|
Full version: Svampplockning
Meriona
03-10-2010, 20:33
Vänta du Ruda, innan kvällen är slut har det nog krypit fram en lusfluga till eller två, de är mästare på att gömma sig tycker jag.
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2010, 21:28)  Var ute en sväng igår och fick ihop 3 hg trattisar och kantisar. Även några röda trumpeter. Och 5-6 lusflugor, älgtrakter!  Lusflugor är det värsta som finns  . Du menar sådana som nästan är omöjliga få ihjäl och som kryper så äckligt nära inpå en va  ?
Gossen Ruda
04-10-2010, 07:07
CITAT (zissi @ 03-10-2010, 22:58)  Lusflugor är det värsta som finns  . Du menar sådana som nästan är omöjliga få ihjäl och som kryper så äckligt nära inpå en va  ? Hmmm. Det gäller att kunna få grepp med fingrarna och rulla kräken däremellan innan man slänger bort dem.
skogstroll
04-10-2010, 07:40
ja var ute en sväng igår och tittade efter trattisarna jag såg var på G för några veckor sen, nu stod bara några torra stackare där
Meriona
04-10-2010, 07:49
Nämen oj Skogstroll.  Du får komma hit, här finns obegränsat.
Anki på Öland
04-10-2010, 08:24
Snett bakom mitt hus där jag går men hundarna nästan varje dag är en ridbana där det tidigare växte champinjoner mitt ute bland hindren. I fredags hittade jag 15 stora fina stolta fjällskivlingar på gräsmattan mittemot där dom parkerar bilar och hästkärrorna  Anki
CITAT (Anki på Öland @ 04-10-2010, 09:24)  Snett bakom mitt hus där jag går men hundarna nästan varje dag är en ridbana där det tidigare växte champinjoner mitt ute bland hindren. I fredags hittade jag 15 stora fina stolta fjällskivlingar på gräsmattan mittemot där dom parkerar bilar och hästkärrorna  Anki Lyckost dig! Jag har blivit bjuden på stolt fjällskivling en gång och det var nog den en av de godaste svampsorterna jag smakat. Det är säkert 20-30 år sedan och jag har för mig att den var gräddstuvad. Det var när svärmor var i sin krafts dagar  . Vågar tyvärr inte plocka den själv. Vad gör du med dina läckerheter då Anki?
Meriona
04-10-2010, 11:17
Jag har aldrig ätit stolt. Hittade i mammas trädgård under några år för många år sen, men vi var inte säkra på om det var stolt eller trädgårdsvarianten så vi vågade inte äta. Och efter några år så försvann den, det blev lite mer trädgårdigt om man säger så, då trivdes den nog inte.
skogstroll
04-10-2010, 11:19
i yngre dagar så hade vi en stolt fjällis vid busshållplatsen varje år. Nu kommer den inte upp längre, men den var rätt maffig!
smuleborg
04-10-2010, 18:05
Det har inte regnat på ett bra tag, så trattisarna är på väg att torka bort. Plockade lite svarta trumpeter i går, kanske tre-fyra liter. Och en (!) finluden i perfekt skick, den ligger omsorgsfullt skuren på tork. Det var så roligt att se den finludna  . Såg måttligt med kantarell. Sägas kanske bör att jag bara var ute på en kort tur, en halvtimme på sin höjd. Den stolta har inte heller jag ätit. Har faktiskt inte sett någon på bra länge. Ångrar än idag att jag inte plockade de jag såg för två-tre år sedan.
Anki på Öland
05-10-2010, 08:22
CITAT (zissi @ 04-10-2010, 10:32)  ...................Vad gör du med dina läckerheter då Anki? Min dotter fick hattarna att steka och gräddstuva för hon hade middagsfrämmande och jag har strimlat och torkat skaften som jag sen maler och använder som smaksättare/krydda. Anki
Anki på Öland
09-10-2010, 19:57
Har idag varit ut i skogen utanför Upplands Väsby och plockat gula kantareller, blek taggsvamp, fårtickor och trattkantareller  Denna gången får jag ta med mig hem 2 påsar gula kantarellerna, och 2 påsar blandat taggsvampen och fårtickorna och dottern får ta trattisarna (har jag massor hemma......  ) Skall se om vi kan hitta lite mera i morgon! Anki
bergvallmo
09-10-2010, 20:15
CITAT (Anki på Öland @ 09-10-2010, 20:57)  Har idag varit ut i skogen utanför Upplands Väsby och plockat gula kantareller, blek taggsvamp, fårtickor och trattkantareller  Denna gången får jag ta med mig hem 2 påsar gula kantarellerna, och 2 påsar blandat taggsvampen och fårtickorna och dottern får ta trattisarna (har jag massor hemma......  ) Skall se om vi kan hitta lite mera i morgon! Anki Vilken underbar dag ni måste ha haft. Om vädret är fint måste jag nog ge mig ut i morgon igen. Jag börjar tro att det är beroendeframkallande med svampplockning. Men jag behöver ju egentligen inte någon mer svamp och snart har jag inga fler att ge bort till. Men det går som inte att låta bli...
