Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
herkules
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 16:14) *
Jag tittade på shampoo och balsam som såldes där. Det var ju snordyrt! Finns det inte billigare balsam som duger till balsammetoden?

har för mig att apotekets apolivabalsam ska funka men är inte säker, billigt är det iaf, coops änglamark kanske? tror dock att apotekets grejer är djurtestade sad.gif
jordekorren
Jag har nu använt J.R. Liggett's schampotvålar i ett par år. Fungerar mycket bra på mig. Tvättar håret mycket mera sällan och stanken av härsket smör är borta. Av dom vanliga billiga schampoon fick jag klåda i hårbotten. Och redan dagen efter hårtvätt luktade jag härsket smör i hårbotten.

Finns i Sverige om man vill prova -
http://butik.simplynatural.se/

eller här

http://www.iherb.com/J-R-Liggett-s
Rebecca
Visst finns det billiga balsam som är kanonbra! Många som håller till på lockig.se-forumet rekommenderar Coops Änglamark Balsam - så även jag. Kostar inte mycket, är drygt, parfym-fritt och rekommenderas av Astma- och Allergiförbundet. Tror även det är Svanen-märkt.

För er som är intresserade av att veta mer om bra balsam, hur man kommer igång osv kan jag starkt rekommendera ett besök här:

http://www.lockig.se/

Finns många bra flikar uppe i toppen och när man vill ha lite mänsklig respons finns även det fantastiska forumet.
mejram
Märkligt så mycket fördomar och dumheter det kommer fram så fort det pratas om alternativa hygienmetoder. Det handlar inte alls om att inte tvätta håret och gå runt som en sunkig uteliggare. Det handlar om att tvätta på ett sätt som inte skadar håret så som schampo gör. Har man kort hår så märker man kanske inte skillnaden på samma sätt. Men har man långt hår blir det en enorm skillnad i hur håret mår. Konstigt att inte en frisör är intresserad att testa en metod som fler och fler använder, blir man sponsrad av Johnson & Johnson på frisörskolan?

Jag slutade med schampo för tre år sedan och mitt hår har aldrig varit mindre fett, luktat bättre eller hållit sig fräscht längre än nu. Förr var jag tvungen att tvätta med mitt dyra frisörschampo minst var tredje dag för håret blev så läskigt fett. Nu tvättar jag en gång i veckan ungefär och mest för att jag märker att håret blivit dammigt/smutsigt, väldigt sällan fett.

Just nu tvättar jag oftast med balsam, stressad småbarnsmamma som jag är. Men jag har testat ägg, både rent och blandat med annat, lera, nässelavkok, tvättnötter (vilket jag inte kan rekommendera för det svider galet om man får det i ögonen), bikarbonat, honung och säkert något mer som jag inte kommer på nu. Allt fungerade mer eller mindre. Det gäller att ha ett öppet sinne och våga testa. Då hittar man till slut vad som funkar för ens eget hår.

Och när man ändå är i farten att byta ut kemikalieindustrins starka produkter för håret, så passa på att se över resten av hygienartiklarna också. Det mesta är väldigt onödigt och somligt rent skadligt. Det går väldigt bra att tvätta kroppen med annat än tvål och samtidigt slippa torka ut huden. Voilá - behovet av hudkräm försvinner.

Alla som tror att det inte funkar - läs på ordentligt - lockig.se är en bra startsida. Och ge det en månad eller två. Sen kan ni komma och klaga på att det är äckligt och att man luktar illa. Själv tror jag på att hjälpa kroppens egna funktioner för rengöring på traven i stället för att idogt eliminera allt skydd som finns på huden. Titta på våra vänner djuren. Hur många kaniner tvättas med schampo? Och de har ganska len och fin päls. Hur kan det komma sig?
Trevligtjej27
Om man har lätt att få håret att se fettigt ut så kan man ju alltid byta ut schampot mot nypressad citron.. Då luktar det riktigt gott efteråt med... tummenupp.gif

Fny
Kan nu meddela att jag igår hade min första balsam-tvätt av håret. Blev jättebra, rent precis som vanligt men en aning mjukare. tummenupp.gif Ska bli jättekul att se hur det blir efter några veckor!
Anma
Tack fny för den här tråden. Jag skulle börja med balsammetoden i höstas, men så råkade jag nämna det till min frisör som blev helt förfärad. Så det blev inte av.
Nu råkade jag ha godkänt sistaschampoo och godkänt balsam (Wackra från apoteket) hemma så nu kör jag i gång! Har ett foto bakifrån på mitt hår taget i förrgår där det bara fått självtorka efter dusch så jag har något att jämföra med. Från och med nu är det bara balsam som gäller då. Förhoppningen är att jag slipper klådan och mjället som drabbar mitt hårbotten varje vinter. Dessutom hoppas jag att håret överst lockar sig så som underhåret alltid gjort. Vi får väl se hur det blir.

Nu kör vi! tummenupp.gif
titti49zon6
Ska nog testa balsammetoden, mitt hår har blivit väldigt torrt på sista tiden. När jag låg på sjukhus för snart 2 år sedan hade jag inget shampoo men fick hjälp med att tvätta håret med sjukhustvål. En av sköterskorna beundrade gång på gång mitt relativt långa hår och undrade vad jag använde för shampoo.
Nu använder jag shampoo och balsam för torrt och färgat hår men det hjälper inte, är glansigt men fruktansvärt torrt
Anma
Man måste vara noga med att man inte tar balsam med fel ingredienser. på lockigt.se hade de en jättebra lista.
mejram
http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m50400938.html

Här finns det många som testat, både nybörjare och gamla rutinerade no 'pooare.
Gossen Ruda
Nu är ju inte den här tråden nånting för mig egentligen, jag klarar mig med några droppar schampo i veckan och bonvax på flinten men funderar ändå på en del saker som skrivits här. Nån skrev att schampo tvättar bort för mycket så kroppen måste producera mer fett för att ersätta och så håller man på. Jag är synnerligen tveksam till detta för kroppens system har inte en aning om hur fett eller inte fett håret är. Håret är ett synnerligen dött material så vad som händer från hårbottnen och ut till topparna har ingen betydelse. Möjligen kan jag tänka mig att just hårbottnen blir avfettad för mycket men det i så fall inget speciellt för hårbottnen utan gäller hela huden, vi har hår nästan överallt. Ja, från början då alltså. rolleyes.gif En del har extremt mycket fett i håret men halten påverkas inte av hur mycket man tvättar håret. Mindre tvätt resulterar bara i skitigare hår.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2010, 17:59) *
Nu är ju inte den här tråden nånting för mig egentligen, jag klarar mig med några droppar schampo i veckan och bonvax på flinten men funderar ändå på en del saker som skrivits här. Nån skrev att schampo tvättar bort för mycket så kroppen måste producera mer fett för att ersätta och så håller man på. Jag är synnerligen tveksam till detta för kroppens system har inte en aning om hur fett eller inte fett håret är. Håret är ett synnerligen dött material så vad som händer från hårbottnen och ut till topparna har ingen betydelse. Möjligen kan jag tänka mig att just hårbottnen blir avfettad för mycket men det i så fall inget speciellt för hårbottnen utan gäller hela huden, vi har hår nästan överallt. Ja, från början då alltså. rolleyes.gif En del har extremt mycket fett i håret men halten påverkas inte av hur mycket man tvättar håret. Mindre tvätt resulterar bara i skitigare hår.

Fast detta handlar inte om att tvätta håret mer sällan, även om resultatet blir ofta det att man kan tvätta det mer sällan då håret inte blir lika smutsigt lika fort.
Visst kan man påverka hur det döda materialet som håret är, om jag bara tvättar med shampoo kan jag inte ta en borste och dra det igenom håret, det blir bara en stor trasselboll, men om jag har balsam i så går borsten igenom utan problem.
Sen är det ju oftast just hårbotten och håret närmast som man menar med fett hår, det är ju inte så att varje hårstår producerar fett direkt, utan just hårbotten. Däremot har vissa en hårkvalitet som torkar ut lättare, som jag som får kluvna toppar, medan andra har hår som inte blir slitet på samma sätt och lika lätt.
Gossen Ruda
Jo, att håret påverkas hur mycket man tvättar och hur är en sak men det struntar kroppen i eftersom den inte kan veta hur håret är. Det var min undran. Tvättar man bort för mycket fett måste det ersättas annars trasslar sig håret och jag misstänker statisk elektricitet bl.a.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2010, 18:19) *
Jo, att håret påverkas hur mycket man tvättar och hur är en sak men det struntar kroppen i eftersom den inte kan veta hur håret är. Det var min undran. Tvättar man bort för mycket fett måste det ersättas annars trasslar sig håret och jag misstänker statisk elektricitet bl.a.

Jo, men hårbotten som ju är ett levande materia påverkas av vad du tvättar med. Tror du inte?
Mitt hårbotten är i alla fall väldigt känsligt för vad jag tvättar det med. Fnasar och fjällar eller producerar mängder med fett om shampoot är ett sådant som mitt hårbotten inte gillar.
Därför, bland annat, ska jag testa denna metod och se vad mitt hår(botten) tycker om det. Samtidigt tror jag ju så klart att mitt hår med lockar i undre håret och självfall blir mer lockigt, verkar ju att balsammetoden har den effekten på självfall.
Rebecca
CITAT (mejram @ 03-10-2010, 13:47) *
Märkligt så mycket fördomar och dumheter det kommer fram så fort det pratas om alternativa hygienmetoder. Det handlar inte alls om att inte tvätta håret och gå runt som en sunkig uteliggare. Det handlar om att tvätta på ett sätt som inte skadar håret så som schampo gör. Har man kort hår så märker man kanske inte skillnaden på samma sätt. Men har man långt hår blir det en enorm skillnad i hur håret mår. Konstigt att inte en frisör är intresserad att testa en metod som fler och fler använder, blir man sponsrad av Johnson & Johnson på frisörskolan?

Jag slutade med schampo för tre år sedan och mitt hår har aldrig varit mindre fett, luktat bättre eller hållit sig fräscht längre än nu. Förr var jag tvungen att tvätta med mitt dyra frisörschampo minst var tredje dag för håret blev så läskigt fett. Nu tvättar jag en gång i veckan ungefär och mest för att jag märker att håret blivit dammigt/smutsigt, väldigt sällan fett.

Just nu tvättar jag oftast med balsam, stressad småbarnsmamma som jag är. Men jag har testat ägg, både rent och blandat med annat, lera, nässelavkok, tvättnötter (vilket jag inte kan rekommendera för det svider galet om man får det i ögonen), bikarbonat, honung och säkert något mer som jag inte kommer på nu. Allt fungerade mer eller mindre. Det gäller att ha ett öppet sinne och våga testa. Då hittar man till slut vad som funkar för ens eget hår.

Och när man ändå är i farten att byta ut kemikalieindustrins starka produkter för håret, så passa på att se över resten av hygienartiklarna också. Det mesta är väldigt onödigt och somligt rent skadligt. Det går väldigt bra att tvätta kroppen med annat än tvål och samtidigt slippa torka ut huden. Voilá - behovet av hudkräm försvinner.

Alla som tror att det inte funkar - läs på ordentligt - lockig.se är en bra startsida. Och ge det en månad eller två. Sen kan ni komma och klaga på att det är äckligt och att man luktar illa. Själv tror jag på att hjälpa kroppens egna funktioner för rengöring på traven i stället för att idogt eliminera allt skydd som finns på huden. Titta på våra vänner djuren. Hur många kaniner tvättas med schampo? Och de har ganska len och fin päls. Hur kan det komma sig?

AMEN TO THAT! Kunde inte uttryckt mig bättre själv. Ditt inlägg behövdes. 000.gif
renate
CITAT (Motti @ 29-09-2010, 22:43) *
Som exfrisör så måste jag säga att det inte låter så frächt att inte tvätta håret eller annvända balsam som tvättmedel sick.gif Det är ju meningen att håret ska bli fritt från fet och smuts när man tvättar det,ju fetare preparat man annvänder ju mer binder man smuts och fet,belsam är till för att reparera hårskador för stunden och löser inte upp smuts,risken är ju att man luktar härsket i håret ,tänk bara om det regnar ute vilken lukt det skulle bli.dom enda som det skulle kunna fungera på är dom som har extremt torr hårbotten och hår.Nä att inte tvätta håret kan bara bli fel.Att göra eget schampo kan däremot va okej.I dag finns det så bra schampon både på Hälsokost och Apotek om man vill ha ett utan en massa tillsatser,å andra sidan sköljer man ju ur schampot vid tvätten om man sköljer rätt och mycket.Man ska inte köpa schampon som det finns pärlemoskimmer i inte bra för håret och hårbotten,man ska köpa rena och klara schampon och annvända balsam bredvid, inte i kombination det kan på verka permanenter och hårfärgning och ge dåliga resultat.

Jag använder mild shampo och balsam varannan dag.Jag vill vara ren och fräsch i håret.För många år smorde jag olivolja i håret,ALDRIG mer,det tog en vecka att får bort fettet ur håret.
Fny
CITAT
Jag använder mild shampo och balsam varannan dag.Jag vill vara ren och fräsch i håret.För många år smorde jag olivolja i håret,ALDRIG mer,det tog en vecka att får bort fettet ur håret.

Ja att ha olivolja i håret låter INTE som en höjdaridé... thumbdown.gif Men det den här tråden handlar om har inget alls med sådant att göra! Tycker det är så märkligt hur folk associerar om man nämner möjligheten att tvätta håret utan schampo... Vem vill inte vara ren och fräsch i håret?
Rebecca
Mjaa det där med olivolja tror jag är olika för olika hår. Vissa människor (oftast väldigt lockiga och med tjockare strån) klarar att ha oljor i håret. Jag, som har tunt fint hår, fixar också lite olja. Brukar blanda en skvätt olivolja med balsam för att ha som inpackning. Fungerar väldigt bra för mig och jag får utan problem bort det med enbart balsam, och håret blir väldigt mjukt och fint. Däremot skulle jag ha större problem med att skölja ur en inpackning som till 100% bestod av olivolja. Men som sagt, det är väldigt individuellt och jag tycker man ska prova sig fram för att hitta den metod man själv tycker passar.

Fny, antar att det är du som finns på Lockigforumet också? Sök i forumet efter "olivolja" så ska du se att det visst fungerar att ha till mer än matlagning smile.gif
Fny
japp jag är på lockigforumet också (under samma namn smile.gif). Ja en skvätt olivolja kan jag tänka mig funkar för vissa speciella hårtyper... men det jag såg framför mig var typ att massera in en dl ren olja i håret... wink.gif *ryser* Men ska kika på det på lockig!
Rebecca
CITAT (Fny @ 03-10-2010, 21:11) *
japp jag är på lockigforumet också (under samma namn smile.gif). Ja en skvätt olivolja kan jag tänka mig funkar för vissa speciella hårtyper... men det jag såg framför mig var typ att massera in en dl ren olja i håret... wink.gif *ryser* Men ska kika på det på lockig!

Misstänkte att det var du! flirting.gif

Mjaa, det hade väl varit i tuffaste laget för mitt hår i alla fall. Men jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar. En vän till mig är afrikan och hennes väldigt torra hår tål stora mängder olivolja utan problem. Nu tror jag visserligen hon tvättar bort det med schampo, men hon fixar ändå oljan. Sen kan det även rekommenderas att massera in hårbotten med olivolja om man han väldigt torr hårbotten. Aldrig provat själv dock eftersom jag inte har problem med det.
Alexander-VG-zon3
en dl, oj så mycket tog jag inte, max en matsked hade jag i mitt hår. för mig kändes det bra.

jag har väldigt torrt och sprötigt hår och hårbotten är torr. som sagt för mig funkade olivoljan. jag har väldigt tjockt hår och mycket samtidigt skört och torrt.
Rebecca
CITAT (flaxss @ 03-10-2010, 21:31) *
en dl, oj så mycket tog jag inte, max en matsked hade jag i mitt hår. för mig kändes det bra.

jag har väldigt torrt och sprötigt hår och hårbotten är torr. som sagt för mig funkade olivoljan. jag har väldigt tjockt hår och mycket samtidigt skört och torrt.

En dl var väl kanske lite överdrift tror jag... men jag är inte förvånad över ditt resultat. Av mig erfarenhet är sånt hår som ditt de som har lätt för att ta upp oljor. Känns det bra så kör på! happy.gif
Anma
Jag har haft olivolja i håret några gånger då det varit riktigt torrt och sprött. det har fungerat bra. Liten liten klick som jag fördelat i hela håret.
mamamaggan
Har aldrig tänkt i de här banorna men tycker det verkar intressant. Ska ta och prova att tvätta med balsam.
Rebecca
CITAT (mamamaggan @ 03-10-2010, 21:42) *
Har aldrig tänkt i de här banorna men tycker det verkar intressant. Ska ta och prova att tvätta med balsam.

Gå då in på lockig.se och läs på. Det handlar inte om att bara "börja tvätta med balsam", utan det kan inte vara vilket balsam som helst. Det måste vara ett balsam utan silikoner eller mineraloljor. Det finns massor av "godkända" balsam, och på lockig.se finns listor över godkända produkter. Där kan du också få tips av massor av insatta människor. Välkommen! happy.gif
Anma
Jag har den senaste månaden tvättat håret med Wackra by CCS, den oparfymerade, och använt samma balsam och inga andra produkter, det måste väl betyda att jag inte behöver använda något sista schampo eller tvätta det jättenoggrant? De eventuella rester av otillåtet jox måste ju ha tvättats bort redan tidigare?
mamamaggan
CITAT (Rebecca @ 03-10-2010, 21:58) *
Gå då in på lockig.se och läs på. Det handlar inte om att bara "börja tvätta med balsam", utan det kan inte vara vilket balsam som helst. Det måste vara ett balsam utan silikoner eller mineraloljor. Det finns massor av "godkända" balsam, och på lockig.se finns listor över godkända produkter. Där kan du också få tips av massor av insatta människor. Välkommen! happy.gif

Tack för den länken !
Rebecca
CITAT (Anma @ 03-10-2010, 22:53) *
Jag har den senaste månaden tvättat håret med Wackra by CCS, den oparfymerade, och använt samma balsam och inga andra produkter, det måste väl betyda att jag inte behöver använda något sista schampo eller tvätta det jättenoggrant? De eventuella rester av otillåtet jox måste ju ha tvättats bort redan tidigare?

Schampot fungerar som sista-schampo, och jag tycker att om ditt hår känns bra nu så kan du helt enkelt utesluta schampot ur dina hårrutiner. Balsamet i samma serie är godkänt som balsam, så det kan du fortsätta använda. Tänk på att massera in balsamet noga i hårbotten, och skölj sedan noga. När du tycker du är klar med sköljandet, ta en vända till. Om du känner behov av det kan du sedan ta lite balsam i längderna och sen skölja ur. Så enkelt är en balsamtvätt. smile.gif
Anma
CITAT (Rebecca @ 03-10-2010, 23:03) *
Schampot fungerar som sista-schampo, och jag tycker att om ditt hår känns bra nu så kan du helt enkelt utesluta schampot ur dina hårrutiner. Balsamet i samma serie är godkänt som balsam, så det kan du fortsätta använda. Tänk på att massera in balsamet noga i hårbotten, och skölj sedan noga. När du tycker du är klar med sköljandet, ta en vända till. Om du känner behov av det kan du sedan ta lite balsam i längderna och sen skölja ur. Så enkelt är en balsamtvätt. smile.gif

Jo men då var det som jag misstänkte då. Alltså kan jag gå över till balsam bara då nu. Ska leta på ett bra vårdande balsam också bara. Till topparna. Eller bara blanda i lite honung borde fungera, eller?
Rebecca
Ja, det fungerar också. Jag tycker dock att det bästa är att köra utan "tillsatser" först, eftersom du då kan se om du behöver nåt mer i längderna. Det blir på så sätt lättare att reda ut vad som fungerar bra/dåligt i ditt hår. Börja du att använda samma balsam till hårbotten och längderna, så kan du efterhand se om håret känns bra med det eller om du behöver lite "tyngre" grejer som honung eller kanske lite olja. Gör man på det viset är det också lätt att "felsöka" om något inte känns bra. Då vet du precis vad du har ändrat för rutiner.

Lycka till och grattis till att du bestämt dig för att slita mindre på håret!
Anma
Ok, då fortsätter jag att bara använda Wackra balsam. Sen får jag se om ett par veckor hur det känns.
Rebecca
CITAT (Anma @ 03-10-2010, 23:52) *
Ok, då fortsätter jag att bara använda Wackra balsam. Sen får jag se om ett par veckor hur det känns.

Låter bra! Tror man brukar rekommendera två veckor, minst, för att se om det blir någon förändring. Återkom gärna med resultat, eller om du har frågor under vägen! happy.gif
Nauti
Såg just tråden och jag har inte läst igenom den men jag skriver ändå tongue.gif

Tänkte bara säga att jag körde ett tag på Faith in natures balsam enbart vilket fungerade bra smile.gif Sedan gick jag över till att inte tvätta håret alls utan sköljer bara ur det, vilket också fungerar bra smile.gif

Så visst fungerar det finfint att ha rent hår utan att tvätta det med schampo varje dag, det känns dessutom mycket skonsammare mot håret och miljön med tanke på ingredienserna i många schampon.
skogstroll
jag tvättar håret med schampo varannan dag. Mitt hår har en tendens att bli flottigt om jag inte tvättar tillräckligt ofta så...
Carl

Man får ha klart för sig att själva håret är ett dött material som en nagel. Allt det feta kommer ifrån hårbotten. När man tvättar håret så tar man bort fettet på hårbotten och på själva hårstråt. Håret känns liksom torrt och flyigt. Då sätter man till någon typ av balsam för att åter fetta håret på något sett.

Samma princip gäller när man tvättar kroppen för mycket. Man tar bort det naturligga fettet och ersätter det med lotion. Även där ska man vara försiktig. Tvätta där det behövs och med måtta på övriga ställen.
skogstroll
det är nog olika på olika människor, jag kör varannan dag. men jag har rätt tunt hår så det kanske lättare suger åt sig grejer. kan inte se ut som en gammal slusk på jobbet rolleyes.gif
Anma
felpost
Anma
Liten uppdatering. Tvättade med schampo sista gången i söndags. Sen var jag lite ivrig att tvätta med bara balsam så det blev en balsamtvätt redan i måndags. Den största skillnaden var att håret var mycket lockigare i vått tillstånd.

Sen var jag "tvungen" att tvätta även i tisdags, jag som tvättar var tredje dag annars. Men då i varje fall blev håret jättemjukt och fram på huvudet låg det jätteplatt. Tänkte då att detta är verkligen inget för mig! Jag vill inte använda produkter för att få håret att inte ligga slickat längs med huvudet.

Men gav det en chans, och idag var håret ungefär lika fettigt som det brukar andra dagen utan tvätt.

Nu är det nytvättat med bara balsam och ligger inte alls platt, utan ser väldigt bra ut, faktiskt. Det är inte helt torrt ännu bak, så vet inte om lockarna som kommit fram består efter tork. Nu kammade jag håret när det var balsam i och efter det har jag inte kammat mer. Sköljde i minst en kvart samtidigt som jag masserade, tror att det platta häromdagen beror på dålig sköljning, fast jag tyckte att jag var noga.

Jag vill verkligen inte hålla på mer än nödvändigt med håret, så jag hoppas ju att detta ska fungera utan att behöva hålla på och frisera och så. Varför jag testar detta är för min klåda i hårbotten som brukar komma denna årstid, började känna av den precis innan jag började med etta, och nu kliar det inget. Men vi får se hur det blir. Återkommer.
batski
Jag har tvättat håret med bara balsam i flera månader nu och tycker det funkar finfint. Håret blir rent och behöver inte tvättas lika ofta som när jag använde både schampo och balsam.

Använder Body Shops Rainforest Radiance och är mkt nöjd. Deras hårvårdsprodukter brukade inte vara något vidare, men deras nya är riktigt bra tycker jag.
Whiskuchi
Apropå oljediskussionen tidigare i tråden, och Mottis påstående om att man måste använda kemikalier för att tvätta bort smuts och fett, kan jag inflika att jag använder olivolja när jag tvättar ansiktet och ofta även när jag tvättar kroppen. Jag skulle inte vilja kalla mig illaluktande eller flottig ändå wink.gif
Anma
CITAT (Whiskuchi @ 11-10-2010, 10:42) *
Apropå oljediskussionen tidigare i tråden, och Mottis påstående om att man måste använda kemikalier för att tvätta bort smuts och fett, kan jag inflika att jag använder olivolja när jag tvättar ansiktet och ofta även när jag tvättar kroppen. Jag skulle inte vilja kalla mig illaluktande eller flottig ändå wink.gif

Ja, det fungerar alldeles utmärkt att tvätta sig med olja. Jag personligen tycker däremot inte om känslan efteråt, men för torr hy är det nog mumma! Jag fick tips om Natusan top to toe wash som jag testade igår. Alldeles utmärkt tvål som inte innehåller massa kemikalier.
Gita
Jag har ett tjockt och kraftig ,varken torrt eller fett hår. Jag tvättar det två gånger per vecka med schampo och därefter balsam och det blir precis som jag vill ha det, slätt och mycket blankt. Finns ingen som helst anledning att exprimentera med en massa konstiga metoder.
Vad jag däremot kan säga är att man får vad man betalar för när det gäller schampo m.m., halvlitersflaskor för en tia på ÖB skulle aldrig fungera för mitt hår, köper hårprodukter från min frisör, visserligen lite dyra med otroligt dryga.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 12-10-2010, 18:30) *
Jag har ett tjockt och kraftig ,varken torrt eller fett hår. Jag tvättar det två gånger per vecka med schampo och därefter balsam och det blir precis som jag vill ha det, slätt och mycket blankt. Finns ingen som helst anledning att exprimentera med en massa konstiga metoder.
Vad jag däremot kan säga är att man får vad man betalar för när det gäller schampo m.m., halvlitersflaskor för en tia på ÖB skulle aldrig fungera för mitt hår, köper hårprodukter från min frisör, visserligen lite dyra med otroligt dryga.
Gita

Jättebra att det fungerar för dig, men för mig har det inte fungerat. har testat alla tillgängliga schampon från frissan som finns i vår lilla stad, den dyraste kostade nästan 400 flaskan, klådan vintertid bestod. Den bästa hittills har varit wackra by ccs parfymfri från apoteket, men inte heller det schampot har varit optimalt. Däremot är balsamet jättebra, utan proteiner, silikoner och annat.
Fungerar inte balsamtvätt kommer jag att börja med sls-fritt schampo, Natusan top to toe wash kan användas som det. Använder den till kroppen numera.

Dina produkter innehåller garanterat suflater och annat som sliter på mitt hår och inte är bra för mitt hårbotten, dessa ämnen behövs för att ta bort de medel som balsamen innehåller, som lägger sig som en hinna på stråna för att göra håret blankt och fint.
Billiga produkter klarar inte jag av heller, får eksem i hårbotten direkt och det är inte värt det.
Rebecca
CITAT (Anma @ 07-10-2010, 16:01) *
Liten uppdatering. Tvättade med schampo sista gången i söndags. Sen var jag lite ivrig att tvätta med bara balsam så det blev en balsamtvätt redan i måndags. Den största skillnaden var att håret var mycket lockigare i vått tillstånd.

Sen var jag "tvungen" att tvätta även i tisdags, jag som tvättar var tredje dag annars. Men då i varje fall blev håret jättemjukt och fram på huvudet låg det jätteplatt. Tänkte då att detta är verkligen inget för mig! Jag vill inte använda produkter för att få håret att inte ligga slickat längs med huvudet.

Men gav det en chans, och idag var håret ungefär lika fettigt som det brukar andra dagen utan tvätt.

Nu är det nytvättat med bara balsam och ligger inte alls platt, utan ser väldigt bra ut, faktiskt. Det är inte helt torrt ännu bak, så vet inte om lockarna som kommit fram består efter tork. Nu kammade jag håret när det var balsam i och efter det har jag inte kammat mer. Sköljde i minst en kvart samtidigt som jag masserade, tror att det platta häromdagen beror på dålig sköljning, fast jag tyckte att jag var noga.

Jag vill verkligen inte hålla på mer än nödvändigt med håret, så jag hoppas ju att detta ska fungera utan att behöva hålla på och frisera och så. Varför jag testar detta är för min klåda i hårbotten som brukar komma denna årstid, började känna av den precis innan jag började med etta, och nu kliar det inget. Men vi får se hur det blir. Återkommer.

Jag vet många som blivit av med klåda i hårbotten tack vare balsammetoden. Förhoppningsvis kan det lindra även dina problem.

Jag tror också att ditt första resultat med platt hår uppe på huvudet var på grund av dålig sköjlning. När jag började med bara balsam så upplevde jag att jag fick skölja mer än vad jag tidigare behövt, men det var också värt det. Idag har jag vant mig och det känns inte konstigt eller jobbigt att tvätta håret.

Tidigare har jag varit tvungen att ofta ha produkter i mitt hår för att få bort frissigheten, men numer behövs inte det. Mitt hår ser allra bäst ut när jag borstat ut det efter dusch, och sedan får det självtorka. Då kommer mina lockar till sin rätt. Frissighet som kan uppstå är bara på de korta hårstrån jag har längst upp på huvudet (jag har haft lite problem med håravfall tidigare). Så jag tror inte du kommer behöva pilla mer i håret än vad du känner för. smile.gif
Anma
CITAT (Rebecca @ 12-10-2010, 19:05) *
Jag vet många som blivit av med klåda i hårbotten tack vare balsammetoden. Förhoppningsvis kan det lindra även dina problem.

Jag tror också att ditt första resultat med platt hår uppe på huvudet var på grund av dålig sköjlning. När jag började med bara balsam så upplevde jag att jag fick skölja mer än vad jag tidigare behövt, men det var också värt det. Idag har jag vant mig och det känns inte konstigt eller jobbigt att tvätta håret.

Tidigare har jag varit tvungen att ofta ha produkter i mitt hår för att få bort frissigheten, men numer behövs inte det. Mitt hår ser allra bäst ut när jag borstat ut det efter dusch, och sedan får det självtorka. Då kommer mina lockar till sin rätt. Frissighet som kan uppstå är bara på de korta hårstrån jag har längst upp på huvudet (jag har haft lite problem med håravfall tidigare). Så jag tror inte du kommer behöva pilla mer i håret än vad du känner för. smile.gif

Jag går här och förväntar mig att det ska klia och spänna, i synnerhet sådana här kalla och kyliga dagar som idag, men nej, inget ännu! Är så glad över det! yahoo.gif
Däremot har mina toppar blivit torrare, förmodligen för att inget kamouflerar längre det slitna, klippte mig visserligen i början av september, men det var bara ytterst lite, och mitt mjuka hår slits ganska mycket av sol och salta bad på somrarna.
Funderar på att göra en inpackning med Cassia, är det så bra som det påstås?

Är på jakt efter ett vårdande balsam också, funderar på Oliva by ccs, gillar ju wackra från samma företag, men har för mig att den innehåller proteiner. Jaja, jag hittar nog på något så småningom. smile.gif
Rebecca
CITAT (Anma @ 12-10-2010, 19:25) *
Jag går här och förväntar mig att det ska klia och spänna, i synnerhet sådana här kalla och kyliga dagar som idag, men nej, inget ännu! Är så glad över det! yahoo.gif
Däremot har mina toppar blivit torrare, förmodligen för att inget kamouflerar längre det slitna, klippte mig visserligen i början av september, men det var bara ytterst lite, och mitt mjuka hår slits ganska mycket av sol och salta bad på somrarna.
Funderar på att göra en inpackning med Cassia, är det så bra som det påstås?

Är på jakt efter ett vårdande balsam också, funderar på Oliva by ccs, gillar ju wackra från samma företag, men har för mig att den innehåller proteiner. Jaja, jag hittar nog på något så småningom. smile.gif

Skönt att det verkar bli bättre med hårbotten! Balsam torkar ju inte ut på samma sätt som schampo så förmodligen är det schampot som ställt till det för dig tidigare.

Det där med torrheten blir bättre när du fått återfuktat håret ordentligt. Och ja, jag tror också att du reflekterar över det nu på grund av att håret inte "maskeras" av silikoner och annat bös. Kan verkligen rekommendera inpackningar i massor nu i början! Cassia har jag tyvärr ingen aning om. Jag är väldigt nyfiken dock, så får du mer info är jag intresserad. happy.gif

Oliva by CCS funkade fint på mitt hår, kan rekommendera det. Nu vet jag visserligen inte vad du har för typ av hår men på mitt tunna, självlockiga (ganska lösa spirallockar) och för två år sen väldigt torra hår kändes det bra.

Har du provat proteiner i håret? Det behöver inte alltid betyda något negativt, och hur ens eget hår reagerar mot protein vet man inte förrän man provat. Mitt hår gillar protein till en viss grad, men när det fått nog blir det ganska så "krispigt". Just nu använder jag en inpackning med protein (Elvital Nutri Gloss, stor rosa burk)och mitt hår blir fantastiskt mjukt av den. Har använt inpackningen för nåt år sen, och efter ett tag blev håret sådär krispigt. Nu går det som sagt jättebra igen. Tror det där med proteinkänsligheten går i perioder.
Anma
Här står om Cassia och amla och annat Helenas Henna, men hon säljer ju, därför vill jag ha recensioner från "vanligt" folk.
Vet inte hur det är med proteiner, tänkte att först ska jag bli bra med torrheten och sedan experimentera mera med vad som funkar och vad inte, men ett vårdande balsam behöver jag nog innan dess.
Ska nog köpa en Oliva imorgon.
Anma

YES!!! Det funkar! yahoo.gif

Mitt hår mår så himla bra, och mitt hårbotten också. Tvättade senast förrgårmorse, idag skulle mitt hår se ut som en smörbytta i hårbotten om jag kört på som förr, men nu med balsammetoden ser det rent och fräscht ut!

Det har varit några jobbiga hårveckor, men senaste veckan har det vänt och blivit bättre och bättre.
Ingen klåda och fylligt och blankt hår. Kan det bli bättre!?

Har fortsatt med Wackra by CCS balsam i hårbotten, men sedan ett par tvättar använder jag Oliva by CCS balsam i längderna. Nu börjar också torrheten i det solblekta övre håret att ge med sig. Behöver bara toppa det så blir det perfekt!

Det enda negativa är att allt gnuggande är jobbigt, men det är det värt!

Nu behöver jag bara att hitta en bra stylingprodukt för de få tillfällen jag vill göra något extra med mitt hår.

Jag balsammetoden!
mejram
Härligt Anma!! Nu när du är frälst, så kan jag rekommendera att fortsätta se över resten av kroppsvården också. Googla på ocm - oil cleansing method - gör underverk för hyn.
Anma
CITAT (mejram @ 19-10-2010, 20:43) *
Härligt Anma!! Nu när du är frälst, så kan jag rekommendera att fortsätta se över resten av kroppsvården också. Googla på ocm - oil cleansing method - gör underverk för hyn.

Har redan börjat... smile.gif
Gillar inte olja dock, men kör helt sls-fritt. Har Natusan top to toe wash som tvål nu. Gör ansiktsrengöring med askorbinsyra och natusan tvålen istället för olja. Funkar bra för mig, faktiskt. Har till och med köpt en egen svinhårsborste, gubben använder ju schampo, när dessa sorter är slut som vi har hemma nu blir det sls- och silikonfritt för honom också. Han vägrar dock att ens prova att vara utan schampo, men sls och silikonfritt går han med på. Tvål vet jag inte ännu om jag klarar att omvända han på, han gillar ju hård tvål -fear-.gif och sånt finns nog inte sls-fritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon