Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Red Top
Som vanligt, Motti, så yttrar du dig utan att ha satt dig in i ämnet.

Ta reda på fakta först och återkom sedan.
Anma
CITAT (Motti @ 02-12-2011, 00:04) *
Får man inte bort fettet i håret så stinker härsket fett efter en vecka ,fett drar till sig svet smuts och annat .Att tvätta håret i enbart balsam gör inte håret rent ! man måste ha fettlösande ensymer för att få bort smuts svet och hårprodukter som spray gele vax osv.Som Frisör förstår jag överhuvudtaget inte hur man kan få för sig att gå på alla trixs om att man inte behöver shampo,det är ju som att ducha i balsam tex man blir inte ren av det ,balsam ger en klistereffeckt på slitet och trasigt hår så att det blir mjukt och ser mindre risigt ut balsam är basiskt medans Schampo är alkaliskt.

Det spelar ingen roll hur mycket du tjatar om det du tror på. Vi som testat detta och lyckats med bra resultat vet att det fungerar.
Om man inte använder icke vattenlösliga produkter i håret kommer det visst att bli rent utan shampo!
Det är därför man måste vara noga med vilka produkter man använder. det är därför vi här i tråden diskuterar vilka balsam som fungerar osv.

Köpte gele idag, Wellas superstrong. Den funkar med balsammetoden.

Basiskt och alkaliskt är samm sak. Den ena är en variant som är löslig.
Anki på Öland
Får man inte bort fettet i håret så stinker härsket fett efter en vecka ,fett drar till sig svet smuts och annat .Att tvätta håret i enbart balsam gör inte håret rent ! man måste ha fettlösande ensymer för att få bort smuts svet och hårprodukter som spray gele vax osv.Som Frisör förstår jag överhuvudtaget inte hur man kan få för sig att gå på alla trixs om att man inte behöver shampo,det är ju som att ducha i balsam tex man blir inte ren av det ,balsam ger en klistereffeckt på slitet och trasigt hår så att det blir mjukt och ser mindre risigt ut balsam är basiskt medans Schampo är alkaliskt.

Vem tror du vi som inte har provat metoden litar mest på - dig som tjatar om samma sak utan att veta vad du pratar om och utan att ha läst vad som skrivs eller dom som använt metoden med mycket lyckat resultat i flera år??
ängsvädd

Jag tycker du ska prova balsammetoden innan du yttrar dig så negativt. Bl a så fick man ju lära sig i kemin att "lika löser lika". Exvis fett löser fett. Eftersom så många är nöjda med balsammetoden så måste det ju innebära att den fungerar smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skall i alla fall testa. Värre kan det inte bli än det är nu yes.gif
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-12-2011, 10:27) *
Jag skall i alla fall testa. Värre kan det inte bli än det är nu yes.gif

Efter en vecka eller två kan det faktiskt bli värre! Men sen vänder det. Många hår behöver en invänjngsperiod.
Mitt hår blev superdupertorrt. Löste det med cocosfett.
Men håret kommer inte att lukta illa eller att vara smutsigt. Om det är det så har man inte fått ur alla beläggningar vid sista tvätten, då får man snällt börja om igen. Eller något annat är fel, man sköljer för lite eller använder fel produkter eller nåt. Sen måste man komma ihåg att alla hår är olika. Samma produkt kan reagera helt olika hås olika människor. Därför måste man prova sig fram.
CITAT (Anma @ 02-12-2011, 11:27) *
Efter en vecka eller två kan det faktiskt bli värre! Men sen vänder det. Många hår behöver en invänjngsperiod.
Mitt hår blev superdupertorrt. Löste det med cocosfett.
Men håret kommer inte att lukta illa eller att vara smutsigt. Om det är det så har man inte fått ur alla beläggningar vid sista tvätten, då får man snällt börja om igen. Eller något annat är fel, man sköljer för lite eller använder fel produkter eller nåt. Sen måste man komma ihåg att alla hår är olika. Samma produkt kan reagera helt olika hås olika människor. Därför måste man prova sig fram.

Anma jag hoppas nu att det inte blir värre.... På gamla dar har jag ju fått torrt hår, fint och tunt har det alltid varit.

Men som det är nu, är det för jobbigt. Tvättar håret en dag och blåser det också. Allt är bra men nästa dag ser jag ut som humm humm...... Men har man en axelprotes i höger axel så är det ju svårt att fixa till håret varje dag. Och tänk om motti ser mig då.......

Men först måste jag komma till apoteket här och handla wackra. Och så måste jag läsa om balsammetoden en gång till.

Edelweiss
Ugglemormor
För min del har enbart balsammetoden börjat funka så småningom efter mitt lasarettsuppehåll, men det tog tid och jag gav inte upp det ...... whist.gif För mig funkar Coops Änglamarks balsam som både och och inte luktar jag skit som jag gjorde i lasarettet med deras kemikalier ...... Urk, vad spröd jag blev till o med, men nu så småningom har det börjar arta sig bra ...... tummenupp.gif Använder även andra preparat som är "godkända" för balsammetoden med framgång ....... thanks.gif
ängsvädd
Den enda nackdelen jag kan se med balsammetoden är den att det åtgår mer vatten för att skölja håret än med "schampometoden".
Jag köpte nu "Wackra" produkter på apoteket. Skall börjar med shampoon nu imorgon men med balsam väntar jag till efter klippning nästa vecka
mamamaggan
Tänkte bara uppdatera lite. Mitt hår har inte varit bättre på flera flera år. Använder balsam vid tvätt och så shampo någon gång.

Är så nöjd , håret är " pånyttfött " .
Men vad använder du efter balsamtvätten sen?

Jag har ju så fint hår då måste jag har något i håret när jag försöker att fixa till en frisur.

Elisabeth
mamamaggan
Använder ingenting efter . Har också väldigt fint , och numera tunt , hår men har en permanent i som ger lite fyllighet.

Jag blåser aldrig eller använder någon " apparat " med värme . Det jag kan tänka mig ibland är att ha i lite mousse som ger stadga.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-12-2011, 08:09) *
Men vad använder du efter balsamtvätten sen?

Jag har ju så fint hår då måste jag har något i håret när jag försöker att fixa till en frisur.

Elisabeth

Finns massor med produkter som fungerar med balsamtvätt. Vad har du hemma, de kanske fungerar? Berätta så kan jag kolla.
Annars, vad föredrar du, gele, mousse, spray, eller nånting annat?
CITAT (Anma @ 14-12-2011, 11:30) *
Finns massor med produkter som fungerar med balsamtvätt. Vad har du hemma, de kanske fungerar? Berätta så kan jag kolla.
Annars, vad föredrar du, gele, mousse, spray, eller nånting annat?

Anma oftast har jag olika hemma. Just nu har jag taft mousse och en spray från Nivea (natural styling men jag tror det är köpt i tyskland) Gele hat jag ibland på topparna.

Permanent har jag inte längre, håret mådde inte bra med permanent. Därför måste jag blåsa lite. Är jag nyklippt så låter jag håret även lufttorka ibland.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon