Full version: Homeopati?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Kesigul
CITAT (Markus_H @ 02-08-2010, 14:50) *
Homeopati har inte mångtusenåriga anor, homeopatin ingår i antroposofisk läkekonst och den rörelsen grundades av Rudolf Steiner i Österrike på 1910-talet. Steiner gjorde en filosofi som var ett hopkok av österländsk mystik, kristendom, kosmologi och rena spekulationer (bland annat gillade han rasbiologi eftersom det skulle rena bort orena befolkningsinslag).
Detta är väldigt självmotsägelsefullt, då "hanterbara nivåer" inte finns. Cellerna är semipermeabla och kan ta upp de cellerna behöver men släpper inte in annat. Man kan inte späda ut ett ämne så att molekyler blir "signaler"??? Späder man ändrar man bara koncentrationen. Dessutom är det komplexa molekyler som är verksamma (proteiner, kolhydrater, lipider, enzymer mm).

Hahnemann utvecklade den på 1700talet (har jag för mig). Att en rörelse tar upp den gör den förhoppningsvis inte suspekt. Så Steiner har inte så mycket att göra med grunderna. Hahnemann lutade sig på äldre källor när han startade det hela.

Jag är medveten att molekylerna tar slut innan utspädningen gör det men vi vet för lite om vattnet för att klart förkasta möjligheten av att "signal", dvs att den aktiva substansen fortfarande ger någon typ av signatur. Det finns så oerhört mycket vi inte vet om det mesta och jobbar vi inom området så tror jag det är vettigt att vara ödmjuk och inse att vi har mer att upptäcka än vi redan har gjort. Att veta fakta kan göra att vi missar möjligheter.

""
Gossen Ruda
CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 15:11) *
Hahnemann utvecklade den på 1700talet (har jag för mig). Att en rörelse tar upp den gör den förhoppningsvis inte suspekt. Så Steiner har inte så mycket att göra med grunderna. Hahnemann lutade sig på äldre källor när han startade det hela.

Det var runt sekelskiftet 1700/1800 som Hahnemann funderade ut principen, tror inte det finns någon exakt årsangivelse. Han stödde sig inte på äldre uppgifter, det var kininets inverkan på hans egna kropp han uppmärksammade. Vem vet, han kanske bara var allergisk mot kinin? biggrin.gif
*Stintan*
Tror det har brutit ut en flumepidemi på Odla [attachment=53219:hj_lp.gif]

silos
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 14:26) *
Utan att vara för elak så kanske du skulle hålla dig mer i trädgården? Det du skriver ovan är bara ord och teorier. Homeopatin har givetvis också försökt bevisas genom vetenskapligt upplagda experiment men resultatet har varit noll. Man måste tro på det för att det skall lyckas och tro ingår inte det vetenskapliga ordförrådet. Biverkningar av mediciner beror inte på att de måste överdoseras utan på att de ofta har flera olika effekter i kroppen.

Fy på dig,nu borde du verkligen skämmas över dina ord emot den nye medlem!!! jag trodde att du hade mera empati än så!!Ack så besviken jag nu blev,min herre messervisser Besservisser,eller hur det nu sägs!?!
fuchsian
Kesigul,

Du har rätt. jag har Hans bok bl.a här hemma och det jag vet om kemi och biologi har jag inte bara läst i skolan utan använt det i det verkliga livet.
Ge dig inte, du har kunskap så det räcker, men hur tas detta emot är en annan fråga.
Det har varit en del frågor kring detta, men vi fick vår väns gamla böcker både i homeopati och ögondiagnostik och de är mycket omfattande och eftersökta böcker som vi kommer att behålla.

Du som har jobbat med cell och dess struktur vet om vad du talar om och jag har mina kunskaper från både i det praktiska och från dessa böcker.

Att folk är så enfaldiga! Gick dåtidens grottmänniskor på våra apotek, det vore en syn för gudarna!

Lika dumt som att tro att jorden är platt, eller?

ATT läsa mellan raderna ----- betyder att tro inte allt, mänska, gör en egen uppfattning när du har tillräckligt kunskap för att som skrivs har kanske en annan sida om man kan lura ut det el. ej beror på kunskap och flexibilitet av läsaren. Lätt som en plätt!!! tummenupp.gif ... fuchian ...

CITAT (*Stintan* @ 02-08-2010, 14:05) *
Jisses! Så du menar att man hittar faktan "mellan raderna". I såfall förstår jag att du inte vill dela med dig av "din kunskap". rotfl.gif

du är nog dummare än tåget. det går i bästa fall framåt! thumbdown.gif
*Stintan*
Att läsa mellan raderna betyder att man lägger till annat än det som står i någon annans text. Alltså man hittar på egna saker som inte har något med den ursprungliga texten att göra.
silos
CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 14:49) *
Jag är visserligen ny här men blir ganska förvånad över tonen i denna länk (ovan upplevs av mig som mycket elakt och jag vet inte vad jag har gjort dig för att förtjäna detta). Varför är mina teorier mindre värda än alla andras? Varför är det mer OK att vara mot alternativ än för?

Jag har jobbat inom molekylärbiologi i snart 20 år och jag blir bara mer och mer fascinerad av hur cellerna fungerar, transportvägar och signalsystem mm mm. Ju mer jag lär mig desto mindre inser jag att vi vet så hur kan vi då i allsin dar förkasta saker som fungerat genom århundraden, även om vi inte riktigt kan förklara hur ( i så fall måste vi rensa rejält inom skolmedicinen med)? Det är ju tack vara detta "humbug" som vi har en skolmedicin idag! Drivkraften inom forskningen är beroende av att kunna tänka utanför formen. Ett stort problem är att våra mätsystem inte alltid kan mäta det vi är ute efter och det gäller både sådant vi "vet" och att mäta "ovet" tex homeopatins effekter.

Samtal kan leda fram till oanade möjligheter och kräver mot & förespråkare som kan respektera varandras åsikter, det är då det finns möjlighet att utveckla förstående och få djupare kunskap. Att slå motståndaren i huvudet med elakheter har nog i längden motsatt verkan.

Det intressanta är att tråden drar upp starka känslor och detta var i min värld oväntat. Alltså har jag tack vare det fått en ny verklighet som jag nu får begrunda.

Gossen Ruda tycks veta precis ALLTING och är mycket negativ om allt som han anser att vara "flumm"
*Stintan*
CITAT (fuchian @ 02-08-2010, 15:33) *
Kesigul,

Du har rätt. jag har Hans bok bl.a här hemma och det jag vet om kemi och biologi har jag inte bara läst i skolan utan använt det i det verkliga livet.
Ge dig inte, du har kunskap så det räcker, men hur tas detta emot är en annan fråga.
Det har varit en del frågor kring detta, men vi fick vår väns gamla böcker både i homeopati och ögondiagnostik och de är mycket omfattande och eftersökta böcker som vi kommer att behålla.

Du som har jobbat med cell och dess struktur vet om vad du talar om och jag har mina kunskaper från både i det praktiska och från dessa böcker.

Att folk är så enfaldiga! Gick dåtidens grottmänniskor på våra apotek, det vore en syn för gudarna!

ATT läsa mellan raderna ----- betyder att tro inte allt, mänska, gör en egen uppfattning när du har tillräckligt kunskap för att som skrivs har kanske en annan sida om man kan lura ut det el. ej beror på kunskap och flexibilitet av läsaren. Lätt som en plätt!!! tummenupp.gif ... fuchian ...

Mitt tåg går iallafall framåt men ditt har tydligen inte ens något lok som drar.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 02-08-2010, 14:37) *
Att läsa mellan raderna betyder att man lägger till annat än det som står i någon annans text. Alltså man hittar på egna saker som inte har något med den ursprungliga texten att göra.

Du får ha den åsikten, men alla delar inte den, så du vet det.
du fattade inte ens påängen i det???? hur står det till ??????
silos
CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 14:55) *
Hade ingen aning om detta och onekligen började jag fundera på om detta var något för mig men jag stannar väl ett tag till :-). Tack för ditt stöd smiley_small_hug.gif

SNÄLLA,stanna kvar!!! Annars tar "oflummisar kål" på oss "flummisar"som ser mer än våra vanliga ögon tillåter oss att se!
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 14:58) *
Som jag skrev, jag menar inte att vara elak. /..../

gjorde du ju, du skrev Utan att vara för elak - lite elak, mycket elak eller inte elak alls?
*Stintan*
Hej o hå Hercules giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 02-08-2010, 15:28) *
Fy på dig,nu borde du verkligen skämmas över dina ord emot den nye medlem!!! jag trodde att du hade mera empati än så!!Ack så besviken jag nu blev,min herre messervisser Besservisser,eller hur det nu sägs!?!

Lugn och fin nu silos. Det ÄR svårt att berätta för en annan person att det denne säger eller skriver är obevisat flum, åtminstone via ett inlägg å en forum. Jag har ett problem med att jag gärna vill säga vad jag menar rätt ut, jag får försöka linda in det så gott det går men det är svårt.

CITAT (herkules @ 02-08-2010, 15:42) *
gjorde du ju, du skrev Utan att vara för elak - lite elak, mycket elak eller inte elak alls?

Ok, plocka bort "för" då då.
herkules
CITAT (Ralf @ 02-08-2010, 14:44) *
Ge mig gärna fakta om Homeopati.

i slutet på 70-talet var jag och en vän i tyskland och träffade en homeopat, min vän fick ett preparat per injektion, medlet smugglade vi in i sverige och han fortsatte få det per injektion av en ssk vi kände. han blev frisk från en dödlig sjukdom.
i dag används medlet inom den svenska cancersjukvården.
det är fakta och det finns ingen i hela världen som kan säga att detta är lögn, inte fungerar yadda yadda...

CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 15:47) *
/.../

näe, det kan du göra själv.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 14:58) *
Som jag skrev, jag menar inte att vara elak. Jag är bara så förundrad varför en del människor har så lätt att tro på saker som aldrig går att bevisa, som homeopati, medans vetenskapligt utförda experiment avfärdas med några ord. Är det för krångligt att sätta sig in hur vetenskapen fungerar men mycket lättare att tro på en talför kvacksalvare? Tänk bara så här: Inom homeopatin anser man att man kan späda ett ämne hur mycket som helst men vattnet skall på något sätt minnas ämnet ändå. Men det vatten man späder med har i sin tur varit kontakt med otaliga andra ämnen. Hur skall man då veta att vattnet minns det specifika ämnet man späder och inte alla andra ämnen? Homeopati är bara tro.

Och jag förundras över ditt vetenskapliga sätt!
Det är inte det minsta svårt att sätta mig i vetenskapliga tankar,mycket av det är oerhört intressant och viktigt,men jag är en mångsidig människa som ser livet från många håll eftersom livet är oerhört rikt på alla sätt och vis! Det är fult av dig att kalla människor för kvacksalvare..men i brist på bättre och korrekta ord tar man så klart sådan ord i sina skriverier:(((
herkules
CITAT (*Stintan* @ 02-08-2010, 15:44) *
Hej o hå Hercules giggle.gif

ja va fan, jag måste ju skriva nåt..
silos
Nä nu jjääää...jag måste har hamnat i helvete med en massa demoner help.gif sos.gif help.gif
fuchsian
Ja Silos,

Vi gör vårt bästa att få dem som ger vettiga svar att stanna kvar, resten kanske hamnar nån annanstans.

Trodde inte att vissa inte ha så mycket moral att ta emot en ny medlem på detta vis. Detta kommer att spridas ute i samhället om det inte blir lite ordning och reda här. Det vill väl inte Odla ha?

Låt dom tågen som går baklänges att backa så de ....... jag befattar inte mer om Stinta för jag börjar må illa av det. thumbdown.gif ....f.....
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 15:49) *

Inte alls, tala är silver men tiga är guld.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 15:47) *
Lugn och fin nu silos. Det ÄR svårt att berätta för en annan person att det denne säger eller skriver är obevisat flum, åtminstone via ett inlägg å en forum. Jag har ett problem med att jag gärna vill säga vad jag menar rätt ut, jag får försöka linda in det så gott det går men det är svårt.

Lugn är jag men fin...vete sjutton....
Jag är bara såååå trött på detta eviga tjatandet om flumm...har somliga här fått flumm i hjärnan...kanske ni har prövat på sådant som ger flumm i era liv och är nu allergiska när någon skriver om sådana här saker?
[attachment=53220:funny_an...tions_06.gif]

CITAT (herkules @ 02-08-2010, 15:49) *

[attachment=53221:funny_an...tions_08.gif]

CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 15:55) *
Inte alls, tala är silver men tiga är guld.

Varför talar-skriver du själv då??????
[attachment=53222:funny_an...tions_02.gif]
herkules
flum för mig är när någon är nerrökt på gräs eller hasch, jag blir så full i skratt när jag ser folket här inne tjata om flum, tror de att du sitter och röker gräs solis?
flirting.gif
Gossen Ruda
Ordet flum är lite flummigt i sig, det står lite på Wiktionary. Flum är närmast motsatsen till fakta och ordning. Tillägg: Men från början var det just det drogade personer pratade om.
fuchsian
Herkules,

Det är ju det jag har försökt förmedla.
sånt hör inte hit, röka får de göra utanför forum. .... Fuchian ....
silos
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 16:04) *
flum för mig är när någon är nerrökt på gräs eller hasch, jag blir så full i skratt när jag ser folket här inne tjata om flum, tror de att du sitter och röker gräs solis?
flirting.gif

[attachment=53223:ist2_463...mustache.jpg]
Ja,det tror jag att de tror rotfl.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 16:07) *
Ordet flum är lite flummigt i sig, det står lite på Wiktionary. Flum är närmast motsatsen till fakta och ordning. Tillägg: Men från början var det just det drogade personer pratade om.

Har du verkligen inte några egna tankar och funderinag här i livet?????

CITAT (fuchian @ 02-08-2010, 16:11) *
Herkules,

Det är ju det jag har försökt förmedla.
sånt hör inte hit, röka får de göra utanför forum. .... Fuchian ....

Bra skrivet!!!
*Stintan*
CITAT (fuchian @ 02-08-2010, 15:41) *
Du får ha den åsikten, men alla delar inte den, så du vet det.
du fattade inte ens påängen i det???? hur står det till ??????

På ängen går det kor eller hästar. Tackar som frågar, hur står det till själv???
silos
Ack ack ack och kvack kvack kvack....det ÄR en epidemi här på småprat,MEN det står INTE jag för eller Fuchian är ett som är säkert!!!
Det är ni själva som kommer och tjatta om erat flumm,så fort som det skrivs om någonting som somliga av er inte kan förstå...tjat tjat tjat tjaaaaaaaaaaat i det oändliga som om några har fastnat med sina munnar på ordet flumm...det låtwr väldigt konstigt i mina öron!
Så ni själva ser till att folk kommer till dessa trådar med några enkla frågor!!!

Ge ni upp så blir det bra!!!
smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 02-08-2010, 16:16) *
Har du verkligen inte några egna tankar och funderinag här i livet?????

Jovisst, men allt är baserat på vetenskapliga fakta. Jag kan också fantisera och dagdrömma men jag låter aldrig dessa fantasier påverka mitt dagliga liv.

CITAT (silos @ 02-08-2010, 16:28) *
Ack ack ack och kvack kvack kvack....det ÄR en epidemi här på småprat,MEN det står INTE jag för eller Fuchian är ett som är säkert!!!
Det är ni själva som kommer och tjatta om erat flumm,så fort som det skrivs om någonting som somliga av er inte kan förstå...tjat tjat tjat tjaaaaaaaaaaat i det oändliga som om några har fastnat med sina munnar på ordet flumm...det låtwr väldigt konstigt i mina öron!
Så ni själva ser till att folk kommer till dessa trådar med några enkla frågor!!!

smiley_small_hug.gif

Jo, jag tycker också det låter konstigt med flumm, jag brukar stava det med ett m:flum. Däremot två m i flummig.
Kesigul
Ja du Silos, hade du en aning om detta när du skrev första inlägget? Jag ville bara svara på din fråga och hade inte läst så många inlägg innan jag skrev mitt första.

De funderade på att lägga ner Vetenskapsakademin 1899 då allt var uppfunnet! Vi skrattar åt forna tiders syn på saker och ting utan att se vad vi själva ännu inte vet Jag är övertygad om att våra barn och barnbarn kommer att skratta åt mycket som är "SANT" idag (baserat på den härom efterlysta FAKTAN). De kommer att undra hur i all sin dar de tänkte.

Öppet sinne och respekt för andras åsikter tycker jag är viktigt även om vi använder nicknames här. Jag utgår från att det bakom varje finns en tänkande, kännande varelse och elakheter gör ont oavsett om man står med namn eller inte, problemet är att det är lättare att vara elak om man slipper stå för det.

Jag ska ge Odla en chans till. Det jag dock undrar är hur mycket fakta kontra egna erfarenheter som råden innehåller. Det är ju därför jag gick med här från början. Litteraturen ger ibland olika svar (sk Fakta) och jag ville ha tillgång till erfarenhet, dvs saker som människor gjort trots att alla kanske VET att det inte fungerar.

Han som skapade förutsättningarna för det jag jobbar med hade inte tillräckliga kunskaper i Cellbiologi så han gjorde ett försök som fungerade trots att alla andra visste att det inte gjorde det (han fick Nobelpriset 1993).

Ditt svar värmer gott och jag tar med mig den känsla nu när jag skall roa mig med en stadstur med barnen.

smiley_small_hug.gif

silos
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 16:39) *
Jovisst, men allt är baserat på vetenskapliga fakta. Jag kan också fantisera och dagdrömma men jag låter aldrig dessa fantasier påverka mitt dagliga liv.

NU fattar jag varför din signatur bild är så grå och varför det inte står någonting överhuvudtaget om dig,utan okänd är du rakt genom,inget ont om dig bara ett konstaterande....du skulle behöva mer färg och lek i ditt liv!
[attachment=53224:animated...hics_gif.png]

Jo, jag tycker också det låter konstigt med flumm, jag brukar stava det med ett m:flum. Däremot två m i flummig.

Och så har messervissen talat!
[attachment=53224:animated...hics_gif.png]

Du rudis,det är både nyttigt och härligt att släppa loss från sina vanliga "turer" här i livet,annars kan man hamna djupt ner i sina gamla hjulspår........
[attachment=53225:online_f...mment_10.gif]
fuchsian
CITAT (silos @ 02-08-2010, 16:28) *

smiley_small_hug.gif

Silos,

Bättre att undvika dessa som bara --- ack, ack, kvack --- för bättre än så kan vi när vissa har fastnat på ett enkelriktat hjulspår, och man måste tänka på de nya som kommer in i forumet. Stackarn som mötte sådant direkt, hon har nog mycket att dela med sig, men när hon blev så behandlad så blir jag såååå ledsen.

Varför behöver det vridas och hånas när man kommer med sina tankar eller svar? Det är inte etiskt riktigt att göra så och sedan sprids lögner som en löpsedel av andra i forumet.

Direkta provokationer verkar vara vardagsmat när de vill ha ut någon. Allt detta och mer till, så finns snart inte ett vettigt forum.
Vad håller folk på egentligen? det har jag undrat när jag har sett de utläggen på nätterna så blir det ett soptipp av folk som är på pikaluran eller åt de hållet. ....bättre kan vi .... fuchian ....
silos
CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 16:46) *
Ja du Silos, hade du en aning om detta när du skrev första inlägget? Jag ville bara svara på din fråga och hade inte läst så många inlägg innan jag skrev mitt första.

De funderade på att lägga ner Vetenskapsakademin 1899 då allt var uppfunnet! Vi skrattar åt forna tiders syn på saker och ting utan att se vad vi själva ännu inte vet Jag är övertygad om att våra barn och barnbarn kommer att skratta åt mycket som är "SANT" idag (baserat på den härom efterlysta FAKTAN). De kommer att undra hur i all sin dar de tänkte.

Öppet sinne och respekt för andras åsikter tycker jag är viktigt även om vi använder nicknames här. Jag utgår från att det bakom varje finns en tänkande, kännande varelse och elakheter gör ont oavsett om man står med namn eller inte, problemet är att det är lättare att vara elak om man slipper stå för det.

Jag ska ge Odla en chans till. Det jag dock undrar är hur mycket fakta kontra egna erfarenheter som råden innehåller. Det är ju därför jag gick med här från början. Litteraturen ger ibland olika svar (sk Fakta) och jag ville ha tillgång till erfarenhet, dvs saker som människor gjort trots att alla kanske VET att det inte fungerar.

Han som skapade förutsättningarna för det jag jobbar med hade inte tillräckliga kunskaper i Cellbiologi så han gjorde ett försök som fungerade trots att alla andra visste att det inte gjorde det (han fick Nobelpriset 1993).

Ditt svar värmer gott och jag tar med mig den känsla nu när jag skall roa mig med en stadstur med barnen.

smiley_small_hug.gif

Hej!
Nejdu,det hade jag inte,men borde har vetat!

Jag är mycket intresserad av många saker här ilivet och speciellt sådant som inte går att ta på med sina fem sinnen.Även sådant som ingår i vetenskap.

Jag tror också att framtidens människor kommer att skratta åt oss i mångt och mycket!

Jag tycker cellerna hos oss människor är såå spännnade,jag minns lite från tiden då jag gick i undersköterska skolan...visst finns det ribosomer inuti människans celler?
Under en period under USK utbildning funderade jag en del på att bli laboratorier assistent..eller vad det nu heter.

Tidigare var jag städerska på Statens Bakterologiska Laboratorium och frågade en massa om sådant från en Docent och han förklarare för mig..så intressant det var!!!

Härligt att gå ut på en stadstur med barnen!När mina barn var små så reste ex.maken och jag mycket med barnen i Sverige,Finland,Danmark,Tyskland och Holland,vi fick se sååå mycket intressant!

smiley_small_hug.gif
herkules
CITAT (silos @ 02-08-2010, 16:16) *
[attachment=53223:ist2_463...mustache.jpg]

batik är hett just nu, något för dig solis, batika tröjor, dukar, kuddöverdrag, gardiner, så kul! smile.gif
silos
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 17:08) *
batik är hett just nu, något för dig solis, batika tröjor, dukar, kuddöverdrag, gardiner, så kul! smile.gif

Batik älskar jag och har gjort det,men det går inte när man bor i lägenhet som jag och inte har en tvättmaskin.
Alexander-VG-zon3
smiley_small_hug.gif

CITAT (fuchian @ 01-08-2010, 12:20) *
.... fuchian....

hejsan Tottes matte smiley_small_hug.gif ................................................................ sleeping.gif
Red Top
CITAT (fuchian @ 02-08-2010, 15:33) *
Kesigul,

Du har rätt
. jag har Hans bok bl.a här hemma och det jag vet om kemi och biologi har jag inte bara läst i skolan utan använt det i det verkliga livet.
Det har varit en del frågor kring detta, men vi fick vår väns
gamla böcker både i homeopati och ögondiagnostik och de är mycket omfattande och eftersökta böcker som vi kommer att behålla.

Jag förmodar att du med "hans bok" menar Hahnemanns böcker om homeopati: Läkemedelslära i 6 band och första och andra upplagan av Organon der rationellen Heilkunde..

Ögondiagnostik/Irisdiagnostik - eller irisanalys -, är inte Hahnemann pappa till. Utan det är den ungerske läkaren Ignatz von Peczely. Prästen och homeopaten Nils Liljeqvist utvecklade metoden i Sverige vid sekelskiftet.

Säga vad man vill om Christian F. Samuel Hahnemann, men hans metoder var betydligt mildare än dåtidens fascination för åderlåtning och laxermedel. wink.gif

Markus skrev att "homeopatin ingår i antroposofisk läkekonst och den rörelsen grundades av Rudolf Steiner i Österrike på 1910-talet."

Det var väl egentligen läkaren Ita Wegman, som i samarbete med Steiner, utarbetade den antroposofiska läkekonsten. Antroposofiskt orienterad medicin är en form av behandling, som är förankrad i konventionell medicin och utövas av legitimerade läkare och sjuksköterskor med traditionell utbildning i botten. Den har alltmer blivit en integrerad del av sjukvården i Sverige.

Den utmärker sig väl för att sätta patienten i centrum och att vara motståndare mot vaccinering av barn.

Mest kända är de väl för behandling av cancerpatienter med mistelmedlet Iscador.
Piccante

smiley_small_hug.gif

Vilket nobelpris fick han? Var det medicin och fysiologi eller kemi???

CITAT (silos @ 02-08-2010, 15:48) *
Och jag förundras över ditt vetenskapliga sätt!
Det är inte det minsta svårt att sätta mig i vetenskapliga tankar,mycket av det är oerhört intressant och viktigt,men jag är en mångsidig människa som ser livet från många håll eftersom livet är oerhört rikt på alla sätt och vis! Det är fult av dig att kalla människor för kvacksalvare..men i brist på bättre och korrekta ord tar man så klart sådan ord i sina skriverier:(((

Vad kallar man med ditt vokabulär en person som skriver ut verkningslösa substanser till sjuka och tar betalt för det???
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 02-08-2010, 16:48) *
NU fattar jag varför din signatur bild är så grå och varför det inte står någonting överhuvudtaget om dig,utan okänd är du rakt genom,inget ont om dig bara ett konstaterande....du skulle behöva mer färg och lek i ditt liv!

Du rudis,det är både nyttigt och härligt att släppa loss från sina vanliga "turer" här i livet,annars kan man hamna djupt ner i sina gamla hjulspår........
[attachment=53225:online_f...mment_10.gif]

Min signaturbild är i gråskala beroende på att min pappa inte fotograferade med färgfilm på 50-talet. Tur kanske det för dåtidens färgfilm hade nog inte överlevt tills nu.

Du har lite fel där, som jag skrivit tidigare så fantiserar och dagdrömmer jag mycket men jag låter det inte påverka det verkliga livet.
silos
CITAT (Markus_H @ 02-08-2010, 17:40) *
Vad kallar man med ditt vokabulär en person som skriver ut verkningslösa substanser till sjuka och tar betalt för det???

Eskulap kanske..nä skämt åt sido,jag har inga namn som jag skulle kunna använda,MEN jag skulle nog bli sur på mig själv om jag blev lurad.....

CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 17:42) *
Min signaturbild är i gråskala beroende på att min pappa inte fotograferade med färgfilm på 50-talet. Tur kanske det för dåtidens färgfilm hade nog inte överlevt tills nu.

Du har lite fel där, som jag skrivit tidigare så fantiserar och dagdrömmer jag mycket men jag låter det inte påverka det verkliga livet.

Men allvarlig rudis,det skulle vara bara bra för dig att tillåta dina dagdrömmar påverka ditt "verkliga" liv! Du vet väl att de stora människorna genom tiderna har alltid dagdrömt en massa innan de har till.ex. gjort sina uppfinnigar.
Rihane
CITAT (flaxss @ 02-08-2010, 17:10) *
hejsan Tottes matte smiley_small_hug.gif ................................................................ sleeping.gif

Såg det också. Varit här för länge.....

Edit: glömde en bokstav
Gossen Ruda
Jag blir mer och mer förundrad. Här frågas om än det ena och än det andra men ingen beaktar svaren och det gäller kanske alla sidor. När det gäller "flum-sidan" om uttrycket tillåts så kommer det påstötningar om att man skall ha ett öppet sinne och dylikt. Vad betyder det? Skall man stänga av alla spam-filter och acceptera det skrivna utan att ifrågasätta? Jag är öppen för alla nya fakta men det skall vara fakta. Det räcker inte att person A sagt sig bli botad av en homeopat för så och så många år sen. Och att person B hänger på och sen person C. Det krävs för att kunna accepteras som ett faktum att botandet skall kunna verifieras i ett stort upplagt blindtest, inte att någon enstaka person säger sig blivit botad. Hur många har INTE blivit botade exempelvis? Är det bara en slump att någon tycks ha blivit hjälpt?

De som tror på homeopater är totalt likgiltiga för vilka argument som helst, inget rubbar deras blinda tro. Speciellt inte de som utövar det hela. Tyvärr är det som jag skrivit många gånger tidigare omöjligt att bevisa att någonting som inte fungerar verkligen inte fungerar. Man kan inte bevisa att det inte finns varelser på Mars. Även om vi skickar dit expeditioner så gömmer sig varelserna eller gör sig osynliga. Än har ingen lyckats bevisa att homeopati fungerar, att man kan spå framtiden, tankeöverföring och annan pseudovetenskap. VEM är det som inte har ett öppet sinne?
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 18:04) *
Jag blir mer och mer förundrad. Här frågas om än det ena och än det andra men ingen beaktar svaren och det gäller kanske alla sidor. När det gäller "flum-sidan" om uttrycket tillåts så kommer det påstötningar om att man skall ha ett öppet sinne och dylikt. Vad betyder det? Skall man stänga av alla spam-filter och acceptera det skrivna utan att ifrågasätta? Jag är öppen för alla nya fakta men det skall vara fakta. Det räcker inte att person A sagt sig bli botad av en homeopat för så och så många år sen. Och att person B hänger på och sen person C. Det krävs för att kunna accepteras som ett faktum att botandet skall kunna verifieras i ett stort upplagt blindtest, inte att någon enstaka person säger sig blivit botad. Hur många har INTE blivit botade exempelvis? Är det bara en slump att någon tycks ha blivit hjälpt?

De som tror på homeopater är totalt likgiltiga för vilka argument som helst, inget rubbar deras blinda tro. Speciellt inte de som utövar det hela. Tyvärr är det som jag skrivit många gånger tidigare omöjligt att bevisa att någonting som inte fungerar verkligen inte fungerar. Man kan inte bevisa att det inte finns varelser på Mars. Även om vi skickar dit expeditioner så gömmer sig varelserna eller gör sig osynliga. Än har ingen lyckats bevisa att homeopati fungerar, att man kan spå framtiden, tankeöverföring och annan pseudovetenskap. VEM är det som inte har ett öppet sinne?

Genom sig själv känner man de andra och det gäller alla oss! Och jag är inte likgiltig,men jag tänker inte som du!
Red Top
CITAT (flaxss @ 02-08-2010, 17:10) *

Ja hoppsan Kerstin. Nu förökar de sig nästan värre än vildkaniner.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 02-08-2010, 19:14) *

giggle.gif Jungfrufödsel verkar det som också.
malcolm
Jag kommer även fortsättningsvis att kontakta vårdcentralen och sjukhus om jag blir sjuk.
silos
CITAT (Red Top @ 02-08-2010, 19:14) *

Vilka föröka sig?
Red Top
Samma person använder sig av fler användarnamn. I lördags skaffade sig personen i fråga ytterligare ett.

silos
CITAT (Red Top @ 02-08-2010, 19:43) *
Samma person använder sig av fler användarnamn. I lördags skaffade sig personen i fråga ytterligare ett.

Vem då?
Kesigul
CITAT (Markus_H @ 02-08-2010, 17:40) *
Vilket nobelpris fick han? Var det medicin och fysiologi eller kemi???

Blir det mer sant ifall han fick medicinpriset än kemi?
The 1993 Nobel Prize in Chemistry was awarded for the invention of PCR, a method that made it possible to copy a large numbers of DNA fragments in only a few hours. Hur det gick till hörde jag honom själv berätta men detta är kanske inte tillräckligt tungt fakta. Det som alla insatta visste inte fungerade hjälper idag behandlande läkare att följa behandling av t ex leukemier. Så många som har överlevt pga detta hjälpmedel pga att en individ inte trodde sig ha alla fakta!

Vad det gäller nomenklaturen så är väl saken den att du ser dem som kvacksalvare och benämner dem så medan andra har haft nytta av dem och kallar dem något helt annat. Tyvärr är det så att många som äter skolmedicin inte heller blir hjälpta så vad kallas då det? Tyvärr är det så att det stryker med otroligt många varje år pga läkemedelsproblem (fakta 12-1300 fall/år i Finland & troligen liknande i Sverige, studie påbörjad)). Är inte detta då ett betydligt allvarligare problem? Människor som förgiftas av substanser i otroligt hycket högre koncentrationer än homeopatins!

Frågan är vad som sticker ut mest, att någon tjänar pengar ( läkemedelsindustin tjänar enorma summor), någon inte blir botad (skolmedicinen misslyckas också) eller att det övergår vår förmåga att förklara fenomenet?

Att utesluta något som möjligt förhindrar att vi ser vad som är möjligt i framtiden. Gunder Hägg fick aldrig uppleva att springa engelska milen under 4 minuter just på grund av att det var vetenskapligt bevisat att det inte gick. Bannister struntade i detta & fixade det och då kunde plötsligt 50 till springa så fort. Med nyfikenhet ser jag fram emot vad våra barn bryter för barriärer.

Red Top
CITAT (silos @ 02-08-2010, 19:55) *
Vem då?

Det tror jag att du själv ser, om du läser vad som skrivs och inte läser mellan raderna. kompiskram.gif
Kesigul
Skulle bli ett svar till Malcom angåend besök på vårdcentralen.

Det kommer jag också att göra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon