|
Huggorm
02-05-2010, 20:38
CITAT (herkules @ 02-05-2010, 21:37)  haha du är rolig du, där visas kriminella element på tv som mördar varg och du säger att folk inte har något emot dem? va bra, då kan vi stjäla och mörda hur mycket vi vill, det är helt ok att vara olaglig? toppen ju!! Det är skillnad på brott och brott. Vargen är inte speciellt populär i delar av landet.
herkules
02-05-2010, 20:42
CITAT (Huggorm @ 02-05-2010, 21:38)  Det är skillnad på brott och brott. Vargen är inte speciellt populär i delar av landet. nej, det är inte skillnad på brott och brott.
Huggorm
02-05-2010, 20:44
CITAT (herkules @ 02-05-2010, 21:42)  nej, det är inte skillnad på brott och brott. Det är klart det är skillnad på brott och brott. Väldigt få bryr sig om fortkörning och piratkopiering, men alla motsätter sig mord. Illegal vargjakt anses av många som bor i varglänen som ett ganska ringa brott
herkules
02-05-2010, 20:52
CITAT (Huggorm @ 02-05-2010, 21:44)  Det är klart det är skillnad på brott och brott. Väldigt få bryr sig om fortkörning och piratkopiering, men alla motsätter sig mord. Illegal vargjakt anses av många som bor i varglänen som ett ganska ringa brott nej det är ingen skillnad. kör man för fort så får man böter och indraget körkort, dödar man varg i lönndom får man böter eller fängelse. jag skiter i vad folk i varglän tycker, ett brott är ett brott och ska straffas.
Huggorm
02-05-2010, 20:55
Jag blev lite nyfiken på om det finns någon grupp även här där jag bor? Det borde finnas, men vem är med? Någon man känner till och med?
Gossen Ruda
02-05-2010, 21:01
Jah, då var det gamla vanliga tjafset igång med samma personer. Som vanligt vill inte vargälskarna lyssna eller läsa eller så fattar de inte. Beträffande insprungfrågan om att ta ifrån jägarna licensen om de hotar mm, låter ok men problemet är nog att hitta dem först. Och så vitavargen/rahmat2 som skall göra politik av allt. God natt.
Fröken E
02-05-2010, 21:11
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2010, 22:01)  Jah, då var det gamla vanliga tjafset igång med samma personer. Som vanligt vill inte vargälskarna lyssna eller läsa eller så fattar de inte. Beträffande insprungfrågan om att ta ifrån jägarna licensen om de hotar mm, låter ok men problemet är nog att hitta dem först. Och så vitavargen/rahmat2 som skall göra politik av allt. God natt. Det ör nog så, att signaturen Gossen Ruda inte råkade se kvällens dokumentär på svt 2 om dessa fanatiker till jägare som tar lagen i egna händer och till och med hotar döda "vargälskarna" som signaturen Gossen Ruda kallar oss, dvs. alla som är mot djurplågeri och för demokrati och en sund rovdjurspolitik och därmed även vargens rätt att existera i de svenska skogarna.
herkules
02-05-2010, 21:37
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2010, 22:01)  Jah, då var det gamla vanliga tjafset igång med samma personer. Som vanligt vill inte vargälskarna lyssna eller läsa eller så fattar de inte. Beträffande insprungfrågan om att ta ifrån jägarna licensen om de hotar mm, låter ok men problemet är nog att hitta dem först. Och så vitavargen/rahmat2 som skall göra politik av allt. God natt. godnatt
Huggorm
02-05-2010, 21:38
Vad tror ni om påståendet att det planteras in varg illegalt? Jag trodde först att det var struntprat, men sedan tänkte jag efter och då verkade det inte längre lika dumt. Det har ju konstaterats betydligt mindre inavelsskador än väntat, och sedan finns det fantastiskt mycket varg i landet med tanke på hur många som skjutits legalt och illegalt. Verkar det inte lite misstänkt? Att det skulle vara skogsbolagen som ligger bakom tror jag dock inte, utan snarare några miljötalibaner, eventuellt med finansiering från någon rik Stockholmare som fascineras av rovdjuren.
vitavargen
02-05-2010, 21:38
För att kunna komma åt de brottsliga vargslaktarna borde man börja med att avslöja Alliansregeringen som använt skattemedel för att finansiera slakten på vargar. Skattemedel som skulle kommit till användning i vård och skola och varit mycket uppskattade.
Alliansregeringen bär ansvar för det brutala och primitiva som blivit vana i Sverige.
Huggorm
02-05-2010, 21:46
CITAT (vitavargen @ 02-05-2010, 22:38)  För att kunna komma åt de brottsliga vargslaktarna borde man börja med att avslöja Alliansregeringen som använt skattemedel för att finansiera slakten på vargar. Skattemedel som skulle kommit till användning i vård och skola och varit mycket uppskattade.
Alliansregeringen bär ansvar för det brutala och primitiva som blivit vana i Sverige. Du är som vanligt helt ute och cyklar. Den här illegala vargjakten började långt innan alliansen kom till makten.
vitavargen
02-05-2010, 21:55
CITAT (Huggorm @ 02-05-2010, 22:46)  Du är som vanligt helt ute och cyklar. Den här illegala vargjakten började långt innan alliansen kom till makten. Som vanligt propagerar du för döden, lämna den där konservatismen så blir du en bra person för det är inga fel på dig. Ilegaljakt är ju inget nytt. De som lyckats döda 25 vargar på så kort tid har Alliansen och dess motbjudande tankesätt i sina ådrar. De kan inte tänka i banor som kärlek och liknande. Det är döden och bestraffningar som kommer på tal så fort de försöker amatörmässigt att tänka. Alliansregeringen har gett bränsle i de redan befintliga primitiva tankarna om djuren, och vargen i detta fall. För att kunna köra dit vargslaktarna borde man först tänka på Alliansens politiska tillvaro. Ett samhälle är önskvärt där Alliansregeringens tankesätt betraktas som primitiva och motbjudande.
Huggorm
02-05-2010, 22:02
CITAT (vitavargen @ 02-05-2010, 22:55)  Som vanligt propagerar du för döden, lämna den där konservatismen så blir du en bra person för det är inga fel på dig.
Ilegaljakt är ju inget nytt. De som lyckats döda 25 vargar på så kort tid har Alliansen och dess motbjudande tankesätt i sina ådrar. De kan inte tänka i banor som kärlek och liknande. Det är döden och bestraffningar som kommer på tal så fort de försöker amatörmässigt att tänka.
Alliansregeringen har gett bränsle i de redan befintliga primitiva tankarna om djuren, och vargen i detta fall. För att kunna köra dit vargslaktarna borde man först tänka på Alliansens politiska tillvaro. Ett samhälle är önskvärt där Alliansregeringens tankesätt betraktas som primitiva och motbjudande. Jag blir bara trött, är du verkligen på riktigt?
vitavargen
02-05-2010, 22:08
CITAT (Huggorm @ 02-05-2010, 23:02)  Jag blir bara trött, är du verkligen på riktigt? Konservatismens gamla kända biverkning är trötthet
herkules
02-05-2010, 22:09
CITAT (Huggorm @ 02-05-2010, 22:38)  Vad tror ni om påståendet att det planteras in varg illegalt? Jag trodde först att det var struntprat, men sedan tänkte jag efter och då verkade det inte längre lika dumt. Det har ju konstaterats betydligt mindre inavelsskador än väntat, och sedan finns det fantastiskt mycket varg i landet med tanke på hur många som skjutits legalt och illegalt. Verkar det inte lite misstänkt? Att det skulle vara skogsbolagen som ligger bakom tror jag dock inte, utan snarare några miljötalibaner, eventuellt med finansiering från någon rik Stockholmare som fascineras av rovdjuren. jag tror inte på någon illegal inplantering, mera då att någon varg smitit in i landet utan att samer eller tokiga jägare fått syn på den  hoppas kan man ju alltid!
Huggorm
02-05-2010, 22:11
En genetisk undersökning på de skjutna vargarna borde kunna svara på om nya gener kommit till. Har det gjorts någon undersökning på hur nära släkt de skjutna vargarna var med varandra?
CITAT (vitavargen @ 02-05-2010, 22:55)  Som vanligt propagerar du för döden, lämna den där konservatismen så blir du en bra person för det är inga fel på dig.
Ilegaljakt är ju inget nytt. De som lyckats döda 25 vargar på så kort tid har Alliansen och dess motbjudande tankesätt i sina ådrar. De kan inte tänka i banor som kärlek och liknande. Det är döden och bestraffningar som kommer på tal så fort de försöker amatörmässigt att tänka.
Alliansregeringen har gett bränsle i de redan befintliga primitiva tankarna om djuren, och vargen i detta fall. För att kunna köra dit vargslaktarna borde man först tänka på Alliansens politiska tillvaro. Ett samhälle är önskvärt där Alliansregeringens tankesätt betraktas som primitiva och motbjudande. Men människa! Hur är det fatt. Kan du inte skriva inlägg utan att gjuta ut ditt hat med politiska flosker. Använder du bara tråden för att agitera om din något konstiga uppfattning om politik.
Fröken E
03-05-2010, 04:52
CITAT (gnon49 @ 02-05-2010, 23:41)  Men människa! Hur är det fatt. Kan du inte skriva inlägg utan att gjuta ut ditt hat med politiska flosker. Använder du bara tråden för att agitera om din något konstiga uppfattning om politik. Men det var ett mycket märkligt påhopp!
Gossen Ruda
03-05-2010, 06:59
CITAT (gnon49 @ 02-05-2010, 23:41)  Men människa! Hur är det fatt. Kan du inte skriva inlägg utan att gjuta ut ditt hat med politiska flosker. Använder du bara tråden för att agitera om din något konstiga uppfattning om politik. Något ditåt, ja. Personen är knäpp. CITAT (Fröken E @ 02-05-2010, 22:11)  Det ör nog så, att signaturen Gossen Ruda inte råkade se kvällens dokumentär på svt 2 om dessa fanatiker till jägare som tar lagen i egna händer och till och med hotar döda "vargälskarna" som signaturen Gossen Ruda kallar oss, dvs. alla som är mot djurplågeri och för demokrati och en sund rovdjurspolitik och därmed även vargens rätt att existera i de svenska skogarna. Nejdå, jag "råkade" inte se den. jag hade viktigare saker att göra och valde bort den. Fö tror jag inte "Fröken E" löper någon större risk. Fd Freyas?
*Stintan*
03-05-2010, 07:15
CITAT (gnon49 @ 02-05-2010, 23:41)  Men människa! Hur är det fatt. Kan du inte skriva inlägg utan att gjuta ut ditt hat med politiska flosker. Använder du bara tråden för att agitera om din något konstiga uppfattning om politik. Inte bara tråden utan forumet skulle jag vilja påstå. Synd när intressanta trådar förstörs av fanatiker och vettiga människor inte längre har lust att delta. Beträffande filmen så kan jag bara säga att jag tycker det är för jävligt det som pågår och dessutom obegripligt att att ingen vågar avslöja idioterna. Vart är vi på väg när den ena efter den andra militanta grupperingen ploppar upp och tar lagen i egna händer medan omgivningen står och ser mellan fingrarna.
herkules
03-05-2010, 08:05
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2010, 08:15)  Beträffande filmen så kan jag bara säga att jag tycker det är för jävligt det som pågår och dessutom obegripligt att att ingen vågar avslöja idioterna. Vart är vi på väg när den ena efter den andra militanta grupperingen ploppar upp och tar lagen i egna händer medan omgivningen står och ser mellan fingrarna. kanske fler tänker som huggorm, att man har en egen liten lagbok och går efter den? vissa kan hållas liksom? CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 07:59)  Något ditåt, ja. Personen är knäpp. Nejdå, jag "råkade" inte se den. jag hade viktigare saker att göra och valde bort den. Fö tror jag inte "Fröken E" löper någon större risk. Fd Freyas? gossen ruda för sitt eget lilla korståg, att avslöja fd nick. vad hette jag innan jag blev herkules?
Gossen Ruda
03-05-2010, 08:42
CITAT (herkules @ 03-05-2010, 09:05)  kanske fler tänker som huggorm, att man har en egen liten lagbok och går efter den? vissa kan hållas liksom? gossen ruda för sitt eget lilla korståg, att avslöja fd nick. vad hette jag innan jag blev herkules? Korståg är väl att överdriva men inget förvånar mig längre här.
herkules
03-05-2010, 08:56
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 09:42)  Korståg är väl att överdriva men inget förvånar mig längre här. kom igen då, livet här på odla blir så mycket roligare när du kommer med dina förföljelsemaniska konspirationsteorier
Gossen Ruda
03-05-2010, 09:07
CITAT (herkules @ 03-05-2010, 09:56)  kom igen då, livet här på odla blir så mycket roligare när du kommer med dina förföljelsemaniska konspirationsteorier  Jag skall jobba på det, har vissa uppslag redan. Vad jag än hittar på kommer jag dock ändå att bli slagen av rahmat2, åtminstone på det politiska planet.
Primavera in anticipo
03-05-2010, 09:27
CITAT (Huggorm @ 01-05-2010, 09:17)  Ja, och det är därför vi måste välja. Skall vi ha vargar eller skall vi ha får och andra tamdjur? Fler djur som vi absolut borde utrota: Björnar, Rävar, Mård, Iller, Grävling (trafikfara - utrota eländet) Havsörn (visserligen fridlyst men de tar ju änder och jag gillar änder så skjut dem bara!) Sälar (förstör nät och äter fisk) Gäddor (kan vi klara oss utan för aborre smakar ju betydligt bättre och gäddorna snor dem) Rådjur, Älg, Harar (förstör min trädgård = dödstraff på det!) Koltrast (skrämmer de mindre fåglarna vid fågelbordet usch & fy) Sparvhök, Duvhök, Ormvråk, Fiskgjuse, Tornfalk, Kattuggla, Berguv, Slaguggla (samtliga rovfåglar - teoretiskt hot mot höns och tamfågel) Lodjur, Järv, Vildsvin (aggressiva djur som vi inte borde ha omkring oss)....listan kan bli lång så fyll gärna på med flera! *OBS: ironi!!!*
Gossen Ruda
03-05-2010, 10:10
Undrar hur många lagbrytare det skulle finnas bland trädgårdsfolket om det blev lag på att man inte fick på något sätt döda eller hindra vilket djur det än vara må att ta för sig i trädgårdarna? Alla djur från bladlöss och liljebaggar till rådjur och älgar skulle få fritt tillträde.  Tillägg: för att inte tala om alla dessa värnlösa mördarsniglar. Lev i fred med naturen.
Primavera in anticipo
03-05-2010, 10:49
Utan att bli alltför filosofisk så anser jag att det är skillnad på att ta ihjäl en bladlus och ett rådjur. Jag dödar inte rådjuren som snor mina hallonbuskar utan försöker hålla dem på avstånd med fredligare metoder. Och om man mosar en liljebagge betyder det väl inte att man vill utrota dem som art?
Det är ju lite märkligt att herdar i alperna har viftat iväg vargar med käppar i tusentals år - utan hatkänslor och utan större svårighet, medan macholasse-fegisarna här hemma behöver göra utrotningskrig och vapenfetischism av det hela.
Folk måste onekligen ha läst sagan om rödluvan lite för ingående som barn.
Aqvakul
03-05-2010, 11:07
CITAT (Primavera in anticipo @ 03-05-2010, 11:49)  Utan att bli alltför filosofisk så anser jag att det är skillnad på att ta ihjäl en bladlus och ett rådjur. Jag dödar inte rådjuren som snor mina hallonbuskar utan försöker hålla dem på avstånd med fredligare metoder. Och om man mosar en liljebagge betyder det väl inte att man vill utrota dem som art?
Det är ju lite märkligt att herdar i alperna har viftat iväg vargar med käppar i tusentals år - utan hatkänslor och utan större svårighet, medan macholasse-fegisarna här hemma behöver göra utrotningskrig och vapenfetischism av det hela.
Folk måste onekligen ha läst sagan om rödluvan lite för ingående som barn.  Bra rutet!
Gossen Ruda
03-05-2010, 11:12
Jag tror nog att många trädgårdsägare skulle vilja utrota liljebaggarna, åtminstone i den egna täppan. Varghatarna vill bara utrota vargen i sitt närområde, inte i hela världen. Jag filar fö fortfarande på mitt superinlägg.
Såg inte programmet. Ville inte förstöra en skön kväll med att titta på dessa avarter av jägare. Dom hotar, använder illegala vapen, bryter mot lagen, trakasserar andra. Att försvara vargjakten är en sak, men inte kan man med bästa vilja i världen finna något förmildrande med vad dessa typer gör.
Gossen Ruda
03-05-2010, 12:38
Ok, här kommer då min syn på saken. Jag anser att konflikten mellan älskare och hatare av vargen kommer sig av att lagstiftarna har fattat ett beslut långt över huvudena på de som drabbas av lagen. Älskarna bor oftast långt från närmaste varg eller drabbas aldrig av problem och då är det lätt att fatta bevarandebeslut. De som drabbas, djurägare och jägare t.ex., har kanske fått säga sin mening men lagstiftarna har inte lyssnat. En sådan von oben-attityd kan ofta vara förödande. De känner sig med rätta överkörda och ur denna känsla föds ofta hat. Inte för att jag försvarar beteendet men jag försöker bara hitta en förklaring.
Den vargälskande damen som rastar sin hund i nån stadspark skulle nog ändra sin uppfattning om saken om en varg sprang fram och nappade åt sig hunden med koppel och allt. Eller kattägaren som ser sitt älsklingsdjur bli vargmat. Kanske även när gerbilerna stryker med. Det är landsbygdens folk som drabbas när fårägarna får sina får rivna eller jägarna blir tvungna att dela jaktmarken med en flock köttätare och konkurrenter. De har ofta fått betala dyrt för jakträtten men blir sen snuvade på förtjänsten. Det man missade var att FÖRST försöka komma överens med folket som skulle leva med vargarna och SEN stifta lagar. Om inte det första hade gått igenom skulle man nog inte gått vidare. Att tro, som också framskymtar här på forumet, bara man stiftat en lag så lyder alla är så urbota dumt, närmast ren idioti. Polistätheten på landbygden är synnerligen låg så möjligheten att övervaka ett jaktförbud är obefintlig och har man inte befolkningen med sig är det kört.
Det frodas också en massa skrönor och påstående i frågan som inte gör det bättre, och dessutom förträngningar av fakta. Från båda sidor. En sån sak dök upp här tidigare när Huggorm, var det väl, skrev att vargarna anställer rena massakrer på får. Genast försvarade vargälskarna sina djur, SÅ gör aldrig vargen. Det dröjde flera inlägg om saken innan verkligheten till slut trängde in i medvetandet, och tyvärr tror jag att en del ändå inte fattat. Detta med massrivningar är dock inget nytt för den som känner till lite i problematiken, men det visar tyvärr det ytliga betraktandet som en del har. Massrivningar har fö även skett med kor och framför allt kalvar.
Är vargen då farlig för människor? Det vet vi inte än. So far so god. Förmodligen är det ingen större fara, vargen har fattat vad människan går för. Helt säkra kan vi inte vara bara för att inget har hänt än, antalet möten varg-människa är för litet eftersom vargen snabbt försvinner. Vad som skulle hända om en varghona skulle försvara sina valpar vet vi inte. Eller vad som skulle hända om en femåring skulle möta en varg på en skogsstig och blir rädd för ”hunden” och därför springer därifrån. Utlöses attackbeteendet? Ingen vet, det krävs empiriska studier. Förväxla inte vilda vargar med fredliga djurparksvargar som människor går in och gullar med. Att släppa ut en sån varg i naturen kan bli katastrof.
Sen har vi problemet att djur precis som människor är individer. Älgar är rädda för människor och springer undan men ändå blev en kvinna ihjälsparkad för något år sen. Schimpanser är fredliga trodde man tidigare, så även de som Jane van Lawick-Goodall studerade. Fast en ovanligt bråkig hane ur flocken angrep för några år sen en infödingskvinna och nappade åt sig hennes baby. Ungen hittades senare delvis uppäten.
Min syn på vargfrågan då? Jo, jag tror nog att det finns plats för varg i Sverige fast först måste ALLA vara med på saken.
Fröken E
03-05-2010, 12:59
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 13:38)  Min syn på vargfrågan då? Jo, jag tror nog att det finns plats för varg i Sverige fast först måste ALLA vara med på saken. Innan ALLA är med på saken är vargen för länge sedan utrodad och människan förintat sig själv och planeten Gaia. Tyvärr. I en demokrati gäller majoritetsbeslut.Inte ALLAs beslut. Allahs beslut gäller snarare hos islamistiska fanatiker.
Gossen Ruda
03-05-2010, 13:13
En vacker tanke med majoritetsbeslut men verkligheten är helt annorlunda, och även människan. Om Fröken E har byggt ett vackert hus med en fantastisk trädgård runt kommer nog ett majoritetsbeslut om att bygga en motorväg rätt över det hela inte att mottagas utan protester.
Tittade in för att se utvecklingen av diskussionen på tråden som jag initierade innan jag lämnar odla nu när sommaren står inför dörren och en massa underbart trädgårdsarbete väntar.... Gossen Ruda, var snäll och blanda inte ihop mig med någon annan på forumet. För övrigt önskar jag att motståndet mot våld och grymhet (som nu tyvärr finns i oss alla och som vi måste bli medvetna om för att kunna bekämpa det inom oss själva) lever kvar och frodas såsom perenna evigt blommande rosor... helst riktigt taggiga sådana ... här på odla och i alla människohjärtan. Att vi fortsätter att värna om och ta parti för dem som inte kan föra sin egen talan ... Jag önskar er alla en rikgit fin sommar!' Och Herkules... tack för hälsningarna ... de värmde och återgäldas Hälsningar Freyas
Nog för att jag är för varg, men lite förståelse har jag för dem som hatar varg då de river sönder deras tamdjur. I för sig tycker jag att de som har tamdjur i hänge på vargrika trakter får helt enkelt göra vargsäkra hängen.
MEN vad dessa illegala vargjägare, vad de nu kallar sig, jag har glömt eller förträngt, dessa imbecilla mördare ska sitta inne hela bunten, minst 10 år var för varje mördad varg. Deras metoder är minst lika illa, om inte värre, som de som eldade upp kaninerna och plågade sin hund. Fy fan för dessa jordens avskum. Blanda in glas i kött för att vargen ska dö i tarmvred, det var väl en vad de mildaste metoderna de använde. Jag önskar dem alla världens tarmvred och hoppas att de får plågas länge innan sjukvården räddar dem från döden, helst ska de ha stomipåse på magen allihopa efteråt. Fy fan vilka människor.
Min reaktion kommer lite sent här, det beror på att jag inte kom åt dator förrän nu sen jag såg (halva) dokumentären.
andersen
03-05-2010, 14:53
Meriona
03-05-2010, 14:53
CITAT (Anma @ 03-05-2010, 15:43)  Nog för att jag är för varg, men lite förståelse har jag för dem som hatar varg då de river sönder deras tamdjur. I för sig tycker jag att de som har tamdjur i hänge på vargrika trakter får helt enkelt göra vargsäkra hängen.
MEN vad dessa illegala vargjägare, vad de nu kallar sig, jag har glömt eller förträngt, dessa imbecilla mördare ska sitta inne hela bunten, minst 10 år var för varje mördad varg. Deras metoder är minst lika illa, om inte värre, som de som eldade upp kaninerna och plågade sin hund. Fy fan för dessa jordens avskum. Blanda in glas i kött för att vargen ska dö i tarmvred, det var väl en vad de mildaste metoderna de använde. Jag önskar dem alla världens tarmvred och hoppas att de får plågas länge innan sjukvården räddar dem från döden, helst ska de ha stomipåse på magen allihopa efteråt. Fy fan vilka människor.
Min reaktion kommer lite sent här, det beror på att jag inte kom åt dator förrän nu sen jag såg (halva) dokumentären.
Gossen Ruda
03-05-2010, 15:11
CITAT (andersen @ 03-05-2010, 15:53)  Den artikeln tål att funderas över.
Bästa sättet att döda en varg är tydligen att använda långsamverkande gift, eftersom en förgiftad varg drar sig undan till något gömställe och blir så gott som omöjlig att hitta. Där ligger den och plågas i flera dagar innan den till slut dör. Hur är man egentligen funtad när man tar till sådana metoder??? Vad som också slog mig var att idioterna fick stå oemotsagda genom hela programmet när de redogjorde för sin verksamhet. Varför hölls ingen debatt efteråt???
Olle
*Stintan*
03-05-2010, 15:52
CITAT (andersen @ 03-05-2010, 15:53)  Tänkvärt och eftersom det inte går att diskutera med dessa fanatiska militanta falanger så lär det väl snart utbryta regelrätt krig i någon vargskog mellan djurrättsaktivister och varghatare.
vitavargen
03-05-2010, 16:53
CITAT (andersen @ 03-05-2010, 15:53)  Dena lerdarartikel i Expressen bjuder på funderingar: - Varför en som får möjligheten att skriva ledare för en tidning nöjer sig med att bara berätta om att SVT har skruvar till verkligheten från varghatarna? varför väljer Tommy Hammarström inte att vända sig till den myndighet som granskar TV? -Varför väljer TH att likställa varghatarna med vargälskare? vet han inte att dessas förekomst har tidsmänssiga skillnader. Först dödas vargar och sen kommer några och protesterar emot det dödandet. Varför väljer TH att likställa dessa grupper? Tycker att ledarskribenten för expressen är själv en jägare eller minst förespråkar han jakt på död på vargar. Idag är han tvången att ta ställning till avslöjandena om det motbjudande som sker i skogarna. Han målar upp SVT:s program om vargarna bara för att skaffa sig trovärdighet för sin linje om slakt på vargar. Denna ledarskribent står de varagdödarna väldigt nära. Han väljer den mittenlinjen i sin artikel för att skuldbelägga oss som försvarar vargen, annars han själv är en vargdödare.
herkules
03-05-2010, 17:10
CITAT (andersen @ 03-05-2010, 15:53)  det debattinlägget var inget att hänga i julgranen, typiskt jägarsnack tycker jag. "om vargen ska överleva måste den få jagas" konstigt resonemang. *tumme ner*
*Stintan*
03-05-2010, 17:21
Suck!!! Du fattade som vanligt inte mycket av det som stog i artikeln vitavargen utan vänder till allt så att du får något att hacka på.
Förklara för mig som om jag var 5 år gammal. Hur överlever vargen genom att man jagar den? Jag förstår att en alldeles för hög inavel bland varg får stammen att försvagas och till slut dö ut, men på vilket sätt gör man vargstammen starkare genom att minska den i storlek?
I min värld behövs det nytt blod, alltså nya individer från en annan vargstam för att vargen ska överleva, inte att den befintliga vargstammen minskas med ett antal individer. Men ok, jag kanske är dum i huvudet? Vad vet jag?
Aqvakul
03-05-2010, 17:33
CITAT (Anma @ 03-05-2010, 18:26)  Förklara för mig som om jag var 5 år gammal. Hur överlever vargen genom att man jagar den? Jag förstår att en alldeles för hög inavel bland varg får stammen att försvagas och till slut dö ut, men på vilket sätt gör man vargstammen starkare genom att minska den i storlek?
I min värld behövs det nytt blod, alltså nya individer från en annan vargstam för att vargen ska överleva, inte att den befintliga vargstammen minskas med ett antal individer. Men ok, jag kanske är dum i huvudet? Vad vet jag? Den frågan skulle detta "dumhuvudet" också gärna fått förklarad för sig...
*Stintan*
03-05-2010, 17:40
CITAT (herkules @ 03-05-2010, 18:10)  det debattinlägget var inget att hänga i julgranen, typiskt jägarsnack tycker jag. "om vargen ska överleva måste den få jagas" konstigt resonemang. *tumme ner* Han menar väl bara att han inte tror det finns något annat sätt för att kunna få med sig varghatarna att acceptera varg. Varför är det typiskt jägarsnack? Själv har jag ingen aning om hur man ska kunna omvända idioterna men du kanske har någon idé. Det är ju himla lätt för oss att sitta här och tycka att vi självklart ska ha varg i skogarna och att det borde vara skottpengar på jägarna men hur ska det gå till när det finns ett sånt motstånd så att en del idioter t.o.m. bär sig åt som i filmen för att utrota den.
Gossen Ruda
03-05-2010, 17:48
Ok, kära dumhuvuden. Så här är det.  Om det finns områden med mycket varg och där reviren gränsar till varandra är det mycket svårt för nytt blod att komma in. Det händer ingenting förrän något av alfadjuren dör och de kan bli upp mot 15 år. Pga koncentrationen av inavlade djur i området är dessutom chansen stor att det döda djuret ersätts av en nära släkting, vargen har ingen stamtavla de kan kolla släktskapet i. Man måste alltså glesa ut i reviren så nyinplanterade vargar kan skapa revir där också. Därför var den gångna jakten helt fel, man skulle selektivt skjutit bort alfadjuren i vargtäta områden. Detta är mina funderingar men jag är övertygad om att det stämmer. Det är inte samma sak med lo för de vandrar långa sträckor och parar sig där de kommer åt.
*Stintan*
03-05-2010, 17:49
CITAT (Anma @ 03-05-2010, 18:26)  Förklara för mig som om jag var 5 år gammal. Hur överlever vargen genom att man jagar den? Jag förstår att en alldeles för hög inavel bland varg får stammen att försvagas och till slut dö ut, men på vilket sätt gör man vargstammen starkare genom att minska den i storlek?
I min värld behövs det nytt blod, alltså nya individer från en annan vargstam för att vargen ska överleva, inte att den befintliga vargstammen minskas med ett antal individer. Men ok, jag kanske är dum i huvudet? Vad vet jag? Vi lever i samma värld Anma för jag tänker som du och ställer mig lika undrande. Frågan är väl om det går att rädda de vargar som återstår med tanke på de kriminella idioter och deras anhang som visades i filmen.
Jan Lindgren
03-05-2010, 17:51
Hej! Det är lätt att förstå att människor inte vill ha varg runt knutarna. Alla som har någon känsla för sina medmänniskor begriper vargjägarnas frustration. För oss på landet känns det naturligt att avliva skadedjur och andra skadliga organismer. Jag tror att de flesta människor använder gifter för att få bort skadliga organismer i sin omgivning. Även Herkules och Vita Vargen. Att man använder Wafarin för att döda vargar är inte märkvärdigare än att man använder det för att döda råttor. Djur som djur.
Det är mycket lätt att förbättra situationen för både vargar och människor. Staten äger mycket stora marker. Förbjud vargjakt där och släpp jakten fri på privat mark. Jag vill inte ha varg eller andra skadedjur på min tomt. De människor som vill ha mycket varg i skogen bör lämpligen köpa in egen mark där de kan bestämma över ev. jakt.
Med en förbättrad lagstiftning så slipper vi höra frustrerade människor uttrycka sig på sådant olämpligt vis som i reportaget och slipper det oacceptabla beteendet mot vissa tjänstemän. Jag vill betona att jag inte är jägare och aldrig skjutit ett djur.
Ogräs är växter som växer på fel ställe. Skadedjur är djur som befinner sig på fel ställe. Det kan exempelvis vara bladlus, råtta, rådjur eller varg.
MVH Jan Lindgren
vitavargen
03-05-2010, 18:20
I och med att det finns ett generöst ersättningssystem för bönder vars verksamhet får skada av vargen, är varje tanke på jakt på vargar brutala, hänsynslösa, primitiva och motbjudande.
Det finns ingenting i världen som kan rättfärdiga den primitiva jakten på vargar som pågått och i år stärktes med Alliansregeringens beslut på jakt på vargar.
Det borde finnas många alternativa vägar för samlavnad med vargen, inga av dessa bjuder på jakt på dem. De som förespråkar jakt på vargar saknar mänskliga värderingar som är acceptabla bland moderna människor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|