|
Anki på Öland
28-08-2011, 20:48
Ujuj vad avis jag blir.... idag var en kompis och jag ute i Smålandsskogen i 4 timmar. Vi åkte dit vi fått höra att det var stora stråk av kantareller och mängder av annan svamp.... Vår gemensamma skörd var 13 kantareller (hon 9, jag 4), 6 små trattisar (jag), 2 små fårtickor (hon) och några pyttesmå röksvampar (jag).... Hittade några citrongula slemskivlingar och några smörsoppar som alla var läskigt maskätna.
Grattis till era skördar! En sådan korg fick jag ihop i fredags med KJ, ska ut i veckan igen tänkte jag
Ojoj vilken drömskörd!!!  Var i landet plockar du?
Minimika
28-08-2011, 21:18
Hej Lokan!
I Västerbotten, några mil norr om Skellefteå. Imorgon blir det en tur till. Bror min och jag kan inte låta alla fina svampar stå kvar. Tack och lov att jag har en tork, då går det fort att ta hand om skörden.
Gossen Ruda
29-08-2011, 16:17
Nu har även jag börjat hitta svamp. Det har varit lite magert i mina magra marker men nu har sopparna vaknat till liv. Gick en sväng i fredags och fick ihop KJ, smörsopp, björksopp, aspsopp och nån mer. 3 kantareller. En hel del larviga men blev dock till en smarrig och färggrann blandning som förgyllde frikadellerna. Idag gick jag en runda till och hittade lite mer KJ och andra soppar. Dubbelt så många kantareller som i fredags.  Uppsökte mitt favoritställe med rödgul trumpetsvamp. Jösses vilken orkester, de har spridit sig sen sist. Det var bara att rafsa ihop de största, drygt 1 kg på 10 min blev det. Även några trattisar fick följa med.
CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2011, 17:17)  Nu har även jag börjat hitta svamp. Det har varit lite magert i mina magra marker men nu har sopparna vaknat till liv. Gick en sväng i fredags och fick ihop KJ, smörsopp, björksopp, aspsopp och nån mer. 3 kantareller. En hel del larviga men blev dock till en smarrig och färggrann blandning som förgyllde frikadellerna. Idag gick jag en runda till och hittade lite mer KJ och andra soppar. Dubbelt så många kantareller som i fredags.  Uppsökte mitt favoritställe med rödgul trumpetsvamp. Jösses vilken orkester, de har spridit sig sen sist. Det var bara att rafsa ihop de största, drygt 1 kg på 10 min blev det. Även några trattisar fick följa med. Oj va härlig skörd du fått ihop  Men hittar du rödgultrumpet?!!! Nu blev jag riktigt avis! Den har jag aldrig hittat här i vårt län bara plockat 1 gång hos en kompis som bor mellan Stockholm Uppsala. Du vill inte ha lite besök o ha hjälp att plocka
Gossen Ruda
29-08-2011, 16:27
CITAT (Tikka @ 29-08-2011, 17:25)  Oj va härlig skörd du fått ihop  Men hittar du rödgultrumpet?!!! Nu blev jag riktigt avis! Den har jag aldrig hittat här i vårt län bara plockat 1 gång hos en kompis som bor mellan Stockholm Uppsala. Du vill inte ha lite besök o ha hjälp att plocka  Jag skall försöka klara det själv.  Nu har jag inte kutat omkring i hela skogen men jag känner bara till just detta ställe. Tyvärr hade jag inte kameran med mig. Visst ja, jag hittade en taggsvamp idag också. Den rödgula.
Åhhh va synd  Men jag förstår dig  Men du får gärna ta lite bilder så kan jag få se hur miljön ser ut där dom växer. När jag var hos min kompis o plockade rödgultrumpet så var det ganska så mossigt om jag minns rätt.
Gossen Ruda
29-08-2011, 16:49
CITAT (Tikka @ 29-08-2011, 17:42)  Åhhh va synd  Men jag förstår dig  Men du får gärna ta lite bilder så kan jag få se hur miljön ser ut där dom växer. När jag var hos min kompis o plockade rödgultrumpet så var det ganska så mossigt om jag minns rätt. Jo, mossigt och fuktigt. De växer nedanför en liten backsluttning där jag misstänker att det tränger fram vatten ur marken för det är torrare ovanför. Vitmossa och andra mossor.
CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2011, 17:49)  Jo, mossigt och fuktigt. De växer nedanför en liten backsluttning där jag misstänker att det tränger fram vatten ur marken för det är torrare ovanför. Vitmossa och andra mossor. Ja jag får leta sådana ställen nu när jag börjar kuska runt i Landvettertrakterna  För i Hyssna har jag letat ihjäl mig
Överbölingen
29-08-2011, 20:41
KJ är mycket snabbväxande. Man bör kolla sin" KJ-skog minst var tredje dag. De som sprätter upp när du går hem är efter fyra dagar värdelösa.
5 st KJ hittade jag idag som gick att ta vara på. Resten va storvuxna o mögliga.... Men jag fick inte så mycket mer för det stod en stor älgtjur 6 taggare på hygget o kvigan i skogsbrynet. Gör häftig upplevelse för det är inte varje dag jag får uppleva det
Överbölingen
30-08-2011, 21:46
Fniss! Du mötte Hälge! Och Gullan var i närheten. Fast det är tre, fyra veckor kvar innan begivenheterna börjar
Jag träffade Rubbade Runar på hemvägen från ett möte tidigare i kväll.
Meriona
30-08-2011, 21:47
CITAT (Anki på Öland @ 28-08-2011, 21:48)  Ujuj vad avis jag blir.... idag var en kompis och jag ute i Smålandsskogen i 4 timmar. Vi åkte dit vi fått höra att det var stora stråk av kantareller och mängder av annan svamp.... Vår gemensamma skörd var 13 kantareller (hon 9, jag 4), 6 små trattisar (jag), 2 små fårtickor (hon) och några pyttesmå röksvampar (jag).... Hittade några citrongula slemskivlingar och några smörsoppar som alla var läskigt maskätna.  Flåt om jag fnissar Anki, men du skrev så härligt roligt om era lite blygsamma skördar!  4 timmar dessutom, sånt tålamod har inte jag.
Gossen Ruda
02-09-2011, 07:23
Så, nu håller jag på att förvälla de sista trumpeterna och skall frysa in. Har nallat lite under veckan när det passat till övrig mat. kanske inte optimalt att frysa in men torkning var inte att tänka på. De var så blöta så de hade blivit dåliga innan de torkat. I kylen håller de sig dock i flera dagar. Kalle och de andra sopparna fick jag dock tillaga direkt, de håller sig inte. Skall ut till stugan idag igen, spännande att se om det finns mer att hämta. Trumpetsvamparna ser lustiga ut när man tillagar, man ser mest de oranga benen. Liknar kolasnören.
Bra skörd idag...fick ihop små fina trattkantareller så nu har jag gjort en sats syltade sådana  Sen blev det en gäng kj o brunsopp som ligger i torken o kantarellerna är uppätna.....sen blev det en paj av blandad svamp men mest blodriskor
Anki på Öland
03-09-2011, 22:24
Lyckan är fullständig.  Har fått en hel papperskasse, en sådan lite lägre som man köper blommor i, full med kantareller av en kompis från Södermanland som är här nere på besök
smuleborg
04-09-2011, 19:13
Denna helg.
Plockat KJ och blodriska.
Mycket sopp och skivling i skogen. Endel tickor. Såg enstaka kantareller, för få för att plocka.
Här får vi vänta på rödgul- och svart trumpetsvamp. Inte tillstymmelse till trattissar heller.
Härligt med rikligt av svamp - alla dessa färgklickar! - så här på sensommar/hösten. Det var här ett par år sedan sist.
Meriona
04-09-2011, 20:17
Blä på er att ni hittar svamp!  Kan ni inte skriva istället att ni inte hittar ett jota? Vi får avboka morgondagens svampkurs också, måste få ordning här helt enkelt.
Nu har dom kommit! [attachment=64461:IMG_6829...erad_1_0.jpg]
Anki på Öland
05-09-2011, 20:01
Underbart Lokan, det är i alla fall en svamp som jag vet var den finns!!!
Jag också!  Och den mest lättplockade och lättrensade av dem alla! Nästan att kasta direkt i torken!
Gossen Ruda
05-09-2011, 20:26
Men ni delar väl på de största och kollar i tratten? Där kan man hitta allting från barr och mossa till sniglar och spindlar.
smuleborg
08-09-2011, 18:52
Trumpeterna kollar jag alltid, med glasögonen på. Man hittar både ett och annat. Även i de mindre.
Red: stavfel.
smuleborg
08-09-2011, 19:11
Vareviga år, när svampsäsongen är igång - Folk respekterar inte enskild väg. Den som ställer bilen vid bommen och traskar in med sina svampkorgar är välkomna (vi kan t.o.m. ge dem ett och annat tips). Väldigt många - i svamptider - skiter i skylten (enskild väg, motorfordon utan tillstånd är förbjudna eller vad det står, jag är upprörd). Vi har vägbom, vägen delar sig efter några hundra meter, åt andra hållet finns två fastigheter, de orkar inte stänga bommen. Vi gör det oftast. Men skylten står där. Vad är det för puckon?
Enskild väg utan bidrag, det kostar en hel del att underhålla den. Och enskild väg är enskild väg.
Vi välkomnar som sagt de som tar sig hit till fots, på hästryggen och cyklister. Och givetvis, de som skidar förbi om vintern.
Anki på Öland
11-09-2011, 10:59
Idag stod helt plötsligt några fina ängschampinjoner framför näsan på mig på hundpromenaden. Kalasfint att dryga ut svampsoppan med som jag gjorde härom dagen av torkade trattkantareller från förra året. Nu räcker den några dagar till  [attachment=64644:champinjon2.jpg]
smuleborg
11-09-2011, 20:03
Idag.
Några fina KJ. Sandsopp. Mängder med blodriskor, vi plockade endel. Pyttlite kantarell. Såg att trattisar är på gång, för små för att plocka. Härligt med alla färgklickar i skogen.
När vi kom hem gjorde vi en pytt av blodriska och kantarell. Hårt stekta i smör, lite salt. Gott gott till stekt torsk. Ja, vi hade mer till, nydraget och nyplockat från trädgårdslandet. Satt ute och åt, underbar sensommar/höst.
KJ och (såklart) Sandsopp ligger på tork. Resten av blodriskorna ligger "förvällda" i frysen. Kantarellskörden var så blygsam att allt gick till pytten. Gott så. Kantarell är godast färsk (men rackarns god att ta ut ur frysen också).
Jag söker förfarande med ljus och lyckta efter mandelriska. Sökandet fortsätter. Det har pågått i tre svampsäsonger.
Gossen Ruda
12-09-2011, 13:45
År det någon som lyckas plocka olarviga blodriskor? Jag böjer mig inte ens ner för att kolla längre. Fö gick jag en runda i helgen och blev trött i armarna av att bära all svamp. En hel del kantisar men ännu mer trattar. De dyker upp nästan överallt.
smuleborg
12-09-2011, 20:10
Ja vi lyckas hitta olarviga blodriskor. Små är inte lika ofta angripna. De större är som regel angripna, inte lönt att böja sig ner.
Meriona
13-09-2011, 15:12
Det är sjukt mycket trattisar i skogarna nu. Igår rågade vi en stor korg på 45 minuter. Sen gav vi upp för det spöregnade och allt ska ju tas tillvara också.
Gossen Ruda
13-09-2011, 16:15
Just nu puttrar 6 hg kantareller+sopp+taggsvamp på spisen. En omgång kantareller väntar i kylen tillsammans med en massa trattisar.
mamamaggan
13-09-2011, 16:48
Plockade drygt 8 liter kantareller på en timme i går . I morgon ska vi försöka gå till det bästa stället där det växer både vanliga gula och trattisar.
Hittade c:a 1 liter svart trumpetsvamp förra gången vi var ute förutom 6 liter kantareller.
Nu har det blivit fart på våra ställen , det har varit för torrt förut.
Hälsningar från trumpetskogen! [attachment=64732:IMG_7030...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
13-09-2011, 21:05
CITAT (Lokan @ 13-09-2011, 19:57)  Hälsningar från trumpetskogen! [attachment=64732:IMG_7030...erad_1_0.jpg] Så skall det se ut, rena rama svampsymfonin.
Meriona
14-09-2011, 11:55
Vilken underbar syn Lokan! Jag har inte hittat svartisar än, men nåt ska man ha att längta efter också. Vår svampfröken hade hämtat svarta trumpeter med skottkärra förra helgen berättade hon. Fuskigt.
mamamaggan
14-09-2011, 20:33
Dagens skörd blev dygt 20 liter gula och ett par liter trattisar. Nu kommer vi bara att gå på de nära ställena där man plockar minst 5 liter på en halvtimme-timme .
Så mycket gula kantareller har jag inte sett på många många år . De fanns överallt bara jobbigt att man måste gå så långt för att komma fram till de bra ställena.
Meriona
17-09-2011, 15:19
Vi hittade 15-20 liter rödgul trumpetsvamp idag. 2 minuter från bilen och på trekvart max så var allt plockat och klart. Däremot tar väl rensningen något längre tid kanske, även om de brukar vara lättrensade.
Gossen Ruda
18-09-2011, 12:42
CITAT (Meriona @ 17-09-2011, 16:19)  Vi hittade 15-20 liter rödgul trumpetsvamp idag. 2 minuter från bilen och på trekvart max så var allt plockat och klart. Däremot tar väl rensningen något längre tid kanske, även om de brukar vara lättrensade.  Gratulerar. Nu blir Tikka avundsjuk.  Jag är just hemkommen från en runda. Som tur var hade jag med mig två påsar att plocka i. Det får bli en variant av en sportreporter sa men jag såg inga japaner utan: Trattar, trattar, överallt trattar. Några kantisar och en sammetssopp också. 2,8 kg blev det men då slutade jag när jag blev hungrig, inte för att svampen tog slut. Jag var däremot rätt slut.
Huggorm
18-09-2011, 13:34
Jag hittade en vansinnig massa taggsvamp idag, men alla var ju fulla med larver. Annars finns det mycket trattkantareller här också, och en och annan kantarell. Men man får leta på andra ställen än normalt efter kantarellerna, efter det myckna regnandet hittar man dom bland ljung och glesa tallar uppe på hällmarkerna. Mossiga granskogar är helt enkelt för våta.
mamamaggan
18-09-2011, 13:42
CITAT (Huggorm @ 18-09-2011, 14:34)  Jag hittade en vansinnig massa taggsvamp idag, men alla var ju fulla med larver. Annars finns det mycket trattkantareller här också, och en och annan kantarell. Men man får leta på andra ställen än normalt efter kantarellerna, efter det myckna regnandet hittar man dom bland ljung och glesa tallar uppe på hällmarkerna. Mossiga granskogar är helt enkelt för våta. Precis tvärtemot här alltså . Här sitter de där det är fuktigt och på sina ställen djupt ner i mossan . Kom inget regn förrän i augusti här så hela svampsäsongen är försenad men så länge det är fint väder så kommer det nya.
Gossen Ruda
18-09-2011, 19:37
Gick en kort runda åt andra hållet och kom hem med ytterligare 1 kg. Kantisar, taggisar, soppar och trattar. Det blir tungt att gå till bilen i morron.
Grattis till era skördar!  Här är min från idag! [attachment=64876:IMG_7383...erad_1_0.jpg]
smuleborg
18-09-2011, 20:09
Idag.
Sandsopp, ligger så klart på tork. Rödgul trumpet plockade vi endel av. Svart trumpet, ja vi plockade de som var "plockfärdiga". Trumpeterna ligger på tork. Trattisar puttrar på, såg en hel del plockbara, det kan blir rikligt, vi gick förbi, kul att se dem. Ja, och så smörsopp, vi hittade några fina exemplar, ligger på tork.
Ingen fin KJ.
Såg enstaka kantareller, gick förbi.
Sambon hittade blomkålsvamp, retar mig lite på att vi inte plockade. Det var inte läge att tillreda.
Citat Gossen Ruda Gratulerar. Nu blir Tikka avundsjuk. Slut citat Ja det kan du fethaja att jag blev!!! Tänkte idag på Meriona när jag var i Älvängen o kommer hem här o läser om världens rapporter!! Tycker om rödgulatrumpeter men hittar inga i min närhet  Grattis till era skördar
Meriona
18-09-2011, 21:31
CITAT (Tikka @ 18-09-2011, 21:09)  Citat Gossen Ruda Gratulerar. Nu blir Tikka avundsjuk. Slut citat Ja det kan du fethaja att jag blev!!! Tänkte idag på Meriona när jag var i Älvängen o kommer hem här o läser om världens rapporter!! Tycker om rödgulatrumpeter men hittar inga i min närhet  Grattis till era skördar  Vi har bara ett enda ställe som vi hittade först förra året och som vi nu återkopplade till. Nästa höst får jag väl visa dig det då, bara du inte rensar rent där själv sen före mig.
CITAT (Meriona @ 18-09-2011, 22:31)  Vi har bara ett enda ställe som vi hittade först förra året och som vi nu återkopplade till. Nästa höst får jag väl visa dig det då, bara du inte rensar rent där själv sen före mig.  Åh va glada ni ska vara över det stället bara att gratulera  Inte ska du visa mig det om du inte känner för det det respekterar jag men vill du ha sällskap så backar jag ju inte  Det skulle aldrig falla min in att åka dit själv utan dig! Jag har plockat rödgula hos Lokan en gång men det är liiiite längre att ta sig än till Trollhättan, fast åker jag till henne då är jag inackorderad ett par dagar o det är gött det med
Anki på Öland
19-09-2011, 18:39
Jippi!! Äntligen får jag säga - Åh vad jobbigt att rensa [attachment=64908:tratt110919_1.jpg]
Meriona
19-09-2011, 20:45
CITAT (Tikka @ 19-09-2011, 19:13)  Åh va glada ni ska vara över det stället bara att gratulera  Inte ska du visa mig det om du inte känner för det det respekterar jag men vill du ha sällskap så backar jag ju inte  Det skulle aldrig falla min in att åka dit själv utan dig! Jag har plockat rödgula hos Lokan en gång men det är liiiite längre att ta sig än till Trollhättan, fast åker jag till henne då är jag inackorderad ett par dagar o det är gött det med  Det bokar vi in!  Fast kanske en tur innan till nåt annat? CITAT (Anki på Öland @ 19-09-2011, 19:39)  Jippi!! Äntligen får jag säga - Åh vad jobbigt att rensa [attachment=64908:tratt110919_1.jpg] Härligt Anki! Men du..... är du internerad?
Anki på Öland
19-09-2011, 20:47
CITAT (Meriona @ 19-09-2011, 21:45)  ..........Men du..... är du internerad?  Haha.... nä, det är en hundbur som står mot väggen
Meriona
19-09-2011, 20:55
Ja det ser jag ju nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|