Full version: Svampplockning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Chamomille
CITAT (andersen @ 13-09-2010, 19:18) *
[attachment=54889:20100913093.jpg] dagens svarttrumpet skörd.

Glömde dom är plockade vid f18 området(Tullinge)

Skitstövel!

flirting.gif
andersen
CITAT (Chamomille @ 13-09-2010, 19:26) *
Skitstövel!
flirting.gif

Haha ja jag han före smile.gif i övrigt så blir det nog ett bra svampår jag plockade mycket stenmurklor i våras men sedan vart det stopp på svamp tills nu,mycket smått med kantareller både vanliga och höst som nog blir plockfärdiga inom en vecka eller två.
smuleborg
CITAT (GasseG @ 07-09-2010, 16:25) *
Hur länge låg svamparna innan de var förstörda? Vill bara skapa mig en uppfattning om hur lång tid det tar för dem att bli förstörda i rumstemperatur.

Ärligt talat minns jag inte. Kanske dan efter dan. Det regnade rikligt, men var varmt så vi eldade inte (vi satte inte heller på elementen), det påverkade såklart. Men jag tror oavsett vilket att en stor kalle-skörd kräver, om man inte väljer att förvälla och frysa in, svamptork. En riktig med termostat. Ett alternativ till svamptork kan vara en ställning med myggnätsfönster i ett luftigt läge, med en kupévärmare. Det gäller då, som jag förstår det, att flytta runt fönstren och se till att svampen nära kupévärmaren inte blir varm.

Härligt. Det är några år sedan vi fick en ordentlig svart-trumpet-skörd. Var och såg till ställena igår, bara en och annan knapp plockbar. Men idag har det äntligen regnat smile.gif .
GasseG
Grattis till fin skörd smuleborg...dags att åka till åkerbergaområdet (mina skogar) och kolla lite.

Förresten så skrev du under bilden att du glömde skriva vart de var plockade, men det räcker väl med din undertext "smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm".
andersen
CITAT (GasseG @ 14-09-2010, 11:48) *
Grattis till fin skörd smuleborg...dags att åka till åkerbergaområdet (mina skogar) och kolla lite.
Förresten så skrev du under bilden att du glömde skriva vart de var plockade, men det räcker väl med din undertext "smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm".

Hehe jag tror att du missförstod smuleborgs inlägg. Bilden på Svarttrumpetsvamp är tagen i mitt kök, och svampen är plockad runt f18 området i Tullinge.
smuleborg
CITAT (GasseG @ 14-09-2010, 11:48) *

Det var inte min skörd, ta inte äran från andersen wink.gif . Vi bor för övrigt inte i Åkersberga.
GasseG
Ajdå...grattis andersen ska det ju då vara hehe.

*Snurrig*
Sussie F-Flower

WOW!!! Det var det värsta jag har sett!!! w00t.gif Gud, så mycket så MYCKET du har hittat!!!! tummenupp.gif wub.gif
Grattis till en fin skörd! smile.gif

Jag hittade ett 30-tal när jag var ute i "mina" skogar förra veckan och det tyckte jag var mycket för där har jag inte hittat svarta alls, tidigare...
skogstroll
mmm jag vill bli kompis giggle.gif ska ta en tur i mina krokar och sen i andra krokar. Trumpetsvamp är superdupergott crazy.gif
Gossen Ruda
Vet inte om jag lägger sordin på stämningen härinne men enligt Giftinformationscentralen har det varit ovanligt många svampförgiftningar i år. Någon har dött av vit flugsvamp. Har folk tappat kunskap om naturen eller är det för att det varit ovanligt mycket svamp i år? Eller något annat? Det verkar kvitta hur mycket information som går ut, en del kan tydligen inte ta åt sig.
skogstroll
På TV sa de att det tydligen är många med utländsk härkomst som drabbats, fast jag förstår inte varför man skulle plocka allt man såg ändå. Nåja, i morse såg jag en faslig massa svamp och en del kantareller längs vägen smile.gif härligt, det ser lovande ut och lite trolskt ( sleep.gif ) med alla svampsingar....
Meriona
Jag håller med dig Ruda, det är skrämmande att folk plockar svamp på måfå. sad.gif Jag äter ogärna svamp ens på restaurang, för jag vill veta säkert vad det är på tallriken.

Och vit flugsvamp av alla svampar, usch, jag plockar inga vita svampar alls!
Mollis
CITAT (skogstroll @ 17-09-2010, 11:50) *
På TV sa de att det tydligen är många med utländsk härkomst som drabbats, fast jag förstår inte varför man skulle plocka allt man såg ändå. Nåja, i morse såg jag en faslig massa svamp och en del kantareller längs vägen smile.gif härligt, det ser lovande ut och lite trolskt ( sleep.gif ) med alla svampsingar....

Jag tycker att svenska svampböcker ska börja använda dödsskalle-symboler på alla dödligt giftiga svampar, den symbolen kan knappast misstolkas, vare sig man kommer från Värmland eller Thailand.
Meriona
Idag hittade vi en och en halv stooooor korg med rödgul trumpetsvamp och även trattisar. Sonens kompis fick lika mycket med sig hem. Nu tog jag en paus i rensandet, jäklar vad jobbigt det kan bli när man springer på så där mycket. rolleyes.gif
Lokan
Grattis till fångsten!! tummenupp.gif Det blir gott när snöstormen yr runt knuten!
Meriona
Tack Lokan! Det var faktiskt första gången som jag hittade rödgula, nu är det bara de svarta kvar. rolleyes.gif

De var så blöta att jag inte vågade torka dem på nät så de är nu stekta, snart är det trattarnas tur. sweatingbullets.gif
bergvallmo
Ja, visst kan det bli jobbigt med allt rensande Meriona smile.gif Plockade massor idag också. Det är nu så otroligt mycket trattkantareller. Tänk, på Ica här hemma tar de 199 kr kg för dem.
Meriona
OJ då! Men undrar hur många liter det går på ett kilo, det har jag ingen aning om. Är det blöt svamp går det inte så mycket som om den är torr såklart. g.gif

Hur mycket pengar har jag tjänat idag liksom? laugh.gif
Lokan
Om svamparna är väldigt blöta när jag kommer hem, brukar jag lägga dom på tidningspapper och torka ett tag innan dom åker in i torken! Speciellt trumpeterna torkar väldigt fort!
Meriona
Jo men jag har ju inte fått tummen ur att köpa nån tork än. -cry-.gif
Lokan
Nu marsch, marsch till butiken!!! flirting.gif
Meriona
giggle.gif Ja fröken! smile.gif
smuleborg
CITAT (skogstroll @ 17-09-2010, 11:50) *

Ja, det r sorgligt. Minns en fråga i Svampguidens forum, svaret blev: Kan du inte skilja trattkantarell från toppig giftspindling, plocka inte svamp. Hårt men rätt.

CITAT (Mollis @ 17-09-2010, 15:05) *
Jag tycker att svenska svampböcker ska börja använda dödsskalle-symboler på alla dödligt giftiga svampar, den symbolen kan knappast misstolkas, vare sig man kommer från Värmland eller Thailand.

Det finns giftsymboler i Pelle Holmbergs "Nya Svampboken (och förmodligen i andra). Vad jag förstår har PH haft riktade svampkurser till grupper som är ovana svampplockare och har annan etnisk bakgrund.

CITAT (Lokan @ 18-09-2010, 21:04) *
Om svamparna är väldigt blöta när jag kommer hem, brukar jag lägga dom på tidningspapper och torka ett tag innan dom åker in i torken! Speciellt trumpeterna torkar väldigt fort!

Svart- och rödgultrumpet torkar fort. Men detta pyssel innan. Väl värt mödan, men ändå. Man kan hitta smsniglar och grums, när man delar. Därför delar jag alltid. Och det tar tid.
Lokan
Nu var det här ju inte trumpeter men man kan verkligen hitta alltmöjligt både i och på svamparna! giggle.gif

[attachment=55028:IMG_7154...erad_1_0.jpg]
malcolm
På min lokala ICA-affär kostar kantareller 129 kr/kg just nu så varför skall jag ut i skogen att göra, färska champinjoner är billigare och minst lika goda. Visst missar man en naturupplevelse genom att köpa svamp men de är definitivt mer lättplockade. Kan upplysa er om att jag har haft 21 olika svampsorter i frysen samtidigt utan att ha blivit sjuk men det var i min förra ungdom. flirting.gif
smuleborg
Valvaka o.s.v. I alla fall - Norr om Stockholm, vi ser vi tämligen rikligt med kantarell, rätt gott om rödgul- och svart trumpetsvamp; ingen KJ; måttligt med blodriska; endel av som jag ser det medelmåttiga soppar (jag plockar dem i alla fall inte); trattisar på gång. Mängder med taggisar (vi plockar dem inte). Och lamm-/fårticka.

I alla fall, det är fantastiskt. Jag tror att det är tre år sedan vi hade ett rikligt sensommar/höst svampår. Dessa färgklickar. Nu är skogen levande.

CITAT (Lokan @ 20-09-2010, 22:47) *
Nu var det här ju inte trumpeter men man kan verkligen hitta alltmöjligt både i och på svamparna! giggle.gif

[attachment=55028:IMG_7154...erad_1_0.jpg]

Fin bild.
smuleborg
CITAT (malcolm @ 20-09-2010, 22:53) *
På min lokala ICA-affär kostar kantareller 129 kr/kg just nu så varför skall jag ut i skogen att göra, färska champinjoner är billigare och minst lika goda. Visst missar man en naturupplevelse genom att köpa svamp men de är definitivt mer lättplockade. Kan upplysa er om att jag har haft 21 olika svampsorter i frysen samtidigt utan att ha blivit sjuk men det var i min förra ungdom. flirting.gif

Ja, du. Vissa ställer sig frågan.

Jag ser det som en, bortsett från det jag får hem i korgarna, tur i skog och mark som är "lugnande och helande" (hittar inget bättre ord). Jag traskar ut med mina stövlar. Och den svamp (och lingon) vi plockar växer långt från trafikerad väg. Jag skulle aldrig köpa svamp på Hötorget. Och den svamp vi plockar tar vi om hand direkt, på bästa möjliga sätt.
malcolm
CITAT (smuleborg @ 20-09-2010, 23:14) *
Ja, du. Vissa ställer sig frågan.

Jag ser det som en, bortsett från det jag får hem i korgarna, tur i skog och mark som är "lugnande och helande" (hittar inget bättre ord). Jag traskar ut med mina stövlar. Och den svamp (och lingon) vi plockar växer långt från trafikerad väg. Jag skulle aldrig köpa svamp på Hötorget. Och den svamp vi plockar tar vi om hand direkt, på bästa möjliga sätt.

Jag erkänner att jag saknar forna dagars svamputflykter men sedan jag blev sjuk (stroke) så har det inte blivit av, finns inget härligare än att var ute i skogen en solig höstdag med en svampkorg och kanske ha kaffe i termos och några mackor med sig. tummenupp.gif
ingrid fuxwall
I helgen bytte jag kantareller mot honung - inte helt fel att man börjar återgå till byteshandel, min åsik

För mig är varje svamputflykt en bonus och jag mår så väldigt bra
skogstroll
hm det har visat sig att jag har ett mycket lämpligt svampställe... hemma.... sleep.gif har suttit och glott på en karta ett tag för att hitta nya svampställen, och så visade det sig här om dagen att jag ju har en egen trattisodling på min egen tomt.... yaay.gif
Meriona
CITAT (skogstroll @ 21-09-2010, 09:00) *
hm det har visat sig att jag har ett mycket lämpligt svampställe... hemma.... sleep.gif har suttit och glott på en karta ett tag för att hitta nya svampställen, och så visade det sig här om dagen att jag ju har en egen trattisodling på min egen tomt.... yaay.gif

Lyllos! tummenupp.gif Får bli ett Odlamöte hos dig nästa höst. whistling.gif
skogstroll
hehe ja kanske det, svampmiddag i gammelskogen smile.gif nä jag ska försöka ta mig ut lite längre i skogen framåt helgen och kolla läget. Trattisarna börjar verkligen ta sig nu och de verkar trivas på såna där mossklädda sluttningar
smuleborg
Trattisarna är ännu tämligen små, här norr om Stockholm. Det kan nog bli ett stort bestånd om det kommer regn under närmaste veckan/veckorna och det milda vädret håller i sig. Rätt rikligt med plockbara rödgul- och svart trumpetsvamp, pch mycket smått (hjälper det att dansa regndansen?).

En hel del kantarell. Sista tidens regn har fått dem att explodera. Lite kul, jag tror att det är tre år sedan det fanns rikligt med kantarell i september. Det har varit väldigt torrt om hösten de sista åren. Det har ju då också varit minst sagt måttligt med trattisar och trumpeter de sista två åren. Jag älskar dessa färgklickar (inte bara ätbar svamp) om hösten!

mamamaggan
GE ER IVÄG UT I SKOGEN !!!!!!

I em har vi , på en yta stor som två fotbollsplaner , plockat 10 - 12 liter gula kantareller. Vi orkade inte gå eller bära mer så vi avbröt efter att bara ha sökt av halva vårt kantarellställe .

Det är flera flera år sedan vi hittat så mycket kantareller på en sådan liten yta!!
zissi
yahoo.gif Nu har jag ätit egenplockade mandelkremlor för första gången. Stekta i lite smör och sen lite grädde i .....mmm! tummenupp.gif wub.gif

Jag tog mod till mig och gick på Naturskyddsföreningens svampexkursion i söndags och då fick jag reda på att en svampkurs hade börjat för några veckor sedan och 4:e o 5:e kurstillfället var just måndag och onsdag denna vecka. Frågade lite försynt om det gick för sig att hoppa in så där i sluttampen och det gick jättebra. Så nu har jag lärt mig att känna igen bl.a. kremlor och blodriskor också. Vi har lärt oss att smaka på alla kremlor vi plockar och bra är nog det för i kväll (var ute 2 tim. efter kursen idag också, så kul!) smakade jag på en kremla som jag trodde var mandelkremla men oj så pepprigt den smakade. Vi stod och spottade en bra stund wacko.gif nono.gif fear.gif . Svalde dock inget. Måste varit en pepparkremla. Men alla milt smakande kremlor är goda matsvampar tydligen.

Det har varit helt underbart att vara ute i skogen i strålande solsken med andra naturintresserade trevliga människor och upptäcka både svampar och annat intressant nu tre eftermiddagar, inom loppet av fyra dagar. Två av dessa kursdagar har jag gett mig ut och letat svamp ett par timmar på kvällen också. Snacka om energikick! yahoo.gif

Lycka till alla odlaiter med svampplockandet i höst. kompiskram.gif
smuleborg
Underbart. Det lär finnas en hel del mandelkremla här, men det är ingen svamp jag kan.

Jag har som målsättning att åtminstone ordentligt lära mig en ny varje säsong. Och det har jag i alla fall lyckats med.

Jag är medlem i SNF, ska kolla "om svamp" nästa år. Det låter lovande.
zissi
Honungsskivlingen är en våra vanligaste stubbsvampar som vi sett otroligt mycket av de här tre kursdagarna. Förr ansågs den tydligen vara ätlig men har omvärderats på senare år p.g.a. att den kan orsaka lättare magbesvär. Vad jag inte förstår är att i Italien är just denna svamp en riktig delikatess. En kursdeltagares sonhustru kommer från Italien och när hon och hennes släkt kommer hit till Sverige och hälsar på plockar de så mycket honungsskivlingar de bara kan. Hur kan detta komma sig? Jag sökte på nätet och fann just honungsskivling i pesto från Italien och även i något annat som jag glömt nu.
[attachment=55067:Kvarn_ke...skivling.JPG]
Tikka
Låter härligt med allt svampplockande smile.gif
Tips att ha med sig i skogen är ett äpple att ta en tugga av när man testar skarpa kremlor wink.gif
Peztis
Var ute en stund i skogen bakom huset och det blev allt lite kantareller!
[attachment=55086:IMG_3672_1.JPG]
Trattkantareller finns det i mängder, började ivrigt att plocka dem men sedan blev jag "kräsen" när jag såg att det fanns det som var rätt stora medan merparten ännu är rätt liten.
Hur är det med trattkantareller och frost? Klarar de den eller blir de svampiga...? giggle.gif

Och så undrar jag en sak till. Om man torkar kantareller, blir de beska då? Har hört någon säga det och då är det ju inte så kul att torka om de sedan blir mindre mumsiga.
Frysen är full så det känns tyvärr inte som ett alternativ.
mamamaggan
CITAT (Peztis @ 24-09-2010, 16:57) *
Trattkantareller finns det i mängder, började ivrigt att plocka dem men sedan blev jag "kräsen" när jag såg att det fanns det som var rätt stora medan merparten ännu är rätt liten.
Hur är det med trattkantareller och frost? Klarar de den eller blir de svampiga...? giggle.gif

Och så undrar jag en sak till. Om man torkar kantareller, blir de beska då? Har hört någon säga det och då är det ju inte så kul att torka om de sedan blir mindre mumsiga.

Vet inte hur det blir med torkade gula kantareller men vet att de bli fruktansvärt beska om man fryser dem utan att förvälla dem.
zissi
CITAT (Peztis @ 24-09-2010, 16:57) *

Hittade en länk med mycket information om just torkad svamp.
http://taffel.se/artiklar/torkad-svamp-gry...och-sasraddning
Peztis
Tack zissi, intressant artikel!

Fast vad jag vet så är svamp varken flora eller fauna utan ett eget släkte (i artikeln så står det att det är mer fauna än flora vilket i sig inte säger att det är ett eget släkte men... jaja).

Om man då torkar svamp i rumstemperatur och de inte blir svarta och trista utan helt enkelt bara torkat ihop med bibehållen färg... ja, då borde det väl ha gått bra? Så har jag torkat de senaste åren, ställt en bricka vid luftvärmefläkten och det har torkat på ett par dagar.

Det blir nog torkning trots allt, fysen är ju full och alternativet är att inte alls ta hand om skörden utan slänga den i komposten - det är ju synd och skam!
Tikka
Oj härlig skörd Peztis! Grattis!

Många säger att kantareller blir beska och sega vid torkning, har inte testat själv.
Numera konserverar jag mina kantareller blir bra resultat tycker jag smile.gif om jag inte äter upp dom med en gång.

Torka svamp kan man ju göra på många olika sätt bara det är varmt så ska det ju gå bra.
Numera har jag en svamptork men innan jag köpte den så torkade jag svamp allt i från att trä upp på tråd, till värmegolvet, i ugnen eller högt uppe på ett skåp i köket eftersom det ofta är varmare där uppe. Prova annars att sylta trattkantareller det är jättegott till ostbricka.

Trattkantareller tål frost, har läst att en del plockat trattkantareller fram till nyår. Fast de kan nog bli lite svampiga wink.gif

Ja det var en intressant artikel på taffel. Hittade på wikipedia om svamp .
Hoppas själv på att komma ut i skogen till helgen här nu smile.gif
Peztis
Tikka, konservera hade jag inte ens tänkt på. Det kanske man skulle ta och prova!
Anki på Öland
Underbart! Trattisarna har kommit upp här också smile.gif Har varit ute 2 gånger under veckan och har nog 10 liter liggande på tork här och var och ytterligare 2 kilo som plockades idag som skall fixas i ordning. Älskar att ha mycket svamp till vintern så jag kan använda det precis när jag vill smile.gif
Anki
Peztis
Tikka, när du har konserverat, har du använt vanliga glasburkar med metallock eller speciella konserveringsburkar? Jag menar de med metallklämma och gummiring?

Vill ju inte stoppa glasburkar i en kastrull så att de sedan spricker i kastrullen...
Tikka
Åhh va härligt äntligen en sväng ut i naturen, älskar hösten o luften o färgerna som är nu biggrin.gif

Idag en liten snabbis ut i skogen o till slut blev det ca 2 durklag av blektaggsvamp o trattkantareller.
Imorgon hoppas jag vara ute hela dagen i skogen biggrin.gif

Peztis ang konservering klart du ska prova det! Då får en mycket mer plats i frysen efter du testat att konservera wink.gif
Jag har vanliga burkar från sill sylt mm fungerar bra o man hör när locket knäpper till sen när man tagit upp burkarna o de ska svalna. När de står i kastrullen med vatten kan man ha en handduk i botten så skramlar det inte så.

Ändrat....plockat svamp utanför Gbg i Lindome
Peztis
Nu stå det fem burkar (fd Tacosåsburkar) med trattkantareller i stora kastrullen. Kokade dem i sitt eget vatten först och sedan slog jag på saltat vatten (ca 1 tsk till 1 liter vatten). Nu ska de väl sjuda en timme till, har stått där ca 30 min nu med handduk under.

Om detta funkar och blir bra så blir det i alla fall jag som går ut en sväng till och sedan konserverar mer! Jättelätt om än tidskrävande men sedan har men en perfekt present att ta med sig! Och som sagt, frysen är full... Lyckades knöka in en liten påse med kantarellerna, dock. Men öppnar jag frysdörren så rasar det ut! Så då förstår ni hur fullt där är. biggrin.gif
Tikka
Härligt, jag tror du blir jättenöjd. Ska du inte prova att sylta trattkantareller oxå ?
Det är som godis biggrin.gif Jättegott både till gryta o ostar som variation till gele.
Peztis
Jag får nog ta mig en sväng till i skogen i så fall, nu liggger ju gårdagens skörd redan i sina burkar och svalnar.

Men självklart så ska jag plocka mer! Det är ju så tillfredsställande att plocka dem och sedan att fylla förråden.

Och som sagt, perfekt att ge bort som present!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon