|
Gossen Ruda
02-08-2010, 14:06
Har grunnat lite på denna fråga pga något som mytomanen skrev. Kan man egentligen förtala en person på ett forum om denne bara är känd som ett nick? Det är ju ingen faktisk person som förtalas. Nån som har koll?
Gunilla T
02-08-2010, 14:12
Knappast rent juridiskt - personen det gäller skall väl i så fall kunna visa på att det medfört skada eller olägenhet på något sätt vilket är omöjligt om personen är anonym.
Däremot kanske det bryter mot forumets etiska regler..?
Gossen Ruda
02-08-2010, 14:22
Ok, då funderade jag i rätt riktning. Forumets etiska regler? Vilka då regler?
Gunilla T
02-08-2010, 14:25
You tell me...
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 15:22)  Ok, då funderade jag i rätt riktning. Forumets etiska regler? Vilka då regler?  Hurudana är dina egna etiska regeler???
Om du klickar på Användarvillkor uppe bland menyerna så ser du de regler som gäller för forumet, bla är förtal inte okej. Rimligtvis kan skitsnack om ett annat nick på forumet räknas som förtal inom forumet och modereras bort om det nu finns några moderatorer.
malcolm
02-08-2010, 15:40
CITAT (mino @ 02-08-2010, 16:35)  Om du klickar på Användarvillkor uppe bland menyerna så ser du de regler som gäller för forumet, bla är förtal inte okej. Rimligtvis kan skitsnack om ett annat nick på forumet räknas som förtal inom forumet och modereras bort om det nu finns några moderatorer. Tack mino! Satt just och letade efter regler men hittade det inte, nu vet jag och skall vara snäll som en korgosse hädanefter.
Gossen Ruda
02-08-2010, 15:45
Om vi nu lämnar svensk lag åt sitt öde och återgår till forumvärlden så får inte förtal brukas här, men regler är bara effektiva om de efterlevs och framför allt överträdelser på något sätt åtgärdas och det vet vi alla hur det fungerar här.
Kesigul
02-08-2010, 15:55
Som ny vet jag inte. Hur?
andersen
02-08-2010, 16:02
CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 16:55)  Som ny vet jag inte. Hur? det undrar jag åxå som gammal? Kom igen nu Gossen Ruda förklara hur det fungerar.
bergvallmo
02-08-2010, 16:03
Kanske är det sunt förnuft som gäller generellt, fast det finns väl lika många sunda förnuft som det finns människor...
malcolm
02-08-2010, 16:10
Jag skulle tycka det var tråkigt om Odla blev en sajt där medlemmar anmälde varandra hela tiden och folk blev avstängda till höger och vänster såvida det inte handlade om grova övertramp. Har sett detta på flera sajter där jag varit/är medlem och det gagnar ingen utan skapar bara dålig stämning vilket skrämmer bort nya medlemmar. vad det gäller det juridiska så vet jag inte mycket om det men det är förbjudet att hota någon med våld eller liknande. Jag vet var du bor andersen.
herkules
02-08-2010, 16:12
CITAT (andersen @ 02-08-2010, 17:02)  Kom igen nu Gossen Ruda förklara hur det fungerar. det fungerar som så att gossen ruda talar om för admin när någon inte uppför sig såsom gossen ruda tycker att man ska göra. då blir man avstängd. gossen ruda sätter ribban.
fuchsian
02-08-2010, 16:16
Jo, jag vet. det jagar ut den personen med förtal och lögner och gör det i sådana ordalag att de tror sig komma undan med det. De som inte gillas, kan inte få vara med utan det börjar med provokationer och annat skit för att få den personen att flippa ut, och då äääär de så skenheliga och nöjda. dessa personer har härjat här i forumet många år, när man ser på deras info, och hur i katten kan man tillåta att det fortsätter för den lilla tid jag har varit med har jag blivit hånad, förtalad och kallad av saker som är personangrepp. Dessa personer måste vara rätt ensamma i sin lilla värld bakom skärmen och man anar den bitterheten och avundsjukan som de ger ut. Ingen ska kunna mera än de, då åker de ut. Det finns massa välutbildad folk med mycket kunskap. men det får inte leva, utan det skitas ner. Så funkar det här just nu och har inte sett nån förbättring utan att det går bara mot lägre och lägre nivå, tyvärr, säger jag, för de kunniga vill inte dela med sig så enkelt för då hoppar nån av kvack-gänget upp och sätter i gång om och om igen ...... Ledsamt, men man tycker att alla kunde få ha sin plats, men .....  .... Fuchian .... Gossen rudas tid rinner ut ...... i
Gossen Ruda
Hur det fungerar här? Jo, admin är mycket sällan inne och läser i trådarna så någon automatisk moderation förkommer knappast. Det blir så att när tillräckligt många anmält en medlem till admin via mail eller PM så tittar nån av dem på saken. Principen är att hellre fria än fälla så det kan gå ganska långt innan något händer.
andersen
CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 17:10)  Jag vet var du bor andersen.  Ja det tänkte jag inte på
fuchsian
02-08-2010, 16:18
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 17:12)  det fungerar som så att gossen ruda talar om för admin när någon inte uppför sig såsom gossen ruda tycker att man ska göra. då blir man avstängd. gossen ruda sätter ribban. herkules, Har inte Gossen Ruda gjort sitt och bör gå i pension? Hans åsikt börjar svikta ......... F
Gossen Ruda
02-08-2010, 16:18
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 17:12)  det fungerar som så att gossen ruda talar om för admin när någon inte uppför sig såsom gossen ruda tycker att man ska göra. då blir man avstängd. gossen ruda sätter ribban. Om det ändå vore så väl...  Bara det faktum att du är kvar motsäger ditt påstående.
herkules
02-08-2010, 16:19
fuchsian
02-08-2010, 16:21
Tänker du ha mig som ditt nästa objekt,eller .....?????
Gossen Ruda
02-08-2010, 16:25
Fuchian skriver:"Det finns massa välutbildad folk med mycket kunskap. men det får inte leva, utan det skitas ner." Det är väl snarare så att det på detta forum finns många som har just kunskaper och använder sina kunskaper för att bekämpa pseudovetenskap och allsköns ovetenskapligt svammel. Hade inte dessa riddare i sina blänkande faktarustningar funnits hade kanske spåmän, helare och andra kvacksalvare tagit över.
Alexander-VG-zon3
02-08-2010, 16:25
sedan kvittar det ju, blir en avstängd poppar 5nya upp. blir 5 avstängda kommer det 10nya. det sprider sig. (märkväl har jag inte nämnt någon).
herkules
02-08-2010, 16:27
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 17:18)  Om det ändå vore så väl...  Bara det faktum att du är kvar motsäger ditt påstående.  jasså, så du har skvallrat om mig med? bra, då ska jag be admin om de pm:en, eftersom de handlar om mig så är de mina. annars är det nog förtal. fresta mig inte, jag drar mig inte en sekund för att driva något så långt det bara går.
fuchsian
02-08-2010, 16:30
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 17:27)  jasså, så du har skvallrat om mig med? bra, då ska jag be admin om de pm:en, eftersom de handlar om mig så är de mina. annars är det nog förtal. fresta mig inte, jag drar mig inte en sekund för att driva något så långt det bara går. INSTÄMMER HELT! Det gör jag också ----- fuchian
Gossen Ruda
02-08-2010, 16:30
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 17:27)  jasså, så du har skvallrat om mig med? bra, då ska jag be admin om de pm:en, eftersom de handlar om mig så är de mina. annars är det nog förtal. fresta mig inte, jag drar mig inte en sekund för att driva något så långt det bara går. OM jag skulle skriva till admin om dig så är det som alla andra PM, dvs ett privat meddelande, bara något som angår oss. Det där du skrev om driva är nog fö ganska lämpligt i sammanhanget, fast kanske i en annan betydelse.
Nu vågar jag nog aldrig mera ställa frågor här,för i slutändan kommer jag få skit för mina egna tråd Kanske lika bra att sluta skriva......
Gossen Ruda
02-08-2010, 16:47
CITAT (silos @ 02-08-2010, 17:40)  Nu vågar jag nog aldrig mera ställa frågor här,för i slutändan kommer jag få skit för mina egna tråd Kanske lika bra att sluta skriva...... Fast nu skriver du i min tråd och det har jag inget emot.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 17:47)  Fast nu skriver du i min tråd och det har jag inget emot. Det vet jag,men tänkte hur lätt det är att bli avstängd....
fuchsian
02-08-2010, 17:11
Silos,
Håll dig undan honom för det finns inte något gott alls att komma ur denna källa, den har torkat ut. ..F...
Gossen Ruda
02-08-2010, 17:13
CITAT (silos @ 02-08-2010, 17:51)  Det vet jag,men tänkte hur lätt det är att bli avstängd.... Det är INTE lätt att bli avstängd. När du var som värst en gång i forntiden dröjde det länge innan du blev avstängd men sen gick det fortare eftersom du kom tillbaka gång på gång.
AndersKbg
02-08-2010, 17:14
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 17:47)  Fast nu skriver du i min tråd och det har jag inget emot. Vill bara påminna dig om att det inte är du som sätter reglerna ens i dina egna trådar. Vem som helst kan skriva vad som helst helst inom ramen för ämnet, dvs att man inte går off topic. Inom ramen för ämnet vill jag säga att det är helt otroligt vad lättstötta ni är här. Går det er lite emot så hotas det med anmälningar och andra hemskheter....herre gud. Säger bara det. Slappna av och ta inte allt så allvarligt. Sluta jaga identiteter och sluta anmäla och rapportera. Ska det ha någon som helst verkan så måste man ha en webmaster som är intresserad, och det är tyvärr något som odla saknar. Sunt förnuft är ett bra instrument, ofta bättre än att slå på den stora trumman. Ha en trevlig dag allihopa.
Gossen Ruda
02-08-2010, 17:20
CITAT (AndersKbg @ 02-08-2010, 18:14)  Vill bara påminna dig om att det inte är du som sätter reglerna ens i dina egna trådar. Vem som helst kan skriva vad som helst helst inom ramen för ämnet, dvs att man inte går off topic.
Inom ramen för ämnet vill jag säga att det är helt otroligt vad lättstötta ni är här. Går det er lite emot så hotas det med anmälningar och andra hemskheter....herre gud. Säger bara det.
Slappna av och ta inte allt så allvarligt. Sluta jaga identiteter och sluta anmäla och rapportera. Ska det ha någon som helst verkan så måste man ha en webmaster som är intresserad, och det är tyvärr något som odla saknar. Sunt förnuft är ett bra instrument, ofta bättre än att slå på den stora trumman.
Ha en trevlig dag allihopa. Jag har inte heller påstått att jag bestämmer, värst vad du är lättstött.  Beträffande det andra du skriver om så har jag varit med här sen lång tid tillbaka och vet hur det kan gå när troll och andra fulingar får fritt spelrum.
herkules
02-08-2010, 19:51
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 17:30)  OM jag skulle skriva till admin om dig så är det som alla andra PM, dvs ett privat meddelande, bara något som angår oss. blir det rättssak av det hela så kommer även pm fram. tyvärr för dig om du sitter och skriver massa skit om folk här på odla. vad du än gör så sätt dig inte på några höga hästar, det gör ont som fan när man trillar av.
CITAT (fuchian @ 02-08-2010, 17:18)  herkules,
Har inte Gossen Ruda gjort sitt och bör gå i pension? Hans åsikt börjar svikta ......... F Som sagt, det behövs två för att träta.
fuchsian
02-08-2010, 20:01
Tack Herkules för att få stöd och att du är rak på sak åt lille gossen. .... F... CITAT (gnon49 @ 02-08-2010, 19:57)  Som sagt, det behövs två för att träta. Det verkar inte vara så här i alla fall! ----fuchian .......
Red Top
02-08-2010, 20:03
CITAT (gnon49 @ 02-08-2010, 20:57)  Som sagt, det behövs två för att träta. Det räcker inte alltid med två. Då får man kalla in förstärkning.
Gossen Ruda
02-08-2010, 20:03
CITAT (gnon49 @ 02-08-2010, 20:57)  Som sagt, det behövs två för att träta. It takes two to tango?  Tyvärr dansar jag dåligt. Själv sitter jag och småmyser åt alla som hetsar upp sig, det är ju bara ett internetforum. En del är så allvarliga av sig.
Red Top
02-08-2010, 20:06
CITAT (fuchian @ 02-08-2010, 21:01)  Tack Herkules för att få stöd och att du är rak på sak åt lille gossen. .... F... ----fuchian ....... Jag tycker du ska sluta att nedvärdera Gossen Ruda. Han är en av våra mest kunniga medlemmar inom flera områden. Men det märker du kanske inte, eftersom du mest ägnar dig åt berätta om din egen förträfflighet.
Snöflinga
02-08-2010, 21:32
Men jesses!!!!! Om en medlem skickar PM till admin och klagar på en annan medlems inlägg så är väl det inget förtal. Att admin skulle vb PM till den person vars inlägg man klagat på ... nix.
Gossen Ruda
02-08-2010, 21:39
CITAT (netha @ 02-08-2010, 22:36)  Men jesses!!!!! Om en medlem skickar PM till admin och klagar på en annan medlems inlägg så är väl det inget förtal. Att admin skulle vb PM till den person vars inlägg man klagat på ... nix. Jo, så är det. Förtal är OFFENTLIG förolämpning. Privat får man skriva vad man vill om vem som helst. Hercules verkar ha ömma tår?
Ja Gossen Ruda aldrig har du stört mig  tycker du har huvudet på skafft och gör inga personliga påhopp,du är bara saklig i mina ögon  och kunnig i mycket . Red Topp !kan bara hålla med i vad du skrev
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 22:39)  Jo, så är det. Förtal är OFFENTLIG förolämpning. Privat får man skriva vad man vill om vem som helst. Hercules verkar ha ömma tår? Men Hercules är ju inte Hercules ... det är bara ett nick (om det nu var hon som kände sig förtalad ... jag hänger inte med riktigt i svängarna)
*Stintan*
02-08-2010, 21:43
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 20:51)  blir det rättssak av det hela så kommer även pm fram. tyvärr för dig om du sitter och skriver massa skit om folk här på odla. vad du än gör så sätt dig inte på några höga hästar, det gör ont som fan när man trillar av. Hur skulle det kunna bli rättssak av att någon skickar ett pm eller mail till admin? Ibland verkar din rättframhet sitta lite avigt.
Gossen Ruda
02-08-2010, 21:45
CITAT (netha @ 02-08-2010, 22:43)  Men Hercules är ju inte Hercules ... det är bara ett nick (om det nu var hon som kände sig förtalad ... jag hänger inte med riktigt i svängarna) Kanske bäst att direkt erkänna att jag stavade herkules fel så jag inte blir stämd. Herkules är fö en hund om jag fattat saken rätt, kan man förtala en hund? Tillägg: Tackar för snälla ord, jag kan kanske ibland reta upp andra och mig själv men det blåser över.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 21:03)  It takes two to tango?  Tyvärr dansar jag dåligt. Själv sitter jag och småmyser åt alla som hetsar upp sig, det är ju bara ett internetforum. En del är så allvarliga av sig. Ja, inte vänder du kappan efter vinden, den saken är klar.
alla har väl dåliga dagar!men en del har dom gämt
herkules
02-08-2010, 21:54
jag vet inte om ni gör er dumma eller hur det är men en gång till då.
gossen ruda tycker saker om olika medlemmar här, han tycker illa om en del, han vill ha bort dem, han pm:ar admin. om inte medlemmarna som ruda vill ha bort/pratar skit om i pm tas bort från forumet betyder det att de inte brutit mot några regler. alltså förtalar ruda medlemmar. förtal, om det vill sig illa, är förbjudet på elektroniska anslagstavlor. det finns inget hemligt med pm, vilken administratör som helst som håller i ett forum kan läsa alla pm som skickas på forumet. blir det så illa så att någon medlem bestämmer sig för att - nä, jag går inte med på att ruda snackar skit, så kan man göra rättsak av det hela. och då kommer alla pm fram. svårare än så är det inte. sen om det blir så är en annan sak. men man ska inte kasta skit på folk om man inte har jävligt torrt på fötterna.
prata inte om min hund. tack.
*Stintan*
02-08-2010, 22:07
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 22:54)  jag vet inte om ni gör er dumma eller hur det är men en gång till då.
gossen ruda tycker saker om olika medlemmar här, han tycker illa om en del, han vill ha bort dem, han pm:ar admin. om inte medlemmarna som ruda vill ha bort/pratar skit om i pm tas bort från forumet betyder det att de inte brutit mot några regler. alltså förtalar ruda medlemmar. förtal, om det vill sig illa, är förbjudet på elektroniska anslagstavlor. det finns inget hemligt med pm, vilken administratör som helst som håller i ett forum kan läsa alla pm som skickas på forumet. blir det så illa så att någon medlem bestämmer sig för att - nä, jag går inte med på att ruda snackar skit, så kan man göra rättsak av det hela. och då kommer alla pm fram. svårare än så är det inte. sen om det blir så är en annan sak. men man ska inte kasta skit på folk om man inte har jävligt torrt på fötterna.
prata inte om min hund. tack. Men jösses vad är det för anklagelser du kommer med. Vad säger att Ruda eller någon annan pratar skit i pm till admin? Varför skulle han göra det? Det räcker väl med att man ber admin kolla en tråd om det nu finns anledning. Varken Göran eller Ingemar skulle vidta någon åtgärd utan att själva ha läst och tagit ställning var så säker. Det behövs verkligen inget skitsnack i pm till admin.
Gossen Ruda
02-08-2010, 22:18
CITAT (herkules @ 02-08-2010, 22:54)  jag vet inte om ni gör er dumma eller hur det är men en gång till då.
gossen ruda tycker saker om olika medlemmar här, han tycker illa om en del, han vill ha bort dem, han pm:ar admin. om inte medlemmarna som ruda vill ha bort/pratar skit om i pm tas bort från forumet betyder det att de inte brutit mot några regler. alltså förtalar ruda medlemmar. förtal, om det vill sig illa, är förbjudet på elektroniska anslagstavlor. det finns inget hemligt med pm, vilken administratör som helst som håller i ett forum kan läsa alla pm som skickas på forumet. blir det så illa så att någon medlem bestämmer sig för att - nä, jag går inte med på att ruda snackar skit, så kan man göra rättsak av det hela. och då kommer alla pm fram. svårare än så är det inte. sen om det blir så är en annan sak. men man ska inte kasta skit på folk om man inte har jävligt torrt på fötterna. prata inte om min hund. tack. Försök fatta lite. Förtal är att man förolämpar en person offentligt. Ett brev, ett PM, ett mail, ett samtal är inte offentligt. Även om jag skulle skicka ett brev till någon där jag förolämpar någon annan eller tom mottagaren är det inte förtal. Om mottagaren gör brevet offentligt är det inte heller förtal, möjligen för den som offentliggör brevet. Jag brukar sällan klaga hos admin om andra medlemmar, bara när det går helt över styr. Vad jag kan komma ihåg har det bara skett en gång på de senaste åren och då gällde det vitavargen. Jag var inte heller ensam om den åsikten och uppenbarligen tog det skruv för nicket är väldigt tyst, dock inte avstängd. Sov nu och dröm snälla drömmar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|