran @ 27-03-2010, 17:25)  Såg att expressen har ändrat i rubriken i nätupplagan från skolchefen skyller på mamman till kritiserar mamman. Undrar varför nån annan som gör det? Läser man artikeln så framgår det att skolchefen har ändrat sig sen igår...
*Stintan*
27-03-2010, 17:35
CITAT (narran @ 27-03-2010, 17:25)  Såg att expressen har ändrat i rubriken i nätupplagan från skolchefen skyller på mamman till kritiserar mamman. Undrar varför nån annan som gör det? Kan inte se att det är någon större skillnad utan det är lika lågt vilket som av en skolchef att uttala sig som han gör.
*Stintan*
27-03-2010, 17:45
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2010, 17:33)  Läser man artikeln så framgår det att skolchefen har ändrat sig sen igår... Ser det nu, vilken jäkla slingerbult. Han inser väl att han ligger risigt till.
vitavargen
28-03-2010, 11:30
Det verkar finnas en sorts mobb-mentalitet i Bjästa. Först var det flickan som råkade ut för mobbens frammarsch. Nu är det killen. Det är inte bra: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6856532.ab
*Stintan*
28-03-2010, 12:01
CITAT (vitavargen @ 28-03-2010, 12:30)  Det verkar finnas en sorts mobb-mentalitet i Bjästa. Först var det flickan som råkade ut för mobbens frammarsch. Nu är det killen. Det är inte bra: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6856532.abDen mentaliteten finns nog tyvärr lite överallt och inte bara i Bjästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|