Full version: Svampplockning
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
zissi
Tikka: så intressant med att konservera svamp. Gör du precis som det står i länken du tipsade om? Går det bara med vanliga gula kantareller och taggsvamp eller går det med trattisar, svart- och gul trumetsvamp, kremlor, Karl-Johan m.m. också?

Vi ska ta en skogsdag i dag och jag funderar lite på hur mycket vi ska ta med oss hem. Frysarna börjar bli fulla och nu har jag torkat rätt så mycket svamp....men det där med konservering lät ju så vettigt och roligt att lära sig. Jag har letat upp mammas gamla konserveringsglas men använder dem till salt, socker och mjöl att ha bredvid spisen med en skopa i. Bekvämt med lock som kan tas av lätt med en hand samtidigt som man rör i grytan med den andra.

En fråga till, vad är muskotblomma för något? Muskotnöt har jag, men inte muskotblomma.
Lokan
Muskotblomma är en helt annan sak! Här finns att köpa!
http://www.svampbutiken.com/muskotblomma-hel-p-2320.html Kan vara svår att få tag på i andra affärer!
Huggorm
Även här i mina skogar finns det mycket svamp nu, men man skulle nog ha varit ute tidigare i veckan för de flesta var lite övervuxna och sladdriga. Fem liter kantareller blev det, samt lite taggsvamp, trattkantarell och röksvamp. Har inte bestämt helt vad jag skall göra med svampen bara, men jag steker väll och har till maten i kväll
Peztis
När jag var ute i skogen i fredags så insåg jag verkligen att vad lite jag kan om svampar! Jaa torr aldrig jag har sett så enorma mängder med svamp!!! Och jag menar, några fler än kantarellerna jag plockade borde ha varit ätbara... Men eftersom jag kör benhårt efter principen "vet jag inte vad det är för svamp så rör jag den inte!" så får de stå kvar och vara vackra i stället.

Men som sagt, jisses vilka mängder!
Tikka
CITAT (zissi @ 26-09-2010, 10:12) *
Tikka: så intressant med att konservera svamp. Gör du precis som det står i länken du tipsade om? Går det bara med vanliga gula kantareller och taggsvamp eller går det med trattisar, svart- och gul trumetsvamp, kremlor, Karl-Johan m.m. också?

Vi ska ta en skogsdag i dag och jag funderar lite på hur mycket vi ska ta med oss hem. Frysarna börjar bli fulla och nu har jag torkat rätt så mycket svamp....men det där med konservering lät ju så vettigt och roligt att lära sig. Jag har letat upp mammas gamla konserveringsglas men använder dem till salt, socker och mjöl att ha bredvid spisen med en skopa i. Bekvämt med lock som kan tas av lätt med en hand samtidigt som man rör i grytan med den andra.

En fråga till, vad är muskotblomma för något? Muskotnöt har jag, men inte muskotblomma.

Zissi angående konservering, jag ser inga hinder att testa andra svampar än de som rekomenderas. Det borde fungera anser jag. Däremot kan jag tycka att tex karl-johan är godare att torka så även svart och rödgul trumpetsvamp.

Vill du ha mer utförligt svar rekomenderar jag dig att fråga på svampguiden de är bra på sådant där smile.gif

Jag konserverera enligt länken.

Bra konserveringsglas finns ju även på ikea o ica om du vill ha kvar ditt mjöl i dom du har wink.gif

Missade att säga det med muskot blomma, jag har inte testat med den kryddan själv blush.gif
zissi
Tack för svaret Tikka!

http://www.svampguiden.com/recept.asp
Oj, vad mycket roliga svamprecept det fanns här!
smuleborg
En del kantarell, rödgul- och svart trumpet (mer förra helgen). Plockade lite kantarell för dagsbehov (vi har mängder i frysen) och en del rödgul- och svart trumpet (vi har en hel del torkad).

En hel del trattisar, plockade lite för att det är så himla kul (vi har mängder torkad).

Lite blodriskor. Vi gick förbi, för lite för att plocka (vi har en del i frysen från detta år).

En hel del finska riskor, vi plockar dem inte. Jag skulle vilja lära mig.

Väldigt lite av den sopp vi plockar. Vi gick förbi.

Rätt rikligt av taggisar och tickor, vi plockar dem inte.

Enligt SMHI, inget regn nästa vecka. Hjälper det att dansa regndansen?
Meriona
Är du galen Smuleborg? Går du FÖRBI? rtfm.gif
flirting.gif
Bleka taggisar som är så underbara!
zissi
Ni svampfantaster här: har ni gjort syltade kantareller? Är det gott och vad har ni det till i så fall?

Jag gjorde min första inläggning nyss. Men jag hade bara lite gula kantareller (½ liter) och fyllde upp med trattisar (1½ liter). Hoppas det går vägen. Ska stå en vecka innan man får provsmaka... whist.gif shy.gif nono.gif

Det ska vara gott till ljummen brietårta (med lite mojs på) och även till glögg-pepparkaka-ädelosten läste jag nyss. Till steken naturligtvis också...
Peztis
Ja, jag måste också prova de där syltade kantarellerna!
bergvallmo
CITAT (Meriona @ 28-09-2010, 09:36) *
flirting.gif

Brukar också se massor av blek taggsvamp, men plockar dem inte. Går det att beskriva hur de smakar?
Meriona
CITAT (bergvallmo @ 28-09-2010, 18:43) *
Brukar också se massor av blek taggsvamp, men plockar dem inte. Går det att beskriva hur de smakar?

Påminner om kantarell men godare och håller dessutom konsistensen bättre. Min favvosvamp faktiskt! smile.gif
Tikka
Syltade kantareller har jag inte testat men syltade trattkantareller gör jag varje år o det är gott smile.gif Passar oxå till ostar o stekar.
Ska bli spännanade att höra vad du tycker om dina syltade kantareller zissi.
smuleborg
CITAT (Meriona @ 28-09-2010, 09:36) *
flirting.gif

Om jag räknar rätt är det mitt sjunde svampår. Jag trodde aldrig jag skulle kunna gå förbi t.ex. kantarell, men denna säsong har vi gjort det. Vi har så otroligt mycket i våra lager (ja, vi har gett bort). Och kantarell håller sig ju inte i frysen hur länge som helst. Man kan säga att vi har en av frysarna full av kantarell, "förvälld" och snålt packad i "korvar" (korvar kräver mindre lagringsutrymme).

Vi har också en hel del torkad rödgul- och svart trumpetsvamp och mängder av trattisar, som rätt torkad håller i all evighet. Det går inte att äta upp denna mängd inom loppet av tio år! Vi två, med en inte alltför stor vänskapskrets. Ja, jag uppskattar verkligen denna skatt, det är inte tal om annat, används flitigt.

Men - Vi har inte gått förbi KJ.

Vi har plockat en hel del blodriskor (här var förråden tomma).

Vi har plockat de smörsoppar vi hittat.

Vi har plockat svart trumpet.

Och vi har plockat en liten - i stort sett för dagsbehov - mängd kantarell, rödgul trumpet och tratt för att det är så himla kul.

Ingen mandelriska i sikte, i år heller crying.gif
mamamaggan
Var ute i går , det är nog sista vändan, och plockade c:a 6 liter gula kantareller och c:a 4 liter trattisar. Frosten har nästan kommit , minus 0,7 grader i går natt, så nu går det nog inte att hitta mer gula kantareller.

Totalt har vi nog plockat 35 liter gula och drygt 10 liter trattisas samt ett par lite svart trumpetsvamp . Är länge sedan vi plockat så mycket på så kort tid. " Vanliga " år börjar vi plocka de gula två veckor efter midasomar och håller på tills frosten kommer , ungefär mitten på september.
emmas matte
En fråga : när jag kokar av kantareller, så kokar jag kantarellerna tills allt kokvatten har kokt in(eller ångat bort) eftersom smaken är vattenlöslig. och så hörde jag på radion att de kokar bara en stund och sedan häller bort vattnet. Hur gör ni???
mamamaggan
Kokar in all vätska . Ska man frysa dem så blir de näst intill oätliga , fruktansvärt beska , om man inte kokar in vätskan.
Meriona
Av min svampkonsultent har jag fått lära mig att man ska tillaga all svamp minst 30 minuter.

Men ibland har man ju plockat trattars om är dyngvåta, då kan jag få hälla bort lite vatten för att inte behöva stå där hela kvällen.
Tikka
Och när jag förväller kantareller så låter jag svampen koka i sitt eget spad en stund men kokar inte bort allt vatten, för fryser man in svampen med vätskan så blir det som en isklump med svamp i o risken att de ska bli frysbrända eller vad det heter minskar smile.gif

Meriona det där har jag oxå hört, men det kankse blir 30 min när du väl tillagar dom i nån mat.
Meriona
CITAT (Tikka @ 30-09-2010, 18:04) *
....
Meriona det där har jag oxå hört, men det kankse blir 30 min när du väl tillagar dom i nån mat.

Jo så tänker jag också, så jag förväller dem inte i en halvtimme om det inte krävs för att bli av med vattnet.
Lokan
Trattar och trumpeter! Dagens skörd! Vilken fin dag det var - sol från blå himmel och inte en vindpust! tummenupp.gif Oj vad kaffet och smörgåsarna smakade bra!

[attachment=55228:IMG_7546...erad_1_0.jpg]
Meriona
Oj LOkan vilken skörd! Jag får ge mig till tåls till på lördag förmiddag, hoppas att jag hittar NÅNTING iallafall smile.gif
bergvallmo
Tror också jag ska ge mig ut i helgen. Får se vad minusgraderna ställt till med. Kanske ska prova några taggisar.... smile.gif
Meriona
CITAT (bergvallmo @ 30-09-2010, 19:59) *
Tror också jag ska ge mig ut i helgen. Får se vad minusgraderna ställt till med. Kanske ska prova några taggisar.... smile.gif

Det ska du absolut göra, de är verkligen goda! kompiskram.gif
Peztis
Jaha ja... då står man där med köksbänken full av orensade kantareller, trattkantareller och blek taggsvamp! biggrin.gif
Kantarellerna tänker jag prova på att sylta (!) men vad gör man med taggsvampen?

Har aldrig vågat mig på den förut... Kan den förväxlas med någon svamp? Antar att taggarna ska bort. Något mer? Man kan visst sylta dem med?
Meriona
Man behöver inte ta bort taggarna, men jag skrapar bort dem ändå för jag tycker att de är så lika maskar när de simmar omkring. wink.gif

Sen steker jag dem i småbitar bara, eller stuvar dem. Finns ingen förväxlingssvamp till dem, möjligen om man är skelögd kan man ta en gulröd taggis för blek, men det är också en matsvamp så det spelar ingen roll.

Syltat har jag aldrig gjort nånting, så det uttalar jag mig inte om.
Peztis
Nu håller jag på att sylta svamparna!!!
Meriona

Trattisar

Detta hittade vi på två timmar idag. Det fanns mer men vi kunde inte få plats med fler helt enkelt.
Nu håller jag på att rensa, och det är väl kanske inte riktigt lika roligt. whistling.gif
Lokan
Oj vilken fin skörd Meriona!!! tummenupp.gif Och jättefina svampar är det!
Om du rensar redan i skogen (skär av foten, tar bort barr och grums) så är det bara att kasta dom på torken när man kommer hem! Underlättar mycket!! Har man rötterna med så 'såsar' dom ner svamphattarna också.... sad.gif
bergvallmo
Härligt, massor med svampar Meriona. visst blir det drygt att rensa när det är mycket. Jag brukar sitta i soffan och kolla på tv samtidigt smile.gif

När jag plockar trattisar brukar jag ha sax med mig.Himla bra. Har varit ute hela dagen idag, men inte i några direkta svampskogar. Hittade dock lite kantareller, med de börjar sjunga på sista versen..
Peztis
Sax! Bra idé! Men trattkantarellerna är ju otroligt lättrensade om man jämför med fuktiga och "svampiga" kantareller.

men jag fick ju igår fatt på några som verkligen stod och lyyyyyste i skogen. Det var så jag hajjade till - vad var det där för orange!?
Hittade några som jag jättestora! Blev så glad för jag samsas tydligen om svampen med något djur. Trodde först att det var ett tvåbent men nä, de var så söndertramapat och rivet i mossan att jag inte tror det längre.

Men är det någon som vet vad det kan vara för djur? Grävlingar? Vildsvin? Det är uppbökat här och där i hela skogen i år - vilket jag aldrig sett tidigare - och jag vet att båda djuren finns här i närheten. Grävlingar har jag sett tidigare år men inte vildsvin, dem såg jag först i våras. Är det dem, tro? Hmmmm.... ska man sätta upp en barriär i trädgården? Har ju bara en liten bit åker emellan trädgård och skog.
bergvallmo
Både älg och rådjur äter svamp. Det kanske är älgen som bökat runt. Har hört att de tycker mycket om rödgul trumpetsvamp. smile.gif Sen tror jag att ekorrar och möss kan mumsa på dem också.

Grävlingar vet jag inget om...
Meriona
Peztis, vildsvin äter också kantareller, har ni sådana där du bor kanske?

I början av svampturen är man alltid så ordentlig och grovrensar, men när man sen ser att havet liksom aldrig tar slut så orkar man inte med att vara så noga. De här trattisarna var så torra och fina att ingenting fastnade på dem ändå, så det var bara att knipa av roten och riva itu dem. smile.gif För det gör jag alltid, det är alltid nåt rör som innehåller ägg eller en liten snigel. Och sånt vill jag inte äta. wink.gif
Har ägnat hela eftermiddagen och kvällen till att rensa, men det är fortfarande en korg kvar. Den går gotta till sig till imorgon. Hoppas att det inte blir frost inatt, för då står de kanske osäkert på balkongen.
Olle A
Grattis Meriona till en fin skörd! tummenupp.gif Mycket gott att ta vara på. Här är det nu +8,6 grader och ingen omedelbar frostrisk. Fast man vet ju aldrig så här års.

Olle
Meriona
Tack Olle. smile.gif De står under tak längst in mot väggen och med en tidning över, så jag tycker att de borde klara sig även om det skulle krypa ner mot nollan.
Tikka
Härlig skörd Meriona biggrin.gif
Jag fick mig en korg med trattkantareller idag som nu ligger o torken.
Skönt att komma ut o skogen o sitta på stubben o fika med min far idag biggrin.gif

Här är en del av skörden när promenaden var slut var korgen proppfull.

Tagit bort bild med korg med kantareller trattisar i.
Meriona
Jag ser att du hittade ungefär samma fördelning som jag Tikka. Lite gula och lite bleka och massor av tratt! smile.gif Grattis!
Bettis
CITAT (Meriona @ 02-10-2010, 18:53) *

Trattisar

Detta hittade vi på två timmar idag. Det fanns mer men vi kunde inte få plats med fler helt enkelt.
Nu håller jag på att rensa, och det är väl kanske inte riktigt lika roligt. whistling.gif

Ser att du har kompass med, ´du kan allstå använda den g.gif jag vet inte hur man använder en kompass crying.gif fast jag borde lära mig.. Grattis till all svamp!!
Peztis
Bettis: kompass är ju ett måste om man går i stora skogar eller om man som en del har sämre lokalsinne smile.gif
Eller skaffa en GPS och lägg in placeringen för utgångspunkten (bilen, hemmet osv). GPS:en kan man ju lägga in svampställen på också! Det finns speciella för skogsvandingar osv.

Risken att jag ska gå vilse i "min" skog är minimal eftersom den inte är så stor och har gränser runt om.
Dessutom har jag turen att ha ett ordentligt bra lokalsinne, vet alltid vilket håll huset ligger åt.
Meriona
Kompass går jag inte ut i svampskogen utan, jag har dålig koll på vädersträcken om det inte är soligt. Framförallt om man hittar mycket svamp så att man går med nästan i backen. Sonen däremot har bra koll, så är jag osäker och inte skulle kommit ihåg kompass så litar jag på honom.
En sen höst för många år sen virrade jag bort oss sent lördag eftermiddag uppe på Hunneberg. Hade inte sonen haft koll så hade jag gått åt helt fel håll. Och berget är ändå ganska stort och med mycket sankmarker. Nånting sa mig att lita på sonen, fast att han bara var 8-9 år, och det var väl en jäkla tur, annars hade det blivit en kall natt. Det finns många fläckar på berget där mobilen inte funkar heller (fast det har blivit bättre på senare år).

Så kompass - ja tack! smile.gif
Bettis
Jag har 0 lokalsinne och då menar jag verkligen 0 koll, jag kan ju gå åt fel håll i varuhus hänt många gånger, när jag kommer ut från tex ett varuhus så vet jag inte vilket håll jag kom ifrån. Har GPS i bilen vilken jag använder ofta är jag tex på något nytt ställe och ska åka därifrån så vet jag sällan vilket håll som är hem, då använder jag GPS:en och trycker på hem, sväng vänster säger den yahoo.gif så hittar jag hem, alltså kompass vet jag inte hur man använder (får nog gå en kurs hos dig Meriona, kanske vid nästa Odla träff giggle.gif ) har köpt två GPS:er som man kan ha när man är i skogen, den första var så invecklad så det gick inte att förstå sig på den, den andra har jag förlagt manualen till crying.gif så jag går alltså inte så långt in i skogarna. Men jag måste nog försöka hitta manualen, undra var den är confused.gif
Peztis
Bettis, kanske du kan hitta manualen på nätet? Det mesta finns ju att hitta...
Bettis
Ja det har du rätt i, tänkte inte på det happy.gif ska hämta den från bilen (varför den nu ligger där till ingen nytta) se vad den heter så ska jag nog försöka hitta manualen, thanks.gif för tippset.
bergvallmo
Idag fick kameran följa med ut i skogen. Vi hittade rätt mycket svamp så jag plockade över 30 liter. Som tur är behöver jag inte rensa dagens skörd då jag har goda vänner som gärna vill ha dem. Numera när jag är i skogen har jag alltid en Gps med mig. Jag vågar gå längre då. smile.gif

Trattkantareller och gula kantareller. Fina tillsammans...

[attachment=55291:kantarell.jpg]
Meriona
Oh vilken härlig bild, Bergvallmo! wub.gif
Lokan
Jaa! Det var en 'läcker' bild! biggrin.gif Sällan man ser dom växa tillsammans så där.
Peztis
Åh, rena skolboksexemplet på hur svamparna ser ut!

Snyggt foto!
Meriona
Jag testade GasseG:s tips om kupévärmare idag, det funkade verkligen "kanoners". 4 torknät med trattisar är redan nästan torra, nu ska de bara eftertorka för säkerhets skull. thanks.gif tummenupp.gif
bergvallmo
Tack, måste bli duktigare på att ta med mig kameran. Det finns ju så mycket fint att fota i skogen.

Om jag hinner med en trattissväng till tror jag att jag ska testa kupévärmare också.
Gossen Ruda
Var ute en sväng igår och fick ihop 3 hg trattisar och kantisar. Även några röda trumpeter. Och 5-6 lusflugor, älgtrakter! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon