|
Rebecca
20-10-2010, 05:47
CITAT (Anma @ 20-10-2010, 00:20)  Har redan börjat...  Gillar inte olja dock, men kör helt sls-fritt. Har Natusan top to toe wash som tvål nu. Gör ansiktsrengöring med askorbinsyra och natusan tvålen istället för olja. Funkar bra för mig, faktiskt. Har till och med köpt en egen svinhårsborste, gubben använder ju schampo, när dessa sorter är slut som vi har hemma nu blir det sls- och silikonfritt för honom också. Han vägrar dock att ens prova att vara utan schampo, men sls och silikonfritt går han med på. Tvål vet jag inte ännu om jag klarar att omvända han på, han gillar ju hård tvål  och sånt finns nog inte sls-fritt. Haha, det där känner man igen! Dessutom tycker han det känns som om vi som inte använder schampo är en sekt - han tycker våran "värvning" av medlemmar liknar sektvärvningar. Sektmötena hålls självklart på lockig.se's forum. Så Anma, grattis till att du får så fina resultat och varmt välkommen in i sekten!
 No´poo-sekten.
Kajsa Kavat
20-10-2010, 09:26
"Skit in - skit ut", klart det behövs kemikalier för att få bort smutsen i håret om ni får i er en massa konstiga kemikalier med födan för "lika löser ju lika". TIPS! Gå och se Stefan Jarls nya film "Underkastelsen" när den visas i din hembygd eller "på en bio nära dig". Den är gratis eller åtminstone nästan, har sett priser från 0-20 kr. Hemsidan till filmen ger också några få tips om vad man själv kan göra (nybörjartips för min del  ) http://www.underkastelsen.se/Jag har inte använt schampoo detta årtusendet och jag har idag renare, starkare hår, renare gråvatten och gladare blommor än jag hade när jag använde traditionellt hårschampoo. Enda gången jag kanske använder schampoo är för att få bort fettet från mina oljeinpackningar och då använder jag gärna hund-/kattschampoo för de är garanterat utan tillsatser för vad skulle hända våra små fyrbenta vänner om de fick sådana kemikalier på sig som vi själva gladeligen öser över oss varje dag? För mig så räcker det med ett fint olivtvål för att sköta hela min hygien med. (Köp ett av god kvalité, samma regel gäller där såväl som vid matinköp, ju kortare innehållsförteckning, desto bättre vara.) Tvål är dock också för uttorkande på mitt hår numera så allt oftare så blir det bara sköljningar med nässelvatten eller andra växter. OCH mitt hår har aldrig varit renare, kraftigare och starkare än det är idag och jag har inte haft en enda kluven hårtopp sedan 1998. TACK mina vänner som hittade eko-frisör Kerstin Strömberg i Östanå, tidigare Osby. Kerstin har en hemsida http://www.herbian.com/Givetvis så beror ju hårkvalitén till stor del av vad vi äter.  Jag äter numera ekologiskt så långt jag kan och ekonomin tillåter, äter inte gris- och nötkött och jag vill ha min kyckling giftfritt utfordrad och fisken viltfångad. Undviker också socker och vitt mjöl men jag är ingen fanatiker utan uppskattar en bit mörk choklad och en kaka ibland. Innan jag lade om kosten och började hos eko-frisören var mitt hår tunt, jag har alltid haft många hårstrån men de har varit tunna och mjuka som babyhår. Nu har jag ett hår som är mycket kraftigt och det uppvisar allt fler likheter med djurpäls... T ex så blir det allt svårare att få håret blött, det är vattenavvisande TROTS att det är rent. Någon skrev något om en kanin som aldrig sett schampo... det stämmer så bra.  Jag fryser heller inte om huvudet numera om jag går ut med blött hår när det är kallt. En konstig och fantastisk upplevelse bara det! OCH lättare att förstå hur djuren klarar kylan. Allt levande är ju överdraget med mjölksyra, jag ber dig som läser detta, förstör inte denna skyddande hinna om du kan undvika.
fuchsian
20-10-2010, 11:09
Hej på er, Det var en intressant tråd att läsa och tänkte just att kanske mina beskymmer vore hjälpta av någon sorts annan än schampoo & balsam och leave in i mina hårtoppar. Jag har tunnt, men mycket hår och halvlångt och rakt för tillfället. Brukar ha en klips att lyfta upp från nacken el. ansiktet, beroende vad jag gör. Håret är i naturen (just nu) mörkblånd med lite rött i och topparna blir alltig ljusare på sommaren, inget grått finns inte ännu. Mitt största beskymmer är hårbotten, den kan bli skorvlig, kliar och sen blöder. Läkarn har sagt att det är inte vanl. mjäll utan det är sporiasisliknande och det brukar bre ut sig bakom mina öron, men inte längre. Jag får flytande kortisonliknande preparat att droppa och gnugga de angripna ställen, men vill helst slippa den skiten. Jag har ingen annan exsem, men detta kommer oftast när jag är stressad, mår inte bra och resten kan ni ju gissa er till. Jag vore jätteglad om någon kunde ge mig råd att börja med, är så oledsen på kliandet och man kan inte låta bli det heller. Sen en annan fråga, maken är nästan helt vithårig, tvättar sitt hår dagligen med nån billig shampoo. Hans hårkvalite är torrt och väldigt strävt. Har ni hunnit experimentera något på liknande män?  .. Fuchsian....
Fuchsian, jag tycker absolut att du ska testa!  Funkar det inte för dig så är det ju bara att sluta, men i bästa fall blir du av med problemen! Nu har jag ju varit utan schampo i 21 dagar.... Håret är mjukare och lockigare, framförallt när det fortfarande är blött (då är det riktigt riktigt lockigt på ett sätt det aldrig varit förut!  ). Det är väldigt uppenbart att håret går igenom en process och ändras - första veckan tog det 3-4 dagar innan håret behövde balsamtvättas igen, det var rent ovanligt länge! Men förra veckan så ändrades det och håret behövde istället balsamtvättas varje dag för att se fräscht ut. Men fortfarande jättefint den dagen:  Nu verkar det svänga tillbaka (tack och lov  ) och jag tror att jag är på väg ur the-ugly-phase (det verkar vara jättevanligt att man har en period i början då håret blir fetare) och förhoppningsvis kommer det bara bli bättre. Bifogar några bilder...  Se hur stor skillnad det är på lockarna!  Kan tillägga att på den sista bilden är det inte riktigt lika mycket volym på håret som på bilden innan, men det beror nog på att det inte var riktigt lika borstat - håret har rent generellt mer volym nuförtiden.
Anki på Öland
21-10-2010, 08:33
Vad läckert Fny! Vilken skillnad! Det här får man nog ta sig en funderare på......
Rebecca
21-10-2010, 08:50
Vad långt och fint hår du har Fny! Ser jättebra ut!
Sofia H
21-10-2010, 09:14
Tack Fny! Jag hittade till lockig.se tack vare ett av dina inlägg här, och inget shampo i mitt hår sedan den 6/10! Håret är kraftigare och känns mindre torrt, även om det inte syns någon större skillnad än. Kul är det, och jag tror att håret kommer att fortsätta att förbättras. 34 års misshandel tar väl ett tag att fixa till kan jag tro... Testa ni andra också. Blir det inte bra kan ni ju sluta igen!/Sofia.
fuchsian
21-10-2010, 09:18
Tack Fny, Det var verkligen skillnad på hårkvalitee och jag förstorade upp dina hårtoppar, så var det mycket mindre klyvet i topparna än i det jag kunde se i första bildern. Tur att jag hamnade på denna tråd, har sett den, men inte gått in förrän nu. Att man kan med så enkla medel förbättra hårkvaliten, är ju fantastisk. Detta ska jag prova och ta till mig det du skrev att det var en liten tillvänjningsprocess innan det började funka. Du skrev att du endast balsamtvättar ditt hår?! Vad använder du för balsam i så fall, eller går det med det man har? Just nu är jag inne på min 3;e vecka med eksem i hårbåtten och har undvikit "rävgiftet" läkarn har gett mig och suttit på mina fingrar. Jag har även en fin olivtvål, oanvänd här hemma, som jag tänkte på att ta till kroppen efter att läst era kommentarer. Tänka sig, vi har nästan samma hårfärg......  .. Fuchsian...
Rebecca
21-10-2010, 09:30
CITAT (fuchsian @ 21-10-2010, 10:18)  Tack Fny, Det var verkligen skillnad på hårkvalitee och jag förstorade upp dina hårtoppar, så var det mycket mindre klyvet i topparna än i det jag kunde se i första bildern. Tur att jag hamnade på denna tråd, har sett den, men inte gått in förrän nu. Att man kan med så enkla medel förbättra hårkvaliten, är ju fantastisk. Detta ska jag prova och ta till mig det du skrev att det var en liten tillvänjningsprocess innan det började funka. Du skrev att du endast balsamtvättar ditt hår?! Vad använder du för balsam i så fall, eller går det med det man har? Just nu är jag inne på min 3;e vecka med eksem i hårbåtten och har undvikit "rävgiftet" läkarn har gett mig och suttit på mina fingrar. Jag har även en fin olivtvål, oanvänd här hemma, som jag tänkte på att ta till kroppen efter att läst era kommentarer. Tänka sig, vi har nästan samma hårfärg......  .. Fuchsian... Jag kan verkligen rekommendera dig att gå in på www.lockig.se och kolla vidare. Man måste ha ett balsam utan silikoner eller mineraloljor, för de kräver schampo för att kunna tvättas ur håret. På lockig.se finns listor över godkända balsam. Annars kan du skriva ut innehållsförteckningen på ditt balsam du har hemma här så kan jag hjälpa dig att se om det är godkänt eller inte. Du måste även tvätta håret en sista gång med schampo, för att kunna få bort gamla rester av silikoner och mineraloljor. Det brukar fungera med det schampot man har hemma. Skriv ut innehållsförteckningen här så kan jag hjälpa dig. Mitt hår har ändrats rätt mycket längdmässigt sen jag började. Har tvättat med balsam i snart två år och här är lite före och efter bilder... Före balsammetoden, år 2007. Frissigt (okej, det blåser - men ändå) och vädigt väldigt torrt och krispigt.[attachment=55727:8_9_september_081.jpg] Ungefär ett halvår efter starten, detta är taget höst 2009. Jag experimenterade fortfarande med vilka produkter som passar mig bäst.[attachment=55728:Bild.jpg] För två veckor sen. Håret behöver definitivt en slingning igen. Dåligt foto, vanligtvis är det lockigare. Eftersom det är så långt nu har lockarna dragits ut av sin egen tyngd under dagen, men håret är friskare än någonsin.[attachment=55729:006.jpg]
Tack alla för era fina kommentarer! Ja fuchsian, det där med kluvna hårtoppar är lustigt... först igår la jag märke till att jag nu har markant färre kluvna hårtoppar - och jag som ALLTID haft enormt mycket kluvna hårtoppar! När det gäller hur man rent praktiskt gör så rekommenderar jag varmt lockig.se. Det går tyvärr inte att använda vilket balsam som helst, det måste vara ett som inte har otrevligheter i sig. Detaljerad lista finns på lockig.se! Sedan måste man se till att ha ett godkänt schampo till den sista hårtvätten innan man börjar med balsamtvättar, som kan ta bort resterna av tidigare produkter från håret. Man måste också vara försiktig med andra produkter - inte stoppa NÅGOT i håret som inte är godkänt! Och för att förtydliga, det är inte något visst märke som gäller och en viss produkt, utan det finns en mängd olika som funkar. Själv använder jag hittills ett tvättbalsam jag hittade i närlivsen (efter att ha granskat utbudet med en lång lista i handen!), av märket Salon Proffesional (tror den heter Volumising Conditioner) och en hårinpackning vid namnet L'Oréal Elvital Nutrigloss. Ska nog hitta ett nytt tvättbalsam för det jag har nu är extremt odrygt men annars funkar det bra!
Rebecca
21-10-2010, 09:37
CITAT (Fny @ 21-10-2010, 10:34)  ...och en hårinpackning vid namnet L'Oréal Elvital Nutrigloss. Luktar MUMS!!! Precis tvättat mitt hår med den och jag sitter bara och njuter av doften
ja den är riktigt mysig!  Rebecca, vad använder du för tvättbalsam? Som sagt ska jag försöka hitta ett nytt som inte är så extremt odrygt... Mitt nuvarande måste jag ta typ 3-4 stooora handfullar av (verkligen MASSOR!)... Det har nog att göra med att jag har så tjockt hår (maaaassor av pyttesmå hårtstrån  ), men det är lite omständigt...
Rebecca
21-10-2010, 09:52
Jag använder Coops Änglamark, som så många andra på lockig. Funkar jättebra för mig att fördela i håret och det känns rent efteråt. Jag tar lite och gnuggar mellan handflatorna, sedan stryker jag handflatorna mot hårbotten liksom underifrån, under håret. Jag tycker det är lättare att få det vid hårbotten då än att bara stryka på balsamet ovanifrån och försöka gnugga in, över alla hårstrån.
Änglamarks balsam använde jag till en början både som tvätt och vårdande balsam, men efterhand så ville mitt hår ha tyngre grejer som vårdbalsam, därför kör jag nu på Nutriglossinpackningen som vårdande.
Ibland, kanske varannan vecka, använder jag också Body Shops Rainforest Shine Schampo, som är ett SLS-fritt schampo. Det är helt enkelt en lathetsgrej - ibland orkar jag inte med allt balsamgnuggande för att håret ska kännas helt rent. Då kompenserar jag ofta upp det genom att ha inpackningar i håret lite längre än vanligt.
fuchsian
21-10-2010, 10:12
Jo, jag brukar använda L´Vitals nutri gloss som en inpackning och jag brukar ha deras schampoo och balsam för torrt och sprött hår, just nu finns det kvar Niveas grejer och Swartkofft på hyllan, men jag gillar dom egentligen inte, så jag ska återgå till L´vitals igen.
Brukar ni ha någor leave in- mot topparna av de märken ni använder, eller det kanske inte behövs sedan?
Niveas var en flopp-köp, även deras leave in är som klister.
Jag ska ta och titta igenom dom nätadresserna och läsa lite till. Lockigheten som ni har i håret, är det naturligt eller efter permanent? Mitt hår är ju spikrakt.
Mitt hår har alltid växt fortare än normalt och jag har en stor virvel nästan mitt i knoppen och den synns när håret är rakt. Inte blev den bättre när jag klipte mig kort ett antal år sedan, ucsh, som det såg ut och jag passar inte i kort hår annars är det en vanesak att ha den längre. Rebeccas Änglamark kunde man ju pröva på. ..Fuchian...
mitt är naturligt. =) men så är det inte så vansinnigt lockigt heller... mer vågor än lockar...
Rebecca
21-10-2010, 10:38
Mitt hår är också naturligt lockigt. Men balsammetoden passar oavsett om man har spikrakt eller afrokrulligt hår. Jag har inte leave-in, möjligtvis någon droppe olivolja ibland. Till dina produkter fuchsian - Nutrigloss-inpackningen är godkänd, så den kan du använda som inpackning om du vill. För det är väl den som luktar så himmelskt och finns i en rosa burk? Jag tror inte de andra produkterna är godkända, men det är svårt att veta utan ett exakt produktnamn eller en komplett innehållsförteckning. Antingen kan du skriva ut innehållsförteckning eller så köper du helt enkelt nytt. Som nybörjare kan jag rekommendera Änglamarksbalsamet, det är billigt, bra och dessutom har det flera bra märkningar, Svanen bland annat. Börja med något enkelt, sedan kan man addera saker när man märker att håret vill ha mer. Med det tillvägagångssättet är det också enkelt att ta reda på vad som inte passar ens hår. Det kan bli svårt om man vill testa allt på samma gång.
CITAT (Fny @ 21-10-2010, 10:44)  ja den är riktigt mysig!  Rebecca, vad använder du för tvättbalsam? Som sagt ska jag försöka hitta ett nytt som inte är så extremt odrygt... Mitt nuvarande måste jag ta typ 3-4 stooora handfullar av (verkligen MASSOR!)... Det har nog att göra med att jag har så tjockt hår (maaaassor av pyttesmå hårtstrån  ), men det är lite omständigt... Du har ett jättevackert hår, fny! Jag tyckte också det gick åt massor, fast mitt hår inte ens är i närheten av ditt i längd. Men så kom jag på att jag fyller en liten reseflaska (från apoteket, rymmer 1/2 dl tror jag) till hälften med balsam, resten vatten och sprutar ner det rakt i hårbotten i sektioner. Mycket lättare att få balsam överallt i hårbotten och dessutom mycket drygare system.  Jag använder Wackra by CCS som tvättbalsam och Oliva by CCS som vårdande. Den har proteiner i sig men än så länge mår mitt hår bra av dem, bättre än utan, faktiskt.
 ett förtydligande... den mängden balsam jag beskrev... är bara för att kunna gå igenom hela hårbottnen, inte längderna...  Det är som om håret bara SLUKAR allt!
fuchsian
21-10-2010, 11:49
Tack alla för era råd ..... Idag var det den sista tvätten med "skräpet", ska handla in i börja med Änglamarks balsam och den rosa burken av Loreal nutri gloss (har en röd sådan, ska kolla den först vad den innehåller) Den luktar sagolikt och har använt den som hårinpackning, men den räcker för mig 3 ggr, så det är otrygt, men ibland får man väl lyxa till det hela. Jag fick av min väninna en shampoo som hon får av sin/våran andra bekanta och det funkar bra på hennes korta ljusa och flygiga hår. Här är namnet; Herbal shampoo, Krishna Musk av Song of India. Men den innehåller några oljor, Aloe Vera, Rosemary, Bergamot, Tea tree. Denna shampoo skulle förebygga gråa hårstrån. Jag låter denna vara tills vidare och går in med ovanstående 2 produkter. Tänkte att olivtvålens lödder som jag ska ta fram och tvätta mig med, kanske skulle passa och ta i topparna tills allt lugnar ner sig. Tack ,era härliga tjejer, nu slipper jag klia mig sönder och samman.......  ,Fuchsian...
Du kollade väl att ditt schampo funkade till en sista tvätt? Det är det ju tyvärr långt ifrån alla som funkar... och fuchsian, ett stort lycka till!  Hoppas att du blir av med klådan!
fuchsian
21-10-2010, 12:16
Tack fny, Jag är väl förberedd med allt info ni gett mig. Jag ska göra bara den sista tvätten rätt, för nu har jag lite goja i håret för ska till tandläkaren om en stund och håret såg inte bra ut. Jag har velat hela hösten med min lugg, men inte gjort något åt det för jag har bestämt mig att låta håret växa en bit till och se sedan hur jag ser ut och vad som behöver göras. För övrigt är jag mot det vegetariska hållet, men kan äta kyckling och fisk, Har en laktosintolerans. Jag är med i klubben!  ...Fuchsian....
CITAT (Fny @ 21-10-2010, 12:13)   ett förtydligande... den mängden balsam jag beskrev... är bara för att kunna gå igenom hela hårbottnen, inte längderna...  Det är som om håret bara SLUKAR allt! Jo, min lilla flaska var också till hårbotten, till längderna tar jag annat balsam.
fuchsian
21-10-2010, 18:14
OK,
Sådana små flaskor har jag nog själv för att jag använder aloe vera inpackningar mot svullnader och akuta stykningar och allehanda andra saker. Jag brukar köpa aloen i stora förpackningar och de som kan själv fortsätta behandlingen, får med sig lite i den småflaskan. Brukar ha en laddning sådana i reserv samt små burkar när jag blandar ihop en goja för att såren läker bättre och efter operationer, får jag hos mina klienter nästan osynliga ärr efter operation, men då börjar jag redan innan stygnen är borttagna för att få ett bra resultat. (OBS, dessa preparat är inte ute på marknad, utan dom säljs endast till en terapeut. ) ...Fuchsian .....
Ni vet hur obehagligt håret brukar bli om man blöter det utan att tvätta? Så har jag i alla fall alltid haft det, efter att ha blött men inte tvättat håret har resultatet alltid blivit jättefett, platt och stripigt. Men vad nu? Jag duschade igårkväll och upptäckte för sent att mitt balsam var slut!  Jahapp, då hade jag ju inte så mycket val... Sköljde håret ordentligt med vatten och så fick det va. Nu när jag borstade ut mitt normalt morgontoviga hår fick jag en smärre chock: håret var ju helt okej! Till och med MINDRE fett än det var igår innan duschen! Och inte alls platt och stripigt, utan med lika mycket volym som det brukar ha numera! Ännu en fördel med BM alltså! Håret är visserligen inte lika rent som när det är nytvättat, men vattnet gjorde faktiskt läget BÄTTRE, inte sämre! Det är är ju revolutionerande! Jag får mer och mer känslan av att hela schampo-industrin är en stor jäkla bluff. Använd schampo! För om du använder schampo så får du mer problem med hår och hårbotten, så att du måste köpa fler produkter! Och jättebra, om du använder schampo annars så MÅSTE du använda det VARJE gång du blöter håret, för annars blir det fett och äckligt! Perfekt upplagt för att få sälja mer!
Lena i Torslanda
22-10-2010, 08:55
Vad använder ni för schampo vid "sista tvätten"? Ge gärna tips på något som finns i den vanliga ICA-butiken.
Jag hade tur, det jag redan hade hemma fungerade som sista schampo: garnier fructis new formula triple nutrition Nutri-Repair (extremt långt namn!)
Solstorm
22-10-2010, 09:12
CITAT (Lena i Torslanda @ 22-10-2010, 09:55)  Vad använder ni för schampo vid "sista tvätten"? Ge gärna tips på något som finns i den vanliga ICA-butiken. Jag tror att apolivia shampoo och balsam från apoteket kan fungera. Stämmer det? Jag vill också gärna ha tips om shampoo från vanliga butiker.
Rebecca
22-10-2010, 11:29
Ja, Apoliva är godkänt som sista-schampo. Här finns en lista över schampon som går att använda innan man sätter igång med sitt balsamande:http://www.lockig.se/phpbbforum/viewtopic.php?f=35&t=251Här kommer även en lista på godkända balsam. http://www.lockig.se/phpbbforum/viewtopic.php?f=36&t=250
Kajsa Kavat
22-10-2010, 15:33
CITAT (Fny @ 22-10-2010, 08:49)  Jag får mer och mer känslan av att hela schampo-industrin är en stor jäkla bluff. Använd schampo! För om du använder schampo så får du mer problem med hår och hårbotten, så att du måste köpa fler produkter! Och jättebra, om du använder schampo annars så MÅSTE du använda det VARJE gång du blöter håret, för annars blir det fett och äckligt! Perfekt upplagt för att få sälja mer! Grattis Fny till att ha genomskådat bluffen men det finns tyvärr många fler... shampo-industrin är ju bara en av många industrier. Det räcker med vatten när man själv blivit tillräckligt "ren". Vet folk som aldrig använder shampo men dit har jag inte kommit än. Grattis Fny till ett fantastiskt hår och det grattiset får Rebecca också hänga med på. fuchsian önskar jag lycka till och hoppas du blir av med dina problem.
Susanna
22-10-2010, 19:59
Någon som gått över till att tvätta med bikarbonat? Är lite sugen på att testa.
Whiskuchi
22-10-2010, 20:24
Det skulle jag också gärna testa, använder ju bara olja till både ansiktet och resten av kroppen så det vore skoj att hitta hårtvättmedlet i skafferiet också
CITAT (Susanna @ 22-10-2010, 20:59)  Någon som gått över till att tvätta med bikarbonat? Är lite sugen på att testa. Inte till håret, men ska testa någon dag.
Susanna
23-10-2010, 10:30
Nu har jag testat att tvätta med bikarbont. Den största överraskningen var att håret blev så mjukt! Och rent blev det också. Men det var en lustig känsla när man tvättade - det kändes strävt som tusan. Men jag ska fortsätta ett tag och se hur det funkar.
fuchsian
23-10-2010, 10:49
Jag väntar nu på tillfället att gå och köpa det som behövs. den sista shampoon och sedan balsamet för att börja tvätta med. Någon nämnde on ett vattenlösligt glidmedel fr. Apoteket och jag ska ändå dit i dagarna, så tänkte det att ta i topparna efter behov. Jag ska lirka med min gubbe på detta, bara byta bort hans shampoo och ge balsam till honom. Han brukar också ha kliande exem i hårbotten lite då och då och då duger mina grejer. Vore underbart att bli med tiden av med exem och skit i hårbotten och kunna känna mig frächare. Min fina, äkta olivtvål är redan framblockad, då kanske jag slipper smörja in mig efter dusch, har en specialare som hudkliniken skrev ut åt mig, Acos Mini-Derm, men såg på inneh. att det innehåller massa juks, men har funkat, men brukar inte ta hela kroppen varje gång. Sprayar på rent Aloe Vera, som känns mer behagligt och är likt vatten i konsistensen. Använder det också utomlands, även att vi inte ligger o steker på playan, men en gång hade jag lite känning av magkatarr och då dricker jag den. Tänkt va turisterna kollade!!!....  - jag stod upp och spayade min kropp och sedan skruvade jag av korken och tog en "hutt" från flaskan och satt på korken och fortsatte att spraya....  men vem bry sig!!!! ..Fuchsian.....
Kajsa Kavat
23-10-2010, 11:21
CITAT (fuchsian @ 23-10-2010, 11:49)  Tänkt va turisterna kollade!!!....  - jag stod upp och spayade min kropp och sedan skruvade jag av korken och tog en "hutt" från flaskan och satt på korken och fortsatte att spraya....  men vem bry sig!!!! ..Fuchsian..... Helt rätt fuchsian  för om det inte går att förtära varför ska man då ta det på huden som är vårt största organ? Testa att gno en delad vitlöksklyfta under fotsulan och ta tiden innan du känner smaken i munnen... SÅ fort går det vi tar på huden in i blodet...
Nu har jag också testat under två veckor och är helnöjd!!!!
Attitydförändring behövs.
Förr kunde man inte tvätta ansiktet utan tvål, för att bli ren. Nu vet vi att tvål torkar ut huden.
Varför skulle inte schampoo göra samma sak?
Fortsätter med el´vitals balsam ett tag till.
Rebecka, för att se dina listor måste man vara medlem tyvärr.
Solstorm
25-10-2010, 08:55
Är det ingen som vet något shampoo från vanliga butiken? lockig.se kan man inte se utan att logga in där. Det kanske inte finns några i vanliga butiken?
CITAT (Solstorm @ 25-10-2010, 09:55)  Är det ingen som vet något shampoo från vanliga butiken? lockig.se kan man inte se utan att logga in där. Det kanske inte finns några i vanliga butiken? Menar du sista schampo? Jag kan kolla några. Skriv här vad du har hemma så kan jag kolla om de är godkända också.
Solstorm, du kanske missade mitt tidigare svar på din fråga? CITAT Jag hade tur, det jag redan hade hemma fungerade som sista schampo: garnier fructis new formula triple nutrition Nutri-Repair (extremt långt namn!) Den finns i min lilla icabutik iallafall, kan nog finnas hos dig också!
Den där listan är jättelång ju...
CITAT (Solstorm @ 25-10-2010, 09:55)  Är det ingen som vet något shampoo från vanliga butiken? lockig.se kan man inte se utan att logga in där. Det kanske inte finns några i vanliga butiken? Ok, nu har jag klippt ut några märken som jag vet finns i vanliga butiken. Det är många många fler, men jag som inte handlat schampo på vanliga affären på evigheter mindes att just dessa med säkerhet finns där. Detta är alltså sistaschampon som är godkända. # Family Fresh Aloe Care Shampoo # Family Fresh Citrus Energy Shampoo # Family Fresh KIDS # Family Fresh Ocean shampoo # Family Fresh sport shower and shampoo # Garnier Fructis Volume Restructure No Silicone Shampoo # Garnier Natural Respons Shampoo olivolja/citron # Garnier Respons schampo # Garnier Respons Shampoo med nektar # Naturelle Schampo Berry Fusion # Naturelle Schampo Honung # Naturelle Schampo Lingon # Naturelle Schampo Persika # Naturelle Schampo Smultron # Wella Pro Haircare schampo för färgat hår # Wella Shampoo Extra Volume # Wella Shampoo For Protection, Strength and Shine # Wella System Professional Maxximum Schampoo Förresten, fny, ditt hår är alldeles fantastiskt fint!
Solstorm
25-10-2010, 09:36
Tack för svaren Fny och Anma!
Flera wellashampoo var med, jag har wella för normalt hår,den funkar inte då kanske? Inte en chans att jag klarar läsa innehållsförteckningen, det är så finstilt så det är nog inte meningen att man ska kunna det. Jag har TRESemmé hemma också men där är innehållsförteckningen så lång med massa konstiga ingredienser så jag antar att den inte fungerar.
CITAT (Solstorm @ 25-10-2010, 10:36)  Tack för svaren Fny och Anma!
Flera wellashampoo var med, jag har wella för normalt hår,den funkar inte då kanske? Inte en chans att jag klarar läsa innehållsförteckningen, det är så finstilt så det är nog inte meningen att man ska kunna det. Jag har TRESemmé hemma också men där är innehållsförteckningen så lång med massa konstiga ingredienser så jag antar att den inte fungerar. TRESemmé och Wella för normalt hår finns inte med på listan. Men listan är inte komplett. Läste något om Tresemme när jag sökte på den, det verkar vara riktigt dåligt med balsammetoden. Alla de produkterna.
fuchsian
25-10-2010, 11:08
Såg att Naturelles schampoo var i din lista, då får det bli den "sista" tvätten för mig för har kvar lite av det.
Väntar på maken och sedan åker vi ut och handla. Då slipper jag köpa schampoo utan koncentrerar mig på balsamet, samt något rill toppar, har skrivit ner i listan det ni har rekommenterat så idag händer det!!!! ..Fuchsian ....
CITAT (fuchsian @ 25-10-2010, 12:08)  Såg att Naturelles schampoo var i din lista, då får det bli den "sista" tvätten för mig för har kvar lite av det.
Väntar på maken och sedan åker vi ut och handla. Då slipper jag köpa schampoo utan koncentrerar mig på balsamet, samt något rill toppar, har skrivit ner i listan det ni har rekommenterat så idag händer det!!!! ..Fuchsian .... Lycka till! Tänk på att det finns massor med produkter till toppar som inte är kompatibla med balsammetoden. Jag rekommenderar alla som vill testa BM att gå med i lockig.se forum och läsa på. Eller åtminstone läsa på Vanliga frågor (behöver inte bli medlem för att läsa på lockig.se förutom på forumet). Det finns massor med bra tips och problemlösning där. Själv har jag fortfarande problem med torrt hår, inte i hårbotten, men i längderna. Nu visar det ju sig vad jag har för hårkvalité egentligen. Jag måste hitta någon bra produkt som är väldigt fuktgivande. Köpte elvitals nutrigloss inpackning (den rosa) har haft i den en gång, var mycket bättre direkt men är tveksam till om mitt hår vill ha proteiner i längden. Vill ha olika produkter att varva med.
visade mina före-efter-bilder för min kära mor, som tjurigt sa att det var finare innan jag gick över till Bm.... =(
CITAT (Fny @ 25-10-2010, 14:19)  visade mina före-efter-bilder för min kära mor, som tjurigt sa att det var finare innan jag gick över till Bm.... =( Jag håller INTE med din mor, om det nu är till någon tröst.
Rebecca
25-10-2010, 13:32
CITAT (tonic @ 23-10-2010, 12:43)  Nu har jag också testat under två veckor och är helnöjd!!!!
Attitydförändring behövs.
Förr kunde man inte tvätta ansiktet utan tvål, för att bli ren. Nu vet vi att tvål torkar ut huden.
Varför skulle inte schampoo göra samma sak?
Fortsätter med el´vitals balsam ett tag till.
Rebecka, för att se dina listor måste man vara medlem tyvärr. Aha, jag visste inte det eftersom jag är medlem och inte riktigt tänker på det... Men de flesta balsam kan man faktiskt köpa på "vanliga ställen" som Ica, Coop, Hemköp och liknande. Jag använder till exempel Coops Änglamark.
fuchsian
25-10-2010, 13:35
Jag har läst det som står "lockig", men har inte registrerat mig ännu dit. Gjorde ett par försök, men det funkade inte, men tar det som kommer, och har nu fått av er alla så mycket info, så någonstans får man börja. Stackars apotekaren som blev generad av att jag frågade efter den vattenlösliga glidslem, men då sa jag att det ska jag ha i håret!!! ---- nog blev han ändå rödare, men.... ....Fuchsian......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|