Jag måste nog också ut i morgon för en liten runda!  På måndag börjar älgjakten så då får man hålla sig undan ett tag.
Vi med ska ut en runda nu på em med kaffe- och svampkorgarna  . Sista rycket....
CITAT (Anki på Öland @ 09-10-2010, 20:57)  Har idag varit ut i skogen utanför Upplands Väsby och plockat gula kantareller, blek taggsvamp, fårtickor och trattkantareller  Denna gången får jag ta med mig hem 2 påsar gula kantarellerna, och 2 påsar blandat taggsvampen och fårtickorna och dottern får ta trattisarna (har jag massor hemma......  ) Skall se om vi kan hitta lite mera i morgon! Anki Åt vilket håll går du då? Mot vattentornet eller Almungevägen? Jag är inte ute efter dina ställen, bara nyfiken... På Almungevägen brukar det alltid stå bilar, förra söndagen var varenda liten grusväg igenproppad, hopplöst när man skulle ta sig fram i andra ärenden än svampplockning.
Huggorm
10-10-2010, 12:40
Jag var ute idag, inte i stockholmskogarna men väl i bohusskogarna. Det var förvånadsvärt dåligt med svamp faktiskt. Det verkar gå i vågor med några dagar eller en veckas mellanrum
Huddingeskogarna kryllar av svampar! Mest taggsvamp och trattisar just nu och svamptorken går nästan dygnet runt sedan 2 veckor tillbaka
Anki på Öland
10-10-2010, 17:36
CITAT (Peztis @ 10-10-2010, 12:09)  Åt vilket håll går du då? Mot vattentornet eller Almungevägen? Ut förbi Kairo och bort en bra bit - vet inte vad det heter men det är bort mot vattnet! Anki
Förbi hästarna alltså, bortåt Rosersbergs badplats... OK, då rör du inte mina svampar!
Jag hittade ett par stora, fina champinjoner idag. Men jag är ingen svampplockare utan nöjde mig med att fotografera dem.
[attachment=55470:Champinjoner.jpg]
Olle
Landvetter dit jag åkte för o kolla svamp va urplockad...fick väl 1/2 l trattkantareller men fin tur med inhandling av potatis o morötter på http://www.sammelslantgard.se/En svamp fotade jag den fick stå kvar idag Björksopp. Tagit bort bild
Anki på Öland
10-10-2010, 20:15
CITAT (Peztis @ 10-10-2010, 19:05)  Förbi hästarna alltså, bortåt Rosersbergs badplats... OK, då rör du inte mina svampar!  Vilken tur!!  Anki
När vi gick till skogen idag bestämde vi oss för att bara plocka ca 2 liter till en trattkantarellsoppa. Men vi kom hem med drygt 10 liter  . Först hittade vi inte så mycket. En del var för gamla och en del hade torkat så vi trodde inte vi skulle få till någon soppa ens. Men lite längre in i skogen hittade vi massor. Jättesvårt att gå därifrån. Vi tog ändå bara de som hade växt till sig någorlunda. Nu blir det dubbel glädje, både att plocka och ge bort  . [attachment=55475:Kvarn_ke...20101010.JPG]
Zissi, det ser ut som att det var någon mer där som var lite sugen på svamp! Eller är det bara en linslus?
Ja Peztis, han kommer visst alltid med på ett hörn. Men när jag ska ta kort på bara honom då blir det bara en svans eller flygande öra eller något ditåt som kommer med på kortet. Konstig prick det där...
smuleborg
12-10-2010, 22:28
I söndags plockade vi några liter (vi plockade inte allt vi såg) trattisar och kanske ett par liter svart trumpet. Vi såg enstaka kantareller. Det regnade i torsdags (eller om det var i onsdags), men det räcker inte. Och nu kommer - enligt SMHI - kylan. I alla fall, en underbar svampsäsong med tanke på mångfalden. Jag föredrar denna säsong framför den förra; då fanns enorma mängder med kantarell, men i stort sett ingen "höst-mat-svamp" eller annan ("synlig") svamp heller för den delen från mitten av augusti. Vi saknade verkligen färgklickarna. Det har, som jag ser det, varit en underbar sensommar-/höstsvampsäsong.
Meriona
13-10-2010, 11:39
Håller med Smuleborg, men jag tror inte att den är slut än, frosten brukar inte bita i skogen så snabbt, åtminstone inte här.
smuleborg
14-10-2010, 18:05
CITAT (Meriona @ 13-10-2010, 12:39)  Håller med Smuleborg, men jag tror inte att den är slut än, frosten brukar inte bita i skogen så snabbt, åtminstone inte här. Ja, lite trattisar står nog att finna ett tag till. Det är förresten inte bara kylan, det är bristen (här i alla fall) på regn också. Det är inte många droppar vi fått de sista 3-4 veckorna. Men ändå, jag är nöjd med denna svampsäsong. Den kom förvisso till sent, men den har varit härligt variationsrik (och den tog inte slut i mitten av augusti). Minns, jag tror det var 2004 eller om det var 2005; vi plockade (gul) kantarell ända in i mitten på december. Jag vet inte om det kallas indian- eller brittsommar, men härligt var det.
Meriona
17-10-2010, 20:21
Dålig utdelning igår i skogarna runt mamsen. Bara 3-4 liter trattisar, det såg ut som de tagits av frosten. Hittade mängder med gula, men de var tyvärr halvruttna, hade man kommit för ett par veckor sen däremot....
Samma här lite lagom med trattar men det klingade gött i korgen det som blev Hittade en blomkål till min tredje i år men den fick vara kvar i skogen. Sen var det en härlig dag i skogen, vackert väder med sol! [attachment=55669:DSCN5148_r.jpg]
Jag ser riktigt hur trevligt du haft det i skogen i dag Tikka
Åh vilka fina bilder!
Hittade kanske en halvliter kantareller men däremot en hel bricka full med trattkantareller till! Man kan ju bara inte låta bli att plocka när man hittar! Inte jag i alla fall...
Anki på Öland
17-10-2010, 23:02
Var ute med en kompis och hittade ung. 2 kg trattisar och kompisen hittade en sån där helt underbar slänt så hon hade minst det dubbla
smuleborg
18-10-2010, 20:30
Frosten har tagit det mesta här. En får tacka för denna säsong. Och visst finns det en tjusning i det här; tänk om det fanns svamp att plocka jämt? Nu har också trädgården i stort sett lämnat in; de sena perennerna, typ höstanemon, ser fallfärdiga ut, det handlar om timmar. Det finns en tjusning i detta också. Vi vände trädgårdslandet igår. Vi åt inte upp allt denna säsong heller, men det gör inget, man odlar för ögat (och glädjen) också. Vi tänker inför varje vinter, nu ska vi planera inför nästa säsong. Jo du. CITAT (zissi @ 17-10-2010, 21:59)  Jag ser riktigt hur trevligt du haft det i skogen i dag Tikka  Håller med
bergvallmo
19-10-2010, 19:11
Jättefina bilder Tikka.
Jag har nu gjort som Smuleborg och tackat för mig i skogen. Kan hålla med om att det inte vore lika roligt om det fanns tillgång året om. Men lika fullt så är det med lite sorg i hjärtat som jag ställer undan svampkorgen..
Nu får det bli småfåglarna och matning av dem som hamnar i centrum.
 Va!??? Ger ni upp redan???
Tror det nog är mest vädret som gett upp oss för i år...
bergvallmo
20-10-2010, 17:23
Jo hittade ett stort bestånd med svarta trumpetsvampar som var alldeles sladdriga, så det är bara att gilla läget..
smuleborg
25-10-2010, 19:58
Snön kom i fredags.
Tog en liten runda i närskogen idag och här är resultatet!!  Så ge inte upp än!!! [attachment=55841:IMG_8148...erad_1_0.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|