|
Aqvakul
03-05-2010, 18:43
CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 18:51)  Ogräs är växter som växer på fel ställe. Skadedjur är djur som befinner sig på fel ställe. Det kan exempelvis vara bladlus, råtta, rådjur eller varg. En sån ingenjörssyn på naturen är inte bara omöjlig utan i längden skadlig. Människan vare sig kan eller ska försöka omskapa naturen för sina behov. Vi måste istället lära oss att leva i samklang med naturen och som en art bland många andra.
Nja, vi kanske skulle börja med att utrota oss själva, för om det är någon som befinner sig på fel ställe och är ett skadedjur är det människan. Ingen annan art gör sådan skada på jorden som vi.
herkules
03-05-2010, 19:33
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2010, 18:40)  Han menar väl bara att han inte tror det finns något annat sätt för att kunna få med sig varghatarna att acceptera varg. Varför är det typiskt jägarsnack? Själv har jag ingen aning om hur man ska kunna omvända idioterna men du kanske har någon idé. Det är ju himla lätt för oss att sitta här och tycka att vi självklart ska ha varg i skogarna och att det borde vara skottpengar på jägarna men hur ska det gå till när det finns ett sånt motstånd så att en del idioter t.o.m. bär sig åt som i filmen för att utrota den. jo, jag förstår att det är så han menar, jag har intervjuat ett gäng jägare ang just detta och alla säger de samma sak, därav det jag kallar för jägarsnack. någon har lyckats sätta på dem såna där skygglappar och de kan inte se hela vargprylen på något annat sätt än att de måste få döda, iaf lite... det är tragiskt. någon acceptans för vargen kommer inte av att man tillåter lite dödande - det kan vilken amatörpsykolog som helst räkna ut. med röven. CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 18:48)  Ok, kära dumhuvuden. Så här är det.  Om det finns områden med mycket varg och där reviren gränsar till varandra är det mycket svårt för nytt blod att komma in. Det händer ingenting förrän något av alfadjuren dör och de kan bli upp mot 15 år. Pga koncentrationen av inavlade djur i området är dessutom chansen stor att det döda djuret ersätts av en nära släkting, vargen har ingen stamtavla de kan kolla släktskapet i. Man måste alltså glesa ut i reviren så nyinplanterade vargar kan skapa revir där också. Därför var den gångna jakten helt fel, man skulle selektivt skjutit bort alfadjuren i vargtäta områden. Detta är mina funderingar men jag är övertygad om att det stämmer. Det är inte samma sak med lo för de vandrar långa sträckor och parar sig där de kommer åt. du vet inte vad du pratar om. trist men sant. CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 18:51)  Ogräs är växter som växer på fel ställe. Skadedjur är djur som befinner sig på fel ställe. Det kan exempelvis vara bladlus, råtta, rådjur eller varg. MVH Jan Lindgren vargen är inget skadedjur
Faktum är att inga topp-predatorer är skadedjur enligt definitionen på vad skadedjur är. Dom är oumbärliga för balansen i naturen. Skadedjuren finns längre ner på stegen och är växtätare. Rodjuren förökar sig i takt med vad som finns när det gäller bytesdjur. Bytesdjuren förökar sig oftast enormt snabbt och kan ställa till med stor skada. Gnagare är ett exempel. Våra rovdjur åstadkommer minimal skada, om någon. Rovdjurens förbannelse är vår fruktan för dom. Och i Sverige verkar den ha gått över i panik. Nu var dom i programmet knappast några jägare, men visst slår det över på jägarkåren när stollar springer runt i skogen och leker Rambo. Samtidigt är det ju lika illa om jägare som jagar helt legalt, blir utsatta för hot. Men fanatiker brukar ofta finnas på bägge sidor i en dispyt.
Bengalow
03-05-2010, 19:50
Mycket dumt har jag läst men Jan Lindgren: Flytta till en trerummare på Söder, så slipper du både varg och bladlus. Grannarna kanske får en råtta på halsen, men vadådå...!
Huggorm
03-05-2010, 20:03
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2010, 16:52)  Tänkvärt och eftersom det inte går att diskutera med dessa fanatiska militanta falanger så lär det väl snart utbryta regelrätt krig i någon vargskog mellan djurrättsaktivister och varghatare. Knappast i någon vargskog, för där träffar man inte på några djurrättsaktivister
Jan Lindgren
03-05-2010, 20:03
Hej! Vargen är ett trevligt och intressant djur på rätt ställe, på andra ställen är den ett skadedjur. Det är självklart för alla tänkande människor att nästan alla levande organismer kan vara skadedjur i vissa situationer. Det har inget med ingenjörssyn eller att omskapa hela naturen. Det handlar om ett sätt att leva tillsammans med naturen. Människan gör förvånansvärt lite skada med tanke på att vi är så många. Med ökat välstånd så har vi blivit bättre och bättre på att bevara stora delar av naturen. Idag har vi äntligen en möjlighet att ha en vargstam i Sverige. Problemet är att vargkramarna i alltför liten utsträckning förstår de problem som vargar utgör. Ska vargen ha en framtid i Sverige så måste man ta hänsyn till oss som bor och verkar på landsbygden. Ge landsbygdsborna rätt att avliva vargarna som stör på privat mark och skydda vargen på statlig mark i hela Sverige, även i Norrland. Se till att det inte finns vargar inom tätbebyggda områden med mycket husdjur. Försök att förstå oss landsbygdsbor så kan livet bli lättare för alla och vi kan få stopp på den illegala jakten.
Aquakul! Jag förmodar att du gläds åt bladlössen på dina växter, råttorna i Lund för att inte tala om dödliga bakterier och parasiter. Du använder väl aldrig antibiotika så du har väl kvar din gamla gonorré och kanske tom hjälpt den att spridas på ett naturligt sätt. Eller är det så att du vid närmare eftertanke inte vill leva så naturligt. MVH Jan Lindgren
Huggorm
03-05-2010, 20:04
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 13:38)  Ok, här kommer då min syn på saken. Trådens klart bästa inlägg
Meriona
03-05-2010, 20:34
CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 21:03)  .............
Aquakul! Jag förmodar att du gläds åt bladlössen på dina växter, råttorna i Lund för att inte tala om dödliga bakterier och parasiter. Du använder väl aldrig antibiotika så du har väl kvar din gamla gonorré och kanske tom hjälpt den att spridas på ett naturligt sätt. Eller är det så att du vid närmare eftertanke inte vill leva så naturligt. MVH Jan Lindgren Det där var så lågt man kan komma...  Hur arg jag än kan bli på varghatarna så drar jag inte upp gamla könssjukdomar.....
CITAT (Meriona @ 03-05-2010, 21:34)  Det där var så lågt man kan komma...  Hur arg jag än kan bli på varghatarna så drar jag inte upp gamla könssjukdomar.....  Bra!!
vitavargen
03-05-2010, 20:41
CITAT (Aqvakul @ 03-05-2010, 19:43)  En sån ingenjörssyn på naturen är inte bara omöjlig utan i längden skadlig. Människan vare sig kan eller ska försöka omskapa naturen för sina behov. Vi måste istället lära oss att leva i samklang med naturen och som en art bland många andra. Dina texter brukar präglas av din humanism. Hoppas att fler väljer att skriva som du!
Aqvakul
03-05-2010, 20:43
CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 21:03)  Aquakul! Jag förmodar att du gläds åt bladlössen på dina växter, råttorna i Lund för att inte tala om dödliga bakterier och parasiter. Du använder väl aldrig antibiotika så du har väl kvar din gamla gonorré och kanske tom hjälpt den att spridas på ett naturligt sätt. Eller är det så att du vid närmare eftertanke inte vill leva så naturligt. MVH Jan Lindgren (min markering)Skitstövel!
Gossen Ruda
03-05-2010, 20:50
CITAT (herkules @ 03-05-2010, 20:33)  du vet inte vad du pratar om. trist men sant. Förklara gärna i lite mer begripliga termer, oh guru. CITAT (Huggorm @ 03-05-2010, 21:04)  Trådens klart bästa inlägg Tack för de orden, den ende som kommenterat mitt inlägg vad jag kan se. För många ord?
vitavargen
03-05-2010, 20:50
CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 21:03)  Hej! ... Aquakul! Jag förmodar att du gläds åt bladlössen på dina växter, råttorna i Lund för att inte tala om dödliga bakterier och parasiter. Du använder väl aldrig antibiotika så du har väl kvar din gamla gonorré och kanske tom hjälpt den att spridas på ett naturligt sätt. Eller är det så att du vid närmare eftertanke inte vill leva så naturligt. MVH Jan Lindgren Istället för att börja dina texter alltid med"hej" och sluta med "MVH" borde du vetat att i din ålder brukar man inte säga sånt som du skriver här till en meningsmotståndare som varit ganska saklig mot dina texter. Hoppas att du har stake i dig att be Aqvakul om ursäkt.
Snöflinga
03-05-2010, 20:54
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 13:38)  Ok, här kommer då min syn på saken. Jag anser att konflikten mellan älskare och hatare av vargen kommer sig av att lagstiftarna har fattat ett beslut långt över huvudena på de som drabbas av lagen. Älskarna bor oftast långt från närmaste varg eller drabbas aldrig av problem och då är det lätt att fatta bevarandebeslut. De som drabbas, djurägare och jägare t.ex., har kanske fått säga sin mening men lagstiftarna har inte lyssnat. En sådan von oben-attityd kan ofta vara förödande. De känner sig med rätta överkörda och ur denna känsla föds ofta hat. Inte för att jag försvarar beteendet men jag försöker bara hitta en förklaring.
Den vargälskande damen som rastar sin hund i nån stadspark skulle nog ändra sin uppfattning om saken om en varg sprang fram och nappade åt sig hunden med koppel och allt. Eller kattägaren som ser sitt älsklingsdjur bli vargmat. Kanske även när gerbilerna stryker med. Det är landsbygdens folk som drabbas när fårägarna får sina får rivna eller jägarna blir tvungna att dela jaktmarken med en flock köttätare och konkurrenter. De har ofta fått betala dyrt för jakträtten men blir sen snuvade på förtjänsten. Det man missade var att FÖRST försöka komma överens med folket som skulle leva med vargarna och SEN stifta lagar. Om inte det första hade gått igenom skulle man nog inte gått vidare. Att tro, som också framskymtar här på forumet, bara man stiftat en lag så lyder alla är så urbota dumt, närmast ren idioti. Polistätheten på landbygden är synnerligen låg så möjligheten att övervaka ett jaktförbud är obefintlig och har man inte befolkningen med sig är det kört.
Det frodas också en massa skrönor och påstående i frågan som inte gör det bättre, och dessutom förträngningar av fakta. Från båda sidor. En sån sak dök upp här tidigare när Huggorm, var det väl, skrev att vargarna anställer rena massakrer på får. Genast försvarade vargälskarna sina djur, SÅ gör aldrig vargen. Det dröjde flera inlägg om saken innan verkligheten till slut trängde in i medvetandet, och tyvärr tror jag att en del ändå inte fattat. Detta med massrivningar är dock inget nytt för den som känner till lite i problematiken, men det visar tyvärr det ytliga betraktandet som en del har. Massrivningar har fö även skett med kor och framför allt kalvar.
Är vargen då farlig för människor? Det vet vi inte än. So far so god. Förmodligen är det ingen större fara, vargen har fattat vad människan går för. Helt säkra kan vi inte vara bara för att inget har hänt än, antalet möten varg-människa är för litet eftersom vargen snabbt försvinner. Vad som skulle hända om en varghona skulle försvara sina valpar vet vi inte. Eller vad som skulle hända om en femåring skulle möta en varg på en skogsstig och blir rädd för ”hunden” och därför springer därifrån. Utlöses attackbeteendet? Ingen vet, det krävs empiriska studier. Förväxla inte vilda vargar med fredliga djurparksvargar som människor går in och gullar med. Att släppa ut en sån varg i naturen kan bli katastrof.
Sen har vi problemet att djur precis som människor är individer. Älgar är rädda för människor och springer undan men ändå blev en kvinna ihjälsparkad för något år sen. Schimpanser är fredliga trodde man tidigare, så även de som Jane van Lawick-Goodall studerade. Fast en ovanligt bråkig hane ur flocken angrep för några år sen en infödingskvinna och nappade åt sig hennes baby. Ungen hittades senare delvis uppäten.
Min syn på vargfrågan då? Jo, jag tror nog att det finns plats för varg i Sverige fast först måste ALLA vara med på saken. Bra skrivet !
Gossen Ruda
03-05-2010, 20:55
Beträffande ersättningen för rovdjursrivna tamdjur så är det ibland en klen tröst. Det finns personer som har får istället för eller tillsammans med hund och liknande tamdjur. De är medlemmar i familjen och att få ett sånt djur rivet av en varg är som att mista en familjemedlem.
Anki på Öland
03-05-2010, 21:03
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 21:55)  Beträffande ersättningen för rovdjursrivna tamdjur så är det ibland en klen tröst. Det finns personer som har får istället för eller tillsammans med hund och liknande tamdjur. De är medlemmar i familjen och att få ett sånt djur rivet av en varg är som att mista en familjemedlem. Fick dessutom lära mig igår att djurägarna får rovdjursstaket, men får sätta upp det själv. Det skall vara väldigt svårt att få upp staketet om djuren inte går på en slät äng och har du fått staket men inte lyckats få upp det ordentligt så får du inga ersättningar om vargen tar dina djur. Stämmer det ni som vet?? Anki
Meriona
03-05-2010, 21:07
Man kan få hjälp av rovdjursföreningen att sätta upp staketen. Det är naturligtvis inte alla som hinns med, men man kan ansöka. Då kostar det bara mat och logi åt dem som gör det. Sen om det hade varit mina djur så hade jag sett till att få inhägnat oavsett om jag hade fått anlita grannar eller arbetslösa ungdomar som jobbar för nästan ingenting. Det är det, eller inga djur som gäller. Jag förstår inte alls tankesättet att bara låta djuren gå och bli ätna.
Snöflinga
03-05-2010, 21:16
CITAT (Meriona @ 03-05-2010, 22:07)  Jag förstår inte alls tankesättet att bara låta djuren gå och bli ätna.  Tror du verkligen på full allvar att någon skaffar får för att de skall bli uppätna ?
Meriona
03-05-2010, 21:19
CITAT (Snöflinga @ 03-05-2010, 22:16)   Tror du verkligen på full allvar att någon skaffar får för att de skall bli uppätna ? Nej nu läste du de ord som du själv önskade. Jag skrev att jag inte förstår tankesättet att låta djur gå och bli ätna. Vilket innebär att om jag har djur så är det min förbaskade skyldighet att se till att de är i säkerhet så långt det står i min makt. Annars låter jag helt enkelt bli att ha djur.
Snöflinga
03-05-2010, 21:30
CITAT (Meriona @ 03-05-2010, 22:19)  Nej nu läste du de ord som du själv önskade.
Jag skrev att jag inte förstår tankesättet att låta djur gå och bli ätna. Vilket innebär att om jag har djur så är det min förbaskade skyldighet att se till att de är i säkerhet så långt det står i min makt. Annars låter jag helt enkelt bli att ha djur. Så bor jag i vargtassemarker bör jag ej ha katt, det skall i så fall bli en innekatt. Har jag hundar får de ej gå lösa på tomten utan bör vara instängda i hundgård. Kor, kalvar, häst, föl, grisar bör ha vargstängsel som man får gratis !!!!! ?
ingrid fuxwall
03-05-2010, 21:39
Själv har jag varit en extrem varghatare men numera är jag betydligt mer nyanserad - har bara en önskan att vargarna kunde hålla ett lite större avstånd från min bostad, för om de gör det så kryper inte rådjuren runt staket och om de inte gjorde det, rådjuren, skulle livet vara enklare för mig med en hund som älskar rådjur. En morgon i vintras när det var mycket snö hade ett rådjur lyckas ta sig in på tomten och Xera hade julafton - någon att leka med! Nu var inte rådjuret lika glad över leken och hunden lyckades snabbt få det stackars djuret helt utmattad. I detta fallet slutade det väl - hunden lydde så att jag kunde ta in henne och sedan med hjälp av en snöskyllel mota ut rådjuret (tomten är omgärdad av ett högt staket från 1 meter till 1,8 meter), men som sagt min önskan är att vargen håller sig i skogen och rådjuren en bit bort och så finns hunden och jag där vi inte stör något vilt - det borde finnas plats för oss alla. Givetvis tränar jag hunden att inte jaga vilt och givetvis håller jag henne kopplad där jag inte kan lita på henne och allt det där men för den skull kan jag ju få önska, att det fanns plats för oss alla CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 21:55)  Beträffande ersättningen för rovdjursrivna tamdjur så är det ibland en klen tröst. Det finns personer som har får istället för eller tillsammans med hund och liknande tamdjur. De är medlemmar i familjen och att få ett sånt djur rivet av en varg är som att mista en familjemedlem. Som jag förstått saken är ersättningen för rivna får såpass väl tilltagen att det "lönar sig". Självfallet är alla djur familjemedlemmar CITAT (Anki på Öland @ 03-05-2010, 22:03)  Fick dessutom lära mig igår att djurägarna får rovdjursstaket, men får sätta upp det själv. Det skall vara väldigt svårt att få upp staketet om djuren inte går på en slät äng och har du fått staket men inte lyckats få upp det ordentligt så får du inga ersättningar om vargen tar dina djur. Stämmer det ni som vet?? Anki Fårägarna i området har väl stängslat, även nertill och som jag förstått saken är det väldigt viktigt, vargen är som hundar, kryper oftare under staket än hoppar över. Har ingen aning om du har rätt men vet att här är det bara fårstängsel runt hagarna och när vargen varit på besök så ersätter staten CITAT (Snöflinga @ 03-05-2010, 22:30)  Så bor jag i vargtassemarker bör jag ej ha katt, det skall i så fall bli en innekatt. Har jag hundar får de ej gå lösa på tomten utan bör vara instängda i hundgård. Kor, kalvar, häst, föl, grisar bör ha vargstängsel som man får gratis !!!!! ? Vem har sagt att man får vargstängsel gratis? och om av vem? Här lever alla katter, kor - framför allt kalvar, hästar och så givetvis alla fåren farligt. Grisar finns det nog ingen som har.
Snöflinga
03-05-2010, 21:46
[quote name='ingrid fuxwall' date='03-05-2010, 22:39' post='1218 Vem har sagt att man får vargstängsel gratis? och om av vem? Här lever alla katter, kor - framför allt kalvar, hästar och så givetvis alla fåren farligt. Grisar finns det nog ingen som har. [/quote] Det skrev Anki på Öland ... fast jag betvivlar
Jag vill bara säga att jag bott i varghatarområde med varg in på knutarna. Då hade jag tyvärr inte förmånen att träffa på någon, men nu när jag bor 10-15 mil från närmaste vargrevir träffade jag på varg mitt på gatan när jag rastade mina hundar. Både jag och mina skällande hundar överlevde mötet på 5 meters avstånd och jag känner mig mäkta stolt över att fått uppleva det. Nu och då är jag för varg i Sverige. Gärna här också, om de bara ville skaffa sig revir häromkring. Däremot har jag insett att vargbeståndet inte kan vara hur stort som helst.
Hörde att en familj här träffade på björn i skogen häromdagen. Det vill jag också uppleva i mitt liv.
CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 21:03)  Aquakul! Jag förmodar att du gläds åt bladlössen på dina växter, råttorna i Lund för att inte tala om dödliga bakterier och parasiter. Du använder väl aldrig antibiotika så du har väl kvar din gamla gonorré och kanske tom hjälpt den att spridas på ett naturligt sätt. Eller är det så att du vid närmare eftertanke inte vill leva så naturligt. MVH Jan Lindgren . CITAT (Meriona @ 03-05-2010, 21:34)  Det där var så lågt man kan komma...  Hur arg jag än kan bli på varghatarna så drar jag inte upp gamla könssjukdomar.....  . CITAT (Aqvakul @ 03-05-2010, 21:43)  (min markering)Skitstövel!  Detta var absolut det lägsta jag någonsin sett på Odla.nu ... borde rendera en varning från admin.
herkules
04-05-2010, 06:47
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 21:50)  Förklara gärna i lite mer begripliga termer, oh guru. Tack för de orden, den ende som kommenterat mitt inlägg vad jag kan se. För många ord? du har fel bara, du får läsa på lite mer hur vargar lever. vad det gäller ditt långa inlägg så var det just det - långt. och tråkigt. CITAT (Aqvakul @ 03-05-2010, 21:43)  (min markering)Skitstövel!  det var snällt sagt med tanke på påhoppet. jan blir iofs ganska till sig i trasorna när det kommer till varg, tror han är rädd för att de ska gå på hans köpta mark eller nåt sånt. CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 21:55)  Beträffande ersättningen för rovdjursrivna tamdjur så är det ibland en klen tröst. Det finns personer som har får istället för eller tillsammans med hund och liknande tamdjur. De är medlemmar i familjen och att få ett sånt djur rivet av en varg är som att mista en familjemedlem. visst är pengar en klen tröst. det jag kan tycka är konstigt är att man inte skyddar sina "familjemedlemmar" bättre. tänker när det finns massor av åtgärder så att de inte ska middag till våra rovdjur. CITAT (Anki på Öland @ 03-05-2010, 22:03)  Fick dessutom lära mig igår att djurägarna får rovdjursstaket, men får sätta upp det själv. Det skall vara väldigt svårt att få upp staketet om djuren inte går på en slät äng och har du fått staket men inte lyckats få upp det ordentligt så får du inga ersättningar om vargen tar dina djur. Stämmer det ni som vet?? Anki man får hjälp med att stätta upp rovdjursstängsel. CITAT (Snöflinga @ 03-05-2010, 22:16)   Tror du verkligen på full allvar att någon skaffar får för att de skall bli uppätna ? ja det tror jag, om inte av varg så av människor. några har dem som leksaker till sina hundar också. träna vallning kallas det. CITAT (Snöflinga @ 03-05-2010, 22:30)  Så bor jag i vargtassemarker bör jag ej ha katt, det skall i så fall bli en innekatt. Har jag hundar får de ej gå lösa på tomten utan bör vara instängda i hundgård. Kor, kalvar, häst, föl, grisar bör ha vargstängsel som man får gratis !!!!! ? har man tamdjur får man väl passa dem? du får starta eget och bli herde.
CITAT (Aqvakul @ 03-05-2010, 19:43)  En sån ingenjörssyn på naturen är inte bara omöjlig utan i längden skadlig. Människan vare sig kan eller ska försöka omskapa naturen för sina behov. Vi måste istället lära oss att leva i samklang med naturen och som en art bland många andra. Hela Skåne är täckdikat. Inte mycket natur kvar där inte. Dom djuren som levde o bokskogarna en gång i tiden är döda...
Gossen Ruda
04-05-2010, 07:05
CITAT (herkules @ 04-05-2010, 07:47)  du har fel bara, du får läsa på lite mer hur vargar lever. Eftersom du anser dig veta bättre får du förklara bättre. Annars anser jag bara att du protesterar för protestens egen skull och för att jag inte tar avstånd från all jakt. CITAT (herkules @ 04-05-2010, 07:47)  vad det gäller ditt långa inlägg så var det just det - långt. och tråkigt. Synd om dig att behöva läsa så mycket, men ibland måste man vara utförlig. Att det var tråkigt var väl bara för att det inte var vargpositivt. CITAT (herkules @ 04-05-2010, 07:47)  det jag kan tycka är konstigt är att man inte skyddar sina "familjemedlemmar" bättre. tänker när det finns massor av åtgärder så att de inte ska middag till våra rovdjur. man får hjälp med att stätta upp rovdjursstängsel. ja det tror jag, om inte av varg så av människor. några har dem som leksaker till sina hundar också. träna vallning kallas det. har man tamdjur får man väl passa dem? du får starta eget och bli herde. Men man får ju skäll när man försöker skydda sina djur genom att undanröja farorna. Skall alla betesmarker stänglas in får vi problem med att utnyttja vår allemansrätt.
*Stintan*
04-05-2010, 07:32
CITAT (Aqvakul @ 03-05-2010, 19:43)  En sån ingenjörssyn på naturen är inte bara omöjlig utan i längden skadlig. Människan vare sig kan eller ska försöka omskapa naturen för sina behov. Vi måste istället lära oss att leva i samklang med naturen och som en art bland många andra. Ändå är väl det enda människan gjort sedan tidernas begynnelse just det. Låter lite som en romantisk tro på att vi kan återskapa något vi redan förstört förutsättningarna för.
Det finns faktiskt exempel på att det går att ställa tillrätta sådant som vi förstört. Tänk på när man höjde vattenståndet i Hornborgasjön som var på väg att växa igen. Eller när man återställer vattendrag som har varit förstörda av kraftverksutbyggnad och återskapar lekbottnar för öring. Eller när man återupptar hävden i gamla igenvuxna ängar och hagar där det fortfarande finns en fröbank kvar i marken. Och så vidare.
Olle
*Stintan*
04-05-2010, 08:14
CITAT (Olle A @ 04-05-2010, 08:46)  Det finns faktiskt exempel på att det går att ställa tillrätta sådant som vi förstört. Tänk på när man höjde vattenståndet i Hornborgasjön som var på väg att växa igen. Eller när man återställer vattendrag som har varit förstörda av kraftverksutbyggnad och återskapar lekbottnar för öring. Eller när man återupptar hävden i gamla igenvuxna ängar och hagar där det fortfarande finns en fröbank kvar i marken. Och så vidare.
Olle  men så länge det finns möjligheter att återskapa så har man inte förstört förutsättningarna. Dessutom är det ju skillnad på att återskapa och att göra något som ska efterlikna ursprunget. Långtifrån allt går att återskapa till ursprungligt skick.
Aqvakul
04-05-2010, 08:18
Visst har människan omskapat mycket för egna syften. Mitt inlägg bör dock ses i sitt sammanhanng. Jag reagerade starkt på synen att allt som inte passar människan ska ses som skadedjur. Vi får naturligtvis som art hävda våra intressen. Men att försöka skapa en värld där bara människans kortsiktiga egennytta styr, är både dumt och fel.
herkules
04-05-2010, 08:25
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 08:05)  Eftersom du anser dig veta bättre får du förklara bättre. Annars anser jag bara att du protesterar för protestens egen skull och för att jag inte tar avstånd från all jakt. Synd om dig att behöva läsa så mycket, men ibland måste man vara utförlig. Att det var tråkigt var väl bara för att det inte var vargpositivt. Men man får ju skäll när man försöker skydda sina djur genom att undanröja farorna. Skall alla betesmarker stänglas in får vi problem med att utnyttja vår allemansrätt. japp, någon måste ju protestera! ibland orkar jag inte läsa långt. äh, inte får man skäll, skyddsjakt finns ju och det är väl ingen vettig människa som säger något om det? det är skillnad på skyddsjakt och utrotning. allemansrätten - det går alltid att göra marker tillgängliga för människan. vill man så kan man. fast det är ju så klart lättare att utrota alla vargar - roligare också tycker nog många. rena vilda västern.
Jan Lindgren
04-05-2010, 08:26
Hej! Känner sig Aquakul sårad av min kommentar så ber jag ödmjukast om ursäkt.
En liten förklaring. Aquakul har själv berättat om sin sjukdom här på Odla så jag trodde det var allmänt känt. Jag ville ta upp ett konkret exempel eftersom Aquakul ansåg att jag hade fel inställning till naturen och jag anser att vi i praktiken resonerar lika. Organismer på fel ställe kan orsaka skada.
När det gäller vargstängsel så tycks många skribenter inte känna till lagen. Från den 1 september blir det förbjudet att använda tillräckligt starka elaggregat. De nuvarande anses livsfarliga för barn och människor med dåligt hjärta. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 04-05-2010, 09:26)  Hej! Känner sig Aquakul sårad av min kommentar så ber jag ödmjukast om ursäkt.
En liten förklaring. Aquakul har själv berättat om sin sjukdom här på Odla så jag trodde det var allmänt känt. Jag ville ta upp ett konkret exempel eftersom Aquakul ansåg att jag hade fel inställning till naturen och jag anser att vi i praktiken resonerar lika. Organismer på fel ställe kan orsaka skada.
När det gäller vargstängsel så tycks många skribenter inte känna till lagen. Från den 1 september blir det förbjudet att använda tillräckligt starka elaggregat. De nuvarande anses livsfarliga för barn och människor med dåligt hjärta. MVH Jan Lindgren Jag har varit med här sen 2001 oich aldrig sett att Aqvakul berättat om sånt... men även om ... Tycker fortfarande att ditt inlägg var det lägsta som någonsin skrivits på odla.nu forum och borde leda till varning av admin.
Aqvakul
04-05-2010, 09:12
CITAT (Jan Lindgren @ 04-05-2010, 09:26)  Hej! Känner sig Aquakul sårad av min kommentar så ber jag ödmjukast om ursäkt.
När det gäller vargstängsel så tycks många skribenter inte känna till lagen. Från den 1 september blir det förbjudet att använda tillräckligt starka elaggregat. De nuvarande anses livsfarliga för barn och människor med dåligt hjärta. MVH Jan Lindgren Det är inga problem att ta emot ursäkten, särskilt som jag knappast känner mig sårad. Tycker dock fortfarande att det tyder på dåligt omdöme att använda en lite intim information som jag lämnade i ett helt annat sammanhang och att sen antyda att jag kanske begått brottslig gärning genom att sprida sexuellt överförbar smitta.
Gossen Ruda
04-05-2010, 09:26
CITAT (herkules @ 04-05-2010, 09:25)  japp, någon måste ju protestera! ibland orkar jag inte läsa långt. äh, inte får man skäll, skyddsjakt finns ju och det är väl ingen vettig människa som säger något om det? det är skillnad på skyddsjakt och utrotning. allemansrätten - det går alltid att göra marker tillgängliga för människan. vill man så kan man. fast det är ju så klart lättare att utrota alla vargar - roligare också tycker nog många. rena vilda västern. Goddag yxskaft ungefär. Du har svårt att diskutera sakfrågan på ett vettigt sätt utan vill bara framföra dina egna åsikter. Finner ingen anledning att fortsätta tjafsa med en vägg.
*Stintan*
04-05-2010, 09:39
När det gäller vargstängsel så tycks många skribenter inte känna till lagen. Från den 1 september blir det förbjudet att använda tillräckligt starka elaggregat. De nuvarande anses livsfarliga för barn och människor med dåligt hjärta. MVH Jan Lindgren Men hur skruvad får man vara? Ett jäkla dåligt exempel var det iallafall.
herkules
04-05-2010, 10:13
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 10:26)  Goddag yxskaft ungefär. Du har svårt att diskutera sakfrågan på ett vettigt sätt utan vill bara framföra dina egna åsikter. Finner ingen anledning att fortsätta tjafsa med en vägg. jaha CITAT (Jan Lindgren @ 04-05-2010, 09:26)  När det gäller vargstängsel så tycks många skribenter inte känna till lagen. Från den 1 september blir det förbjudet att använda tillräckligt starka elaggregat. De nuvarande anses livsfarliga för barn och människor med dåligt hjärta. MVH Jan Lindgren inte behöver man grilla vargen för att hålla den borta?
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 21:55)  Beträffande ersättningen för rovdjursrivna tamdjur så är det ibland en klen tröst. Det finns personer som har får istället för eller tillsammans med hund och liknande tamdjur. De är medlemmar i familjen och att få ett sånt djur rivet av en varg är som att mista en familjemedlem. Visst är vargen ett rovdjur som kan vara farligt i vissa lägen. Men det handlar väl inte tråden om. Vi kan ju inte bestämma vilka djurarter vi skall ha beroende på deras ev. farlighet. Det är ju horribelt. Livet består av ständiga risker väntande runt hörnet. Den minsta risken är att skadas av varg. Den är försummbar. Ändå ropar folk fortfarande, år 2010, vargen kommer. Tragiskt med en sådan inställning.
Aqvakul
04-05-2010, 10:22
CITAT (gnon49 @ 04-05-2010, 11:18)  Visst är vargen ett rovdjur som kan vara farligt i vissa lägen. Men det handlar väl inte tråden om. Vi kan ju inte bestämma vilka djurarter vi skall ha beroende på deras ev. farlighet. Det är ju horribelt. Livet består av ständiga risker väntande runt hörnet. Den minsta risken är att skadas av varg. Den är försummbar. Ändå ropar folk fortfarande, år 2010, vargen kommer. Tragiskt med en sådan inställning. Detta är ett moget och väl avvägt uttalande, som jag gärna instämmer i...
Gossen Ruda
04-05-2010, 11:24
CITAT (gnon49 @ 04-05-2010, 11:18)  Visst är vargen ett rovdjur som kan vara farligt i vissa lägen. Men det handlar väl inte tråden om. Vi kan ju inte bestämma vilka djurarter vi skall ha beroende på deras ev. farlighet. Det är ju horribelt. Livet består av ständiga risker väntande runt hörnet. Den minsta risken är att skadas av varg. Den är försummbar. Ändå ropar folk fortfarande, år 2010, vargen kommer. Tragiskt med en sådan inställning. Risken för att som människa skadas eller dödas av en varg är synnerligen låg, lika låg som risken att det skulle ske en kärnkraftsolycka i Harrisburg. Det var dock inte människor utan husdjur jag skrev om och där är risken betydligt större. Åtminstone så länge det finns varg i närområdet. Stafvel rättat.
vitavargen
04-05-2010, 15:36
CITAT (herkules @ 04-05-2010, 11:13)  jaha ..... Att du kan spendera din tid på att skriva ens det ordet till nån som är beklämd över vargens existens, vilkten hos flickor, hundar som kissar i snön, duma "invandrare" etc. En sån figur njuter bara av andras elände, för det ger honom ett samtalsämne. Låt honom va!
Gossen Ruda
04-05-2010, 15:45
CITAT (vitavargen @ 04-05-2010, 16:36)  Att du kan spendera din tid på att skriva ens det ordet till nån som är beklämd över vargens existens, vilkten hos flickor, hundar som kissar i snön, duma "invandrare" etc. En sån figur njuter bara av andras elände, för det ger honom ett samtalsämne. Låt honom va! Gå och göm dig i nån varglya, rahmat. Ta med dig en ordlista och studera under tiden.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 12:24)  Risken för att som människa skadas eller dödas av en varg är synnerligen låg, lika låg som risken att det skulle ske en kärnkraftsolycka i Harrisburg. Det var dock inte människor utan husdjur jag skrev om och där är risken betydligt större. Åtminstone så länge det finns varg i närområdet.
Stafvel rättat. Jo, men även för husdjuren är risken obetydlig. Och världen forsätter bygga kärnkraftverk, trots Harrisburg o Tjernobyl. Vi får leva med risken.
Gossen Ruda
04-05-2010, 17:28
CITAT (gnon49 @ 04-05-2010, 17:48)  Jo, men även för husdjuren är risken obetydlig. Det beror på, ett får i Skåne har goda förutsättningar. Ett får i Värmland ligger mycket risigare till om inte ägaren stänglar in beteshagen så den liknar Kumlabunkern.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 18:28)  Det beror på, ett får i Skåne har goda förutsättningar. Ett får i Värmland ligger mycket risigare till om inte ägaren stänglar in beteshagen så den liknar Kumlabunkern. Så kan det kanske vara men man kan inte decimera stammen enbart i förebyggande syfte. En varg som blivit alltför "familjär" o orädd är en sak, men jaga arten bara för att den är en varg, det argumentet håller inte. Ingen har ju föreslagit att vi skall utrota älg o rådjur trots att dom orsakar stora ekonomiska skador. Det är den allmänna inställningen till varg som jag tycker har fått för stora propositioner.
Järven är väl igentligen mer blodtörstig än Vargen enligt ett program jag såg på tv,de dödar mer för nöje än för överlevnad sas det där,men man hör aldrig något om att Järven ska utrotas nu för tiden !ett tag för ett antal år sedan så var det ett himmla liv bla från Samernas sida för Järven åstakom så mycket skada i Rennäringen.
Snöflinga
04-05-2010, 20:21
Personligen är jag mest rädd för björn
Meriona
04-05-2010, 20:23
Håller med, björnar är stora och de har faktiskt anfallit folk. Älg är jag också lite osäker inför, jag har blivit hotad av älg både till häst och till fots, det är inte några mysiga små kaniner då kan jag säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|