|
Nu ska vi ha klart för oss att detta är något som händer i Norra Sverige !min man är jägare lika så min son och svärson ,de skulle aldrig ställa upp på det.Det vi har är Vargmaffia !och de hatar Vargen mer än något,säger också en del om Varghatarna .Järven är mer blodtörstig än något rovdjur vi har i Sverige och ena elaka jävlar,varför förs det ingen utrotningsklappjakt på dom ?
Huggorm
30-04-2010, 23:16
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 00:14)  Nu ska vi ha klart för oss att detta är något som händer i Norra Sverige !min man är jägare lika så min son och svärson ,de skulle aldrig ställa upp på det.Det vi har är Vargmaffia !och de hatar Vargen mer än något,säger också en del om Varghatarna .Järven är mer blodtörstig än något rovdjur vi har i Sverige och ena elaka jävlar,varför förs det ingen utrotningsklappjakt på dom ? I norra Sverige finns nästan ingen varg, för samerna skjuter så fort dom får en chans. Det är i mellansverige det pågår, Dalarna, Värmland, Hälsingland och däromkring
herkules
30-04-2010, 23:18
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 00:14)  Nu ska vi ha klart för oss att detta är något som händer i Norra Sverige !min man är jägare lika så min son och svärson ,de skulle aldrig ställa upp på det.Det vi har är Vargmaffia !och de hatar Vargen mer än något,säger också en del om Varghatarna .Järven är mer blodtörstig än något rovdjur vi har i Sverige och ena elaka jävlar,varför förs det ingen utrotningsklappjakt på dom ? icke i norra Sverige, där finns ingen varg.
Huggorm !ursäkta har du ingen koll ?
Huggorm
30-04-2010, 23:21
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 00:19)  Huggorm !ursäkta har du ingen koll ? Kanske eller kanske inte. Har du koll?
J jag inbillar mig det efter som både min man och son jagar,men vi bor i småland och här finns inte Vargen än fast en och annan har förvillat sig ner här. som media har påvisat.
CITAT (Olle A @ 30-04-2010, 23:22)  Det är för att en fårhage inte är något naturligt för en varg. I normala fall har vargen aldrig möjlighet att döda mer än ett byte åt gången, eftersom alla andra genast flyr. Men i en trång hage springer fåren bara runt, runt, vilket utlöser vargens jaktinstinkt något väldigt. Det gäller alltså att förhindra att vargen kommer in i hagen, vilket är fullt möjligt med vargstängsel. Har man dessutom skällor på fåren är de ännu bättre skyddade, för vargen är väldigt rädd för metalliska ljud. Min åsikt är att man inte vinner något på att förneka att problemen finns - i stället måste vi hitta lösningar! Jag är övertygad om att det går att leva med vargen om vi bara vill. Själv bor jag på landet och tycker att det är helt fantastiskt att ha detta djur i hemmamarkerna.
Olle Så sant. Jag bor i storstad, och har förlorat fler tamdjur till människors mordlystnad än till rovdjur. Skottpengar på människor????? Nä, det går nog inte. Sedan inte att förglömma, vargar jagar i flock och flera vargar kan fälla byten samtidigt. Försök skilja vargbett från hundbett...Flera "vargattacker" har visat sig vara från hundar.
Red Top
01-05-2010, 08:00
CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 21:34)  Edit: Det var i Hjärtum till och med. 17 får rev vargen innan den var nöjd. Och stängslet var över en mil långt. http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslanda...ck-daligt-omen-Om du hade bemödat dig om att läsa artikeln noggrannare, hade du sett, att det står precis det som Olle A så klokt påpekar i sitt inlägg. " Varför fäller vargarna så många djur? De kan ju knappast orka äta 17 får...
– Nej, det är en fråga som man inte riktigt vet något bra svar på. Jag brukar säga som så att hade attacken skett i naturen så hade de andra fåren sprungit bort. När fåren springer omkring vargens fötter i stället så fortsätter den att jaga och bita. Det är samma som med en räv i en hönsgård. Men det är egentligen inget onaturligt beteende. Det onaturliga är att ha bytesdjur instängda i en hage."
Huggorm
01-05-2010, 08:17
CITAT (Red Top @ 01-05-2010, 09:00)  Om du hade bemödat dig om att läsa artikeln noggrannare, hade du sett, att det står precis det som Olle A så klokt påpekar i sitt inlägg.
" Varför fäller vargarna så många djur? De kan ju knappast orka äta 17 får...
– Nej, det är en fråga som man inte riktigt vet något bra svar på. Jag brukar säga som så att hade attacken skett i naturen så hade de andra fåren sprungit bort. När fåren springer omkring vargens fötter i stället så fortsätter den att jaga och bita. Det är samma som med en räv i en hönsgård. Men det är egentligen inget onaturligt beteende. Det onaturliga är att ha bytesdjur instängda i en hage." Ja, och det är därför vi måste välja. Skall vi ha vargar eller skall vi ha får och andra tamdjur?
sqrulan
01-05-2010, 08:34
Jag bor i norrland och jag tycker inte om jägarmentaliteten, många dödar för dödandets skull tyvärr! Jag själv skulle aldrig döda ett djur! Jag har stannat då jag har hittat skadade/dödade djur på vägen, jag tar dom som lever till närmaste polisstation och dom som är döda gråter jag över och lägger dom vid sidan av vägen. Hur kan man köra över ett djur flera gånger utan att stanna och flytta den döda kroppen? Som ni kanske vet så är jag en djurvän, även mina barn. Man ska lära dom redan då dom är små att djur har också känslor. Minns ni Hedvigg oh ugglan=0)
Aqvakul
01-05-2010, 08:40
Inget förvånar mig tyvärr längre, när det gäller varghatarnas metoder. Så primitivt!!
herkules
01-05-2010, 10:25
CITAT (Huggorm @ 01-05-2010, 09:17)  Ja, och det är därför vi måste välja. Skall vi ha vargar eller skall vi ha får och andra tamdjur? jag tycker du har fel, vi MÅSTE INTE välja, det finns plats för alla djur. med lite vilja går allt ...
theseraphim
01-05-2010, 11:45
Om man skjuter en jägare som förvirrat in sig på sin mark kan man då skylla på att den verka hotfull????
Huggorm
01-05-2010, 11:47
CITAT (theseraphim @ 01-05-2010, 12:45)  Om man skjuter en jägare som förvirrat in sig på sin mark kan man då skylla på att den verka hotfull???? Om den hotar dig får du skjuta i självförsvar
Aqvakul
01-05-2010, 12:12
CITAT (herkules @ 01-05-2010, 11:25)  jag tycker du har fel, vi MÅSTE INTE välja, det finns plats för alla djur. med lite vilja går allt ...  absolut!
Håller med Freya män med vapen som hotar och skrämmer folk ska genast fråntagas vapen och licens!har man en sådan mentalitet ska man inte bära vapen överhuvudtaget,är man en hotfull Jägare ska man inte få äga vapen överhuvudtaget,bara att Polisen beslagta vapnena direkt.Alldeles för många obalanserade människor har vapen.Ja man har ju lite koll för gubben här och sonen är jägare.Alldeles för dålig kontroll på vem som äger vapen i dag,finns gammla gubbar på 70 till 80 år som till varje pris ska vara med och jaga trotts att de varken hör eller ser, och andra som är labila till humöret som inte borde få äga ett vapen.
Huggorm
01-05-2010, 20:16
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 21:09)  Håller med Freya män med vapen som hotar och skrämmer folk ska genast fråntagas vapen och licens!har man en sådan mentalitet ska man inte bära vapen överhuvudtaget,är man en hotfull Jägare ska man inte få äga vapen överhuvudtaget,bara att Polisen beslagta vapnena direkt.Alldeles för många obalanserade människor har vapen.Ja man har ju lite koll för gubben här och sonen är jägare.Alldeles för dålig kontroll på vem som äger vapen i dag,finns gammla gubbar på 70 till 80 år som till varje pris ska vara med och jaga trotts att de varken hör eller ser, och andra som är labila till humöret som inte borde få äga ett vapen. Det där kan vi nog alla skriva under på. Men det är inte dom lagliga vapnena som är det stora problemet, hur många blir egentligen skadade eller dödade med jaktgevär varje år?
Faktiskt inte alls många med tanke på hur många jägare det finns,de flesta är ju skador som beror på vårdslöshet tex att man inta har patron ur och skjuter sig själv i foten osv,men det händer väldigt lite jaktolyckor här i Sverige.Men man borde se till att aväpna gammla gubbar som varken ser eller hör dom är farligast i skogen.Polisen borde börja kolla upp vem som har jaktvapen och hur gammla de är,sen borde också Polisen beslagta vapen från labila människor som inte följer jaktlagen.
Huggorm
01-05-2010, 20:30
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 21:23)  Faktiskt inte alls många med tanke på hur många jägare det finns,de flesta är ju skador som beror på vårdslöshet tex att man inta har patron ur och skjuter sig själv i foten osv,men det händer väldigt lite jaktolyckor här i Sverige.Men man borde se till att aväpna gammla gubbar som varken ser eller hör dom är farligast i skogen.Polisen borde börja kolla upp vem som har jaktvapen och hur gammla de är,sen borde också Polisen beslagta vapen från labila människor som inte följer jaktlagen.
vitavargen
01-05-2010, 20:33
Förra veckan sköt en jägare sin egen elva åriga dotter.
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 21:09)  Håller med Freya män med vapen som hotar och skrämmer folk ska genast fråntagas vapen och licens!har man en sådan mentalitet ska man inte bära vapen överhuvudtaget,är man en hotfull Jägare ska man inte få äga vapen överhuvudtaget,bara att Polisen beslagta vapnena direkt.Alldeles för många obalanserade människor har vapen.Ja man har ju lite koll för gubben här och sonen är jägare.Alldeles för dålig kontroll på vem som äger vapen i dag,finns gammla gubbar på 70 till 80 år som till varje pris ska vara med och jaga trotts att de varken hör eller ser, och andra som är labila till humöret som inte borde få äga ett vapen. Kom och tänka på gubben som sköt ihjäl den Estniska bärplockaren....
Huggorm
01-05-2010, 20:38
CITAT (vitavargen @ 01-05-2010, 21:33)  Förra veckan sköt en jägare sin egen elva åriga dotter. Det var inte mer än några veckor sedan någon körde över sitt 2-åriga barn heller
vitavargen
01-05-2010, 20:41
CITAT (Huggorm @ 01-05-2010, 21:38)  Det var inte mer än några veckor sedan någon körde över sitt 2-åriga barn heller Har förståelse för de som kör bil, men mindre för de som jagar.
Jakten är från urminnes tider och har gjort att människan överlevt,tur du inte levde på den tiden Vitvargen för då hade du svultit ihjäl  . Vi kan inte låta allt explodera och sluta jakten,det finns något som heter innavel och det är följden av det moderna livet och att vi har bret ut oss befolkningsmässigt och intagit viltets områden, därför måste vi i dag ha kontroll över viltet genom jakt eftersom många av viltets naturliga fiender är borttagna eller utrorade i stora delar av Sverige utom då i norra delarna där vi har björn lo järv och delvis varg som naturliga fiender till viltet därmed är risken för innavel betydligt mindre i norra sverige än i södra.
herkules
01-05-2010, 21:03
jägare skjuter många jakthundar av misstag - hur kan man skjuta NÅGOT av misstag?
Det skjuts inte alls "många jakthundar av misstag" det är en skröna ska jag tala om.Visst har det hänt men är mycket ovanligt och förekommer nästan aldrig.Jag är uppvuxen med jakt sen jag var lite har alla runt mig jagat men ingen har skjutit en jakthund,kan tala om att jag är 57 år och hafft många jakthundar ingen av dom har blivit skjuten av misstag och ingen av dom runt mig som jagat har någon sin skjutit sin hund eller andras.
Huggorm
01-05-2010, 21:26
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 22:18)  Det skjuts inte alls "många jakthundar av misstag" det är en skröna ska jag tala om.Visst har det hänt men är mycket ovanligt och förekommer nästan aldrig.Jag är uppvuxen med jakt sen jag var lite har alla runt mig jagat men ingen har skjutit en jakthund,kan tala om att jag är 57 år och hafft många jakthundar ingen av dom har blivit skjuten av misstag och ingen av dom runt mig som jagat har någon sin skjutit sin hund eller andras. Har du några belägg för att det är en skröna? Jag skulle gärna se statistik på hur vanligt det är
Jag behöver inga belägg för det !hela min släkt har jagat i över 200 år och ingen av deras hundar har blivit skjutna av "misstag"ingen i min mans jaktlag eller i sonens jaktlag har någonsin skjutit en jakthund av misstag,ingen av våra bekantar som jagar har fått sin hund skjuten av "misstag",men sätter man gammla gubbar i skogen på 80 år på tex Älgjakt som är halvblinda och nästan döva ja då kan de skjuta på allt till och med på Wolkvagnar, det har faktiskt hänt !läste i Jaktjournalen för tio år sedan om en gammal gubbe som sköt en Folkvagn
Huggorm
01-05-2010, 21:43
Det verkar mycket riktigt vara en skröna att hundar ofta vådaskjuts av jägare. Agria, som försäkrar ca. en tredjedel av alla sveriges hundar har siffror. 2000-2005 var det bara 135 som träffades av vådaskott och 84 som togs av rovdjur. Sedan dess har vargstammen ökat rätt mycket, så det skulle inte förvåna mig om det är lika många som dödas av rovdjur som vådaskjuts nu. Men under samma period var det 7238 hundar som dog i trafiken så där finns lita att arbeta med http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=206717
Piccante
01-05-2010, 21:44
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 22:18)  Det skjuts inte alls "många jakthundar av misstag" det är en skröna ska jag tala om.Visst har det hänt men är mycket ovanligt och förekommer nästan aldrig.Jag är uppvuxen med jakt sen jag var lite har alla runt mig jagat men ingen har skjutit en jakthund,kan tala om att jag är 57 år och hafft många jakthundar ingen av dom har blivit skjuten av misstag och ingen av dom runt mig som jagat har någon sin skjutit sin hund eller andras. Däremot skjuts ju många jakthundar medvetet eftersom jägarna inte vill behålla hundar som inte håller måttet efter en dålig jakt.
Ja det gäller att vara allert i skogen inga gammla halvdöva gubbar som inte ser dom är livsfarliga de skjuter på allt som de tycker sig se  Polisen måste bötja att se över vapenlicenserna,hur gammal får man bli inna någon drar in vapenlicensen ?Många jakthundar blir överkörda två av våra blev det,när de sätter igång att jaga får det tunelsende och då varken hör eller ser de något annat än viltet de jagar.
Aqvakul
01-05-2010, 21:55
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 22:48)  Ja det gäller att vara allert i skogen inga gammla halvdöva gubbar som inte ser dom är livsfarliga de skjuter på allt som de tycker sig se  Polisen måste bötja att se över vapenlicenserna,hur gammal får man bli inna någon drar in vapenlicensen ?Många jakthundar blir överkörda två av våra blev det,när de sätter igång att jaga får det tunelsende och då varken hör eller ser de något annat än viltet de jagar.
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 22:48)  Ja det gäller att vara allert i skogen inga gammla halvdöva gubbar som inte ser dom är livsfarliga de skjuter på allt som de tycker sig se  Polisen måste bötja att se över vapenlicenserna,hur gammal får man bli inna någon drar in vapenlicensen ?Många jakthundar blir överkörda två av våra blev det,när de sätter igång att jaga får det tunelsende och då varken hör eller ser de något annat än viltet de jagar. Maken min blir 70 nästa år ... tror nog att han har bättre kondition än du och många andra yngre inte heller är han varken halvdöv eller blind. Man kan faktiskt inte såga av en hel generation jägare bara pga deras ålder ... 30-åringar kan skjuta kor i tro att det är en älg ... det gör sällan en erfaren äldre.
Huggorm
01-05-2010, 22:06
CITAT (Markus_H @ 01-05-2010, 22:44)  Däremot skjuts ju många jakthundar medvetet eftersom jägarna inte vill behålla hundar som inte håller måttet efter en dålig jakt. Tja, det kan väll hända att någon enstaka av de vådaskjutna hundarna är skjutna medvetet på grund av att de inte duger, men kan ge försäkringspengar. Men jag tror inte det är väldigt många... CITAT (netha @ 01-05-2010, 22:59)  Maken min blir 70 nästa år ... tror nog att han har bättre kondition än du och många andra yngre inte heller är han varken halvdöv eller blind. Man kan faktiskt inte såga av en hel generation jägare bara pga deras ålder ... 30-åringar kan skjuta kor i tro att det är en älg ... det gör sällan en erfaren äldre. Ja, man kan inte bara ta ifrån någon licensen bara på grund av ålder. Men ett syntest skulle inte skada, exempelvis vid 70, och vid tecken på demens så är det bara att lämna in vapnen. Borde för övrigt vara samma med körkortet, men det är en annan diskussion.
Jag vet att det händer att de kör ut gammla gubbar i rullstol ut i skogen när det är Älgjakt och sätter dom på pass med skarpladdade vapen !En del jägare får en black out av adrenalinkicken och tror sig se "Vilt"fast det kan vara vad som helst!en jaktkamrat en hund eller en Folkvagn.Nu är ju detta inte så vanligt gud ske lov men det förekommer.Köp ett numer av Jaktjournalen efter älgjakten så får ni läsa de mest fantastiska jakthistorier ,vad jägare kan ta sig till när de fällt ett vilt. Här är en jakthistoria som är sann.En jägare satt på pass och det kom fram en stor Älgtjur som han sköt på,enligt tradition ska man skära av ballarna på en tjur för inte köttet ska ta smak så han rusade fram och skar av "Nötterna"men då rusade Älgen upp och iväg in på anngränsande jaktlags marker,där satt en annan Älgjägare såg tjuren la ann sköt och rusade fram med storkniven och skulle skära av "nötterna på älgen"döm av hans förvåning när han lyfte på älgbenet !tji "nötter".Ja så kan det gå till
herkules
01-05-2010, 22:20
nja, det skjuts bra många fler jakthundar än du vet motti, sen får du ha jagat i 200 år bäst du vill ..
Bengalow
01-05-2010, 22:27
En skånsk bonde och hans son blev bjudna på "storviltjakt" i Jämtland. Dom satt på pass i skogen, och såg något stort röra sig...."-Pang!". En förbryllad bonde hoppade av sin traktor som plötsligt hade fått motorstopp....då hör han ifrån skogen: "-Far, ska vi knäppa kalven också!"
 fast det är ju också en skröna,vet inte hur många gånger jag hört den eller i hur många år,men en kul historia som man ska ta på allvar.
Huggorm
01-05-2010, 22:35
Hela vargfrågan är full av skrönor, från båda läger
Jag vill absolut ha vargen !den hör hit.
vitavargen
01-05-2010, 22:40
Det finns inga läger, det finns bara några som av sin rädsla dödar vargar och en Alliansregering som vill plocka politiska poäng av detta och låter det motbjudande och det primitiva ske.
herkules
01-05-2010, 22:40
CITAT (Motti @ 01-05-2010, 23:24)  Jagar du Herkules ? män möjligtvis. min släkt har förmodligen jagat i flera tusen år men inte kan man leva på gamla meriter hur länge som helst?
theseraphim
02-05-2010, 07:27
Ett antal människor skadas varje år av vådaskott och var och varannat år skjuts folk ihjäl av lagliga vapen och av klumpiga jägare. För några år sedan diskuterades detta i lokalradion inför älgjakten och uppenbarligen så i genomsnitt så skjuts en människa ihjäl per älgjakt de senaste tio åren.
herkules
02-05-2010, 07:35
överlag så klantas det en hel del i skogen, djuren dör ju inte alltid på direkten om man säger så, utan måste eftersökas med hund. tänk er, skottskadad med all smärta det innebär och sedan jagas av galna hundar för att få ännu ett skott i sig. men sånt pratas det inte så högt om. stackars djur.
Huggorm
02-05-2010, 18:59
Nu börjar dokumentären på tvåan om någon vill se den
Fröken E
02-05-2010, 20:26
Nå... vad säger ni efter dokumentären? Nu när ni hört fanatiska vargmördare i slutrepliken låta vargförsvararna möta samma öde som vargen?
herkules
02-05-2010, 20:31
CITAT (Fröken E @ 02-05-2010, 21:26)  Nå... vad säger ni efter dokumentären? Nu när ni hört fanatiska vargmördare i slutrepliken låta vargförsvararna möta samma öde som vargen? jag tror att dessa vargmördare snart kommer hängas ut med namn och personnummer på internet, vill man döda varg kan man väl stå för det öppet? att mordhota större delen av sveriges befolkning är kanske inte så smart.
Huggorm
02-05-2010, 20:33
Den kommentaren var lite onödig, men i övrigt sa dom inte mycket som skulle vända landsbygdsfolk emot dom
herkules
02-05-2010, 20:37
CITAT (Huggorm @ 02-05-2010, 21:33)  Den kommentaren var lite onödig, men i övrigt sa dom inte mycket som skulle vända landsbygdsfolk emot dom haha du är rolig du, där visas kriminella element på tv som mördar varg och du säger att folk inte har något emot dem? va bra, då kan vi stjäla och mörda hur mycket vi vill, det är helt ok att vara olaglig? toppen ju!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|