Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Freyas
Det har äntligen blivit offentligt att jägare som vill driva igenom licensjakt på varg trakasserar tjänstemän, t.ex. genom hot och genom att skära sönderderras tjänstemännens bildäck, Min åsikt i saken är att dessa män som med hot försöker driva igenom sin vilja är rent av farliga - ja, till och med för den delen av allmänheten som har en avvikande åsikt i vargfrågan än de själva - och då dessa jägare dessutom har tillgång till vapen, borde de omedelbums bli av med sina vapenlicenser och jaktlicenser.

För kännedom: Detta är det sista inlägget jag skriver under signaturen Freyas

vitavargen
Håller med!

I övermorron sänds en dokumentär på SVT om vargen och tjuvjakt på dem. Det lär bli en och annan arresteringar yahoo.gif
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 30-04-2010, 19:33) *
Håller ed!

I övermorron sänds en dokumentär på SVT om vargen och tjuvjakt på dem. Det lär bli en och annan arresteringar yahoo.gif

Knappast några arresteringar. Källmaterialet till dokumentären är bränt, och de medverkande är anonyma
herkules

förmodligen kommer det inte hända ett skit med dom där hillbillisarna, det är mer eller mindre fritt fram att utrota varg och hota tjänstemän i det här landet.
heja Sverige.
inte.
ps: hej freyas smile.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 30-04-2010, 20:28) *
förmodligen kommer det inte hända ett skit med dom där hillbillisarna, det är mer eller mindre fritt fram att utrota varg och hota tjänstemän i det här landet.
heja Sverige.
inte.

Liksom en mängd andra brott...
zaaritha
Det gör mej så sorgsen--att det finns människor
som hatar vargar så!
De är kortsynta!
Och så "rasistiska" mot djur som funnits SÅ länge!
Fattar inte detta!
Kan man inte få skottpengar på vilda djurs hatare? unsure.gif
Meriona
Jag orkade inte se dokumentären om de organisarade vargdödarna, jag vet bara att om jag råkat på en av dem så hade de inte dödat nån varg mer i alla fall. Kanske lika bra att man inte vet att de ser ut så att man inte behöver sitta i fängelse.... FY FAN vilka låga människor, de är nog till stor del samma som nynassar, de är iallfall lika j-a bombade.... Inte vill jag ha dem här i mitt land i allafall.
nono.gif fear.gif sick.gif ranting.gif
Huggorm
CITAT (zaaritha @ 30-04-2010, 20:53) *
Det gör mej så sorgsen--att det finns människor
som hatar vargar så!
De är kortsynta!
Och så "rasistiska" mot djur som funnits SÅ länge!
Fattar inte detta!
Kan man inte få skottpengar på vilda djurs hatare? unsure.gif

Kanske för att vargen förhindrar det sätt att leva som vi haft i åtminstone tusen år? Det finns fortfarande människor som inte gett upp och flyttat in till betongen.
vitavargen
CITAT (herkules @ 30-04-2010, 20:28) *
heja Sverige.
inte.

Jag håller med om det är bara Alliansregeringen som bestämmer, men så är inte fallet. Sist de började slakta vargar fick de mycket ifrågasättande för det även bland sina egna.

Utöver detta finns en stark opinion för vargens bevarande, som kommer att tvinga Alliansregeringen till åtgärder efter söndagens program.
Meriona
Men hjälp Huggorm i vilken verklighet lever du? Ska fabbo vargen äta dig i sömnen? blink.gif Du låter som min gamla inskränkta morsa som tror att vargen käkar småbarn som hugger ved invid stugknuten....

herkules
CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 21:10) *
Jag orkade inte se dokumentären om de organisarade vargdödarna, jag vet bara att om jag råkat på en av dem så hade de inte dödat nån varg mer i alla fall. Kanske lika bra att man inte vet att de ser ut så att man inte behöver sitta i fängelse.... FY FAN vilka låga människor, de är nog till stor del samma som nynassar, de är iallfall lika j-a bombade.... Inte vill jag ha dem här i mitt land i allafall.
nono.gif fear.gif sick.gif ranting.gif

dokumentären om kriminella varghatare sänds på söndag.
Meriona
CITAT (herkules @ 30-04-2010, 21:23) *
dokumentären om kriminella varghatare sänds på söndag.

Bra då vet jag vilken dag jag ska låta bli TVn... sad.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 21:18) *
Men hjälp Huggorm i vilken verklighet lever du? Ska fabbo vargen äta dig i sömnen? blink.gif Du låter som min gamla inskränkta morsa som tror att vargen käkar småbarn som hugger ved invid stugknuten....

Jag är knappast rädd för egen del. Men jag är uppväxt på landet och mitt hjärta finns på landsbygden och det liv som levs där. Vissa är rädda, och eftersom lantlivet hela tiden motarbetas blir detta kanske droppen som får dom att flytta in till stan. Många som bor på landet har antingen hund eller djur, det hör liksom till. En hund kan betyda väldigt mycket för en människa, och att den blir ihjälbiten kan tas mycket hårt. Många har även får, getter eller andra djur för nytta eller sällskap, och att hela tiden gå och vänta på att dom skall bli uppätna får folk att tappa modet.
herkules
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 21:15) *
Kanske för att vargen förhindrar det sätt att leva som vi haft i åtminstone tusen år? Det finns fortfarande människor som inte gett upp och flyttat in till betongen.

det finns inte en enda människa boendes i spenaten som hotas av vargen.
men men, det är en annan diskussion.
Meriona
Tragiskt, för i övriga världen så finns vargar in på stugknuten överallt, det är bara i Sverige och Norge som vi är för korkade att skydda oss och tamdjuren emot den. Vi har blivit bekväm under de hundratal år vi varit "utan den".

herkules
CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 21:24) *
Bra då vet jag vilken dag jag ska låta bli TVn... sad.gif

jag vill egentligen inte heller se sad.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 30-04-2010, 21:29) *
det finns inte en enda människa boendes i spenaten som hotas av vargen.
men men, det är en annan diskussion.

Inte människor, men deras sätt att leva med djur och husdjur

CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 21:30) *
Tragiskt, för i övriga världen så finns vargar in på stugknuten överallt, det är bara i Sverige och Norge som vi är för korkade att skydda oss och tamdjuren emot den. Vi har blivit bekväm under de hundratal år vi varit "utan den".

Jag läste så sent som häromdagen om en vargattack där en mängd får blev dödade trots att ägaren hade satt upp 1,5km stängsel, om jag inte minns fel. Och på de ställen där dom har varg inpå stugknuten, som Ryssland och Kanada, där är det i stort sett fri jakt. I USA får man också skjuta om vargen hotar tamdjur, det sades i sista delen av dokumentären från Yellowstone

Edit: Det var i Hjärtum till och med. 17 får rev vargen innan den var nöjd. Och stängslet var över en mil långt.
http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslanda...ck-daligt-omen-
Meriona
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 21:31) *

Det finns rovdjursstängsel som man får bidrag med från staten och hjälp att sätta upp dem kan man få av Rovdjursföreningen, men man bemödar sig inte. Det är bättre att sätta sig ner och hata.

ingrid fuxwall
Hade en åsikt men så hade jag föråmånen att träffa en person som bor nere i sydamerikas djungel och efter att ha lyssnat på honom en stund fick jag en annan isikt.

Vill inte påstå att jag älskar vargar numera men har större förståelse för dem och snart åker jag ner och upplever naturen i verkliga livet
Meriona
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 21:34) *

Jag läste så sent som häromdagen om en vargattack där en mängd får blev dödade trots att ägaren hade satt upp 1,5km stängsel, om jag inte minns fel. Och på de ställen där dom har varg inpå stugknuten, som Ryssland och Kanada, där är det i stort sett fri jakt. I USA får man också skjuta om vargen hotar tamdjur, det sades i sista delen av dokumentären från Yellowstone

Inga godkända rovdjursstängsel har fallerat i Sverige, var har du läst detta?
Fri jakt kan man ha i de länder som har en stam som är 2000 ibland 20000 individer, inte 200. Håll i sär begreppen tack.
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 21:34) *
Det finns rovdjursstängsel som man får bidrag med från staten och hjälp att sätta upp dem kan man få av Rovdjursföreningen, men man bemödar sig inte. Det är bättre att sätta sig ner och hata.

Så är det
Meriona
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 21:34) *

Edit: Det var i Hjärtum till och med. 17 får rev vargen innan den var nöjd. Och stängslet var över en mil långt.
http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslanda...ck-daligt-omen-

Detta var ett vanligt fårstängsel, inte viltstängsel. Hanen hade bettfel vilket till och med länsstyrelsen förklarar beteendet med. Hänger du inte med?

CITAT (ingrid fuxwall @ 30-04-2010, 21:36) *
Hade en åsikt men så hade jag föråmånen att träffa en person som bor nere i sydamerikas djungel och efter att ha lyssnat på honom en stund fick jag en annan isikt.

Vill inte påstå att jag älskar vargar numera men har större förståelse för dem och snart åker jag ner och upplever naturen i verkliga livet

Åh vad jag önskar att jag fick följa med på din resa. Vilket äventyr Ingrid, lovar du att ta bilder?
zaaritha
Verkar ju totalt knäppt!
Varg brukar väl inte "massdöda"?
Tydligen har jag missat nå´t?
gnon49
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 21:26) *
Jag är knappast rädd för egen del. Men jag är uppväxt på landet och mitt hjärta finns på landsbygden och det liv som levs där. Vissa är rädda, och eftersom lantlivet hela tiden motarbetas blir detta kanske droppen som får dom att flytta in till stan. Många som bor på landet har antingen hund eller djur, det hör liksom till. En hund kan betyda väldigt mycket för en människa, och att den blir ihjälbiten kan tas mycket hårt. Många har även får, getter eller andra djur för nytta eller sällskap, och att hela tiden gå och vänta på att dom skall bli uppätna får folk att tappa modet.

Jag bor på landet, vid världen sände. Har förlorat sällskapsdjur. Inte flyttar jag till staden bara för det. Livet på landet ger ingen upp för att det finns rovdjur kring knuten. Det är en myt. Förresten förlorade jag fler djur när jag bodde i staden. Men är man rädd för rovdjur skall man givetvis flytta till lugna gatan. Då har man inget på landet att göra, eftersom rovdjur är just landet. På gott o ont.
Meriona
Nä de gör de inte normalt, det är något fel på de vargar som gör sådant, och då är naturligtvis skyddsjakt helt okej, det tycker alla. Men varghatarna brukar ta fram de här extremfallen för att blåsa upp varghatet... Så lågt, så potensbefriat att man skäms.

sad.gif

CITAT (gnon49 @ 30-04-2010, 21:56) *
Jag bor på landet, vid världen sände. Har förlorat sällskapsdjur. Inte flyttar jag till staden bara för det. Livet på landet ger ingen upp för att det finns rovdjur kring knuten. Det är en myt. Förresten förlorade jag fler djur när jag bodde i staden. Men är man rädd för rovdjur skall man givetvis flytta till lugna gatan. Då har man inget på landet att göra, eftersom rovdjur är just landet. På gott o ont.

kompiskram.gif Är du singel? flirting.gif
Huggorm
CITAT (zaaritha @ 30-04-2010, 21:53) *
Verkar ju totalt knäppt!

Jo, dom dödar alla får dom kommer över, det är ett faktum som inte ens vargförespråkarna förnekar.
gnon49
Verkar ju totalt knäppt!

Inte vargar inte. Det är bara bottenskrapet i jägarkåren som gör det. Som små barn är dom ute på nätterna och leker Rambo. Geväret har dom mellan axlarna, där huvudet brukar sitta. och hela jägarkåren får klä skott för dessa hjärnsläpp.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 30-04-2010, 21:56) *

Livet på landet motarbetas hela tiden av storstadsfolket, av ekonomiska skäl. Vargproblemen är bara en del i frågan, som tillsammans med allt annat till slut gör det omöjligt att stanna.

CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 21:40) *
Detta var ett vanligt fårstängsel, inte viltstängsel. Hanen hade bettfel vilket till och med länsstyrelsen förklarar beteendet med. Hänger du inte med?

Berodde bettfelet möjligtvis på inavel?
Meriona
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:03) *
Livet på landet motarbetas hela tiden av storstadsfolket, av ekonomiska skäl. Vargproblemen är bara en del i frågan, som tillsammans med allt annat till slut gör det omöjligt att stanna.

Kan vara att inavel var inblandat, det borde ju varghatarna känna till eftersom de bara skjuter hejdlöst på det som springer framför dem....
Huggorm
CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 22:04) *
Kan vara att inavel var inblandat, det borde ju varghatarna känna till eftersom de bara skjuter hejdlöst på det som springer framför dem....

Hur fick dom reda på bettfelet förresten, har vargen avlivats?
theseraphim
Hej hej nu kommer stora stygga var...serafen igen:-)

Kalla mig cyniker, nihlist, extremist eller vad ni än vill men jag är bara ren realist. Vad tusan har farit åt människan när den tror att den har någon exklusiv rätt att vara det enda rovdjuret på jorden, vi fiskar ut haven för vi tycker fisk är gott plus att vi får nog lite bättre syn på köpet. De fattiga i Afrika bryr vi oss inte om för de kan ju ändå inte fiska så bra som vi gör....Men när en haj biter en människa då blir det ett jäkla hallå och tal om att jaga haj för de är ju farliga. Vi jagar i skogen för vi tycker det är kul att skjuta djur(hade det varit tråkigt hade vi inte haft några jägare bara viltvårdare)för det är ju lite hederligt stenålderssyssla som människan alltid gjort osv osv men när en varg käkar några får så blir det åter ett jäkla hallå....
Visst det finns nog en och annan varg som bör skjutas dels för att skydda från inavel som knappast gynnar stammen plus att precis som med människor så finns det en o annan där det slagit slint.
Men faktum kvarstår att jägare dödar mer människor på tio år än vad vargen gjort på hundratals men inte har vi skyddsjakt på jägare.
Meriona
Ja han sköts ju för jösse namn....
zaaritha
Japp--jag har tydligen fattat totalt fel!
Trodde att varg bara dödade det de behövde att äta!
Huggorm
CITAT (zaaritha @ 30-04-2010, 22:12) *

Det gör dom inte, dom dödar allt dom kommer över eftersom dom eventuellt kan behöva maten i morgon. En fårhage är som ett dukat bord eftersom djuren inte är skapta för att fly från vargar och dessutom är instängslade så dom inte kommer undan.
Meriona
CITAT (zaaritha @ 30-04-2010, 22:12) *

Men det gör de ju till 99,9 procent. Det är en och annan individ som flippar ut, precis som Anders Eklund mördade Engla..... -fear-.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 22:15) *
Men det gör de ju till 99,9 procent. Det är en och annan individ som flippar ut, precis som Anders Eklund mördade Engla..... -fear-.gif

Tror du ärligt talat att en varg som hamnar i en fårhage nöjer sig med att döda ett får?
Meriona
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:15) *
Det gör dom inte, dom dödar allt dom kommer över eftersom dom eventuellt kan behöva maten i morgon. En fårhage är som ett dukat bord eftersom djuren inte är skapta för att fly från vargar och dessutom är instängslade så dom inte kommer undan.

Alltså ärligt talat, att du inte skäms att vräka ur dig lögner och förespegla att det är sanning och verka vara kunnig? Så jäkla pinsamt. Jag uppmanar varje enskild odlait att söka information på nån sida som känns neutral och bilda sig en egen uppfattning. Du är bara patetisk Huggorm.
Snöflinga
Verkar ju totalt knäppt!

Jo men så är det faktiskt Zaaritha unsure.gif Varg i fårflock river, skadar och dödar många får. Vet ej varför de inte nöjer sig med ett byte som ju borde räcka för att bli mätt dunno.gif

Men säger man att man tycker synd om fåren ... då är man varghatare och inte vatten värd no.gif Tråkigt med en debatt där allt är antingen svart eller vitt och sarkasmerna flödar.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 22:17) *
Alltså ärligt talat, att du inte skäms att vräka ur dig lögner och förespegla att det är sanning och verka vara kunnig? Så jäkla pinsamt. Jag uppmanar varje enskild odlait att söka information på nån sida som känns neutral och bilda sig en egen uppfattning. Du är bara patetisk Huggorm.

Kan du finns ett enda fall där en varg har nöjt sig med att ta endast ett får när det fanns fler tillgängliga så kan du redovisa det. Jag skulle kunna sitta hela natten och plocka fram notiser om hela fårbesättningar som dödats. Min egen familj har fått ett flertal får rivna vid samma tillfälle, vargen åt sig mätt och fortsatte sedan vidare, lämnande en hage full av kadaver efter sig

CITAT (Snöflinga @ 30-04-2010, 22:20) *
Jo men så är det faktiskt Zaaritha unsure.gif Varg i fårflock river, skadar och dödar många får. Vet ej varför de inte nöjer sig med ett byte som ju borde räcka för att bli mätt dunno.gif

Som jag förstått det lägger den upp förråd utifall att den inte skulle hitta något byte i morgon, ett helt naturligt beteende alltså.
Meriona
Jag upprepar, sök information odlaiter där ni känner att det är pålitligt.... Exempelvis länsstyrelsen eller defemstora....
gnon49
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:03) *

Om du menar bonden så kan jag inte gå i svaromål. Men flertalet boende på landet har väl sin utkomst i någon storstad eller tätort. Visst blir det i regel dyrare att bo på landet men vadå, allt har sitt pris. Förresten använde jag bilen betydligt mer när jag bodde i staden. Naturen hägrade. Så lite jämnar det nog ut sig.Så folk flyr nog inte landet, snarare tvärtom gissar jag.
Hur många dödsfall orsakar Huggormen per år tro? wink.gif
vitavargen
Rivna får har medfört sora ersättningar som är högre än fårens "marknadsvärde", enligt bönderna själva. Så några rivna får är inga skäl till vargslakten.

Det finns gamla fördomar djuren ( bland de vargen)som sitter lite djupare hos några än andra. Dessa fördomar har Alliansregeringen fördjupat i politiskt syfte. Det är motbjudande.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 30-04-2010, 22:29) *
Rivna får har medfört sora ersättningar som är högre än fårens "marknadsvärde", enligt bönderna själva. Så några rivna får är inga skäl till vargslakten.

Det finns gamla fördomar djuren ( bland de vargen)som sitter lite djupare hos några än andra. Dessa fördomar har Alliansregeringen fördjupat i politiskt syfte. Det är motbjudande.

För många människor är pengar en dålig tröst när man blivit av med sina tamdjur. Och nu drar du upp alliansen igen, men du glömmer att antalet vargar bestämdes på förra regeringens tid. Och jag tror inte de rödgröna kommer totalfreda vargen om dom skulle komma till makten, för dom har inte sina trognaste väljare i Storstäderna
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:31) *
För många människor är pengar en dålig tröst när man blivit av med sina tamdjur. ....

Både du och jag vet att detta handlar inte om några tamdjur( som behålls av ekonomiska skäl). Detta handlar om en gammaldax rutten syn på djur som är långt ifrån verkligheten. Låt oss beskämpa den gamla synen på djur.
gnon49
CITAT (vitavargen @ 30-04-2010, 22:29) *

Då får vi väl hoppas att vargarna röstar på vänster då. Så himlen och all dess härlighet ramlar ner över oss.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 30-04-2010, 22:39) *
Både du och jag vet att detta handlar inte om några tamdjur( som behålls av ekonomiska skäl). Detta handlar om en gammaldax rutten syn på djur som är långt ifrån verkligheten. Låt oss beskämpa den gamla synen på djur.

Du borde ge dig ut på studieresa ute i landet, du skulle nog lära dig mycket som inte kan läras från datorstolen
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:42) *
Du borde ge dig ut på studieresa ute i landet, du skulle nog lära dig mycket som inte kan läras från datorstolen

Den empirismen skulle inte behövas, för kännedom om samhället finns tillräckligt. Vill du ha siffror från landsbyggden? smile.gif

CITAT (gnon49 @ 30-04-2010, 22:39) *
Då får vi väl hoppas att vargarna röstar på vänster då. ....

Vet hur du röstar när det gäller vargen iallafall smile.gif
Olle A
CITAT (Snöflinga @ 30-04-2010, 22:20) *

Det är för att en fårhage inte är något naturligt för en varg. I normala fall har vargen aldrig möjlighet att döda mer än ett byte åt gången, eftersom alla andra genast flyr. Men i en trång hage springer fåren bara runt, runt, vilket utlöser vargens jaktinstinkt något väldigt. Det gäller alltså att förhindra att vargen kommer in i hagen, vilket är fullt möjligt med vargstängsel. Har man dessutom skällor på fåren är de ännu bättre skyddade, för vargen är väldigt rädd för metalliska ljud. Min åsikt är att man inte vinner något på att förneka att problemen finns - i stället måste vi hitta lösningar! Jag är övertygad om att det går att leva med vargen om vi bara vill. Själv bor jag på landet och tycker att det är helt fantastiskt att ha detta djur i hemmamarkerna.

Olle
Anma
CITAT (Olle A @ 30-04-2010, 23:22) *
Det är för att en fårhage inte är något naturligt för en varg. I normala fall har vargen aldrig möjlighet att döda mer än ett byte åt gången, eftersom alla andra genast flyr. Men i en trång hage springer fåren bara runt, runt, vilket utlöser vargens jaktinstinkt något väldigt. Det gäller alltså att förhindra att vargen kommer in i hagen, vilket är fullt möjligt med vargstängsel. Har man dessutom skällor på fåren är de ännu bättre skyddade, för vargen är väldigt rädd för metalliska ljud. Min åsikt är att man inte vinner något på att förneka att problemen finns - i stället måste vi hitta lösningar! Jag är övertygad om att det går att leva med vargen om vi bara vill. Själv bor jag på landet och tycker att det är helt fantastiskt att ha detta djur i hemmamarkerna.

Olle

tummenupp.gif
herkules
tänk om alla jägare som säger sig värna våra rovdjur kunde ha så mycket stake så de faktiskt anger sina kriminella "kollegor". det skulle kännas bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon