|
Christa
17-04-2011, 09:41
CITAT (KRT @ 17-04-2011, 10:25)  Problemet med att ge svar på frågor som "hur lite kan man äta" eller "när blir det farligt lite" är 1) att det inte finns några enkla svar (beror på ålder, ämnesomsättning, övrig kost etc), 2) att försök för att utröna detta hos människor är oetiska och går inte att genomföra enl vetenskaplig praxis och slutligen 3)att olika livsmedels innehåll av t.ex fett varierar beroende på årstid, växtplats etc etc.
Det man VET är att kroppen behöver olika näringsämnen för att må bra, exakt vilka proportioner är individuellt. Man vet också att för lite av olika näringsämnen ger brist, ibland tidigare och ibland senare. Symptomen på brist varierar och kan komma smygande så man inte märker vad som händer. D-vitaminbrist kan tex ge försämrat immunsvar, men det märks kanske inte tydligt direkt om man inte utsätts för mycket infektioner.
Vad gäller "stenålderskost" är det viktigt att ta i beaktande att det finns STORA fysiologiska skillnader melllan dagens människor och människorna för 5000 år sedan eller så. Därmed inte sagt att vår kosthållning idag är perfekt. Däremot har vi andra valmöjligheter idag, man kan själv VÄLJA hur man ska äta, vad man inte vill äta etc. Ja Stenåldersmänniskorna hade en fantastisk fysiologisk förmåga att använda fett som bränsle i jämförelse med en genomsnittlig västerlänning. Det första som händer när man får brist på D-vitamin är oftast att man blir nedstämd. Jag började äta D-vitamin en senvinter efter att varje år mått dåligt under första kvartalet och det blev en otrolig skillnad.
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 11:34)  Men snälla Christa vad har du för problem? Är det inte uppenbart vad som är Christas problem? Hela hennes liv verkar ju kretsa kring mat på ett för mig osunt och för henne begränsande sätt. Visst är vår kosthållning viktig för hur vi mår fast jag tror att det sunda förnuftet räcker långt. Att hela tiden grubbla vad man stoppar i sig medan livet är något dom försiggår vid sidan av är inte min grej. Jag äter av tre orsaker: 1. För att överleva så klart, vanlig hyfsat nyttig mat 2. För njutningen skull, det är ju vansinnigt gott med god mat, att en och annan mindre nyttig godsak slinker ner bekymrar mig inte ett dugg. 3. För att en god måltid med t.ex ett gott vin till är en bra form av social gemenskap. Ett gott råd till Christa, ät det du tycker är gott och det du tycker dig må bra av för "in the end" är det nog inte den som levt flest dagar som haft det bästa livet, utan det är den som förmått att ta vara på sitt liv på bästa sätt. Gita
Man får ha i åtanke att stenålders människan inte hade något val. De var tvungna att äta vad årstiden erbjud. Liksom alla djur idag. Det hade säkert varit bättre om det var rikligt med mat året runt. Både stenålders människan och djuren hade levt längre om så vore fallet.
I dagens västerländska samhälle har vi det problemet utan det omvända. Kaloririk mat plus att vi slipper jaga den. Övervikt plus dålig kondis. Men ändå är medellivs längden betydligt högre idag än då. Men vad är meningen i det stora att leva längre?
CITAT (Gita @ 17-04-2011, 16:42)  Är det inte uppenbart vad som är Christas problem? Hela hennes liv verkar ju kretsa kring mat på ett för mig osunt och för henne begränsande sätt. Visst är vår kosthållning viktig för hur vi mår fast jag tror att det sunda förnuftet räcker långt. Att hela tiden grubbla vad man stoppar i sig medan livet är något dom försiggår vid sidan av är inte min grej. Jag äter av tre orsaker: 1. För att överleva så klart, vanlig hyfsat nyttig mat 2. För njutningen skull, det är ju vansinnigt gott med god mat, att en och annan mindre nyttig godsak slinker ner bekymrar mig inte ett dugg. 3. För att en god måltid med t.ex ett gott vin till är en bra form av social gemenskap.
Ett gott råd till Christa, ät det du tycker är gott och det du tycker dig må bra av för "in the end" är det nog inte den som levt flest dagar som haft det bästa livet, utan det är den som förmått att ta vara på sitt liv på bästa sätt.Gita  Klokt skrivet! Det är nog en sak vi behöver påminna oss om lite till mans ibland. Hade jag haft glasögon så hade det nästan varit värt att skriva det på insidan av ena glaset....men nu har jag ju inte det...
Gunilla T
17-04-2011, 16:47
CITAT (Gita @ 17-04-2011, 16:42)  Ett gott råd till Christa, ät det du tycker är gott och det du tycker dig må bra av för "in the end" är det nog inte den som levt flest dagar som haft det bästa livet, utan det är den som förmått att ta vara på sitt liv på bästa sätt. Gita
Christa
17-04-2011, 19:25
CITAT (Gita @ 17-04-2011, 16:42)  Är det inte uppenbart vad som är Christas problem? Hela hennes liv verkar ju kretsa kring mat på ett för mig osunt och för henne begränsande sätt. Visst är vår kosthållning viktig för hur vi mår fast jag tror att det sunda förnuftet räcker långt. Att hela tiden grubbla vad man stoppar i sig medan livet är något dom försiggår vid sidan av är inte min grej. Jag äter av tre orsaker: 1. För att överleva så klart, vanlig hyfsat nyttig mat 2. För njutningen skull, det är ju vansinnigt gott med god mat, att en och annan mindre nyttig godsak slinker ner bekymrar mig inte ett dugg. 3. För att en god måltid med t.ex ett gott vin till är en bra form av social gemenskap.
Ett gott råd till Christa, ät det du tycker är gott och det du tycker dig må bra av för "in the end" är det nog inte den som levt flest dagar som haft det bästa livet, utan det är den som förmått att ta vara på sitt liv på bästa sätt. Gita Om du hade haft så mycket hälsoproblem som jag så hade du nog tänkt annorlunda. Synskärpan skiljde en hel dioptri före och efter en smörgås och när jag insåg att det hade samband med maten så hade jag haft ett helvete i många år. Ibland fick jag trötthetsdippar efter maten så jag inte orkade sitta på en stol och det gick inte över när jag lade mig. Socker fick mig att gå i däck fullständigt. Det var en massa annat också och nu mår jag äntligen bra. Det kom ett par nya hälsoproblem varje år och till slut var livskvaliten nere på minus. Det är värt all möda att må bra igen även om det har varit otroligt jobbigt innan jag hittade en kost som fungerar.
CITAT (Christa @ 17-04-2011, 20:25)  Om du hade haft så mycket hälsoproblem som jag så hade du nog tänkt annorlunda. Synskärpan skiljde en hel dioptri före och efter en smörgås och när jag insåg att det hade samband med maten så hade jag haft ett helvete i många år.
Ibland fick jag trötthetsdippar efter maten så jag inte orkade sitta på en stol och det gick inte över när jag lade mig.
Socker fick mig att gå i däck fullständigt.
Det var en massa annat också och nu mår jag äntligen bra.
Det kom ett par nya hälsoproblem varje år och till slut var livskvaliten nere på minus. Det är värt all möda att må bra igen även om det har varit otroligt jobbigt innan jag hittade en kost som fungerar. Jag ska frångå mina principer, och lämna ut en del av mig själv. Jag märkte under en tid, att jag mådde dåligt och utreddes för matallergi. Tyckte att när jag åt gräddsåser och fet mat, (potatisgrattäng och liknande)mådde jag sämre och kunde nästan somna i tallriken. Tog bort grädde och creme fraiche ur maten och tyckte jag mådde bättre. Tog också bort godis och choklad och socker då jag fick något som liknade blodsockerfall när jag åt sötsaker. Men det visade sig, att jag bara förlorade muskelmassa istället. Ingen viktnedgång (som jag heller inte eftersträvade, då jag alltid varit slimmad) bara en förlust av muskelmassan. Lagade bra mat, med bra råvaror, (smör och liknande) men var så trött, plus att magen bråkade. Jag var trött, så in i döden trött... Ingenting var bra eller roligt, bara en plikt jag utförde. Symptomen visade sig, tyda på en tjocktarmscancer, och utreddes för det vid årsskiftet. Visste att jag tidigare klarat fetare mat innan, och insåg att jag var tvungen att öka fettet (grädde, skräpmat, chips, chokladpudding gjord på grädde, saft ,godis) för att inte fortsätta se ut som ett utmärglat lik. Det blev en tuff tid, där jag och magen förde ett inre krig, men NU klarar jag av att äta fetare mat, utan att kroppen får ett spel.. Ja, jag ökar i vikt, men jag mår mycket bättre och är piggare har mer energi nu och ett BMI på 17.
CITAT (Christa @ 17-04-2011, 20:25)  Om du hade haft så mycket hälsoproblem som jag så hade du nog tänkt annorlunda. Synskärpan skiljde en hel dioptri före och efter en smörgås och när jag insåg att det hade samband med maten så hade jag haft ett helvete i många år.
Ibland fick jag trötthetsdippar efter maten så jag inte orkade sitta på en stol och det gick inte över när jag lade mig.
Socker fick mig att gå i däck fullständigt.
Det var en massa annat också och nu mår jag äntligen bra.
Det kom ett par nya hälsoproblem varje år och till slut var livskvaliten nere på minus. Det är värt all möda att må bra igen även om det har varit otroligt jobbigt innan jag hittade en kost som fungerar. Var du hos Optiker, hade med en smörgås och kollade synen före och efter mackan?
CITAT (netha @ 17-04-2011, 22:19)  Var du hos Optiker, hade med en smörgås och kollade synen före och efter mackan?  Man ser det man vill se. Man letar orsaker där dom inte finns, men sanningen kommer oftast ikapp en, så sakta.
*Stintan*
18-04-2011, 06:18
CITAT (netha @ 17-04-2011, 22:19)  Var du hos Optiker, hade med en smörgås och kollade synen före och efter mackan? Ja det vore intressant att höra
Pejori! Om du har 17 i BMI så får du börja äta lite mer. Sök läkare!
Gossen Ruda
18-04-2011, 15:52
Hur vet man vad stenåldersmänniskorna åt? Till en del kan man nog sluta sig till det med anledning av matrester men det måste innehålla en mängd antaganden och gissningar. Maten måste dessutom varierat från trakt till trakt. Rena dumheterna att dra upp den kosten i vår tid.
Christa
18-04-2011, 16:03
CITAT (pejori @ 17-04-2011, 22:44)   Man ser det man vill se. Man letar orsaker där dom inte finns, men sanningen kommer oftast ikapp en, så sakta. Precis och det tog nästan 10 år av ständigt trassel med synen innan jag förstod kopplingen till maten. Nu kan jag till och med läsa en bok utan problem. Det är underbart!
malcolm
18-04-2011, 17:00
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 16:52)  Hur vet man vad stenåldersmänniskorna åt? Till en del kan man nog sluta sig till det med anledning av matrester men det måste innehålla en mängd antaganden och gissningar. Maten måste dessutom varierat från trakt till trakt. Rena dumheterna att dra upp den kosten i vår tid. Spelar dessutom ingen roll vad stenåldersmänniskorna åt, de är ju döda allesammans.
Gossen Ruda
18-04-2011, 17:33
CITAT (malcolm @ 18-04-2011, 18:00)  Spelar dessutom ingen roll vad stenåldersmänniskorna åt, de är ju döda allesammans.  Usch ja, alltså skall man inte äta stenåldersmat.
CITAT (Carl @ 18-04-2011, 12:01)  Pejori! Om du har 17 i BMI så får du börja äta lite mer. Sök läkare! Det har jag gjort. Kan inte äta mer än jag gör...
Christa
18-04-2011, 19:35
CITAT (netha @ 17-04-2011, 22:19)  Var du hos Optiker, hade med en smörgås och kollade synen före och efter mackan? Jag måste erkänna att du besitter ett visst mått av slutledningsförmåga.
*Stintan*
18-04-2011, 20:41
CITAT (Christa @ 18-04-2011, 20:35)  Jag måste erkänna att du besitter ett visst mått av slutledningsförmåga. Och vad är ditt svar? Släng er i väggen optiker eller???
CITAT (Christa @ 18-04-2011, 20:35)  Jag måste erkänna att du besitter ett visst mått av slutledningsförmåga. Jadu Christa ... du är rolig du. Många frågor kommer du me men aldrig ett redigt svar!
Christa
19-04-2011, 05:41
CITAT (netha @ 18-04-2011, 23:18)  Jadu Christa ... du är rolig du. Många frågor kommer du me men aldrig ett redigt svar! Det är logiskt att man måste mäta synskärpan före och efter en smörgås för att veta hur mycket det skiljer. Sedan om det är optikern, ögonläkaren eller ortoptisten som utför mätningen är egalt. Sedan var ju i och för sig inte syftet med den här tråden att sitta och svara på personliga frågor och påståenden från dig. Syftet med tråden var att se om någon kände till någon studie där människor ätit kost med väldigt lite fett.
*Stintan*
19-04-2011, 07:45
Forskare har kunnat påvisa att sättet vi lever på idag sliter ut muskulaturen i ögat på förtid vilket kan ge upphov till närsynthet. Senare studier har även visat på en korrelation mellan faktorer som orsakar högt blodtryck som stress, sockerrik mat och stillasittande även kan påverka vår syn negativt.
Översynthet kan även uppstå eller förvärras på grund av stress, dålig kosthållning samt arbete vid svag belysning.
Smörgåsen kanske tog bort en del av din stress men kan ju knappast ha varit någon bot. Vad beträffar den fettfria kosten så kan den ju inte heller vara bra eftersom det påverkar hjärnan negativt och därmed även kan påverka synen.
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2011, 08:45)  Forskare har kunnat påvisa att sättet vi lever på idag sliter ut muskulaturen i ögat på förtid vilket kan ge upphov till närsynthet. Senare studier har även visat på en korrelation mellan faktorer som orsakar högt blodtryck som stress, sockerrik mat och stillasittande även kan påverka vår syn negativt.
Översynthet kan även uppstå eller förvärras på grund av stress, dålig kosthållning samt arbete vid svag belysning.
Smörgåsen kanske tog bort en del av din stress men kan ju knappast ha varit någon bot. Vad beträffar den fettfria kosten så kan den ju inte heller vara bra eftersom det påverkar hjärnan negativt och därmed även kan påverka synen. Jag förstod det som att Christa fick sämre syn efter maten. Eller har jag missförstått?
Gossen Ruda
19-04-2011, 08:13
Om synen förändras efter bara en macka så går man antingen utsvulten till optikern eller så har man problem med sockeromsättningen/diabetes.
*Stintan*
19-04-2011, 08:24
CITAT (Anma @ 19-04-2011, 09:00)  Jag förstod det som att Christa fick sämre syn efter maten. Eller har jag missförstått? Oj jag trodde det var bättre den blev men det framgår ju faktiskt inte av det hon skrev. CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2011, 09:13)  Om synen förändras efter bara en macka så går man antingen utsvulten till optikern eller så har man problem med sockeromsättningen/diabetes. Ja hela beskrivningen låter ju onekligen likt diabetes.
CITAT (Christa @ 19-04-2011, 06:41)  Det är logiskt att man måste mäta synskärpan före och efter en smörgås för att veta hur mycket det skiljer. Sedan om det är optikern, ögonläkaren eller ortoptisten som utför mätningen är egalt.
Sedan var ju i och för sig inte syftet med den här tråden att sitta och svara på personliga frågor och påståenden från dig.
Syftet med tråden var att se om någon kände till någon studie där människor ätit kost med väldigt lite fett.
Konstigt, ändå är det pesonliga svar du ber om, om något av svaren tilltallar dig bättre än andra. Men det kanske är andras personliga svar du är ute efter, inte ge några egna.
Christa
21-04-2011, 09:18
Vilda djur behöver ju också fettlösliga vitaminer i sin metabolism. Om det nu är så farligt att äta för lite fett så undrar jag hur det går för älgar och rådjur.
Det kan väl inte ingå så mycket fett i kosten för en älg?
*Stintan*
21-04-2011, 09:21
Men dom är ju inte karnivorer och har nog en annan metabolism än människor.
Red Top
21-04-2011, 09:25
Jag förmodar att du skämtar, Christa.
Det går ju inte att jämföra människan med växtätande klövdjur. De har ju en helt annan metabolism än vi. Människan är allätare.
Är det någon som skall äta löss o grisfett i påsk? F,låt påskgodis heter det ju.
skogstroll
21-04-2011, 10:48
Ät vad du vill men rör på dig. Man slipper inte undan motion. Det är min enkla filosofi
CITAT (Christa @ 21-04-2011, 10:18)  Vilda djur behöver ju också fettlösliga vitaminer i sin metabolism. Om det nu är så farligt att äta för lite fett så undrar jag hur det går för älgar och rådjur.
Det kan väl inte ingå så mycket fett i kosten för en älg? Om du på ALLVAR tror att ämnesomsättningen, vitaminbehov etc hos en älg och en människa är jämförbara föreslår jag närmare studier i ämnet. Det är mycket stor skillnad på hur matsmältningsapparaten är uppbygd, vilken förmåga individen har att tillgodogöra sig tex vitaminer från kosten osv. Ta då gärna en titt på hur hardjurens matsmältningsapparat. När du ändå är på biblioteket föreslår jag också en bok i ämnet vetenskapsteori (som beskriver hur man lägger upp vetenskapliga studier, och varför personliga rapporter är förkastliga i detta sammanhang), en bok om placebo/nocebo samt en om vetenskapsetik (förklarar varför man inte kan göra studier där man rimligen kan anta att man skadar en individ för att få forskningsrön; slå gärna upp"vipeholmskaramellen" och läs dig till bakgrunden till termen "lördagsgodis"). Därefter har du tillräckäckligt på fötter för att föra en seriös diskussion. Just nu är det mest svammel, tyckande och spekulationer som ur ett vetenskapligt perspektiv närmast ter sig löjleväckande. Herregud, hade jag lagt upp forskning på det sättet, eller ens spekulerat så hade jag blivit utskrattad. Finns förmodligen en orsak till att forskning vanligen bedrivs av forskningsutbildade och att det tar åtskilliga år att disputera. Egna initiativ är berömvärda, men gör för jisse namn det ordentligt då. Vill du ha info, gå in på någon serils sökmotor och leta; PubMed är ett utmärkt val och plats att börja.
Christa
21-04-2011, 11:10
CITAT (*Stintan* @ 21-04-2011, 10:21)  Men dom är ju inte karnivorer och har nog en annan metabolism än människor. Det intressanta är ju om deras metabolism är beroende av fettlösliga vitaminer eller inte. CITAT (KRT @ 21-04-2011, 12:05)  Om du på ALLVAR tror att ämnesomsättningen, vitaminbehov etc hos en älg och en människa är jämförbara föreslår jag närmare studier i ämnet. Det är mycket stor skillnad på hur matsmältningsapparaten är uppbygd, vilken förmåga individen har att tillgodogöra sig tex vitaminer från kosten osv. Ta då gärna en titt på hur hardjurens matsmältningsapparat.
När du ändå är på biblioteket föreslår jag också en bok i ämnet vetenskapsteori (som beskriver hur man lägger upp vetenskapliga studier, och varför personliga rapporter är förkastliga i detta sammanhang), en bok om placebo/nocebo samt en om vetenskapsetik (förklarar varför man inte kan göra studier där man rimligen kan anta att man skadar en individ för att få forskningsrön; slå gärna upp"vipeholmskaramellen" och läs dig till bakgrunden till termen "lördagsgodis").
Därefter har du tillräckäckligt på fötter för att föra en seriös diskussion. Just nu är det mest svammel, tyckande och spekulationer som ur ett vetenskapligt perspektiv närmast ter sig löjleväckande. Herregud, hade jag lagt upp forskning på det sättet, eller ens spekulerat så hade jag blivit utskrattad. Finns förmodligen en orsak till att forskning vanligen bedrivs av forskningsutbildade och att det tar åtskilliga år att disputera.
Egna initiativ är berömvärda, men gör för jisse namn det ordentligt då. Vill du ha info, gå in på någon serils sökmotor och leta; PubMed är ett utmärkt val och plats att börja. Diskussionen i den här tråden hade ju ändå frångått vetenskaplig nivå så jag kastade ut en fundering. Jag gör inga anspråk på att vara kunnig i älgars metabolism. Det intressanta är som sagt om deras metabolism är beroende av fettlösliga vitaminer.
CITAT (Christa @ 21-04-2011, 12:10)  Jag gör inga anspråk på att vara kunnig i älgars metabolism. Det intressanta är som sagt om deras metabolism är beroende av fettlösliga vitaminer. Samma svar; låna en bok! Ellet ring någon som är expert på ämnet, leta i databaser som samlar artiklar om zpologisk forskning. Detta svar kan appliceras på alla frågeställningar.
Christa
21-04-2011, 11:20
CITAT (KRT @ 21-04-2011, 12:12)  Samma svar; låna en bok! Ellet ring någon som är expert på ämnet, leta i databaser som samlar artiklar om zpologisk forskning. Detta svar kan appliceras på alla frågeställningar. När det gäller den ursprungliga frågeställningen så har jag sökt på nätet och i böcker. I böckerna så finns gränser angivna men inga studier eller annat underlag. Om man söker efter studier på nätet så är det som att leta efter en nål i en höstack eftersom man får så många träffar som har med lchf att göra. Jag har nu ställt frågan till en expert så får vi se vad jag får för svar där.
Gunilla T
21-04-2011, 12:47
*Stintan*
21-04-2011, 12:54
I böcker ska det finnas källor angivna varifrån faktauppgifter är tagna så då får man gå till dom. För övrigt undrar jag vad älgars metabolism har för betydelse för hur mycket fett en människa minst bör äta för att kroppen ska fungera optimalt.
Ska du be den där specialisten ta fram studier också som veriefierar svaret du får?
Gossen Ruda
21-04-2011, 13:04
Rent allmänt så är människan dålig på att skapa en massa nödvändiga ämnen utan vi måste få dem via födan. Ett lysande sådant är C-vitamin. Vi klarar inte av att bilda detta pga en defekt i våra gener, som vi dessutom delar med schimpanserna. Defekten ligger alltså så långt tillbaka i tiden innan våra utvecklingslinjer delades. Vi kan givetvis inte heller skapa proteiner från en gräsdiet vilket korna klarar galant. Exemplen är många så det är meningslöst att jämföra människor och olika djur.
Red Top
21-04-2011, 13:15
CITAT (Gunilla T @ 21-04-2011, 13:47) 
Christa
21-04-2011, 14:48
En intressant sak i den här tråden är att en del påstått att man blir fet av att äta kolhydrater. Samtidigt har en del oroat sig för att jag skall bli för mager om jag äter för lite fett.
Aqvakul
21-04-2011, 15:00
CITAT (Christa @ 21-04-2011, 15:48)  En intressant sak i den här tråden är att en del påstått att man blir fet av att äta kolhydrater. Samtidigt har en del oroat sig för att jag skall bli för mager om jag äter för lite fett.  Det finns säkert många vägar till ett hälsosamt liv. Det som oroar mig mest när det gäller dig Christa är inte din extremkost, utan att du är så extremt absorberad av hälsofrågor. Försök att njuta av av livet, istället för att försöka kontrollera det!
Anki på Öland
21-04-2011, 15:13
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2011, 16:00)  .................Försök att njuta av av livet, istället för att försöka kontrollera det!
CITAT (Christa @ 21-04-2011, 12:20)  När det gäller den ursprungliga frågeställningen så har jag sökt på nätet och i böcker. I böckerna så finns gränser angivna men inga studier eller annat underlag
Om man söker efter studier på nätet så är det som att leta efter en nål i en höstack eftersom man får så många träffar som har med lchf att göra. I så fall har du inte begränsat urvalet, sökt på rätt ställen, inte använt korrekt terminologi etc. Dessutom som sagts, i böcket finns referenser - leta bakåt. Vilka databaser har du använt? Endast Google el dyl lär inte fungera, har du tex provat PubMed?
Red Top
21-04-2011, 15:34
CITAT (Christa @ 21-04-2011, 15:48)  En intressant sak i den här tråden är att en del påstått att man blir fet av att äta kolhydrater. Samtidigt har en del oroat sig för att jag skall bli för mager om jag äter för lite fett.  Ingen har påstått att man blir fet av enbart kolhydrater. Det är kombinationen mycket kolhydrater och fett som är ohälsosam. T ex pommes frites eller annan förstörd råvara, som chips och lättprodukter. I övrigt instämmer jag med Aq. Försöka att inte ta allt på så blodigt allvar. Lev och njut istället av den korta tid vi har. Livet är fullt av glädjeämnen mitt i allt allvar. Just nu börjar t ex en långhelg och våren har kommit.
CITAT (Red Top @ 21-04-2011, 16:34)  Just nu börjar t ex en långhelg och våren har kommit.  Här i skåne är det tom sommar  , närmare 20 grader och strålande sol!!! Har varit ute och producerat D-vitamin hela dagen, underbart!
Man blir fet om stoppar isig mer kalorier än vad man gör av oavsett vad dom kommer ifrån. Enkel matematik!
*Stintan*
21-04-2011, 15:43
CITAT (Red Top @ 21-04-2011, 16:34)  Ingen har påstått att man blir fet av enbart kolhydrater. Det är kombinationen mycket kolhydrater och fett som är ohälsosam. T ex pommes frites eller annan förstörd råvara, som chips och lättprodukter. I övrigt instämmer jag med Aq. Försöka att inte ta allt på så blodigt allvar. Lev och njut istället av den korta tid vi har. Livet är fullt av glädjeämnen mitt i allt allvar. Just nu börjar t ex en långhelg och våren har kommit.  Den här gången hann du före så jag kan bara instämma Med tanke på Christas påstående ovan undrar jag om hon ens läser vad vi skriver.
Christa
21-04-2011, 15:54
CITAT (Red Top @ 21-04-2011, 16:34)  Ingen har påstått att man blir fet av enbart kolhydrater. Det är kombinationen mycket kolhydrater och fett som är ohälsosam. T ex pommes frites eller annan förstörd råvara, som chips och lättprodukter. I övrigt instämmer jag med Aq. Försöka att inte ta allt på så blodigt allvar. Lev och njut istället av den korta tid vi har. Livet är fullt av glädjeämnen mitt i allt allvar. Just nu börjar t ex en långhelg och våren har kommit.  Ok då säger jag så här: Jag har äntligen hittat en kost som jag mår bra av så därför kan jag njuta av våren Skit samma om det är nyttigt eller inte. Glad Påsk!
Aqvakul
21-04-2011, 16:19
CITAT (Christa @ 21-04-2011, 16:54)  Ok då säger jag så här: Jag har äntligen hittat en kost som jag mår bra av så därför kan jag njuta av våren Skit samma om det är nyttigt eller inte. Glad Påsk! Glad Påsk!
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2011, 16:00)  Det finns säkert många vägar till ett hälsosamt liv. Det som oroar mig mest när det gäller dig Christa är inte din extremkost, utan att du är så extremt absorberad av hälsofrågor. Försök att njuta av av livet, istället för att försöka kontrollera det! Tänker på Galenskaparna när jag läser tråden *det ska va gött att leva, annars kan det kvitta* Ska man undvika allt farligt, skadligt, giftigt och det som kanske är... Vad finns det kvar då? Det allra farligaste är att födas, för till sist så dör man, oavsett hur man har levt
Christa
25-04-2011, 19:48
CITAT (pejori @ 24-04-2011, 00:08)  Tänker på Galenskaparna när jag läser tråden *det ska va gött att leva, annars kan det kvitta* Ska man undvika allt farligt, skadligt, giftigt och det som kanske är... Vad finns det kvar då? Det allra farligaste är att födas, för till sist så dör man, oavsett hur man har levt Det är svårt att inte bli påverkad alls om folk här gång på gång påstår att det är skadligt att äta för lite fett. Nu försöker jag emellertid att göra som du säger och strunta i det och äta det jag mår bra av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|