Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
sqrulan
Jag anser att man ska göra som man alltid har gjort!
Är det nån stor skillnad på våra hår idag eller för 50 år sedan? Mina nära o kära hadde bra hår utan balsam på den tiden??
Mitt recept är nog att du kan duscha underredet men låt håret va i några dar! Tvätta inte håret varje dag, låt det återfettas själv. Balsam! thumbdown.gif

Det är bara försälningstaktik med olika produkter!
Anma
CITAT (sqrulan @ 30-10-2010, 13:32) *
Jag anser att man ska göra som man alltid har gjort!
Är det nån stor skillnad på våra hår idag eller för 50 år sedan? Mina nära o kära hadde bra hår utan balsam på den tiden??
Mitt recept är nog att du kan duscha underredet men låt håret va i några dar! Tvätta inte håret varje dag, låt det återfettas själv. Balsam! thumbdown.gif

Det är bara försälningstaktik med olika produkter!

Grejen är att man gör ju inte som man alltid gjort. Schampo har inte funnits så hemskt många år, ca 50 eller så, och silikoner i blasam och silikonborttagare i schampo är mycket nyare påfund än så.
Du får anse att man ska göra som man alltid gjort, men från vilket årtionde ska man börja räkna?

CITAT (Rihane @ 30-10-2010, 12:56) *
Ok, fick intrycket att det var mer balsam än så som användes. Balsam är inte så krångligt som kräm att göra själv.

Jag använder mer balsam än förr, men det jämnar ut sig med att jag inte använder schampo alls. Jag är 100% övertygad om att jag är mycket mer miljövänlig nu med mina hår och kroppstvättprodukter än innan.

Du får jättegärna ge mig ett balsamrecept, jag provar gärna att göra eget. yes.gif
Rihane
CITAT (Anma @ 30-10-2010, 14:05) *
Grejen är att man gör ju inte som man alltid gjort. Schampo har inte funnits så hemskt många år, ca 50 eller så, och silikoner i blasam och silikonborttagare i schampo är mycket nyare påfund än så.
Du får anse att man ska göra som man alltid gjort, men från vilket årtionde ska man börja räkna?
Jag använder mer balsam än förr, men det jämnar ut sig med att jag inte använder schampo alls. Jag är 100% övertygad om att jag är mycket mer miljövänlig nu med mina hår och kroppstvättprodukter än innan.

Du får jättegärna ge mig ett balsamrecept, jag provar gärna att göra eget. yes.gif

Tror jag också att du är, men flertalet balsam jag läst om här och på lockig.se innehåller ämnen som jag inte vill använda. Bara som exempel behentrimonium chloride som är ett konserveringsmedel, det finns snällare konserveringsmedel. Eftersom du inte använder schampoo slipper du sodium laureth sulfate bla.
Det är tio år sedan jag gjorde egna hudvårdsprodukter. Numera gör jag bara egna hudoljor.
Shenet har recept och förklarar lite vad som finns i balsam. Det mesta därifrån kan du köpa på crearom. Det finns recept på crearom också men jag surnade till när jag såg följande ämne i deras föreslagna recept.
Balsamemulgator med INCI-namn: Stearamidopropyl Dimethylamine. Det ska inte användas
fuchsian
Anma,

Jag såg ju ditt hår på en tråd om håruppsättningar där du visar din hårknut med en pinne och lite hemmagjorda pärlor.
Jag är väl inte helt ute och cyklar, har inte kollat den tråden på länge. Du hade ju beskymmer att ha klipps för att du behöver luta bakhuvudet mot stolen el. likn. Jag tror nog att jag hade inte så mycket att komma med där än mina långa, smala klämmor med blommor i ändan, som jag hade köpt utomlands.
Nu har jag en klämma som sätts in mot knuten vid sidan. Den är platt annars, eller lite bågformad och rätt bred sak och den håller håret bra ifrån.
Nackdelen är att man kan bara ligga på ena sidan och mitt på mot en kudde. Klämman tar emot i ena hållet.
Hittar dom här så sällan att brukar köpa 2-3 st på en gång, för sönder går de när man har huvudet på kudden, de långa "gaflarna" bryts av med tiden.
Har sett dom på Kick´s och H&M. smile.gif

Nu är mitt hår torkat efter 2:a tvätten och kliet är borta, inga utslag bakom öronen. Mina risiga toppar verkar må bra, ingen strävhet och jag har fått fluffigt svagt lockigt hår. Gorde endast balsamtvätten, nogrant i hårbotten först innan jag tog hand om slingorna.
när man spä ut balsamet som ska till hårbotten, så går det inte åt mer balsam än innan jag började med detta.
Ska fråga väninnan om balsam, hon som gör ringblomssalva och hudkräm. ...Fuchsian .....
Fny
Idag hade jag lite bekymmer... mitt balsam var slut och håret behövde en rejäl tvätt! fear.gif

Så hur gjorde jag? Jo, jag mindes att jag läst någonstans att ägg ska vara bra till hårtvätt... Så jag tog helt enkelt två ägg och knäckte i en skål, hade i pyttelite honung, som jag också har hört ska vara bra för håret, vispade ihop... och tvättade håret med det. Lät det sitta i en stund innan jag sköljde ur, men gjorde annars som vanligt... Och banne mig, visst blev håret rent av det med! biggrin.gif
Anma
Jo, det blir det! Men mitt hår blir jättetorrt av äggtvätt, funkar inte på mig därför.
Har börjat smälta lite cocosfett att ha i balsamet när jag tvättar, funkar kanoners!
Fny
Ja nog blev mitt hår också en aning torrt... Men som nödlösning när man bara måste få håret rent så är det ju toppen, ägg har man ju i princip alltid hemma!
skogstroll
jag minns 70-talets Familjeschampo. Det luktade rätt ok. Sen så skulle man skölja med citron i sköljvattnet om man skulle bli blondare, öl skulle också va bra, och ägg då... vet inte om det gjorde så mycket giggle.gif
Rebecca
Jag är lite insnurrad på att testa olika frisyrer. Vet att det är lite OT men det handlar ju trots allt om hår här så... rolleyes.gif

"Heidi-flätor" tycker jag ser så fantastiskt sött ut, men när jag provar på mig själv har jag lite blandade åsikter. Det blir nog rätt bra, visst, men... jag är liksom inte van vid det. Kanske därför jag inte känner att det är helt hundra. Jag skulle vilja våga gå med så många söta frisyrer men eftersom jag inte är van vid att ha det annorlunda än vad jag brukar så känns det liksom... så konstlat. Någon som känner igen sig i de här tankegångarna? Eller är det bara jag som är knepig? Kanske nåt för Fny's "konstig"-tråd... laugh.gif

Här är en länk till videon som visade mig hur man gör Heidiflätorna...:
http://www.youtube.com/watch?v=Zx9Z903u9Pw
Elisabeth-Västkustkolonisten
Trots att jag inte gillar det, gör jag det nu själv........
Hämta upp en gammal tråd nämligen.

Men jag funderar på det att tvätta håret med balsam. Gör ni det fortfarande och fungerar det? Blir hårent rent och fint?

Elisabeth
Anna-Karin Lundberg
Jag tvättar håret med balsam, har gjort det i över ett år och har inte en tanke på att börja använda schampo igen!

Det började med ett vad mellan mig och en bekant. Hon tvättade sig och sin hund med såpa. Jag hade skrivit en artikel om hur man tvättar sin hund och jag skrev om vikten av att använda balsam efter schampot. Hon menade att såpa var bättre än allt och balsam var onödigt, hon tyckte jag skulle prova det på mitt eget hår, om jag vågade. Det vågade jag, fast jag tvekade när jag läste på flaskan att ph-värdet var 10... Det blev en risbuske utan dess like, dessutom doftade jag skurtrasa hela dagen. Detta experiment ledde mig in på balsammetoden.

Jag hade nyss fyllt 40 år och tänte att det var dags att klippa av mig mitt långa och lockiga hår, som så lätt bara blev friss och trassel. Jag var hemma med valpar när jag läste om balsammetoden och tyckte det lät logiskt, tänkte att jag kunde prova den innan jag klippte av håret eftersom jag ändå var hemma och inte behövde "visa mig bland folk". Jag började med att "nollställa" håret genom att tvätta det med ett schampo som inte tillsatte silicon eller något, det var ett av Barnängens babyshampon. Håret känndes ovanligt sprött efter tvätten, antagligen för att jag varit så van vid tillsatserna i vanligt shampo. Det är viktigt att man använder rätt sorts balsam som inte innehåller saker som inte löser sig vid tvätt utan shampo.

Jag tvättar med barnängens volymbalsam och använder sen garnierfructics balsam "som balsam". Det tog inte många dagar innan jag kände fördelarna! Håret blev mjukt, lent och luftigt. Hårbotten slutade genast att klia och det blev inga plitor eller mäll. Förr behövde jag shamponera håret var annan eller absolut var tredje dag, sen började det lukta hår och se verkligt fett ut. Nu för tiden kan det räcka att tvätta en gång i veckan! Jag blir förstås svettig på jobbet och det blir man ju även i hårbotten, känner jag mig ofräch så sköljer jag håret med vatten när jag duschar, men det behövs verkligen inte varje dag.

Mitt trollburr blev blankt och lent och plötsligt hade jag långa korkskruvar. Folk sa spontant när vi träffades "Vad du är fin i håret" eller "Vad fräch du ser ut". När jag sa att jag bytt tvättrutiner sa de "Ahaa, håret ser så levande ut".

Jag kommer aldrig mer använda vanligt shampo! Jag har i hela mitt liv använt sånt vanligt shampo man ser reklam om på TV, stora kända märken som säljs på mataffären. Inte något specialshampo för 300 kr flaskan, hade jag gjort det hade jag kanske inte märkt så stor skilnad - men hur många använder inte det "vanliga shampot" från ICA? Eftersom håret varit så burrigt och torrt har jag inte använt fön, aldrig kammar det vått och sånt som man vet sliter på håret, jag har gjort vad jag kunnat för att "vara rädd om det". I övrigt är jag inte speciell i min hud eller hårtyp, använder tex aldrig hudkräm, tvättar mig med duschkräm på kroppen i duschen varje morgon och lever så som folk gör mest. Men jag berättar gärna för andra om balsammetoden - jag är övertygad och fast!

Ska du testa, läs lite först så du får rätt produkter, annars blir du förstås inte nöjd med resultatet. Det finns ett forum på www.lockig.se
Ja jag funderar lite på att testa. Har börjat läsa boken "badskumt" och där skrivs ju mycket om olika tillsatser. Var inte fructis är en värsting i detta avseende?
Men jag skall läsa mera

Elisabeth
Motti
Som Frisör kan jag säga så här !Balsam löser INTE fett man kan inte tvätta håret i balsam ni som gör det måste lukta hemskt i håret typ svet och urin:( usch.Tvätta håret i schampo först sen kan ni ta balsam, balsam är ett slags klister som ska limma ihop trasigt hår det är inget tvättmedel som löser upp fett och smutts tvärt om att få ett rent hår måste man ha tensider och det finns enbart i schampo.Schampo är alkaliskt och balsam är basiskt .
Anma
CITAT (Motti @ 26-11-2011, 23:03) *
Som Frisör kan jag säga så här !Balsam löser INTE fett man kan inte tvätta håret i balsam ni som gör det måste lukta hemskt i håret typ svet och urin:( usch.Tvätta håret i schampo först sen kan ni ta balsam, balsam är ett slags klister som ska limma ihop trasigt hår det är inget tvättmedel som löser upp fett och smutts tvärt om att få ett rent hår måste man ha tensider och det finns enbart i schampo.Schampo är alkaliskt och balsam är basiskt .

Snicksnack.
Du kommer här med fördomar som de flesta frisörer har mot balsammetoden. Vad är ni rädda för? Ta reda på fakta först och snacka sen.

Det går alldeles utmärkt att få håret rent med bara balsam, men inte med de flesta frisörenas balsam som har en massa ingredienser som ska dölja de skador som bland annat schampoo ger.
Jag har tvättat med balsam i ett år nästan. Mitt hår luktar varken svett eller urin! Och jag undrar hur skulle det kunna lukta urin även om det var smutsigt? Går du omkring och kissar dig själv i håret eller? giggle.gif
En fördel är att numer räcker det att jag klipper mig var sjätte månad eller så, håret blir inte slitet och fizzigt som det blev förr.

Förresten, håret blir inte rent med bara balsam om man inte fått ur alla konstigheter som man preparerat det med (silikoner och annat) när man börjar med balsammetoden. Man måste vara nogrann vid sista schampootvätt och ta rätt schampon.
*Stintan*

Uppenbarligen stämmer det inte alls!
Gunilla T
Som Frisör kan jag säga så här !Balsam löser INTE fett man kan inte tvätta håret i balsam ni som gör det måste lukta hemskt i håret typ svet och urin:( usch.Tvätta håret i schampo först sen kan ni ta balsam, balsam är ett slags klister som ska limma ihop trasigt hår

det är inget tvättmedel som löser upp fett och smutts tvärt om att få ett rent hår måste man ha tensider och det finns enbart i schampo.Schampo är alkaliskt och balsam är basiskt .

Fel - det finns inget preparat som kan reparera trasigt hår. Sax är det enda som hjälper.

Dubbelfel - alkalisk och basisk är samma sak dvs ett pH värde som överstiger 7.

Förövrigt går det alldeles utmärkt att tvätta med balsam...
Anna-Karin Lundberg
Så du menar att mitt hår är otvättat sen över ett år, Motti? Det känns inte så, det ser inte heller ut så. Jag jobbar i butik och kan inte vara hur snubbig som helst, därför var det viktigt att jag verkligen shamponerade håret var annan dag när jag höll på med schampo. Annars var jag flottig i håret. Men nu brukar jag tvätta med balsam var fjärde dag och det är mycket finare. Är det bara inbillning?

Som Gunilla påpekade är alkaliskt och basiskt samma sak, men vad jag vet så är både shampo och balsam sura (ph under 7), eftersom vår hud och hårbotten är det. Och det är därför man blir så risig i håret när man tvättar det i vatten som har mycket kalk (du ska se hur jag ser ut när jag varit hos min syster i England!) och blir så mjuk och len när man badat i en brun skogstjärn.

Jag förstår att det här går helt emot dina egna erfarenheter Motti, men ibland är det inte alltid just så som man först lärt sig.
Motti jag funderar också hur urin kommer i håret????? Sååå vig är inte jag och hade inte ens klarat av det i ungdomsåren.

Anma vilken speciell skampoo skall man ta till sista tvätten?

Anna Karin varför använder du 2 olika balsam?

Många frågor har jag ang. detta.

Men om man tänker efter så förstår man ju att det inte kan vara bra att först förska att tvätta bort allt ur håret och sedan kladdar in en massa igen......

Motti jag undrar alltid varför är alla preparater som dom säljer i salongen så jättedyra? Jag ser i alla fall sällan köpa något där, allt måste ju bli gammal

Elisabeth
Gunilla T
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 27-11-2011, 08:51) *
men vad jag vet så är både shampo och balsam sura (ph under 7),

yes.gif
Skruttis
Elisabeth-Västkusten, om du går in på forumet som Anna-Karin Lundberg föreslog, www.lockig.se, så finns det massor av information angående balsammetoden.
Där har du även lista på balsam som är "godkända" för den här typen av hårtvätt.
Berith
Har inte kollat länken, har väl inte läst alla inlägg så noga heller... Men visst är det en hel del som spelar in om den här metoden passar alla eller inte?

Ålder på personen ifråga? Hårkvalitet? Mediciner? Annat hälsotillstånd? Vattenkvalitet? Annat? Det är väl inte bara för att det passar några kan passa alla?

Detta är inte aktuellt för min egen del, mitt hår mår toppen. Använder bara "billigt" schampoo och balsam, samma sort sen flera år tebax och får ofta beröm av min klippare att mitt hår mår toppen.
Fjortispower
Halloj!

Berith, you're right.

Men frågan är kan balsam rengöra håret lika effektivt som schampo? Jag säger ja! Skillnaden är att balsam lämnar håret mjukare och glansigare och innehåller såklart lite andra saker. Schampo lämnar håret lite hårdare, ev. lite torrare i jämförelse. Så man kan välja om man vill använda det ena eller det andra, beroende på hur man vill ha håret helt enkelt. Jag föredrar hårt hår framför mjukt (mitt hår ser mycket bättre ut då) - jag kör alltid bara schampo.

Anledningen till varför man tror att balsam inte tvättar tror jag är för att man anser att schampo löddrar mer = mer tvättande. Balsam är mer som en kräm i jämförande av konsistens.
Ugglemormor
Har haft ett jädrans jobb att få mitt hår slät o mjuk efter lasarettvistelsen ......... ranting.gif de tvättade ju mitt lååååånga hår med Hibiskrubb eller liknande skit flera gånger! devil.gif ..... det blev så stramt och livlöst så det har tagit tid att få det mjukt med endast balsam, men ger inte upp för det....... sweatingbullets.gif
Har toppat håret och hoppas nu att få den mjuka känslan tillbaka med mina balsam ...... crying.gif tvättar håret endast 2 ggr i veckan när det tar en hel dag att bli torr naturellt ...... vill inte blåsa det torrt för att jag har nu torrt hår........ tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
Mitt hår är jätte bra nu, använder mycket mindre mängd vax och gel ibland kan det gå veckor utan att jag använder det. När jag vaknar är håret mjukt och ligger fint (inte som ett ruff) och det är lätt att kamma det eller dra fingrarna igenom så har man format det och fått en frisyr som lägger sig bra på mindre än 1minut. Och använder jag vax eller gel så är det inte mycket som behövs.

Nu tar jag balsam som jag kammar igenom håret och sen sitter i och sköljer av, därefter tar jag olja (raps eller solros eller oliv) och oljar in och kammar igenom håret och sedan sköljer noga. Sen torkar, får jätte bra hår av det. Ingen äcklig lukt (luktar inget mer än från balsam) och inte alls skitigt och håret är inte ihop klibbat. Inget hårfall, inga mjäll och en helt annan lyster och färg.

Det som jag är mest nöjd med är den sköna känslan och att det känns lätt och lägger sig naturligt. Nu när jag var nere senast frågade mamma vilken frisör jag går hos som fått mitt hår till att bli så vackert och se så välklippt ut. Men ingen frisör eller schampo har varit nära mitt hår på evigheter.

Med schampo blir mitt hår strävt, torrt, sprött och måste använda halva geltuben och det blir ändå att det snurrar sig runt öronen under dagensgång och håller inte i väder och vind och mot eftermiddagen-kvällen ser håret ut som ett fågelbo (torrt, stort, står åt alla håll och kanter och har helt förlorat formen, lystern). och gelen kletar mer än vad oljan gör.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-11-2011, 08:58) *
Anma vilken speciell skampoo skall man ta till sista tvätten?

Det finns massor. Men Kolla här i länkarna som finns i inlägget på lockig.se forum.
Dessutom är det noga med att man kollar balsamen som man sedan använder så att de inte innehåller en massa saker som lägger sig på stråna och klibbar ihop hela håret.
Här finns mycket info för nybörjare. Balsammetoden
ängsvädd
Jag vet en person med jättefint hår som tvättar sitt hår i bikarbonat och som balsam använder hon äppelcidervinäger! Funkar tydligen superbra!
Anma
CITAT (Berith @ 27-11-2011, 10:09) *
Har inte kollat länken, har väl inte läst alla inlägg så noga heller... Men visst är det en hel del som spelar in om den här metoden passar alla eller inte?

Ålder på personen ifråga? Hårkvalitet? Mediciner? Annat hälsotillstånd? Vattenkvalitet? Annat? Det är väl inte bara för att det passar några kan passa alla?

Detta är inte aktuellt för min egen del, mitt hår mår toppen. Använder bara "billigt" schampoo och balsam, samma sort sen flera år tebax och får ofta beröm av min klippare att mitt hår mår toppen.

Balsammetoden passar nog alla, men man måste hitta rätt balsam för just ens eget hår, så du har helt rätt! smile.gif
Klarar man dessutom inte av att byta ut stylingprodukter som inte är kompatibla med balsammetoden är det dömt att misslyckas.
Maken min hade hår som han tvättade med tvål fast det var långt, ändå trasslade det inte och blev inte slitet. Han klippte när det blev för långt helt enkelt. Efter att det blev mer grått än ogrått vet han hur jag haft det hela livet. smile.gif

CITAT (ängsvädd @ 28-11-2011, 10:40) *
Jag vet en person med jättefint hår som tvättar sitt hår i bikarbonat och som balsam använder hon äppelcidervinäger! Funkar tydligen superbra!

Testade, funkade inte så bra för mig. Blev torrt.
mamamaggan
Ska testa det här bara jag får tag på rätt shampo och balsam . Mitt hår " dött " . Torrt livlöst och tråkigt så nu hoppas jag på den här metoden.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 28-11-2011, 12:12) *
Ska testa det här bara jag får tag på rätt shampo och balsam . Mitt hår " dött " . Torrt livlöst och tråkigt så nu hoppas jag på den här metoden.

Vad spännande!
Räkna med att det kanske blir en jobbig invänjningsperiod. Och om det börjar lukta konstigt så kör med en ny sistatvätt. Jag har varit med om det. Luktade illa efter en vecka. Det var för att jag slarvade med sistatvätten och en massa mojs var kvar.
Om ditt hår blir supertorrt första tiden så köp cocosfett och ha i. Lite räcker. Det återfuktar.
mamamaggan
Menar du vanligt cocosfett som man köper i livsmedelsaffären ?
Anma
CITAT (mamamaggan @ 28-11-2011, 12:33) *
Menar du vanligt cocosfett som man köper i livsmedelsaffären ?

Alla andra säger att man ska köpa den ekologiska från hälsokosten för en massa dyra pengar, men jag körde med den silvriga från livsmedelsaffären. smile.gif
mamamaggan
OK då gör jag också så .
CITAT (Anma @ 27-11-2011, 17:52) *
Det finns massor. Men Kolla här i länkarna som finns i inlägget på lockig.se forum.
Dessutom är det noga med att man kollar balsamen som man sedan använder så att de inte innehåller en massa saker som lägger sig på stråna och klibbar ihop hela håret.
Här finns mycket info för nybörjare. Balsammetoden

Anma jag har läst sidan om balsammetoden, skall säkert läsa den några gånger till. Men då är det ju några grejor som t.ex. att stå framåtböjd, inte precis så bra för mig med min yrsel..... Då skulle jag rätt så snart inte behöver tvätta håret längre.

Den andra länken till forumet testade jag med men jag kan inte läsa i formet, då måste man registrerar sig.

Allt annat jag läste är ju bara med alla tillsatser som inte skall finnas med. Skall försöka att läsa på mina flaskar här, men det är inte säkert att jag kan läsa allt med min dåliga syn.

Därför frågade jag efter en lista med produkter man kan använda och vilka man inte skall använda.

Elisabeth
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-11-2011, 14:00) *
Anma jag har läst sidan om balsammetoden, skall säkert läsa den några gånger till. Men då är det ju några grejor som t.ex. att stå framåtböjd, inte precis så bra för mig med min yrsel..... Då skulle jag rätt så snart inte behöver tvätta håret längre.

Den andra länken till forumet testade jag med men jag kan inte läsa i formet, då måste man registrerar sig.

Allt annat jag läste är ju bara med alla tillsatser som inte skall finnas med. Skall försöka att läsa på mina flaskar här, men det är inte säkert att jag kan läsa allt med min dåliga syn.

Därför frågade jag efter en lista med produkter man kan använda och vilka man inte skall använda.

Elisabeth

Ok, Jag står aldrig framåtböjd. Kan inte det jag heller. Det som är noga är att man masserar ordentligt i hårbotten med balsam och sköljer jättemycket. Skölj två gånger mer än du tror att det behövs.

Jag vet inte om man kan sno deras listor rakt av och kopiera här. Om du vill kan du skriva upp vad du har för shampon hemma så kan jag kolla mot deras listor. Eller ännu enklare, registera dig på det forumet så kan du kolla själv. Jag har ingen koll på innehållsförteckningar, är alldeles för lat för det. Jag kollar alltid mot deras listor. Om jag köpt fel så får maken använda upp dem.

Den jag använder som sistaschampoo (tvättar håret med schampo var tredje månad eller så) Wackra by CCS Shampoo från apoteket.

Balsam använder jag också oftast Wackra by CCS.
Ibland tvättar jag hårbotten med ett lättare balsam. Då använder jag Neutral balsam.

Tack Anma

Jag använder just nu Gliss hair repair shampoo från Schwarzkopf

Jag tittade på wackra by CCS`s HP. Det skulle ju också finnas i vår apotek. Men balsam såg jag där ingen?

Elisabeth
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-11-2011, 18:42) *
Tack Anma

Jag använder just nu Gliss hair repair shampoo från Schwarzkopf

Jag tittade på wackra by CCS`s HP. Det skulle ju också finnas i vår apotek. Men balsam såg jag där ingen?

Elisabeth

Gliss är inte alls bra för BM, innehåller silikoner och allt möjligt som inte går bort med balsam. Så den kan du inte använda.
Wackra finns balsam också, en stående tub. Jag använder den parfymfria.
mamamaggan
Skickade min man till apoteket i dag och där fick han tag på Apoteket Hjärtats Duschgel som jag ska använda som sista shampo och så Bamse Balsam .

De fanns med på listan hos lockig.se .

Ser verkligen fram emot att prova det här. Mitt hår är som sagt var " dött ". Bl a mediciner spelar in och jag tappar mycket hår. Hoppas det kan ändras på m h a balsammetoden.
Motti
Ett tips till er som har dåligt hår glanslöst och fäller mycket det är Öljästtabletter finns på hälsokost även bra för naglarna ! men man får äta dom en månad minst innan man märker skillnaden men det fungerar .Dåliga billiga shampon kan också ge matt hår och hårafall ,ett tips till skölj håret noga efter tvätt och även efter balsam och inpackningar och undvik tvåkomponentshampon = shampo och balsam i ett , dom ska alltid annvändas separat var för sig .
mamamaggan
YES !!! yahoo.gif

I dag tvättade jag håret två gånger med det nya shampot och så i med balsam. Var länge sedan mitt hår var så mjukt. Nu i kväll har det börja " frizza " till sig i topparna men jag har tänkt prova med cocosfett.

På måndag ska jag klippa det , inte klippt det sedan i september av olika orsaker. När de värsta topparna är borta så tror jag att det blir jättebra.
mosquito
Jag fick rådet att enbart tvätta mitt hår med balsam, vet inte om det har gjort någon stor skillnad. Jag märker i varje fall ingenting, den enda skillnaden är att jag tycks ha blivit mycket mer tunnhårig än vad jag var för något år sedan :/
mamamaggan
CITAT (mosquito @ 29-11-2011, 21:51) *
Jag fick rådet att enbart tvätta mitt hår med balsam, vet inte om det har gjort någon stor skillnad. Jag märker i varje fall ingenting, den enda skillnaden är att jag tycks ha blivit mycket mer tunnhårig än vad jag var för något år sedan :/

Tydligen funkar det inte med vilket balsam som helst . Kolla på de länkar som finns i tråden.
ängsvädd
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-11-2011, 14:00) *

Elisabeth

Naturskyddsföreningen har tagit fram en inhemsk märkning som heter Bra Miljöval - symbol Falken. Det lär vara världens tuffaste miljömärkning.
Sedan finns det några internationella märken som inte innehåller farliga kemikalier - exvis Macurth.
I denna artikel finns länkar till naturskyddsföreningens lista över Bra Miljövalprodukter samt ett urval av dessa:
http://www.skoldpaddormedmera.se/miljovaror.html
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 30-11-2011, 10:37) *
Naturskyddsföreningen har tagit fram en inhemsk märkning som heter Bra Miljöval - symbol Falken. Det lär vara världens tuffaste miljömärkning.
Sedan finns det några internationella märken som inte innehåller farliga kemikalier - exvis Macurth.
I denna artikel finns länkar till naturskyddsföreningens lista över Bra Miljövalprodukter samt ett urval av dessa:
http://www.skoldpaddormedmera.se/miljovaror.html

Passar dessa till balsammetoden?
Anma
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2011, 10:39) *

I Naturelleserien var det många som passar med MB.
MEN alla innehåller protein och det passar inte till alla hår. Mitt hår blev alldeles strävt och konstigt med balsam med protein.
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2011, 10:39) *

Jag tror att det passar vissa hår, men inte alla.

Jag funderar på om Macurths balsam kan funka? De lär inte innehålla några miljöskadliga kemikalier. Någon som har prövat?

http://www.heltrattbutiken.se/se/search.ph...h&op=search
ängsvädd
Tillägg till mitt ovanstående inlägg:

Jag googlade på ekologiskt balsam som man hoppas inte ska innehålla några miljöskadliga kemikalier, hittade bl a detta balsam - innehållsförteckning finns - någon som testat det?

http://www.jordklok.se/kroppsvard/-balsam-...entley-organic#
Anma
CITAT (ängsvädd @ 01-12-2011, 09:33) *
Jag tror att det passar vissa hår, men inte alla.

Jag funderar på om Macurths balsam kan funka? De lär inte innehålla några miljöskadliga kemikalier. Någon som har prövat?

http://www.heltrattbutiken.se/se/search.ph...h&op=search

MacUrth Kur balsam/Conditioner No. 1 Aloe vera
MacUrth Kur balsam/Conditioner No. 1 Fransk lavendel
Dessa två finns med i godkända listan för BM.

CITAT (ängsvädd @ 01-12-2011, 09:51) *
Tillägg till mitt ovanstående inlägg:

Jag googlade på ekologiskt balsam som man hoppas inte ska innehålla några miljöskadliga kemikalier, hittade bl a detta balsam - innehållsförteckning finns - någon som testat det?

http://www.jordklok.se/kroppsvard/-balsam-...entley-organic#

Den finns med på listan.

Blir man medlem i Lockig.se forum kan man kolla själv på listan, alternativt gå igenom innehållsförteckningarna på förbjudna ämnen.
Balsamlistan på lockig
ängsvädd
Tack Anma - toppen biggrin.gif
Anma
Vassgo! smile.gif
Motti
Får man inte bort fettet i håret så stinker härsket fett efter en vecka ,fett drar till sig svet smuts och annat .Att tvätta håret i enbart balsam gör inte håret rent ! man måste ha fettlösande ensymer för att få bort smuts svet och hårprodukter som spray gele vax osv.Som Frisör förstår jag överhuvudtaget inte hur man kan få för sig att gå på alla trixs om att man inte behöver shampo,det är ju som att ducha i balsam tex man blir inte ren av det ,balsam ger en klistereffeckt på slitet och trasigt hår så att det blir mjukt och ser mindre risigt ut balsam är basiskt medans Schampo är alkaliskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon