|
Myosotis
30-07-2011, 16:25
Har du ingen svensk svampbok?
Meriona
30-07-2011, 16:32
Jo jag gick och tittade i Nya svampboken. Gul svampsnylting heter Hypomýces chrysospérmus på latin. Låter på nåt sätt ännu äckligare än svampsnylting.  "Hos angripna exemplar slutar hatten att växa medan foten sväller upp abnormt. Så småningom blir hela svampen överdragen med en hinna liknande camenbertmögel. Givetvis är sådana svampar helt oätliga. Till sist faller de angripna svamparna ihop och bli guldgula, lösa och illaluktande" står det. Vågar inte säga till 100% att det är det din svamp drabbats av, den ser lite urgröpt ur. Bäst invänta experterna.
Myosotis
30-07-2011, 16:43
Tack så mycket! Den var fast och fin, ytterst lite mask bara längst ner, ingen vit eller gul hinna, ingen konstig lukt, mycket stabil (den välte gång på gång vid fotografering  ). Synd, jag borde ha fotat foten i genomskärning för det var luft innanför det yttersta uppblåsta skiktet. Har nu läst att man blir magsjuk så vi får nog slänga den även om det bara är en misstanke. (Mamma har redan fryst in den.) Läste också att regninga somrar kan 90-95% av stensopparna i Skandinavien vara drabbade
Meriona
30-07-2011, 16:51
Hon kan ju vänta med att äta den till ni får bättre svar iallafall.
Gå in på svampguiden lägg in bilden i forumet så får du svar från "riktiga" svampexperter..
Myosotis
30-07-2011, 17:04
Ja det var ju en bra idé.
Meriona
30-07-2011, 17:26
Tikka är en guru annars.  Skulle äta allt hon säger utan att fundera ett ögonblick. Mycket mycket hellre än okända "experter" på en annan sajt. Tikka har jag träffat och vet att hon är 100% äkta.
CITAT (Meriona @ 30-07-2011, 18:26)  Tikka är en guru annars.  Skulle äta allt hon säger utan att fundera ett ögonblick. Mycket mycket hellre än okända "experter" på en annan sajt. Tikka har jag träffat och vet att hon är 100% äkta. Håller med till viss del, det finns några personer som har signaturer som har en asterisk (*) de går inte att förfalska. Signaturerna från de verifierat svampkunniga personerna kan man lita på är korrekta. Men andra ska man nog tänka sig för. En del är med både på TV, skrivit böcker mm så som sagt nog vet dom vad dom talar om alltid.
Meriona
30-07-2011, 18:42
En av dem på Svampguiden som har en stjärna litar jag inte ett dugg på, jag har hans svampbok och den går stick i stäv med de flesta andra, vill säga att det är mycket chansningar. Det gör tyvärr att man tappar förtroendet.
Tackar för dom vackra orden Meriona  Jag tyckte att ni utredde KJ o med svampsnyltingen alldeles utmärkt!  Inte äta svampar som har svampsnylting det är helt rätt, man kan bli dålig av det. Här beskriver Klas J lite om snyltingen: http://www.svampguiden.com/forum_visa_old....=open&fnr=1 Längst ner på svampguiden finns som Bettis sägar verifierade personer som kan svamp http://www.svampguiden.com/help_experts.asp sen finns det en del som är väldigt duktiga får jag säga men som inte har asterix oxå o naturligtvis har vi dom som spekulerar oxå o som man då får invänta svar från en kunnig person.
Oj så roligt med en svamptråd! Jag är helt svamptokig och brukar plocka alldeles för mycket varje år. Det har inte riktigt kommit igång här hos mig ännu men jag tror att det blir ett bra år. Kan som många andra varmt rekommendera svampguiden.com, där har jag lärt mig massor. God svamplycka allesammans!
bergvallmo
04-08-2011, 08:27
Har hittat lite små torra sommarkantareller. Hoppas det kommer lite regn snart. Det är så himla torrt här uppe.
ninnisky
04-08-2011, 20:35
En fråga! Kan man odla kantareller eller det kanske redan görs? Jag har suttit på ett och samma ställe på landet i mer än 40 år och rensat kantarellerna jag plockat i skogen intill. Har alltid medvetet slängt slängt rensat omkring mig. Först för några år sedan tittade några småknattar upp där och nu är det kanske 10 stycken. Mina alldeles egna Vad ska jag göra för att det ska bli fler  Skulle vara bekvämt att ha dom nära till hands
Forskning kring att kunna odla kantareller pågår eller pågick av en kille som heter Eric Danell. Det var svårt att få till en sådan odling vad jag minns. Sådär som du gör gör nog många, rensar o sedan hoppas på att det ska bli kantareller av dom en dag...om det är av renset som det blivit kantareller hos dig kan inte jag svara på. Kan bero på att du går där på marken o helt plötsligt så har du förändrat något så att du aktiverat mycel i marken som gör att det nu blir kantareller om du nu har skogen inpå dig där du är. Hittade en länk som jag ville lägga till: http://www.svampguiden.com/kantareller.asp
Christa
05-08-2011, 07:10
CITAT (Anki på Öland @ 21-07-2011, 15:12)  En "avis-tråd"...... hittar ju bara trattisar här.... vill ha annan svamp också  Finns det inga champinjoner i hagarna eller kanske stolt fjällskivling? CITAT (fridasj @ 21-07-2011, 14:10)  Hittade en hel del sommarkantareller redan för några veckor sedan, men har inte aktivt letat svamp sedan dess. Ser fram emot att få fylla frysen med goda svampar framåt höstkanten! Jag har många gånger hört människor tala om "sommarkantareller" men aldrig förtått vad det är för skillnad på dom och vanliga kantareller. Finns det verkligen två sorter eller är det bara om man hittar dom på sommaren? Skördar jag kantarellerna den 31 juli så är det sommarkantareller men om jag väntar till nästa dag så är det vanliga kantareller Skulle vara intressant att få detta förklarat. Har undrat över det i över 30 år.
*Stintan*
05-08-2011, 07:43
Ja det finns ju en variant som är lite ljusare och betydligt knubbigare än den vanliga
ninnisky
05-08-2011, 07:51
CITAT (Tikka @ 04-08-2011, 21:56)  Forskning kring att kunna odla kantareller pågår eller pågick av en kille som heter Eric Danell. Det var svårt att få till en sådan odling vad jag minns. Sådär som du gör gör nog många, rensar o sedan hoppas på att det ska bli kantareller av dom en dag...om det är av renset som det blivit kantareller hos dig kan inte jag svara på. Kan bero på att du går där på marken o helt plötsligt så har du förändrat något så att du aktiverat mycel i marken som gör att det nu blir kantareller om du nu har skogen inpå dig där du är. Hittade en länk som jag ville lägga till: http://www.svampguiden.com/kantareller.aspTack, Tikka  Du kan ju allt
Anki på Öland
05-08-2011, 07:52
CITAT (Christa @ 05-08-2011, 08:10)  Finns det inga champinjoner i hagarna eller kanske stolt fjällskivling?............ Jodå, champinjoner finns det oftast gott om på Alvaret men jag tycker inte det är gott utan att blanda in någon annan svamp. Och fjällskivlingarna hittar mina grannar oftast först för dom växer precis bredvid deras tomter. Och mest av allt, gillar inte att gå på Alvaret på sommaren för det är så vansinnigt mycket fästingar.... Det är skogsturerna jag gillar
Christa
05-08-2011, 08:41
CITAT (Anki på Öland @ 05-08-2011, 08:52)  Jodå, champinjoner finns det oftast gott om på Alvaret men jag tycker inte det är gott utan att blanda in någon annan svamp. Och fjällskivlingarna hittar mina grannar oftast först för dom växer precis bredvid deras tomter. Och mest av allt, gillar inte att gå på Alvaret på sommaren för det är så vansinnigt mycket fästingar.... Det är skogsturerna jag gillar  Fästingarna har satt krokben även för mitt svampplockande men jag får dom på mig i skogen. Hade sju stycken som satt fast på mig efter första svampturen i granskogen här. Hur försiktig jag än är så kan jag knappt sticka ut näsan i naturen utan att få fästingar så jag har för första gången i livet struntat i svampen i år. Jag undrar verkligen om man bara kan skylla på klimatförändringarna att det blivit så mycket fästingar. Skulle gärna se att man gjorde något åt det om det går. Kanske mer avskjutning av rådjur.
CITAT (Christa @ 05-08-2011, 08:10)  Finns det inga champinjoner i hagarna eller kanske stolt fjällskivling? Jag har många gånger hört människor tala om "sommarkantareller" men aldrig förtått vad det är för skillnad på dom och vanliga kantareller. Finns det verkligen två sorter eller är det bara om man hittar dom på sommaren? Skördar jag kantarellerna den 31 juli så är det sommarkantareller men om jag väntar till nästa dag så är det vanliga kantareller Skulle vara intressant att få detta förklarat. Har undrat över det i över 30 år. Blek kantarell är de som växer på sommaren är ljusare i färgen, Kantarell är de som kommer på sensommaren hösten är gulare i färgen fast växttiderna går väl in i varandra... Blek kantarell är knubbigare än Kantarell som kommer senare. Skriv in kantarell på svenskt namn eller cantharellus på latinska namn i databasen här så kan du se o läsa mer om skillnaden http://www.svampguiden.com/databasen.asp
CITAT (ninnisky @ 05-08-2011, 08:51)  Tack, Tikka  Du kan ju allt  Tack o varsågod  Nja lite kan jag Nu hittade jag det jag sökte igår.... http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycor...orskning01.html
Christa
05-08-2011, 15:55
CITAT (Tikka @ 05-08-2011, 14:43)  Blek kantarell är de som växer på sommaren är ljusare i färgen, Kantarell är de som kommer på sensommaren hösten är gulare i färgen fast växttiderna går väl in i varandra... Blek kantarell är knubbigare än Kantarell som kommer senare. Skriv in kantarell på svenskt namn eller cantharellus på latinska namn i databasen här så kan du se o läsa mer om skillnaden http://www.svampguiden.com/databasen.aspÄr den väldigt ovanlig? Jag har gått i skog och mark i hela mitt liv och någon blek kantarell har jag aldrig sett.
*Stintan*
05-08-2011, 16:10
Inte alls ovanlig i Mälardalen iallafall.
CITAT (Christa @ 05-08-2011, 16:55)  Är den väldigt ovanlig? Jag har gått i skog och mark i hela mitt liv och någon blek kantarell har jag aldrig sett. Nej den är inte ovanlig inte vad jag vet. Du skriver att du inte förstått vad skillnaden är på blekkantarell o kantarell. Citat: "Jag har många gånger hört människor tala om "sommarkantareller" men aldrig förtått vad det är för skillnad på dom och vanliga kantareller." slut citat. Nu när jag berättat det för dig kanske du kan kika på det till nästa svamp säsong så kanske du ser det
Christa
06-08-2011, 20:57
CITAT (Tikka @ 05-08-2011, 17:13)  Nej den är inte ovanlig inte vad jag vet. Du skriver att du inte förstått vad skillnaden är på blekkantarell o kantarell. Citat: "Jag har många gånger hört människor tala om "sommarkantareller" men aldrig förtått vad det är för skillnad på dom och vanliga kantareller." slut citat. Nu när jag berättat det för dig kanske du kan kika på det till nästa svamp säsong så kanske du ser det  Den kanske helt enkelt inte finns i de skogar jag brukar gå i. Tror du inte att det också kan finnas människor som säger att de plockat sommarkantareller för att dom hittat dom i juli fast det är helt vanliga kantareller? Jag har som tidigast hittat vanliga kantareller på midsommarafton. Det står ju om den bleka kantarellen att den är så blek så den kan förväxlas med andra svampar. Då borde det inte vara så svårt att se skillnad på en sådan och en vanlig. Det står också att den ofta växer i lövskog och det finns inte så mycket lövskog där jag bor eller där jag bodde tidigare. I vilken biotop brukar ni som sett dom hitta den bleka kantarellen?
Huggorm
06-08-2011, 22:00
Det finns enormt mycket kantareller nu, man behöver inte gå många meter innan hinken är full
Meriona
06-08-2011, 22:04
Ojdå, borde man gå ut imorgon då kanske? Men jag hinner nog inte. Vår svampkurs-lärarinna ringde idag, nästa torsdag drar det igång!  Tjohooo! Åsså har jag fått den senaste utgåvan av Nya Svampboken.  Inte mycket som omvärderats, men några.
Huggorm
06-08-2011, 22:14
CITAT (Meriona @ 06-08-2011, 23:04)  Ojdå, borde man gå ut imorgon då kanske? Men jag hinner nog inte. Vår svampkurs-lärarinna ringde idag, nästa torsdag drar det igång!  Tjohooo! Åsså har jag fått den senaste utgåvan av Nya Svampboken.  Inte mycket som omvärderats, men några. Nu när du har ny svampbok kan du ju börja kryssa hittade sorter, ungefär som ornitologer gör med skådade fåglar. Jag började kryssa örter i en flora en gång, men det blev för mycket
CITAT (Meriona @ 06-08-2011, 23:04)  Ojdå, borde man gå ut imorgon då kanske? Men jag hinner nog inte. Vår svampkurs-lärarinna ringde idag, nästa torsdag drar det igång!  Tjohooo! Åsså har jag fått den senaste utgåvan av Nya Svampboken.  Inte mycket som omvärderats, men några. Åhh då ska jag köpa den  Har alla sen den första kom  Jag ska ut imorgon efm med syrran...det ska regna på fm så tja efm blir nog bra  Edit: kollade upp nya svampboken...jag har ju den redan med svart omslag..har det kommit en nyare än den?
*Stintan*
06-08-2011, 22:42
CITAT (Christa @ 06-08-2011, 21:57)  Den kanske helt enkelt inte finns i de skogar jag brukar gå i. Tror du inte att det också kan finnas människor som säger att de plockat sommarkantareller för att dom hittat dom i juli fast det är helt vanliga kantareller?
Jag har som tidigast hittat vanliga kantareller på midsommarafton. Det står ju om den bleka kantarellen att den är så blek så den kan förväxlas med andra svampar. Då borde det inte vara så svårt att se skillnad på en sådan och en vanlig.
Det står också att den ofta växer i lövskog och det finns inte så mycket lövskog där jag bor eller där jag bodde tidigare.
I vilken biotop brukar ni som sett dom hitta den bleka kantarellen? Jag har hittat dom i samma skogar som jag hittat vanliga kantareller och det är inga lövskogar precis. Blandskogar, barrskogar och skogsgläntor snarare. Vanliga kantareller kommer senare än blek kantarell. Tror nog att du ser båda varianterna som kantarell för att du inte vet skillnaden eftersom du säger att du hittat kantareller på midsommarafton. Kolla i länken du fick eller i en bra svampbok.
CITAT (*Stintan* @ 06-08-2011, 23:42)  Jag har hittat dom i samma skogar som jag hittat vanliga kantareller och det är inga lövskogar precis. Blandskogar, barrskogar och skogsgläntor snarare. Vanliga kantareller kommer senare än blek kantarell. Tror nog att du ser båda varianterna som kantarell för att du inte vet skillnaden eftersom du säger att du hittat kantareller på midsommarafton. Kolla i länken du fick eller i en bra svampbok. Instämmer, så hittar jag mina bleka kantareller oxå. Christa jag tror oxå att du plockat båda sorterna utan att tänka på det bara.
Meriona
07-08-2011, 08:56
CITAT (Tikka @ 06-08-2011, 23:23)  Åhh då ska jag köpa den  Har alla sen den första kom  Jag ska ut imorgon efm med syrran...det ska regna på fm så tja efm blir nog bra  Edit: kollade upp nya svampboken...jag har ju den redan med svart omslag..har det kommit en nyare än den? Nej det här är den som kom 2010, den jag hade var från 2007 tror jag.Det var bara Öronmusslingarna och Riddarmusseron och Stor dito som blivit matsvampsklassade igen. Men ändå bäst att ha den senaste. Öronmusslingar hittar vi ofta, men jag vågar nog inte äta dem ändå när jag bara har en njure.
Christa
07-08-2011, 17:25
CITAT (*Stintan* @ 06-08-2011, 23:42)  Jag har hittat dom i samma skogar som jag hittat vanliga kantareller och det är inga lövskogar precis. Blandskogar, barrskogar och skogsgläntor snarare. Vanliga kantareller kommer senare än blek kantarell. Tror nog att du ser båda varianterna som kantarell för att du inte vet skillnaden eftersom du säger att du hittat kantareller på midsommarafton. Kolla i länken du fick eller i en bra svampbok. Jag har kollat i länken och där står så här Beskrivning: • Hattens översida är blekgul till nästan vit. • Hattens undersida har äggula grenade åsar som löper ner på foten. • Svampköttet är vitt, med något skarp smak och fruktig och god lukt (kantarelldoft). Kommentar: Trivs på näringsrik jord under hassel och ek, men växer även tillsammans med bl a björk, lind och bok. http://www.svampguiden.com/art.asp?art=cantharellus_pallensSå bleka kantareller har jag aldrig hittat. Dom jag hittat tidigt har sett exakt likadana ut som de som kommer senare.
mamamaggan
07-08-2011, 17:43
Vi har alltid skilt på " sommarkantareller " och " höstkantareller "".
De första kommer i slutet av juni - början av juli och har kraftigare " stam " , hatten är oftast rundad uppåt . Den blir inte så stor som den senare.
" Höstkantarellerna " är större , har mer färg , klenare " stam " och en hatt som är som en skål .
Jag har plockat svamp i samma skog i drygt 45 år . " Sommarkantarellerna " växer på ett ganska litet område och där finns i stort sett aldrig några kantareller efter mitten på augusti.
De andra plockar vi på olika mycket större områden och där kan vi ibland plocka dem ända in i oktober om det inte varit för kallt.
Har aldirg hört om bleka kantareller men förstår nu att det är nog dem vi kallar " sommarkantareller ". Har alltid tyckt att det är så mysko att de bara finns under högsommaren medan det aldrig har varit någon mening att leta på de områden där " höstkantarellerna " växer före slutet av augusti.
Hittills i år har vi fått ihop drygt två liter av de bleka vilket är c:a en tiondel av vad vi brukar plocka. Hoppas det blir mer regn och en varm höst så vi kan plocka mer av de senare.
*Stintan*
07-08-2011, 18:24
CITAT (Christa @ 07-08-2011, 18:25)  Jag har kollat i länken och där står så här Beskrivning: • Hattens översida är blekgul till nästan vit. • Hattens undersida har äggula grenade åsar som löper ner på foten. • Svampköttet är vitt, med något skarp smak och fruktig och god lukt (kantarelldoft). Kommentar: Trivs på näringsrik jord under hassel och ek, men växer även tillsammans med bl a björk, lind och bok. http://www.svampguiden.com/art.asp?art=cantharellus_pallensSå bleka kantareller har jag aldrig hittat. Dom jag hittat tidigt har sett exakt likadana ut som de som kommer senare. Blekheten kan nog variera beroende på var dom växer. Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara nån skillnad i smak. här en länk till: http://www.janssonsfrestelse.com/charlie/s...arel/kantar.htm
Christa
07-08-2011, 18:31
CITAT (mamamaggan @ 07-08-2011, 18:43)  Vi har alltid skilt på " sommarkantareller " och " höstkantareller "".
De första kommer i slutet av juni - början av juli och har kraftigare " stam " , hatten är oftast rundad uppåt . Den blir inte så stor som den senare.
" Höstkantarellerna " är större , har mer färg , klenare " stam " och en hatt som är som en skål .
Jag har plockat svamp i samma skog i drygt 45 år . " Sommarkantarellerna " växer på ett ganska litet område och där finns i stort sett aldrig några kantareller efter mitten på augusti.
De andra plockar vi på olika mycket större områden och där kan vi ibland plocka dem ända in i oktober om det inte varit för kallt. Har aldirg hört om bleka kantareller men förstår nu att det är nog dem vi kallar " sommarkantareller ". Har alltid tyckt att det är så mysko att de bara finns under högsommaren medan det aldrig har varit någon mening att leta på de områden där " höstkantarellerna " växer före slutet av augusti.
Hittills i år har vi fått ihop drygt två liter av de bleka vilket är c:a en tiondel av vad vi brukar plocka. Hoppas det blir mer regn och en varm höst så vi kan plocka mer av de senare. I Stintans länk står det att den kan bli 15 cm hög och 15 cm bred. I den andra länken står det också att den blir större än den vanliga kantarellen. I båda står det att den växer i lövskog.
Meriona
07-08-2011, 18:31
Christa, jag plockar precis som du alldeles vanliga kantareller från midsommar och framåt, de kommer tillbaka sen på samma ställen framåt hösten. Sen finns det de här blekingarna också, men de hittar jag inte lika mycket av, har inte några specialställen på dem.
Så jag förstår precis vad du menar.
mamamaggan
10-08-2011, 00:38
CITAT (Christa @ 07-08-2011, 19:31)  I Stintans länk står det att den kan bli 15 cm hög och 15 cm bred. I den andra länken står det också att den blir större än den vanliga kantarellen.
I båda står det att den växer i lövskog. Ojdå , så stora kantareller har jag inte sett i " våran " skog. På våra svampställen är det blandskog med övervikt för lövträd . Där vi plockar de sena kantarellerna brukar vi också hitta trattkantareller.
Överbölingen
10-08-2011, 03:42
Hallå! När jag var ung plockade jag gula kantareller och sålde Det finns en minivariant i fjällvärlden. Här har jag hittat ett ställe som ger en till tre liter årllgen. Finns någon i söder som har överflöd så byter jag mot Karl Johan om det blir ett bra år eller trattkantareller. Även plantor kan vara något intressant.
Christa
10-08-2011, 06:34
CITAT (Tikka @ 06-08-2011, 23:46)  Instämmer, så hittar jag mina bleka kantareller oxå. Christa jag tror oxå att du plockat båda sorterna utan att tänka på det bara. Så här står det i projektarbete från Umeå universitet. "Förekommer i södra delarna av Sverige där den alltid växer med lövträd bok, ek, lind och hassel, gärna tuvad eller i grupper." "Vid tryck och tumning får svampen bruna fläckar, köttet är mycket fast och vitt." http://www.pallin.nu/pdf/projektarbete_3_kantareller.pdfDet där med att det blir fläckar vid tryck står det på andra ställen också. Har du sett att det blivit det på sommarkantarellerna som du plockat?
*Stintan*
10-08-2011, 16:40
CITAT (Christa @ 07-08-2011, 19:31)  I Stintans länk står det att den kan bli 15 cm hög och 15 cm bred. I den andra länken står det också att den blir större än den vanliga kantarellen.
I båda står det att den växer i lövskog. Observera kan bli! Tror aldrig jag sett så stora. Sen är min erfarenhet när det gäller var svampar växer att man inte ska lita för mycket på böckerna.
Gossen Ruda
10-08-2011, 17:26
Jag har än så länge inte hittat så mycket kantisar, det ligger några små i kylskåpet och väntar på ev kompisar. Fast med tanke på väderleken är det nog troligast att hitta tvättsvamp.
Anki på Öland
10-08-2011, 18:37
Igår hittade jag 7 stora fina stolta fjällskivlingar uppe på ängen  så nu ligger skaften på tork för att malas till "svampkrydda" och hattarna befinner sig i min och dotterns familjs magar!
Meriona
10-08-2011, 18:52
Mums Anki!  Jag har aldrig varken hittat eller ätit fjällskivling (bara en som jag tror var trädgårdsvarianten), är de goda?
*Stintan*
10-08-2011, 18:56
Gud så gott med stolt fjällskivling det är något alldeles extra mumsigt.
ingrid fuxwall
10-08-2011, 19:08
CITAT (Överbölingen @ 10-08-2011, 04:42)  Hallå! När jag var ung plockade jag gula kantareller och sålde Det finns en minivariant i fjällvärlden. Här har jag hittat ett ställe som ger en till tre liter årllgen. Finns någon i söder som har överflöd så byter jag mot Karl Johan om det blir ett bra år eller trattkantareller. Även plantor kan vara något intressant. Hur tar man plantor? Skickar gärna bara jag vet hur man gör. Är inte ung men jag lämnade till en affär tidigare i sommar och fick plantor tillbaka. Nu tror jag att det står 30 liter i källaren eller så är det mer, mycket är det i alla fall och jag söker ägare till svamparna
*Stintan*
10-08-2011, 20:20
Tänk om de gick att skicka på posten
Meriona
10-08-2011, 20:27
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2011, 21:20)  Tänk om de gick att skocka på posten  Var det en ordvits det där? Skocka/plantor alltså?  Jäkligt bra isåfall, bra blev det ändå förresten!
*Stintan*
10-08-2011, 20:34
CITAT (Meriona @ 10-08-2011, 21:27)  Var det en ordvits det där? Skocka/plantor alltså?  Jäkligt bra isåfall, bra blev det ändå förresten!  hahaha skulle ändra till skicka och då råkade jag skriva plocka först istället. Fast jag menade såklart skicka kantareller
Anki på Öland
10-08-2011, 20:37
CITAT (Meriona @ 10-08-2011, 19:52)  .............. är de goda? Ja, Meriona, riktigt goda - fast jag råkade salta lite för mycket på dom igår.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|