|
Christa, Hur mådde du dåligt av fettet? Du kanske har gallsten, det kan ge konstiga symptom på fettrik kost. Vet av erfarenhet, dock inte av egen erfarenhet, men maken. Begär en ultraljudsundersökning på gallan.
herkules
14-04-2011, 12:17
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 12:40)  Jag skrev bara att jag mår bättre av att undvika fett. dessutom är fett rätt äckligt!
Christa
14-04-2011, 12:23
CITAT (Anma @ 14-04-2011, 13:15)  Christa, Hur mådde du dåligt av fettet? Du kanske har gallsten, det kan ge konstiga symptom på fettrik kost. Vet av erfarenhet, dock inte av egen erfarenhet, men maken. Begär en ultraljudsundersökning på gallan. Inga gallproblem här men jag kan tyvärr inte berätta om mina hälsoproblem eftersom det som sagt tidigare missbrukats av personer i forumet. Jag kan i alla fall berätta att humöret blivit bättre och träningen funkar som sagt bättre.
Gossen Ruda
14-04-2011, 13:56
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 13:23)  Inga gallproblem här men jag kan tyvärr inte berätta om mina hälsoproblem eftersom det som sagt tidigare missbrukats av personer i forumet.
Jag kan i alla fall berätta att humöret blivit bättre och träningen funkar som sagt bättre. Men du har väl inte berättat så mycket om din hälsa att det har kunnat missbrukas? Du bara frågar, och frågar, och frågar. Svaren ifrågasätter du i stort sett utan undantag. Ibland får man höra talas om din fantastiska bok som skall ge svar på alla hälsofrågor men inte ett ord om vad det skall stå i den. Jag är tillsammans med en hel del andra här lite undrande över vad du håller på med. Inte för att jag bryr mig eller deltar, jag läser lite på avstånd bara och funderar.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2011, 14:56)  Men du har väl inte berättat så mycket om din hälsa att det har kunnat missbrukas? Du bara frågar, och frågar, och frågar. Svaren ifrågasätter du i stort sett utan undantag. Ibland får man höra talas om din fantastiska bok som skall ge svar på alla hälsofrågor men inte ett ord om vad det skall stå i den. Jag är tillsammans med en hel del andra här lite undrande över vad du håller på med. Inte för att jag bryr mig eller deltar, jag läser lite på avstånd bara och funderar. Ungefär samma känsla som jag får... Jag får dessutom en känsla av att den du har mest problem med att försöka övertyga, är dej själv. Är du så osäker på det du håller på med att du behöver så mycket fakta för att kunna bli övertygad, så lita på den magkänslan. Släpp det och du kommer att må mycket bättre av att slippa bekymra dej så mycket.
Aqvakul
14-04-2011, 15:27
CITAT (Cacki @ 14-04-2011, 15:38)  Ungefär samma känsla som jag får... Jag får dessutom en känsla av att den du har mest problem med att försöka övertyga, är dej själv. Är du så osäker på det du håller på med att du behöver så mycket fakta för att kunna bli övertygad, så lita på den magkänslan. Släpp det och du kommer att må mycket bättre av att slippa bekymra dej så mycket. Jag kan bara instämma!
Christa
14-04-2011, 19:54
Här kastar man sig över datorn full av förväntan och hoppas på några spännande svar och så bara en massa negativ skit. Bläää, vad ni är tråkiga
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 00:43)  Man kanske inte märker det själv heller faktiskt. Precis ... så är det ... och faktiskt tycker jag att man ganska snabbt kan se ...
Gossen Ruda
14-04-2011, 20:14
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 20:54)  Här kastar man sig över datorn full av förväntan och hoppas på några spännande svar och så bara en massa negativ skit. Bläää, vad ni är tråkiga  Som man frågar får man svar.
Christa
14-04-2011, 20:22
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 20:54)  Här kastar man sig över datorn full av förväntan och hoppas på några spännande svar och så bara en massa negativ skit. Bläää, vad ni är tråkiga  Tack för den, du! Vad är spännande svar? På vilket sätt var våra svar negativ skit? Nu kan du få svara för en gång skull. Har du funderat på om all tid och energi du lägger ner för att "finna optimal hälsa" kanske gör att du inte märker den när du väl hittat den? Du verkar faktiskt jättestressad av alla dina funderingar. Du blir ju t.o.m nästan lite aggressiv stundtals.
merlin68
14-04-2011, 20:34
Du kan vända dig till din vårdcentral så kan de remittera dig till en kunnig kostrådgivare/dietist. De kan säkert svara på dina frågor. Tyvärr kan jag ej råda dig hur och vad du bör/kan äta men om du har fysiska besvär kan man kanske ta lite blodprover och sånt för att se vilken hälsostatus du har. Styrkekramar
Red Top
14-04-2011, 21:26
Om jag inte minns fel, så har Christa inte något som helst förtroende för läkare och annan vårdpersonal, pga dåliga erfarenheter. Det är nog därför alla hennes frågor hamnar här.
Aqvakul
14-04-2011, 21:34
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 20:54)  Här kastar man sig över datorn full av förväntan och hoppas på några spännande svar och så bara en massa negativ skit. Bläää, vad ni är tråkiga   för att vi bryr oss...
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 20:54)  Här kastar man sig över datorn full av förväntan och hoppas på några spännande svar och så bara en massa negativ skit. Bläää, vad ni är tråkiga  Problemet är väl att du inte får de svar du vill ha. Tyvärr är det inte så många här som tycker som du.
andersen
14-04-2011, 22:55
CITAT (Anma @ 14-04-2011, 22:49)  Problemet är väl att du inte får de svar du vill ha. Tyvärr är det inte så många här som tycker som du. Tyvärr? jag tycker att det är bra att man inte tycker som Christa i den här frågan.
Anders zon 1
14-04-2011, 23:32
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 20:54)  Här kastar man sig över datorn full av förväntan och hoppas på några spännande svar och så bara en massa negativ skit. Bläää, vad ni är tråkiga  Hmmm, det här är ju ändå ett trädgårdsforum så du får nog ha rimliga förväntningar på svaren när det gäller frågor om effekten av fettsnål kost. Varför provar du inte att fråga i ett forum där man diskuterar kost eller medicin istället?
CITAT (andersen @ 14-04-2011, 23:55)  Tyvärr? jag tycker att det är bra att man inte tycker som Christa i den här frågan. Tyvärr för henne menade jag.
Christa
15-04-2011, 06:15
CITAT (Anders zon 1 @ 15-04-2011, 00:32)  Hmmm, det här är ju ändå ett trädgårdsforum så du får nog ha rimliga förväntningar på svaren när det gäller frågor om effekten av fettsnål kost. Varför provar du inte att fråga i ett forum där man diskuterar kost eller medicin istället? Du har ju rätt i det och hade bara diskussionen rört frågan jag ställde så hade jag inte varit missnöjd. Det är när en del börjar diskutera mig istället för forskningen som jag blir lite trött. Jag är över huvud taget rätt trött på människor som gör uttalanden om andra människor med ett minimum av fakta som grund. En del sänker sig till och med till att skriva rent personliga och kränkande saker. Jag tycker det är viktigt att kunna skilja på sak och person och jag har alltid varit väldigt intresserad av vetenskap och forskning.
Aqvakul
15-04-2011, 06:42
Jag är mycket tveksam till att i fortsättningen delta i dina "frågetrådar", eftersom du ändå aldrig blir nöjd med svaren.
Christa
15-04-2011, 06:53
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2011, 07:42)  Jag är mycket tveksam till att i fortsättningen delta i dina "frågetrådar", eftersom du ändå aldrig blir nöjd med svaren. Om jag söker efter en studie eller någons egen erfarenhet av att äta en kost med extremt lite fett och ingen har hittat någon sådan studie eller har någon egen erfarenhet. Vad är det då du menar att jag skall vara "nöjd" med?
Aqvakul
15-04-2011, 07:03
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 07:53)  Om jag söker efter en studie eller någons egen erfarenhet av att äta en kost med extremt lite fett och ingen har hittat någon sådan studie eller har någon egen erfarenhet.
Vad är det då du menar att jag skall vara "nöjd" med? Småprat är knappast i första hand en frågelåda, utan snarare ett diskussionsforum. Du får faktiskt acceptera att din frågeställning vidgas. Dessutom behöver du faktiskt inte vara oförskämd mot de som försöker hjälpa dig.
Christa
15-04-2011, 07:18
CITAT (Anders zon 1 @ 14-04-2011, 11:58)  Christa, om du villa ha tag på vetenskapliga artiklar om fett och effekterna av fettfri kost så måste du läsa vetenskapliga tidskrifter som hanterar ämnet. Lättaste sättet att få tag på vetenskapliga tidskrifter är via något universitetsbibliotek (måste dock vara ett universitet som sysslar med medicin och kostfrågor). Men dess värre är nog nästan alla sådana artiklar skrivna på engelska och dessutom antagligen inte helt lätta att förstå om man inte pysslar med forskning på området. Det som återstår då är att antingen prata med någon forskare eller annan som är insatt i ämnet (t ex läkare eller dietist) eller lita till mer lättillgänglig information som någon annan skrivit, d v s andrahandsinformation. Eftersom vi nuförtiden översvämmas av information via t ex nätet så är det dock inte helt lätt att sortera ut det som är väsentligt och korrekt. Fast jag undrar varför du valt att minimera fettintaget? Du efterfrågar referenser från alla andra här när någon påstår något men en lika berättigad fråga är var du har fått dina idéer och funderingar ifrån (kan inte se att du nämner det någonstans)?
En väl balanserad kost är givetvis bäst för hälsan i längden och där ingår också fett i lagom mängd. Att du efter 3 veckor inte känt någon negativ effekt av en extremt fettsnål kost är ju inte så konstigt. Till exempel fettlösliga vitaminer omsätts rätt långsamt och lagras dessutom i kroppen så det tar tid innan det uppstår brist. Dessutom är det inte säkert att du kommer att drabbas av någon akut vitaminbrist även om du får i dig för lite av något vitamin. Kronisk brist (med det menar jag för lite men inte tillräckligt lite för att få akuta besvär) leder också till problem på lång sikt. Men dessa problem kan vara betydligt mer diffusa och svår att koppla till just vitaminbristen (känner flera som drabbat av B12-brist vilket gett många konstiga symptom). Jag har hittat mycket felaktigheter och slutsatser som kan ifrågasättas så det är just det som gör att jag försöker få tag i ursprungskällan till informationen. Som exempel kan jag nämna att man för ett tag sedan gick ut med att en studie visat att kvinnor som åt multivitaminer oftare fick cancer än de som inte gjorde det. Det visade sig att de inte använt något standardiserat preparat utan bara frågat en grupp kvinnor om det åt multipreparat eller inte. Det var inte bara multivitaminer utan också preparat med mineraler. Det finns en uppsjö av multipreparat på marknaden och de har väldigt olika innehåll vilket är anmärkningsvärt i sig. Hur länge de ätit preparaten och deras hälsa i övrigt framgick inte heller. Man kan ju tänka sig att de som äter sådant kanske ofta gör det för att de har krämpor. Enligt expediten i hälsokostaffären så finns det många människor som äter multipreparat därför att de är medvetna om att de slarvar med kosten. Mänga rökare gör det också och hon berättade att till och med A-lagarna kommer in och köper preparat för att i någon mån kompensera för sitt bristande näringsintag. Det finns alltså en rad parametrar som kan påverka resultatet och att då gå ut och säga generellt att man lättare får cancer om man äter multivitaminer har man ju inte grund för.
*Stintan*
15-04-2011, 07:39
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 07:53)  Om jag söker efter en studie eller någons egen erfarenhet av att äta en kost med extremt lite fett och ingen har hittat någon sådan studie eller har någon egen erfarenhet.
Vad är det då du menar att jag skall vara "nöjd" med? Men du har ju fått länkar till artiklar där det beskrivs vad som händer/kan hända om man om man äter extremt lite fett. Tror du det är taget ur luften? Är det en studie som bara visar positiva effekter du är ute efter får du nog åka till en annan planet. Det är väl inte konstigt att vi undrar av vilken anledning ska man äta extremt lite fett när man vet att det inte är bra. Vi som svarar kanske ska be om ursäkt för att vi bryr oss Någon annan än du själv kan knappast bestämma om du vill vara nöjd eller inte.
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2011, 07:42)  Jag är mycket tveksam till att i fortsättningen delta i dina "frågetrådar", eftersom du ändå aldrig blir nöjd med svaren. Jag också. Tycker mig märka ett underliggande syfte i frågeställningen, men det är jag det.
Christa
15-04-2011, 15:32
CITAT (pejori @ 15-04-2011, 16:29)  Jag också. Tycker mig märka ett underliggande syfte i frågeställningen, men det är jag det. Det måste vara jobbigt att vara så misstänksam.
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 16:32)  Det måste vara jobbigt att vara så misstänksam. Jag är inte ett dugg "misstänksam" men vill inte medverka i någon research, utan att bli tillfrågad om jag vill medverka i den.
Gunilla T
15-04-2011, 16:29
Jag är nog den tråkigaste av alla när det gäller mat  jag kan knappt laga mat och jag tycker att matlagning är bland det tråkigaste som finns. Jag kan ingenting om olika dieter, jag har aldrig ätit hälsokost i hela mitt liv, kan inget om microgram och vitaminer och skulle aldrig falla mig in att ägna mer tid än nödvändigt vad gäller kosten. Jag äter för att jag måste men mer än så är det inte...mat betyder inget särskilt för mig, annat än att slippa gå hungrig
Aqvakul
15-04-2011, 17:02
CITAT (pejori @ 15-04-2011, 17:03)  Jag är inte ett dugg "misstänksam" men vill inte medverka i någon research, utan att bli tillfrågad om jag vill medverka i den. Christa! Ingår denna tråd och andra som du startat i researchen för din bok?
CITAT (Gunilla T @ 15-04-2011, 17:29)  Jag är nog den tråkigaste av alla när det gäller mat  jag kan knappt laga mat och jag tycker att matlagning är bland det tråkigaste som finns. Jag kan ingenting om olika dieter, jag har aldrig ätit hälsokost i hela mitt liv, kan inget om microgram och vitaminer och skulle aldrig falla mig in att ägna mer tid än nödvändigt vad gäller kosten. Jag äter för att jag måste men mer än så är det inte...mat betyder inget särskilt för mig, annat än att slippa gå hungrig  Oj oj, då måste du vara jättesjuk vid det här laget! Du ska vara tacksam att du överlevt ända till nu!
Gunilla T
15-04-2011, 17:31
CITAT (Cacki @ 15-04-2011, 18:08)  Oj oj, då måste du vara jättesjuk vid det här laget! Du ska vara tacksam att du överlevt ända till nu!  Tror inte det...att jag är jättesjuk - min självbild är iaf att jag är jättefrisk  sedvanliga åldersrelatarede krämpor och förslitningar men det är inte sjukt, bara normalt. Aldrig har jag varit överviktig heller men det beror väl på att jag inte är särskilt förtjust i mat...vad vet jag...inget jag tänker på i alla fall
Aqvakul
15-04-2011, 17:45
CITAT (Gunilla T @ 15-04-2011, 18:31)  Tror inte det...att jag är jättesjuk - min självbild är iaf att jag är jättefrisk  sedvanliga åldersrelatarede krämpor och förslitningar men det är inte sjukt, bara normalt. Aldrig har jag varit överviktig heller men det beror väl på att jag inte är särskilt förtjust i mat...vad vet jag...inget jag tänker på i alla fall  Hmm...sensmoralen kanske säger att även om man har en avslappad inställning till vad man stoppar i sej, så kan man leva gott ändå! Låter förtröstansfullt i mina öron.
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2011, 18:02)  Christa!
Ingår denna tråd och andra som du startat i researchen för din bok? Ställer man bara frågor och bara ber om bevis och forskningsresultat, utan att själv delta mer i en debatt man skapat, så är det nog så.
*Stintan*
15-04-2011, 18:28
Ja det kanske förklarar varför hon aldrig själv svarar på frågor.
Christa
15-04-2011, 20:01
CITAT (pejori @ 15-04-2011, 17:03)  Jag är inte ett dugg "misstänksam" men vill inte medverka i någon research, utan att bli tillfrågad om jag vill medverka i den. Hm, det måste vara svårt att medverka i någon research utan att bli tillfrågad. Hur skall man då kunna medverka  CITAT (pejori @ 15-04-2011, 18:47)  Ställer man bara frågor och bara ber om bevis och forskningsresultat, utan att själv delta mer i en debatt man skapat, så är det nog så.  Vilken debatt?
Aqvakul
15-04-2011, 20:18
Frågar igen!
Christa!
Ingår denna tråd och andra som du startat i researchen för din bok?
Christa
15-04-2011, 20:20
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2011, 21:18)  Frågar igen!
Christa!
Ingår denna tråd och andra som du startat i researchen för din bok? Nej jag frågade för egen del. Det berättade jag ju i början av tråden.
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 21:20)  Nej jag frågade för egen del. Det berättade jag ju i början av tråden. Men om du nu skriver en bok i ämnet "kost" så borde du redan ha ett gott underlag för hur "nästan fettfri kost" och hur grönsaker inverkar på kroppen eller? (Om jag är så påläst i ett ämne, att jag skriver en bok om det behöver jag inte fråga, så tänker jag)
Christa
15-04-2011, 20:53
CITAT (pejori @ 15-04-2011, 21:39)  Men om du nu skriver en bok i ämnet "kost" så borde du redan ha ett gott underlag för hur "nästan fettfri kost" och hur grönsaker inverkar på kroppen eller?
(Om jag är så påläst i ett ämne, att jag skriver en bok om det behöver jag inte fråga, så tänker jag) Jag känner ju till Livsmedelsverkets rekommendationer men jag mår bättre om jag äter mindre fett och skulle vilja se studier som visar var den undre gränsen går. Eftersom LCHF har blivit så populärt så får man massor av sådana träffar när man söker vilket gör det svårt att hitta det jag söker (skrev jag också i början av tråden.) Här finns ju folk som letar efter allt möjligt och lägger ut en frågetråd om det om de inte hittar det så jag tänkte att jag gör väl ett försök. Jag skall fråga Livsmedelsverket på måndag istället. De har ju folk som är utbildade i ämnet så det borde ju veta.
Ingen mår bra av att utesluta fett i sin kost utan fet i kroppen rubbar man metabolismen alltså stör man hela prossesen i kroppen .
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 21:53)  Jag känner ju till Livsmedelsverkets rekommendationer men jag mår bättre om jag äter mindre fett och skulle vilja se studier som visar var den undre gränsen går.
Eftersom LCHF har blivit så populärt så får man massor av sådana träffar när man söker vilket gör det svårt att hitta det jag söker (skrev jag också i början av tråden.)
Här finns ju folk som letar efter allt möjligt och lägger ut en frågetråd om det om de inte hittar det så jag tänkte att jag gör väl ett försök.
Jag skall fråga Livsmedelsverket på måndag istället. De har ju folk som är utbildade i ämnet så det borde ju veta. Åter igen, om du skriver en bok om kost, så har du väl redan underlag? Eller är det underlag du söker för att kunna skriva din bok?
Anki på Öland
15-04-2011, 20:56
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 21:53)  .................Jag skall fråga Livsmedelsverket på måndag istället. De har ju folk som är utbildade i ämnet så det borde ju veta. Vad är det som gör att du litar på den informationen?
CITAT (Anki på Öland @ 15-04-2011, 21:56)  Vad är det som gör att du litar på den informationen?
Christa
15-04-2011, 20:59
CITAT (pejori @ 15-04-2011, 21:56)  Åter igen, om du skriver en bok om kost, så har du väl redan underlag? Eller är det underlag du söker för att kunna skriva din bok? Jag skall inte skriva en bok om näringsrekommendationer. CITAT (Anki på Öland @ 15-04-2011, 21:56)  Vad är det som gör att du litar på den informationen? De har bäst kunskap i Sverige i ämnet och har som uppdrag att utforma rekommendationer.
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 21:57)  Jag skall inte skriva en bok om näringsrekommendationer. OK. Så du skriver en bok om kost, hälsa och motion, men tänker inte ta med ett kapitel om näringsrekomendationer? Inga källhänvisningar heller då?
Christa
15-04-2011, 21:04
CITAT (pejori @ 15-04-2011, 21:59)  OK. Så du skriver en bok om kost, hälsa och motion, men tänker inte ta med ett kapitel om näringsrekomendationer? Inga källhänvisningar heller då? Boken skall handla om kopplingen till sjukdomar och hälsoproblem. Böcker om kost, hälsa och motion i största allmänhet finns det redan så det räcker och blir över. Varför är det så viktigt att veta exakt varför jag letar efter en studie?
Aqvakul
15-04-2011, 21:07
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 22:04)  Varför är det så viktigt att veta exakt varför jag letar efter en studie? Självklart är det viktigt att veta om vi diskuterar och berikar varandra i största allmänhet eller om du använder dina trådar till att samla material till en kommersiell produkt...
*Stintan*
15-04-2011, 21:09
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 21:59)  Jag skall inte skriva en bok om näringsrekommendationer.
De har bäst kunskap i Sverige i ämnet och har som uppdrag att utforma rekommendationer.  Menar du allvar?
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 22:04)  Boken skall handla om kopplingen till sjukdomar och hälsoproblem. Böcker om kost, hälsa och motion i största allmänhet finns det redan så det räcker och blir över.
Varför är det så viktigt att veta exakt varför jag letar efter en studie? Svaret har du fått av aqua här ovan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|