Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Aqvakul
Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin avgår plötsligt. Som skäl anger han en jobbig vårdnadstvist.

Det är kanske inte heller så kul att gå in i valkampens slutskede med ett helt misslyckad arbetsmarknadspolitik - fler arbetslösa istället för färre..

Han ståtar ju också med en fuskexamen från ett amerikanskt universitet.

Ska vi gissa att han blir landshövding eller generaldirektör...
skogstroll
när jag blev arbetslös 2001 och det var ett helsicke att få tag i jobb och var tvungen att plugga i flera år ytterligare för att få in lite pengar/bidrag... undrar vilka som satt vid makten då? rolleyes.gif bidragsfantomerna tror jag...

Meriona
Vem är han? jag kan inte för mitt liv se honom framför mig?
Konstig tidpunkt att avgå ja, han måtte blivit osamt med Big Fredrik. whistling.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Meriona @ 07-07-2010, 15:07) *
Konstig tidpunkt att avgå ja, han måtte blivit osamt med Big Fredrik. whistling.gif

Nej, inte osams med Fredrik men med sin ex-fru - allt står att läsa i tidningarna....förstås!
Journalister från t ex Aftonbladet har t o m ringt till hans barn för att få veta hur det går i vårdnadstvisten och hur "pappa mår". Det är ju helt sanslöst! Ibland undrar jag om journalister inte har nån som helst moralkänsla.
För övrigt har Littorin dragit ett tungt men framgångsrikt lass som arbetsmarknadsminister.
Meriona
Fast inte slutar man jobbet för att exet är ett pain-in-the-ass? unsure.gif Nä det rimmar inte riktigt tycker jag.
andersen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 07-07-2010, 15:45) *
Nej, inte osams med Fredrik men med sin ex-fru - allt står att läsa i tidningarna....förstås!
Journalister från t ex Aftonbladet har t o m ringt till hans barn för att få veta hur det går i vårdnadstvisten och hur "pappa mår". Det är ju helt sanslöst! Ibland undrar jag om journalister inte har nån som helst moralkänsla.
För övrigt har Littorin dragit ett tungt men framgångsrikt lass som arbetsmarknadsminister.

Märkligt att du tycker det, Littorin har ju ingen kunskap om LAS.
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 07-07-2010, 15:07) *
Vem är han? jag kan inte för mitt liv se honom framför mig?

Gossen Ruda
Det blir nog inga problem för Littorin att få ett nytt jobb, det är bara att gå till Arbetsförmedlingen. Regeringen har ju skapat så många jobb, man står ju för Jobblinjen, att företagen skriker efter arbetare. Jasså, inte...?

Nänä, Aqva. Han har maskerat sig med skägg numera.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2010, 16:35) *
Nänä, Aqva. Han har maskerat sig med skägg numera.

Måhända ett aktuellare foto..
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 07-07-2010, 14:26) *
Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin avgår plötsligt. Som skäl anger hjan en jobbig vårdnadstvist.

Det är kanske inte heller så kul att gå in i valkampens slutskede med ett helt misslyckad arbetsmarknadspolitik - fler arbetslösa istället för färre..

Det är helt riktigt det du säger om hans skäl till avgång, men vi kan stanna vid det han uppger själv.

Att vara en minister i en regering kräver lite klass när det gäller behandlingen av sin nära och kära. En minister som lämnar sin partner ensam med de gemensamma föräldrauppgifterna, en minister som struntar i om hans barn har tillräckligt med resurser för att överleva eller inte, en minister som får dom från rättsväsendet för att göra rätt för sig när det gäller vård av barn, en minister som.....

Ansvaret för allt detta eländiga vilar på Reinfeldts axlar. Om en privatperson som inte varit en Moderat minister och hade gjort som Littorin skulle han hamnat i fängelse, men Littorin får slippa fängelse tackvare de tjänster har erbjöd den Moderatledda regeringen ( att skicka fler i arbetslöshet, att vara med och försämra levnadsvillkoren för både arbetslösa och sjukskrivna etc).

Den politiska andan Sven Otto Littorin hade gått upp ur graven. Sådana lämnade den politiska arenan för länge sen. Att han verkade under de senaste fyra åren är bara tecken på det ruttna som nya Moderaterna kan bjuda ett samhälle på.
Gossen Ruda
Nu börjar den politiska svadan bubbla upp igen. laugh.gif
gnon49
Han är ganska anonym för mig. Därmed inte sagt att han inte gjort sitt jobb. Han har ju trots allt suttit i en regetring som framgångsrikt fört Sverige genom krisen. Men en arbetsmarknadsminister är väl ganska anomym oavsett regering. Nu lättar det ju rejält på arbetsmarknaden så en ny minister kanske får det lättare i arbetet.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 07-07-2010, 17:31) *
Han är ganska anonym för mig. Därmed inte sagt att han inte gjort sitt jobb. Han har ju trots allt suttit i en regetring som framgångsrikt fört Sverige genom krisen. Men en arbetsmarknadsminister är väl ganska anomym oavsett regering. Nu lättar det ju rejält på arbetsmarknaden så en ny minister kanske får det lättare i arbetet.

Skall man vara riktigt ärlig så har inte regeringen gjort speciellt mycket för/mot krisen utan mest flutit med strömmen. Sverige klarade sig ganska bra på egen hand.
Ralf
CITAT (vitavargen @ 07-07-2010, 16:48) *
....... En minister som lämnar sin partner ensam med de gemensamma föräldrauppgifterna, en minister som struntar i om hans barn har tillräckligt med resurser för att överleva eller inte, en minister som får dom från rättsväsendet för att göra rätt för sig när det gäller vård av barn

biggrin.gif

En stor del av tvisten har bestått om skolavgiften till Lundsberg.... knappast nåt som tillhör livets nödtorft
andersen
CITAT (gnon49 @ 07-07-2010, 17:31) *
Nu lättar det ju rejält på arbetsmarknaden så en ny minister kanske får det lättare i arbetet.

Var ifrån har du fått att det lättar rejält på arbetsmarknaden?

arbetslöshet
Chamomille
CITAT (vitavargen @ 07-07-2010, 16:48) *
Det är helt riktigt det du säger om hans skäl till avgång, men vi kan stanna vid det han uppger själv.

Att vara en minister i en regering kräver lite klass när det gäller behandlingen av sin nära och kära. En minister som lämnar sin partner ensam med de gemensamma föräldrauppgifterna, en minister som struntar i om hans barn har tillräckligt med resurser för att överleva eller inte, en minister som får dom från rättsväsendet för att göra rätt för sig när det gäller vård av barn, en minister som.....

Ansvaret för allt detta eländiga vilar på Reinfeldts axlar. Om en privatperson som inte varit en Moderat minister och hade gjort som Littorin skulle han hamnat i fängelse, men Littorin får slippa fängelse tackvare de tjänster har erbjöd den Moderatledda regeringen ( att skicka fler i arbetslöshet, att vara med och försämra levnadsvillkoren för både arbetslösa och sjukskrivna etc).

Den politiska andan Sven Otto Littorin hade gått upp ur graven. Sådana lämnade den politiska arenan för länge sen. Att han verkade under de senaste fyra åren är bara tecken på det ruttna som nya Moderaterna kan bjuda ett samhälle på.

Du är ju fasiken inte klok någonstanns. Tack gode gud att du inte sitter i regeringen med det språket du har. Då hade du inte vunnit många röster från mig iaf.
*Stintan*
Kan man inte åka i fängelse för förtal?

Det finns tydligen ingen hejd på vad en del anser sig ha rätt att kläcka ur sig men Littorins familjeproblem angår väl ingen annan än dom själva.
gnon49
CITAT (andersen @ 07-07-2010, 17:46) *
Var ifrån har du fått att det lättar rejält på arbetsmarknaden?

arbetslöshet

Företagen börjar ju anställa igen. Och vi fick ju inte den katastofala arbetslöshet man befarade. Arbetslösheten är fortfarande hög men inte något unikt om mna tittar bakåt i tiden.
Snöflinga
CITAT (*Stintan* @ 07-07-2010, 18:26) *
Kan man inte åka i fängelse för förtal?

Det finns tydligen ingen hejd på vad en del anser sig ha rätt att kläcka ur sig men Littorins familjeproblem angår väl ingen annan än dom själva.

Visst är det så ... men drevet går vidare.
netha
CITAT (Aqvakul @ 07-07-2010, 14:26) *
Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin avgår plötsligt. Som skäl anger han en jobbig vårdnadstvist.

Har aldrig läst/hört talas om någon vårdnadstvist ... blev därför mycket förvånad i morse då jag såg nyheterna på teve.
Men med så misslyckad arbetsmarknadspolitik så borde man kanske inte höja på ögonbrynen.

Däremot minns jag att jag för länge sedan läst om hans fuskexamen ... visst var han tvungen att ändra ang detta på regeringens sida!?

vitavargen
CITAT (Chamomille @ 07-07-2010, 17:51) *
Du är ju fasiken inte klok någonstanns. Tack gode gud att du inte sitter i regeringen med det språket du har. Då hade du inte vunnit många röster från mig iaf.

En av de bästa nyheterna som jag hört om mig själv. Det är hedrande att ha avstånd från dig och de som tänker som du !
Chamomille
CITAT (vitavargen @ 07-07-2010, 20:03) *
En av de bästa nyheterna som jag hört om mig själv. Det är hedrande att ha avstånd från dig och de som tänker som du !

giggle.gif Det är bra att du vet hur jag tänker din stackare.
EKLO
Pressuttalandet av Littorin själv om hans avgång var ngt av det mest häpnadsväckande jag hört i svensk politik (hörde det i morse på ekot, kanske fanns det "ute" rendan i går?) Att vara så nära gråten och så känslosam om pressen inför pressen i en så ledande befattning, det tyckte jag var oerhört besynnerligt faktiskt. Jag betvivlar inte ett ögonlock att pressen varit fördjävlig med hans familjehistoria, men att i detta läge inte vara mer förberedd och samlad tycker jag är otroligt konstigt - vad är det moderaterna anser vara befrämjande med ett så känsloladdat uttalande - för ingen tror väl att denne man inte har mediacoachning?
vitavargen
CITAT (EKLO @ 07-07-2010, 21:12) *
..... Jag betvivlar inte ett ögonlock att pressen varit fördjävlig med hans familjehistoria, men att i detta läge inte vara mer förberedd och samlad tycker jag är otroligt konstigt - vad är det moderaterna anser vara befrämjande med ett så känsloladdat uttalande - för ingen tror väl att denne man inte har mediacoachning?

I närmast framtid bör väldiga saker och ting komma fram runt figuren Littorin.

Han skyller på barnen och nämner problemen som barnens namn i tre delar. Om han var så omtänksam mot sina barn, borde han betalat underhållsstödet och inte låtit en domstol tala om för honom var skåpet skulle stå beträffande hans barn.

I och med fusket med sin amerikanska examen borde finnas flera områden, där han lagd fram osanningar så snällt som han gjorde. Vi får se hur den närmaste framtiden ter sig. Just nu är en sak klar och det är det att de nya Moderaterna leds av sådana figurer.
Ralf
CITAT (vitavargen @ 07-07-2010, 21:28) *
Han skyller på barnen och nämner problemen som barnens namn i tre delar. Om han var så omtänksam mot sina barn, borde han betalat underhållsstödet och inte låtit en domstol tala om för honom var skåpet skulle stå beträffande hans barn.

Så du anser att är normalt att betala för Lundsberg?
EKLO
CITAT (vitavargen @ 07-07-2010, 21:28) *
I närmast framtid bör väldiga saker och ting komma fram runt figuren Littorin.

I och med fusket med sin amerikanska examen borde finnas flera områden, där han lagd fram osanningar så snällt som han gjorde. Vi får se hur den närmaste framtiden ter sig. Just nu är en sak klar och det är det att de nya Moderaterna leds av sådana figurer.

Men du är väl också medveten om att han har mediacoachning - tycker inte du att det är underligt hur han drar på de känslosamma stråken? Vi kan väl skita i hans privatliv - men vad är det moderaterna vill plocka poäng med genom denna känsloinriktning?
Gossen Ruda
CITAT (EKLO @ 07-07-2010, 21:50) *
Men du är väl också medveten om att han har mediacoachning - tycker inte du att det är underligt hur han drar på de känslosamma stråken? Vi kan väl skita i hans privatliv - men vad är det moderaterna vill plocka poäng med genom denna känsloinriktning?

Han skyllde inte heller på barnen utan angav dem som orsak. Jag förstår honom. Det borde finnas någon slags imaginär skottpeng på vissa journalister. Möjligen också på vita vargar.
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2010, 22:01) *
Det borde finnas någon slags imaginär skottpeng på vissa journalister. Möjligen också på vita vargar.

Oj va vi skulle vara rika då biggrin.gif
EKLO
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2010, 22:01) *
Han skyllde inte heller på barnen utan angav dem som orsak. Jag förstår honom. Det borde finnas någon slags imaginär skottpeng på vissa journalister. Möjligen också på vita vargar.

Men det är ju inte så att han går ut och uttalar sig som privatperson - det är som om ni vill känna in honom som en kompis, men han har ju en position som gör att man centralt bedömt att hans sätt att uttala sig om sin avgång ska vara gynnsam för partiet - hur kan den vara det - är min fråga.
Bengalow
Det enda jag känner till om Littorin, det läste jag i kvällspressen förra året. Han skulle då med sina barn på semester till Hourghada,Egypten. Vid passkontrollen viftade han glatt med sitt diplomatpass, och blev avvisad! Han hade inte tagit reda, på att "diplomater" måste anmäla sin ankomst 14 dagar före ankomst. Han blev tvungen att åka tillbaka med vändade plan. Undrar vem som betalade den hemresan ...?
I övrigt har han väl inte gjort annat än stämplat papper och propagerat för alliansen för sin lön på drygt 100 papp i månaden. En riktig nolla, liksom Billström som nu skall ta över.

Chamomille
CITAT (EKLO @ 07-07-2010, 22:16) *
Men det är ju inte så att han går ut och uttalar sig som privatperson - det är som om ni vill känna in honom som en kompis, men han har ju en position som gör att man centralt bedömt att hans sätt att uttala sig om sin avgång ska vara gynnsam för partiet - hur kan den vara det - är min fråga.

Gynnsam för partiet? Vad har du fått det ifrån? Varenda djävel måste väl uttala sig om sin avgång vad det än gäller eller när om man sitter i en sån position?
Anki på Öland
Fy så syniska en del av er är! Skulle inte en politiker kunna avgå av personliga skäl för att skydda sina barn. Tror inte han är varken sämre eller bättre än sina med -och motkandidater ifrån dom olika partierna.
Anki
vitavargen
CITAT (EKLO @ 07-07-2010, 22:16) *

Hans avgång var till för att rädda Moderaterna och inte barnen. Idag är han en stor belastning (tydligen större än Carl Bildt ). Det som hände barnen (bråk med mamman till barnen ) är inget nytt. Det som är nytt är Moderaternas krav på hans avgång.
Chamomille
CITAT (Anki på Öland @ 07-07-2010, 22:27) *
Fy så syniska en del av er är! Skulle inte en politiker kunna avgå av personliga skäl för att skydda sina barn. Tror inte han är varken sämre eller bättre än sina med -och motkandidater ifrån dom olika partierna.
Anki

tummenupp.gif
ninnisky
CITAT (Anki på Öland @ 07-07-2010, 20:27) *
Anki

tummenupp.gif även från mig
Ralf
CITAT (vitavargen @ 07-07-2010, 22:29) *
Hans avgång var till för att rädda Moderaterna

Dom behöver inte räddas...
EKLO
CITAT (Chamomille @ 07-07-2010, 22:25) *
Gynnsam för partiet? Vad har du fått det ifrån? Varenda djävel måste väl uttala sig om sin avgång vad det än gäller eller när om man sitter i en sån position?

Men du tror väl inte att dessa yttranden är helt privata utan att ha dryftats med mediacoacher och partiledning?
Bengalow
Krokodiltårar!!! Hans framträdande i TV sågs väl även av tingsrättens medlemmar. Ge hans ex samma chans att fylla rutan med "sorg och besvikelse". Jösses, för den svenske Tigern!!
Att gå till svensk allmänhet i TV med sina hjärte-(ekonomiska) problem är bara FÖR amerikanskt! Fyyy!
Chamomille
CITAT (EKLO @ 07-07-2010, 22:59) *
Men du tror väl inte att dessa yttranden är helt privata utan att ha dryftats med mediacoacher och partiledning?

Näe. Men det är väl ingen annans yttranden heller vid avgång.
Men om man tänker som du -gynnsamt för partiet- så borde ju hela socialdemokraterna avgå så vinner dom valet med 100 procent.
Bengalow
Jösses, vilken slutledningsförmåga du har, Chamomille! Helt genialt! Du borde kunna ta över efter Per Schlingmann direkt
Chamomille
CITAT (Bengalow @ 07-07-2010, 23:12) *
Jösses, vilken slutledningsförmåga du har, Chamomille! Helt genialt! Du borde kunna ta över efter Per Schlingmann direkt

Så smart av dig att förstå poängen Benga. Då kanske du kan ta över efter Mona, Benga?

Editerade ett stavfel.
gnon49
Givetvis kan en politikers privatliv skada partiet. Se bara på Mona Sahlin. Fast hon avgår ju inte förstås.
Men en presskonferens är alltid en presskonferens och då gäller det att ta fram dom rätta anletsdragen.
Tror knappast det påverkar väljarstödet för moderaterna. I alla fall inte negativt.
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 07-07-2010, 22:27) *
Anki

tummenupp.gif Bedrövlig attityd hos en del. Man kan ju undra varför.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 08-07-2010, 00:21) *
tummenupp.gif Bedrövlig attityd hos en del. Man kan ju undra varför.

Skrämmande är det när man läser det. Hur kan man bli så?
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-07-2010, 07:52) *
Skrämmande är det när man läser det. Hur kan man bli så?

Förmodligen genom att vara genompolitiserad själv, då ser man aldrig personerna som personer utan bara som företrädare för politiken. Särskilt då för dem som inte stöder den egna politiken. Fanatism är aldrig av godo.
netha
I stället för att tvingas berätta hela sanningen

Kanske inte alls hade med skilsmässan att göra...
Ralf
CITAT (netha @ 08-07-2010, 08:38) *

ingen nyhet att han inte kunde ha sina barn varannan vecka... vilket han nog kunnat om han velat

Kanske värre är att ex-hustrun umgås med en känd ekonomisk brottsling och det belopp som hustrun stämt maken på, ca 2 miljoner kronor, är ungefär det belopp som ex-hustruns nya sambo är skyldig kronkalle. Och det finns mera om detta umgänge....

Vissa Moderater ser inte olagliga saker som brott, inte ens det dom gör som politiker, trots tex "fällningar" av JO.
Aqvakul
Det är uppseendeväckande att en av de tongivande i regeringen och den ansvariga för alliansens viktigaste politikområde - jobben - avgår strax innan valet, efter att ha suttit hela mandatperioden. Det är naturligt att det spekuleras om det uteslutande beror på personliga problem eller om det det finns andra anledningar. Beroende på vilken politisk position man intar, så kommer man att diskutera frågan utifrån olika utgångspunkter. Det märks verkligen att vi närmar oss valet. Massmedia ska granska makthavarna, men samtidigt respektera deras personliga integritet. Tyvärr får nog toppolitkerna själva räkna med att de blir ganska hårt ansatta. Det hör ju till jobbet. Men när anhörigas integritet kränks så har det absolut gått för långt. Tyvärr så är vissa journalister så tävlingsinriktade att de tappar känslan för sans och måtta.
Gossen Ruda
CITAT (netha @ 08-07-2010, 08:38) *

Netha, Netha, tror du på Aftonbladet? Det är inte otroligt att det är deras reportrar som antastat barnen med frågor och nu försöker de friskriva sig från ansvaret.
netha
Citat från Lena Melins artikel:

"Sven Otto Littorin avgick inte för bevakningen av hans tvist med hustrun om barnen.

Han lämnade av allt att döma regeringen för uppgifter som Aftonbladet inte publicerat.

Aftonbladet har under en längre tid arbetat med uppgifter som är graverande för Sven Otto Littorin. De handlade varken om hans familj, hans barn eller vårdnadstvisten med den förra hustrun.

De handlade om Sven Otto Littorin själv.

Vi har lagt ner stor möda på att kontrollera sanningshalten i uppgifterna och i förrgår var det dags att ställa frågorna till Sven Otto Littorin.

Först ville Littorin varken bekräfta eller dementera. Men i går morse skulle Aftonbladets reporter Mattias Carlsson och fotograf Urban Andersson få träffa honom, enligt regeringskansliets presstjänst.

Men i stället avgick Sven Otto Littorin./

En berättigad fråga är varför Aftonbladet inte nu publicerar de nya uppgifterna om Sven Otto Littorin. Skälet är enkelt. Sedan i går morse är han inte längre en offentlig person.

Han valde att hoppa av – i stället för att bli intervjuad. "

CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2010, 08:44) *
Netha, Netha, tror du på Aftonbladet? Det är inte otroligt att det är deras reportrar som antastat barnen med frågor och nu försöker de friskriva sig från ansvaret.

Lena Melin anser jag vara trovärdig, men så klart kan jag inte garantera något ... lika lite som någon annan utomstående kan.

I övrigt så har jag aldrig läst något ang hans skilsmässa ... visste inte ens att han var skild.
Jag klickar aldrig på "snaskartiklar" eller sk kändisreportage ... det intresserar inte mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon