Full version: Svampplockning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Meriona
Japp Huggorm, jag hittade några igår med, och det var i DIN hemkommun, ungefär iallafall. innocent.gif Hoppas att jag inte tog dina?
ninnisky
CITAT (Huggorm @ 24-08-2010, 16:21) *
Nu har de första trattkantarellerna dykt upp här

Ska upp till Dalarna i slutet av nästa vecka så trattisarna kanske börjat komma även där. Brukar hitta massor.
Även sandsoppar och Karl Johan brukar finns gott om.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 24-08-2010, 18:30) *
Japp Huggorm, jag hittade några igår med, och det var i DIN hemkommun, ungefär iallafall. innocent.gif Hoppas att jag inte tog dina?

Det kan inte ha varit mina eftersom dom stog kvar idag whistling.gif
Visst är svampen lite större och friskare på den här sidan kommungränsen? flirting.gif
Basil
Var ute i svampskogen igår och hittade några för mig underliga svampar. Vad heter de?

Huggorm
CITAT (Basil @ 25-08-2010, 18:47) *
Var ute i svampskogen igår och hittade några för mig underliga svampar. Vad heter de?

Någon sorts klubbsvamp tror jag, kanske Stor klubbsvamp (Clavariadelphus pistillaris)
smuleborg
Måttligt med kantarell, men vi har inte aktivt sökt (vi plockade långt över hundra liter förra året, till oss två...).

Enstaka KJ av god kvalitet. Annan sopp, inga stora mängder (vi plockar i stort sett bara KJ, men gör undantag smile.gif ).

Blodriskor i måttlig mängd. Vi bidar tiden an. Det är en svamp som normalt sett växer rikligt här, bara att gå ut och hämta.

Våra svarttrumpetställen; inte ett spår. Inte heller rödgul. På tok för tidigt.

Vi gissar att det blir ett rikligt trattisår, det är länge sedan sist.

Tikka
CITAT (Basil @ 25-08-2010, 18:47) *

Säger oxå klubbsvamp o så tror jag på att den andra svamper är en spindling/spindelskivling av något slag.
Mollis
Läste nyss på Svampguiden.com om en tjej som hittat ett för mig helt nytt sätt att rensa kantareller, hon kör med tryckluft :-) Efter lite träning så går det tydligen alldeles utmärkt, kan inte låta bli att tro att hon är inspirerad av Per Morberg som tvättade färskpotatis med högtryckstvätten.
Peztis
Har idag varit och kollat kantarelläget, hittade en del men fortfarande är de flesta väldigt väldigt små. Öste löv och mossa över dem så att jag får ha dem i fred! wink.gif
Anki på Öland
CITAT (Peztis @ 26-08-2010, 19:51) *
Har idag varit och kollat kantarelläget, hittade en del men fortfarande är de flesta väldigt väldigt små. Öste löv och mossa över dem så att jag får ha dem i fred! wink.gif

Skulle egentlöigen upp till Väsby för en svampplockningshelg med dottern, men vi sköt det på framtiden för det kommit så dåligt ännu.....
Anki
GasseG
Känns som att vart enda tomte i vårt avlånga land skriver i den här tråden, " för mycket svamp" osv osv! Det här handlar om stockholmskogarna!!!

Det är grymt dåligt med svamp av den sorten jag plockar i stockholmsskogarna iaf *grrrr*. Sukta inte mig mer med era fantastiska fynd någon annanstans i landet!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag plockar i mälardalen ca 1km från stockholmsgränsen in i Uppsala län så det borde inte vara så stor skillnad mot stockholm, det är fullt med små gula knappar i den skog jag går i (jag plockade runt 2 liter som var hyfsat stora men många har nog vuxit till sig till nästa helg)+ i lördags hittade jag flera fina icke maskangripna Karl-Johan, jag hittade även runt 7 stolt fjällskivlingar och lite blek taggsvamp + jag såg ca 1-2cm stora trattisar.
Suz
Vi var ute i går i Stockholmsskogarna och fick ihop ca 4 liter på en timma.
Mest soppar men även några fina KJ och lite kantareller.
Är gott om svamp, dock har vi inte lyckats finna så mycket kantareller tyvärr, vilket jag hade hoppats på för de är i mitt tycke godast!
GasseG
Ja jag var också ute och hittade lite soppar och några taggsvampar. K-J hittade jag också några men de var fruktansvärt övermogna. Inga kantareller även att det känns som ett riktigt svampår så ser jag mest i mina ögon "skräpsvamp".
smuleborg
I helgen har vi plockat ett trettiotal KJ i gott skick och en hel del icke angripna blodriskor. Mycket måttligt med kantarell, men det gör inte så mycket med tanke på den gigantiska skörden förra året och att det här var tre år sedan det var en sensommar/höst med mångfald (under två säsonger har vi haft mycket gott om kantarell - och förra året extremt mycket - i juli och en bit in i augusti, sedan i stort sett tomt). Dessa härliga färgklickar! Även de man inte plockar, typ flugsvamp.

Rödgul trumpet är på gång, den svarta trumpeten ser vi inga spår av. Inga trattisar i sikte.

En hel del annan matsvamp, som vi (i princip) inte plockar, i sikte: tickor, taggsvamp, kremlor, andra riskor än blodriska, annan sopp än KJ.

ingrid fuxwall
CITAT (GasseG @ 29-08-2010, 16:44) *
Känns som att vart enda tomte i vårt avlånga land skriver i den här tråden, " för mycket svamp" osv osv! Det här handlar om stockholmskogarna!!!

Det är grymt dåligt med svamp av den sorten jag plockar i stockholmsskogarna iaf *grrrr*. Sukta inte mig mer med era fantastiska fynd någon annanstans i landet!

Då får du ursäkta oss, fast det är tveksamt om du ursäktas.

Lite kan man allt få gå över ämnesgränserna men det var kanske före det datumet som du blev medlem här på odla
GasseG
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-08-2010, 21:11) *
Nu har jag fått nog - här finns för mycket kantareller.

Rensade klart allt och så gav jag mig ut på en ny tur - kom hem med 22 liter, hemma fanns minst 30 liter som väntar på att tas om hand efter rensandet.

Men i morgon ger jag mig nog ut på en långväga svamputflykt, mest för att jag i morgon har hussevakt och har möjlighet att botanisera några timmar, jag och hunden
Ja du....det här är garanterat inte i sthlm med omnejd iaf, gissade jag. Men du får gärna skriva ut ungefär var i landet man kan springa på dessa väldiga mängder kantareller åtminstone.

Hittar inte var i landet det kan handla om genom ditt inlägg eller din profil och jag orkar inte läsa igenom alla dina inlägg för att försöka lista ut var för någonstans du kan tänkas plocka svamp.
Meriona
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-08-2010, 20:39) *
Då får du ursäkta oss, fast det är tveksamt om du ursäktas.

Lite kan man allt få gå över ämnesgränserna men det var kanske före det datumet som du blev medlem här på odla

Precis! Dessutom skulle Naturavdelningen bli trist svårläst om det fanns 25 olika trådar med svampplockning i norra Dalsland, södra Värmland, västra Skåne osv osv.
GasseG
Nej men du har så rätt....varför döpa trådar över huvudtaget? Varför ha olika avdelningar för....det blir så tråkigt, varför inte bara en enda lång tråd om precis allt! Hade jag fått bestämma så hade det varit så, men nu är det inte jag som startat tråden så det får du ta upp med den personen. Jag efterlyser endast att man åtminstone kan berätta var i landet man har plockat svampen eftersom det är lite förvirrande annars....nu när den faktiskt är döpt.
zissi
Här i Östergötland börjar kantarellerna sätta fart nu nu på allvar efter allt regnande. Såg att trattkantarellerna börjar så smått nu också, men de behöver lite mer tid på sig. Jag plockar bara vanlig kantarell och trattisar, trumpetsvampar, blek taggsvamp, Karl-Johan och blomkålssvamp (hittat 2 gånger bara).
Såg nu att Naturskyddsföreningen här har en svampexkursion i mitten på september. Har varit medlem i många år men är inte aktiv på något sätt ... men funderar på att hänga på svampexkursionen ... det kan väl inte vara så farligt fear.gif giggle.gif . Skulle vara så kul att lära sig lite fler goda matsvampar.
Meriona
Klart du ska hänga med zissi! Jag och Olle A var på en förra året med SNF. Tyvärr var det alldeles för många deltagare för att det skulle bli riktigt givande (förutom att vi hade väldigt kul ihop då), det blev lite för rörigt och surrigt vid genomgången. En sån kurs jag går nu (5 måndagkvällar) är mycket mer givande, vi lär oss massor!) smile.gif

I går hittade vi en jättefin tegelsopp, sammetssopp, grön-, tegel- och vinkremla, bleka och rödgula taggisar, granblodriska och litervis med kantarell och trattisar. Jättekul! men ack så trögt att rensa.

Och långt från Stockholm var det också, väst om Glimminge motorstadion i Uddevalla. wink.gif
skogstroll
CITAT (Huggorm @ 21-08-2010, 20:23) *
Och röksvamp, så länge dom är ljusa inuti är dom bra.

s.k. "kärringfisar" giggle.gif

Jag brukar i alla fall hålla mig till dem jag tycker är goda dvs kantareller, trattisar, trumpetsvamp (slurrrp), taggisar. Karl Johan tycker jag oftast har mask i sig och då tappar jag aptiten och sen tycker jag de är överreklamerade också. Resten klarar jag mig faktiskt utan. Hittade en jättestor blomkålssvamp en gång som faktiskt var helt ok att äta, men annars håller jag mig till di vanlige. Sen en snaskig gräddig soppa på det så är helgen fullkomlig.

Brukar få med mig lite annat också från skogen. Förra hösten hittade jag i skogen en gammal pucko-flaska med en häftig moss-odling inuti, den är himla fräck och lever än.
zissi
[quote name='Meriona' date='31-08-2010, 13:02' post='1282797'
I går hittade vi en jättefin tegelsopp, sammetssopp, grön-, tegel- och vinkremla, bleka och rödgula taggisar, granblodriska och litervis med kantarell och trattisar. Jättekul! men ack så trögt att rensa.
[/quote]
Oj, vad många roliga sorter du hittat! Jag undrar så hur de smakar. Man kan väl inte blanda hur som helst heller va, kryddsvampar och så? Antar det är sådant ni lär er också. Riskor och kremlor ska ju vara så goda...men ack så farliga de ser ut. Läste i min senaste svampbok "Pelle Holmbergs bok om SVAMPAR" att svamp är ovanligt rik på mineraler som kalium, kalcium, zink, järn, mangan och selen. Sen är det ju sååå gott också wub.gif . Favoriten är vanliga smörstekta kantareller med massor av persilja som får steka med så den blir knaperstekt. Gott att äta som det är eller göra stuvning på till varma mackor eller omelett. Sitter och dreglar här ... yahoo.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 31-08-2010, 13:21) *

Jag brukar i alla fall hålla mig till dem jag tycker är goda dvs kantareller, trattisar, trumpetsvamp (slurrrp), taggisar. Karl Johan tycker jag oftast har mask i sig och då tappar jag aptiten och sen tycker jag de är överreklamerade också. Resten klarar jag mig faktiskt utan. Hittade en jättestor blomkålssvamp en gång som faktiskt var helt ok att äta, men annars håller jag mig till di vanlige. Sen en snaskig gräddig soppa på det så är helgen fullkomlig.

Brukar få med mig lite annat också från skogen. Förra hösten hittade jag i skogen en gammal pucko-flaska med en häftig moss-odling inuti, den är himla fräck och lever än.

tummenupp.gif Se där ja. Såna annorlunda saker är alltid roliga att hitta biggrin.gif
smuleborg
CITAT (skogstroll @ 31-08-2010, 13:21) *

Också jag begränsar mig till de jag tycker är allra godast (inte minst av utrymmesskäl). KJ är en av favoriterna flirting.gif . Här har jag stort tålamod, att hitta och plocka de perfekta (eller näst intill). De perfekta, nam nam.

Andra favoriter: Kantarell, svart trumpet, rödgul trumpet, trattisar, blodriska (framför allt tallblodriska).

Ibland åker annat ner i korgen, framför allt sopp, för att testa (tillreda och smaka av). Men någon favorit har ingen av dessa blivit, kanske fel tillredningssätt, jag vet inte.

En svamp jag sedan några år tillbaka vill hitta är mandelriska, och jag ger mig inte naughty.gif . Jag har fått för mig att det kan bli nästa favorit.

PS / Var på svamptur med Pelle Holmberg för några år sedan. Det var en upplevelse. I en tämligen svampfattig skog. / DS
Meriona
CITAT (smuleborg @ 31-08-2010, 21:20) *
.....
PS / Var på svamptur med Pelle Holmberg för några år sedan. Det var en upplevelse. I en tämligen svampfattig skog. / DS

Jäkla kärring! -cry-.gif Jag vill också ha en dejt med Pelle!
smuleborg
CITAT (Meriona @ 31-08-2010, 21:22) *
Jäkla kärring! -cry-.gif Jag vill också ha en dejt med Pelle!

biggrin.gif Jag hann före. Vi var för övrigt fler på dejten, ett tjugotal.
Meriona
CITAT (smuleborg @ 31-08-2010, 21:30) *

Trevlig måtte han vara ändå "min" svampkonsultent-fröken är också förtjust i honom smile.gif
är det för att han är kunnig eller för att han är trevlig tro?
zissi
CITAT (Meriona @ 31-08-2010, 21:35) *
Trevlig måtte han vara ändå "min" svampkonsultent-fröken är också förtjust i honom smile.gif
är det för att han är kunnig eller för att han är trevlig tro?

...eller snygg rent av naughty.gif
Meriona
CITAT (zissi @ 31-08-2010, 21:56) *
...eller snygg rent av naughty.gif

Jaha där ser man! Det är därför det blir ett sånt rosa skimmer över citronslemskivlingarna! crazy.gif Ja fy fasiken nu förstår jag varför "fröken" säger att vissa svampar luktar spermie. sad.gif
*Stintan*
CITAT (smuleborg @ 31-08-2010, 21:30) *

Jag har också dejtat Pelle Holmberg tillsammans med en massa andra människor, det var på 70-talet nångång och mycket givande. För övrigt är han både kunnig och trevlig.

Tyvärr tar jag mig inte ut i svampskogen lika lätt som nu för tiden men har plockat mycket förr och tror jag kan rätt bra vilka som är bra matsvampar och inte. Kantareller står såklart högst. Hoppas jag har tur och kan få köpa lite av nån som tycker det är roligare att plocka än att tillreda.
emmas matte
Kan tyvärr inte gå i skogen längre, reumatiker. Men guben kan och han tar en tur nästan varje dag. Har nog frusit in ca.50 liter nu( blir ca. 15 liter förvällda kantareller).Så jag har gjort kantarellsoppa och stekt kantareller till mackor och kantarellomeletter,Gissa vad jag njuter mummms. År glad att jag har en gube som kan plocka nu när jag inte kan längre. smile.gif biggrin.gif
smuleborg
Meriona och zissi giggle.gif . I alla fall, vi var som sagt ett gäng (i stort sett bara damer) med Pelle som guide/auktoritet. Det var mycket måttligt med svamp, i alla fall jämfört med vår skog, så vi skenade inte iväg för att plocka; vi höll oss i närheten av Pelle, för att lyssna till hans kommentarer när andra kom med något "fynd".
Och rätt som det var sjöng han en egen variant på kantarellvisan (typ): Herr och Fru kantarell i enebacken.... som hamnar i grytan. Och för att samla in flocken brölade (?) han som en älg. Han, när jag tänker efter, påminde lite om en älg.

Och när alla var samlade pratade han om svamp och mat, tex att bjuda gästerna på risksallad på egen risk. Säkert en supertrevlig sällskapsmänniska.

Vi har hans "Nya svampboken", det är den vi återkommer till (vi har andra svampböcker också, men den här är som jag ser det den bästa). Och nån bärbok eller vad det nu är.

smuleborg
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2010, 22:59) *
Jag har också dejtat Pelle Holmberg tillsammans med en massa andra människor, det var på 70-talet nångång och mycket givande. För övrigt är han både kunnig och trevlig.

Tyvärr tar jag mig inte ut i svampskogen lika lätt som nu för tiden men har plockat mycket förr och tror jag kan rätt bra vilka som är bra matsvampar och inte. Kantareller står såklart högst. Hoppas jag har tur och kan få köpa lite av nån som tycker det är roligare att plocka än att tillreda.

Också jag tycker att kantarell (trots allt) står högt och kanske högst. Det är märkligt, den står sig (trots att den är så "vanlig").

Nog kan vänner och bekanta dela med sig (utan att ta betalt) av sin skörd? Det tycker jag man gör; jag tycker också att det ligger i "allemannarättens natur".
smuleborg
CITAT (emmas matte @ 01-09-2010, 19:47) *
Kan tyvärr inte gå i skogen längre, reumatiker. Men guben kan och han tar en tur nästan varje dag. Har nog frusit in ca.50 liter nu( blir ca. 15 liter förvällda kantareller).Så jag har gjort kantarellsoppa och stekt kantareller till mackor och kantarellomeletter,Gissa vad jag njuter mummms. År glad att jag har en gube som kan plocka nu när jag inte kan längre. smile.gif biggrin.gif

50 liter, ni kan inte bo i Stockholm, i alla fall inte norr om Stockholm? Kanske i västra Sverige? Visst är det härligt att ha denna guldgruva i frysen. Nästan allt man gör blir kalas med kantarell; mackor, omeletter, som tillbehör till stekt fisk (vår favorit, jämte mackorna) eller kött och allt vad det nu är. Eller en kantarellsås som får stå och puttra på absolut lägsta värme 2-3 timmar, himmelskt. Det är ju bara så gott smile.gif .
amaira

Rapport från stockholmsskogarna smile.gif :

Först ut var mängder av Grynsopp. Efter de första regnen efter sommarens torrperiod och värmebölja alltså. Sedan kom Karl Johan och Stolt Fjällskivling i en explosion.

Efter det började kremlor och kantareller försiktigt kika fram. Och nu - till slut - har kantarellerna satt i gång ordentligt! Så ni som varit besvikna på kantarellskörden i Stockholmstrakten kan bege er ut i skogarna nu.

Det är överlag ganska mycket olika svamp nu, av olika sorter, men framför allt av de ätliga sorterna. Det är kul! Igår plockade jag ganska mycket rödgul trumpetsvamp. Hann antingen före rådjuren och älgarna, eller så hade de helt enkelt redan ätit sig mätta.

Något annat som det finns gott om ute i svampskogarna, är skogstordyveln. Blir lika glad varje gång jag stöter på den, även när det är fem meter emellan dem.

emmas matte
smuleberg bor inte i stockholmstrakten, mycket förnämare, bor i närheten av Sveriges reservhuvudstad, Uppe i tivedskogarna smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Lokan
Inlägg i svampdebatten! biggrin.gif

[attachment=54646:IMG_6595...erad_1_0.jpg]
[attachment=54647:IMG_6605...erad_1_0.jpg]

Emmas matte, vi ska på svamputflykt till Tivedsskogarna nästa vecka, närmare bestämt Åboholmstrakten - då kan vi förvänta oss lite svamp kanske?? smile.gif
Meriona
Hittade riktigt med trattisar idag, en del kantareller, en stor fin KJ och en sandsopp. Tog just en paus i rensandet. smile.gif

Här i V Götaland alltså. wink.gif
Olle A
Vad kul att här finns folk från mina "andra hemmamarker"! smile.gif Jag jobbade på Tivedstorp varje sommar under 90-talet, i början även i nationalparken, och har fantastiska minnen från sagoskogarna däromkring. Möten med rådjur, älg, räv, mård, bäver, tjäder, järpe, nattskärra... eller bara att gå ut tidigt på morgonen och uppleva den trolska stämningen i gammelskogen. Massor av lingon plockade jag, men någon större svampplockare har jag aldrig varit. Däremot minns jag att jag fotograferade en vacker blomkålsvamp som kom in i tidskriften Sveriges Natur en gång. smile.gif

Olle
zissi
Meriona: Torkar du dina sandsoppar? Det är ju en delikatess enligt allas vår Pelle Holmberg. Torkade smakar de ju lika gott som stenmurklor står det i hans bok. Jag vågar inte plocka sandsopp än, men jag höll i en idag... giggle.gif yes.gif . Visst är det roligare att plocka än att rensa svampen ja. Vi har plockat ganska mycket vanliga kantareller, trattisar, svart trumpetsvamp, två citronslemskivlingar, några taggsvampar och en blomkålssvamp i dag. Jag försökte nyss ladda upp en bild på skörden men det gick inte av någon anledning. Visst finns det inte någon förväxlingssvamp till blomkålssvampen? Jag har plockat den och ätit några gånger förut men det var länge sedan så jag blev lite osäker. Därför tänkte jag visa en bild på den för er proffs här men nedladdningen kanske lyckas lite senare.[attachment=54654:Svampsk_...sep.__10.JPG] Nu på morgonen gick det helt plötsligt att få in bilden.
Meriona
Nej Zissi, jag har inte provat att torka, trots att jag vet att smaken ska bli rikare då. Jag har ingen svamptork och det påstås att soppar är för kompakta för att torka på vanligt nät, att de ska hinna ruttna. Men jag ska prova vid tillfälle ändå, för den smakade inte så mycket nystekt. Men funkade bra som blandsvamp.
emmas matte
Hoppas ni hittar svamp i Åboholmstrakten, jag håller till lite närmaste Nationalparken,Har vandrat många mil i parken,men det var då det, fikar i tivedstorp varje sommar. Trattisar ,har vi bara hittat lite,kanske beror på att Sveaskog behövde träden som växte på vårat trattis-ställe. wacko.gif men guben hittar nog nya platser.
Lokan
Visst är det blomkålssvamp du hittat Zissi! Grattis till den fina skörden!! tummenupp.gif

Tack Emmas matte, månne vi inte hittar nåt ätbart i dom stora skogarna! Annars får vi väl nöja oss med den friska luften vi får i oss! biggrin.gif
Meriona
WOW VILKET FYND ZISSI! Jag har aldrig hittat varken blomkål eller svart trumpet. sad.gif Är det aspsopp eller tegelsopp bredvid citronslemskivlingarna?

yaay.gif
Tikka
Ja vilken härlig skörd du plockat dig zissi biggrin.gif Jamen visst är det blomkålssvamp. Blomkålssvamp är god att fritera. Den är ju ganska så kryddig i smaken så steker jag den blandar jag den med andra svampar. Sandsopp torkar jag o det blir en jättegod smak tycker jag smile.gif

Torka sopp går bra, jag skivar mina soppar i äggskäraren tunnt o bra blir det. Torka svamp kan man göra på många sätt, på myggnät uppspänt på träramar, på lakan på golvtorkställningen , har man värmegolv lägg nåt på golvet o torka svampen där. I ugnen funkar på 50 grader om jag inte minns helt fel.

Fina bilder på svampar o tordyvel biggrin.gif
Meriona
Går det alltså torka sopp på nät? Då ska jag testa det! Jag har jättebra nät som jag köpt på Jula. Tips kanske? Klädnät som är ca 70x70 cm på plastram på fötter. Stapelbara hur högt man vill! Och när man inte använder dem så rullar man bara ihop dem och stoppar in dem i garderoben. smile.gif
Wilmer
CITAT (GasseG @ 29-08-2010, 16:44) *

Jag hittar heller inga sedan början av juli, för här plockar alla andra som har tid att gå i skogen dagtid.. Så trist att behöva åka ifrån skogen man bor för att plocka svamp, men så får det bli.

Svart trumpetsvamp har jag inte sett "vild" på 30 år!! Tror den är utrotad flirting.gif

Här äter föresten mördarsniglarna på kantarellerna i skogen, mysigt va?? Inte ens DE får vara i fred ranting.gif

CITAT (Meriona @ 03-09-2010, 08:26) *
Nej Zissi, jag har inte provat att torka, trots att jag vet att smaken ska bli rikare då. Jag har ingen svamptork och det påstås att soppar är för kompakta för att torka på vanligt nät, att de ska hinna ruttna. Men jag ska prova vid tillfälle ändå, för den smakade inte så mycket nystekt. Men funkade bra som blandsvamp.

Mamma torkade dem alltid också, men se till att de är HELT maskfria, annars kan det bli äckligt innan de hunnit torka ordentligt. I ugnen gör det inte något, men om man lufttorkar.

Ps. Meriona, mamma undrar om du vill låna hennes svampböcker?
Meriona
WildaWilmer: All min svamp är garanterat maskfri, jag är hysteriskt maskfobisk som du vet. smile.gif
Vi har en massa svampböcker, men det är alltid kul att kolla in andra! Kan låna när svampsäsongen är slut kanske, så att hon kan ha nytta av dem själv först?

Min kusin på andra sidan Öresjö (låååångt från Stockholm) har plockat minst 80 liter kantareller i år redan. wink.gif Fy fabian va orättvist va?

Wilmer
MaskfobiMeriona, min goda mor plockar inte längre svamp och de hon ev. skulle ha plockat har hon koll på, så du får låna dem NU snart rabblar du lacaria lacata (kan inte stava latin) istället för svenska namn flirting.gif

OMG jag vill hitta svamp -cry-.gif utan sniglar då.. 80 liter det är kriminellt.. Jag köpte nästan på konsum häromdagen men de var så smutsiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon