Full version: Har ni Gayfobi ?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
abbbe
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 19:42) *
Att exempelvis en man får lite för mycket kvinnligt könshormon och för lite manligt kan knappast vara naturens mening. Tanken är ju att vi skall reproducera oss, och det blir mindre sannolikt vid homosexualitet.

Jag är själv bög (eller tja, mer bög än straight iaf) och jag tenderar faktiskt att hålla med. Jag brukar se min sexualitet som "fel sexuell orientering". Men då är det inte fel som i att man ska slå huvudet på väggen och börja gråta, utan jag jämför det som att vissa föds som handikappade eller blinda och dylikt, att det egentligen inte ska vara så men det har blivit så och man får leva med det. Homosexualitet är dock det bästa felet, för trivs man kan man vara jävligt glad och frisk ändå (nästan så att det blir bra att det blev lite fel)! smile.gif

Däremot är jag inte det minsta feminin så det där med kvinnliga könshormoner vet jag inte.

Men sedan finns det vissa teorier att alla är bisexuella (som en del arter av apor). Det kanske är sant och kan förklara vissa mäns stora osäkerhet i sådana diskussioner.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 19:42) *
Att exempelvis en man får lite för mycket kvinnligt könshormon och för lite manligt kan knappast vara naturens mening. Tanken är ju att vi skall reproducera oss, och det blir mindre sannolikt vid homosexualitet.

Det ställer jag mej mycket tveksam till. Könshormonerna påverkar ju oss även anatomiskt till viss del . Vid graviditet ökar storleken på bröstkörtlarna p.g.a att hormonbalansen förändras, likaså att vissa kvinnor kan få lite skäggstrån vid klimakteriet. Enligt en sådan teori skulle bögar få bröst vid puberteten och flator gå omkring med hår på bröstet och mustasch. Vilka könshormoner skulle det i så fall handla om?
cikkoria
CITAT (Motti @ 20-07-2011, 23:55) *
Men herregud !alla grannar här har fått vår växthusgurka och ingen har då tagit illa vid sig tvärt om !då skulle ju de grannar med små "medel"tagit illa upp också !fattar inte hur du är funtad och inte sjutton har jag skrivit att vi hinkar i oss varje helg visa mig vad jag skrivit det !Att du inte gillar mig har jag fatta för länge sedan men nu tycker jag du går för långt i dina påståenden kan du inte hitta någon annan och hacka på ?

tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Cacki @ 22-07-2011, 20:52) *
Det ställer jag mej mycket tveksam till. Könshormonerna påverkar ju oss även anatomiskt till viss del . Vid graviditet ökar storleken på bröstkörtlarna p.g.a att hormonbalansen förändras, likaså att vissa kvinnor kan få lite skäggstrån vid klimakteriet. Enligt en sådan teori skulle bögar få bröst vid puberteten och flator gå omkring med hår på bröstet och mustasch. Vilka könshormoner skulle det i så fall handla om?

Det behöver inte vara så kraftigt. Homosexuella män har ju ofta ett feminint kroppsspråk och kvinnlig röst, medan vissa homosexuella kvinnor är manhaftiga.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 20:57) *
Homosexuella män har ju ofta ett feminint kroppsspråk och kvinnlig röst, medan vissa homosexuella kvinnor är manhaftiga.

Tror jag inte alls faktiskt. smile.gif

Alla homosexuella kvinnor jag känner är helt vanliga kvinnor/tjejer. Alla homosexuella män jag träffat/känner har/är varit ''normala'',typiska män. Vissa faktiskt mer manliga än heterosexuella män.
*Stintan*
CITAT (cikkoria @ 22-07-2011, 20:53) *
tummenupp.gif

Vad var det i det inlägg du citerade som föranledde tummen upp? Vem har sagt att grannar skulle ta illa upp om dom fick en gurka? Det är ju bara Mottis märkliga slutledning.
Har du läst tråden från början?
Cacki
Det behöver inte vara så kraftigt. Homosexuella män har ju ofta ett feminint kroppsspråk och kvinnlig röst, medan vissa homosexuella kvinnor är manhaftiga.

Jag tror faktiskt att det är mest fördomar. Det handlar nog mer om rörelsemönster och sättet att uttrycka sej i så fall. Förvärvade egenskaper alltså.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 22-07-2011, 21:03) *
Tror jag inte alls faktiskt. smile.gif

Alla homosexuella kvinnor jag känner är helt vanliga kvinnor/tjejer. Alla homosexuella män jag träffat/känner har/är varit ''normala'',typiska män. Vissa faktiskt mer manliga än heterosexuella män.

Jag skrev inte "alla"
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 21:06) *
Jag skrev inte "alla"

Nej det vet jag att du inte skrev alla, men jag tror inte ens att det är ofta. Jag tror alltså att det ofta är så att Homosexuella män är helt vanlig män, och att homosexuella kvinnor är helt vanliga kvinnor.
*Stintan*

Det är nog mer sällsynt än du tror och dessutom finns det en och annan sån även bland de heterosexuella.
Du kanske tror att homosexuella par har manliga och kvinnliga roller också?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 22-07-2011, 21:13) *
Du kanske tror att homosexuella par har manliga och kvinnliga roller också?

Det hävdar de ofta själva i media, men jag har inte varit tillräckligt intresserad för att ta reda på förstahandsinformation
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2011, 10:25) *
I princip har du rätt, däremot är något annat än heterosexualiteten synnerligen sällsynt utanför människoarten. Det sållas obönhörligen bort i det stora urvalet. Människan har dock satt sig över den naturliga urvalet exempelvis med articifiell insemination.

Bisexualiteten sållas inte bort av det naturliga urvalet. Jag har sett många exempel på bisexualitet bland tamdjur av olika arter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 22-07-2011, 21:16) *
Det hävdar de ofta själva i media, men jag har inte varit tillräckligt intresserad för att ta reda på förstahandsinformation

Alla homosexuella män borde kanske bli fjollor med feminint beteende det är ju så det ska vara och målas upp............det är kanske så en heterosexuell man tänker när bögar kommer upp i prat, generellt ?.

Vad media säger och vad som hävdas är en sak, en annan i vardagen. Går man till en gayklubb kan det vara mycket utklädda män och manliga kvinnor, då. Vilket såklart syns i media och säljer. Men att ha det som nöje eller en tillfällighet menas ju inte att man är så. Vilket också finns bland heterosexuella män. En manlig mans man till vardag kan ju vara en feminin utklädd till kvinna till helgerna och ändå ha fru.
Piccante
CITAT (ängsvädd @ 22-07-2011, 21:23) *
Bisexualiteten sållas inte bort av det naturliga urvalet. Jag har sett många exempel på bisexualitet bland tamdjur av olika arter.

Studier nämner att det har observerats hos 1500 arter varav det har studerats djupare hos 200 st.

Inom forskningen verkar man diskutera det biologiska spåret: medfött (gay-gen), hormonpåverkan hos fostret, olika utveckling i hypothalamus mfl och det sociala spåret: inlärt beteende, prägling, eget val...

Sen finns ett intressant tredje spår där en beteendevetare menar att homosexualitet uppstod först när samhället uppfann begreppet! Jag läste för en tid sedan en artikel om historisk homosexualitet och det existerade inte som begrepp förrän på 300 talet efter kr då kyrkan stiftade de första sodomilagarna i Europa. Under antiken var homosexuella relationer en normal del i människans sexualitet och inget man särbehandlade.
Törnsångare
Varför ska man dela in människor i en speciell grupp och utifrån den bilden bemöta och relatera till dem? Varför är det så viktigt vilken sexuell preferens, etnisk bakgrund, yrke, hårfärg, kön osv. man har/tillhör? Det blir ett filter av förutfattade meningar som gör att man inte kan se människan bakom, en människa som kanske är som du eller jag.

Jag kan förstå att vi människor strävar efter tydliga ramar, att se och tolka verkligheten på ett enkelt sätt, världen blir mer överskådlig och lättfattlig. Det betyder inte att vi ska låta oss nöja med det. Vi människor är tänkande och intelligenta (hm, nåja...) varelser och måste ju kunna inse att en medmänniska faktiskt är oändligt mycket mer än sitt kön, sin sexuella läggning eller sin hudfärg.
Motti
Det där med gurkan Stintan !du tyckte ju att det inte var så smart att jag gav dom den !sammla ihop ´dina funderingar för tjyven tror du har en del hämningar att ta itu med.
Jag skiter i om våra grannar är si eller så !det handlar om vad de konstruerade efter vi varit där och vad den ena av dom anklagade mig för !läs tråden .jag annser att det var vår grannes partner som är hysterisk den andre killen som äger stugan har jag känt i typ 10 år.Just nu skiter jag i det totalt jag kan inte låta deras fobier påverka mitt liv här i byn ,jag bor året runt dom är här då och då ,bor man i en by får man tänka efter hur man är och hur man bete sig ,tror om du frågar runt här i vår by så har nog intgen något ont att säga om mig !tvärt om så är jag nog Diplomaten i byn dessutom vald som Valberedare för 4:året.En del silar mygg och sväljer Kameler .
Överbölingen
Alla hundar är bisexuella. Även katter antar jag. Hur det är med övriga djur vet jag inte.

Jag har flera vänner som är "på det viset". Inte tusan har det med mitt umgänge med dem att göra.
Under min lärartid så hade jag så kallade flator som elever. Så är det. Kan bara beklaga manssamhällets förlust av vackra flickor.

Utan att begripa, så varför inte acceptera avvikningen. Det är ju så.

F ö har det ju inget med religion att göra.
Motti
All sin da !har ingen här fattat att jag inte bryr mig om min grannes sexuella läggning !har känt han i tio år utan problem !har inte varit några som helst problem.det är hans så kallat vän som var problemet.Nu skiter jag i det här och går vidare .Alla har vi fobier för ett eller annat eller hur,verkar som en del har svårt för att dela med sig av dom eller är det så att en del bara är perfeckta i alla avsenden änglar i allt utan fördommar. :thanks:Utan fördommar !tänk då vilken himmla perfeckt värld vi skulle leva i
*Stintan*
CITAT (Motti @ 23-07-2011, 01:07) *
Det där med gurkan Stintan !du tyckte ju att det inte var så smart att jag gav dom den !sammla ihop ´dina funderingar för tjyven tror du har en del hämningar att ta itu med.
Jag skiter i om våra grannar är si eller så !det handlar om vad de konstruerade efter vi varit där och vad den ena av dom anklagade mig för !läs tråden .jag annser att det var vår grannes partner som är hysterisk den andre killen som äger stugan har jag känt i typ 10 år.Just nu skiter jag i det totalt jag kan inte låta deras fobier påverka mitt liv här i byn ,jag bor året runt dom är här då och då ,bor man i en by får man tänka efter hur man är och hur man bete sig ,tror om du frågar runt här i vår by så har nog intgen något ont att säga om mig !tvärt om så är jag nog Diplomaten i byn dessutom vald som Valberedare för 4:året.En del silar mygg och sväljer Kameler .

Motti om det är någon som bör läsa tråden från början så är det du. Jag upprepar, jag hade inte en tanke på att det skulle vara något fel att ge gayparet en gurka men andra tyckte tydligen det. Jag tyckte det var fånigt men hakade på mest på skoj. Det är alltså inte mina funderingar utan andras, för jag tycker fortfarande att det är löjligt att man inte ska kunna ge bort en gurka utan att folk ska få associationer.

Nu skriver du först att du skiter i om dina grannar är si eller så och i nästa andetag så måste man tänka efter hur man är och hur man beter sig om man bor i en by. Varför får folk i din by inte bara vara som dom är? Nej Motti det är aldrig bara den enes fel när två träter så att du skulle vara helt oskyldig till att det blev som det blev tror jag inte för en sekund. Dessutom vad har det med saken att göra vad dina övriga grannar tycker om dig och att du blev vald till valberedare?

Jag gav dig länkarna till dina gamla inlägg eftersom du förnekade vad du tidigare sagt och ville att jag skulle visa det. Du fick svart på vitt och jag hoppas att du läste vad du själv skrivit även om du nu verkar vilja smyga undan.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 22-07-2011, 21:49) *
Studier nämner att det har observerats hos 1500 arter varav det har studerats djupare hos 200 st.

Inom forskningen verkar man diskutera det biologiska spåret: medfött (gay-gen), hormonpåverkan hos fostret, olika utveckling i hypothalamus mfl och det sociala spåret: inlärt beteende, prägling, eget val...

Sen finns ett intressant tredje spår där en beteendevetare menar att homosexualitet uppstod först när samhället uppfann begreppet! Jag läste för en tid sedan en artikel om historisk homosexualitet och det existerade inte som begrepp förrän på 300 talet efter kr då kyrkan stiftade de första sodomilagarna i Europa. Under antiken var homosexuella relationer en normal del i människans sexualitet och inget man särbehandlade.

Intressant, var har du läst det? Har du några länkar?
Piccante
CITAT (Myosotis @ 23-07-2011, 15:03) *
Intressant, var har du läst det? Har du några länkar?

Det var en artikel från någon psykologijournal
http://allpsych.com/journal/homosexuality.html
Myosotis
Tack!
Motti
Tyvär kan jag inte länka här från Odla !vet inte varför men det är tvärt omöjligt :(Jag har set en del vetenskapliga tv program och vad jag förståt så är homosexualitet genetiskt betingat hos människan,de har ju hittat en del i genbanker hos släkt där tex homosexualitet är befästat .Det har väl alltid funnits tex på Ludvig den 14:des tid så kallat Solkungen ja då var det ju inne att vara "Gay" då gick ju alla män omkring och var lite "fjolliga" hade en "much"på kindet osv för det var i modet just då och för att behaga kungen .men tydligen har en del än i dag stannat kvar i "garderoben" och kan ses som konservativa Bögar .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 23-07-2011, 23:06) *
Tyvär kan jag inte länka här från Odla !vet inte varför men det är tvärt omöjligt :(Jag har set en del vetenskapliga tv program och vad jag förståt så är homosexualitet genetiskt betingat hos människan,de har ju hittat en del i genbanker hos släkt där tex homosexualitet är befästat .Det har väl alltid funnits tex på Ludvig den 14:des tid så kallat Solkungen ja då var det ju inne att vara "Gay" då gick ju alla män omkring och var lite "fjolliga" hade en "much"på kindet osv för det var i modet just då och för att behaga kungen .men tydligen har en del än i dag stannat kvar i "garderoben" och kan ses som konservativa Bögar .

Tror inte ens du har försökt att klicka på odlalänkarna jag gav dig. Där står iallfall svart på vitt så sluta ljug.
Att du inte läser vad folk skriver i tråden är uppenbart i ovanstående inlägg. Det finns ingen som säkert vet varför en del blir homosexuella däremot finns det en massa olika teorier. Vadå konservativa bögar? Du är helt sanslös i dina påståenden.

Du kan alltid markera en länk, kopiera den och klistra in i adressfältet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon