|
Meriona
10-08-2011, 20:48
Åh jag hoppas jag nån gång hittar sådana då!  De är dessutom väldigt vackra tycker jag!
mamamaggan
10-08-2011, 21:43
CITAT (Christa @ 10-08-2011, 07:34)  Så här står det i projektarbete från Umeå universitet. "Förekommer i södra delarna av Sverige där den alltid växer med lövträd bok, ek, lind och hassel, gärna tuvad eller i grupper." "Vid tryck och tumning får svampen bruna fläckar, köttet är mycket fast och vitt." http://www.pallin.nu/pdf/projektarbete_3_kantareller.pdfDet där med att det blir fläckar vid tryck står det på andra ställen också. Har du sett att det blivit det på sommarkantarellerna som du plockat? Har inte sett några fläckar men köttet är fast och mycket ljusare än de vi plockar sent på säsongen.
Var utanför Gråbo idag hos en kompis, tog en tur längs skogsvägen o tjena o halåååå eller?!!!!! Jag har äntligen hittat mina allra första mandelriskor  Jag är så lycklig för dom är så förbenat goda!!! Dessa var iof inte så fräscha men efter lite tilltuffsande blir det ett smakprov iallafall! Har fått köpa torkade tidigar av kompisar.... Sedan hittade jag aspsopp, sandsopp, kantkremla, kantareller, blodriska. Stoltfjällskivling det är gott det instämmer jag i, bara det att jag hittar dom så sällan..... Ändrat felstavning...
Christa
11-08-2011, 18:52
Hittade en bild på blek kantarell (sommarkantarell). http://www.toxino.com/svampguiden/visabild...nlegg_nr=108538Sådana har jag inte plockat. Om jag sett några så har jag inte förstått att det var kantareller. Jag har aldrig plockat kantareller i lövskog. Nu när jag vet hur dom ser ut och att dom kan finnas redan i juni så skall jag titta i lövskog nästa sommar.
*Stintan*
11-08-2011, 19:27
Dom där tycker jag inte var ett dugg typiska men det kanske beror på var dom växer. Dom jag brukar hitta är inte så där ljusa utan mer som på den här bilden. [attachment=63872:blek_kantarell.jpg]
Här är en annan bild på blek kantarell, klicka även på siffrorna som är i bilden så ser ni olika varianter... http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Cantharellus_pallensIdag har jag plockat nåt jag letat efter sedan måååånga år tillbaka...igår var första gången någonsin jag hittade mandelriska 3st idag blev det 2,3 kg av mandelriskan o det va stooooor lycka  Kan säga att jag är göööör glad!!!! Nu ligger allt på tork i min obh nordica svamptork.
Christa
12-08-2011, 06:07
CITAT (Tikka @ 12-08-2011, 01:15)  Här är en annan bild på blek kantarell, klicka även på siffrorna som är i bilden så ser ni olika varianter... http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Cantharellus_pallensIdag har jag plockat nåt jag letat efter sedan måååånga år tillbaka...igår var första gången någonsin jag hittade mandelriska 3st idag blev det 2,3 kg av mandelriskan o det va stooooor lycka  Kan säga att jag är göööör glad!!!! Nu ligger allt på tork i min obh nordica svamptork. Det var den bilden man kom till via en tidigare länk i tråden. Där syntes inte att det blev orange fläckar efter att man tagit i svampen så därför lade jag in den andra bilden. Det står ju i beskrivningarna att de är större och kraftigare än vanliga kantareller, att de har vitt eller nästan vitt kött och att de alltid växer i lövskog. Jag är ganska övertygad om att många som säger att de plockat sommarkantareller har hittat den vanliga kantarellen ovanligt tidigt. Den vanliga kan ju också dyka upp redan i juni och framfrörallt i juli. Nu vet jag i alla fall skillnaden och nästa sommar skall jag leta efter den. Mandelriska har jag aldrig letat efter eller plockat. Är den godare än blodriska? Är den väldigt ovanlig eftersom du inte hittat den tidigare?
CITAT (Christa @ 12-08-2011, 07:07)  Mandelriska har jag aldrig letat efter eller plockat. Är den godare än blodriska? Är den väldigt ovanlig eftersom du inte hittat den tidigare? Jag har inte varit på rätt plats vid rätt tid helt enkelt. Men det var jag igår  Ja jag tycker att den är mycket godare än blodriska men den är god den med, mandelriskan smakar som skaldjur och doftar skaldjur. Tillagar den med grädde vitt vin o dill i krustader tex eller soppa. Den är lite hårdare i konsistensen oxå.
Idag blev det mera mandelriska att ta hem från skogen Sedan kom överraskning nr 2...syrran hittade svart trumpetsvamp o det var första gången vi hittade det själva i våra skogar....rätt plats rätt tid  Lycklig e jag!
Tips...idag börjar bockjakten på rådjur...så jag har från o med idag alltid orangegul keps på mig så jag syns bra i skogen när jag plockar svamp
Meriona
16-08-2011, 14:18
Bra du sa det, då ska jag tvinga på sonen sin orange golfkeps på torsdag när vi ska svampkursa.
Huggorm
16-08-2011, 20:42
Äsch, blir man skjuten kan man stämma skytten och tjäna mängder med pengar
mamamaggan
16-08-2011, 21:17
Har varit ute en stund nu i kväll och fick ihop 2 liter kantareller på knappt en timme. Nu verkar det ha kommit igång. De senaste regnen har gjort susen.
Ingen Vanlig Tina
17-08-2011, 09:40
Var ute i skogen igår och plockade lite kremlor. Min favorit svamp. Har inte öga för kantareller och tycker inte om något annat. Så det blev steckta kremlor till middag igår kväll. Väldigt gott.
Anki på Öland
19-08-2011, 10:59
Dom här champinjonerna stod helt plötsligt igår framför fötterna där jag promenerar med hundarna  [attachment=64057:champinjon.jpg]
Det är inte svårt att fylla korgen med kantareller o kremlor. Däremot ser jag inte mycket sopp här omkring. Den kanske kommer.
Meriona
19-08-2011, 17:40
Vi var på svampkurs igår, årets premiäromgång. Hittade nån liter gula, nån liter trattisar och en fläcksopp. Lite grönkremla, gulgremla och vinkremla. En blek taggis och några rimskivlingar (som jag inte äter för sonen tycker de ser giftiga ut. De andra hittade massor av kantareller, men vi gick åt ett håll som hade annan typ av skog. Kremlorna och soppen blev tyvärr mos när jag ramlade över en stubbe, men kantareller och trattar är nu rensade och väntar att bli iglufsade. På måndag är det kurs igen!
Anki på Öland
20-08-2011, 10:37
Fick mig lite mat ute på hundpromenaden idag också. Ett gäng ny-upp-ploppade grynsoppar som var så fina och oangripna. Antar att jag snart får sluta klaga på obefintliga kantareller.... [attachment=64075:grynsopp.jpg]
Meriona
20-08-2011, 18:03
WOW vilken skörd Anki! Man vill ju ha kantarellerna OCKSÅ, så fortsätt du klaga.
Grattis till den fina skörden Anki  Meriona va mycket roligt ni hittat o många ni lär er...ut redan på måndag...skojskoj!!! Jag var ute idag o jag har nog aldrig sett så mycket cirtongulslemskivling någonsin...synd jag inte plockar dom men det tar andra säkert  Vi fick lite kantareller blektaggsvamp mjölskivling trattkantareller o några blodriskor.....skönast var när vi satt vid sjön o grillade o tog ett bad
Meriona
20-08-2011, 20:03
Citronslemskivlingar har tydligen gått till nu, det var en kille på kursen som hade hittat massor av jättestora, större än jag nånsin sett!  Jag hittade en i juli. Äter dem, men mest som utfyllnadssvamp. Det lät gott att grilla Tikka, det har jag faktiskt inte gjort en enda gång iår.  Bedrövligt!
Japp har oxå haft dom som utfyllnad men inte längre...synd för det var massor idag i skogen...men för kladdiga att joxa med..har nog blivit bekväm av mig  Men du köp på dig några engångsgrillar....enklare kan det ju inte bli  och ta med nåt du tycker om att grilla...bästa med detta är att man inte är så himla hungrig när man kommer hem efter en tur i skogen o behöver inte kriga med att laga mat o rensa samtidigt
Meriona
21-08-2011, 07:53
Jag avskyr att släpa på saker när jag plockar svamp. Men ibland har vi grillen i bilen och grillar efteråt. Inte engångsgrill däremot, det har jag slutat med.
Instämmer med att bära o dra med massa grejor nä dom får stå i bilen tills det är dax att fika. Men kolla en bit ner på den här hemsidan...jag tänkte själv testa denna eko grill men har inte beställt än. Den ska kosta 50 kr enligt tidningen jag såg reklamen för den i men värt att prova http://www.warnsved.dinstudio.se/empty_8.html
Anki på Öland
21-08-2011, 10:52
Dagens skörd på hundpromenaden, 4 stora stolta fjällskivingar varav en var lite för stor och maskangripen.
*Stintan*
21-08-2011, 10:53
CITAT (Tikka @ 21-08-2011, 11:32)  Instämmer med att bära o dra med massa grejor nä dom får stå i bilen tills det är dax att fika. Men kolla en bit ner på den här hemsidan...jag tänkte själv testa denna eko grill men har inte beställt än. Den ska kosta 50 kr enligt tidningen jag såg reklamen för den i men värt att prova http://www.warnsved.dinstudio.se/empty_8.htmlFiffigt men knappast lämplig att ha med sig ut i naturen och ställa på marken.
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2011, 11:53)  Fiffigt men knappast lämplig att ha med sig ut i naturen och ställa på marken. Varför inte egentligen? Jag gör upp eld direkt på marken bara det inte är på en stenhäll. Ibland har jag engångsgrill, ibland min egna riktiga bärbara grill som kompisen svetsat....beror på vart jag ska. På många ställen i skogen finns det äldre eldstäder som använts av andra då kan man ställa denna eko grill o har man inte grill då tar man vad skogen erbjuder i ved väg
skogstroll
21-08-2011, 13:58
EN gul kantarell  Jag har ett ställe på tomten där det alltid kommer upp endast en kantarell... hoppas på trattisar snart
Meriona
21-08-2011, 14:01
Den såg väldigt TUNG ut Tikka.  Och om man ska vänta till den brinner ner som det stod, ja, då får man inte ha bråttom.  Men miljövänlig såg den ut så det forslog!
Hej! Jag hittade en mängd svart trumpetsvamp i dag. Skulle gärna vilja torka dessa, men hur gör man det enklast? Jag har aldrig torkat svamp och har ingen utrustning för detta. Har hört att man kan torka dem i varmluftsugn på 50 grader. Finns det någon som har erfarenhet av detta? SVAMPEN VÄNTAR!
Överbölingen
21-08-2011, 19:58
En stensopp här och en där. (En del är brunsopp också). Men idag hade de kommit igång. En timmes tur på tallmon blev det här: [attachment=64115:DagensKarl_Johan.jpg]
Men rynkisarna börjar komma igång. Däremot är det ett par veckor kvar till de gula om jag nu hittar några. Inte mark för dem här. Däremot trattisar i mängd men inte förrän i slutet av september.
Oj vilka fina Kallar!!! Grattis Överbölingen!
Cato, jag har hört att det går bra i varmluftsugn men du måste ha luckan på glänt, annars 'kokas' dom!
Wow fin skörd Överbölingen, grattis  O fina skördar ni andra oxå har fått grattis! Man kan även torka sin svamp på ett galler med tex smörpapper på o ställa på ett varmt ställe.
Meriona
23-08-2011, 19:41
jag torkar mina trattisar på ett torknät för kläder. Ibland sätter jag på en varmluftsfläkt så går det snabbare. Eftertorkar även ibland i vanlig hushållsugn på 50 grader med lyckan lite öppen om de aldrig verkar bli torra nog. Bor man i lägenhet har man inte tålamod att ha torknäten stående i veckovis, de behövs oftast också till nästa skörd.  Igår på svampkursen hittade vi kantareller och trattar (såklart) taggisar, aspsopp, sandsopp och ett helt gäng tegelkremlor. Slängde kremlorna idag, hade ont om tid och de smakar ändå inte nåt tycker jag. Det andra blev en stuvning/sås till matlådor och lite glufsade jag i mig direkt.
Härligt med ny skörd Meriona  Själv tog jag en promenad på 45 min i bokskogen bakom mitt arbete i efm o jag blev glatt överraskad...8 fina KJ
Meriona
24-08-2011, 18:00
Turgumma!
Anki på Öland
25-08-2011, 11:13
Idag räckte det att kolla trädgården för att få en liten skörd.... 5 stora ängschampinjoner och 3 stolta fjällskivlingar hittade jag i morse när jag följde med hundarna ut på gräsmattan för första morgonkissen
Meriona
25-08-2011, 12:04
CITAT (Anki på Öland @ 25-08-2011, 12:13)  Idag räckte det att kolla trädgården för att få en liten skörd.... 5 stora ängschampinjoner och 3 stolta fjällskivlingar hittade jag i morse när jag följde med hundarna ut på gräsmattan för första morgonkissen  WOW! Före kissen hoppas jag?  Eller ja, du fattar.
Anki på Öland
25-08-2011, 15:04
CITAT (Meriona @ 25-08-2011, 13:04)  WOW! Före kissen hoppas jag?  Eller ja, du fattar. Haha.... dom var inte stora nog för att hanen skulle kunna lyfta på benet mot dom och tikarna undviker att sätta sig på svampar som sticker upp ur jorden
CITAT (Anki på Öland @ 25-08-2011, 12:13)  Idag räckte det att kolla trädgården för att få en liten skörd.... 5 stora ängschampinjoner och 3 stolta fjällskivlingar hittade jag i morse när jag följde med hundarna ut på gräsmattan för första morgonkissen  Åhhh härligt med svampställe sååå nära sig!!! Grattis  Själv åkte jag efter jobbet till Mölnlycke för o kolla lite...jodå promenad i denna kvava värmen på 2 timmar gav 3 KJ o några kantareller o helt sjöblöt....men skönt o vackert va det i bokskogen. Imorgon semesterdag o ska ut hela dagen i skogen tänkte jag
Hehe, jag ser kantareller när jag tittar ut från min plats vid datorn. Där fick ni så ni teg.
Rapchic
26-08-2011, 11:54
har hittat kanatareller, taggsvamp, fårticka, sammetssopp, smörsopp (växer i trädgården, praktiskt), tegelsopp, björksopp, citrongulslemskivling, rimskivling (i fjällen), karljohan (i fjällen) och maasa jag inte kan men det är ganska bra för att vara min första (riktiga) svampplockarhöst.
Meriona
26-08-2011, 14:54
CITAT (gnon49 @ 25-08-2011, 21:45)  Hehe, jag ser kantareller när jag tittar ut från min plats vid datorn. Där fick ni så ni teg.   CITAT (Rapchic @ 26-08-2011, 12:54)  har hittat kanatareller, taggsvamp, fårticka, sammetssopp, smörsopp (växer i trädgården, praktiskt), tegelsopp, björksopp, citrongulslemskivling, rimskivling (i fjällen), karljohan (i fjällen) och maasa jag inte kan men det är ganska bra för att vara min första (riktiga) svampplockarhöst. RIKTIGT bra score! GRATTIS!
Min lediga svampfredag blev lyckad, korgen blev proppfull av KJ Tyvärr mycket som inte gick att ta pga av svampsnyltingen  En härlig utflykts dag till olika nya ställen, badade i två olika sjöar för det var kvavt o varmt o svetten rann så bad va skönt  Åkte förbi en gård där jag köpte morötter potatis vaxbönor o annat mumsig oxå.
Meriona
27-08-2011, 08:07
Grattis Tikka till KJ-fynd! Men den där snyltingen borde förbjudas!
Hittade igår ca 5 liter stolt fjällskivling
CITAT (Meriona @ 27-08-2011, 09:07)  Grattis Tikka till KJ-fynd! Men den där snyltingen borde förbjudas!  Tackar, här går torken varm  Instämmer till fullo..förbjud svampsnylting!!!! Härlig skörd Boxer!
smuleborg
28-08-2011, 20:02
Igår och idag: Rätt gott om KJ. Några 100% prima exemplar, torkas. De andra, mycket goda exemplar, förvälls.
Igår plockade vi en hel del smörsopp. Kladdigt och lite pill, men det är värt besväret (i alla fall i rimliga mängder).
Gott om annan sopp också.
Enstaka blodriskor.
Ont om kantarell (för första gången på 8 år, vi har haft i överflöd, bara ut och hämta).
Inte tillstymmelse av svart- och rödgultrumpet på våra säkra ställen, men de brukar å andra sidan komma till senare.
Blir nog en fin svamphöst. Mumma.
mamamaggan
28-08-2011, 20:07
Var ut en liten sväng idag och nu har kantarellerna börjat komma på våra ställen.
Fick ihop c:a 5 liter på en halvtimme.
Minimika
28-08-2011, 20:34
WOW! Det är betyget på dagens skörd i svampskogen. Har sett mer KJ idag än jag någonsin gjort tidigare! Det fanns hur mycket svamp som helst. Hade lätt kunnat plocka ihop en sopsäck full men blev kräsen och plockade bara dom finaste svamparna. Dessutom ska det ju tas omhand utan att man drunknar i svamp. Nu är det förvällt och torken går för fullt. Kanske det blir en tur till samma ställe imorgon... Här en bild av ca 1/3 av skörden. [attachment=64251:IMG_1711.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|